Senast Skrivet

Slumpa en blogg

General Motors var en usel ägare. Men är allt hopp verkligen ute?

Varför ska man rädda ett företag som gått med förlust i 20 år?
Ungefär så ställer Maud Olofsson frågan och tar politiska poäng.
Men bara den som är dåligt påläst formulerar sig som regeringen.
Här är Saab-fakta från 1989 fram till i dag:

I slutet av 1980-talet börjar 900-modellen bli gammal och Saabs ägare Wallenberg (Investor) känner att det behövs hjälp från en stor biltillverkare för att ta fram nya modeller. Man vänder sig till General Motors som 1989 köper 50 procent av Saab med rätt att köpa resten efter tio år.

Och nu börjar slutet för Saab som den egensinniga lilla bilen med svenska förtecken.
För Saab hade alltid varit speciell, tidig med framhjulsdrift, med puttrande tvåtakt - och frihjulet.
Senare, först i världen med turbo.
Och den första 900 cabriolet blev en gigantisk framgång i USA.

Kunderna på den stora amerikanska marknaden var intellektuella, universitetslärare, läkare, advokater.

Men stora General Motors förstod sig inte på Saabs egenart.
Och eftersom man redan ägde Opel i Tyskland lät man tyskarna ta hand om det nya bilmärket.

Tillbaka till 1989. Saab behövde alltså en ny 900.
Lämpligt nog jobbade Opel för fullt med en ersättare till sin Vectra-modell. Den dåvarande Vectra började bli riktigt gammal, den baserades på den ännu äldre Ascona-modellen.

Men fick Saab tillgång till den nya Vectra-tekniken?
Nej. Saab, som skulle vara lite finare och dyrare än Opel fick hålla tillgodo med arvegodset från Ascona, som alltså inte ens dög åt Opel längre.

Bilen som blev nya 900, senare omdöpt till 9-3 var en total katastrof.
Saab ville ju vara körglad, en förarens bil. Men nya 900 hade helt hopplösa köregenskaper och saknade allt som kunde kallas körglädje.
Och tyvärr blev bilen bara sämre ju starkare motor den fick
Allt kulminerade med värstingmodellen ”Viggen” som i princip var okörbar.

Strömmade kunderna till? Knappast.

Nästa bil som skulle avlösas var 9000-modellen och 1997 kom ersättaren 9-5.

Nu äntligen fick Saab tillgång till den ”nya” Vectra-plattformen, men Opel var med och bestämde om egenskaperna.
Och massbilstillverkaren Opel förstod sig inte alls på Saabs specialietet - att vända sig till en smal kundgrupp som ville ha något speciellt.

Nya Saaben fick på tok för mjuk fjärdring, svampiga köregenskaper och likande mer en Opel än en Saab.

Strömmade kunderna till? Knappast.
Och det hjälpte inte att teknikerna i Trollhättan jobbade dag och natt för att få ordning på köregenskaperna.

Saab hade ju uppfunnit turbomotorn. Och fick samma prestanda ur sin 4-cylindriga motor som andra fick ur sina betydligt större, tyngre och törstigare V6-motorer.

Tyckte Opels tekniker att Saab-motorerna verkade som en bra idé? Nej.

De såg till att Saab fick V6-or. Som ingen Saab-entusiast någonsin frågat efter.

Samtidigt blev diesel allt större i Europa. Och Saab fick sina första dieselmotorer.
Men V6:an från japanska Isuzu (General Motors) var en total katastrof, och trots ett antal omarbetningar gick det aldrig att få fart på den. Till slut skrotades den.

Äntligen skulle den hopplösa 900/9-3-modellen bort.
Ersättaren utvecklades i Tyskland hos Opel, under ledning av Opels chassitekniker. Tekniken var samma som i den kommande Opel Vectra som utvecklade samtidigt. Det såg lovande ut.

Tyvärr var köregenskaper inget som Opel prioriterade. Saabs chassifolk fick ändra en hel del i chassit, det blev dyrt, men trots all ansträngning blev det ingen fullträff.

Dessutom var formgivningen slätstruken.
Och värst av allt: Saabs praktiska och typiska halvkombikaross skrotades.
”Ingen vill ha en halvkombi”, sa Opel/GM.
Trollhättan protesterade men hade inget att sätta emot.



I slutet av 1990-talet ville alla i USA köra en jeep.
Saab ville bygga sin, och det skulle ske i samarbete med GM i Detroit. Tre projekt påbörjades, och lades ner innan de kom i produktion. De var för dåliga.

Då började Saab-handlarna i USA klaga. De hade blivit lovade sin Saab-jeep flera år, men inget hände.

Vid det här laget, ett par år in på 2000-talet hade legenden Bob Lutz klivit in på GM-arenan.

Klart vi ska fixa fram en Saab-suv, sa Lutz, och klistrade ett Saab-emblem på japanska Subaru Impreza (som inte ens är en jeep, utan en fyrhjulsdriven bil i Golfklassen).

När jag protesterade sa Lutz till mig: Det här kommer Saab-entusiasterna att gilla!

Gjorde de det? Nej. Bilen blev en tokflopp.

Då klistrade Bob Lutz ett Saab-emblem på amerikanska rambygget Chervolet Trail Blazer istället.

När jag protesterade sa Lutz till mig: Det här kommer Saab-entusiasterna verkligen att gilla!

Gjorde de det? Nej. Bilen blev en tokflopp. Igen!

Men redan före de sorgliga jeep-projekten hade Lutz en annan spektakulär plan: Nya Saab 9-5 skulle byggas i Australien och baseras på GM:s australiensiska märke Holden.
Saab som alltid varit minimalistiskt med små bilar och små motorer skulle bli en bakhjulsdriven muskelbil med V8.

När jag protesterade sa Lutz till mig: Det här kommer Saab-entusiasterna att älska!

GM har aldrig förstått sig på det speciella med Saab.
Man har misshandlat märket år efter år. Kunderna har svikit. Produktionen har gått ner.
Förlustår har avlöst förlustår.

Men entusiasterna finns kvar. De väntar tålmodigt på att äntligen en dag få köra en alldeles äkta Saab igen.

De har inte givit upp hoppet under 20 år av tysk-amerikansk vanvård.

Men när Maud Olofsson vill lägga ner tillverkningen istället för att ge Saab en ärligt menad chans. Ja, då är nog hoppet ute.

Det är sorligt. Onödigt.
Och ett slöseri med skattebetalarnas pengar och med svenskarnas kreativitet.













59 kommentarer
NQ
19 februari 2009, kl 23:18
Ett bilmärke kan inte leva på dess entusiaster enbart.

Och återigen: Det är inte Maud som vill lägga ner SAAB. Det är GM.

Du börjar bli patetisk Robert. Lite sorgligt att se.
Dr
20 februari 2009, kl 00:27
Bra skrivet Robert....

Men tror du verkligen att 5 miljarder räcker för att vända SAAB till fötterna igen?

Kanske det är bättre att SAAB dumpas för rekonstruktion då kanske det är bättre att investera för då kan inte GM sno pengarna.

Ang. the big three i USA säger jag som Peter Schiff

Why help a failing company with incompetent leaders?

Do not give them anything let the market decide, let them go bust and I promise in 4-5 years american car industry will be bigger than it is today.

The most important is to remove the current leaders which has ruined the american car industry.
BoB
20 februari 2009, kl 09:25
Och? Vad blir din slutsats Collin?

Att ett företag som är misskött i 20 år och dessutom tappat sin identitet ska hållas under armarna och dessutom vändas till vinstmaskin av skattebetalarna?

Är du nostalgisk? Skriver om att entusiasterna väntar på en ny modell!? Herre jösses vad verklighetsfrånvarande du är. Hur många är det? Och vad väntar dom på? Nya 9-5 som är 15 cm längre än den gamla? Knappast! (Och vad är det i grunden, en ommärkt Cadillac?) Väntar dom på SUV:en? No way!

Och varför, varför, envisas du med att skriva att Maud Olofsson ska lägga ner Saab?
Kör också Ford
20 februari 2009, kl 09:47
För Collins del handlar det här inte om varken SAAB eller andra bilar utan endast om hans uppenbara "hangup" på Maud Olofsson.

Själv tycker jag det är underbart att vi äntligen har en regering som vågar stå upp och ta lite obekväma beslut och som inte slösar bort våra skattepengar på privatägda bolag som inte har en hållbar affärsidé/produkt.
Andreas
20 februari 2009, kl 11:34
Istället för att ge SAAB 5 miljarder som håller företaget flytande inte ens ett år kan vi väl ge var och en av de 4000 anställda 1,25 miljoner i handen i stället. Det borde hålla dem tills de hittar nya jobb i företag som tillverkar tjänster och produkter som folk faktiskt vill ha.
Niklas
min blogg niklaspalmer.wordpress.com
20 februari 2009, kl 11:43
Jag vill köpa Saab. Inte bara bilen utan hela skiten. Sen ska det bli ordning på det hela. Det finns folk som vill ha en Saab, men precis som du skriver så ska det vara en SAAB, ingen halvmesyr. Precis som du så träffande beskriver.

Sen har det förvisso smugit sig in lite faktafel i texten, Saab var INTE först med turbo i bilar, redan 1962 fanns det två personbilar på marknaden, Oldsmobile Cutlass Jetfire och Chevrolet Corvair Monza Turbomotor. Däremot var man först med att få bilen KÖRBAR med Turbo.

När det gäller combicoupe så är det ju tragiskt att Saab inte fått fortsätta med den modellen. Titta bara på BMW nya 5 serie...
August
20 februari 2009, kl 11:48
Bra skrivet!

Regeringen vill få oss att tro att detta är en isolerad fråga för några stycken i Trollhättan. Detta är helt fel:

a) Går underleverantörerna i konkurs så drabbas även Volvo, som i många fall använder samma underleverantörer.

b) Dessa underleverantörer finns runt om i Sverige, ett fåtal i trakten av Trollhättan.

Så SAAB.s öde är fordonsindustrins öde. Och fordonsindustrins öde är Sveriges öde.

(Däremot tror jag Du har fel om frihjulet, tror DKW hade detta före SAAB. Och vad gäller turbo så hade faktiskt Chevrolet Corvair och Oldsmobile Cutlass Jetfire redan 1962).

Men i övrigt delar jag alla Dina åsikter!
Sigbjörn Normann
20 februari 2009, kl 11:51
Jeg er helt enig i ditt resymme av SAABs sakte död. Jeg kjører en 9-5 og elsker bilen, tross at den er en Opel in disguise. Men håper at min neste SAAB skal være ekte. Jeg synes at den norske, svenske og finske stat kunne starte et nordisk foretak som skulle kjöpe SAAB fra GM og Volvo fra Ford og drive merkene videre med en nordisk profil, tilpasset sub-arktiske forhold og med miljöprofil. Det skulle kunne generere arbeidsplasser i alle tre land. I Sverige finns jo redan et produktionsapparat, Finland har store konvertible fabrikker med god kapasitet. Norge har teknologi, aluminiumsekspertise, olje- og gass-ressurser. Gass kan faktisk brukes til å foredle jernmalmen (som kommer til Narvik fra Kiruna) til jern og stål. Nord-Norge har det som skal til for å produsere framtidens stålkarrosserier.

Det eneste vi behöver nå, er politikere som tör tenke stort.
johnny
20 februari 2009, kl 11:53
Har inte gm utpressat sverige nog? hela sveriges sattsning på infrastruktur gick åt till att rädda saab förra gången, det lider vi för nu skall vi göra samma sak en gång till? saab har aldrig byggt en bra bil med samma kvalitet som volvo när det gäller motor/växellåda.
Håkan Karlsson
20 februari 2009, kl 11:57
Signaturen NQ har nog fullständigt missuppfattat vad Colin menar med "entusisaterna".

Det kan lätt tolkas som en liten fanatiskt lojal grupp, men här avses en stor grupp köpare som tidigare köpt Saab för att det varit ett märke för "de invigda". Ofta läkare, advokater och en del intellektuella grupper som vill ha en bil som sticker ut utan att sticka i ögonen.

Att tro att man kan sälja dekaltrimmade Impreza och Trailblazer till denna kategori visar på att man inte alls förstått den image märkets trogna köpare är ute efter.

Det är bara att konstatera att GMs ledning är gravt inkompetenta! De har inte ens lyckats få de amerikanska märken, som de borde förstå, att gå med vinst under den högkonjunktur som just varit.
Tim
20 februari 2009, kl 12:09
Mycket bra skriver stämmer helt hållet!
Anders Sävsjö
20 februari 2009, kl 12:25
Robert, robert.. så mycket fel du få in i en artikel.. Misshandlat senaste 20 åren? Senaste 35 åren har Saab haft 4 vinstår, resten röda år. Saab har aldrig varit ett livskraftigt företag och kommer nog aldrig bli. Jag har ingen lust att lägga skattepengar på ett döende företag. Detr finns många andra företag som går dåligt men får de pengar? NEJ!! Så NEJ till miljarder till SAAB!!
Alexander
20 februari 2009, kl 12:47
Håller helt med tidigare inlägg att det skulle vara vansinne av regeringen att gå in med skattebetalarnas pengar i ett så historiskt förlusttyngt bolag som Saab. Tror de entusiaster som väntat på en "riktig" Saab i 20 år har tröttnat för länge sedan. Dessutom varför gnäller du på Maud Olofsson för hon kör tyskt. Gnäll istället på de många Saabanställda som inte ens kör en Saab själv.
mark mitchell
min blogg http://mitchellautogroup.com
20 februari 2009, kl 12:53
I am the oldest Saab dealer in the US and am here to do Vasaloppet next week. GM has never had a The 9-3x is 10years to late.Born from Jets was the wrong marketing message and now the big ugly GM can't get out of it's own way!!A small well run nitch car company could work if all the parties made the nessisary consestions. Saab still has a cult following. Sweden has to question if it's worth the jobs and the risk.?May be a tax break for the Swedes who buy Swedish cars is in order.Nationalism will be in style just wait until the unemployment hits 10% those jobs Saab provided might look vary sweat.Who has the forsight and the fat wallet?All one reads about in the states now is how well Sweden did with the last banking crises now show the world what you can do with industry.Lykka till!!!!
mikael
20 februari 2009, kl 13:00
Bra skrivit av dig rober igen.

Kul att du tog upp Saab historia i dessa negetiva skrivande om saab.

Om man vill höra sånt då ska man lyssna på regeringen så som oftast icke saab ägare lyssnar på. Både dom och regeringen förstår tydligen inte vad saab är och vad dom har stått för i årtiende. Tekniskt kunnande och många egensinnade lösningar som har betytt mycket för den övriga bilparken i världen. När saab började att använda samma plattform som opel var saab inte nöjda med den utan var där och pillade på den som dom tyckte att den ska vara.

Personer som tror att suvarna från saab att det var en saab jag fick förklara för dom att det är inte saab det är en ren subaru som dom har satt en saab grill på . Till saab i trollhättans förskräckelse. GM har varit en usel ägare till saab genom sitt modells program och inget saab tänkande, men dom har alltid stöttat saab ekonomiskt och hållt saab i sinna armar dom kunde säkert gjort sig av med saab för länge sedan om dom har velat nu har dom inget val dom måste för att rädda sig skälva.

Men saab lever än (vad jag vet) tills ingen vet fortsätt skriv robert.
Oscar
20 februari 2009, kl 13:20
Tänk om GM hade anställd dig som expert i stället! Då hade Saab sålt bilar som bara den. Du verkar veta allt!
Svenne
20 februari 2009, kl 13:31
Skaplig analys om hur GM skött sig som ägare av Saab. Allt verka vara GMs fel. Fast lite märkligt blir det när man läser att du ogillar att Maud sägar att allt är GMs fel...
Jonas
20 februari 2009, kl 13:34
Du menar alltså att Saab själva är helt utan skuld till motgångarna?

Själv börjar jag skarpt tvivla på denna stora kunskap som sägs finnas inom saab. Tror att teknikerna har varit för inriktade på små löjliga funktioner som skall göra bilarna så "egna" som de traditionellt varit, men glömt bort helheten. Och att svenskar skulle vara bättra på själva ihopskruvandet av bilar är ju löjligt. Vi vet ju alla att svenska fabriksarbetare är mer intresserade av att det finns tillräckligt med kaffeautomater än att se till att jobba på o göra en bra produkt.

Saab som varumärke kan ha en framtid, men stor sanering krävs i de egna leden.

Löjligt skylla allt på GM o Opel!
Tomas Eneroth
20 februari 2009, kl 13:39
Bra Robert! Jag skulle önska att fler medier gav utrymme åt en mer rättvisande bild av vad som hänt och nu händer i fordonsindustrin. När landets statsminister kommenterar SAAB med att "det är bara ett varumärke i en varumärkesportfölj" inser man att regeringens kunskap om fordonsindustrin är begränsad.
Mats
20 februari 2009, kl 13:54
Som SAAB Fantast så kan jag inte annat än att ge Colin rätt. Haft tre nya SAABer innan, men när jag köpte ny bil i höstas så blev det blev en V70 helt enkelt för att 95:an är en riktigt gammal, bullrig bil. men om SAAB har en RIKTIG SAAB när jag skall byta nästa gång så blir det garanterat SAAB igen.

Trots det så måste jag som ekonom ge regeringen rätt. Vi har viktigare saker att spendera skattepengarna på.
TL
20 februari 2009, kl 14:00
Jag ställer mig frågan, utifrån redogörelsen för Opels/GM:s påverkan, hur det kommer sig att Saab haft så lite att säga till om i skötandet av varumärkets utveckling (nya bilmodeller etc.)

Volvo som legat under Ford också rätt länge, får ju sägas ha lyckats ganska skapligt med sin utveckling ändå.

Är det slumpen, beroende på vilken ägare ett företag får, som styr vilken utveckling det blir, eller är det Saab:s lednings förmåga att motivera/övertyga sina ägare om vilken väg som är den bästa att gå, som skiljer mot ex.vis Volvo?
Erik Fedje
20 februari 2009, kl 14:20
Du har helt rätt Robert. Det är inte alltid jag håller med dig men idag har du skrivit en bra resumé!

Mvh Erik
crazychester
20 februari 2009, kl 14:34
Precis som teknikmaffian på SAAB hänger du upp dig på de tekniska aspekterna. Om det bara vore tekniken det handlade om, hur har då Opel kunnat mangla ut sina skitbilar år efter år?

Det räcker inte med att bygga bra bilar, man mååååste marknadsföra dem också!! Och då räcker det inte att satsa på "de redan invigda" - det finns ett begränsat antal universitetslärare här i världen, och långt ifrån alla kör dessutom SAAB.

Ingenjörskulturen har fått härja alldeles för länge i Sverige i allmänhet och på SAAB i synnerhet, men SAAB är lång ifrån ensamma - Ericssons mobiltelefoner har exakt samma problem. Svenskarna är ett folk av ingenjörer och tekniker, men har aldrig förstått marknadsföring och PR.

Precis såhär lät det i Storbritannien på 70-talet: Alla *vet* ju att våra bilar är bäst, så varför köper ingen dem?? Utan att någon fattade att bilarna var skräp.

Det räcker inte med att "veta" att SAAB är "bäst", man måste få andra människor att tro att så är fallet.
peo
20 februari 2009, kl 14:43
SAAB gick med förlust innan GM så att skylla på GM är oerhört förenklat.
Bjärven
20 februari 2009, kl 14:56
Historieförsköning, skyll inte på GM, problemen var stora redan innan.

SAAB har aldrig kunnat producera en bil som kunnat säljas med förtjänst.

Man har i alla år likt en skyddad verkstad levt på andras framgångar och pengar.

Det är dags att företaget hamnar där det förtjänar: i historieböckerna.
Stolt att vara svensk
20 februari 2009, kl 15:30
Bra Robert!

Ännu mer:

>Saab har inte fått räkna hem vinst på bilar sålda i USA.

>Pengar (dvs vinst) har flyttats till OPEL och andra GM bolag genom interndebitering till överpris på gemensamma komponenter.

>OPEL har konsekvent försökt sno åt sig Saabs segment. OPEL är det stora problemet för Saab, inte GM i USA.

OPEL har satsat projektpengar på prestanda/premium/lyx men har aldrig lyckats. Jmf med VW/Skoda/Seat och upplägget med AUDI.....

>Saab har framgångsrikt och snabbt utvecklat Cadillac, att den sen inte sålde är inte Saabs fel men man visar sin snabbhet och flexibilitet.

GM/OPEL har satt sin bäste spelare på avbytarbänken under många år och gett honom avlagda skor att spela i.
Erik
20 februari 2009, kl 15:55
"Saab hade ju uppfunnit turbomotorn."

Ett ganska pinsamt sakfel, Collin!
Kalle
20 februari 2009, kl 16:05
Det är möjligt att du har rätt och det är tragiskt. Men det är FÖR SENT nu. Det kostar enorma pengar att utveckla en konkurrenskraftig modell.
Wolfsword
20 februari 2009, kl 16:07
Svar till "Jonas" kommentar #19 här ovan.

Du skriver: "Vi vet ju alla att svenska fabriksarbetare är mer intresserade av att det finns tillräckligt med kaffeautomater än att se till att jobba på o göra en bra produkt."

Som själv varandes en av dessa sk "kaffetörstande" bilbyggare vill jag bara ge dig en stor fet käftsmäll för den kommentaren. Det är ALDRIG montörens fel att det är dålig produkt- eller materialkvalitet. Montören bygger efter givna förutsättningar som INTE ges av montörerna själva, utan så kallat "välutbildat" folk, tekniker, ingenjörer m.fl.

Gå och ställ dig på en produktionslina vid något tillfälle - gärna en vecka i sträck så du får känna på det ordentligt - så kan vi snacka sedan. Tills dess; Lägg ner med att förtala det kollektiv av människor som håller landet under armarna!
Tomas
20 februari 2009, kl 16:09
Hej Robert!

Läser man mellan raderna i din historik så framgår med än klar tydlighet att ansvaret för SAAB har SAAB:s ledning. Troligtvis har cheferna varit just chefer och inte ledare som vågat stå på sig för att hävda SAAB inom GM med risk för sin egen position och karriär. Detta är dock inget unikt för SAAB utan förekommer i många företag i Sverige. Lågt i tak mao. Dessutom emotsäger inte din historik Mauds slutsats.
mr
20 februari 2009, kl 16:15
collin du hänger upp på smådetaljer.har saab gått med vinst i 20 år? nä trodde väl inte det..isåfall hade dem haft pengar och stå ut i denna kris..eller har jag fel?

du skriver inget i din artikel om hur saabs budget ser ut..du pratar bara om nostalgiska ögonblick.varför blev saab uppköpta från första början? hur stor chans hade det varit, att dem hade klarat sig själv på marknaden utan gm?..det kanske hade blivit slut på lidandet,mycket fortare?
Thomas
20 februari 2009, kl 16:55
SAAB uppfann knappast turbomotorn Robert, och vadå V6 i 9-5? Mig veterligen var det bara Griffin som hade den, resten....just det....4-cylindriga turbomotorer.

Håll dig gärna till motorjournalistiken, när du börjar prata om att det är Maud Olofsson som sänker SAAB är du ute på lite hal is. Nej...ryck i lite däck o provkör lite bilar, du är tyvärr för okunnig för att göra annat.
Lars Landström
20 februari 2009, kl 17:07
Mycket bra - och helt rätt! Vi Saab-entusiaster skakar av frustration över Maud Olofssons orättvisa och okunniga sågningar av ett av världens finaste bilmärken - som råkar vara svenskt. Hon får gärna hålla i börsen men att snacka så där nedsättande, närmaste föraktfullt, om ett svensk industrihistoriskt paradmärke är skandalöst!!
Anton Björklund
min blogg http://dynamitharry.blogg.se
20 februari 2009, kl 17:32
Du är bäst Collin!

Kul du gillade min vän lars bil på tv4-reportaget =)

Länge leve saab
Ubbbe
20 februari 2009, kl 17:45
Varför skriver du du nu i bloggen att nya 9-3 inte var en fullträff fastän du skrev första gången du provkörde den att den var "bättre än BMW"?

Det var till och med rubiken då, MED FET TEXT...?!

Märks att du är en sensationslysten kvällstidningsjournalist utan trovärdighet.....
David
20 februari 2009, kl 18:24
Saab är ett märke som har stor potential och dessutom har jag svårt att tro att GM ens i sina vildaste drömmar kan tro sig få några vettiga bud på företaget. Är det inte dags för staten att köpa Saab och få ordning på företaget? Det kommer att vara en förlustaffär de första åren men kompetensen finns och varumärket är som sagt starkt, dessutom så kan ingen påstå att vi blir blåsta av GM om vi köper Saab nästan gratis.

Skulle nu Saab bli en ny flopp så kommer i alla fall pengarna att spridas inom Sverige. Jag ser hellre att vi driver företag och försöker än att vi gör folk arbetslösa då det vore en riktig förlustaffär för Sverige.
anonym
20 februari 2009, kl 18:35
Jag tycker det är tråkigt att omständigheterna kring Saabs resultatredovisning inte kommer fram mer i debatten. Det är sant att Saab har redovisat stora förluster under de senaste tio åren. Vilken slutsats kan man dra av det? Jo, enbart att ett globalt företag har valt att inte redovisa vinst i ett högskatteland. Det är inte unikt för GM. GM kan med lämplig prissättning på komponenter och konsulttjänster enkelt flytta eventuell vinst till godtyckligt skatteparadis. Så vem vet hur affären Saab gått de senaste tio åren? Inte jag iaf.
Andreas Rönnbäck
20 februari 2009, kl 18:43
För en gångs skull så håller jag med dig Colin....

Jag har själv jobbat på fabriken i 8 år, har nu flyttat hem till norrland. Men jag känner så starkt för Saab och deras produkt att nu när det är så här så skär det i mitt hjärta.

För mig så finns det inte att Saab inte finns.....

Hoppas verkligen att det ordnar upp sig
Anders
20 februari 2009, kl 18:49
Vad tycker då du Robert om dom år som var INNAN GM gick in i Saab? Det rent faktiska är ju att hade inte GM gått in som delägare hade Saab gått i konkurs redan då, det var "misskött" redan med svenska ägare. Saab har under snart fyra årtionden visat att dom inte är kapabla att bygga bilare på ett lönsamt sätt. I rimlighetens namn är det ju så att det är ytterst få företag förunnat att få leva vidare trots att dom visat minusresultat under så många år.
Mikael
20 februari 2009, kl 19:07
De var värst va ni hänger upp er på v6 och turbo. Saab har inte uppfunnit någon turbo motor turbon kommer ifrån gik som saab satt i sina motorer långt före sina konkurenter. BWV var först med turbo i europa men dom serietillverka dom inte bara testa dom, det var saab som vad första bilmärke som börja använda dom i serietillverkning 1978. Saab har haft en v6 diesel ifrån opel i sina modeller men den motorn lades ner som tur vad.

Fortsätt att blogga robert
Jimmy
20 februari 2009, kl 19:39
Tänk först skriv sen hela sverige kommer drabbas om saab försvinner och flera tusen mister sina jobb tycker ni det är bra eller? tänk först ni som har emot saab
Flux
20 februari 2009, kl 20:41
Man kunde önska att ni som skriver här ändå sätter er in i hur verkligheten ser ut, lite i allafall. Arbetslösheten ökar enorm i vårt land, dag för dag. I nuläget ökar antalet arbetslösa med ca 500-600 per dygn. Vart fan tror ni vi kommer stå om ett år med den utvecklingen? Jobben är just nu otroligt viktiga. Det kostar mycket att utveckla nya modeller. MEN NU FINNS DET REDAN, ett par nya Saab-modeller som är så gott som färdigutvecklade! Viktigt att minnas. Både SUV´n och 9-5:an testkörs i nuläget. En uppdaterad 9-3X har just offentliggjorts och ska börja säljas till sommaren. En jävligt snygg bil dessutom. Även om bilen enligt vissa är 10 år för sent ute så ska man inte glömma bort att Audi för några dagar sedan presenterade ett identiskt koncept i sin A4 Allroad. Så helt fel ute kan Saab omöjligt vara med sin 9-3X. Men regeringen gör rätt. Vi ska inte ge bort miljarder till Opel/GM.
Tobias
20 februari 2009, kl 20:46
Bra rutet Collin!

Maud Olofsson vägrar garantera Saabs låneansökan med hänvisning till att affärsplanen är för dålig. Att Saab har en spritt språngande ny 9-5 i pipe:n där utvecklingskostnader är betalda och tillverkningsverktyg kommer att bekostas av Opel - är inte bra nog. Att Saab har en ny 9-4X SUV i mellansegmentet färdigutvecklad där Volvo presenterade sin konkurrent så sent som för ett halvår sedan - är inte heller bra nog. Att man dessutom i närtid kan presentera en 9-3X - är inte heller det bra nog.

Nej, Maud vill att affärsplanen skall vara så bra att man skrattar så man kissar i byxorna när man läser den. Så bra skall den vara. Frågan är bara vilket företag som skall rekonstrueras kan tänkas ha en sådan vattentät affärsplan?

Men det är kanske bara flotta banker inhysta i t.ex. Kruegers gamla tändstickspalats som förtjänar en värdig rekonstruktion. Det är ju så synd om deras anställda - för att inte nämna deras ägare. Alliansväljare allihopa får man förmoda.

Till sist; att Maud inte kör svenskt får väl tas som ett bevis på hur lite hon bryr sig om svenskt näringsliv.
20 februari 2009, kl 20:55
Vad många sura kommentarer!

Till alla grinpellar:

Saab är ett supermärke på många sätt.

Det där med pengarna är delvis en fråga om hur man redovisar dem i koncerner där siffrorna för annan verksamhet behöver snyggas till.

Saab ska inte vara ett varumärke för muppväldet inom GM att labba med.

Saab ska vara ett kunskapsföretag som är lite före och lite annorlunda.

Själv tillhör jag en av de få som tyckte att bakdelen på 9000 CD var snygg.
Tjompe
20 februari 2009, kl 21:25
Ni experter somhackar På Robert ni vet inte ett skvatt.

Ingen av er vet Saabs resultat de senaste 10 åren.

Om du skulle köpa in delar, skulle du betala extra bara för att gynna Nisse?

Skulle inte tro det.

Så här har pengarna flyttats från Saab till Opel.

Alla delar inklusive plåt går via Tyskland med extra dyra priser, förr köptes den direkt från SSAB idag via GME.

Förr köptes kyl direkt från Valeo, idag via GME med det dubbla priset.

Summan som försvinner från Saab till GM vad fan tror ni det blir.....Hajen
Markus
min blogg http://nuftigt.blogg.se
20 februari 2009, kl 21:37
Mm, sedan kommer nästa fråga: När ska gnällkärringen lära sig att ta kritik.

Nej, Olofssons inställning till Saab är minst sagt olycklig (med andra ord: åt helvete!).

Lika olycklig som GM/Opels oförmåga att förstå sig på Saab.
glennser
20 februari 2009, kl 22:31
Ställ upp!

Maud Olofsson och konstigt nog nästan halva övriga Sveriges befolkning är tydligen beredd att ge upp SAABs biltillverkning, därmed nästan 50% av Sveriges alldeles genuina fordonsindustri. Det beror utan tvekan på total okunnighet och naivitet. Vi diskuterar inte om en oinovativt bilföretag utan vi diskuterar faktiskt om biltillverkaren som kom med TURBOMOTORN!? Tänk allvarligt efter, vad vore bilvärlden utan turbo?!. Och det tar absolut inte slut där! Tyvärr så talar vi även om ett bilföretag som har blivit totalt misshandlat de senaste 10 åren under GMs fruktansvärda ägande. Låt inte vårat genuina svenska SAAB försvinna tack vare GMs katastrofala misshandel och misstag. Vi måste ju givetvis ge SAAB chansen de absolut behöver och förtjänar!

Ställ upp för SAAB och ställ upp för Sverige.
Johan F
20 februari 2009, kl 22:48
Jag vill nog påstå att jag hör till entusiaterna, men jag äger idag ingen saab just för att dem tyvärr inte har någon modell som jag vill ha!!!

Jag vill ha en Liten bil, som polo, clio eller yaris, Saab tillverkar för stora bilar som är för törstiga

låt de komma en 9-1 med en snål diesel-hybrid som förbrukar 0,4 liter milen, där har ni räddningen för saab, ingen 9-5 som frösöker konkurrera med bmw och merca
Karl
21 februari 2009, kl 00:40
Jag säger som så många redan har sagt, om ni tror så mycket på Saab, satsa då era egna pengar. Om ni har rätt så lär ni ju tjäna storkovan. Men det är klart, det är kanske inte så kul att riskera sina egna pengar?

Om nu GM har misskött sig så totalt, så antar jag att Saab får börja från grunden med att ta fram nya modeller. Hur lång tid tar det att ta fram en ny modell? 5 år? Hur mycket kommer det att kosta att finansiera Saab fram tills dess?
21 februari 2009, kl 04:32
För mig handlar det om att man inför tullar så den Svenska marknaden fungerar igen, vi kan inte låta våra företag flytta till Kina eller bli ägda av Amerikanerna, vi Svenska folket ska äga allt. Saab ska vi äga, förr ägde staten Saab, det betydde att vi också ägde Saab. Men vi kan inte bara äga Saab när det går åt helvete, utan om vi nu ska köpa ett företag måste vi äga företaget när det går med vinst också, annars får vi bara förlusterna på våra axlar.
Lennart
21 februari 2009, kl 15:03
Jag tycker Maud Olofsson skulle få prova Saab i några månader gratis så hon vet vad hon pratar om .

Har själv köpt Saab och det är den bästa bil jag någonsin haft.

Men varför tog det så lång tid att få in 1,9 liters turbodiselmotorn i Saab 9-5?

Dåliga chefer?
Anders
21 februari 2009, kl 19:38
Det ligger väldigt mycket i vad Robert C skriver.För mig var -80 talet var en fantastisk chans för SAAB.Det var ett av mina favoritbilmärke under dessa år,klart konkurrenskraftig med andra sportiga familjebilar som Alfa-Romeo och BMW osv.Den gamla 900:an var direkt läcker i sina bästa utföranden och modell 9000 var före de flesta när den kom.Vem som sedan kläckte missfostret 900 II (-94 till -02)kan man undra.. tristare bil finns väl knappt)och sedan då 9:5,en stor annonym klumpbil som överlevt enbart tack vare frikostiga tjänstebilsförmåner.9:3 II (2003 -) är väl det närmaste min smak jag kan komma bland den nya tidens SAAB:ar om jag nu slipper den anskrämligt fula kombiversionen , men ok ursäkta mig då.. bilar ska tydligen se ut som Austin Alegro nuförtiden...
Magnus
22 februari 2009, kl 18:03
Nu är det dags för extrema åtgärder.

Operation rädda saab !!

Starta en insamling av sällan skådat slag. Varje svensk medborgare skänker en 100 lapp för att rädda företaget.

Staten tar över saab som ägare och kortsiktigt finansierar allt med pengarna som samlas in.

Eller vill gemene svensk bli av med SAAB?

Vill vi bli av med 40.000+ jobb ???

Starta en insamling nu. Aftonbladet som är en maktfaktor inom media kan väl starta snöbollen ?
Sak
23 februari 2009, kl 11:30
Opinionen är inte så övertygande för nedläggning av Saab. Låt folk tänka lite. Berätta om konsekvenser. Tala om vad det kostar samhället en nedläggning så får ni se notan.

Maud, det här kan bli valfråga !

Ska du stå och förklara att SKATTEBETALARE MÅSTE PUMPA IN MILJARDER för alla som blir av med jobb. Alla leverantörer som ska flytta ut. Försämrad kunskapsnivå på Svenska högskolor!

Och dessutom ska vi satsa på Nya Kärnkraftverk i Trollhättan och ?

Vad kostar det ?.....
Per-Ole Westerholm
23 februari 2009, kl 11:36
Hej Robert.

Jag har kört SAAB i 25 år (99, 900, 9-5 och nu senast 9-3 SS).

Det skulle göra mig ledsen och bedrövad om SAAB läggs ned. Det du beskriver är korrekt, dvs hur märket missandlats av GM under 20 år. Varför har vi inte en regering som ger SAAB en chans att åtminstone få ut sitt nära förestående produktprogram på marknaden.

Beträffande ekonomin så blir jag orolig över vad som kommer att hända med bilindustrin som helhet i Sverige. Volvo och SAAB är beroende av samma underleverantörer och har även viss forskning tillsammans. Av vilken anledning ska dessa underleverantörer stanna i Sverige när deras marknad då till största delen kommer att finnas ute i Europa? Om de försvinner, kan Volvo PV stanna? Scania och Volvo LV?

Tack för dina inlägg i debatten om SAAB (och bilindustrin i övrigt). Det är märkligt att regeringen inte lyssnar på en "tung" motorjournalist som du och inte minst näringslivets toppar i Västsverige.

P-O Westerholm
Tobias Lindgren
23 februari 2009, kl 13:13
Bra skrivet Robert, som SAAB entusiast så kan jag bara hålla med, jag väntar... 9-5 kombi, aero var en ganska bra bil och är en glad ägare till 9-3 kombi aero TTid nu - en kanonbil.
Pellevin
26 februari 2009, kl 08:42
An bra Summering Robert, som några redan har påpekat ett par fakta fel men i stora drag en riktig iaktagelse.

Det känns lite som om Saab-motståndarna börjar bli desperata, kanske börjär även de förstå att en nedläggning kostar betydligt mer i skattepengar än att driva vidare.

Men en positiv sak medför trots allt detta eviga tjat om att inte lägga skattepengar på det ena och det andra: Folk börjar faktiskt ifrågasätta vart alla pengar tar vägen. Men att Svenskarna skall börja välja vilka delar av staten man skall understödja är befängt, enfaldigt och naivt.

Åter till Saab-frågan, var det inte meningen att staten skulle garantera ett lån från EIB, alltså om saab inte klarar av att betala av sina amorteringar om några år så skall staten gå in och pröjsa? Ser inte den stora risken som så många utlovar. Det handlar ju inte om att ge Saab pengar i näven utan låta dem klara sig själva.

Volvo däremot som har gått med enorma förluster de senaste åren, gjort sig av med tusentals anställda (Saab 0) med fabriker och andra egendomar pantsatta långt över hustaken får samma garanti utan minsta problem.

Man börjar undra om det inte finns en annan agenda på Rosenbad där man offrar Saab för att vinna billiga röster inför valet och hjälper Volvo, som har betydligt fler kunder än Saab.

Intet ont om Volvo men det som sker är inte rätt på något plan.
Bruno Andersson
27 februari 2009, kl 21:48
Ja tidgt och tidigt med 2-takt o frihjul....vet inte det jag....har jälv ägt en plymoth av årgång 1937 och den hade definitivt frihjul....och det var dessutom inte den första modellen med frihjul....och på den tiden var nog inte ens ordet saab uppfunnet....och rykande 2-taktare har ju funnits sen urminnes tider på gott och ont....mest ont.
björne
28 februari 2009, kl 01:04
om saab håller sig flytande tills nästa val kanske dom räddas, just nu sitter vi med den konstigaste borgeliga regering vi haft. in med vänstern och sluta sälja ut sverige!!!!!!!!!!!!!!
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close