Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Jag älskar att blogga.

Jag blir så trött, när jag läser Elisabet Höglunds krönika i Expressen om bloggarna. Egentligen borde hon kanske ignoreras. Men jag kan inte låta bli att kommentera.

Hon börjar med att nämna Leif GW Persson som slutade blogga för ett bra tag sedan. Hon förstår honom. Vem vill väl vistas i bloggsörjan?
Sedan lägger hon ut texten om Linda Rosing, en blogg hon tydligen läser titt som tätt fast hon verkligen ogillar den. Visst. Jag har också bloggar jag ogillar. Ibland kommenterar jag dem, och talar också om vad jag ogillar.
Men att ogilla för min egen personliga del är inte samma sak som att jag är emot bloggar som helhet. Det finns flera hundra tusen bloggar i Sverige. Självklart är det ganska många av dem som är riktigt trista. Dåligt skrivna. Ointressanta, för mig. Men intressanta för någon annan.

Hur som helst - sedan går Elisabet Höglund in på Blondinbella. Skriver om alla pengar hon tjänar. Jahaja. Blondinbella får återigen statuera exempel för alla bloggar i hela Sverige, för på slutet skriver Elisabeth så här:
En del bloggare påstår, att de bloggar därför att de älskar att skriva. Det tror jag inte ett dugg på. Det är pengarna de i bästa fall kan dra in på att blogga, som de är ute efter. Jag har en bekant, som tar in 15 000 kronor i månaden på sin blogg, alltså en normal undersköterskelön. Andra bloggare kan tjäna mellan 30 000 och 50 000 i månaden. Blondinbella lär ju till och med ha blivit miljonär på sin blogg.
Och det är här hon begår det största misstaget. Hon slår ner på alla de bloggar, som jag och många andra, som bloggar enbart för att vi tycker att det är kul.

Vi som älskar att blogga.

Det är inte många procent av dem som bloggar i Sverige som tjänar några pengar på det. Jag har bloggat i flera år utan att tjäna en spänn. Det har inte varit syftet, inte en drivkraft överhuvudtaget.
Jag känner faktiskt flera stycken som i motsats till Elisabeths bekant tackat nej till att blogga mot betalning, för att det inte skulle vara lika roligt då.

Elisabet Höglund slår också ner på alla dem som gillar att läsa bloggar. Hon slår ner på alla som bloggar utifrån ett engagemang, lust att skriva, vilja att berätta, och dela med sig av sina kunskaper.
Hon slår ner på alla journalister som bloggar för att de upptäckt att de i bloggandet kan skriva fritt och inte bry sig om de ramar de måste hålla sig inom då de skriver i sin yrkesroll.
Hon slår ner på alla oss som älskar att läsa bloggar. Hon slår ner på alla dem som bloggar professionellt och inte i likhet med Leif GW lägger ner på grund av dumma kommentarer.

Kan vi inte ta och nyansera den här diskussionen nån gång? Konstatera att mångfalden bland bloggarna är lika stor som mångfalden bland alla tevekanaler och program? Vissa gillar man, en del är seriösa och håller hög kvalitet, andra är dåliga lågbudgetproduktioner, en del av dem är bra ändå och en del intresserar mig, andra inte. En del tjänar massor av pengar, andra går back...
Det behöver inte vara antingen eller.

Läser också att Marcus Birro stänger dörren för anonyma kommentarer.
Något som Patrick Ekwall gillar och tycker är modigt;
Nu hoppas jag fler bloggare hos seriösa publicister vågar välja samma linje istället för att vara ett redskap för legitimt förtal och rätt intelligensbefriade spyor som ingen vettig läsare vill ta del av.
Jag måste ha missat något. Skulle det vara modigt av journalister att stänga av kommunikationen med sina läsare? Skulle det vara något vågat?
Modigt är det att våga släppa in dem. Att ta diskussionerna.

Nu är jag väl medveten om att vissa bloggare så som Birro drabbas mer än andra av troll och galningar, och det är ett problem som vi måste diskutera, som vi måste försöka lösa och ta itu med.
Men det gör vi inte genom att stänga dörren för våra läsare. Då kommer dom att tröttna på oss också, det är jag alldeles övertygad om.

Det är liksom en del av bloggens själ. Tvåvägskommunikationen. Sammanlänkandet. Delandet och diskuterandet. Socialiserandet.
 
Det kan finnas goda skäl att hoppa över att läsa en del dåliga bloggar. Det finns ju så många bra så det är onödigt att i likhet med Elisabeth Höglund lägga sin tid på att läsa sånt man inte gillar.
Det kan finnas goda skäl att vara restriktiv med kommentarer. Men det är fan inte modigt av "seriösa publicister" att stänga av dem.

Jag älskar att blogga. Vissa dagar är det inte lika kul. Ibland är jag oinspirerad. Ibland tappar jag sugen när folk är elaka eller skriver taskiga kommentarer. Men det händer allt mer sällan.
Jag älskar att blogga. Jag kan säga utan att ljuga eller ens överdriva att bloggandet berikar mitt liv i sådan omfattning att jag inte kan föreställa mig hur det skulle se ut om jag inte bloggat.

Ibland hatar jag att blogga. När jag skrivit något jag ångrar, när jag bara inte har inspiration eller när det känns som om ingen läser eller bryr sig om det jag skriver. Men jag har aldrig på allvar tänkt tanken att sluta.
För när det är roligt, då är det bland det allra roligaste jag vet.
Trots den där doften av kloak som då och då sipprar igenom bloggosfären.
46 kommentarer
10 maj 2009, kl 23:07
Hon skriver så här: "Jag tycker inte så här. Tvärtom." Varför tvärtomskrivning över huvud taget?!
Sofia
11 maj 2009, kl 12:18
Högst förvirrande.
Leo Beata
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/3659
10 maj 2009, kl 23:14
Jag tycker det är sorgligt att Elisabeth Höglund dissar tjejerna som fångar möjligheterna... och så har vi kulturnissarna och alla "seriösa" viktigpettrar/pettror, vilka nu det är... i sörjan...

Jag bloggar för jag vill förändra världen och bloggen är en möjlighet att nå ut...

Och så är det roligt också.

Och nyttigt! Det är utvecklande, perspektivförändrande, en källa till ny kunskap om människors liv, villkor och tankar som jag aldrig annars skulle mött för vi lever i så olika världar.

Bloggen berikar. Bloggen är viktig. Bloggen är en spegel av det verkliga samhället där ute.
Sofia
11 maj 2009, kl 12:19
Precis. Varför dissa de yngre tjejerna på det sättet? Hennes galla över Rosing är rätt anmärkningsvärd...

Men bloggen berikar, jag - speglar den värld vi lever i.
10 maj 2009, kl 23:35
Jag gillar att blogga och har haft det som lite hjälp till självhjälp från första början.

Man kan inte gilla alla bloggar, men man behöver inte heller skriva något illa om dem man inte tycker om.

Det räcker väl att sluta gå dit och läsa dem fler gånger och istället lägga bloggläsandet på dem man tycker om? Alla dessa underbara bloggar som bara väntar på att upptäckas. En fantastisk värld!
Sofia
11 maj 2009, kl 12:20
Mmm. Jag tror att många i likhet med dig använt bloggen som självhjälp, både för liknande situationer som din och helt andra sorters problem som ibland är nödvändigt att bolla med andra.

Bland det viktigaste när man mår skit är ofta att då höra/veta att "du är inte ensam", och bloggen är utmärkt i det syftet...
Kaoskatta
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/17780
10 maj 2009, kl 23:44
Jag älskar också att blogga!
Sofia
11 maj 2009, kl 12:20
Yeah!
Abbes pappa
min blogg http://www.hejaabbe.com
11 maj 2009, kl 00:09
WORD!!

Har vi inte hört den där skivan lite för många gånger nu?

Jag är lite trött på att bli dragen över samma kam som Rosing och Bella. Oavsett vad man tycker om dem. Ska det vara så svårt att se mångfalden bland bloggarna?

Jag vet inte om du syftade på mig men jag har tackat nej till diverse annonsnätverk som kunde gett mig rätt hyfsad inkomst på min blogg. Men jag vill inte. Det skulle inte kännas rätt om Heja Abbe var kommersiell. Och så är jag rädd att det skulle bli fel drivkraft.

Nej jag är som du. Bloggar för att jag tycker om det.
Sofia
11 maj 2009, kl 12:22
Jo jag syftade på dig och ett par andra personer. För ni finns, och ni är betydligt fler än Elisabet tror. Jag trodde faktiskt inte mina ögon när jag läste det där att hon vägrar tro att det finns folk som bloggar för att det är kul. Vem tror hon att hon är?
11 maj 2009, kl 01:46
Jag förstår helt enkelt inte, förutom (det uttjatade)generaliserandet av alla bloggare och (de precis lika utnötta) fördomarna om vilka pengar som tjänas på bloggande och hur vissa stöter och blöter sina privatliv, samt den (alltför långlivade) kängan om "bloggläsandet på betald arbetstid".

För att inte tala om att det är "rättshaveristernas fel" att någon lägger ner sin blogg, alternativt stänger av kommentarsfunktionen...

Så frågar jag mig - oroligt - vem tvingar den arma människan att läsa bloggarna ifråga och - ännu värre - skriva om dem?

Det måste ju vara alldeles fruktansvärt för henne att behöva göra detta, när hon nu tycker så illa om det.
Sofia
11 maj 2009, kl 12:22
Precis. Stackars Elisabet som måste läsa Rosings blogg.
Roos
11 maj 2009, kl 02:33
Tycker det är bra med folk som behåller bloggens ursprungliga syfte, skrivandets syfte.

Det är ingen hemlighet att det finns många som är så kåta på reklam pengar att bloggen ser ut som ett flipperspel och blir mycket svår att läsa, eller är full av riktade kommentarer av produkter.

Sen om de tjänar pengar på detta eller inte det bryr jag mig inte om.
Sofia
11 maj 2009, kl 12:23
Bloggens ursprungliga syfte? Enligt vem?

Det finns folk som tjänar pengar på att blogga, men oavsett det är det jävligt dumt av Elsiabet att vägra tro att det finns de som inte gör det, eller till och med INTE VILL tjäna pengar på sin blogg.
Kattis
min blogg http://kattis11.blogg.se
11 maj 2009, kl 06:41
Elisabeth Höglund skriver en krönika, hur stor skillnad är det från en blogg, egentligen?

Hon får betalt att skriva sin åsikt i ett ämne.

Jag skriver min åsikt. I en blogg.

Bara för hon inte förstår varför man bloggar, hur kul och berikande det är. För det mesta.

Ha det gott!
Sofia
11 maj 2009, kl 12:26
Det är ju inte så stor skillnad, förutom att hon måste hålla sig inom ett antal tecken och slipper ta reaktionerna...?
11 maj 2009, kl 10:27
Väldigt bra skrivet!

Jag länkar.

Jag tror Höglund och andra representanter för gammelmedia helt enkelt har svårt för bloggosfären därför att de inte har kontroll över den.

Dessutom tror jag att tvåvägskommunikationen skrämmer.

Tänk om man plötsligt skulle få höra att folk inte håller med om det man säger/skriver! Vilken mardröm!

:)
Sofia
11 maj 2009, kl 12:27
Visst är det så. Men ändå. Diskussionen kring detta har pågått så pass länge nu både i tevesoffor och tidningars debattsidor så det borde inte vara så svartvitt i maj 2009.
Islandsmamman
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/24634
11 maj 2009, kl 12:25
Hon är inne på rätt linje. Jag har slutat läsa ALLA böcker för det skrivs så mycket skräp, jag menar har ni läst Vita Sreien? Jag tittar inte ALLS på TV för det finns en hel del dåliga program. Musik har jag lagt av med för hu, det finns ju dåliga popartister ju. Kläder tar jag inte längre på mig för har ni SETT vilka fula kläder det finns i en del butiker? Jag funderar på att sluta äta för igår åt jag en otäck korv..

*ASG* Gusådumt..
Pysan
min blogg http://pysan.wordpress.com
11 maj 2009, kl 12:31
Jag har försökt att trackbacka från WP men det verkar inte fungera..

Jag har också bloggat om detta.. och jag kan inte förstå att Elisabeth inte ser hela mångfalden.. och att gå in på en blogg man avskyr för att plåga sig själv verkar inte riktigt normalt...

På något sätt tror jag att hon är avundsjuk.. på oss bloggare.. som fixar att få till det dagligen.. ibland upp till fem sex gånger om dagen... och hon som är tvingad att skriva sin krönika...

Jag vill inte ha pengar... jag vill bara ha en laptop.. en sån där liten.. som jag kan ha med mig på sjukhuset när jag får min medicin.. så jag kan blogga där också.. och få tiden att gå..*asg*

Kram Pys
11 maj 2009, kl 13:05
Alla har rätt till en åsikt, även volymfrisyrernas drottning. Att generalisera kring ett gigantiskt fenomen blir alltid fel, det blir en provokation som folk går igång på. Ja, det blir naturligtvis heta diskussioner, en debatt! Precis det som Elisabeth vill... ;)
11 maj 2009, kl 13:36
Jag råkar ibland ut för folk som frågar om jag tjänar pengar på min blogg och när de får nekande svar frågar de antingen "varför inte då?" eller "varför gör du det då?"

Ja, säg det.
Tonårsmorsa
min blogg http://tonarsmorsa.se
11 maj 2009, kl 16:04
Precis den linje jag är inne på. Sedan har jag lite svårt att förstå varför folk stör sig på att vissa bloggare tjänar pengar på sin blogg? Jag tjänar några kronor på min blogg i annonsintäkter, ofta har jag också reklam för välgörenhet som jag inte tjänar ett öre på, nästan konstant har jag en sådan annons från någon organisation. Jag har också blivit erbjuden att blogga på olika sidor och få betalt för det, men har tackat nej, då jag tyckt att erbjudandet inte har varit särskilt bra, för då kan jag lika gärna fortsätta blogga på min domän där jag kan välja själv precis hur jag vill skriva.

Får jag ett erbjudande om att blogga på ett ställe jag kan stå för och som känns okej, skulle jag säkert vilja testa det också. Men jag förstår inte det fula i det? Varför skulle det vara fulare att ta emot pengar för att blogga än att till exempel vara konståkningstränare, eller något annat fritidsintresse?

Sedan påstår jag, på fullaste allvar att pengarna i sig aldrig skulle kunna få mig att blogga. Grunden är att gilla bloggandet, allt annat, även negativa kommentarer och kritik, pengar, eventuell uppmräksamhet och allt det andra, gott eller ont, det är sekunda.

Jag ÄLSKAR att blogga!!
Pysen73
min blogg http://pysen73.blogspot.com
11 maj 2009, kl 16:08
Jag började skriva dagbok på nätet redan 2001, när jag åkte utomlands för att arbeta som reseledare. Det var ett smidigt sätt att hålla kontakten med alla där hemma... Idag bloggar jag mest för min egen skull, men också för att jag fortfarande befinner mig utomlands.. Min blogg är säkert urtråkig för de flesta som inte känner mig, men då kan man ju helt enkelt surfa vidare till en annan, mer intressant blogg...
11 maj 2009, kl 16:10
Jag har skrivit ett inlägg på min blogg om detta. Själva texten är väl inte så läsvärd men jag blev rätt nöjd med teckningen.

http://forsmark-stral...
11 maj 2009, kl 16:44
Man tolkar andra som sig själv. Varenda gång jag läser sånt här oinsatt dravel från en "förståsigpåare" så rabblar jag detta för mig själv några gånger för att förhindra hjärnblödning.

Höglundskan kan inte förstå att någon vill skriva utan att tjäna pengar, för att det är kul. Det är ofattbart för henne - måste vara något annat som ligger bakom. Inte kan det vara något att få respons av pöbeln, den dumma massan som borde hålla tyst och tacksamt ta emot det media matar dem med!

Man undrar vad hon skulle tycka om vi andra sågade journalister som kår med fotknölarna efter att ha läst Se & Hör några gånger ("inte för att vi gillar det gu'bevars, bara för att...")? Kan människan framstå som dummare ens om hon försökte?
Märtagreta
min blogg http://islanddragon.wordpress.com
11 maj 2009, kl 16:51
Det skulle vara intressant att göra någon uträkning, hur många procent av sveriges bloggare är; 1 Offentliga personer på något sätt. 2 Tjänar pengar på det.

Jag vet att många kända inte tjänar ett dyft och att andelen kända är försvinnande liten i den mängd "vanliga människor".

Sen är det ju rent ut sagt för jävligt att sätta sig över rätten att skriva, alla har väl rätt att skriva oavsett om man inte är begåvad i ämnet. Herregud, Elisabeth dansade ju trots att hon inte kunde det och det var ju många som gillade det! Vi är olika, ingen är bättre eller sämre och allt ligger ju faktiskt i betraktarens ögon, eller hur?
FRÖKEN GRÖN
min blogg http://kirkemandragora.blogg.se
11 maj 2009, kl 17:00
Jag älskar att blogga.

Jag älskar att läsa.

Med tanke på hur kommunikationen fungerar i dagens samhälle tror jag att bloggen fyller en viktig funktion. Jag hade åtminstone inte skrivit annars. Bara några enstaka mail och inlägg på communities.

Dessutom. Med en blogg kan man påverka. Tänk att lilla jag, en arbetssökande etnolog i Skåne med hundra läsare om dagen, får främlingar att bli nyfikna på menskoppen, spikmattan, ekologisk mat och annat. Det är ju fantastiskt.
Thomas Olausson
min blogg http://thomasolausson.blogspot.com
11 maj 2009, kl 17:19
Jag använder själv generaliseringar för att vara lite ironisk då och då, på ett skämtsamt vis. Elisabeth Höglund använder det på fullt allvar, trots sin stora erfarenhet av betald journalistik.

Hur i helskotta skulle jag tjäna pengar på min lilla blogg? Med knappt hundra besökare en hyfsad dag har jag inget marknadsvärde att tala om. Jag vill inte skräpa ned layouten med fula annonser för produkter och tjänster jag inte kan välja själv och jag tror inte inkomsten skulle bli många ören.

Nej, jag skriver för att jag är kreativ och älskar att få till en text som är bättre än den jag skrev i går. Jag har en tanke om att försöka ta steget till att skriva riktiga artiklar för papperstidningar och använder därför bloggen som träning inför det. På så sätt har jag kanske en privat agenda som innefattar framtida pengar, men så långt har Elisabeth knappast tänkt. Återigen är skrivandet dock den stora drivkraften, den och reaktionen.

Jag antar att elisabeth inte brinner för sin egen journalistik. Med en så vriden syn på hur andra känner inför vad de sysslar med måste problemet ligga hos henne själv. Kanske är det brist på egen arbetsglädje som gjort att hennes frisyr fått stå i fokus i stället för vad hon producerar?

Jag blir besviken på henne. En sedan länge välkänd journalist som plötsligt rackar ned på vanliga människor som sitter hemma och pysslar med sitt.

Kan det vara så pinsamt att Elisabeth inte förstår vidden av amatörbloggandet? Det finns folk som tror att alla konstnärer säljer tavlor dyrt och är kända, och vissa "vuxna" tror att man är känd om man har en egen hemsida.

Min besökarstatistik ökar knappt märkbart. Om jag endast skulle satsa på att tjäna pengar och tävla med Blondinbella hade jag absolut varit tvungen att byta till lättsammare ämnen, skriva kortare och med massor av innehållslösa inlägg.

Blondinbella tjänar pengar på sin blogg för att den är tusen procent större än min. Jag får respekt för det jag skriver och trivs bättre med det.
Sofia
11 maj 2009, kl 22:35
WORD!
11 maj 2009, kl 18:57
Blogga för pengar? Hon kan inte vara riktigt påläst då. Det är inte så många som har möjlighet att få betalt för att blogga. Själv älskar jag blogga om allt o ingenting. Skriver det som jag känner för för stunden. Visst finns det folk som bloggar för att det är roligt. Annars har hon mycket tråkigt eller så tror hon sig veta mer än vad hon egentligen gör. Ha det gott!
11 maj 2009, kl 20:54
Visst finns det de som tjänar pengar på sin blogg, men det är nog mycket få som gör det. Jag gör det inte, men man kanske skulle försöka. Jag funderar på det ibland. Men jag började blogga för att det var så kul att skriva. Kände att jag behövde skriva av mig lite.Tror att det är så med många av oss som bloggar.Vi behöver få skriva av oss lite...
bambi
min blogg http://bambi.blogg.se
11 maj 2009, kl 21:30
Jag älskar att blogga också!

Jag älskar att dela med mig om hur det går med min viktminskning, med mitt intresse för Odd Molly och min kärlek till min son!

Sen är det bara ett litet plus om man kan få någon extra slant för det. Men det är ju knappast någon hög timlön jag har!!
Studiomannen
min blogg http://www.studiomannen.se
12 maj 2009, kl 02:14
Jag har ledsnat på att blogga. Men det är kanske tillfälligt. Olyckligtvis sker det samtidigt som sådana här märkliga inlägg, som Höglunds.

Vad gäller Ekwall och Birro är jag däremot på deras linje rätt mycket. Kanske lite märkligt, eftersom jag hade slutat blogga ifall ingen kommenterat min blogg. Men när jag läser deras krönikor (vilket jag föredrar att kalla dem) har jag slagits av floden av bajs bland kommentarerna och jag har då tackat min lyckliga stjärna för att jag inte fått en hord idioter efter mig som de har fått. Då hade jag tveklöst stängt av kommentarsfunktionen. För lek med tanken på att jag endast modererat. Isåfall kommer repliken "du sparar bara kommentarer där folk håller med dig" som ett brev på posten. Jag är rätt säker på att Birro och Ekwall gärna hade önskat en levande och givande debatt. Men så blev det inte.

Jag beklagar. Men jag hade som sagt gjort likadant som de. Men jag hade snarare beklagat mig istället för att säga att fler vågar välja detta alternativ.
Lena
min blogg http://www.jozzan.com
12 maj 2009, kl 08:21
En blogg kan många gånger vara en bra hjälp, som för mig, miste vår dotter för 6månader sedan, alla säger till mig gå och prata med någon....Jag vill inte prata med någon, jag skriver i stället.....Må så gott../Lena
anonym
12 maj 2009, kl 08:34
Det finns mycket "jobbig" egenkärlek i vissa bloggar men jag antar att de människorna behöver det. Det är ändå inte skäl för att dra alla bloggar över en kam. En bättre kam är för övrigt vad höglundskan skulle behöva även i andra sammanhang...
Jerry
min blogg http://jerbaz.wordpress.com
12 maj 2009, kl 09:41
Jag kan inte ta dessa så kallade kändisar på allvar. Vet de vad en blogg är och betyder, egentligen? Att de börjar och slutar om vartannat är väl inget att lägga någon större vikt vid. Bloggarna har funnits långt innan många av dem började blogga. Ekwall är ju rent patetisk när han uttalar sig såsom han gör. Tala om bakvänt resonemang. Att stänga av kommentarerna gör det ännu mindre till en blogg. En blogg är interaktion annars så kallas det för någonting annat.

Mitt bloggande är en del av mig och mitt liv. Det handlar inte alls om någon nyck eller trendgrej för mig.

Bra bloggpost förresten.
Johan
min blogg http://jenefeldt.se
12 maj 2009, kl 18:54
Önskar jag kunde ta en session med henne. Öppna upp Twingly, vända mig mot henne och fråga; "Elisabeth, vad tycker du om?"

Sen kunde vi tagit en tripp i bloggosfären och kolla om vi kunde komma tillbaka med något hon gillar.
RonnyBGoode
min blogg http://www.ronnybgoode.se/
12 maj 2009, kl 19:22
Jag håller helt med: läsarnas kommentarer är bloggandets livsluft. Genom att stänga av kommentarerna försvinner själva vitsen med bloggmediet och då är det bara en vanlig hemsida. Sedan kan jag tycka att det finns många avarter i bloggosfären. Inte i första hand de som skriver för att tjäna pengar men däremot vissa bloggare som uppbackade av medierna går in för att skriva negativa inlägg och attackera andra. Det behövs nog inga namn, du vet vilka jag menar....

För övrigt så tycker jag att du har en vettig och nyanserad blogg och jag återkommer.
Eva Swedenmark
min blogg http://evaswedenmark.blogspot.com
13 maj 2009, kl 10:37
Sofia! Jättebra skrivet! Jag älskar att blogga för att det är fritt, bloggen blir som min egen tidning på nätet där jag skriver det jag funderar på och får kommentarer som för det allra mesta tillför debatten och mina tankar något. Nya vänner har jag fått och jag älskar att formulera mina tankar på en blogg. Tidigare var jag redaktör för en tidning, det jag skrev måste av nödvändighet vägas mot organisationen. Nu är jag fri. Jag tycker EH:s krönika är okunnig och pinsam. De flesta bloggare jag har kontakt med är människor som älskar att skriva och utbyta funderingar om livet, samhället, politiken .. Precis som du, precis som jag. Det är ensamt att som jag vara författare ibland, bloggen blir mitt fönster mot världen i författarvrån.
13 maj 2009, kl 10:58
Det är skitkul att blogga!!
13 maj 2009, kl 15:35
Nu kan vem som helst blogg sen internet komm med bredbandet

Nu kan vem som helst påverka mer i samhället

Folk kan gå i hopp sig ,

Säga i från

Tycka till

Sätt mer press på politiker makten kommunerna staten.

Det blir lättare att hitta andra mäniskor som kan tycka lika dant.

Där man vill förbjuda facebook i vissa samman komster

Makt faktor att folk får mer makt via internet kan gör o hört mycket mer fråga sätta.

Kulturen kommer gå snabbare billigare än resa till EU möten via dator internet så kommer leda till flera uppmärksamma, Kanske angera sig mer än . Man kanske gjord förut utan dator med bredband


13 maj 2009, kl 20:23
Jag intervjuade och skrev ett porträtt om Elisabet Höglund i en högt aktad ICA-tidning i Borås.

Efter det har jag världens respekt för henne.

Jag antar att damen helt enkelt inte hängt med och att bloggvärlden känns okänd och ointressant för henne.

Att hon tar upp kända "skräckexempel" som det skrivits om i tidningarna är ett tydligt tecken på det!

Synd men jag tror hon kommer förstå att bloggvärlden är enorm efter den där krönikan. Folk kommer nog låta henne veta, hehe.
Avsändare Margareta
min blogg http://margaretag.wordpress.com
13 maj 2009, kl 22:30
Jag har inte läst Elisabeth Höglunds krönika, ännu. Jag har heller aldrig varit in på Blondinbellas blogg eller Linda Rosings, inte för att de tjänar pengar utan för att deras ämnen inte intresserar mig.

Jag är glad att jag börjat skriva en del inför andra, tack vara en god vän som talade om hur roligt det är. I min blogg finns ingen röd tråd och ingen kontinuitet heller, numera två bloggar. Det som är viktig för mig är renheten utan reklam, skulle inte klara av reklamen. Gillar andra det och vill tjäna pengar tycker jag att det är ok, men då är jag också oftast låst till vissa ämnen.

Mina bilder är viktiga för mig och därför skriver jag ingenting utan en egen illustration. Jag har inte många besökare men mina vänner och några till läser och det räcker för mig. Min svägerska kallar mig för den som håller släkten uppdaterad utan att lämna ut för mycket till andra.

Jag tycker inte att vi ska klanka ner på varandra, men gärna lufta våra åsikter och alltid håller vi inte med, men från det til att "idiotförklara" och vara elak, barnsligt och lågt.

Blogga på alla som vill och ta kritiken för vad den är, som någon skrev hon skriver krönika och ja vad skriver vi, en egen liten krönika?

Avsändare Margareta
14 maj 2009, kl 00:48
Jag förstår inte heller varför folk i Sverige tycker det är så hemskt att andra människor blir framgångsrika eller tjänar pengar på något som de älskar att göra. Älskar man att blogga och har möjlighet att bli miljonär som Blondinbella (om hon nu har blivit det) varför inte.

Om Elisabeth ogillar det så menar hon ju att alla som tjänar pengar på något som de tycker om borde jobba gratis. Är det verkligen rätt att säga att endast de som avskyr sina jobb, har rätt att tjäna pengar.

jag har läst några andra krönikor av henne och har förstått att hon har en rätt jobbig bakgrund, så jag försöker ha förståelse för hennes uttalande. Om än jag tycker att det är mycket suspekt. I mina ögon verkar det som hon ville skapa ramaskri bland bloggare som hon nämner tidigt i sin krönika att hon idag kommer att få många ovänner. Kanske handlar det här ENDAST om att reta upp folk så de pratar om henne och hon får en massa trafik och länkar till sin krönika. En del människor funkar så.

Oavsett varför man bloggar ska man göra det om man vill. Som alla ovan nämner bloggar man av olika anledningar. Min anledning är den allra pinsammaste, jag bor utomlands pratar ALDRIG svenska eftersom det inte bor så många svenskar på Nya Zeeland. Vill helt enkelt skriva på mitt modersmål och se vad som händer runt om i Sverige. Skulle jag en dag tjäna pengar på att blogga blir jag glad, om inte är det super roligt att skriva hur som helst!

Himla bra blogg förresten har vart in här en gång tidigare men hade inte tid att gå igenom så många inlägg! Sorry för att jag tog upp så mycket plats med min kommentar.
David
min blogg ProjectFairTrade.blogg.se
15 januari 2012, kl 22:49
Jag håller med!
Innan jag började blogga tänkte jag att det vora kul att börja, och när jag sedan började så var det ännu roligare än vad jag hade trott. Just nu har jag ingen reklam på min blogg, men jag kommer att lägga upp lite reklam eftersom att det är ju trevligt att tjäna lite pengar också. Men jag bloggar endast därför att det är roligt!

Förresten, är inte Fokis.se större än Blondinbella? Jag vet inte, men skulle gissa det. :)
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close