Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Koenigsegg köper Saab? vilket skämt!

Sitter på flygplatsen i Helsingfors och hör att Koenigsegg pekas ut som den som ska rödda Saab. Vilket skämt. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men gråta ligger närmast till hands.

Koenigsegg i Ängelholm bygger en handfull bilar om året. Men att bygga över 100 000 bilar är en helt annan sak.

En långsiktig ägare? Knappast. Men en kortsiktig med storhetsvansinne. Fiat hade varit bra. Men dög inte. Magna hade varit lika bra. Men dög inte heller.

Vem styr det här spelet?

GM i Detroit? Saabledningen? I så fall - vad är tanken?

Nu måste jag springa till planet.

104 kommentarer
NoiseMaker
11 juni 2009, kl 18:31
Det vore ju grymt om Koeniggsegg köper SAAB; varenda modell blir en sportbil!
Sluta grina Robert, det är ingen som tar dig på allvar ändå.
Rille911
min blogg www.porsche.nu
11 juni 2009, kl 18:37
Svensk entreprenörsanda och Norska oljepengar är värt betydligt mer än en självutnämnd bilexperts åsikter. Det är opportunistiska reportrar och förstå-sig-påare som Dig som häller
vatten på lågkonjunkturens kvarnar.
BerraGson
11 juni 2009, kl 18:39
Känslig kille du är. Du är en bra journalist men vilket lipande. Visserligen hade det varit bättre om Saab ägdes av ett större bolag, men bättre än inget alls. Dessutom blir Saab svenskt igen :d
Lugas
11 juni 2009, kl 18:41
Hur är det inte bra? Jag säger inte emot dig, jag är bara nyfiken på hur du resonerar för jag har själv ingen vidare koll.
micke
11 juni 2009, kl 18:43
Tror att du har fel Koenigsegg o deras norska ägare kan bli bra för Saab
fredo
11 juni 2009, kl 18:45
du e ett skämt som vanligt.
Emerging101 dot com
min blogg www.emerging101.com
11 juni 2009, kl 18:47
Nu är det ju så att ingen har the guts att ta över SAAB. Så vad är alternativet? Diverse internationella aktörer ser inte affären i SAAB. Jag förstår dom. SAAB behöver ryckas upp med rötterna och skakas om. Varför sälja 100.000 st bilar om man inte får affären att gå ihop? Koenigsegg kommer att få styrelserummet och ledningsgruppen att våga satsa på nya marknader och nya produkter. Man kommer att få tänka om helt och hållet. Dessutom har Koenigsegg jobbat upp en global marknad med ett extremt tungt varumärke som bländar märken som Ferrari och Lamborghini. Det här är den perfekta matchen när det kommer till att skapa ett varumärke och en designprodukt (bilköp handlar idag bara om design och känsla) som kan ta nya marknadsandelar. Detta är vad Apple gjorde när dom tog sin iPod och tryckte in en telefon i den. Koenigsegg är iPod och SAAB är telefonen som kommer att bli en iPhone inom bilindustrin. Vi kommer att häpna över framgångarna om några år. Skippa tugget om snabba affärer och gold-diggers. Det här kommer bli sveriges nya entreprenörssaga. Bravo!
Jänki
11 juni 2009, kl 18:47
Skämt!? Lägg ner!

Varför skulle Koenigsegg vara en dålig ägare till saab? Koenigsegg är ett företag med visioner, ett företag som sticker ut, det är precis vad saab behöver! Dom har i ryggen investerare från norge, så kapitalet finns onekligen!

Våga tro och döm inte!
Carl CH Linier
11 juni 2009, kl 18:52
Det är väll jätte bra om Saab blir svenskt igen. Förstår inte vad du menar med ett skämt? Saab och Fiat skulle vara ett hån i mot Saab.
Adam
11 juni 2009, kl 18:53
Koenigsegg har en bevisat bra designavdelning - 10 personer som lyckats utveckla världens snabbaste sportbil. Deras största ägare, Bård Eker, har dessutom en enormt stark ekonomi. Att projektet dessutom är uppbackat av andra norska investerare gör att din kommentar ser ganska amatörmässig ut.

Titta på fakta innan du kommer med negativa kommentarer i Sveriges största tidning. Du sprider bara dålig stämning.
hejsan1
11 juni 2009, kl 18:54
Men snälla Robert. Har du verkligen ingen som helst aning om vad du pratar om?

Jag säger inte att Koenigsegg är den bästa köparen. Men den är oändligt mycket bättre än både Magna(+Ryssland) och Fiat.

Ge oss ett enda konkret fakta till varför Fiat skulle ge Saab en enda fördel? Enligt de själva så skulle de bidra med återförsäljare och teknisk kompetens.. Då ligger Saabs duktiga tekniker ljusår före Fiat koncernen..
Det finns bara EN fördel med Magna som köpare, det är den relativt kortsiktiga vinsten i att Insignia och nya 9-5:an delar teknik. I övrigt hatar Opel Saab. Saab gagnas inte av ett samarbete med Opel.
Den finns en aspekt till som, det är att GM fortfarande är delägare till Opel. Och GM är det absolut sämsta företaget, ALLA KATEGORIER. Det har jag hårda fakta på, och jag får stå ut med GM varje dag. Maken till inkompetenta beslutsfattare har sällan skådats. Till för ett litet tag sedan hade GM en utvecklingschef som var närmare 80år! Vet han ens vad Internet är? Visste han att kunderna skrek efter mindre, miljövänliga bilar?

Just det, GM är ju i rekonstruktion nu, så jag misstänker att han fortfarande inte vet...

För 10 år sedan hade du ingen aning om att världens snabbaste bil skulle vara Svensk.
Om 10 år kan världens miljövänligaste OCH snabbaste miljöbilar vara Svenska.
Anders
11 juni 2009, kl 18:58
Han tar ju över en fungerande organisation/anläggning, vinkal in på saab:s sportbils ära vore nog nått som kan få skutan på rätt köll.....kan ju va kul med en saab kombi som man kan kryssa nerför autobahn i 250++
Tror de kan bli ett bra brölopp, 2 fartälskande bilar blir en

Mvh Fikman
PerÅ
11 juni 2009, kl 18:59
Nej, Robert, du har fel.
Koenigseggs image tillsammans norrbaggarnas pengar och Saabs kvalitetsstämpel blir en perfekt ägare.
Saabs skandinaviska gener lever!
Bara att önska Saab lycka till. Nu kan Saabjobben i Sverige vara räddade.
Klintan
11 juni 2009, kl 19:01
Lite nya idéer och entreprenörsanda kanske är precis de som kan rädda Saab? Få lite rätsida på deras varumärke och få lite nya kunder. Självklart ligger det närmast till hands att såga detta köpet på de grunder du nämner.. men med tanke på att GM inte fick någon rätsida på bolaget som i mångt å mycket hade/har allt de de stora bolagen du beskrev i princip har. Kanske en annorlunda ägare är svaret ? inte samma ägare med ett annat namn..
Josef
11 juni 2009, kl 19:15
Jag tror inte att han ska bygga bilarna själv. Han tar nog över fabriken i Trollhättan och den personal som finns där.

Om du tänker efter lite finns det nog någon bakom som satsar lite pengar. Någon har nog funderat på detta. Dina kommentarer blir på så sätt överflödiga.
Lobuz
11 juni 2009, kl 19:18
Om någon är skämt så är det du. Fan vad du är uppblåst och blåst
Johan
11 juni 2009, kl 19:22
Sluta vara en sån bittergubbe! Kul med en svensk ägare! sen får vi klart se hur det kommer att gå.. som du säger, Dom är ju vana att skapa ett antal bilar per år.. nu blir det en tuff utmaning och jag hoppas på all lycka för dom! Dom har säkert nya färska ideer !
make my day
11 juni 2009, kl 19:23
När det kom till kritan var det kanske inte någon annan som ville köpa Saab.
Jeppsson
11 juni 2009, kl 19:26
Du måste skoja. En SVENSK entreprenör med norska pengar i ryggen. Hjälp honom och var lite positiv. Inte ens du kan väl tro att produktionen skall flyttas til Ängelholm. Surputte!
Cencur???
11 juni 2009, kl 19:26
Du tar bort inlägg som är jobbiga va? När någon kritiserar eller ifrågasätter dina åskter tar du bort inlägget... haha, moget!
Joachim Andersson
11 juni 2009, kl 19:28
Är det någon som är ett skämt så är det väl du Robert.

Det är väl kanske tur att det kommer någon som har lite intresse i bilar istället för att bara se till snabba cash.
kesey
11 juni 2009, kl 19:28
Så du menar att det inte finns nån kompetent person kvar på SAAB?
SAAB behöver kapital och status nu får dom båda delarna.
Resten klarar SAAB av själva.
Jesper
11 juni 2009, kl 19:31
Jag hoppas att Koenigsegg slår dig på fingrarna sen. tror de kommer göra ett helt utmärkt jobb. Och att även Saab får vara svenskt. Jänkarna har knappt lyckats producera en ända bil som fungerar som den ska. Koenigsegg har ju i allafall lyckats med den sak. Tillverka världens snabbaste bil (dock slagen av Veron nu).
Totte
11 juni 2009, kl 19:32
Tanke på deras design ligger i linje med saab så tror jag de kan få fram riktigt sköna bilar i framtiden.
PluttenAndersson
11 juni 2009, kl 19:37
Nä, Robert Collin är ett skämt.
Fredde
11 juni 2009, kl 19:47
Kan ni på aftonbladet som läser detta vara vänlig att avskeda Robert Collin? .. Tack på förhand..
jag
11 juni 2009, kl 19:49
ähh va glad för att dem får leva vidare iallafall.
Tomas
11 juni 2009, kl 19:53
Tråkigt att en av Sveriges ledande bilexperter uttalar sig på detta sättet. Du är precis lika illa som AB självt. Bara massa klagande hela tiden. Skrív något om de possitiva delarna av affären med Koeniggsegg istället.
Johan
11 juni 2009, kl 19:55
sluta gnälla vafan, det är ba att saab stannar i sverige!
M.G.M
11 juni 2009, kl 19:57
Vem har sagt att SAAB fortsättningsvis måste sälja 100 000 bilar? SAAB har alltid varit en nisch bil. Jag tror att Koeningsegg är den perfekta köparen som kan få fart och kvalitet på varumärket SAAB.
Richard
11 juni 2009, kl 19:58
Jag tror du har helt fel. Fiat skulle vara det sämsta för Saab.

Det är inte bara Koeningsegg som står bakom köpet, utan många och Christian von Koenigsegg har ju verkligen lyckats i supersportsbilsvärlden, så med uppbackande från folk med pengar och mer kompetens så kommer det gå bra.

Du har ju t.ex. Koeningseggs elprototyp, Quant, som man kan tänka blir en SAAB och tillverkas i Trollhättan. Man vet ju inte vilka norrmän som står bakom, men ett sammarbete med Think kanske inte är långt borta?
Jan
11 juni 2009, kl 19:58
Nej, du är ett skämt! Varken du eller jag vet hur det kommer att gå för Saab nu när Koeniggsegg har blivit ägare. Eller har du sett in i framtiden i din kristallkula? Det är bara en massa larvigt tyckande. Var lite glad att det blev svenskt i alla fall så får vi se om det blir en succé eller flopp. Det finns för många av din sort - förståsigpåare.
Martin
11 juni 2009, kl 19:59
Du är ett skämt.
Cecilia Johansson
11 juni 2009, kl 20:00
Gråt inte du. Jag tror Königsegg har förmågan att leda SAAB tillbaka till sin rally historia. Königsegg kanske kan få saabs innovativa men samtidigt praktiska design tillbaka som SAAB förut stått för.
tomten
min blogg tomteland.com
11 juni 2009, kl 20:03
hoppas du får sätta gråten i halsen och att kineserna köper o exporterar ditt älskade volvo till kina....för vem ska då betala din lön SOPA!
Johan Eriksson
min blogg www.dcdj.se
11 juni 2009, kl 20:03
Samtidigt så får man ju se de som så att ingen kan utmana ferrari eller porsche, så varför ens försöka ? Med de i åtanke så kan man nog tro att de inte är så tokigt trots allt.
henke
11 juni 2009, kl 20:05
Dem har ju bra mycket pengar i ryggen så det är nog inga som helst problem. Minst 2 norska investerare. LÄS PÅ innan du yttrar dig.
"Truckern"
min blogg Site tack
11 juni 2009, kl 20:06
hann du med planet? ;)

De kanske har i åtanke att SAAB ska bli (igen) ett småskaligt märke....?
hur eller hur. Det är stor skillnad i produktion Även om Vagnarna blir färre & koenigsegg växer.
De tänker nog inte tillverka saab i samma lokal som sportbilarna...bland kolfiber-gjutformar osv.

xD. Var Fiat en bra ägare igentligen? Hört att dom hade stora skulder mm. Robert du kan det där?

Mvh
/nöjd causual läsare
Sven
11 juni 2009, kl 20:06
Dom kommer nog skala ned produktionen rejält vilket jag tror dom kommer må bra av.
Stisse
11 juni 2009, kl 20:14
Det är inte Koenigsegg som skall bygga saab, det är naturligtvis saab fabriken & dess anställda, så naivt att tro något annat.
JKR
11 juni 2009, kl 20:18
Nu är det ju inte koenigsegg i ängelholm som ska utöka sin produktionskapacitet och bygga de där 100.000 bilar. Däremot kan man nog konstatera att det förmodligen blir en ny ledning till Saabs befintliga organisation. Att de då kanske är oerfarna i förhållande till den stora volymen är en fakta, men inte per definition en nackdel. Vi har ju sett hur det har gått för Saab de senaste åren och någon form av ändring måste till.

Nej Collin, nu tycker jag nog att du var lite väl naiv.
Solveig Edén
11 juni 2009, kl 20:21
Du är väl den siste som kan kommentera detta! Du är ju för fasiken inte med i våran värld då det gäller tester o bilar! Du är helt ute Collin skaffa dig mer vetskap o prata mindre!
Vad har du för referenser egentligen som kan uttala dig som du gör? (har du överhuvudtaget meckat med nån bil nån gång) Och vad kör du själv för svensk bil?....
J.Klinsmann
11 juni 2009, kl 20:21
Det var det bästa jag hört på länge att Koenigsegg är intresserad av Saab.

Jo, jag tror ochså att det blir svårt att bygga 100 000 bilar på F10:s gamla flyghangar i Ängelholm, kom igen manne!

Ett skämt vore om clownen Collin stod som köpare.

Nu måste jag springa och bajsa.
doc
11 juni 2009, kl 20:22
Gnäll, i vanlig Collin anda. Har jäkligt svårt att fatta på vilka meriter du gled in på banan som motorjournalist. Men ovanstående blogginlägg bevisar bara min åsikt om att du sällan baserar din journalistik på fakta och eftertanke, utan enbart på personligt tycke och smak, som i sin tur är lika stabil i riktningen som en vindflöjel.

Okej att du ligger en liten aning över medelsvensson vad motorkompetens beträffar, men ge dig inte in i näringslivsfrågor och det är just det detta gäller. Vi pratar här om investerare, man får väl snarare se det som att Koenigsegg är ett affischnamn i denna sammanhangen. Dom har väl förmodligen inte mera pengar än dom behöver själv. Vad jag vet sitter norska Eker Group på aktiemajoriteten och det är väl Bård Eker och hans kontaktnät som har skrapat ihop stålarna.

Ser ingen skillnad på en sådan ägare, än om en förmögen arab, amerikan eller ryss köper SAAB. Dom skall äga, inte bygga. Tror du undervärderar SAAB om du tror att dom inte klarar bygga bilar utan en ägare med kompetens i serieproducerade bilar.

Att det sedan kan bli en form av synergieffekt mellan bolagen vore ju kul.

Nej, dina åsikter har jag svårt att ta åt mig, lika lite som du förmodligen bryr dig om mina, men nu är det sagt iaf.
Nicholas Sävenlid
11 juni 2009, kl 20:26
Du är ett skämt Collin för du fattar aldrig vad som händer och allra minst vad som kommer hända.

Tror fortfarande på dubbdäck också ?

som sagt vi får väll se.

/nicholas
Håkan
11 juni 2009, kl 20:34
Ditt resonemang bygger på att SAAB ska fortsätta att tillverka bilar för den svenska tjänstebilsmarknaden. Tänk om syftet är att tillverka mindre antal bilar och istället inrikta sig på en lite exklusivare marknad.
Linus
11 juni 2009, kl 20:36
Mmm vilken härlig inställning! Kan man bygga Koenigseggs bilar har man nog lärt sig en hel del, och visat att man kan lära sig mer! Godspeed Christian von K & Co, hoppas du läser detta!
Björn
11 juni 2009, kl 20:36
Hade du föredragit nedläggning?
Saab56
11 juni 2009, kl 20:40
Koeniggsegg NEJ NEJ för guds skull det måste vara ett skämt. TWR försökte för flera år sedan med att tillverka Volvo i Uddevalla det blev en katastrof som tur var så blev man av med TWR nu gör man samma misstag med SAAB det är dödsdomen Tyvärr
David
11 juni 2009, kl 20:47
Så förvånade att du är negativ.
John77
11 juni 2009, kl 20:48
Robert Collin,
Ursäkta mig men Du är ett skämt! Jag har under flera år sett och läst dina små alster och recensioner om bilar. ALLTID hyllar du Volvo!? Mutar de dig?
Saab verkar alltid vara och varit ett stort svart får för dig? De kanske inte "sponsrat" dig med något som Volvo verkar gjort. "Skriv bra om oss så ska du få bra ersättning" Förmodligen får du dessutom extra bra ersättning om du sågar Saab i alla artiklar.
posh65
11 juni 2009, kl 20:48
Din lilla pajas.. du är helt värdelöst motorjournalist ...
Peter
11 juni 2009, kl 20:50
De har klara det. Hur vet du att det inte är en bra kombination? Det är inte så att alla Saab anställda kommer bli kickade de kommer ju få följa med.
Jonas
11 juni 2009, kl 20:51
Vem säger att Saab, med Koenigsegg i spetsen, kommer ha samma koncept som nu?

Saab kanske övergår till att tillverkas i mindre skala men som mer exklusiva bilar.
chosig
11 juni 2009, kl 20:51
Hmm... kanske Koeningsegg se till att Saab börjar bilar som går att köra :P
Magnus Anckarman
11 juni 2009, kl 20:52
Robert,
inser du inte hur genialiskt det här är? Saabs sportbilsimage, som aldrig har infriats, kan äntligen bli sann. Om Koenigsegg vill röra sig uppströms vad gäller volym så kan det här bli en framtida succé.

Varför är du så deppig och trött?
Danne
11 juni 2009, kl 20:55
Du verkar vara rätt korkad du. Har inte läst något vettigt som du skrivit. Gå och klipp dig.
Blondestar
11 juni 2009, kl 20:58
"Våga och vinn"?
"Friskt satsat, hälften vunnet"?
Jeppe
11 juni 2009, kl 21:02
Vem bryr sig egentligen om vad Du tycker? Det är ju du som är det största skämtet!
Emil
11 juni 2009, kl 21:08
dem ska inte bygga saabarna för hand i koeningseggs fabriker. det kommer fortfarande vara två olika företag men det ena äger det andra.
Wictor
11 juni 2009, kl 21:21
Gå och lägg dig !
Anders
11 juni 2009, kl 21:26
Varför ska vi inte glädjas åt att svenskt blir svenskt igen?
Vad är det som säger att inte koenigsegg kommer vända på saab och göra det till vad det egentligen är, ett premium-märke, inte detta plastiga våldtagna amerikanska skit som de sätter saab-loggan på idag!
Nej, våga vara stolt över nåt från sverige för en gångs skull. Våga tro på och hoppas att Christian fixar detta med bravur!

Det gör jag!

Synd att inte volvo kan få bli svenskt även det igen, för inte känner man skillnad på en volvo eller en ford längre. Var är stoltheten och glädjen i det?
azz
11 juni 2009, kl 21:29
frågan är väl om nån bryr sig.
Anders,sävsjö
11 juni 2009, kl 21:31
Största skämtet är nog du.. .
Roberto
min blogg toppform.se/roberto
11 juni 2009, kl 21:34
Hej!!

Jag förstår helt ditt resonemang.. jag ser heller ingen logik i det.. men Koenisegg måste ha nåt i bakfickan eller nån mirakel kur för att vända vinden för Saab.. vad det nu kan vara.. vet jag inte.. men vad jag vet så har väl Saab gjort förlust i nästa 15 år.. Det enda jag hoppas på att det räddar jobb i Sverige..

Hadet såbra!!
/Roberto
Jonas
11 juni 2009, kl 21:34
Tror du verkligen att det är Koenigssegg som köper Saab? Du har du nog inte tänkt tillräckligt. Naturligtvis kommer Koenigssegg vara varumärket utåt, men bakom kommer det att finnas ytterst starka företag/personer som har resurser för att bygga, vidareutveckla och driva ett företag som producerar 100000 bilar om året.
Dina kommentarer idiotförklarar familjen Koenigsegg, GM, Saabledningen och svenska regeringen som godkänner köpet. Hoppas att du kan underbygga dina kommentarer med fakta, annars är det risk för förtal..
Hasse
11 juni 2009, kl 21:36
Det är ju ett skämt. Lika stort skämt att Rapport och Aftonbladet tar det på allvar.
mattias
min blogg saab koenigsegg
11 juni 2009, kl 21:43
det är väll det bästa som kunde hända saab,,jag menar ett litet företag som kämpat från grunden,, som har glöden kvar, viljan kvar,, envisheten,,,, tillsammans med saabs erfarenhet bli dom oslagbara,,, ABSOLUT bättre än om fiat köpt saab,, hade fiat som är så stora köpt saab,, hade saab kommit i andra hand igen,, nä BRA gjort saab,, nu kommer jag köpa SAAB igen
Piddorman
11 juni 2009, kl 21:48
Skratta eller gråta...hmm ja gråter gör man när man läser vad du skrivit...att någon normalbegåvad person kastar ur sig sån här dynga finner jag väldigt överraskande..

Alla inser väl att koeniggsegg inte ska bygga saabar nu, folket som driver saab finns kvar...det handlar om ägarbyte inget annat...så om ägaren heter koeniggsegg eller haschi baschi spelar mindre roll, sen hur mycket inflytande han får är en annan sak.

Du verkar veta tillräckligt mycket om herr Koenigsegg kunskaper för att klanka ner på honom, förklara nu i stället vad han inte kan, eller rättare sagt vad du vet att han inte kan.

Han har flera gånger innan bevisat att han kan klara det omöjliga..

Hylla herr Koeniggsegg i stället för hans mod och framåtanda!
Detta är det absolut bästa som kunde hända saab!
Saab behöver en vitamininjektion och den kommer förhoppningsvis nu!
Tror att de flesta håller med mig!

Sen finns ju frågan hur sysselsättningen i sverige hade påverkats med utländska köpare?
Tror att även ur denna vinkling är Koeniggsegg det självklara valet!
Eller det tror inte du?
J
11 juni 2009, kl 22:12
Läste precis ditt inlägg. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.. Men gråta ligger närmast till hands...
Utsikt
11 juni 2009, kl 22:27
Du skriver att du inte vet om du ska gråta eller skratta. Jag kan rekommendera dig att inte göra något. Möjligen skulle du kunna gråta över din egen okunnighet och totala brist på innovativt tänkande. Ett tänkande som alla entreprenörer behöver men uppenbarligen inte en bilreporter. För det första bygger inte Koenigsegg en handfull bilar om året, såvida du inte har minst dubbel uppsättning av fingrar på dina händer. Och vad är det som säger att man ska bygga över 100 000 bilar. Förmodligen för att du precis som så många andra har drabbats av just det problem som nu lamslår världens bilindustri, att inte kunna tänka nytt utan bara tänka volym, bottenplattor och skalfördelar. Så käre vän, skratta nu åt din egen trångsynthet ty du lär snart få se vad entreprenörskap och nytänkande kan åstadkomma.
Oscar
11 juni 2009, kl 22:32
Det är bättre att du gråter, för du är ful ändå.

Norge och deras investerare är framtiden för oss, inget EU-tjafs och sånt mög.
Uppsala-Marko
11 juni 2009, kl 22:34
Snacka bilar kan du säkert göra även i sömnen , men snacka om stora affärer verkar du inte begripa dig på . Klart Koenigsegg har förhandlat sig till ett gyllene läge gentemot GM , och jag är övertygad om att det i botten handlar om att de vill åt ex. GM-bildelar , ex. motorer od .
Sedan är nog inte Koenigsegg ute efter SAAB , utan snarare är det de Norska intressenterna som är det . Kan bli att SAAB kommer inom sinom tid att vara Norskt , och tillverkas i lågpris-landet Sverige . Sedan om det är bra eller dåligt , det återstår att se .
Erik
11 juni 2009, kl 22:46
En va de få gånger jag håller med dig, det är ett skämt! Va vet han om att massproducera bilar?
Anders
11 juni 2009, kl 22:46
Varför skulle inte Koenigsegg med kapital från andra uppbackare i ryggen kunna gå in som SAAB-ägare??
Bli en Svensk lyxbilstillverkare med ett "folkligare" märke (som efter rensning i modellvariantfloran av alla olika editions) får en nystart med ett fåtal genomtänkta och nytänkande modeller och kan utgöra bas i bolaget med Koenigsegg-bilarna
som top-of-the-line!

Är det inte precis vad FIAT är idag om än i större skala? (Ferrrari/FIAT)

Kom igen o va liite positiv.
Mvh en Volvo-fantast som faktiskt även gillar saab
Ulf nordlund
11 juni 2009, kl 22:50
Herr Collin,

Koenigseggs har på 10 år lyckats ta fram en superbil i både första och andra version och med en tredje på gång. Med en konstruktion som vida överstiger de flesta biltillverkarna i världen, små som stora. Under den tiden har Saab på 11 år inte lyckats ta fram en ny 9-5.... Med alla sina resurser... Att vara snabb att döma är inte klädsamt. Försök att vara lite possitiv. Att just vara liten tvingar en tillverkare att anstränga sig lite mer än en stor som Du så hyllar..
Anders Svensson
min blogg www.aftonbladet.se
11 juni 2009, kl 23:00
Kom igen nu Collin? Att censurera, eller helt enkelt ignorera kommentarer
på din egen blogg är väl ändå inte helt journalistiskt korrekt?
Gögge
11 juni 2009, kl 23:08
Tror nog inte han ska bygga bilarna själv.eller vad tror du, låter som du är expert på det området..
axel
min blogg www.leftlanenews.com
11 juni 2009, kl 23:17
Förvisso kanske det inte är den kapitalstarkaste köparen som tar över Saab, men å andra sidan är det åtminstone ett företag som har bilar av god kvalité med stor efterfrågan. Då GM kan vara ett av de sämsta inom branschen som mest pumpar ut usel kvalité och ful design, och som framgått med tiden, en dålig ledning, så är väl frågan hur mycket sämre kan det bli? Jag tror att Koenigsegg har ambitionerna som krävs, och att pengafrågan är något som även de haft i åtanke och som tids nog löser sig. Dock tror jag inte heller att Koenigsegg är en långsiktig ägare utan en förädlare för att ge Saab en nytändning.
Axel Danielsson
min blogg nej
11 juni 2009, kl 23:18
Nu måste jag springa till planet... snygg räkmacka.
Joakim
11 juni 2009, kl 23:25
Jo men tror inte dom kommer tillverka bilarna i änglaholm... och måste ju säga att det kan ju inte bli värre med SAAB än vad det redan är...
rock'n troll
11 juni 2009, kl 23:45
hmm..allt som heter saab kallar du i stort sett skämt...men när det gäller volvo så heter det idealiskt...jag tycker att hela du är ett stort skämt...o jag är inte den enda som tänker så här...när blir du opartisk..sen ett par år tillbaka orkar jag inte ens läsa dina kommentarer eller tester då volvo är med ...alltid samma sak..volvo är bäst...skärp dig..
Higge
min blogg higge.blogg.se
11 juni 2009, kl 23:51
Det är ju bra nyheter. Saab har skötts som om ledningen varit efterblivna sedan 70-talet, så sämre kan det inte gärna bli. Och med det här alternativet stannar ju Saab i Sverige.
Netski
11 juni 2009, kl 23:52
Du har ju haft fel förr, om jag inte minns fel så dömde du ut tvärbanan och kallade den vansinne och en förstörelse av en massa pengar som annars kunde läggas på att bygga vägar i Stockholm. Den skulle ju inte ens få 10 000 resenärer...
Varför skulle du inte ha fel nu också?
Y2K
11 juni 2009, kl 23:58
Förstår inte vad du menar!
Det här var den bästa köparen dom kunde ha fått!
SAAB måste börja från ruta NOLL nu, och bygga upp ett presitgefullt varumärke och samtidigt producera bilar med VINST, vilket dom inte lyckats med på 40 år!
Just nu är varumärket kört i BOTTEN, SAAB är inget annat än en svindyr dålig Opel-kopia idag!

LYCKA TILL SAAB! Det kommer att svida i början, men framtiden ser ljus ut!
sune
12 juni 2009, kl 00:03
du är ett skämt! vad är det för fel på att ett svenskt förettag går in och försöker rädda saab? vad är det somsäger att dem inte skulle klara av att driva saab? ge dem en chans din konservativa låtsasjournalist..
Tobbe
12 juni 2009, kl 00:17
Men lilla collin!
Att äga och tillverka är väl inte samma sak? Att ett annat svenskt bilbyggarföretag ens vågar ta i SAAB är modigt, de kan lika gärna gå omkull på köpet. Om de lyckas renodla SAAB och få företaget att överleva vore det väl det bästa som kunde hända. De har ju lyckats med något ingen trodde var möjligt, att skapa en svensk supersportbil. Då finns garantrat möjligheten att de kan lyckas få SAAB på rätt köl. Glöm nu inte att byta blöjor och tvätta snuttefilten lilla gubben. Läggdags!
//TobbeTurbo
marcus nielsen
12 juni 2009, kl 00:30
är du inte väldigt negativ till allt som inte rör volvo?
Janne
12 juni 2009, kl 00:48
Om inte du fattar att Koenigsegg gör SAAB till den exklusiva sportbil det borde vara så....

Medans Volvo alltid varit familjebilen (dom kan inte få högre status än så), har SAAB alltid ståt för den sportigare bilen. Om nu Koenigsegg vill köpa SAAB så ser jag inget annat än fördelar med affären. Visst Koenigsegg kanske inte bygger 100000 bilar om året men dom bilar som dom bygger är exklusiva och av högsta klass. Kan SAAB få något av den statusen så är målgången klar.
Janne
12 juni 2009, kl 00:50
Glömde säga:
Kamma dig och skaffa ett riktigt jobb!
Loffen
12 juni 2009, kl 00:54
Är nog (tyvärr) beredd att hålla med. Rimlig massproduktion av bilar kräver högst sannolikt ett teknologiutbyte, Av stora mått. Låt oss hoppas att C.von K. Kan överraska stortid!

/Leifi
Fabian
12 juni 2009, kl 00:56
Bara var tyst med dina dumma kommentarer hela tiden, du kan ingenting om bilar.
12 juni 2009, kl 01:12
På tiden att även Saab får rätta sig efter marknadsekonomin. Verkligen på tiden...

Grattis Koenigsegg! Lyssna inte på sossarna.

/Carl
CountZero
12 juni 2009, kl 01:13
Koenigsegg må inte ha erfaren het av massproduktion, men man kan ju inte säga annat än att GM har erfarenhet av massproduktion och det gick ju åt helvete.

Jag misstänker att GMs ledning var mer intresserade av siffror än bilar. När dessa herrar skall fatta beslut om vad som skall byggas så blir det inte bra. Då tror jag nog mer på herr Koenigseggs känsla för och intresse för bilar.

Det är lättare att köpa in kunskap om massproduktion än känsla förvad som är bra för ett bilmärke.
Simon
12 juni 2009, kl 02:17
Vem bryr sig om din blogg?
MrWidell
12 juni 2009, kl 05:33
Först tänkte jag: Fan vad neggativ (med två g) du är Robert Collin!
Sedan kom jag på att det är ju du som vet, om någon menar jag.
Gögge
12 juni 2009, kl 07:26
är du expert på tillverkning av bilar eller ...ge honom en chans
redhat55
12 juni 2009, kl 07:43
Om du menar att Koeniggsegg ska gora det GM inte klarar forstar jag din negativa attityd men vardet i Saabs varumarke borde de kunna hantera battre. Det enda GM har tillfort ar pengar och nu ar de slut. Tycker kombinationen sport och norska pengar later intressant. Jag tror an sa lange. Mike
Patrik Markebro
12 juni 2009, kl 07:56
Jag ser det inte som ett skämt.
SAAB är mkt mkt duktiga på massproduktion, jag tror inte det finns någon annan tillverkare som är lika effektiv som saab är idag, sett till fabrikens konstruktion. Det handlar ju inte om att en ägare skall vara duktig på att göra det som görs hos saab, utan att ha en vilja att medverka, vara intresserad och vilja lära sig av saab. Kortsiktigt så bryts saab loss från GM och på längre sikt så kan en riktigt bra lösning komma till stånd.
Men Svenska journalister verkar inte vilja se det på det sättet.

Det skall bli intressant att se om saab rullar på med 100.000 enheter/år om de går med vinst då. Jag tror att de klarar den uppgiften eftersom ni journalister tidigare visat på, redan för ett 10-tal år sedan att GM flyttat vinster ut från Sverige, och haft en vilja att kunna kvitta bort kostnader på ett smart "för amerikanarna" företagsekonomiskt sätt.

Men åter till Koenigsegg, de kan sin sak om att utveckla bilar, de kan schassiteknik som har sportvagnsprestanda, de är bland de bästa i världen. Genom att gemensamt med saab utveckla ny teknik för framtagning av nya bilar, kanman bli ännu bättre. Nya material är på väg in i svenssonbilsvärlden, ny teknik att sammanfoga karosser är på väg in i massproduktion, där kan koenigsegg mer än fiat och magna. Jag tror att vilja är oerhört stor att bevara saab som saab, och min förhoppning är attmr koenigegg tar tag i sprotvagnsmodellen Aero X och börjar tillverka en modell som heter så med utgångspunkt i konceptbilen Aero X.
Andra saker som ni journalister inte verkar se är att det finns annan teknik som finns inom koncortiumet, och koenigseggs intresse etanolmotorer.
Det finns mkt tycker jag som talar för att det istället långsiktigt kan bli just vad saab behöver. Att saab blir allt det där som ni journalister rackat ner på om saab, att de varit för mkt opel hit o cheva dit. Jag hade en dröm, och den verkar bli sann. jag hade en dröm som grabb, och det var att Sverige skulle bygga en riktig sportbil i klass med ferrarri och Lambo, den blev sann. Återigen ser mina "drömmar" att slå in.
Se detta som en möjlighet för saab att vara fria och att kunna välja att samarbeta med andra för framtagning av modeller utefter bästa möjligheter för att bygga en riktig saab på kommande schassi. Andra har lyckats med det de senaste 20 åren utan att finnas i gemensamt bolag. Jag tror att Koenigsegg är en otroligt bra och spännande lösning.
Med många mkt bilintresserade penningstinna investerare, kan såren få läka och fågel fenix resa sig ur askan, men låt dem göra det då.
Fenton
12 juni 2009, kl 08:24
Robert Collin, bilexpert? Det påståendet är verkligen ett skämt!

Fatta, antingen gör Saab unika bilar till mindre volym och bättre marginal och överlever, eller så gör Saab mainstream bilar som andra är mycket bättre på och dör ut. Hur vill du ha det?

Bryr du dig bara om jobben eller företaget?
anton eddesten
12 juni 2009, kl 08:25
du är ett skämt
posh65
14 juni 2009, kl 17:08
pajas... jag ser att det går bra för ditt blogg.. ingen kommentar , pajas
Klokare
16 juni 2009, kl 13:35
Robert Collin är verkligen uselt simpel i sin tankeförmåga. Vem som helst inser väl att det inte är bilföretaget KOENIGSEGG som köper SAAB utan en grupp investerare med PRIVATPERSONEN Christian Von Koenigsegg som aktör...
Collin ska nog inte ge sig in i att bedöma investeringar och fordonsutveckling utan hålla sig till bedömningar hur det är att byta oljefilter på en Nissan Micra...
tomassweden
25 juni 2009, kl 20:13
Hehe, som vanligt kommentarer från Robert Collin, som förmodligen är köpt av Volvo =)
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close