Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Släng er i väggen lotteriinspektionen!

Jag, liksom en massa andra helyllemänniskor, satt på Krukan och spelade fredagsturneringen ikväll. Jag hade precis varit all-in när jag plötsligt ser en polis i uniform stå bredvid bordet. Hon sa först ingenting men sen sa hon åt oss alla att pausa spelet. Det märktes på en gång att hon tog sig själv och sin uppgift på mycket stort allvar. Hon var hård i tonen och nästan lite aggressiv till en början. Hon bad alla hålla händerna synliga. Vi trodde nästan det var ett skämt så de flesta höll upp händerna som man gör på film tills någon skrek: "vi gör vågen". 

Stackars Rooney som inte kan svenska fick sig en rejäl avhyvling för att han fortsatte blanda korten. "Lägg ner kortleken sa jag". Sen skulle hon ta allas uppgifter (jag tror det är ren lyckoträff om de ens hittade någon där idag som ens finns med i deras register sedan tidigare och då för något ringa brott som typ fortkörning eller nåt *s*). Sen skulle vi uppge hur mycket marker vi hade. "Jag har lite under average", svarade jag men skämtet gick inte hem det minsta. "Jag vill veta hur många rosa, röda, gröna och svarta marker du har", svarade hon mig bestämt. "Skriv nu att det är T-U-R-N-E-R-I-N-G-S-M-A-R-K-E-R för detta är en T-U-R-N-E-R-I-N-G", svarade jag lite trumpet. 

Jag är så förbannad. Jag är förbannad på hur Lotteriinspektionen GÅNG PÅ GÅNG får tillåtelse att göra razzior mot pokerklubbarna runt om i Sverige. Är det verkligen detta vi månad efter månad sitter och betalar skatt till? Vet ni hur mycket det kostar oss skattebetalare varje gång? I runda slängor kostar en sån här razzia 30 000 kronor PER TIMME. Sen ska vi inte tala om hur mycket rättegångskostnader och annat uppgår till. Ja ni kan ju själva räkna ut vad prislappen landar på...

Jag vet inte vad du heter du den unga mörka åklagaren (som förmodligen var yngre än jag själv) som stod där i din gula väst idag men att du ens väcker åtal här visar bara på okunskap mer än något annat. Om du bara hade frågat om du fick göra ett studiebesök innan för att se hur det egentligen gick till så hade du nog haft en helt annan uppfattning och hade tänkt efter både en och två gånger till. Hade du frågat hade de öppnat dörren och släppt in dig för ingen har något att dölja. Man hade bett dig fylla i ett formulär så att du blev medlem (för det är alla tvungna att göra). Du hade kunnat sätta dig i baren och blivit bjuden på något gott att äta från ala carte-menyn. Du hade kunnat få en lektion i hur man spelar poker. 

Kände du dig inte lite dum där du stod mitt bland alla geeks som inte skulle göra en fluga förnär som alla skulle lämna sina personuppgifter till de 20-25 poliser som fanns på plats. Kände du dig inte lite dum när du insåg att detta faktiskt inte var så farligt. Kände du dig inte lite dum när du såg att det knappt hade behövts ett par poliser på plats för vi som befann oss på plats var fredliga människor. Det hade varit lite extra roligt om någon av alla de poliser som faktiskt spelar på Klubben hade varit där just ikväll eller kanske någon av alla dina juristkollegor som också dom är frekventa besökare. Ja se förstår du. Vi som spelar poker är bara helt vanliga människor med helt vanliga jobb. Alltifrån advokater till begravningsentrepenörer till studenter till ICA-kassörskor. I våra ögon är detta en hobby som vi älskar och tack vare klubbar som Krukan så får vi chansen att göra detta vecka ut och vecka in och för det är vi mycket tacksamma. Vi slipper gå till det statliga kasinot där det minst kostar ett par tusen bara för att få vara med och då kanske bara i en kvart. 

Lotteriinspektionen! Ni är ett skämt!
Lotteriinspektionen har jag uttalat mig om tidigare. LI är inget annat än en blodtörstig hund som inte kommer att ge sig förrän de fått en fällande dom i högsta domstolen som sedan blir ett prejudicerande fall för framtiden. LI och regeringen vill att Svenska Spel (som vi alla vet är statligt ägt) ska vara den enda aktören på marknaden. Varför inte. Med en sådan vinstmaskin kan man ju förstå dom men samtidigt kan man ju tycka att det gått lite väl över gränsen nu va? Det här är lite väl obvious faktiskt. 

Roulette, slotmaskiner, Black Jack osv. Där snackar vi turspel. Det är tydligen fritt fram att låta folk spela bort hela sitt liv på för det sker ju i Casino Cosmopols lokaler men att låta vanliga helyllemänniskor spela en 600-kronors turnering i en lokal på söder. Nej då går fan skam på torra land! Det går inte för sig. Vad är det för jävla samhälle vi lever i? 

De allra flesta som spelar på klubbarna gör det inte ens för pengarna utan för nöjet att sitta ner några timmar vid den gröna duken, snacka lite skit, dricka en mellanöl och bara ha trevligt. Många av dom som spelar på Krukan kommer bara på fredagarna och detta är veckans höjdpunkt. Känns det bra nu LI när ni förstört en fredagskväll för ungefär 70 personer? Fy fan för er! 

IMG_1347.jpg
"Jaha nu ska vi se. Hur många rosa marker har du? Och hur många gröna?"

IMG_1349.jpg
En lite annorlunda chipcount

IMG_1353.jpg
Till och med civilsnutar var på plats

IMG_1357.jpg
Självklart var det inte förstärkning hon ringde på...det var ju fan en polis på tre personer i lokalen. Överbemannat. Nej vad menar du? 

IMG_1363.jpg
Alla marker skulle med till polisstationen där de under helgen nu kommer att arrangera en freezeout-turnering. Förstapriset är Raffes hemlagade skagenröra...

IMG_1371.jpg
Ett något annorlunda barhäng...

IMG_1372.jpg

47 kommentarer
Erik Larsson
22 maj 2010, kl 07:39
"Hade du frågat hade de öppnat dörren och släppt in dig för ingen har något att dölja."

Nej inte alls, välkommen in till Krukan:
Här spelar vi inte cashgame med inköp från en tusing upp till 100K.
Och inte betalar vi heller ut svarta löner till ett 30 tal dealers och annat folk.
Om man blir törstig så serveras endast hallonsaft i baren, inga alkoholhaltiga drycker här inte.

Patetiskt....
Alla förespråkare till att spelet skall släppas fritt, börja med att bedriva er verksamhet enligt samhällets regler och förordningar.
Varför tycker man att det skall vara ok att bedriva sin verksamhet utan att betala sociala avgfiter och skatter som alla andra affärsdrivande företag gör?
Och kom inte med tramset att det drivs ideellt för det är trams, detta handlar om stora pengar som omsätts och försörjer en hele del människor.

Linda: Varför ljuger du i AB artikel där du säger att det endast spelades en turnering med 600 kr i inköp. Det pågick flera cashgameboard sammtidigt(ett bord var mitt i en 45K pott).
Poker
23 maj 2010, kl 03:36
Jag har ingen aning om vad du pratar om när det kommer till kontantspel...jag ljuger inte. Jag berättade vad jag visste.

Jag vet inte heller vad du gör på en klubb som Krukan om du nu är en sådan stor motståndare mot själva pokerklubbarna. Pinsamt är det enda jag har att säga.
Poker
23 maj 2010, kl 03:49
Sen måste jag tillägga en sak. Pokerspelare, pokerklubbar och pokerverksamhet säger nog alla samma sak och det är att vi gladeligen hade betalat skatt om det bara i lagens ögon hade ansetts som en legal verksamhet. Då hade det inte varit några som helst problem what so ever. Grejen är nu att man nog helst sparar dessa skattepengar för att kunna betala en advokat när LI bestämmer sig för att göra ett tillslag så att vi får ytterligare en chans att bevisa att det vi sysslar med borde vara helt ok även ur lagens synpunkt. Moment 22 må tyckas men så är fallet. Jag hoppas och tror att Krukan, liksom Grebban, kommer att få en friande dom.
Jonas
min blogg bege-life.blogspot.com
22 maj 2010, kl 07:52
Din skrivkramp gick i alla fall över...
Poker
23 maj 2010, kl 03:36
Ja nu jävlar ;)
mattias
22 maj 2010, kl 09:13
Insåg polisen i baren att hon gör ett bättre jobb servera folk? ser så ut
Poker
23 maj 2010, kl 03:37
Ha ha ha ;)
Rickard
22 maj 2010, kl 09:41
Bra skrivet LIna. Jag håller med till 100%. Jag puttrade lite går men var mest trött på att sånt här fortfarande händer men idag när jag vaknar så kokar jag snarare. Det måste finnas bättre saker som herr och fru konstapel kan ägna sig åt.
Poker
23 maj 2010, kl 03:38
Ja men verkligen! Blir så matt. Blir så trött. Blir så arg! Ärligt talat måste finnas hundra saker som man kan nämna på rak arm som hade varit bättre saker att spendera våra skattepengar på!!!
Peter
22 maj 2010, kl 10:37
Trist. Sverige är ett bra land på många sett, men "monopol på allt" mentaliteten är vidrig. Och folk undrar varför svenskar är så stela?
Poker
23 maj 2010, kl 03:38
Ja eller hur! Bra sagt Peter!
Mamma till en gäst
22 maj 2010, kl 13:10
Lina, varför skriver du inget om vad som brukar hända efter turnineringarna? Är det turnering igen då också? Serverar man alkohol? Vem äger stället?
Poker
23 maj 2010, kl 03:42
Mamma! Efter turneringarna kan man spela heads-ups. Man kan spela grytor eller annat sidospel. Krukan har ALDRIG serverat starksprit utan bara mellanöl och vin och har sjukt hårda gränser när det kommer till servering (bra mycket hårdare än krogen) på alkohol. Vilka som äger stället är orelevant men samtidigt kan jag med gott samvete säga att de som driver klubben är fantastiskt bra personer som dels månar om spelarnas bästa (till skillnad från CC). De tar väl hand om alla. De ser till att spelarna inte spelar om pengar som de inte har råd att förlora. De ser till att om någon är onykter kommer hem säkert i en taxi osv. De till skillnad mot CC tar sitt samhällsansvar...
Pelle
22 maj 2010, kl 15:04
Det serveras endast hof altså MellanÖl, finns kalas go mat för billig peng,
Efter en turnering spelas det ibland en till ifall det finns folk och intresse.
Poker
23 maj 2010, kl 03:42
Word. Peter. Word!
Tom
22 maj 2010, kl 15:34
Erik Larsson, otroligt bra inlägg. Stort PLUS på det.
Poker
23 maj 2010, kl 03:43
?
Skitsnacksmotståndaren
22 maj 2010, kl 17:58
Lilla lilla patetiska Erik Larsson!
Är du på fullt allvar så inskränkt att du inte förstår skillnaden mellan små och stora s.k. brott?
Jag tror inte att du är såpass löjlig att du menar vad du skrev! Lite väl barnsligt med försök till ironisk underton!

De allra, allra flesta som sitter på Krukan och spelar gör det för egna intjänade redan skattade pengar och vad mig (och troligen de allra flesta) anbelangar så har man rätt att använda sina pengar precis som det passar en själv! Vill man spela bort pengarna på CC, Krukan, Solvalla eller vad det än vara månde så har INGEN med det att göra och framförallt inte en liten självutnämnd moralist som du! Ett gammalt fint talesätt är att man ska sköta sig själv och skita
i vad andra gör! Detta är något som du borde ta och tänka på! Det finns redan alldeles för många
s.k. duktiga moralister i vårt avlånga och du som verkar vara en av dem kan med omedelbar verkan sluta att leka Bror Duktig åtminstone i denna spalt/blogg!

Förstör inte något bra och läsvärt med en massa dynga och struntprat! Tack för ordet!
Poker
23 maj 2010, kl 03:43
Bra skrivet skitsnacksmotståndaren!!!
Oliver Nilsson
22 maj 2010, kl 18:42
Erik Larsson sug av mig din dumme lille fitta.. Större surfitta får man leta efter..

Bra skrivet lina! Horribelt att något sådant kan vara lagligt.
Poker
23 maj 2010, kl 03:44
Oliver. Ja nu behöver vi inte vara så fula i mun ;) men jag håller med dig mellan raderna!

Jag tror du menar olagligt men ja jag håller med *s*!
Petra
22 maj 2010, kl 20:43
Men det handlar väl inte om att det är helylle människor som är så lugna och fina. Det handlar om att det finns lagar och regler, och ni bryter mot dessa lagar. Så himla helylle är det inte. Vare sig man håller med eller inte, så följer man lagen, annars riskerar man att åka dit. Vad är det du inte förstår?
Poker
23 maj 2010, kl 03:45
Ja men Petra just nu är ju lagen VÄLDIGT diffus eftersom vi har en helt friande dom och flera som kan tolkas på sitt sätt. Jag förstår väldigt väl. Tro mig. Efter att ha läst alla domar i liknande fall så baserar jag det jag skriver på detta.
justwondereriklarsson
23 maj 2010, kl 01:40
Erik Larsson, I just wonder how you can know how much there were in the pot at the table !, you seems to have been there at the time. And thats the case you comment is really really Patetiskt....
You are maybe the one to blame the razzia, maybe your games at Krukan have not been the most lucjy once, and you were bitter over that... I do think that with your attiute you should not come back to Krukan when they hopefully open agein...
Poker
23 maj 2010, kl 03:45
;) WORD!
gnuf
23 maj 2010, kl 02:01
Var åklagaren med vid razzian?
Poker
23 maj 2010, kl 03:45
Jajjamensan!
Erik Larsson
23 maj 2010, kl 08:16
Lina,
Vem tror du att du lurar med dina svar på kommentarerna här?
Så fort de finns någon av en annan åsikt så skall dennes förlöjligas med diverse kommentarer och påståenden som är helt irrelevanta för det sakfrågan gäller.
Att du påstår att du inte sett något cashgame spel i lokalen vid tidpunkten är en ren lögn från din sida, det vet du lika väl som jag och alla andra.
Angående skatterna är det inte alls något moment 22 som råder, jag skriver ingenstans att det är skatt på själva spelet som jag menar utan verksamheten runt omkring.
Bara för att man arrangerar pokerspel(oavsett om det är turnering eller cashgame) så kan det väll knappast anses som ett frikort för att slippa göra rätt för sig precis som alla andra företag är skyldiga att göra?
Du anser alltså att det skall vara fritt fram att sälja både mat och dryck samt avlöna svart personal på grund av att det inte är fastställt om arrangemang av poker är lagligt eller ej?
För att förtydliga att det är inga små summor vi pratar om här i uteblivna skatter och sociala avgifter:

För att göra matematiken enkel gör vi ett överslag där alla anställda på Krukan får en lön på 100 kr per timme(snittet ligger kring 150 om man räknar in dricksen).
En fredagskväll kör man en turnering som tar 80 man, vi behöver alltså 8 dealers, 1 turneringsledare, 1 brush och 2 ytterligare dealers för cashgame(de bord som enligt dig Lina inte existerar…). Släng dit 2 anställda till för köket och baren. Kring midnatt är vi nere på 2-3 bord på turneringen och cashgame borden är nu utökade till kanske 4 eller 5 bord. Vid 2 är turneringen över men cashgamet kör på med god fart. Framåt 5 tiden börjar det trappa av lite och nu är det kanske bara 2-3 bord igång. Klockan 7 så säger vi att allt game är över(sanningen är att oftast pågår spelen vidare hela dagen).
Vi behöver för att täcka upp denna fredag ca 130 man timmar(nu har vi räknat lågt).
I uteblivna sociala avgifter är det ca 4420 kr och skatter ca 3900 kr, totalt dryga 8000 kr.
Det blir en bit över 400.000 kr per år bara för fredagen, till det skall läggas resterande spel lör – tor, utebliven moms på försäljning av mat och dryck samt skatt på verksamhetens omsättning.

Jag driver 4 olika företag, jag vill också ha ett ”slippa göra rätt för mig” fri kort.

Vilken naiv syn på verkligheten du har Lina.
Poker
23 maj 2010, kl 16:36
Erik om du nu har så mycket att säga om hur Krukan bedrivs osv så tycker jag att du ska vara ärlig nog att ta upp det nästa gång du är där med ägarna till stället istället för här på bloggen. Du snackar om att jag är naiv. Själv tycker jag att du kör med dubbelmoral. Du går och spelar, njuter av sällskapet, spelar deras turneringar, äter av maten, äter av frukten som står i skålen på vägen ut och utnyttjar allt annat som de bjuder på men samtidigt ska du hugga dom i ryggen så fort tillfälle ges. Jag hoppas att du även har mage att komma fram till mig nästa gång vi ses så att jag får ett ansikte till åsikterna...
Tom
23 maj 2010, kl 10:39
Varför är det så irrelevant vem som äger Krukan?

Lite "Redkings-varning" över det tycker jag.
Poker
23 maj 2010, kl 16:37
Låt oss säga så här. Killen som sitter anhållen är en helt vanlig svensson några år yngre än mig som är hur trevlig som helst. Jag vet inte om du insinuerar eller tror att det är någon maffiarörelse som driver detta men så är det i alla fall inte...
Bojkota Cosmopol
23 maj 2010, kl 12:02
Den dubbelmoraliska patetiska monopol lagen kommer aldrig lyckas utrota våra "föreningar"
Krukan kommer börja leva igen i samma goda anda, till det kan tillägas till alla som vill sätta käppar i hjulet på alla oss som älskar att spela utanför cosmopol. Ny förening slår upp portarna på fredag
mitt i stan enligt ryktena är lokalen riktigt fräsch och bekostad. Bojkota Cosmopol
Poker
23 maj 2010, kl 16:37
;)
Avsaknad
23 maj 2010, kl 12:43
Jag håller med dig om mycket Lina men jag tycker du gör alla en otjänst när du rättfärdigar det faktum att Krukan håller inne med arbetsgivaravgifter och moms för att kunna betala en advokat när LI slår ner på de facto olaglig verksamhet.

För ingen av oss är blåögd nog att tro att det är lagligt, däremot så spelar vi ändå för vi tänker inte låta en antik lag hindra oss från att leva ett socialt liv tillsammans med andra människor där vi gör något som inte skadar andra. På något sätt välkomnar jag detta tillslag för att jag naivt nog tror att vi kan vinna, att vi kan få till en debatt och en lagändring, där entreprenörer som gänget bakom Krukan och andra pokerklubbar i Sverige kan få driva en verksamhet som till skillnad från staten monopolkasino är av pokerspelare för pokerspelare.
Poker
23 maj 2010, kl 16:39
Nej jag rättfärdigar det inte men det är lite av ett moment 22.

Jag hoppas och tror också att vi vinner denna kamp och kommer att vara med och göra mitt yttersta för att dra mitt strå till stacken för att få en lagändring.

Av spelare för spelare. Unibet hade inte kunnat hitta en bättre slogan ;)
Marcus
23 maj 2010, kl 13:55
Vi är några som tror att krukan visste om att det skulle bli tillslag, pga att "unibet" vill ha ett prejudikat. Det var ju lite spel denna kvällen bara en turre och 3 andra bord med små lir på.
Det som var skumt dock var att dörren var öppen för första gången sen dom öppnade. Hade det inte varit så hade spelarna fått lite förvarning och så menmen, nu har ju massa spelare pengar "innestående" hoppas dom kommer till sin rätt.
Poker
23 maj 2010, kl 16:40
Jag tror inte Unibet vill någonting faktiskt. Jag tror bara inte att de bryr sig.

Jag hoppas att polisen ger oss tillbaka pengarna men tvivlar starkt på det om jag ska vara ärlig.
jax
23 maj 2010, kl 16:31
men alltså skulle krukan skärpa sig med alkoholtillståndet skulle ingen bry sig.
det förstår väl varje vuxen att polisen inte tillåter???????
(tycka vad man vill om alokhol/serveringstillstånd men varför skulle snuten blunda bara för att det är poker som spelas???)
ja jag har varit på krukan och gillar det men jag är inte förvånad..
Poker
23 maj 2010, kl 16:41
Om det är ett slutet sällskap så får man faktiskt servera alkohol utan att ha ett serveringstillstånd.
Erik Larsson
23 maj 2010, kl 19:28
Lina,

Som vanligt verkar du tro att det du tror är det som gäller ute i livet.
Nedan är ett litet urklipp angående servering av alkoholhaltiga drycker i "slutet" sällskap.
Om du orkar läsa igenom så ser du att ditt påstående om att det är fritt fram att servera inte stämmer.

---------------------
Tillfällig servering av alkoholdrycker för slutna sällskap
Alkohollagens tillämpningsområde
Enligt 1 kap 8 § alkohollagen innebär begreppet servering, att alkoholdrycker säljs för
förtäring på stället. Enligt 6 kap 1 § samma lag får servering av alkoholdrycker inte
ske utan serveringstillstånd. För privata fester där värden eller arrangören bjuder på
alkoholdrycker krävs således inget serveringstillstånd. Sådant tillstånd krävs inte heller
om deltagarna förtär egna alkoholdrycker på en privat fest.
Ansökan
För rätt till servering av starköl, vin och spritdrycker till slutna sällskap krävs tillstånd
enligt 7 kap 5 § alkohollagen. Ansökan om tillstånd ska göras på bifogad blankett.
Tillstånd till slutna sällskap kan meddelas för servering i förening, företag eller annat
slutet sällskap.
Serveringstillstånd kan gälla spritdrycker, vin och starköl eller avse en eller två av
dessa drycker (alkohollagen 7 kap 6§).
Serveringstillstånd meddelas endast den som visar att han med hänsyn till sina
personliga och ekonomiska förhållanden och omständigheter i övrigt är lämplig att
utöva verksamheten. Sökanden ska också visa att serveringsstället uppfyller kraven i 8
§. Vid tillståndsprövningen ska särskild hänsyn tas till om sökanden är laglydig och
benägen att fullgöra sina skyldigheter mot det allmänna (alkohollagen 7 kap 7 §). I
lämplighetsprövningen ingår kunskap i alkohollagstiftningen, kunskap i svenska
språket, sökandens vandel/skötsamhet och ekonomiska förhållanden.
Vid servering till slutna sällskap och vid tillfälliga tillstånd är kunskapskraven i vissa
fall lägre. Detta gäller framförallt vid icke yrkesmässig serveringsverksamhet. En
bedömning av vad som ska krävas får här göras i det enskilda fallet. Något avsteg från
de grundläggande kunskapskraven kan inte göras. En tillståndshavare måste därför
känna till sitt ansvar enligt alkohollagen liksom vad som stadgas om åldersgränser och
överservering på serveringsställen.
Varken vid servering i slutna sällskap eller vid tillfällig servering finns det några krav
avseende kök. Lagad mat ska dock alltid tillhandahållas (alkohollagen 7 kap 8 §).
Serveringstillstånd ska avse viss lokal eller annat avgränsat utrymme (alkohollagen 7
kap 10 §). Serveringslokalen ska vara överblickbar.
Prövningsavgift
Kommunen tar 800 kr i avgift för att pröva ansökan. Tillståndsmyndigheten
skickar en faktura efter att ansökan inlämnats. Kvitto på inbetalat belopp ska
lämnas in.
-----------------
PokerPalle
23 maj 2010, kl 19:57
Lina, jag förstår din frustration och ilska(och även alla andra regulars på krukan).

Dessvärre bor vi i ett kommunistiskt jävla skitland oavsett vad alla säger vilket gör det svårt som fan för oss att kunna unna oss sånna här nöjen utan statlig inblandning. Att Sverige var näst sista landet i världen att släppa apoteksmonopolet (enbart Nordkorea kvar) tycker jag är en av flera faktorer som stödjer detta uttalande)

Vi får helt enkelt finna oss i att staten lägger sig i (och förstör) och oavsett vad du tillsammans med ett flertal andra svenska pokerpionjärer försöker ändra på tror jag dessvärre att vi är för få för att få till en ändring av detta. :( Att pokern blivit större och mer accepterad i Sverige är givetvis ett faktum, men jag tror allt för få känner personlig vinning i lagförändring för att människor egentligen ska bry sig....Tyvärr :(

Anyway, hoppas alla får tillbaka sina satsade pengar och att Krukan kommer att öppna snart igen, har bara vart där en gång hittills men hade tänkt spela kommande helgs turre.

Ps, Erik, du måste va en riktigt jävla misslyckad människa med få vänner som går på klubben och spelar och sen sätter dig här och börjar kritisera dom. Du får väll helt enkelt hoppas att polisen gör en gedigen utredning så att polisen skickar tillbaka de 22.5k du hade inne i 45k potten du snackade om tidigare - rygghuggare!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lycka till Krukan!

/Pallr
Poker
24 maj 2010, kl 21:00
Palle ;) hihi! Bra rutet! Hoppas också att Krukan är up and running snart igen. Det är måndag och jag är jävligt rastlös och har INGET att göra *s*
Bert-Åke Grinder
24 maj 2010, kl 13:31
Men Erik din lallare, kom in i matchen och släng den där röda clownnäsan. Är säker på att du åkte på en bad beat och bara är tiltad och bitter, så därför får vi ha överseende med din fjantiga dubbelmoral. Sluta lek farsa nu.
Poker
24 maj 2010, kl 21:01
;) det var det första jag frågade mig själv också *s*
Abbe
25 maj 2010, kl 02:22
Det som är den stora "tankevurpan" gällande poker i turneringsform är ju att Åklagaren och LI förlorade Grebbestadsmålet, där arrangörerna var åtalade för brott mot dobblerilagen.
De åtalade blev HELT friade på dessa åtalspunkter, och på flera ställen i domen gör Svea Hovrätt klart att poker i turneringsform är att betrakta som skicklighetsspel, och därför ogillades åtalet.
Då till nästa mål uppe i Sundsvall, där hade åklagaren "passande nog" även fått med brott mot lotterilagen bland åtalspunkterna. (Denne åklagare hade gjort sin läxa tydligen)
Lotterilagen ställer inget krav på att verksamheten behöver ett enda uns av slumpmässighet för att kunna kallas för lotteri.
Med andra ord så står det LI fritt att kräva att alla arrangörer av vad DE TYCKER är lotteri ska ansöka om tillstånd för detta. Även när verksamheten som ska bedrivas (turneringspoker) är att betrakta som skicklighetsspel enligt de senaste domarna i svensk domstol (Även i Sundsvall blev de åtalade friade för åtalspunkterna gällande brott mot dobblerilagen)

Vad blir då kontentan av allt detta, jo att LI och åklagarmyndigheten tydligen är så uppstyrda av politikerna att de fortsätter att slänga såna här fall till domstolarna, trots att all rimlighet visar på att detta är TRAMS.
Enda slutsatsen man som "sidlinjespelare" kan dra är ju att denna förföljelse av arrangörer av poker är statens sätt att säga
-Det spelar ingen roll om inte ens våra egna domstolar VILL döma som vi vill, då kommer vi bara damma av nån 100 år gammal lagstiftning och komma viftandes med, så vi kan behålla statens monopol (och tillika intäkter) på spel.

Sen kan man ha synpunkter på all verksamhet runt omkring (såsom avlöningen av personal, försäljning av mat och dryck osv.)
Självklart tror jag inte många av oss tycker det är ok att driva företag utan att betala skatter, socialavgifter och moms.
MEN DET ÄR INTE DET FRÅGAN GÄLLER
(Varför kan inte folk hålla sig till ämnet)
Det går inte att lösa alla problem i världen på en gång, problemet är ju att polisen stormar in och förstör denna kväll för alla vanliga Svenssons som ville spela en pokerturnering på en fredag.
Om samhället vill ha in skatter och avgifter för denna verksamhet, så får de väl erbjuda ett system som möjliggör detta.
Skulle staten ha liknande synpunkter (om utebliven skatt och/eller avgifter) på någon annan restaurang så skulle de ALDRIG DRÖMMA om att valsa in med uniformerad polis och åklagare i dessa lokaler och förstöra "gästernas" kväll.

Robert Hällgren
27 maj 2010, kl 00:40
Hej Lina

Underhållande och roligt att läsa dina texter om LI som vill få oss pokerälskare att gömma oss så mycket det går.Fortsätt med din attityd och stort ta
ck för underhållningen
Poker
27 maj 2010, kl 03:35
Tack Robert! :)
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close