Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Rosa tankar/händelser
Efter en stor sorg i ungdomen fick jag en hel del att fundera över. Karmalagen är viktig. Den 4 okt 2008 blev jag arbetslös pga min blogg. Inlägg finns kvar. Mycket ledsamhet och oro.

Inlägg nr 2 om mitt varslade avsked pga bloggen

Ang mitt förra inlägg som responsen blivit så stor över.

Har velat haft min blogg anonym, nu upplever jag att jag blir motad in i ett hörn som jag inte riktigt vet vart det leder. Frågan intresserar många. Väljer dock fortfarande att vara anonym även när det gäller företaget.

Denna anonyma kommentar (varför anonym?) fick jag:

Är det ingen som tänker att uppsägningen kommer av att hon skriver sin blogg på arbetstid och inte VAD hon skriver i den?

Svar: Eftersom jag får frågor så informerar jag.

13 år på företaget. Ingen varning. Vi är ett företag där vi får stå och prata i korridoren, mejla, prata i telefon. Några direktiv har vi inte haft om datorer. Det skickas roliga meddelande till varandra. Filmer. Helt öppet. 

En varning hade därför varit på sin plats. Är regel i alla fall.

Har gått in på bloggen när jag varit ledsen, väntat på material (har skött mitt jobb till punkt och pricka, aldrig missat något), haft en paus (tar ALDRIG kaffe eller rökraster) och i samband med lunch (ibland har jag suttit och jobbat på lunchen i stället och förskjutit tiden något). Vet inte vad det korrekt blir i stulen tid från en dag.

Har jobbat söndagar (har ingen övertidsersättning) som jag aldrig brytt mig om att ta ut. Även om chefen sa: oj vad många söndagar du har jobbat då när jag sa det, så är det flera timmar av min tid, om vi nu ska räkna minuter som jag stulit från företaget och som plötsligt vuxit till - ja vad vet jag?

Då måste väl min timtid på söndagar också räknas in? Även jobbet som är utförts. Allt som ska vara gjort som blivit gjort.

Tänk om jag var en person som jobbade långsamt. Hade min tid då plötsligt blivit mer värd. Om jag fått sitta fler söndagar. En intressant fråga eftersom jag är en snabb person. Ska snabba personer på företag ifrågasättas för att de inte behöver sitta fler helger än vad de gör? Att de inte tar kafferaster utan sitter vid datorn i stället? Är inte det viktigaste att jobbet blir utfört (på ARBETSTID)!

Vi har inga uttalade pausminuter. Jobbar när vi har jobb och andas när vi kan och behöver. Så är det upplagt. Har jag upplevt det i alla fall, jag aldrigt under 13 år fått höra något annat.

Därför blir det svårt att förstå. Jag hamnar i chock. Funderar, vet att ingen kan säga att jag misskött att vara på jobbet. Eller misskött mitt jobb.

Om bloggens innehåll inte är intressant varför har den då luslästs? Intresset har varit stort. Då hade det ju bara räckt att dra ut tiderna jag suttit där och plussat ihop minuterna och se vad vi kom upp till? Hur mycket tid jag stulit.

Hade varit enklare och gått snabbare än som nu.

Funderade ett tag på att radera min blogg, ville inte att folk jag inte vill ska läsa, skulle gå in här och läsa om Rosa. Såg ju hur mycket läsare jag fick. Var ju plötsligt inte anonym för läsare. Vem som nu har berättat?

Men raderar jag vad gör jag då har jag funderat över. Raderar något som jag faktiskt kan stå för. Vet vad rätt och fel är även om jag inte kan få det på papper. (Papper som plötsligt blivit så viktigt). Vet också att människor som är inblandade i det här vet det också.

Sedan kan man alltid göra om sanningen till något annat. Är man van att leva så, så gör man de också alltid. Ser Sin sanning, har också makten att få fram den sanningen man ser sig behöva i det specifika fallet. Den sanning som behövs för att få Sin sanning att bli den korrekta, den rätta, den som alla ska veta är den rätta sanningen.

Ajja bajja till den lilla människan. Hon får stå där med skammen när sedan den personen redovisar sanningen som blivit den rätta. Nu kan alla gå vidare, så kan den lilla människan ligga där i stoftet av sina sanningsrester.

Det är svårt att sortera ut allt, det finns så mycket och jag har inte räknat med att det här skulle bli som det blivit. Är ingen hämndlysten person. Tänker dock att det här har ett intresse för så många. Även om polimiken är skrämmande.

Att det går ut över min familj, att hotet om att betala hyran skulle bli just ett hot gör ju att jag måste på något sätt svara på det hela även om jag bara skulle vilja lägga det åt sidan och gå vidare.

Även om jag vet att det här är mycket allvarligt, så har jag ju svårt att se det. Är en lojal person. Närvarande på jobbet. Så för mig blir det som en lekstuga, vet inte vilket ord jag ska använda, att sitta här och redovisa min tid när jag senast för ett år sedan blev uppmärksammad som en av de som företaget litade på. Gjorde ett bra jobb, finner inget ord till det.

Frågan jag också fått är vem har anmält? Många som vill skriva om det fenomenet.

Jag har sagt att för mig blir det ointressant. Tänker mig själv in i en sådan situation och skäms bara av tanken.

Livet är så viktigt. Så värdefullt. Så allt sådant här som tar sådan energi från att få leva blir så sorgligt, ledsamt. Därför har den här bloggen funnits. Att få skriva av mig mina tankar och få ut dem och sedan gå vidare. Klara av dagen emellanåt när den varit svår. Uppfann den fiktiva personen Rosa, sedan lät jag hennes liv ta över. Fick bort mina ledsna tankar.

Trots att man bara är en liten människa. Gör det ont att bli trampad på alltför många gånger. Att bli kränkt om och om igen. Det måste få komma ut på något sätt så att man orkar. Vill ju kunna sköta sina uppgifter i livet. Alla är vi olika.

Rosa tankar

102 (+2) kommentarer
virknålen
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/22800
5 oktober 2008, kl 12:39
Jag anser att du ska omedelbart imorgon kontakta ditt fack (kanske inte på arbetsplatsen, kanske en högre instans?) och de ska sen göra en anmälan av ditt företag. Har inte företaget några direktiv eller policy gällande bloggande, så har de ingen som helst rätt att ge dig sparken pga det. Luktar ersättning lång väg.

Stå på dig!

Skickar en kram från en som är fackligt aktiv.
Gloria Mundi
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/13107
5 oktober 2008, kl 13:16
Jag har skrivit ett inlägg och gjort en liten bild till dig Rosa. Ge inte upp!

http://blogg.aftonbla...

(PS jag skrev en anonym kommentar om ngt en aaaning liknande. Den misstänksamhet man råkar ut för efter att ha varit lojal LÄNGE är verkligen kränkande!! Grr. Vill bara slå på dem.)
Hasse
5 oktober 2008, kl 13:36
Du skriver så bra. Stå på dej.
trollhare
min blogg http://trollhare.wordpress.com
5 oktober 2008, kl 13:42
Nu när det ser ut som det gör, är det fortfarande omöjligt att gå till facket? I så fall tycker jag att du ska göra det. Förstår att det är skittungt, men kom ihåg att det inte är du som gjort fel. Det är inte din plikt att fortsätta slåss om du inte orkar, men din rätt. Tänk på det.

Kram
Madonnan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/506
5 oktober 2008, kl 13:46
Att du har jobbat så...utan övertidsersättning, utan att ta ut tiden som du har gett företaget...visste inte att det förekom i nutid! Blir lite chockad faktiskt och kan inte se att du har gjort fel.

Stå på dig, Rosa!

Kram
5 oktober 2008, kl 13:48
Hej!

Jag har inte läst alla dina kommentarer. Men jag vill iaf ge dig ett par råd. Säg INTE INTE INTE upp dig själv! Vänd dig till facket! Funkar inte det, en uppsägning måste vara skriftlig och skälen måste vara arbetsbrist, det kan ev finnas personliga skäl (t ex om du bloggat på arbetstid etc), men då kräver lagen (om anställningsskydd, LAS) att du varnas och att det görs en uppföljning etc. Hänvisa till LAS, läs in dig på den så gott du kan om du inte får stöd av facket, du hittar den här: http://www.notisum.se...). Hoppas det ordnar sig för dig! Allt gott & varm kram om du vill! /MK
5 oktober 2008, kl 13:54
Jag kan inte tänka mig att det är värre att blogga några minuter då och då på arbetstid än dom som hela hela tiden står ute och röker på arbetstid....huvudsaken är att man gör sitt jobb!

Självklart kan du inte gå med på att få sparken för en sån skitgrej!

Jag ställer mig liksom alla andra bakom dig!

Stor stärkande kram!
5 oktober 2008, kl 14:08
Företaget bryter helt klart mot lagen, så om du inte skriver under så kommer de att torska! Vet inte om du är fackligt ansluten, men i så fall bör du vända dig till jourhavande ombudsman på ditt fack. Även om du inte är fakligt ansluten, så kan du höra av dig dit och be om råd. Tror de svarar i vilket fall..
Lasse
min blogg http://dejaete.blogspot.com
5 oktober 2008, kl 14:10
Ett företag måste ha tydliga regler för vad som är okej och vad som inte är det. Ligger på företaget att tala om för de anställda, tycker jag.

Pratar alltså om att blogga på arbetstid, läsa privata mail, ringa privata samtal etc...

Finns dessutom ypperliga sätt att spärra nätverket, så att man ej kommer åt vissa domäner eller sidor, så nä man kan inte bara komma utan förvarning och varsla folk.
5 oktober 2008, kl 14:39
Du...det ser ut som du har en hel del inarbetad tid att hämta ut retroaktivt.

för du har väl inte kontrakt om fri arbetstid? Dvs har avsagt dig övertidsersättning mot att få högre lön samt extra semester och bonus?
5 oktober 2008, kl 14:50
Det verkar helt sjukt att få sparken på det sätt jag läser här. Tänker på dig och ger dig en styrkekram så du orkar strida för din rätt.

Kramar Carina
5 oktober 2008, kl 14:50
Så Rosa. Mailat dig info som jag inte kommer att lägga ut här. Pga av att di narbetgivare läser din blogg. På så kan han söka liga ett par steg före.

Det mesta handlar om ren strategi när det gäller sånt här. Din arbetsgivare får inhämta info på annat håll.

Jag lägger munkavle på mig själv från och med nu ang detta på bloggen och mailar dig istället.
5 oktober 2008, kl 14:54
Det är bra att du står pall, Rosa!
5 oktober 2008, kl 14:59
Låt facket göra skäl för månadsavgiften nu. Gör inget utan att ha pratat med dem först.

Så här får det inte gå till.
5 oktober 2008, kl 15:07
Stöd!
Anna Karin
5 oktober 2008, kl 15:09
Väldigt tråkigt att du drabbats av skitarbetsigvare no:1. Håller med övriga om att du inte ska säga upp dig. Är du inte med i facket så kontakta dem ändå för rådgivning.

Vill sen bara tillägga att detta är vad vi har att vänta i framtiden då fler och fler sviker facken och solidariteten. Det är klart att det är trevligt med höga löner och andra förmånersom AG lockar med som alternativ till kollektivavtal, men i längden så är inte ensam stark. Du kommer att drabbas, om inte förr så när du behöver din ledighet eller bara kräver din rätt som medmänniska.

Lycka till
5 oktober 2008, kl 15:24
Men va sjutton, kan dina läsare fortfarande inte fatta att det INTE beror på ev bloggning på arbetstid!

Mk kommer med matnyttigt,läs på det om du orkar.

Kram
5 oktober 2008, kl 15:32
Vägra säga upp dig själv! Du har dokumentationen här på bloggen att ta till om någon framtida arbetsgivare undrar varför du blivit sparkad på lagvidrigt sätt!
5 oktober 2008, kl 15:36
Förstår att du är i chock Rosa. Obehagligt alltihopa!

Tänker på dig.
5 oktober 2008, kl 16:10
Tänker på dig. Det här är inte klokt! Stå på dig!

Styrke-Kramar till dig! // Rozie
5 oktober 2008, kl 17:37
Ta strid!!! Jag förstår att det känns övermäktigt just nu och att det kan kännas omöjligt att jobba kvar ... men tänk på karensen i A-kassan och strid för ett skadestånd!!! Kontakta Aftonbladet och se om de är intresserade ...
Pelle
5 oktober 2008, kl 17:39
Det finns sådant som man ibland tror är självklart men tydligen icke sa nicke ibland.Att man på betald arbetstid sitter och bloggar förstår nog den med en relativt normal IQ att detta är fel.Att sedan arbetsgivaren som i ditt fall utnyttjat din tid som du tydligen inte satt upp är ju också lika fel.Summan blir ju då två felaktigheter från vardera part och om det finns någon form av heder så borde nog bägge parter lägga locket på i detta fall och starta om från början.
5 oktober 2008, kl 17:47
Så bra skrivet Rosa! Du tänker så rätt, trots att du måste vara i chock själv!

Alla mina tankar till dig!!! KRAM!
Kvinnotankar
min blogg http://kvinnotankar.wordpress.com
5 oktober 2008, kl 19:39
Det som är så otäckt är just att det man skrev för ett år sedan kan komma att användas mot en senare. Jag har själv råkat ut för en anmälan till F-kassan av en annan bloggare. För att jag bloggade och hade sjukersättning?

Det finns så många missunnsamma eller rent av elaka personer som bara letar efter något att hoppa på! Man är aldrig säker på nätet, det har jag fått lära genom att bli hotad!! Jag ångar ibland att jag vek ner mig, för det är säkert bara en tidsfråga innan de hittat mig igen.

Du har ju "vunnit" över chefen förr och han var då så nöjd med dig! Men kanske är det dags att gå vidare i arbetslivet. MEN säg för guds skull inte upp dig själv! Då får du bära hundhuvudet! I detta fall ska AG göra det!

Kramar i massor!
5 oktober 2008, kl 19:48
Såg att #6 lämnat samma upplysning som mig.

Lycka till Rosa,tänker på dig..........

Kraam
våldtagens väg
min blogg http://vagentillratt.blogg.se
5 oktober 2008, kl 20:48
Helt klart ska du stå på dig, det kan ju inte vara rätt att göra så..
5 oktober 2008, kl 21:53
Hej Rosa

Jag antar att du har kontaktat facket? De har möjligheter att dra det här vidare på ett sätt som du inte har. De är mer skydade än du är om företagets namn blir offentligt.
5 oktober 2008, kl 22:02
Se till att få ett ordentligt skadestånd/avgångsvederlag, och lämna sen den där arbetsplatsen med rak rygg. Som jag förstår det förlorar de en lojal och duktig medarbetare, och dom får skylla sig själv.

Ditt öde styr dig säkert in på något bättre i livet...Kram till Dig!
5 oktober 2008, kl 22:36
...
5 oktober 2008, kl 22:45
Stå på dig Rosa! Tänker på dig!
Pysan
min blogg http://pysan.wordpress.com
6 oktober 2008, kl 07:30
Här har hänt saker..

Stå på dig vännen..

Kram Pys
Fjärils ingrid
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/2156
6 oktober 2008, kl 07:41
många många styrke kramar
anonym
6 oktober 2008, kl 08:30
När allting har lagt sig och du lyckats komma vidare är jag övertygad om att du kommer vara nöjd med att ha lämnat företaget.

Stort lycka till!
Kattis
6 oktober 2008, kl 09:18
Särskilt anonym var bloggen inte. Gjorde en sökning på google på "knaschefen blogg" och hittade den direkt. Går du ut med sånt i media måste du förstå att alla kan hitta din blogg och vad du skrivit tidigare.
Mia
6 oktober 2008, kl 09:40
Håller med andra - kontakta facket!! När jag läser både din blogg och nu det senaste så får jag känslan av att han, din chef, väntat på en anledning att bli av med dig!! Hade det inte varit det här så hade han säkert hittat något annat... väntat in sin chans! Låter seriöst inte som en särskilt trevlig, ej heller smart, chef som bevakar sina anställda som han gör!

Dessutom, hur många gör inte privata saker på jobbet idag?? Det skulle vara tomt på varenda arbetsplats om alla var ärliga med vilken tid de "stjäl" från sin arbetstid (telefontider med läkare, läkarbesöket i sig, frissan, hemfärd för att ta hand om sjuka sonen, läckan i garaget, Anticimex som kommer på besök, larmfirman mm mm)!!

Håller tummarna för att allt löser sig och att du blir av med honom inte tvärtom... han får stå där och göra grovjobbet på söndagarna själv, för tids nog vet alla vem han är och tar inte jobb där!!
BloggUno
6 oktober 2008, kl 10:32
Vet du hur mycket makt du sitter på just nu?? tusentals träffar, AB som skriver osv...

Jag kan lova dig att dina chefer darrar...

var smart nu - och fall inte in i offerrollen!!
6 oktober 2008, kl 10:37
Herregud så vidrigt. Endera har man "fri" arbetstid och jobbar gratis övertid eller så har man det inte. Din arbetsgivare kan inte både ha kakan och äta den...

Kämpa kämpa kämpa!

Största stödkramarna! Katrin
Margareth Osju
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/19885
6 oktober 2008, kl 10:38
Trackbackar ett inlägg till dig

Varm kram

Margareth
6 oktober 2008, kl 10:43
JAg tycker inte att du har gjort något fel. Du verkar ha skött ditt jobb alldeles exemplariskt. Jag skulle ha varit stolt över att ha en sådan ansvarstagande anställd. Det viktigaste är att du utför ditt uppdrag och det verkar du ha gjort och mer därtill. JAg tror att han är mest sur för att du kallat honom knaschefen, men han kanske borde ta sig en funderare på varför han kallats så. Känns lite som om han har läst din dagbok.

Tummen upp för dig.
6 oktober 2008, kl 10:43
Fy, vilken hemskt trist arbetsgivare! Jag förstår att det här stjäl massor av energi av dig, men lova att STÅ PÅ DIG annars är det nån annan som gör det!

Jobbade också på ett företag där jag lade ner massor med extra tid, helt gratis, och den dagen jag slutade var det inte nån som tackade mig för den extratiden! Vi kvinns måste sluta upp med att jobba gratis, och se till att sluta bli trampade på!

Vi är många bakom dig!

Kram och lycka till!
6 oktober 2008, kl 10:44
Aj fan! Läste artikeln i Aftonbladet...

Förjävligt...

S
tå på dig!

/MHz
A
6 oktober 2008, kl 10:44
Men snälla..Bara att skriva att chefen är psykiskt labil är ju jäkligt kränkande till en arbetsgivare.

Skulle det bara vara ordet knaschefen som var det din arbetsgivare retade upp sig på så är det märkligt.Men när man läser mer så är det inte bara det ordet som riktas till arbetsgivaren som person.

Synd bara att man inte kan diskutera en lösning utan bara ser svart eller vitt.
malin
6 oktober 2008, kl 10:47
jag blev inkallad till min chef för ungefär tre veckor sedan. där sa de att de inte tolererar att jag surfar mer än andra på arbetstid och att mina kollegor klagat länge på mig. fick ingen tillsägning, skulle bara skriva på pappret ("sägs upp pga personliga skäl") och gå. jag tog heller inga kaffepauser, tog alltid endast en halvtimme av den hela timmens lunch, tog på mig extrauppgifter när det inte fanns annat att göra. chefens svar på detta var att "det som inte stod i mitt kontrakt kunde jag inte få credit för". det är en fin värld vi lever i..
6 oktober 2008, kl 10:49
jag kan väl känna såhär att många tar sin rökpaus och går iväg från sin arbetsplats och det är helt okej. om man istället väljer att blogga under den pausen så är det ju konstigt att det gnälls. Sen har man väl rätt till 5 min paus varje timma eller nåt sånt. Så du har ju bloggat under de 5 min då...

skandal att de inte tar upp rätt och fel på möten, klart du skulle fått en varning först....

stå på dig...
Mr Tias
6 oktober 2008, kl 11:24
Kämpa på i livet. Det här är ju fullständigt knas, alla gör personliga saker under arbetsdagen och det tycker jag är helt ok. Nej, inte bara ok - det är ett måste för att man ska få mikropauser.

Jag gjorde det själv på mitt senaste jobb, för där var det konstant stress och man var tvungen att koppla bort ibland. Speciellt eftersom vi inte hade några pauser alls under dagen förutom lunch, själv kände jag mig osäker på att ta min lagliga paus på 5 min och gå och dricka vatten eller gå på toa. I stället satt jag och fick allt mer huvudvärk. Men chefen och säljarna t.om. kunde gå och handla kaffe i butiken utanför, och rökarna gick ut flera ggr om dagen.

Jag förstår inte alla de på Aftonbladet som skriver kritiska inlägg mot dig. Dubbelmoralen bland folk är hemsk.

Se detta som ett nytt steg i utvecklingen, skulle jag vara chef skulle jag anställa dig direkt - du har uppenbarligen stor erfarenhet och också kompetensen.
anonym
6 oktober 2008, kl 11:35
Ahhhh! Ala rövslickare här med sina kommentarer! Grattis det finns de som bättre behöver din plats. Är man dum så är man det
THE GOLDEN GIRL
min blogg http://thegoldengirl.blogg.se
6 oktober 2008, kl 11:54
Tycker det är helt fel att du fått bli behandlad på detta vis! Håll dig stark och radera inte dina känslor och tankar. :)
Ola
6 oktober 2008, kl 11:59
Tuff situation, men det är ju som det är. Oavsett vad de flesta skriver så är det lagen om anställningsskydd som gäller. Där står det vad en arbetsgivare måste följa för att en uppsägning ska vara saklig. Antingen är det på grund av arbetsbrist eller på grund av personliga skäl och arbetsgivaren måste styrka det ena eller andra. Hänvisar man till personliga skäl måste man ha följt proceduren, dvs med varning osv.

Om du tycker att din uppsägning är fel, (osaklig på juristspråk) ska du stämma arbetsgivaren och du måste göra det inom en viss tid (tror det är tre veckor - se LAS). Så länge ni ligger i tvist får du lön.

Jag har precis gått igenom samma och ihop med min advokat lyckades jag tvinga arbetsgivaren till förlikning (dvs avgångsvederlag).

Att gå med i facken nu tror jag inte funkar, konflikten är ju redan igång. Sedan är det ju också lite dålig stil. Men du kan få numret till min advokat. Ge mig ett meddelande i din blogg om du är intresserad.
anonym
6 oktober 2008, kl 12:02
Du har utnyttjat din arbetsgivare och dennes resurser, vad skiljer egentligen dig ifrån en tjuv i detta fallet? Att medvetet blogga ifrån sin arbetsplats, är i dagens fall nästan lika illa som att jobba på två arbetsplatser på en gång. Dessutom så är det uppenbart att företaget ville göra sig av med dig eller någon då det kanske inte gick speciellt bra.

Det är tider man får passa sig i, du har istället gjort precis tvärtom. Mitt råd är att du stänger ner den här bloggen och ser till att skaffa dig ett nytt jobb, frågan är hur lätt det kommer vara nu när dom flesta arbetsgivare vet att du bara drönar på arbetsplatsen.

Mvh Lemasive
Margareth Osju
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/19885
6 oktober 2008, kl 12:25
Det finns något som heter frihet under ansvar, likväl som arbete under ansvar. Det finns många av oss som är väldigt effektiva och gör mer än många andra och som hinner att publicera ett inlägg.

Jag vet, utifrån det jag har läst av dig, att du är en sådan person som har hög arbetsmoral och kan detta med: Arbete under ansvar.

Vill bara säga det. Jag är bekymrad för dig, undrar hur du mår i och med du är mitt i stormens öga, i fokus, i allt. Jag hoppas att du får styrka av det stöd du möter runt om i bloggvärlden.

Varma kram

Margareth
sandra
6 oktober 2008, kl 12:48
Dagens samhälle i ett nötskal: de duktiga får skit och de som inte lyfter ett finger får all hjälp och stöd i världen ... du är en klippa!!

Och till anomym kommentar 44. Kul att du är anonym, hoppas inte detta händer dig, för då jä*lar lär du gå under ..
carolina
6 oktober 2008, kl 12:52
driv saken till arbetsdomstolen, ge dig inte du kommer att få rätt. man kan aldrig avskeda en anställd för blogganledning, speciellt utan varning innan. stå på dig.
Ami West
6 oktober 2008, kl 13:04
Har inte läst alla kommentarer... så jag vet inte om den här aspekten kommit upp redan. (Ursäkta i så fall...)

Jag tänker iaf spontant att det där beteendet säger en hel del om arbetsplatsen som sådan - och att du säkert ganska snart kommer att tycka att det är skönt att det blev som det blev.

Livet är för kort för att utsätta sig för knaschefer och andra knasigheter. En varning hade absolut varit på sin plats. Men det är klart - chefen hamnade i försvarsställning och vill visa vem som bestämmer.

Hoppas du får ett fett avgångsvederlag från AD. Facket hjälper väl inte till med ärenden som redan inträffat då man gick med?
Inger Wadeborn
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7156
6 oktober 2008, kl 13:10
Hejsan!

Tråklgt det som du har råkat ut för. Kan det inte vara så att det är så att du är för duktig och det sticker i ögonen på dem som inte är det. De har inte funnit något annat skäl att bli av med dig, då tar de till andra knep. Tyvärr kan man inte alltid lita på sina arbetskamrater.

Ge inte upp din blogg och visa att du står för det du anser är rätt. Det ska mer till än bloggande på arbetsplatsen för att få sparka en duktig och kunnig person.

Det är väl som på alla andra arbetsplatser idag, de vill ha en yngre person som de inte behöver ge lika hög lön.

Lova att du inte ger upp utan vänder dig till din fackliga organisation och går vidare med det här.

Lycka till!

Kram//Inger

6 oktober 2008, kl 13:21
Fan!

Jag håller med, jag röker inte, jag tar ingen rast, och fan ALLA andra pysslar med sitt vid datorn!!! Det är allmänt känt!

Även cheferna!!!!!

Jag bloggar med till och från håller på att bygga upp en ny blogg : ) blir klar i veckan!

Så ist för att gå ut och röka kanske jag skickar ett sms eller lägger ett inlägg.

Dom bästa arbetsplatserna borde tillåta sånt, om man kan ha frihet under ansvar dvs att man sköter sig, och går in lite snabbt bara!?

Dom får välja på ett inlägg (som för oss vana tar 3 min) eller att jag röker 5 min + rast på 15 min!!!!!

Grrrr.....

Hoppas det löser sig för dig...go girl!!!
Teija
min blogg http://www.hardplay.net
6 oktober 2008, kl 13:31
Ja du Rosa

Din Knas chef ar ingen jag langtar efter att fa stifta bekanstskap med, helt oppenbart ar att han ar en typisk maktmissbrukare som dessutom ar liten och radd innuti och jattehotad av det som inte fungerar precis som han vill.

Jag sitter har hemma i vast indien Pa Tobago, solen skiner kloockan ar snart sju pa morgonen, faglarna kvittrar och jag tanker tillbaka pa min tid pa ett kontor pa sodra malarstrand dar jag hade en chef sa var sa fruktansvart lik din nuvarande chef.

Jag hade dock gladjen att saga upp mig och fick arbete har i karibien istallet. Har bott har i 17 ar nu och ar min egen chef, och kommer dom hit, vilket dom ju gor emellanat, manniskorna som ar sadar egoistiska och trangsynta som din chef sa luktar de pa lang vag, ser ut gor de ocksa, sonderstressade varelser med askgraa ansikten. Sag upp dig du och ga i i media och beratta om foretaget, om knaschefen och ror om lite i hans enorma varld, utan hamnd, mest for att ha underlag till dendar bloggen eller framtida boken.

det finns en man dar i vasaparken, med ett litet cafe, han var ocksa min chef en gang, min forsta chef nar jag arbetade som tonaring pa helgerna, ga till honom och halsa fran mig, nu han ar jatteknasig men sok jobb dar, borja nagonstans, byt skepnad, tryck up en tshirt med din gamla chefs nuna pa, kop hem en flaska vin och vagra vara offer. Livet ar for kort for att lagga ned 13 till ar pa nagot sa idiotiskt som fortar ens energi.

Skicka hit chefen jag kan brukan honom for hajbete...

lev val och Carpe diem. Teija www.hardplay.net
Doriana Grey
min blogg http://dorianagrey.blogspot.com/
6 oktober 2008, kl 13:44
Hej Rosa! Allt mitt stöd till dig. Vi behöver fler föredomen som du, som står på dig och står för vad du sagt och gjort.

Det finns alldeles för många chefer där ute som använder sig av maktmissbruk.

Läs gärna mitt inlägg om din historia, jag har gjort en egen tolkning och jag är övertygad om att vi är många som står på din sida!
6 oktober 2008, kl 14:11
Såg att du undrade vem som berättat att du var just du. Det är nog tyvärr du själv. Jag hittade ditt inlägg om att du blivit uppsagd på bloggportalen i går, och kopplade genast ihop det med artikeln i AB idag. Och om jag gjorde det så har säkert fler gjort det.
kalle
6 oktober 2008, kl 14:30
Stå på dig!! Gå genast med i facket, ta den lilla rädda råttan till AD och krossa han!!
kalle
6 oktober 2008, kl 14:42
Kan du inte beskriva andra episoder med sociopaten till din chef där han tydligen har visat sina sinnessjuka sidor? Du nämner att han har avskedat andra personer, kanske få dom att berätta sin historia också för att jag antar att de nuvarande anställda är för rädda för att tala illa om sociopaten. Ut med allt, häng psykopaten!
Sam Zodiac
min blogg http://samzodiac2.wordpress.com/
6 oktober 2008, kl 15:17
Ja, det här ser ju ut att bli en komprometterande

historia för ComproMedia. :)

Du borde ha världens chans vid AD!

Lycka till!

Kram!
6 oktober 2008, kl 16:45
Hur är det med dig? Jag är så orolig för dig. Kan du ge ett litet livstecken snart?

Och bry dig inte om elaka kommentarer. Du vet ju hur det bara dräller av anonymt folk som inte har nåt annat för sig än att vara elaka.

Kram
6 oktober 2008, kl 16:56
Jag är djupt beklämd... Den hätskhet som vissa visar får mig att må illa. De kommentarer som lämnats till artikeln i Aftonbladet får mig att vilja säga upp bekantskapen med mänskligheten.

Detta var min kommentar till artikeln:

Jag började läsa kommentarerna, men gav upp halvvägs...

Tala om att trampa på den som redan ligger!

Ni verkar vara så fantastiskt bra och perfekta allihopa!

Hur många av er sitter på jobbet och skriver era ilskna kommentarer? Hur måna av er ringer eller tar emot privata telefonsamtal på jobbet? Hur många av er läser eller skriver privata mail på jobbet?

Jag måste ärligt säga att ert beteende är så mycket mer störande än de misstag Gina har gjort.

Hur kommer det sig att ni inte kan kommentera artikeln utan en sådan hätskhet? Den Gina jag har lärt känna genom bloggen har inte förtjänat detta.

Man skulle ju nästan tro att det minst skulle vara livstidsstraff för det "brott" hon har begått!

Att önska att en människa aldrig kommer att få ett jobb igen... att vilja en annan människa så illa.

Hur f*n är ni funtade!



Oavsett vad ni anser om hennes bloggande så har hon blivit uppsagt utan varning. Hon gavs inte en chans att rätta till sitt misstag av det företag hon gett mer tid än hon fått betalt för.

Där ligger det största felet.
Lisa
6 oktober 2008, kl 17:12
Jag tror att det är lite försent att gå med i facket när skadan redan är skedd. Hade du redan varit med i facket hade dem stöttat dig och jag är ganska säker på att du fått rätten på din sida.

Sen ska ju vi/ni/folk veta att alla arbetsplatser spionerar på sina anställda idag. Om du ska anställas, då googlas du för att företaget ska veta att dem inte får in en person som inte är lämplig. Du kollas upp under arbetstiden.

Jag kan tycka det både är rätt och fel i ditt fall. Om du väljer att blogga i din blogg under din lunch/em fika. Fine! Det tycker jag inte är något som helst fel. Du väljer skriva lite istället för att ta en lunchpromenad eller sitta av tiden i fikahörnan.

Men skriver du under övrig tid ja då kan det ju faktiskt vara lite otaktiskt om du vill behålla ditt jobb. Big Brother ser oss överallt heter det.

Tråkigt att du fått säga upp dig/bli uppsagd. Och hoppas du hittar ett nytt jobb snart, och lägger ner bloggandet under arbetstid. Det får man nog sköta hemifrån. ;-)
6 oktober 2008, kl 17:17
Skickar support till dig!

Kram!
Madonnan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/506
6 oktober 2008, kl 17:30
Det är en tuff tid för dig Rosa, men jag vet att du mitt i stormen ändå har världens styrka och så mycket skinn på näsan att du klarar det här - också!

Du är bra och har stöd och förståelse från alla de som har förstått vad det handlar om, som har läst med öppna ögon.

Tycker personligen att Abartikeln var lite väl vinklad, för du har inte gjort något fel. Omständigheterna och hur ni hade det där gör att jag har min åsikt klar.

Den Anonym som skriver och kommenterar här och hos andra (bl a mig) är nog en Knaschef eller anställd där/anhörig till honom kanske - inget att bry sig om. Tänker inte längre än näsan räcker.

Du är BRA. Det vet alla vi som känner dig.

KRAMAR och STYRKA till dig från mig.

:)
6 oktober 2008, kl 17:32
Tråkig historia, tråkig arbetsplats!

Hade inte tänkt kommentera, men så läste jag att din son mår dåligt. Han hade tydligen drömt att du skulle dö. Och det tyder ju på att han är orolig att förlora dig av någon anledning. Kanske bra att det blev som det blev. En dröm om döden betyder oftast att man lägger något gammalt dåligt bakom sig "något dör ut". Och ur det växer oftast något nytt bättre fram "en ny början". Så det ordnar sig säkert för dig och din son. Hälsa honom det från mig, att det kommer att ordna sig.

Ha det gott mvh always
Christer Dyrwoold
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/589
6 oktober 2008, kl 17:36
Du vet att jag håller på dig Rosa undrar när de kommer och säger till mig eller kanske det händer mig som i ditt fall att de bara säger till mig att skriva på en avskedsansökan en vacker eller grå dag.
6 oktober 2008, kl 17:40
Håller på dig,hela vägen.

Hoppas du läst lagen och jag ser det nästan som indirekt hot det din chef skrev om att bara för att du nu gått till media,så såg han fram emot att möta dig i arbetsdomstolen.

Kraaam Rosa/Gina /Pluppa
Camilla
6 oktober 2008, kl 18:19
Hej!

Läste aftonbladet. Skummade igenom här. Läste så långt som inlägget ni gjorde den 26/9. Redan där gjorde ju chefen en markering. Som ni förmodligen förstod. Så din uppsägning kan inte ha kommit som någon suprice.

Dessutom så tycker inte jag att man skriver om sin arbetsplats/chef så som ni gjort. Min chef skulle nog bli helt galen om jag hade en blogg där jag skrev på en liknande vis som ni.

Sen att ni skrev i den på arbetstid tycker inte jag är några problem. Då ni jobbat mycket över och inte tar raster osv.

Mvh/ Camilla Svensson
6 oktober 2008, kl 18:24
Blir, precis som Marina skriver ovan, upprörd över alla kommentarer i AB. De har ingen aning om vem du är eller vad du står för. Vi som har fått förmånen att dela dina tankar och ord, och ännu mer förmånen att få träffa dig - vi vet att du inte är förtjänt av allt det där.

Håll ut! Du är en fin människa med en vacker själ. Världen vore bättre plats att leva på om fler var som du! Styrkekram!
6 oktober 2008, kl 18:34
En sak som jag inte riktigt fått klart för mig... Skrev du under det papper arbetsgivaren gav dig i fredags?

Hoppas inte det...
Tonårsmorsa
min blogg http://tonarsmorsa.se
6 oktober 2008, kl 18:53
Ja, Rosa! Alla är vi olika och det är skönt att du ser det så klart. Jag tycker dcet är hemskt att du förlorar ditt jobb på detta vis, men hoppas verkligen att du orkar ta striden, för det verkar helt galet att det får gå till på det här viset!

Oavsett om man får blogga eller ej på arbetstid, så kan man inte bara slänga ut en trogen och lojal medarbetare efter 13 år. Du hör ju själv hur sjukt det låter! Jag håller tummarna för dig! Kram!
Tonårsmorsa
min blogg http://tonarsmorsa.se
6 oktober 2008, kl 18:55
Glömde att säga att jag ska hålla tummarna för att du får ett arbete med en chef som är mindre knasig! Han gjorde i alla fall skäl för ditt smeknamn på honom! ;-)
6 oktober 2008, kl 19:04
Kramar om! Vilken fruktansvärd chef...
anonym
6 oktober 2008, kl 19:25
fattar faktiskt inte hur en kvinna i din ålder som har ett jobb, och sitter för sjutton och bloggar, vilken människa som helst eller kanske inte borde väl ändå första att blogga är en hobby man kan göra på fritiden, på jobb ska man fanimed jobba, det var bra att dom lät dej gå.. för att det finns massor av tusen människor som är arbetslösa och som behöver jobb!!! F-n va bra av dom o sparka dej!!!
Marco
6 oktober 2008, kl 19:45
Läste detta http://blogg.aftonbla...&keyword=knaschefen

Jag måste säga tt jag får rysningar i kroppen när jag läste det. Personen tror att han är tuff och vinnare och bluffar så att yttret känns oslagsbar.

Sådana kan du lätt knäcka om du står på dig. Jag svär. Jag har varit där och vet. Var lika tuff och ta det till det längsta. Jag är säker på att du inte har någonting på att förlora.

Stå på dig.

Kram
anonym
6 oktober 2008, kl 19:53
Denna anonyma kommentar (varför anonym?) skriver du och jag undrar:

Är det inte precis vad du skriver att du själv är?
ina bergh
6 oktober 2008, kl 19:58
jag vet hur det känns när man inte har gjort något fel men ändå pekas ut som svarta fåret. jag fick sparken eller "fick inga fler pass" från mitt jobb som vårdbiträde därfär att jag ansågs ha för stora bröst för att få jobba inom vården. facket gav mig rätt men jag fick ett annat jobb istället. Stå på dig, jag fick upprättelse av facket och människor omkring mig och det gjorde att jag hela tiden visste att jag inte gjort något fel. företag och chefer tror ofta att de kan göra sig av med anställda så fort de visar sig ha egna intressen eller sticker ut från den tysta fårskocken, och det är en vana som är högst olaglig. STÅ PÅ DIG!
Kristina
6 oktober 2008, kl 20:59
självklart skall väl chefen ge en varning om han tyckte du gjorde fel. Visst finns det moraltanter och gubbar som säger att "på jobbet skall man jobba". Ja men har man inte gjort det?. Hur många gånger tar man rast egentligen och hur många gånger jobbar man inte över för att vara företag till lags. De flesta cheferna ser inte allt bra man gör men väntar bara på ett tillfälle att hugga till. Och i ditt fall så har han hittat ett tillfälle. så stå på dig och jag håller tummarna att du hittar ett bra jobb eller så blir du förhoppningsvis rik på din blogg och får din revansch :O)
Niki Loong
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/5277
6 oktober 2008, kl 21:37
Du kan ALDRIG få sparken p g a bloggande om ingen uttalad policy finns! Skriv inte under något, låt dig inte luras att säga upp dig själv. Låt honom dra detta till AD - om han törs!

Jag står bakom dig helt och fullt, vad nu det är värt. Jag känner dig och vet att du ALDRIG skulle mygla vad det än gäller! Försök att stå rak, du har inte gjort vare sig fel eller något olagligt. Detta säger mer om din chef än jag tror han vill skylta med.

Kramar i massor
Cecilia
6 oktober 2008, kl 21:39
Gina,

Vi tänker på dig och stöttar dig så klart i det här. Min första tanke var hur ska ateljén klara sig utan Gina det kan inte gå. Noggrann, korrekt och jobbar oerhört snabbt. Men allra mest tänker jag förstås på dig och din familj och är så ledsen att du nu blev drabbad. Jag hoppas verkligen att Compro nu får stå till svars för sina handlingar, någon gång måste den fruktansvärda personalpolitik de för slå tillbaka. Om det är något jag kan göra eller tillföra så gör jag gärna det.

Massor av kramar till dig och familjen.

Cissi
6 oktober 2008, kl 21:47
Rosa..kliver in här ikväll igen och läser alla kommentarerna.

Jag vill du ska veta att du har mitt fortsatta stöd.

Inte mkt med tanke på den situation du befinner dig i men..ja..
tyckerska
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7460
6 oktober 2008, kl 22:14
Fullkomligt omänskligt. Man ska ha en varning först. Man ska få chans att ändra sig.

Om det är så att ditt bloggande inte har påverkat ditt jobb - och det låter rimligt- så är det sjuka principer som råder. Luther talar genom din arbetsgivare: Jobba ska vara askes för att räknas.

Säg inte upp dig. Ta striden!
anonym
6 oktober 2008, kl 22:17
Varför vill du gå med i facket och försöka få hjälp i efterhand? Varför ska vi som under många år betalat våra avgifter sponsra dig som uppenbarligen bara går med för att du akut behöver hjälp?

Jag hoppas att du får tillbaka ditt jobb, med en varning dock, men att du löser det själv utan facket.
hemligt
6 oktober 2008, kl 22:22
Ni som vill att hon ska be facket om hjälp, läs artikeln i aftonbladet igen. Uppenbarligen tänker hon gå med i facket nu.

Jag blir verkligen förvånad om facket gör något överhuvudtaget, jag har för mig att de har en karenstid. Syftet med karenstiden är just att slippa de som går med bara när de själv behöver dem.
6 oktober 2008, kl 23:17
Vad tråkigt !!!!! Men är uppsägningen verkligen giltig ? Jag hoppas att det ordnar sig för dig ! Jättekram !
Hannah
7 oktober 2008, kl 00:59
Du har SÅ rätt i detta, att om andra väljer att tex gå ut och röka eller sitta i fikarummet på sin rast, borde du självklart få välja att istället blogga vid din dator.

En rast är till för att man skall få just en paus, få återhämta sig och koppla av en liten stund. Alla gör det på sitt vis. Tänk om alla var tvugna att göra lika.

Tänk om man skulle tvinga alla att gå ut och röka i en kvart istället. Eller sitta i fikarummet och tvingas vara "social" med folk man kanske inte har så mycket gemensamt med - när allt man vill är att få en lugn stund själv. Det är helt absurt att det skulle anses fel att ta sin paus framför datorn istället för i fikarummet/rökrutan.

Själv är jag inget stort fan av "gemensamma fikapauser i fikarummet" - och det hela känns lite 1900-tal på något sätt. Att tvingas sitta och prata, eller snarare lyssna på den största pratkvarnen, är ingen paus för mig (speciellt då jag i mitt yrke jobbar med att just lyssna på patienter hela dagarna - behövs då verkligen tid för mig själv för att kunna "ladda batterierna" och kunna lyssna ordentligt på nästa patient).

Nej, jag hoppas att allt detta ordnar sig på något vis för dig, det verkar ju helt galet att arbetsgivaren kan göra såhär, som det verkar helt utan grund.

Ha det bra!

/Hannah
Gloria Mundi
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/13107
7 oktober 2008, kl 02:34
Rosa! Jag tänker på dig jättemycket!

Jag vet att det är kört att hålla på med facket i den lilla ankdamm som medie-jobben i Sthlm är. Jag har hört det från andra.

Folk inom media (T ex produktionsbolag, film etc) har sagt typ:

"Råkar man illa ut så är det bara att svälja den bittra medicinen, inte stöta sig med någon och absolut inte ta kontakt med facket för det är ju rena digerdöden!"

Men vi är inte livegna!! Även om cheferna VÄLDIGT gärna vill få oss att tro det.

Kämpa på. Håll glöden brinnande.

Kram!
Gömda Marianne
min blogg http://kartbarn.blogspot.com/
7 oktober 2008, kl 02:56
Nej, ge inte upp.

Det är en viktig princip sak som pågår.

Jag hoppas att du får stöd från facket och att detta löser sig. Att få sparken för att du bloggar..no.no

Du gör din röst hörd och du har rätt till det.

Sverige skall var ett demokratiskt land, påstås det..jag har förhoppningar att det löser sig.

Håller tummarna för dig.
Helena
min blogg http://www.viita.se
7 oktober 2008, kl 03:10
För mej låter det här som ren och skär - nåja, rosa då - mobbning
7 oktober 2008, kl 06:35
Håll ut!

Jag håller om dig!
Niki Loong
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/5277
7 oktober 2008, kl 07:08
Till er som hetsar upp er över om Rosa följer rekommendationen att gå med i facket: Man behöver inte vara med i facket föt att få hjälp! Facket kommer mer än gärna ilandes för att få platta till en arbetsgivare. Särskilt en som inte ens har kollektivavtal. Detta ser jag ofta. Det har hänt vid varsel på min arbetsplats och min man råkar ofta ut för det i sin yrkesroll. Budskapet facket sänder ut måste alltså rimligen bli att det inte betyder ett smack om du är med eller ej. Det viktiga är att tillräckligt många är med och betalar deras löner antar jag. Tro inte för en sekund att du som betalande medlem har bättre hjälp än en ickebetalande medarbetare den dag det blåser och ni båda behöver hjälp!

Rosa: Stå på dig. Du har mycket att vara stolt över och ingenting att skämmas för. Kram
Margareth Osju
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/19885
7 oktober 2008, kl 08:30
Läser kommentar 87 och inser att Niki är en ängel. Bra att veta, Niki..*kram*
Kalle
7 oktober 2008, kl 08:38
Hej G!

Hoppas att allt löser sig till slut.

Hälsningar från en gammal arbetskamrat på CM
Tiagirl
min blogg http://tiagirl.se/blogg/
7 oktober 2008, kl 08:57
Detta var en blogg jag gillade så FORTSÄTT med den!!! Konstigt att jag aldrig har ramlat över den här tidigare, så jag får väl tacka artikeln för det.

Jag tycker "ditt fall" helt härrör från inlägget http://blogg.aftonbla... och detta är en bra chans att få bort dig.

Alla dom som svarat på frågan om det är ok att blogga på arbetstid, var väl ca 70 % som inte tyckte det var så ok, OM frågan om rökning tex(eller ett öppet skvallrande!!!)hade siffrorna varit likadana!!!.

Du har fan rätt i det här och jag hoppas du hittar en annan arbetsplats för DÄR kan du ju inte vara. Jag hade nog kallat knaschefen för psykopatchef...så han ska vara glad över den lama omskrivningen! ;)
Sara
7 oktober 2008, kl 09:07
Säg inte att du redan har skrivit på din egen uppsägning? Gör det ALDRIG! De kan inte tvinga och dig och ärligt talat det ser inte bättre ut på pappret även om de gärna vill få dig att tro det. OM de nu vill manuvrera ut dig så ska du förhandla, tex 6 mån uppsägningslön eller liknande. Hota annars med att gå till pressen eller till advokat, det har du all rätt att göra även om du är medlem i facket. Facket kan oftast inget göra när det handlar om det specifika enskilda fallet, så då är det alltid bra att ha ett annat kort i sin bakficka. Jag har tvistat MÅNGA gånger må du tro, å än så länge inte förlorat än enda kamp. Var rädd om dig!
wendla
7 oktober 2008, kl 10:10
Hej Rosa!

Jag har tänkt mycket på dig de senaste dagarna och jag hoppas att allt skall lösa sig.

Såg nu i en artikel att det pratades om bedrägeri. Just sådana anklagelser är ganska så allvarliga att uttala och att gå ut offentligt som din chef nu gjort med den anklagelsen är inte OK. Låter som ett desperat försök att smutskasta dig pga all respons du fått. Hoppas du har en bra hemförsäkring där rättsskydd ingår och att du anlitat en advokat.

Kramar Wendla
Madonnan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/506
8 oktober 2008, kl 19:06
Kommer in med en styrkekram och hoppas att saker och ting reder ut sig, så att det goda vinner.

Kramar
8 oktober 2008, kl 19:46
Kram!
9 oktober 2008, kl 10:01
*kramar*
10 oktober 2008, kl 18:20
Varm kram från Mogi
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna