Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Kropp,själ och samhälle
Jag tänker mig bloggen som en tidning. Den handlar om ämnen som intresserar mig; samhälle, kultur samt psykiatri och psykologi.

Vad TUFFHET är ...

När det gäller "tuffhet" kan man formulera en psykologisk lag som stadgar att:

           "Graden av tuffhet är lika med graden av rädsla"

Alltid. För: Varför ska man vara tuff om det inte finns någonting att vara rädd för? Tuffhet är funktionellt i farofyllda situationer när det gäller att bevara sin handlingsberedskap och inte bara bryta ihop, t.ex. vid olyckor eller när man blir anfallen. Detta är den naturliga användningen av tuffhet.

En del människor går omkring och är tuffa hela tiden. Detta är ett tecken på obearbetade trauman. Man har utsatts för våld, hot, misshandel m.m. och nu lever man som om man riskerade att utsättas för det jämnt. Den här attityden är inte minst vanlig bland de grovt kriminella på fängelser och rättspsyken, men förekommer också bland andra som t.ex. bland en del av dem som fått stryk av sina föräldrar om och om igen under uppväxten.

På så vis kan man formulera en psykologisk tilläggslag:

       "Om man är tuff utan att det finns ett yttre hot, så är hotet som man reagerar på ett inre hot (trauma, fantasi)"
18 kommentarer
30 december 2007, kl 16:58
Bra sammanfattat. Säger mycket.

Rädslan är den största boven..

Gott Nytt År

guncai
Stefan Sandström
30 december 2007, kl 23:14
Gott nytt år till dig med, Guncai!
Ett herrans liv
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/3816
30 december 2007, kl 17:26
sant
Stefan Sandström
31 december 2007, kl 11:39
:)
30 december 2007, kl 22:19
Bra, då vet jag varför jag är tuff mot mig själv!

Jag tror du gör mer för svenska folkets mentala hälsa, Stefan, än en legion kuratorer...
Stefan Sandström
31 december 2007, kl 12:56
Wow! Tack Ove! Det vore kul om du har rätt!
31 december 2007, kl 07:33
Skulle inte förvåna mig om man skulle kunna mäta reaktionstiden från det att man uppfattar "hotet" tills dess att man reagerar med "mothandling" (alltså inte motreaktion i första hand) som nån sorts tuffhetskoefficient. Det här blev lite rörigt men du får ha ett gott nytt år i alla fall!
Stefan Sandström
31 december 2007, kl 13:22
Nädå, helt begripligt! Och det låter vettigt med tycker jag!
Mr Galahad
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/259
31 december 2007, kl 08:02
Du kan har rätt där. Även om jag skulle vilja skilja tuffhet och tuffhet.

De som är kyliga, oberörda och kanske något hårdföra och de som biter ihop, samlar sig och de sina och kämpar vidare trots svårigheter. Förstår du hur jag menar.

Killen på skolgården som dänger sina skolkamrater och senare blir småkriminell slagskämpa kan förvisso anses som tuff. Men grabben/tjejen som aldrig låter sig slås ned, aldrig "ger upp" och aldrig låter sig brytas ned anser jag är en mer sann definition på tuffhet. Det föregående är ett givet tecken på rädsla eller symptom på eget trauma och inte alls tuffhet. Snarare feghet enligt "might makes right" om jag får säga mitt.

Gott nytt åt på dig..

//Mr G
Stefan Sandström
1 januari 2008, kl 17:04
Kör för det.

Jag kanske skulle kalla det andra för envis eller oförvägen eller ihärdig, men, som sagt kör för det.
3 januari 2008, kl 00:06
Att se en människa falla i en vak, åla sej fram och rädda personen, fastän man själv är livrädd att falla i: det är verkligt mod, att vara tuff.

Att stå mellan vagnarna på ett tåg och åka mellan två stationer för att imponerza på kompisarna är inte det minsta tufft. Det är enbart korkat.

Det är i.a.f min definition på verkligt mod/tuffhet.//Ciao'
Stefan Sandström
4 januari 2008, kl 22:02
Jag skulle säga att båda grejerna är "tuffa": en bra och en dålig. För varför ska tuffhet vara positivt laddat? Hells Angels och Brödraskapet är ju t.ex. tuffa. Hur bra är väl det? Därför tycker jag att "tuffhet" kan vara neutralt - på gott och ont.
Tindra-Annette
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/9802
3 januari 2008, kl 13:46
Jag gav dig tips på baumans flytande rädsla som jag tyckte var mycket intressant men det är ju iof från ett annat perspektiv..men micro gå ju att översätta till makro...

"rädslans makt som jag översätter till maktens rädsla..

jag lägger till parametern osäkerhet till rädslan..

-farliga saker det där som jag skrev till han som har bloggen yrke/ polis.. Rädsla och osäkerhet håller oss fågna i en nedåtgående maktspiral. Och du har rätt det är ett slags rollspel för att bringa någon ur fattning eller få den att bli osäker..för att dölja sin rädsla.

Jag önskar dig en god fortsättning.. skall beställa en bok oxå..vilken rekommenderar du till mig...
Stefan Sandström
6 januari 2008, kl 13:23
Hmm...Flytande rädsla. Får kolla upp det.

Ha det gott Anette!
Tindra-Annette
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/9802
3 januari 2008, kl 14:37
Hot och våld i vård omsorg och socialt arbete 2007 beställes mot PF eller att jag sätter in peng på pg konto eller liknande..skriv gärna ngt käckt i den oxå..

mailar adress...
Stefan Sandström
13 januari 2008, kl 10:24
:)
7 januari 2008, kl 19:36
Är H. A och Brödraskapet tuffa, säger du? Jag tycker bara att de är råa och osympatiska...
Stefan Sandström
19 januari 2008, kl 08:23
Det där är ju en fråga om hur man definierar tuffhet, och om tuffhet alltid är positivt. Jag skulle säga att man är tuff när man inte bangar för risker, och det gör ju inte Brödraskapet precis...
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna