Senast Skrivet

Slumpa en blogg
BULL BLOGG -Tokbra och Förvirrad -
Oberäknelig. Oersättlig. Omåttligt osjälvisk. Tokbra. Och osäker...Lika mycket stadspudel som lantis - en bra sak. A blogg full of bull!

Att papporna försvinner - en kvinnas verk...

Jag är kvinna. Helt och fullt. Jag är också skild. Helt och fullt. Har ett värdelöst förhållande till mitt ex, vilket jag beklagar.

Men jag skulle ALDRIG straffa honom genom att ta ifrån honom rollen som pappa till de barn som vi avlat i kärlek. Vad som än har hänt mellan oss. Våra barn är utan skuld.

Man blir bitter vid en separation. Man mår dåligt. Man kanske kastar hela lass med skit. Så är det bara. Man öser skit över Goda Män.

Det finns många bittra kvinnor som ser sin chans att förstöra och förgöra den man som har gjort deras liv till "ett helvete" (vilket jag motsätter mig, då man själv skapar sin situation...Det handlar om ansvar och konsekvens...).

Har läst lite om vad Åsa Vilbäck tycker om detta, och jag kan bara instämma. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1447382/asa-vilback-barn-berovas-sin-pappa-for-enkelt

Många kvinnor gör allt för att de ska slippa ha exet i sitt liv, och enda sättet för dem är att jävlas så in i helvete att han ger upp. Många män orkar helt enkelt inte med utredningarna, tjafset och framförallt att se sina barn fara illa. En mans reaktion är ofta att ta ett steg tillbaka. För lugnets skull.

Kvar står kvinnan och konstaterar att mannen är en skit.

Det kommer en dag då barnen ifrågasätter sin mammas beslut att klippa bort pappan ur historien. Räkningen ska alltid betalas... Men det tar vi en annan gång.

Som mor till två söner så är jag livrädd för den dag då de ska separera (ber till gudarna att de ska slippa...) och behöva gå igenom detta. Jag ber och tror att något måste förändras.

Jag har ett utmärkt exempel: En bekants bekant har två barn med två olika fäder. Barn nummer ett träffar sin far ett par gånger per år, alltid under mammans protest. Den fadern kastade hon ut när barnet var 2 år gammal och begärde genast egen vårdnad. Då han inte var svensk hade han svårt att sätta emot. Hon malde ner honom fullständigt hos familjerätten, ljög om deras förhållande och om honom.

Barn nummer två skaffade hon efter ett par år. Den fadern upptäckte att hon hade alkoholproblem och satte hårt mot hårt. Då kastade hon ut honom också, och fick egen vårdnad igen då det inte kunde bevisas att hon hade problem med spriten. Fader nummer två är en God Man, som ville sitt barns bästa. Under två år höll han ut, gick på samtal, ställde upp på alla krav som ställdes på HONOM och gjorde sitt bästa. Det hade han inget för. Hon manipulerade, saboterade och snackade ner honom fullständigt så barnet självt inte ville träffa honom alls till slut. Nu träffas de två lördagar i månaden, under en fruktansvärd psykisk press.

Barnen mår skit. Papporna mår skit. Mamman är glad, hon har en kvinnlig soctant och en kvinnlig terrier till advokat. Alla på hennes sida. Hon låser in barnen när de har somnat och går till puben...

Vi kvinnor har bara ett enda "vapen", och det är vår livmoder och det som följer med den. Isället för att ta ansvar som människa så utnyttjar vi navelsträngen, som om den fortfarande fanns, och drämmer till allt vi orkar mot den människa vi en gång älskat.

Varför blir det så? Jag blir mer och mer säker på att vi kvinnor helt enkelt inte är mogna för jämställdhet. Vi kan inte hantera det, eftersom vi vägrar männen jämställdhet i det mest grundläggande: FAMILJEN.

Jag vet att det finns psykon, hustrumisshandlare och idioter till karlar. De ska ha vad de förtjänar. Men de Goda Männen, de som inte längre älskade, de som blev bedragna, de som blev utkastade av rabiata kärringar - de är utan skuld.

De Goda Männen måste få upprättelse. Jag känner många Goda Män som har ett uruselt förhållande till sina barn för att deras mammor vill sudda ut varje spår av dem.

Män ger upp för att kvinnor gör det omöjligt för dem att göra rätt för sig. Makten ligger hos kvinnan, och hon missbrukar den. De som betalar är barnen.

Papporna som försvinner gör det sällan frivilligt. Att se sitt barn titta på en med hat i blicken måste vara outhärdligt.

Så fortsätt slåss ni Goda Män som avlade barn i kärlek! Ge aldrig upp, hur svårt det än är. Bara ni själva kan förändra sättet ni behandlas på. 

28 kommentarer
29 januari 2009, kl 13:12
Papporna som försvinner gör det sällan frivilligt. Att se sitt barn titta på en med hat i blicken måste vara outhärdligt.

Du har så fel så fel. Det finns pappor som försvinner frivilligt och det finns döttrar som går hela sitt liv och undrar vad de gjorde för fel...
GoåGla
29 januari 2009, kl 13:49
"Jag vet att det finns psykon, hustrumisshandlare och idioter till karlar. De ska ha vad de förtjänar. Men de Goda Männen, de som inte längre älskade, de som blev bedragna, de som blev utkastade av rabiata kärringar - de är utan skuld."
29 januari 2009, kl 13:38
Bra inlägg.
GoåGla
29 januari 2009, kl 13:49
Tack. Jag är lite arg!
En pappa som bryr sig
1 februari 2009, kl 11:34
Tack för de orden, GoåGla!

Skönt att se att det finns kvinnor som är humanistiska och ser igenom den här problematiken!

Vi män som verkligen bryr oss om våra barn och kämpar tills vi går sönder för att vi och våra barn ska kunna ha en bra sund kontakt behöver verkligen få höra sådant här!!!

Det märkliga är bara den tabu som råder på området, att få disskutera detta.

Vissa kvinnors/mammors godhet får bara inte ifrågasättas - då kommer alltid exemplen på de få puckon till män som beter sig hemskt fram och man blir direkt beskylld för att inte bry sig om utsatta och/eller misshandlade kvinnor!

Varför kan man inte få bry sig om både utsatta/misshandlade kvinnor OCH män???

Varför kommer det fram så mycket hatiskt när man pratar om utsatta män??? Eller att det fins puckon/psykon till kvinnor/mammor (dysfunktionella) också???

Är själv berövad all kontakt med mina barn (och mina barn lurade på all sin pappakontakt!!!) av en kvinna/mamma med sjukt beteende, som manipulerar sina barn, ljuger och förtalar sina barns pappa (mig) och som jag blir svårt psykiskt misshandlade av - varför ska detta vara OK?

Spelar ingen roll att jag alltid varit närvarnade, engagerad, haft bra kontakt och lagt mycket tid på mina barn - barnens mamma har fått mina barn och alla hennes släktingar och vänner att tro att jag är hemsk, genom sitt sjuka manipulerande och förtalande.

Och så blir jag beskylld för att vara emot stöd/skydd för utsatta kvinnor så fort jag försöker belysa denna sidan av verkligheten/debatten!!!

Varför är det så tabu att få prata om att det finns psykon (dysfunktionella) personer av båda könen, troligtvis ganska jämt fördelat?

/ En pappa som saknar sina barn så han blir sjuk
GoåGla
1 februari 2009, kl 19:04
Ge aldrig upp! Fortsätt kämpa, skriv brev, ring, gör allt du kan för att inte försvinna. Dina barn kommer en dag att förstå. Det går inte att dölja vansinne hur länge som helst.

I en perfekt värld så tänker alla föräldrar på sina barn först och inte sig själva. I en perfekt värld så känner alla föräldrar tacksamhet för den gåva som ett barn innebär, och tacksamhet för att en annan människa har medverkat till att underverket finns.

Jag vill också krossa myten om den uppoffrande och osjälviska mamman, som gör allting rätt och som vet allt om vad ett barn behöver. Vansinne och egoism är inte något som bara pappor drabbas av. Vi kvinnor föder söner ibland och vilken mamma skulle säga att de egna sönerna kommer att bli skitstövlar och idioter?

Jag är övertygad om att bra människor uppfostrar bra människor. Båda föräldrarna behövs. Ett barn ska aldrig behöva välja.
4 februari 2009, kl 21:04
Jag har en person i min släkt som övergett sina 4 söner för han orkade inte med dem sen han skilt sig från mamman. Han flyttade 50 mil och lovar med jämna mellanrum att komma och hälsa på barnen, men så avbokar han i sista sekund och de blir förkrossade. Nu har han inte sett sina barn på 5 år.. och hans minsta son är 5,5 år. Det är så man vill gråta.

Men visst, om man bortser från detta fall då det är hans om drar frivilligt.. så finns det nog män som ger upp för de inte orkar kämpa emot en motsträvig ex-fru.
GoåGla
5 februari 2009, kl 20:02
Man ska göra valet av partner lika noga som när man väljer utbildning, jobb, semestermål eller andra beslut (efter grad av ytlighet). En del människor ska man inte skaffa barn med. Jag önskar att folk kunde vara lite mer praktiska när det gälelr barnavlandet och välja en partner som är en GOD MÄNNISKA och som man kan se som pappa/mamma, morfar/farfar/mormor/farmor... Verkar som om en del brudar lägger mer tid att välja underkläder än far till barnen...

Lämplighetstest kanske?
4 februari 2009, kl 21:12
Flott innlegg!

Noen ganger tror jeg det er kvinnenes feil, andre ganger mennenes.

Problemet er, synes jeg, at kvinner og menn faktisk får lov til å holde på sånn. Når de (noen) skilles, så glemmer de barna og deres behov. Da synes jeg det er trist at det er ingen som går inn og sier til foreldrene at barna skal komme foran. For noen foreldre trenger høre det.

Jeg er også skilt og har to sønner. Men vi (far og jeg) har et bra forhold. Vi er på besøk hos hverandre og hos våre x svigerforeldre.
GoåGla
5 februari 2009, kl 20:04
Alltid barnen först! En förälder som sätter sig själv först ska inte ha barn. Vi har barnen så kort tid, vi måste alltid ALLTID sätta dem först under deras barndom.
11 februari 2009, kl 00:54
Det är också så att kvinnor generellt sätt ser på ett förhållande väldigt svart eller vitt, påstår jag med andra. Antingen är man två, eller inget. -Förut var vi två, men nu är vi inget, absolut inget och har ALDRIG VARIT!!!(?) En avbruten förälskelse, kärlek, slutar ofta med att kvinnan inte vill veta av den andre mannen. Ifrån att ha varit sin allra älskade blir han fiende nummer ett och allt den kvinnan vill är att ha bort honom ur sitt liv, som om han aldrig hade funnits. Sudda bort från minnet.

Det kan ju vara lite det fenomenet som uppstår i skilsmässor också, tänker jag, att hennes blick blivit så förmörkad och att hon till en så vida grad till och med ljuger för sig själv om hur dum mannen är. Fienden.
GoåGla
11 februari 2009, kl 08:16
Ligger mycket i det där.

Men samtidigt så är ju synen på den ofelbara modern den att hon alltid tänker på familjen, på barnen. Då borde hon ju sätta barnen först vid en separation. Vilket många gör, men inte alla.

Konstigt då att det fortfarande blir diskussion om föräldraledighet, där mammorna slåss för sin rätt att vara hemma med barnen hela tiden - vilket i förlängningen kommer att straffa sig för pappan den dagen hon slänger ut honom "för att han aldrig var hemma med barnen...och aldrig ställde upp". Så mitt tips till alla pappor är: KRÄV jämställdhet!
11 februari 2009, kl 08:25
Jeg er oxo skilt..Min eks tok jeg på fersken med min beste venninne..Var knall forbanna på dem begge, kasta han ut. Men ikke en gang har jeg tenkt at jeg skulle nekte han å få se sin egen datter..

I dag kan jeg og min mann ta en kopp kaffe med dem, og prate om forskjellig angående vår felles datter. For det er jo ikke hennes skyld at vi ikke kunne bo sammen.
11 februari 2009, kl 08:36
För oss är det ovanligt, men likafullt rätt komplicerat - jag och mitt ex är inte osams, tvärtom så umgås hon och min sambo dagligen och även om jag tycker att det är lite jobbigt att umgås med henne så gör jag det ändå. Anledningen till att jag tycker det är jobbigt är att hon och jag tänker så olika om i stort sett allt att det tenderar att bli bråk av alltihop - det är en av anledningarna till att det tog slut till att börja med...

Jag var dock cynisk då vi träffades - jag visste att hon umgås med de flesta av sina ex och såg ingen anledning till att hon och jag inte skulle kunna göra det om det tog slut - en kalkyl som jag gjorde helt kallt innan vi skaffade dottern...

Tack och lov för min sambo som medlar mellan mig och exet de gånger det spårar ur!

På det stora hela funkar det bättre än för genomsnittet...

/MHz
GoåGla
16 februari 2009, kl 11:25
Funka bättre är bra. Funka bäst en utopi, men det ska alltid vara en strävan. Målet ska vara respekt och förståelse. Och ansvar för att man tog beslutet att skapa en familj. En familj är för livet, oavsett skilsmässa och separation.
13 februari 2009, kl 01:50
Tack för ett kanonbra inlägg.

Jag har varit en av de männen som du beskriver. Som inte orkade eller vågade. Till slut insåg jag dock att jag svek både mig själv och sonen om jag inte kämpade.

Nu bor han hos mig på heltid och jag har ensam vårdnad fram till rättegång.

Kanske inte idealiskt, men jag är övertygad att det är min sons bästa ...
GoåGla
15 februari 2009, kl 19:07
Tack Niclas. Ge aldrig upp! Allt du ger får du igen.
BeataMorot
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/26518
15 februari 2009, kl 19:12
Håller helt med dig!

Det e ett grymt sätt att bestraffa...å det e livslångt!

Däremot finns det ju som du säger, en del psykfall åxå...å dessa tycker jag definitivt ska ha begränsad eller iaf övervakad kontakt...om nån alls, beroende på alla omständigheter!

Men att en jäkla massa bra killar straffas ut av bittra ex, å på så vis förlorar sina barn e bara helt sjukt!
GoåGla
16 februari 2009, kl 11:23
Om manskulle tro på alla bittra kvinnor så är 70% av alla män psykfall... Vilket då innebär att pojkarna har förlorat allt redan när de föds. Eller hur man ska hårddra det.

Det värsta är ju att manshatare får vårdnaden om barnen och överför sin frustration på pojkarna och sitt förakt till flickorna. Det suger.
Oraklet talar
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/27913
15 februari 2009, kl 19:19
Sedan mannens roll som jägare och beskyddare försvann, så har kvinnor svårt för att fatta vad de ska med en man till... mer än att avla barn.

Män kan vara roliga kompisar också...
GoåGla
16 februari 2009, kl 11:21
Kompisar kan vara roliga män också!
Islandsmamman
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/24634
9 mars 2009, kl 11:26
Jag skulle nog vilja säga som så att det finns arslen av båda könen. Pappa-arslen som överger barnen för nåt annat roligare - ny familj, karriär eller vad det nu är. Mamma-arslen som förhindrar att barnen har full tillgång till sin far. Jag har i min omgiving ungefär lika många exempel på morsor som är böjliga som gummisnoddar för att "möjliggöra" för pappan att träffa sina barn PRECIS när det passar honom som jag har exempel på pappor som slåss och är böjliga och alltid har plånboken öppen för att inte irritera exet...

BARNENS BEHOV I FÖRSTA HAND!

(Bra innlägg)
GoåGla
10 mars 2009, kl 09:50
Alltid barnen först. Vi lånar dem bara, därför ska vi lämna över dem i framtiden som hela individer.
Kaoskatta
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/17780
8 maj 2009, kl 15:10
Det finns bra och dåliga männsikor av båda könen. Du har helt rätt i att barnen inte ska behöva lida för att föräldrarna inte kan komma överrens. Det är ens plikt (tycker jag) att underlätta allt man kan för barnen att ha kontakt med den andra föräldern.

Ha det bra.
Leroy
11 maj 2009, kl 23:55
TAck för ett bra inlägg.

Det är sådana inlägg som gör att man orkar en dag till i vendettan som jag inte valt att driva.

Jag längtar att mitt barn skall få en egen vilja och möjlighet utan att det motarbetas.

Barnet är värt att få bilda sig egen upfattning och om Modern såg detta så fick hon möjlighet till egen tid och utveckling.

Inte risken att allt vänds emot henne en dag.

Som du resonerar önskar jag att flera törs göra.

Tänka om!

Leroy
GoåGla
14 maj 2009, kl 14:41
Tack Leroy!

Man måste vara en bra förälder, hur arg man än är. Barnen är så sårbara och ska inte behöva befinna sig mitt i en hatmatch.

Det kommer en dag då barnen förhoppningsvis själva inser vad som har hänt dem, och då kan man bara hoppas att de är såpass trygga att de kan vända sig till den förälder som förlorat kontakten.

Sanningen brukar ha en förmåga att tränga igenom all skit till slut.

/GG
Adam Weisshaupt
13 maj 2009, kl 22:27
Tack så mycket för att du skriver så bra och att du har förstått. Man blir så go o glad när man läser din text!

Kram!
GoåGla
14 maj 2009, kl 14:42
Tack! Det värmde massor.

Jag gör vad jag kan för att ruska om. Når man fram till någon som har fastnat i sin bitterhet så blir barnen lyckligare. Och lyckliga barn är det bästa som finns.

Kram!
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna