Senast Skrivet

Slumpa en blogg
three minutes sharp
... design your life for living ...

Finns Gud?!

För bara drygt 500 år sedan trodde man fortfarande att jorden var platt som en pannkaka och Christoffer Columbus tror sig hittat sjövägen till Indien när han i själva verket strandat Nord Amerika! Vad jobbigt det måste ha varit att inte veta riktigt vart jorden tog slut - tänk att segla omkring med en ständig oro för att trilla utanför kanten!? Men nya erfarenheter visade ju att jorden var rund och att det faktiskt gick att segla runt...

En annan betydligt nyare upptäkt är de jordprov rymdsonden Phoenix, som landade på Mars 25 juni i år, tagit. Det har visat sig att jorden på mars inte innehåller några gifter utan att det till väldigt stor del överensstämmer med den jord vi själva trampar! Detta innebär att tvärt emot vad forskarna tidigare trott att det finns förutsättningar för liv på Mars. Återigen nya erfarenheter som öppnar nya möjligheter...

Nu var ju inte Nordamerika någon ny upptäckt egentligen - för indianerna, som Columbus kallade dem, hade ju deras kontinent varit verklig så länge de kunde minnas! Men för Columbus och oss européer var det något helt nytt!

Många menar att Gud inte skulle existera - "man kan inte tro på något man inte kan se på eller ta på." Men om sanningen ska fram så tror vi väl på ganska mycket saker som vi varken kan se på, ta på eller alls förstå men erfarenheterna säger att det fungerar! Ta t ex gravitationslagen - du kan inte se den eller ta på den men du kan se och känna verkningarna av den!

För mig är han verklig för mina erfarenheter säger det - jag har prövat och jag vet att det fungerar och att han existerar! - Det finns en gammal sång som säger "det kan ej förklaras - det kan blott erfaras." Och jag menar att det är ganska många saker som funkar just på det viset. Du måste pröva - skaffa dig en erfarenhet, för att se att något fungerar!
25 kommentarer
Livsnjutare
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/2427
18 oktober 2008, kl 12:28
Jag håller fullständigt med dig i detta.

Tänker ofta på elen. Inte kan vi väl se den, men vi tror ändå att den finns och fungerar.

Ha en skön helg!

Kram!
three minutes sharp
18 oktober 2008, kl 13:19
Tack Livsnjutare!

Visst finns det mycket som fungerar och som vi sätter vår tillit till men som vi varken kan se eller begripa?!

Ha en skön lörda'

/jl
kyrksyster
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/13059
18 oktober 2008, kl 12:44
Goda tankar!
three minutes sharp
18 oktober 2008, kl 13:20
Tack Syster :-)
18 oktober 2008, kl 13:24
EN vetenskaplig faktoid, detta att medeltidsmänniskan trodde att jorden var platt.

Dick Harrisson:

"Sanningen är att ingen misstrodde Columbus och att nästan ingen medeltidsmänniska trodde att jorden var platt. Det fanns ända sedan antiken en djup och vida spridd övertygelse i hela det bildade Europa, som gick ut på att jorden var sfärisk. Nästan samtliga västeuropeiska författare med allmänt geografiska teman på sin repertoar [några av dem räknas upp] var alla rörande överens om att jorden var rund. Däremot var de okunniga om hur stor jordsfären var och exakt hur den såg ut."
three minutes sharp
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/18534
18 oktober 2008, kl 14:05
Tack Ulrika!

...för detta klarläggande! Hoppas jag hade rätt om Columbus i alla fall?! ;-)

mvh/jl
18 oktober 2008, kl 14:09
Jag håller med dig. Man kan erfara Gud med sitt 'inre öga'. Men det ska vara öppet. Blundar man med detta öga ser man ingenting, vilket inte betyder att Gud inte finns. Man ser Honom bara inte.
three minutes sharp
19 oktober 2008, kl 00:56
"Smaka och se att Herren är god" säger Psalm 34 ...och det är väl det som jag vill förmedla - att du måste skaffa dig en erfarenhet för att han ska bli verklig i ditt liv...
18 oktober 2008, kl 14:12
ja tror på min gud,sen har alla sin tro trevlig lördag mvh anna
three minutes sharp
19 oktober 2008, kl 00:46
Tack sjusan!

Lördag har nu hunnit bli söndag så jag får önska dig en trevlig sådan :-)
18 oktober 2008, kl 14:14
Det här med 'min' Gud fattar inte jag. Om alla har 'sin' Gud, skulle det betyda att det finns lika många gudar som det finns människor. Det kan jag inte tro på. Jag tror på en enda Gud för alla och allting. Altså är din Gud min Gud och allas Gud.
three minutes sharp
19 oktober 2008, kl 01:05
Jag tror på EN levande Gud sen finns det ju andra religioner, var och en med sin Gud men för mig existerar bara en och jag anser att han är allas Gud för han är allts och allas skapare...
19 oktober 2008, kl 01:03
Jag håller med.

Allt kan inte förklaras. Allt kan inte heller ses. Kan man se elektriciteten när den far igenom ledningarna, även om dessa var genomsakinliga:)? Knappast.

Men ändå vet vi att den finns och ingen ifrågasätter att den transporteras genom ledningar...

För mej existrerar det som många kallar GUD som en Kraft, Kärleken. Jag tror alla människor är födda med ett 'andligt rum' inombords, men de allra flesta öppnar aldrig dörren dit.

Plus att den finns i naturen, den finns överallt och är klart medveten.

Jag får hela tiden fingervisningar om att denna Kraft finns. Dagligen. För mej är det inget konstigt alls.

Det är definitivt ingen "han" för mej. Denna kraft är totalt genusbefriad och är inte nån gubbe på nåt moln.Det är något MYCKET större än så.

Läste i Illustrerad Vetenskap(och bloggade tidigare i år om det) att astronomerna har hittat ett "grannuniversum" bortanför vårt.

Tänk om det består av antimateria!

Svindlande möjligheter öppnar sej och jag blev så glad, riktigt uppspelt när jag läste reportaget:)

Ha en fin söndag.
three minutes sharp
20 oktober 2008, kl 00:40
Tack för dig kommentar Kari!

Jag stöter ibland på människor som likt dig verkar ha svårt med begreppet "Gud" och om han skulle vara man eller kvinna eller både ock!

För mig spelar det inte så stor roll. Jag är nog ganska klassisk i min tro - har kommit fram till att det är det som håller.

Varför göra saker som är så enkla så komplicerade?! Gud kommer aldrig att bli politiskt korrekt ;-)

Önskar dig en fantastisk vecka!
Anhedonie
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/25482
20 oktober 2008, kl 00:50
Någon monoteistisk gudom eller gudomer i religioner över huvud taget, tror jag inte ett dugg på. Men huruvida en transcendental entitet existerar eller inte, kan jag inte svara på. Å andra sidan finner jag frågan meningslös, då den knappast kan besvaras. Däremot, i diskussioner om Guds vara eller icke-vara, så ligger bevisbördan på de som hävdar att Gud faktiskt existerar.

Du kanske inte kan se eller ta på gravitationen, men du kan bevisa den väldigt enkelt. Det går inte att bevisa Guds verkningar och däri ligger skillnaden.
three minutes sharp
20 oktober 2008, kl 00:54
Det finns många saker som människor vedertaget tror på men som inte är bevisat!

Så länge du inte kan motbevisa det kan du heller inte avfärda det - eller hur?!/jl
Anna Dabrowski
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/26221
20 oktober 2008, kl 00:56
Det är väl klart att han gör :) Kom till min blogg och se var Jesus gömmer sig!
three minutes sharp
20 oktober 2008, kl 01:03
Tack för den Anna! - Har kollat in din blogg ...vad ska man säga - den som söker, han finner?! ;-)

/jl
Anhedonie
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/25482
20 oktober 2008, kl 01:04
Nej, jag kan inte avfärda det helt och hållet, men jag kan påpeka på sannolikheten. Sannolikheten att det finns en, enda transcendental entitet som skapade Adam och sedan Eva ur Adams revben känns lite, ja, låg. I synnerhet när det inte finns några bevis över huvud taget.

Jag tror inte på det teister tror på, just för att de dokument som finns, strider så enormt mot sig själva. Det finns ingen logik, det finns ingen konsekvens - det finns egentligen ingenting förutom livlig fantasi.

Att tro på Gud är för mig detsamma som att barn tror på sina låtsasvänner. Deras låtsasvänner finns ju inte, så klart - men vem är att ifrågasätta dessa låtsasvänners existens, bara för att man själv inte ser och erfar dem? Jag menar, barnen gör ju det?

Jag tycker inte det är nog, att peka på att man kan erfara, för att på något sätt höja sannolikheten för att Gud existerar.

Jag behöver betydligt mer än så för att tro på någonting. Tro för mig är inte att tro utan minsta eftertanke. Jag behöver någonting att gå på.

Vad är det du har erfarit t ex?
three minutes sharp
20 oktober 2008, kl 09:25
Det är ju det att det handlar om just tro! För att se det och uppleva börjar med att man tror - att man tar det till sig.

"Den som inte blir född på nytt (alltså börjar tro) kan inte se Guds rike" Säger t ex Jesus till Nikodemus.

Jag har sett flera konkreta situationer där Gud hjälpt mig. Ett av de tydligaste exempel var när vi som familj för ett antal år sedan var i desperat behov av en summa pengar för att lösa en skuld. Inget jättebelopp, tror det handlade om ca 3000 kr. Vi bad till Gud - för det fanns inga andra utvägar.

Och på eftermiddagen kom en kvinna förbi (en avlägset bekant) hon hade tagit ut pengarna för hon skulle åka till sin syster och de skulle ut och shoppa.

Men hon upplevde att Gud talade till henne att vi behövde pengarna så hon kom in och sa "jag vet inte varför jag är här egentligen men ni ska ha det här - det bara är så..." och så räckte hon över en bunt sedlar som stämde nästan på kronan in på vad vi behövde!

Jag har sett människor bli helade, ja har sett människor som varit grovt alkohol och drogberoende bli helt fria från sitt missbruk etc etc...
Anhedonie
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/25482
20 oktober 2008, kl 01:10
Dessutom så skriver du att du vet att Gud existerar. Då handlar det inte längre om tro.
20 oktober 2008, kl 01:20
Hej. Du måste ha missförstått mej(kommentar nr:#() JAG har inga problem alls med Gud eller Kraften.

Det är bara att för mej existerar inget han eller hon. Eller något reale. Alls. Inte alls krångligt för mej.

Jag är uppväxt med Gud. Hela min släkt är frireligiösa(av den äldre generationen) så jag har haft mååånga år på mej att försöka fatta vad Gud har haft att säga just mej.

Men det slog ner som en blixt från en klar himmel för 13 år sedan och öppnade upp en helt ny dimension i mitt liv. Inte bara i tankevärlden.

Det var just väldigt...enkelt.Tryggt. Där befinner jag mej nu.

Ha en fin måndag.
three minutes sharp
20 oktober 2008, kl 09:33
Ber om ursäkt om jag missförstod...

Jag är ju själv uppväxt i frikyrkan - som så många andra troende.

Jag hade en mycket stark gudsupplevelse när jag var omkring 32 år - detta förändrade hela min syn på Gud!

Tyvärr kan jag tycka att den traditionella kyrkan har misslyckats med att visa människor vem Gud verkligen är - det blir så mycket former, traditioner och liturgier hit och dit att jag tror det blir svårt för människor att ta det till sig.

Det är för krångligt förpackat helt enkelt...

Ha det.../jl
Anhedonie
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/25482
20 oktober 2008, kl 15:21
Det där kan lika gärna vara förväxling mellan tids- och orsakssamband. Om jag hade varit med om någonting liknande, så hade jag absolut varit skeptisk, snarare än övertygad. Men ja, man ser väl det man vill se? Och i det här fallet är den kristna gudomen något ytterst osannolikt. Och det är absolut ingen gudom jag skulle välja att tro på, då "det" är en riktigt vidrig figur. Alla som har läst bibeln och säger någonting annat förnekar en väldig massa saker.

Jag har inte sett människor bli helade och det är märkligt, att dessa helningar sker i slutna församlingar. För det visas ju inte i offentligheten, eller hur? Jag har så klart varit i diskussion med många kristna innan, men ingen har kunnat bevisa dessa helningar - utan det har alltid handlat om hörsägen. Hörsägen duger inte när det kommer till Gud och helningar.

I övrigt så är det väldigt mycket mer sannolikt att dessa helningar, som sker i församlingar, är fabricerade. Det finns alldeles för många dokumenteringar om just sådant, för att inte ta det med i beaktning. Att personer blir av med sitt grova drogberoende behöver inte betyda att det är guds verk - det kan lika gärna vara den blinda tron på gud som gör det. Jag menar, människor kan spränga sig själva och andra i luften, genom sin blinda tro. Så jag tror nog även att de kan göra sig kvitt grova drogberoende, om de bara tror tillräckligt mycket.
three minutes sharp
20 oktober 2008, kl 19:00
Bäste Anhedoine!

Jag begär inte att du, eller någon annan, ska tro eller tycka som jag gör!

Jag vill bara ärligt och uppriktigt redogöra för hur och vad jag tro på :~)

Önskar dig en bra vecka/jl
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna