Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Vad definierar proffs?

Jag läste precis min vän Williams blogg. Där hade "Jonas" kommenterat och ifrågasatt hur William kan kalla sig proffs med tanke på hans stats på OPR (eller var han nu hade kollat upp honom). Jag började fundera på det här med proffs och inte proffs. Vem har rätt att kalla sig för proffs?

Jag tycker inte det handlar om att ha någon rätt att kalla sig för proffs eller inte men frågan är rätt intressant eftersom jag vet att den upprör och irriterar många där ute i stugorna.

Är man sponsrad på heltid så är man proffs. Det tror jag de flesta är överrens om. Med heltid menar jag inte att en sajt köper in dig i några turneringar som ett PR-jippo utan att du har ett riktigt kontrakt. Jag kallar t.ex. inte Becker eller Sudden för pokerproffs, de går snarare under kategoring pokerambassadörer.

Försörjer man sig på poker tycker jag att man är proffs. Man har poker som yrkesproffession. Där vet jag dock att åsikterna är delade.

Vad är det som sticker så mycket i ögonen på folk när det kommer till just proffstiteln? Vad spelar det för roll egentligen? William, Hasse Eskilsson, Nebuchad och Brolin är några av de få i Sverige som har riktiga kontrakt. De flesta andra har s.k. rakedealer där de får jobba ihop sina turneringsinköp genom att spela på sajten. Det gör de dock inte till mindre proffs än ovannämnda för de har det som yrke. Deras inkomst kommer från poker. Det finns hundratals pokerspelare i Sverige som sitter hemma och grindar ihop en "vanlig" månadslön och aldrig syns någonstans. Detta gör dom inte till mindre proffs än de som spelar touren eller syns i media.

Vad tycker DU definierar ett pokerproffs? Vem har rätt att kalla sig det?
27 kommentarer
29 januari 2009, kl 05:19
Om man kan leva på sina inkomster så är man nog proffs men jag förstår frågan. Det är ju svårt att dra en skarp gräns. Lycka till
Jonas
29 januari 2009, kl 08:27
En kommentar från mej....ej att förväxlas med willes jonas....är man en bra ambassadör för pokern och duktig på det så att en site vill sponsra dej då e du PROFFS och förtjänar det....tror att det ofta är den kungliga svenska avundsjukan som slår till med jämna mellanrum....vi e många som drömmer om det men kanske inte alltid har det som krävs för att nå toppen....men attans vad roligt man har ändå.....förhoppningsvis....

Mvh Jonas
Johan
29 januari 2009, kl 09:44
Hej Lina !!

Gillar din blogg skarpt, tack för mycket nöje. Ang. att kalla sig proffs är det väldigt enkelt tycker jag. Lever man på poker kallar man sig för pokerproffs. Samma som alla andra sporter som fotboll, hockey eller dylikt där man försörjer sig på sin "grej" och inte behöver knega på ett vanligt arbete vid sidan om.

Det är mina åsikter (om nån nu bryr sig om dom). / Johan
Valterego
min blogg http://valterego.se
29 januari 2009, kl 10:17
Hej Lina,

Jag instämmer i din distinktion mellan proffs och ambassadör. Får man betalt för att spela poker på ett längre kontrakt, då är man proffs. Livnär man sig enbart på poker så är man yrkesspelare, oavsett om man är sponsrad eller ej.

Samtidigt har jag lite svårt att förstå varför folk blir så upprörda över definitioner.

Ha det!

//Erik
Mattias
29 januari 2009, kl 11:09
Den där diskussionen är så löjlig. Skulle det vara en merit att vara pokerproffs? Verkar som vissa blir upprörda när sponsrade spelare kallar sig pokerproffs. Förstår ärligt talat inte problemet. Tycker inte heller skillnaden mellan yrkesspelare/pokerproffs finns. Det är bara två olika ord.

Swartling skrev en krönika om att bara sponsrade spelare är pokerproffs. LOL, han måste tycka det är en merit och coolt att kalla sig pro.

Som ett pokerproffs själv tycker jag definitionen på pokerproffs är ganska enkel: den som lever på poker för att kunna betala sina räkningar. Oavsett om man blir sponsrad eller inte.
"pokerproffs"
29 januari 2009, kl 11:24
Håller med dig. Inom andra sporter kallas man väl proffs när man utövar sporten på heltid? Så varför inte inom poker. Bra blogg förövrigt.
Micke
29 januari 2009, kl 11:25
Svaret beror till stor del på om man anser att yrkesspelare och proffs är samma sak. Det verkar som de flesta tycker att det inte är någon skillnad, och med den definitionen är ju alla som har sin huvudsakliga inkomst från poker proffs. Jämför man med golftouren så tror jag inte att någon skulle invända mot att benämna någon golfproffs som åker världen runt hela året och tjänar massor med pengar, även om denne varken har något sponsorkontrakt eller får appearance money.
Andreas
29 januari 2009, kl 15:16
Håller med dig och de flesta kommentatorerna; det är tämligen solklart: har man poker som huvudsaklig inkomst och kan försörja sig på detta så är man per definition proffs. Ordet proffs kommer ju som alla vet från professionell.

Proffs har ingenting som helst att göra med eventuella sponsorkontrakt. Jag skulle inte kalla en halvduktig spelare som inte vinner tillräckligt för att pokerinkomsterna som levebröd för pokerproffs även om han spelar poker på heltid p g a ett sponsorkontrakt. Då är han precis som du säger pokerambassadör och det är detta som är hans proffession. Han är "pokerambassadörproffs".
wee
29 januari 2009, kl 16:51
poker e ingen jävla sport
Göteborgaren
29 januari 2009, kl 16:58
Yrkesspelare tycker jag låter bra, hur skulle det låta med att vara ett travproffs bara för att man lever på spela travhästar.

Ha det gött/S
Jonas (från williams blogg)
29 januari 2009, kl 17:12
Såg willes spydiga kommentar på mitt inlägg där han skriver att 1000 dollar för han är som 10 dollar för mig.. haha vilken idiot.. Blir man sponsrad av en sajt så får man pengar från dom.. Men det jag vill säga. Ska man kalla sig proffs på nånting ska man vara en vinnande spelare. Han skriver att han inte går in för det när han lirar sitngos och multitables haha vilket skämt. Han har spelat ganska mycket av det och inte vunnit ett piss... Jag menar vem som helst i världen som fått lära sir reglerna en timma eller två kan slå ett "proffs" jag menar vem kan va ett proffs i ett spel där mer en hälften handlar om att ha tur.. Jag menar ett aa kan man förlora på hur lätt som helst.. Jag själv ligger på plussidan men inte fan kallar jag mig själv för proffs.. Stod ju även i aftonbladet om nått proffs som gått back 34 miljoner eller hur det va i december månad.. Jo verkligen ett proffs måste jag säga haha.

Förstår inte heller hur man kan knåpa ihop böcker på flera 100 sidor. Plus vill tilägga att jag kollat upp de flesta teampokerstars spelare och det går knappt hitta en ända som ligger på plus.. haha
Daniel
29 januari 2009, kl 18:29
Proffs om man kan betala sina räkningar? Ja då är ju lokalvårdare proffs... i sin bransch

Proffs om man tjänar 50 tusen netto/mån? ja då är ju en medelmåttig bostadsmäklare proffs...i sin bransch

Eller är medelnicke på nätet jämförbar med tex zlatan som inte riskerar sin lönecheck dagligen bara för att han dyker upp till match..
Daniel
29 januari 2009, kl 20:13
Totalt ointresserad av poker, men definitionen av "proffs", det vill säga "professionell", är någon som utför en yrkesroll och får betalt för det.

En journalist som jobbar på Aftonbladet och får lön för sina artiklar är proffs-journalist. Inget snack om saken.

En fast anställd städare på en gymnasieskola i Skärhamn är proffs-städare.

Definitionen är inte särskilt svår.
29 januari 2009, kl 23:15
Hej! Svaret på denna fråga är så invecklat att det kommer dröja innan alla är överens. Ni säger att man är proffs om man kan försörja sig på poker? Definiera försörja? Att med nöd och näppa kunna betala hyran och sen leva på två bröd om månaden eller att leva livet i Vegas bland alla andra storlirare? Det tråkiga är ju att det är så många som kallar sig proffs efter att ha dragit hem 4000:- i tre månader i rad, men fortfarande bor hemma, 26 bast, ingen utbildning eller motivation till annat. // Hannikainen
Emil
30 januari 2009, kl 05:57
"Såg willes spydiga kommentar på mitt inlägg där han skriver att 1000 dollar för han är som 10 dollar för mig.. haha vilken idiot.. Blir man sponsrad av en sajt så får man pengar från dom.. Men det jag vill säga. Ska man kalla sig proffs på nånting ska man vara en vinnande spelare. Han skriver att han inte går in för det när han lirar sitngos och multitables haha vilket skämt. Han har spelat ganska mycket av det och inte vunnit ett piss... Jag menar vem som helst i världen som fått lära sir reglerna en timma eller två kan slå ett "proffs" jag menar vem kan va ett proffs i ett spel där mer en hälften handlar om att ha tur.. Jag menar ett aa kan man förlora på hur lätt som helst.. Jag själv ligger på plussidan men inte fan kallar jag mig själv för proffs.. Stod ju även i aftonbladet om nått proffs som gått back 34 miljoner eller hur det va i december månad.. Jo verkligen ett proffs måste jag säga haha.

Förstår inte heller hur man kan knåpa ihop böcker på flera 100 sidor........"

Är du måhända lite efterbliven?
Snoddas
30 januari 2009, kl 08:45
Att vara proffs måste ju som de flesta säger, att man livnär sig på poker.

Att vara proffisionell är en helt annan sak. Två ex är Daniel Negreanu som alltid uppför sig proffisionellt och lever på poker. Motsatsen är Phil Hellmuth som också lever på poker, men långt ifrån alltid uppför sig proffisionellt.
Peter
30 januari 2009, kl 09:07
Jonas - Spydig kommentar från Wille? Det är ju helt klart du som är idioten här. Tror du Wille sitter här och låtsas att han har pengar? Eller tror du kanske Pokerstars betalar Wille för att ligga på soffan och pilla naveln? Din status som pokerspelare är ju ganska tydlig när du tror att AA är en helt oslagbar hand. Kan garantera att du skulle förlora 9/10 gånger mot Wille. Dessutom menar du att Wille ligger back totalt för att du har sett hur det gått i några sng's, det finns inte redovisat för cash-game och verkligen inte för live-spel som du tydligen inte kollat upp alls. Sen måste jag även fråga om du överhuvudtaget sett hans kontrakt med Pokerstars? Eller någon pokerspelares kontrakt? Du kan ju komma tillbaka med dina påhopp när du har all fakta och en bra grund för dina uttalanden!
Micke
30 januari 2009, kl 11:38
Det finns fler än ett sätt att försörja sig på poker. Antingen kan man vara en spelare som vinner i längden i själva spelet eller så får man betalt för att spela, oberoende hur det går. En kontrakterad fotbollsspelare som spelar kasst i ett uselt lag som aldrig vinner är ju ändå proffs, oavsett hans resultat. Prop-players som får betalt av casinon för att sitta vid borden (vet inte om det existerar fortfarande) skulle jag t.ex. betrakta som proffs oavsett hur det går för dem.
Westervikarn
30 januari 2009, kl 11:42
Jag känner att jag måste ge mig in i diskussionen trots att jag från början inte hade för avsikt att göra det. För egen del kan jag säga att jag är långt ifrån att vara pokerproffs. Glad amatör beskriver nog min nivå bäst. Trots det tycker jag och tänker en hel om poker. En tanke som slog mig är ju hela det här begreppet proffs. Att vara proffs på någonting har ju inget som helst att göra med kompetensen på området. Det verkar som att en del av de som kommenterat drar likhetstecken mellan att gå plus på sin poker och vara proffs. Jag menar att vara skicklig på det man gör inte alls har något att göra med att bli proffs. Självklart underlättar det att vara ruskigt talangull eller grymt bra för att ett företag ska gå in och täcka upp alla kostnader som uppstår i spelandet. Fundera lite grann på fotboll och fotbollsproffs. Fundera sedan på exempelvis William Thorssons resultat. "Jonas" menade att Wille inte fick kalla sig proffs för att han spelat dåligt under en period och gått minus. Om Zlatan blir bänkad för att han är dålig en period. Slutar han att vara fotbollsproffs då? Både Wille och Zlatan får ju sin "lön" ändå!
Nick
30 januari 2009, kl 17:52
Jag tycker man ser det ur lite fel perspektiv. För mig så är inte frågan vem som har rätt att kalla sig proffs, utan vem som är proffs bestäms av andra och inte av än själv. Blir man kallad proffs av andra spelare så är man antagligen ett proffs.

Och "riktiga" proffs går inte runt och kallar sig själva för det...
Greger
30 januari 2009, kl 22:56
Nick har HELT rätt!

Med det argumentet finns det bara ett proffs i Sverige, nämligen herr Brandeborn! En kille som tackar nej till sponsring har min respekt!
uffe
31 januari 2009, kl 11:41
Hmm,Vad ni gnäller !!

Klart att Wille är proffs,men nor han spelar ETP är han mera ambassadör!!.

För dom som inte vet(Jonas ex) vill jag referera till Willes tidigare bloggar där han berättar om potter på 600-800 tusen,tror det var i Prag.

Även om han låter kaxig,så är en tusenlapp för mej ungefär som en tia för han!!

Hoppas du får nåt pris Lina,du har fått min röst,ha det.
Walle
31 januari 2009, kl 16:02
Proffs eller inte proffs?

Personligen tycker jag att om man tar exempelvis fotbollen, så tycker jag inte att man är proffs om man spelar i allsvenskan. Desamma gäller Elitserien i hockey. Det finns proffs i de ligorna givetvis (Foppa i Modo snart, Henke i Helsingborg). Men alla är inte fotbolls/hockey-proffs där. Spelar man ett EPT, ett WPT eller ett WSOP är man inte pokerproffs för det. Det är svårt att veta var gränsen "proffs" går. Men som Nick skrev så är en bra gräns när andra ger dig den titeln. Jag tycker man ska till höra toppen för att vara ett proffs i vad det än gäller. Spelar du fotboll i England (som kanske är den bästa ligan) så är du proffs, även om du spelar i ett botten lag. Vinner du miljoner på poker varje år tillhör man toppen och kan därefter kallas proffs. Allt annat är yrkesspelare eller poker/fotbollsspelare.
1 februari 2009, kl 19:33
Men hur tänker du nu???????????

I elitserien och allsvenskan tjänar du bra med pengar.

Är det en viss gräns i inkomst som definierar ett proffs?

Jag trodde att det per definiton betydde en som proffesionellt kan leva på sitt yrke, dvs tjänar tillräckligt för att inte behöva ha en sidoinkomst.
VinnieAce
2 februari 2009, kl 11:15
I min värld bör man åtminstone leva på pokerpengar för att kalla sig pokerproffs. Att säga att Swartling skulle vara professionell pokerspelare skulle vara som att säga att exempelvis glamourtjejerna på Formel 1 tävlingarna skulle vara F1 proffs.
Richard
3 februari 2009, kl 15:27
Tycker det är ganska enkelt att definera vilka som är proffs eller inte som massa andra här inne redan skrivit. Vad många inte verkar förstå är ju att ordet proffs betyder försörja sig på sin sport/yrke. Många verkar tro att proffs definerar hur bra/dålig man är på något.

Och till "Jonas (från williams blogg)" så märker man ju direkt att du inte vet ett dugg mer om poker än att AA är bästa starthanden. Så du ska nog inte hacka på sånt du inte vet nåt om.
Ludvig
15 juni 2009, kl 01:49
Håller med Richard.. Det finns många som spelar exemeplvis fotboll utan att kunna försörja sig på det, de som kan det är proffs på fotboll. D.v.s. de som kan försörja sig på hobbyn fotboll. Pokerproffs ser jag dom som kan leva på det.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close