Senast Skrivet

Slumpa en blogg
En svensk man i Sverige idag
En blogg om livet, politik och samhället nu och då. En blogg om drömmar och mardrömmar. En blogg om dig och mig ...

Vad är mångkultur? Vad är mångfald?/Sv. man i Sv. idag

Vad är mångkultur? Vad är mångfald?

Är det att smälta ihop hela Europa till en enda stor stat?

Likriktad.

Låta de tidigare individuella kulturerna gå upp i varandra för att blandas och blekna till en utspädd och ospecifik massa ur vilken en, för alla, mer gemensam yttring växer fram?

 Eller är det ett Europa bestående av individuella stater som, liksom tidigare, präglades och växte i sin egen kultur ... ?

"Jag är inte Svensk. Jag är Europé!", hörs uttalas med stolthet(?) ...

Nåväl ...

Men JAG är SVENSK!

Och jag sörjer den historia och den kultur som bleknar bort ... Som går förlorad. Och som, för mig, är en sådan rikedom och källa till glädje och intresse ...

Både i Sverige och utomlands.

29 kommentarer
Svensk man i Sv idag
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/18644
23 oktober 2008, kl 09:05
Det i sig innebär inte att jag på något sätt skulle vilja avhålla mig från kontakt med övriga Europa, eller Världen för den delen.

Det är givande med goda grannar och vänner ...

Men det är inte detsamma som att jag vill bli som dem.

Eller vara dem.

Jag är jag.

Och vill så förbli ...
23 oktober 2008, kl 09:10
Mångkultur betyder för mig att vi är likvärdiga dock inte likadana. Det ideala för mig är 'enhet i mångfald'. Människorna är som de olika blommor i en trädgård: bara med olika sorters blommor blir trädgården (världen) vacker och intressant.

Vi ska behålla våra egna 'jag' men samtidigt acceptera att världen behöver mångfalden.
Svensk man i Sv idag
23 oktober 2008, kl 09:15
Då tycker jag att vi skall säga "nej, tack" till försök till påtvingad likriktning ...

Lika värde har vi redan.

Och är det NÅGOT vi skall försöka bevara - så är det särart!

Det skapar nämligen mångfald ...
TheHustru
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7289
23 oktober 2008, kl 09:12
JAg tror för min del att ju mer vi blandar oss desto viktigare blir de regionala kulturerna för oss att bevara.... det har dessutom alltid varit så att kulturer och traditioner blandats... ibland utan att "ta skada" och ibland har det kommit ut något bättre.... Se bara på det vi kallar vår jul. Vi hyllar ett turkisk helgon som på vägen nånstans fick en röd/vit coca-colauniform (ja, tomten var grå innan cocacola company bestmde sig för att använda honom i reklamsammanhang). Detta colapropagerande tuskiska helgon kommer med julklappar härstammande från tyskland... och lägger dem under den lika tysktalande granen. Traditioner vi tog till oss för bara 100 år sen drygt.

Köttbullarna (turkiska de oxå) som vi tar för givet ska finnas på julbordet kom dit först på 1960-talet.

bara ett exempel på en "svensk" högtid....
Svensk man i Sv idag
23 oktober 2008, kl 09:22
Utbyte är en sak.

Och vad som kommer av det är helt OK.

Människor möts ju och har ett utbyte.

Dagens tomte kom till i Chicago på 1930-talet, precis som du säger. Coca-Cola behövde en glad och fryntlig reklamsymbol. Det är tragiskt att ursprunget är så fattigt ...

Och julgran och adventskalender, och likaså Lucia har inte många år på nacken om man ser det rent historiskt.

Handelsmännen ...

Ständigt dessa handelsmän ...
Svensk man i Sv idag
23 oktober 2008, kl 09:24
I vilkas intresse ligger då skapandet av det moderna EU?

Handelsmännens ...

Så i vilkas ledband går vi?

Handelsmännens ...

BeataMorot
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/26518
23 oktober 2008, kl 09:29
Jag har besökt tomtens egen lilla verkstad i Turkiet...en alldelels egen Kyrka har han, denne St: Nicholas!:)

Iaf...

När vi äter en pizza, då delar vi en kultur...när vi klär granen delar vi en annan...när vi sippar rödvin...ja då e vi inne på den tredje...

Utan att vi ens klurar på det lever vi mångkulturellt och fasetterat HELA tiden...

Rent svenskt??...Inte ens potatisen...so??..Mjöd??...mmm, kanske...men det smakar skit!:)

Tror kanske vi funderar lite FÖR mycket...varför kan vi inte bara anamma det vi trivs bäst med och inte lägga ner en hel vetenskap i att ta reda på vart ifrån det egentligen kommer?

I love julgran, skinka, tomten, pizza, kebabrulle, rödvin, bubbelgum, cocacola, hamburgare, popcorn, Ferrari´s, Audi, Volvo, jeans, Che Guevara och vår egen fjällvärld! DET måste väl anses mångkulturellt?:)
Svensk man i Sv idag
23 oktober 2008, kl 09:41
Jag håller med dig.

Om vi bara skulle hålla oss till vårt eget, skulle vi vara fattigare.

Vem vill vara utan pizza???

Hemska tanke!!!!

:-)

Men om allting likriktas ...

Vad händer då med den dynamik som ger upphov till utveckling?

MÅSTE allting vara lika?

Allt det du tar upp är ju resultatet av OLIKHETER ...
BeataMorot
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/26518
23 oktober 2008, kl 09:47
Men det är ju OLIKA vi alla i grund och botten är...unika i vår egen person!

Jag e glad för vad jag är, mina val...å för hur mitt liv gestaltats! Klart utveckling är bra och nödvändigt..men alla olikheter skapar ju en dynamik åxå!

Iaf...önskar dig en bra Torsdag...Nu ska jag ta med mig min engelska Labrador, åka till strandkanten i min Audi...å dricka kaffe från Columbia...förmodligen fuska med bantningen ätandes en amerikansk blåbärsmuffins...å ha det så bra jag förmår åxå!:)

Kram på dig!
Svensk man i Sv idag
23 oktober 2008, kl 10:08
Det jag menar är att olikheter är BRA!

Därför vill jag inte att det likriktas ...

Jag vill att man skall få vara den man är.

Så länge man håller sig till gällande lagar och regler ...

Det ena behöver inte utesluta det andra ...

Nu skall jag ta min Volvo och åka till ICA och köpa mjölk från Falköpings Mejeri och svenska äpplen ...

Det är dessutom miljövänligare!

;-)

Var rädd om dig ...
Svensk man i Sv idag
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/18644
23 oktober 2008, kl 11:02
Fram för ett mångkulturellt Europa som bevarar Europas och de enskilda ländernas särart!

Säg nej till EU!

Säg ja till WTO!

(World Trade Organisation)
23 oktober 2008, kl 11:08
Vilken sorts svensk är du då? Den som bor i norra Sverige och har ett gäng renar, jagar och kan allt om skogen... eller den som bor i Huvudstaden och vet att hålla till höger i rulltrappan och har koll på uteliv... eller den som bor på västkusten och är ute på havet och får din försörjning från vattnet...

eller?

Vad är så specifikt i din svenskhet?
Svensk man i Sv idag
27 oktober 2008, kl 11:13
Vilken sorts svensk jag är?

Jaa ...

*tänker*

-"Jag är jag", höll jag på att säga ...

SPECIFIKT i min svenskhet ... hmmm ....

Det blir nog lite brett om jag skall förklara och ändar i lika mycket tidsanda som kultur:

Jag är född och uppvuxen på Västkusten, i- och utanför Göteborg, och har en nära relation till havet, sjöfartsnäringen, handeln och industrin. Med Göteborg som hemstad hade jag via anhöriga närhet till varvsindustrin, sjöfart och handel.

Jag såg den storskaliga svenska varvsindustrin dö framför mina ögon (om jag tillåts uttrycka mig så melodramatiskt ... ?).

Volvo är SVENSKT för mig och har varit så så länge jag minns. Volvo är ju, som bekant, från Göteborg liksom SKF ...

Jag har alltid motionerat ganska mycket i olika form och tror mig tillhöra de sista av en utdöende generation som ser idrotten som en folkrörelse grundlagd i gamla svenska ideal.

Min mamma var något äldre i förhållande till min kompisars. Hon var änka och hemmafru 100% av tiden mina första 10-12 år. Hennes döde man var Chief på ett fartyg innan han dog. Hennes andre man var förman på ett av Göteborgs varv. Min syster jobbade för ett rederi.

Vi firade traditionsenlig midsommar, jul och nyår. Påsk innebar påskris med egentillverkat pynt och "påskmat".

Skolavslutningen präglades inte av kyrkobesök men vi sjöng de traditionella svenska "sommarpsalmerna", nationalsången, hissade den svenska flaggan och klädde oss lite finare till sommarlovsavslutningen.

Sedan väntade jordgubbar och sommarlovsmorgon hemma ...

För mig finns det bara EN sorts kräftor värda namnet om man skall äta dessa - HAVSKRÄFTOR!

När Advent anlände så satt läraren bakom sin adventsljusstake och kateder och läste ur "julevangeliet". Vi barn hade egna tända ljus på våra bänkar, i den i övrigt nedsläckta skolsalen, på morgnarna.

Vi hade Luciafirande med tillhörande Luciatåg, psalmer och julsånger.

Avslutningen av HT hölls i form av ett julspel med grund i historien om Jesu födelse tillsammans med några psalmer och andra traditionella julsånger.

Astrid Lindgrens figurer, Klas Klättermus ...

Jag lärde mig att gå på höger sida i trånga miljöer, släppa av folk från spårvagnen innan jag gick på, visa äldre omtanke och respekt, bry mig om de yngre, lyda lagar och regler, respektera allemansrätten ...

Hemma bestämde föräldrarna - inte barnen.


Svensk man i Sv idag
27 oktober 2008, kl 11:33
Vi följde Ingemar Stenmark och Björn Borg. Även på skoltid ...

Vi lärde oss om Sveriges historia, djur, natur och statsskick.

Polis och brandkår var hjältar och goda - inte några man såg ner på eller attackerade.

Att vara ärlig och hederlig ansågs mycket hedervärt och eftersträvansvärt.

Att göra rätt för sig ansågs som viktigt.

Att vara oärlig och fuska, luras och stjäla ansågs mycket lågt i de omgivningar som jag hade ...

Andra hederskodex som omgav mig:

En man slår inte en kvinna.

En man står upp för vad som är rätt.

En man skyddar de svagare.

En man är ärlig.

Man slår inte den som redan ligger på marken.

Man respekterar och visar sin omgivning hänsyn.

Man respekterar sin motståndare.

Man erkänner goda prestationer även av sin motståndare.

Inom idrotten visade man sin motståndare respekt. Oense på planen, men vänner vid sidan av så fort matchen var slut ... Och så VAR det!

cyklop
23 oktober 2008, kl 17:26
svensk man i sverige!

Lägg av med en där det var bättre för pilsnerfilms romantiken. ALLA kulturer förändras, som tur är!!

Om hela europa smälter samman till en enda europeisk kultur, skulle jag välkomna det, å det hjärtligaste..Ta det bästa av allt, skrota det sämsta av allt,,,bygg nytt..

Uppåt, framåt..inte stagnation, förtvina, förruttnelse och död.

Den där nationalromantiken du ägnar dig åt, tycker jag speglar ett absolut akut behov av att ut och se dig om i världen lite.
Svensk man i Sv idag
27 oktober 2008, kl 11:42
Cyklop.

Jag håller med dig om att alla kulturer förändras med tid och utbyte.

Jag håller med dig om att vi skall ta det bästa av allt och skrota det som är dåligt. Det som är dåligt gynnar ju inte någon oavsett kultur. På så vis kan vi lära av varandra. Och bygga nytt och gå vidare ...

Men det innebär inte att vi skall ge avkall på sådant som ÄR bra, som vi trivs med och sådant vi kämpat hårt för att uppnå!

Och tro mig ....

Det handlar inte om behovet eller nödvändigheten av att ge mig ut i världen.

Det där är en fördom från din sida ...

Jag tycker man skall värdesätta det man har, vara rädd om det, inte förneka sig själv eller bakgrunden till de behov man har.
cyklop
26 oktober 2008, kl 08:10
Jag vill också tillbaka till det gamla hederliga Sverige.

Husförhör, statare, lort Sverige, hormoslyr, enfald, Adels privilegier och spanska sjukan, motbok och en TV kanal. Jag drömmer också om svunna tider med nylon skjortor och för stora kostymbyxor. När jungfruarna verkligen var kyska och obligatoriska söndags predikningar. När kungen var kung på riktigt ( fast han knullade småpojkar).

Det var tider det.

Den där fundamentalistiska förändringsoviljan vittnar om en avgrunds djup okunskap om att alla kulturer står i ständig förvandling. Vare sig du vill eller inte.

Vi ska ta till oss allt som är bra utifrån och skrota allt som är dåligt hemmavid.

Att sitta och romantisera över svunna tider, är helt enkelt slöseri med tid.
Svensk man i Sv idag
27 oktober 2008, kl 12:07
Att inte värdesätta det som varit är att inte lära av det som hänt!

Än en gång ett raljerande från din sida ...

Okunskap om kulturer ...

:-)

Du borde studera lite psykologi förresten!

Då kanske du förstår lite om det här med bakgrund ...

I övrigt:

Se ovan!
cyklop
26 oktober 2008, kl 12:38
Sen har jag en stilla undran över hur man kan "sörja en historia" som bleknar bort?

Det verkar lite tankemässigt...trubbigt!

Al
l historia är ju just historia. Vill du leva i historien??? Vilken historisk tid då?

Vilse i pannkakan, kalla kriget 70 tal?

Yuppie och börs yre 80 tal?

Pestens 1500 tal? 1800 talet??Franska perukernas 1700 tal?

Vi har importerat och exporterat seder och bruk sedan senaste istiden här i norden. Och det ska förhoppningsvis fortsätta med.

Om kultur konservatisterna fått råda i historien ( de har tack och lov alltid förlorat) så hade vi fortfarande bott i jordkojor, brukat trälar och levt på härsket fläsk med barkbröd. Kanske inte så stor anledning att sörja det?
Svensk man i Sv idag
27 oktober 2008, kl 12:17
"Sen har jag en stilla undran över hur man kan "sörja en historia" som bleknar bort?

Det verkar lite tankemässigt...trubbigt! "

- Ja ... I din värld ...

Jag tycker vi skall tänka oss för VAD vi gör avkall på och VAD vi tar till oss!

Jag tycker också att vi skall bevara det som HAR varit -och ÄR bra ...

Det dåliga är jag, av naturliga skäl, överens med dig om att vi kan förkasta.
cyklop
26 oktober 2008, kl 17:11
Tillsammans, vi hade i alla fall tur med vädret,tomten är far till alla barnen, vuxna människor och Torsk i Tallin.

Exempel på filmer som skildrar svenskheten.

Vet inte om jag är så sugen på att delta faktiskt.

Jag öppnar hellre en flaska gott utländskt vin, äter en god sallad med oliver och feta ost, tittar på min Koreanska Tv eller skriver på min japanska dator. Ibland snörar jag på mig mina made in portugal skor, drar på mig min kinesisk tillverkade jacka och kör en sväng i min japanska bil, som jag tankar med norsk bensin.

Ibland händer det att jag pratar. Jag gör då det på ett språk som innehåller ca 60% låneord. framför allt från tyska, franska, engelska, latin och holländska. Om jag valde bort de orden och endast pratade "helsvenska" ord. Ja då, skulle ingen begripa vad jag sade.

Vad svensk man i Sverige anbelangar, så kan jag bara rekommendera dig att återgå till run alfabetet. Det vore väl svenskt om något? Inte massa onödiga latinska influenser där inte...Va? Skulle ingen kunna förstå vad du skrev? Tja! Starta en klubb!
27 oktober 2008, kl 11:10
Du, jag tackar EU för att jag här i England har i princip samma rättigheter och skyldighet (sånt får man inte glömma) som vilken engelsk!

Skojar du! Mina internationella klasskamrater kommer i slutet av vår utbildning, 5 år, punga ut mer än 1 MILJON bara för utbildning...och nej, jag skämtar inte.

Sen kan man väl säga ca en halv miljon för levnadkostnaderna, hyra etc etc..

Så jag tackar och tar emot EU med öppna armar

=D
Svensk man i Sv idag
27 oktober 2008, kl 11:50
Det är ett samarbete som man kan ha utan ett överstatligt EU som fattar beslut långt, långt bort ifrån de människor och de behov som dessa har ...

Den kulturella hänsyn och de lokala behov som finns med bakgrund av den miljö och de förutsättningar som frammanat de rådande levnadsyttringarna, underställs centraleuropeiska synsätt, agendor och målsättningar.

I Sverige har vi pratat om decentralisering och lokal demokrati ...

Detta är att gå rakt motsatt håll!

Varför skulle du inte kunna studera i England om vi inte var med i EU?

Varför skulle länder inte kunna ha andra samarbeten än EU?
27 oktober 2008, kl 11:20
hehe, sorry för kommentaren..

Lät lite barsnlig där --

Så blir det när man är glad.

=D
Svensk man i Sv idag
4 december 2008, kl 12:26
No prob.
27 oktober 2008, kl 11:41
Så konservativ går det inte att vara i en värld där globalisering är ett faktum. Internet och liberal ekonomi gör att världen förändras.

Men inget har någonsin stannat upp, utveckling är oundviklig och därmed också förändring. Att envist kämpa emot utvecklingen är lönlöst.

Vill du bevara den svenska kulturen tycker jag att du ska engagera dig i landsbygdsutveckling, hembygdsföreningar eller liknande och vara med och bevara den på ett konstruktivt sätt!
Svensk man i Sv idag
27 oktober 2008, kl 12:03
"Så konservativ går det inte att vara i en värld där globalisering är ett faktum. Internet och liberal ekonomi gör att världen förändras. "

Globalisering är en sak ...

Okritiskhet en annan.

Tycker du att den liberala ekonomin har visat sig vara ett föredöme?

Jag kämpar inte mot utveckling.

Jag kämpar mot okritiskhet och tanklöshet.

Jag kämpar mot dumhet.

Mot självförnekelse, mänskliga rättigheters tillbakagång och inskränkningar i demokratin.

Mot att skänka bort makt och inflytande till de som inte ser till vårt bästa ...

Det är inte att vara destruktiv. Det är att sätta människan först.

Vi är inte bara ekonomiska enheter!

Men din avslutning är ett sätt att inte fullständigt förlora rötterna. Det är synd bara att grunden för de vi är skall enbart skall gå att finna på museum eller liknande ...

Varför menar du att det ena måste utesluta det andra?

För det hävdar jag att det INTE måste göra.

Försök att frigöra dig från marknadskrafternas bild av verkligheten!

Världen och tillvaron är större än så!
Anhedonie
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/25482
4 december 2008, kl 12:29
Jag bryr mig helt ärligt inte om allt smälter ihop eller ej, i mina ögon handlar det endast som osynliga gränser. Jag identifierar mig inte efter i vilken geografisk positionering jag föddes. Eller vilken hudfärg jag har. Eller vilken stamtavla.

Jag är jag.
Svensk man i Sv idag
4 december 2008, kl 12:37
Fair enough.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna