Senast Skrivet

Slumpa en blogg
kyrksyster
Det är aldrig helt lätt att vara människa. Ibland är det rent av svårt. Det händer även den som vigt sitt liv åt Gud. Om min kamp och om din.

Jesus umgicks med horor

Det pågår lite debatter om sexköpslagen. En lag som nu är ifrågasatt. Eftersom det här och var talas negativt eller positivt om kristen sexualmoral i denna fråga så kan jag inte låta bli att visa på det paradoxala som Jesus står för...

Visst är det så att kristendomen förespråkar trohet, håller äktenskapet högt och varnar för ett vidlyftigt sexliv. I syfte att inte såra och skada sina medmänniskor.

På Jesu tid var detta ganska självklart bland vanligt folk. Men då som nu fanns det människor som föll utanför det som ansågs som rätt och normalt. Det fanns skilda människor, det fanns folk som levde med flera partners... och det fanns skökor(prostituerade).

Den tidens Svensson förfasade sig naturligtvis. Det är ju alltid skönt om man kan hitta nån som är sämre än man själv... liksom...

Men Jesus dömde inte. Han slätade inte över och tyckte att allt var ok heller. Men han såg människan.

Han satt på en brunnskant i staden Sykar och bad en kvinna om vatten. Han såg henne och visste att hon hade haft fem män och nu levde med en man som inte var hennes. Hon kunde bara gå till brunnen mitt på dan när inga andra kvinnor var där. Men Jesus talar med henne, upprättar henne...

Maria från Magdala var prostituerad, men fick som Jesu lärjunge ett nytt liv.

Äktenskapsbryterskan skulle stenas... men när Jesus föreslog att den som var utan synd skulle kasta första stenen, så lommade alla iväg. Så mycket insikt hade dom i alla fall...

När Jesus var gäst hos den lärde o fromme Simon kom en kvinna, en hora, och hälde ut en dyrbar olja över Jesus och torkade hans fötter med sitt hår... Alla förfasade sig och undrade hur Jesus kunde tillåta en sådan kvinna... Men Jesus frågade sin värd om han visat sådan kärlek...

Jesus sa att skökor och tullindrivare(överlöpare som skodde sig själva på sina landsmäns bekostnad) skulle gå före många fromma in i himmelen.

Fruktansvärt provocerande. Men Jesus såg människan, såg hennes hjärta och hennes behov. Den som är lite i marginalen kan förstå vad upprättelse och människovärde betyder, kan ta till sig det Jesus erbjuder. Men den gudfruktige, duktige, präktige o moraliserande behöver ingen frälsning, han är sig själv nog.

30 kommentarer
31 januari 2008, kl 16:18
...och nog var han ihop med en viss Maria av Magdala dessutom. Klok man, hos de små finns den värme som de rika har gömt bakom sedelbuntarna. Gillar Jesus, han är desslikes profet i Islam. Bra jobbat.
kyrksyster
31 januari 2008, kl 18:56
Att han skulle haft ett förhållande med Maria från Magdala är en romanhistoria...

Men att även muslimer högaktar honom stämmer. Men de har en något annan syn på honom än kristna.
31 januari 2008, kl 16:19
...det finns ingen anledning att döma horan! Jesus etiska revolution handlade om att INTE se andra människor som medel...t.ex. för egen njutning. Den kristna etiken handlar inte om att döma...snarare om att skydda och om insikten av vad som krävs för ett harmoniskt samhällsbygge. Nämligen den frihet som krävs för att fritt kunna leva i harmoni med andra...utan att bli utnyttjad som "medel"!
kyrksyster
31 januari 2008, kl 19:57
Ja, det är långt från kristet tänkande att utnyttja andra för egna syften.
31 januari 2008, kl 19:10
Blandade, ja, men mest sorg och lättnad. Lättnad för hans skull.
Tribunius
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/9578
31 januari 2008, kl 19:14
Kristna har i alla tider haft svårt att förstå Jesus kärlekslära.

Europeiska kristendomen är full av hat och fördomar.
kyrksyster
31 januari 2008, kl 20:35
Människor som vill hata och ta till våld finner alltid något skäl...
31 januari 2008, kl 19:19
Jesus var nog en rättskaffens man som inte såg ner på någon. Märkligt då att så många människor begår oförrätter i "Jesu namn".

För min del tror jag på människan. Oavsett om det finns dåliga eller bra sådana. Alla föds vi in i ett liv som vi inte har bett om. Dom flesta får det bra, drägligt, men en del får uppleva det vi kallar helvetet på jorden. En del a dom blir ändå "goda" människor. Om det har med Jesus eller Gud att göra låter jag vara osagt. Jag vet bara att jag tror på människan!
kyrksyster
31 januari 2008, kl 21:47
Ja, vill man göra ont så tar man väl till vad som för att legitimera det...

Det är förunderligt det där att vissa klarar sig så bra trots usla förhållanden.

Jag har filosoferat lite om det i några inlägg... Maskrosbarn... kolla högerspalten...
Linda Mpili
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/251
31 januari 2008, kl 20:00
Är inte religiös men TROR VERKLIGEN att man ska se människan bakom brott m.m. ingen människa föds ond eller är rakt igenom ond. Det finns sjuka människor och onda handlingar. Så är det.
kyrksyster
31 januari 2008, kl 22:24
Vi har nog alla både gott och ont i oss...
Tribunius
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/9578
31 januari 2008, kl 20:42
Se den koptiska kyrkan som finns i Egypten och i Etiopien.

Den skiljer sig starkt från den Europeiska, som är påverkad av gamla religioner.

Att leva som jesus är deras mål i livet, full av kärlek till andra människor.
kyrksyster
1 februari 2008, kl 00:06
Det finns säkert mycket inspiration att finna där!
31 januari 2008, kl 20:45
Att göra saker som är hemska är inte samma sak som att vara en hemsk människa.

Men många som har svårt att skilja på handlingen man gör och människan bakom.
kyrksyster
1 februari 2008, kl 17:32
Ja, det är en viktig skillnad!
31 januari 2008, kl 20:45
var det inte du Trib som pratade sa negativt om religioner och om jag minns ratt bad mig ta vetenskapen som religion.

?????

Shit mannen, vilsen ar definitvt du alltsa..
31 januari 2008, kl 20:47
Alla är vi människor. Alla med samma värde. Det är bara folks syn på moral som varierar.
kyrksyster
1 februari 2008, kl 20:28
Kanske det...
31 januari 2008, kl 20:52
Tribunius har rätt här, tycker jag. Den koptiska kyrkan, som lyckats överleva alla krig/religionskrig, driver ett mycket fint kärleksbudskap.Finare än de flesta samfund.

Jag träffade kopter i en liten by ute i öknen mellan Alexandria och Kairo. Helt underbara människor.

Jesus såg till människan och skiljde på människan och människans handlingar. För att begå en dålig handling behöver man inte vara en helt igenom dålig människa. Det tyckte Jesus.

Därför umgicks han med dem han tyckte behövde det mest: just de ovan nämnda. De utstötta.Dem som vissa i samhället gladeligen utnyttjade men ändå såg som avskum...

Han fick så många anhängare tack vare sin kärleksfilosofi så att han blev en black om foten rent politiskt. De styrande var rädda att Jesus skulle ha politiska ambitioner, vilket han inte hade.

Det var ett politiskt mord på världens första socialist och en gudomlig person.
kyrksyster
1 februari 2008, kl 21:34
Många ville ju att han skulle vara en politisk ledare. Någon som skulle upprätta Israel, befria dom från romarna...

Men hans rike var av annat slag. Och som du säger så var han en provokation. Han vände ut och in på många begrepp om vad det innebar att vara människa och ett Guds barn...
31 januari 2008, kl 23:04
Kvinnan vid Sykars brunn är en alldeles fantastisk del av bibeln. Det är något jag bär med mig hela tiden, upprättelsen och hur Jesus i samtalet med henne vänder på begreppen. Han jude, hon samariska, han man, hon kvinna, och han talar till henne som till en jämlik. Hon som ingen annan ville tala med, till henne talar han och litar på att hon förstår det han har att säga.
kyrksyster
1 februari 2008, kl 22:16
Ja, det är det han gör hela tiden. Han ser de människor som andra vänder bort blicken ifrån.
anonym
1 februari 2008, kl 13:22
..ord.
kyrksyster
1 februari 2008, kl 22:46
Goda ord...
1 februari 2008, kl 18:06
Men det råder lite delade meningar i nyare analyser, huruvuda Magdalena verkligen var prostituerad eller ej.

Men i vilket fall så har ju NT visat på många exempel på Jesus som en förebild.

Men han kan ju också ha blivit förälskad i henne, varför inte. Han var ju man. Hon blev ju också hans följeslagare på många sätt och var den första som Jesus visade sig för efter uppståndelsen. Det måste ju betyda något.

Det där får vi aldrig veta,kan bara spekulera om

Trevlig fredagkväll

guncai
kyrksyster
1 februari 2008, kl 23:47
Ja, det finns ju lite olika teorier om hur man ska identifiera olika kvinnor i NT... så du har rätt i att man kan inte till hundra procent säga att Maria från Magdala var prostituerad.

Men att hennes kärlek till Jesus var stark och speciell det vet vi. Att hon fått mycket förlåtet och sitt liv förändrat... att hon sörjde djupt. Och att hon mötte Jesus i örtagården på påskdagsmorgonen...

Tyvärr försvinner hon i historiens dunkel...
2 februari 2008, kl 00:00
Ja man är lite extra intresserad av henne på grund av allt spekulerande som gjordes i Da Vinci koden.

Skulle de störa dig om Jesus faktiskt var förälskad i henne ja kanske t.o.m ihop med henne?
kyrksyster
2 februari 2008, kl 15:51
Var han det så var han ju det och vem är jag att bli störd av det...

Men det finns ingen dokumentation eller tradition som belägger det.
2 februari 2008, kl 04:10
Marianne Fredrikssons bok om Maria Magdalena är underbar(alla hennes böcker är det) och ger en tänkbar förklaring...angående diskussionen här ovan.
kyrksyster
2 februari 2008, kl 16:49
Jag har läst den, och den är intressant som sådan. Men som sagt det finns ingen dokumentation eller tradition som stöder berättelsen...

Men vi är alltid fria att fundera och fantisera och försöka förstå... bibelns persongalleri och berättelser är ju till för att vi ska tolka oss själva i dom, spegla våra egna livserfarenheter och mogna. Och få en aning om vad tro är och hur Gud handlar...
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Bloggportalen
Bloggtoppen
BlogToplist
TopBlogArea
Blogglista.se

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna