Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Tiger, Elin, Jesper och kvällstidningarna

Knappast någon kan ha undgått att Tiger Woods uppenbarligen är en notoriskt otrogen man. Vad som började med en bilolycka visade sig vara en svårt infekterad historia om svek, svartsjuka och en allt längre rad älskarinnor.

Bild 14.png

Dramaturgin är tacksam.

Först är världens meste golfspelare skadad i en olycka. Bara en sån sak. Att sedan hans - svenska - fru Elin räddar honom genom att slå sönder rutan med en golfklubba ger historien en extra krydda av dramatik. När det senare visar sig att golfklubban kanske inte alls var där i syfte att rädda någon ur en kraschad bil, att Tiger kanske var drogad, att Elin i själva verket varit utom sig i ilska och kanske förtvivlan för att hon misstänker sin man för otrohet men vägras se de sms som skulle kunna ge henne sanningen, att Tiger Woods svarar på hennes önskan om svar med att fly hemmet i sin bil, möjligen drogpåverkad och han senare erkänner offentligt att han haft mer än en älskarinna, ja då jublar tabloiderna. Såklart. För att sex säljer. Svartsjuka och otrohet säljer. Särskilt när det drabbar vad som hittills setts som den perfekta familjen. 

Att Tiger Woods dessutom är miljardär på grund av det varumärke han byggt upp som den perfekte familjefadern gör att det faktiskt finns ett allmänintresse som motiverar publicering av historien, hur snaskig den är.

Intresset för paret har varit outstanding den senaste veckan, med all rätt. Och diskussionen handlar om allt från varför kvällstidningarna frossar så i andras privatliv, till mer filosofiska diskussioner om tvåsamhet, svartsjuka och otrohet.

Jag tycker att Jan Helin har förklarat väldigt bra varför Aftonbladet följer händelseutvecklingen med sådan iver, och antalet kommentarer, bloggposter och klick på texterna tyder ju på att folk faktiskt är intresserade. 

Och jag vill lägga till en egen kommentar, eller ett par. Jag blir nämligen lätt frustrerad över alla som säger att otrohet är parets ensak, något privat som ingen annan har med att göra. Jag håller inte med. Inte alls. Det är som att säga att alkoholism är en privatsak, som ingen annan har med att göra. Och den attityden ställer till det som fan för personer som lever med alkoholister. För äkta män och fruar och barn som ska försöka dölja och hålla det inom familjen, för att det är något skamligt och privat.

Men alltså. Om giftemål och barnafödande anses vara allmän egendom och något som man ska berätta högt och ljudligt och annonsera i tidningen, var för är då skilsmässa eller annat trassel i familjen "privat"?

Jag ser ingen annan anledning än att folk inte orkar ta i andras smuts. Man delar gärna andras glädje, men bekymmer får folk gärna hålla för sig själva.

Vad gäller tvåsamhetsdiskussionen, den om att det skulle vara förlegat och idiotiskt att tro sig ha äganderätt över en annan och att otrohet är något naturligt och bra säger jag bara en sak; jag lägger mig inte i hur andra väljer att leva sina liv, så länge de inte skadar någon annan. Är man två personer som är överens om att ha ett öppet förhållande, dela med sig sexuellt, känslomässigt och på andra sätt till andra, så är jag helt okej med det. Men om två personer kommit överens om trohet är det tamigfan kriminellt när den ene parten tar saken i egna händer, går bakom ryggen på den andre och sen har mage att ljuga och förneka det.

Och det angår andra. Det angår andra lika mycket som alkoholism eller kvinnomisshandel. Civilkurage mina vänner, civilkurage! Jag tycker det är bra att otrohet diskuteras, jag tycker inte att det är mer privat än att man ingår äktenskap. Herregud, man lovar inför Gud och vittnen att vara trogen, då bör vittnena få någon slags talan när man bryter löftet, eller?

Att utsättas för den sortens notoriska otrohet som Elin blivit, att misstänka men inte veta, att vilja veta men få lögner kastade i ansiktet, det är att likna vid psykisk misshandel och det kan vara precis lika illa som fysisk, och omgivningen borde reagera lika starkt på det som på fysisk misshandel eller våldtäkt, även om det inte är juridiskt kriminellt. Det är fortfarande förbaskat oetiskt och taskigt.

Och på grund av ovanstående argumentation är det bra att tidningarna skriver om Elin och Tiger. Det är bra att otrohet och svartsjuka diskuteras, och man blir ju nästan kär i Jesper Parnevik som står upp för Elin. Tänk om fler män (och kvinnor) stod upp och faktiskt ställde otrogna bekanta mot väggen och ställde sig på den bedragnas sida istället för att stoppa huvudet i sanden och säga att det är deras privatsak. Att göra andra illa i nära relationer ska inte vara en privatsak, för så länge det anses vara det skapas bara obegränsat med utrymme för dom som vill göra illa att göra det, eftersom ingen kommer att bry sig om något som är privat. 

Uppdaterat: Jag har nu utvecklat mitt resonemang om otrohet utan att blanda in journalistik.

38 kommentarer
Johan C
min blogg http://ekotank.blogspot.com
9 december 2009, kl 20:58
Jag tror att situationen oftast är mycket mer komplicerad än vad man först kan tro. Om man nu har lovat varandra trohet, och någon bryter det löftet, så finns det helt säkert en bakgrund av större olycka. Utan att knappt ha läst en rad om Tigers och Elins problem, så verkar det väl ändå enögt att bara hänga ut den ena parten som skyldig och den andra som offer. Mest sannolikt skulle de väl behöva hjälp att ta hand om sina enskilda och gemensamma problem.
mymlansofia
9 december 2009, kl 21:03
Det där undrar jag också en del över. Nämligen när man säger att folk "behöver hjälp". Och så skjuter man ifrån sig, och tror att det ska finnas proffs till allt.
Jag tror att det i många fall inte skulle behöva gå så långt som i Elin och Tigers fall om folk i omgivningen reagerade tidigare...
Jesper
9 december 2009, kl 21:19
Jag tycker du resonerar dumt. Du har helt blandat ihop folk i omgivningen med massmedia.

Det är inte samma sak, och din argumentation faller på den betydelseglidningen.

På precis samma sätt är allmänhetens intresse inte alls detsamma som vad många är nyfikna på.

Jan Helin har misslyckats förr med åtminstone den senare distinktionen, och uppenbarligen är han inte ensam.
mymlansofia
9 december 2009, kl 21:24
Det är självklart skillnad på närståendes intressen och på massmedia. Men Tiger Woods är inte vem som helst, om man säger så... Därav motiverat för kvällstidningarna att göra en grej av det, och det stora intresset för just detta handlar mer om människors egna erfarenheter och tankar om otrohet och svartsjuka. Gränserna är inte så skarpa som du verkar tycka.
Jesper
9 december 2009, kl 21:21
Insåg för sent att jag kanske inte borde valt att kommentera under mitt förnamn här, men rimligtvis tror ingen jag är samma snubbe som han i inlägget i vilket fall. ;)
mymlansofia
9 december 2009, kl 21:24
Hahaha, jag som trodde att det var Parnevik himself som läst och kommenterat. ;)
Johan C
min blogg http://ekotank.blogpot.com
9 december 2009, kl 21:25
@Sofia - nej, jag menar inte att man ska skjuta ifrån sig. Tvärt om. Och jag menar inte att man behöver proffs i alla lägen.

Hjälpen kan vara att någon tar hand om barnen en helg så att man får prata klart i utvilat tillstånd. För det kan vara svårt och jobbigt. Men hjälpen kan också vara professionell, och varför skulle den inte kunna vara det när vi talar om så viktiga saker som relationer, tillit, sex och kärlek?
mymlansofia
9 december 2009, kl 21:27
@Johan: Ok. (men många resonerar lite så. det är enklare att be nån söka hjälp än att själv finnas till hands...)
I övrigt håller jag med, och visst kan det vara bra med professionell hjälp, men jag tycker ofta att våra personliga nätverk underskattas som hjälp i kris.
:))))
9 december 2009, kl 22:21
Märkligt att så många framgångsrika stjärnor har så stora problem med sina privatliv.
De har kanske aldrig fått lära sig att det finns annat i världen än deras uppblåsta egon.
mymlansofia
9 december 2009, kl 22:23
Jag tycker inte att det är ett dugg märkligt, men inte utifrån att de skulle ha mer uppblåsta egon än andra...
Freedomtravel
min blogg http://www.freedomtravel.se
9 december 2009, kl 22:30
Jag tycker att du belyser en intressant aspekt av det hela! Dvs att vi visar upp de positiva sidorna av privatlivet och mörkar de negativa. Men kan det inte också ha med respekt att göra? Jag menar, visst är det bra att diskutera otrohet. Men inte skulle jag vilja att mina privata och mest smutsiga gräl blev offentliga i diverse tabloider? Jag vet inte heller om jag tycker att dessa diskussioner hör hemma bland de stora rubrikerna i nyhetstidningarna... Är det inte sånt man kan diskutera livsstilsbilagor och skvallerpress? Inte för att bagatellisera, men nog finns det viktigare nyheter i världen...?
mymlansofia
9 december 2009, kl 22:51
Men det är väl främst skvallerpressen som tar upp detta? Tycker inte att några morgontidningar varit för snaskiga eller detaljrika. Å andra sidan har jag ju inte läst allt som skrivits...
Musselmannen
9 december 2009, kl 22:40
Tänker lite som Marcus här:

http://marcusbirro.kvallsoppet.tv4.se/2009/12/09/stanken-av-hyena/

men... eftersom jag är part i målet och gillar liknelsen kring alkoholism - visst - men proportionerna i den här rapporteringen, spekulationerna... mja, ger mig vibbar av sensation mer än nyhet och belysning av ett familjeproblem
mymlansofia
9 december 2009, kl 22:50
Men seriöst. Varför just detta är så pass intressant är ju för att Tiger är den han är.
Sen finns det självklart gränser för hur långt man behöver gå vad gäller paprazzijournalistik och utlämnande av detaljer.

Och Musselmannen - såklart är det sensationsjournalistik - sånt vill folk ha. Vilket inte betyder att det är allmänintressant eller relevant i alla lägen, men som sagt - en person som Tiger Woods som är så världsberömd och känd för att vara en hyvens kille får nog faktiskt räkna med dylik uppståndelse när fasaden rämnar.
Oljesheiken
9 december 2009, kl 22:57
Är han en psykopat som han härjar?
karibien
min blogg http://karibien.typepad.com
9 december 2009, kl 23:05
Off topic: Sofia, en bil kan inte förolyckas

http://www.svd.se/kulturnoje/mer/sprakspalt/doden-har-manga-namn_85252.svd
mymlansofia
9 december 2009, kl 23:30
Åh tack, slarvigt av mig - ändrar genast!
Gunilla
9 december 2009, kl 23:44
Jag håller helt och hålet med. Bästa resonemangen jag läst om otrohet någonsin kanske.
För övrigt har jag aldrig förstått mig på otrohet.

Som jag ser det är man bara en dum (idiotisk alltså) person, hur jag än vrider och vänder på det med alla möjliga förklaringar och resonemang så tycker jag att otrohet är en elak, vidrig och korkad gärning.
David
9 december 2009, kl 23:46
1) Många väljer att dela sin glädje med andra. Andra vill hålla sin glädje privat, och gifter sig till exempel utan att dela upplevelsen ens med sina närstående. De har de rätt till, och det får man trots allt respektera (oavsett vad man tycker om det). Man kan resonera som så att livets svåraste stunder ska delas i samma utsträckning som de lyckligaste, men i så fall borde de väl, också, delas frivilligt, inte göras till allmängods av media, utan samtycka från de berörda?

2) Om otrohet är att likställa med misshandel, som du säger, och därmed så allvarligt att det får ett nyhetsvärde, bör vi väl som journalister bevaka det med samma återhållsamhet som när vi bevakar ett misshandelsfall? D v s inte spekulera, hänga ut och snaska i detaljer?

Jag tycker att din argumentation i det här inlägget har ganska stora luckor, Sofia.

Att jag bryr mig om att kommentera och vara kritiskt i det här fallet beror dels på att jag tror att det får allvarliga konsekvenser för medias trovärdighet när man skvallar och snaskar om sånt som inte borde angå någon annan än de inblandade, och sen med högtravande ton rättfärdigar med att det finns ett allmänintresse.

Dels beror det på att jag tycker att det är ett oempatiskt och intellektuellt utarmat samhälle som inbillar sig att sådant här har en plats i vårt kollektiva medvetande. Vi borde vara bättre än så, och vi borde definitivt VILJA vara bättre än så.
Oljesheiken
9 december 2009, kl 23:57
Hur kan kuken hamna så fel minst 11 gånger? Och 2 porrstjärnor?

Grabben får fan inte knulla hemma!
Sofia
10 december 2009, kl 00:22
@David: på ett är det väl så att Elin och Tiger inte hållit sin glädje privat, på två sa jag inte att otrohet i sig är att likställa med misshandel. Sen apropå spekulationer jmf misshandel så har jag för mig att Tiger själv skickade ett pressmeddelande och berättade.

Sen är det då att den otrogne självklart inte vill att det hela ska bli allmängods, medan den bedragna får lära dig bita ihop och ta skulden själv. Jag är medveten om att mitt inlägg spretar och behandlar dels mediernas skäl att skriva om story, dels varför det är intressant att prata om otrohet i andra perspektiv och tar på mig de eventuella missförstånd som uppstår i och med det.

Självklart ska medierna inte spekulera i otrohet i största allmänhet, men här fanns en bilolycka och en skadad Woods, som krävde någon slags förklaring och uppföljning. Vilket inte som jag redan påpekat försvarar gränslöst snaskande i detaljer.
Sofia
10 december 2009, kl 00:24
Sen håller jag inte alls med dig David om att det Tiger pysslat med inte angår någon annan...
Sofia
10 december 2009, kl 00:28
@Gunilla: jag håller inte med om att otrohet undantagslöst är helt förkastligt, däremot att svika och göra sin partner illa upprepade gånger, en partner som står en nära och litar på en, det är fel på vilket sätt det än görs. Männikskor gör misstag. Ibland sårar det någon, det tror jag är oundvikligt, men som sagt, när det sätts i system som det verkar i fallet Tiger Woods, då borde det tamigfan vara straffbart.
Moi
10 december 2009, kl 03:19
Efter att ha levt i "golfvärlden" under en period så kan jag inget annat säga än att jag inte är det minsta förvånad. Tyvärr. Det simmar många fula fiskar i dom allra lugnaste vatten. Men....när dom börjar närma sig en golfrunda i antalet, då har tom den fula fisken simmat lite för djupt in på grumligt vatten. Jag hoppas Elin gör en Ivana Trump "don't get mad, get everything!" :)
David
10 december 2009, kl 09:19
Sofia: Jag läste dig lite slarvigt och skrev lite slarvigt (stressat, sent på kvällen när jag egentligen borde ha gått och lagt mig...) Ledsen för det. Jag har svårt att skriva om just det här ämnet (inte Tiger Woods då, honom skiter jag högaktningsfullt i, utan skvallerifieringen av media och samhälle) utan en viss affekt. Men det är en större diskussion i ett längre perspektiv och den får nog föras någon annan gång och stans än just här, just idag...
mymlansofia
10 december 2009, kl 09:23
Det är lugnt, jag skrev inlägget när jag var lite för trött och så också... Blandade friskt äpplen och päron. Får se om jag får tid att spalta upp och reda ut.
Hmm
11 december 2009, kl 12:50
I äksenskapsbalken i Svea rikets lag, så är otrohet olagligt. Tycker det är synd att den lagen inte tillämpas oftare.
johan
22 januari 2010, kl 11:25
Fattar inte det här med TIger Elin grejen, givetvis måste väl Elin veta att Tiger varit otrogen eller så är hon helt "blå ögd" :-) Lever man ihop med en partner så vet man förstår.....vill man blunda till tidningarna skriver om det så varsogod. Ni skulle ha tagit tag i probelmatiken mycket tidigare, Tiger skulle ha varit på sexklink för många år sedan
Website link building
min blogg http://linkbuilding1000k.com/services/
26 april 2011, kl 01:18
Things that happen around us is, we make money but we can use money wisely. We buy anything that we want, but in the end you will find out that there is no money in your account.
architectural services
min blogg http://architecturalbay.com/architectural-services/
5 maj 2011, kl 07:30
Mass, unplanned migration into countries that themselves can't cope. Or it may be that at the end of the day, they're going to feed their families, there's no alternative livelihood, and they're willing to consider illegal activity to do that. It is one of the dangers from this climate changes.
16 november 2011, kl 09:08
I love seeing websites that understand the value of providing a quality resource for free. It is the old what goes around comes around routine.
viplove
min blogg http://thetshirtman.co.uk
16 november 2011, kl 09:33
Wonderful post! I wish I had your insight on this topic and could write as well as you. I hope many people get the opportunity to enjoy this great content.
16 november 2011, kl 12:20
För äkta män och fruar och barn som ska försöka dölja och hålla det inom familjen, för att det är något skamligt och privat.
24 november 2011, kl 04:10
Good article!
24 november 2011, kl 04:13
Interesting article!
24 november 2011, kl 04:16
Good article!
How to register a domain
min blogg http://www.register-web-domain.in
12 december 2011, kl 10:30
wonderful blogs content Thank you for such a fantastic blog.good work author keep up it ..
11 januari 2012, kl 08:48
Good article!
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close