Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Bögens bedårande blogg
Why is it that, as a culture, we are more comfortable seeing two men holding guns than holding hands?

Jag är bög - och en vacker dag ska jag gifta mig

Lagen säger att jag får binda ihop mitt liv med livet den man jag älskar lever. Lagen säger att jag får ingå partnerskap. Lagen hyllar på detta vis kärleken, men gör skillnad på kärlek och kärlek. Kärlek mellan heterosexuella och kärlek mellan homosexuella är annorlunda, varför skulle vi annars behöva olika lagar? Lagarnas innehåll gör ingen skillnad mellan oss och heterosexuella, men att det finns två lagar betonar att skillnader faktiskt finns. Tror inte lagen att alla människor älskar och känner kärlek på samma sätt? Varför vill inte lagen utan åtskillnad hylla kärlek mellan två samtyckande vuxna människor? Varför vill inte lagen att jag ska kunna ingå äktenskap med mannen jag älskar? Varför är min kärlek annorlunda?

Hur kommer det sig att det finns ett motstånd mot min rätt att ingå äktenskap med mannen jag älskar? Hur kommer det sig att det finns ett motstånd mot denna mest naturliga av alla känslor? Är det rädsla - rädsla för att inkludera oss homosexuella i samma definitioner som gäller för dem? Rädsla för tanken att "fan, nu är de precis som vi." Eller är det helt enkelt att de hänger upp sig på den gamla kyrkliga definitionen att äktenskap ingås mellan man och kvinna? Kulturen förändras, religionen förändras, tiderna förändras. Varför kan då inte denna gamla definition förändras? Det är svårt att förändra människor, men det borde vara betydligt enklare att förändra en definition. För i slutändan är det en definitionsfråga, en jävla rutten liten skitdefinition. En definition av äktenskapet som också förändrar hela definitionen av kärlek, eftersom de två begreppen är ihopknutna och inlindade i varandra. En gammal kyrklig definition borde inte inverka så mycket i en modern lagbok att den gör åtskillnad på människor som älskar.

När det gäller kyrkliga bröllop kan jag däremot acceptera att det finns präster som inte vill viga homosexuella par. Jag tycker inte att lagen ska tvinga präster att genomföra vigslar de inte känner sig bekväma med. Dessutom finns det inte ett homosexuellt par i hela världen som skulle vilja bli vigt av en person som inte respekterar deras kärlek. Låt det vara upp till prästen i fråga om han/hon vill viga ett par eller inte.

Kärleken inom oss homosexuella är precis samma känsla som kärleken inom heterosexuella. När vi talar om äktenskapet och dess definition rör det ofta upp starka känslor inom oss. Vi homosexuella och även heterosexuella som kämpar för vår rätt att gifta oss känner oss besvikna, arga och ledsna över att inte få ingå i definitionen. Motståndarna till samkönade äktenskap känner sig besvikna, arga och ledsna över att kanske tvingas bredda definitionen. Båda grupper försöker få fram dessa känslor i debatten, på det sättet är vi väldigt lika varandra. Men mitt i strävan efter att få fram dessa känslor glöms faktiskt den viktigaste känslan en människa kan ha inom sig bort - känslan av kärlek. Det är kärlek som borde vara centralt i äktenskapsdebatten och även på den punkten är vi lika varandra. Jag önskar bara att alla kunde förstå detta.

 

44 (+1) kommentarer
Tant
10 januari 2008, kl 11:54
Ja, det är helt sjukt att inte alla har samma rättigheter. När det gäller skyldigheter är vi alla lika inför Gud och lagen. Märkligt!
Magnus
10 januari 2008, kl 12:01
Men det lär förändras, även om det tar tid...
10 januari 2008, kl 11:55
Jag förstår inte heller varför homosexuella inte får gifta sig. Jag tycker det är dags för en lagändring. Min kompis i Finland, lesbisk och ordförande för SETA (I Sverige RFSL)jobbar aktivt med den här frågan i Finland.

Kärlek är alltid kärlek även om det är med någon med samma kön.
Magnus
10 januari 2008, kl 12:02
Jag håller med! Och beundrar din lesbiska väninna som kämpar för saken.
Afrikanskan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/11455
10 januari 2008, kl 11:59
Måste bara fråga om att ingå partnerskap och äktenskap i lagens innehåll är samma sak vad spelar det då för roll om det heter partnerskap?

Äktenskap grundar ju ändå på gammal kristen sed och då har man utvecklat något nytt som heter partnerskap. Vad spelar det då för roll. Homosexualitet och hetrosexualitet är inte samma sak även om det handlar om kärlek. Men om innebörden är densamma ur laglig synvinkel vad spelar det då för roll?

Samma sak med att man ska avköna barn och ta bort flick o pojkavdelningar fattar inte detta.

Jag vill gärna ha klarhet på detta. Nu ska jag iväg men jag kommer att besvara ditt svar när jag kommer tillbaka.
Magnus
10 januari 2008, kl 12:01
Det är just det som är saken. Partnerskap och äktenskap är samma sak i lagens ordning. Det är ju bara desto mindre anledning att ha skilda lagar. Varför ha två olika lagar om de ändå säger samma sak? Det är på det sättet man betonar att kärleken är annorlunda för oss homosexuella!
barbakvinna
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/961
10 januari 2008, kl 12:03
http://blogg.aftonbla...

Min åsikt i ämnet...
Magnus
10 januari 2008, kl 12:05
Det var väl det jag ville få fram också, även om jag behövde fler ord :-)
10 januari 2008, kl 12:06
Nej det är inte rädsla, homofobi eller hat. Det är att termen äktenskap är förbehållet ett förbund mellan en man och en kvinna. partnerskap är mellan en man och en man eller en kvinna och en kvinna. samma rättigheter, samma sak i princip, olika ord. Tycker inte att det är nåt man behöver sig känna sig kränkt över.
Magnus
10 januari 2008, kl 12:07
Men varför behövs det olika definitioner - definitioner som gör åtskillnad på människor?
barbakvinna
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/961
10 januari 2008, kl 12:43
jag tycker det är en självklarhet år 2008.. Alla betalar skatt och bor i Sverige. Fattar inte vad problemet är..

Alla ska ha samma rättighet som heterosexuella. Dom som har svårt med det behöver ju inte blanda sig i
Magnus
10 januari 2008, kl 12:59
Jag fattar inte problemet heller. Det påverkar ju inte dem på något vis alls, däremot gör det stor skillnad för oss...
10 januari 2008, kl 12:44
KLart du ska få gifta dig! Givetvis. EN dag kommer det, var så säker.
Magnus
10 januari 2008, kl 12:58
Jag hoppas du har rätt!
10 januari 2008, kl 12:48
För att det är en viss åtskillnad. Homo/hetero. Handlar ju inte om att ena "gruppen" är värd mer än den andra eller har rätt till mer än den andra. Men i grunden handlar det ju om att äktenskapet är en gammal kristen sed som bygger på bibelns ord. Därför blir det konstigt om kyrkan ska lägga sig i och ändra själva innebörden av begreppet. Så enkelt är det. Har inte med nåt annat att göra egentligen.
Magnus
10 januari 2008, kl 12:58
Nej, det FINNS ingen åtskillnad. Äktenskap har med kärlek att göra och där finns det ingen åtskillnad. Då skulle man lite krasst uttryckt lika gärna kunna ha en annan definition av äktenskap mellan ateister, mellan svarta, mellan buddister osv. Man kan alltid dela in personer i olika grupperingar, men när det gäller kärlek är alla lika!

Sen är det precis min poäng att kyrkan INTE ska lägga sig i definitionen. I ett modernt samhälle ska inte kyrkans gamla åldriga definition gälla i en lagbok. Lagen och kyrkan ska vara åtskilda! Det är inte kyrkans sak att ändra definitionen. Det ska inte ligga i deras makt längre. Det är lagstiftarnas jobb att ändra definitionen så att kärlek blir lika för alla.
10 januari 2008, kl 12:51
Klart alla som vill ska få ingå äktenskap, jag förstår inte varför det ska vara en sak som har med kön att göra.. Är folk kära och vill ingå äktenskap så måste dom få göra det.. Oavsett kön..
Magnus
10 januari 2008, kl 13:01
Jag förstår inte heller. Egentligen borde det inte ens vara ett problem.
Donna Lee
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/8065
10 januari 2008, kl 12:54
Visst är det lustigt att år 2008 så har människan fortfarande inte rätten att bestämma över sin egen kropp, sina egna tankar eller vem han eller hon får gifta sig med? Skrämmande.

Sets us all back 100 steps.
Magnus
10 januari 2008, kl 13:02
Vi har alla ramar att leva inom, men det minsta man kan begära är väl att vi alla åtminstone har SAMMA ramar.
10 januari 2008, kl 13:04
Men hallå, kyrkan (i ett längre, kanske långsökt pespektiv) myntade ju själva begreppet äktenskap en gång för lääänge sen. Och om inte kyrkan ska få använda det som den vill (och ska) är det bara löjligt. Ska politiker bestämma vad kyrkan får och inte får? Ska och inte ska? Kyrkan och staten är åtskiljda sedan länge, och det är ju positivt i dom flestas ögon.
Magnus
10 januari 2008, kl 13:12
Jag tror inte att du har läst mitt inlägg ordentligt. Kyrkan och staten SKA vara åtskilda! Att kyrkan har myntat begreppet har absolut ingen betydelse. Begreppet finns med i lagboken och lagarna bestäms inte av kyrkan. Det är upp till lagstiftarna att ändra definitionen. Sen kan även homosexuella gifta sig, vare sig det är kyrkligt eller borgerligt. Men vid kyrkliga vigslar tycker jag prästerna själva ska få bestämma om de accepterar en homosexuell vigsel. För det FINNS präster som är för homosexuell vigsel, det ska du veta. Inte ens religion är entydig längre.
10 januari 2008, kl 13:09
Ja jag hoppas att det där ändras snart! Det är ju löjligt; kärleken är det viktiga, inte om man är kär i en av samma eller motsatt kön... Själv är jag lite anti till äktenskapet som sådant, då det tenderar att sätta sådan press på vissa förhållanden att de tar slut mer eller mindre pga äktenskapet, jag har sett flera sådana fall... Jag är förlovad och sambo och är fullt nöjd med förlovningsringen som kärleksförklaring, utan att ha ett giftermål på papper...

/MHz
Magnus
10 januari 2008, kl 13:13
Ja. Att vara lite anti äktenskap får stå för den som är det, men ska det nu finnas ska det vara lika för alla.
10 januari 2008, kl 13:11
Hmmmm...fattar inte skillnaden riktigt. Äkta eller partner?

Äkta kärlek kan uppstå oavsett kön eller läggning

Partners blir vi väl alla när vi hittar en som vi vill vara det med?
Magnus
10 januari 2008, kl 13:14
Exakt!
Afrikanskan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/11455
10 januari 2008, kl 14:44
Grunden är för mig som sådan, detta med äktenskap har tappat lite sin innebörd. Jag gifte mig i kyrkan dels för min kristna tro och att jag ville ha välsignelsen. Det här handlar om att homosexuella vill gifta sig i kyrkan för ni får ingå äktenskap bara borgerliga och att det kallas partnerskap istället. Personligen så ser jag inte vad som är problemet eftersom innebörden i laglig mening är densamma. Sen hur mycket man än försöker och vill så är det inte lika. Kärlek i all ära men man och man eller kvinna och kvinna är inte samma som man och kvinna. Detta utan att säga att det ena är mer rätt än det andra. Men för att inte ta bort alla traditioner så var det bara att ta fram en ny lag. Jag hade förstått om lagen om partnerskap skillde på rättigheterna parterna emellan men det gör den inte. Sen tycker jag att om man inte är troende så ska man inte gifta sig i kyrkan för det är hyckleri. Men det är min åsikt.

En sista grej som jag också funderar över, med tanke på att den kristna tron är rätt homofobiskt varför vill man då gifta sig in i den tron? Bara en fundering. Många hetero par väljer bort den pga de anser att den är omodern.
Magnus
10 januari 2008, kl 16:22
Får jag fråga? Varför är kärlek mellan man och kvinna och mellan man och man samt kvinna och kvinna inte densamma? VARFÖR är det inte detsamma? Själva kärleken ÄR densamma. Skillnaden är bara VEM man älskar.

Sen så kallas det inte partnerskap bara för det är borgerligt. För heteropar kallas borgerlig vigsel fortfarande äktenskap.

Du säger att du inte förstår problemet eftersom innebörden av partnerskap och äktenskap i laglig mening är densamma. Men då vill jag fråga dig - VARFÖR skilja lagarna åt om de ända säger samma saker? Det är ju bara ett ytterligare starkare argument att ha samma benämning.

Den kristna tron kan vara homofobisk, men det finns även delar inom kristendomen som accepterar homosexualitet. Det finns ju för tusan homosexuella präster.
10 januari 2008, kl 14:58
Magnus, Det är dom Hetrosexuellas jävla lag som styr för mycket "Ursäkta svor dommen här " Man blir sååå förbannad på svenska lagen hur dom behandlar folk på dess olika sätt. vi är människor oavsett Sexuell läggning och skall ha samma rättigheter som alla andra. Dessa förbannade sär behandling är så sjukt att jag ej finner ord av detta här...

Jag hoppas för alla er Homosexuella att denna lag ändras så att både homo och hetro skall gifta sej JA m.m. Samma rättigeter som hetro har... oavsett vad det handlar om giftemål m.m.

Kram /Nina
Magnus
10 januari 2008, kl 16:24
Tack. Jag hoppas också. Och svordomen var berättigad :-)
Afrikanskan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/11455
10 januari 2008, kl 16:28
Helt ärligt så tror jag att detta kommer också ändras om några år. Men det tar sin tid innan lagen kan skrivas om. Det gör det alltid.
Magnus
10 januari 2008, kl 17:09
Jag tror också det kommer att förändras. Hoppas bara det sker snart.
10 januari 2008, kl 19:18
Du SKA ha samma rättighet som alla andra... Det är jag helt övertygad om.. och TROR på det..

*får jag vara med på ditt bröllop när det händer??*
Magnus
14 januari 2008, kl 09:40
Tack :-)

Det håller på att förändras tror jag.

Visst får du komma. Men det kan dröja :-)
Stefan
10 januari 2008, kl 23:28
Du uttrycker dig så väl och klokt, jag hoppas bli bjuden på ditt bröllop!
Magnus
14 januari 2008, kl 09:41
Om du är den Stefan jag tror kommer du definitivt att bli bjuden :-).
Tonårsmorsa
min blogg http://tonarsmorsa.se
14 januari 2008, kl 10:02
Har skrivit om min åsikt i detta ämne tidigare:

http://tonarsmorsa.se...

När jag skrev den bloggen så var det (samma dag) ett flertal personer som tog bort mig som "favorit" på Bloggportalen. (Det KAN ju ha varit en tillfällighet, men det har aldrig hänt i en klump så där tidigare) Det är i och för sig inte hela världen och vad mig rör så var det lika bra om man retar sig så mycket på min åsikt i den frågan, men däremot så blev jag ledsen över att detta ämne fortfarande är så himla känsligt och att folk har sådana fördomar fortfarande!

Hoppas du får det bröllop du önskar! :-)
Magnus
14 januari 2008, kl 14:18
Bra inlägg.

Kan inte förstå hur någon kan ta bort dig som favorit för det, men det säger väldigt mycket om dem som människor.
15 januari 2008, kl 17:10
haha... ja jag kände att jag var tvungen att utvecka så jag inte skulle låta så ytlig.. *ler*.. hoppas du förstod vad jag menar..

.. och att du inte dömmer MIG för att jag tycker som jag tycker.. ;-)

Och SJÄLVKLART kan man inte tycka om alla.. *hihi*
31 januari 2008, kl 22:22
Skriver under på allt. Jag blir så beklämd när jag läser att det FORTFARNDE är förbjudet i vissa länder med homosexualitet, att det kan straffas med döden...religion kan ibland vara grym!
Lapptanten
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/6526
31 januari 2008, kl 22:26
Ja, helt vrickat är det. Och chockerande! Och upprörande! Det är år 2008.

Spark i arslet till alla idioter som anser sig ha rätt att diktera reglerna för kärleken! :-(
25 februari 2008, kl 19:47
jag förstår inte varför det ska göras skillnad på heterosexuell och homosexuell kärlek. Kärlek är väl kärlek, oavsett vem den är riktad till? ha ett underbart bröllop Magnus!
Augern
4 augusti 2009, kl 04:35
tycker det är lite lustigt med folk som tolkar bibeln helt bokstavligt när den innehåller regler som att man skall döda den som arbetar på en söndag och stena barn som är olydiga.
Arne
22 mars 2011, kl 14:46
Jag älskar att bli knullad länge!
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna