Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.
0

Jag älskar att vara ett sexobjekt.

Oj, såg att Elin Grelsson skrivit en skitlång text apropå min krönika om att alla väl vill vara sexobjekt. Och med skitlång menar jag verkligen skitlång: Den ligger på dryga 10 000 tecken, det vill säga motsvarande typ fem krönikor. Det är väldigt mycket mer än jag har tid och lust och ork att bemöta.

Större delen av texten utgörs hursomhelst av rena felaktigheter, skumma missuppfattningar och helt ologiska slutsatser. Åtminstone har jag väldigt svårt att förstå hur någon till exempel kan läsa meningen: "Det är väl lätt för någon Tuva Novotny att vara naturligt snygg, men alla har inte den turen" och tolka det som att "om man är naturligt snygg kan man få vara hemsminkad och tråkigt klädd? Vad fan är naturligt snygg? Vem bestämmer det? Nu är det ju du som bestämmer att Tuva Novotny är 'naturligt snygg' och att det finns unga tjejer som inte är det. Vad sänder det för signaler? Och om jag inte minns fel så uttryckte du i en krönika för inte alltför längesedan att vi skulle sluta fokusera på de snygga tjejerna och släppa hela ful/snygg-tjej diskussionen. Det här sänder ju exakt motsatta signaler."

Jag blir helt matt. Nej, jag har aldrig sagt att vi skall sluta fokusera på de snygga tjejerna och släppa hela ful/snygg-diskussionen. Det där är ju bara svammel. Det jag sade i krönikan om ful/smart vs snygg/korkad var tvärtom att det är synd att vi aldrig hör något om hur det var att vara den snygga tjejen. Och så sade jag att jag tycker att många som upplevde sig själva som fula/smarta mest verkar kokettera bara, att de borde sluta älta.

Mm, detta är alltså min kommentar till Elin Grelssons inledande invändning bara. På denna invändning följer sedan en helt sjukt lång textmassa som är smockfull av konstigheter. Ursäkta, men jag orkar verkligen inte.

Hursomhelst. Det här handlar ju inte om att Tuva Novotny är en casual typ som bara inte känner sig bekväm med att anspela på sex. För henne är det en principsak, en politisk handling. Herregud, kvinnan mejlar runt ett fucking manifest till landets tidningsredaktioner. Hon tror på allvar att det gör henne till en god förebild att hon inte bär läppglans.

Själv älskar jag att vara ett sexobjekt, jag får en kick av att betraktas som vacker och upphetsande. Bara i feministisk teori utesluter det att jag samtidigt är ett subjekt som själv styr över min sexualitet. Och jag undrar: Varför är det så viktigt att lära tjejer att det är dumt att sminka sig mycket och pluta med munnen? Varför skulle en kvinna som vill anspela på sex bli ett offer för mäns lustar, på det att ingen längre kommer att se henne som en intelligent person värd respekt? Varför är kvinnors sexualitet så farlig?

Den sorts feminism som håller de här sunkiga tankarna under armarna borde kanske ta och fundera över ifall det inte är ett JÄVLIGT dåligt tecken att man är rörande överens med den mest kvinnohatande, konservativa kristna högern i synen på kvinnliga ideal.

By the way så finns det väl ganska gott om fula, bittra feminister, tycker jag, jag håller inte alls med om att det skulle vara en myt. Något som däremot verkligen är en en myt är att man är en bättre feminist om man ser ut på ett särskilt sätt. Jag tycker att det är skitsamma om man har kuk eller fitta eller är ful eller gillar att göra ekivoka miner när man skall plåtas. Man är inte finare för att man har pyttelite smink och tråkiga vardagskläder, det är hela grejen.
Skriv en kommentar
95 kommentarer
RB
8 april 2009, kl 07:50
Finns det på fullt allvar folk som läser det du skriver..????
Lisa Magnusson
8 april 2009, kl 07:56

Ja, uppenbarligen? Det där var en så jävla dålig förolämpning, för övrigt, kom på nåt bättre.
Dave
8 april 2009, kl 08:29
Så jävla bra. Jag kan inte utveckla så mycket mer för du har redan satt huvudet på spiken.

"Den sorts feminism som håller de här sunkiga tankarna under armarna borde kanske ta och fundera över ifall det inte är ett JÄVLIGT dåligt tecken att man är rörande överens med den mest kvinnohatande, konservativa kristna högern i synen på kvinnliga ideal."

I love you!
Lisa Magnusson
8 april 2009, kl 19:01

Åh, vad fint!
TheHustru
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7289
8 april 2009, kl 08:31
tredje stycket från slutet var nåt av det bästa jag nånsin läst! Allt det jag själv tänkt och känt i frågan lyckades du fånga i några meningar. ! :)
Lisa Magnusson
8 april 2009, kl 19:01

Tack :)
Adde
min blogg http://www.haket.com
8 april 2009, kl 09:04
Hittade hit via just den krönikan, och hatten av för dig Lisa!

Personligen läser jag aldrig bloggar av den enkla anledning att jag tycker det är alldeles för mycket mundiarré; folk som skriver för att skriva utan att ha något vettigt att säga - men skulle jag börja följa en blogg så är denna högt upp på listan.
Lisa Magnusson
8 april 2009, kl 19:02

Vad väntar du på? Bokmärka mig omedelbart.
Sara
8 april 2009, kl 09:37
I min värld handlar feminismen inte om att kvinnor inte ska ha någon sexualitet eller inte vara sexiga, utan att det ska finnas en möjlighet att välja att inte följa den stereotypa könsroll som gång på gång målas upp i tex medierna. Den bilden består av kvinnan som ett sexobjekt och bidrar till att kvinnor som grupp faktiskt är underordnade i samhället. Ang. Tuva Novotny så tar hon ställning för det som är äkta och naturligt, vilket är något som inte särskilt ofta förespråkas i medierna. Hur du kan tycka att det är fel förstår jag bara inte..
Lisa Magnusson
8 april 2009, kl 19:08

Fast det är där jag menar att vi är lurade. Varför blir kvinnor som grupp underordnade av att en del kvinnor ser kåta ut på bild?

För mig är det här bara ett av många sätt att säga att kvinnors sexualitet är ful och inte får synas. Kan inte fatta att folk som kallar sig feminister helt okritiskt ställer sig bakom det.
8 april 2009, kl 10:42
Som nästan alltid tror jag att sanningen ligger nånstans mittemellan.

Mitt försök till välvillig (konstruktiv) tolkning (där vi ignorerat en del begreppsförvirring som förmodligen för diskussionens skulle görs bäst i att ignoreras):

Tuva Novotny illustrerar en bra sida och en dålig.

Lisas kritik av den dåliga är berättigad.

Elins berömmande av den bra är berättigad.

Det dåliga Novotny gör är att "basha" andra kvinnor genom att anta att plutmunnande kvinnor inte styr över sig själva.

Det bra som Novotny gör är att hon inte accepterar den rådande implicita förväntningen i vårt samhälle att om en kvinna ska framställas offentligt (i alla fall i de flesta sammanhangen) så ska det göras med sexuell inramning.
Lisa Magnusson
8 april 2009, kl 19:12

Som sagt så tycker jag att problemet är att Tuva Novotny alls är på jakt efter EN bra kvinna. Som alltså måste se ut och föra sig på ett särskilt sätt.

En man får se hur kåt ut han vill, det är aldrig någon som säger att det skulle vara förnedrande för män i allmänhet. Så varför är kvinnor som plutar med munnen förrädare?
Dave
8 april 2009, kl 13:13
Sara - Lisa menar ju då (som jag förstår det) att man även ska kunna välja att visa upp sig som ett sexobjekt, OM MAN VILL, utan att bli anklagad för att, jag citerar, "bidra till att kvinnan som grupp faktiskt är underordnad i samhället". Vilken är en jävligt tröttsam och anti-jämställd anklagelse.

Självklart ska det finnas möjlighet att välja. Men då ska man också ha möjligheten att välja att klä av sig och pluta med munnen på bild.

Klart Novotny ska få göra som hon vill. Det intressanta är ju varför hennes exempel anses vara den "rätta" förebilden för unga tjejer?

Som Lisa säger: "Varför är det så viktigt att lära tjejer att det är dumt att sminka sig mycket och pluta med munnen? Varför är kvinnors sexualitet så farlig?"
Christin
8 april 2009, kl 13:50
Manu - "den rådande implicita förväntningen i vårt samhälle att om en kvinna ska framställas offentligt (i alla fall i de flesta sammanhangen) så ska det göras med sexuell inramning."

Var hittar du alla bilder med sexuell inramning på kvinnliga politiker, företagsledare, författare, sportstjärnor etc? Måhända att någon enstaka av dessa ställt upp och putat med munnen och visat lite hud i Café, men då är ju sammanhanget ett helt annat.

Det är ren bullshit att kvinnor "förväntas" framställas som sexobjekt offentligt i de allra flesta sammanhangen.

Novotnys manifest är bara effektsökeri.
8 april 2009, kl 14:19
Vi tjejer är vackra utan att behöva klä oss halvnakna.Vi är gudinnor!

Sorgligt att vissa inte inser att kvinnor som tänker som du orskar moraliskt förfall och splittring av familjer- alla vet väl att män lockas av sexiga kvinnor, det ligger i deras natur.

Detta samhälle behöver upplysnig och kunskap om orsakerna till hur det ser ut.Inte konstigt det finns pedofiler!
Lisa Magnusson
8 april 2009, kl 19:15

=D =D =D

Jag tänker låtsas som att du skojar.
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 14:22
Anneli:

Men om det är som du säger, ligger ju problemet på de männen.

Inte ska väl dessa kvinnor bära symptomen för andra människor sjukdomar?

Om man på fullt allvar tror att en sexig kvinna med plutande mun vill ha mer sex från alla män, så har evolutionen hoppat ett par steg på dem, inte på henne.
8 april 2009, kl 14:30
Så du förnekar att männens blickar dras till sexiga kvinnor? Moralen sitter i huvudet vet du..
Yrvaedret
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/28366
8 april 2009, kl 14:32
Feminist handlar inte om orakade armhålor, svettdoft, osminkade med rufsitg hår. Det handlar om kampen för jämdställdhet mellan könen. Då spelar det ingen roll om du är blonderar,har rosa läppstift,plutmun och skriker dig hes på barrikaderna. Jag gillar att betraktas som sexobjekt då jag även vet att jag har så mycket annat att komma med som finns innanför pannbenet. Men dene diskussionen kan vi dra en annan gång.
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 14:33
Anneli:

Var har jag förnekat något?

För att kunna förneka måste det finnas en sanning jag motsatt mig till.

Du påstår själv att kvinnor är vackra utan att klä oss halvnakna.

Varför skulle då inte det problemet med män som drar sig till kvinnor kunna uppstå i alla fall?

Du talar emot dig själv.

Kvinnor och män ska få klä sig precis som det behagar dem, och om andra har problem med detta, så är det deras sjukdom, och då får de bära symptomen på denna själv.
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 14:35
Yrvaedret:

Håller fullkomligt med dig:)

Sexighet är en attityd, och min sexighet attraherar just de jag vill ska bli attraherade.

En slags allmän sexighet som många väljer att anspegla på med mycket hud, smink och andra yttre attribut har inget värde för mig, och har aldrig haft.
Enannanove
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/29529
8 april 2009, kl 14:44
Ursäkta en man som har passerat gränsen för att bli betraktad som en riktig snuskgubbe men det finns en sak som har glömts bort i dagens hetsiga debattklimat, det är hur mycket vi män, och då inkluderar jag även sådana som mig själv inställda i facket snuskiga, beundrar våra och andras kvinnor. Vi mår bra av att betrakta en kvinna och med den erfarenheten jag har, den är inte ringa, så finns det inga fula kvinnor, det handlar bara om en smakskillnad. Vi män har olika ideal och en del gillar en typ, andra gillar en annan, problemet uppstår först när vi tillåter en att vara ensam avgörare över vad som är vackert och fult.

Är denne bedömare dessutom homosexuell så är katastrofen ett faktum, skönheten är inte längre till för att väcka normala mäns beundran utan tillfredställer mer de som av någon anledning föredrar unga män, alltså även då kvinnor.

Vi grabbar har inte så stora krav, egentligen, och skulle nog vara ganska nöjda med det naturliga utbud som idag döljs alltmer bakom smink, fantasilösa avsexualiserade kläder och en trist uppsyn!
8 april 2009, kl 14:46
Så lockelsen blir inte större med mindre kläder?

Jag är stolt över mina reflektioner och vi lever i ett sjukt samhälle.

Jag har fått en gåva - att se sannigen.

Tycker synd om er.
8 april 2009, kl 14:58
Dagens västerländska är syndens näste: girigheten, avundsjukan, den fria sexualiteten m.m.

Om människan idag levde enligt gud,skulle vi ha fred och harmoni i världen. Svårt att uppnå idag men om vi kunde sträva åt rätt håll åtmindstånde- skulle vi bli lyckligare och hitta den lilla glädjen i vardagen och finna harmoni och mening.

Man måste ta sig tid att reflektera över hur världen ser ut idag och varför!
Oscar
8 april 2009, kl 15:03
Som man kan jag upplysa dig om att en kvinna som spelar på sex kommer att bli uppfattad som något man vill ligga med först och det hon ev vill säga kommer att komma i andra hand. Tyvärr så är vi enkla djur och vill du att "vi män" ska lyssna på vad du har att säga så är inte min rekommendation att komma i kort-kort med putande läppar och kåt blick. Tyvärr.
Lisa Magnusson
8 april 2009, kl 19:23

http://blogg.aftonbla...
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 15:04
Anneli:

Om lockelsen blir större med mindre kläder så är det fortfarande hans sjukdom. det är inget som hon har med att göra.

Vad andra människor strävar efter har ingen av oss med att göra.
8 april 2009, kl 15:07
Likgiltighetens ansikte..
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 15:07
Enannanove:

Sedan är det väl kanske så att man klär sig för att attrahera en viss typ av människor. Vissa gillar det vulgära, andra det subtila.

Huvudsaken är väl dock att vi klär oss och ser ut som vi i vår karaktär trivs med, och inte gör det för att behaga andra.

En människa som trivs och är trygg är mer attraktiv än något som tvingats på dem av yttre regler.

Mode kan vara något man tar till när den egna kreativiteten tagit slut, t ex..
Singelpinglan.
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/30687
8 april 2009, kl 15:09
Oscar: Som kvinna kan jag upplysa dig om att män och kvinnor funkar likadant.

Är det så att jag bara vill ligga med dig så lyssnar jag inte nämnvärt på vad du har att säga heller.

Är jag däremot intresserad så har jag helt annat fokus.

Man klär sig, och beter sig efter mål och situation.

Vi kvinnor får oftast precis det vi vill ha, fast ni tror att ni är dom enda som lyckas med det.
8 april 2009, kl 15:10
Hur vi klär oss påverkar faktiskt andra tyvärr. Önskar att det inte var så.
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 15:10
Anneli:

Du talar om moral:

Var är den mannens moral om han inte kan styra sig?

Du riktar din kritik till fel person.
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 15:12
Oscar: Jag håller med singelpinglan..

Det är resultatet som räknas, inte vad vissa män anser om vissa kvinnor.
8 april 2009, kl 15:14
Kvinnor får stå för sin moral liksom männen för sin..
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 15:15
Anneli:

Det har du helt rätt i. Och ingen annan kan avgöra om någons moral är godkänd eller ej.
8 april 2009, kl 15:22
Hur skulle samhället se ut då??!!!Tänk på alla rasister osv...
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 15:24
Anneli:

Rasister? Vi talar om moral. Din moral är inte detsamma som min moral.

Huvudsken är att man inte dömer ut andra människor för att man anser att just DERAS moral är fel.

Precis som man inte dömer ut människor efter hudfärg.
8 april 2009, kl 15:26
Underbart. Denna fråga går aldrig ur tiden, för det finns alltid människor som vet bäst och hela tiden skall pådyvla andra sin "tro".

Vilken grupp jag menar? Ja, gissa det ni.
Lisa Magnusson
8 april 2009, kl 19:24

Jag tror att du håller med mig, jag!
8 april 2009, kl 15:27
vad är din moral då?
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 15:27
Anneli: Lägger du över ansvaret på kvinnor som klär sig och beter sig på ett visst sätt, som vissa män inte kan stå emot, så är det nog din egen osäkerhet du bör arbeta med.

Om jag upptäcker att min man skulle visa sexuellt intresse av någon annan kvinna pga hur hon klär sig, så har jag ju valt helt fel man. Det betyder inte att jag vill vara som den andre kvinnan. det betyder att jag byter ut mannen.
erviluca
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/761
8 april 2009, kl 15:28
En del vill vara sexobjekt, andra inte. Måste vi vilja samma sak allihop! Jag anser mej snygg, men har aldrig velat vara sexobjekt och tycker kommentaren "Du är så smart!" är mycket härligare än "Du är så sexig!". Jag klär mej "skönt" men vill aldrig ha tröjor där tuttarna "skvimpar ut" och skulle inte vilja att männen fokuserade mer på mina bröst än på vad jag har att säga. Men det är jag! Och dom som vill ha annat fokus får väl ha det! Vem bryr sej?! Jo, NI! ;)
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 15:29
Anneli:

Vad är min moral?

Man kan inte svara på en sådan vid fråga, så du får nog precisera detta.

Hur en människa klär sig har absolut inget med moral att göra.

Om en kvinna eller man visar sexuellt intresse för en uppenbart upptagen man eller kvinna ser jag det som moraliskt förkastligt.

Och detta gör man ju inte bara genom hur man klär sig. det götr man genom hur man uppför sig.

Om en man inte kan stå emot en kvinnas utseende bör han arbeta med sin moral.
8 april 2009, kl 15:45
Håller med där.

Ser bara så mycket fel i hur vi lever idag.

Ser hur vi försöker hitta lyckan med prylar,pengar,sex osv.

Det är ju bara falsk marknadsföring, fler och fler blir deprimerade, sjuka av stress för att de jagar en lycka som inte är uppnåelig. Som ett j-la ekorrhjul som snurrar fortare o fortare.

Jag söker insikt och letar efter människor som reflekterar över saker o ting,som jag.

Söker en sannig som de flesta springer förbi.
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 15:47
Anneli:

Tror du inte sanningen ligger var man själv är och beter sig mot andra människor, och inte i hur man bedömer dem?
8 april 2009, kl 15:57
Jovisst, man måste alltid utgå från sig själv och vara ett bra föredöme. Det är det viktigaste.

Jag vill inte vara dömande, jag bara slänger ut min åsikt-för att få respons.

Man kan aldrig döma någon som inte har kunskapen. Och det var inte menat till någon,utan gäller generellt.

Jag söker och studerar för tillfället och hoppas finna en högre sannig.
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 15:58
Anneli :

Men din åsikt dömer ju ut kvinnor enbart på hur de klär sig. Det låter väl inte speciellt djuptänkande?
8 april 2009, kl 16:07
Jo om man ser till sanningen och vad avklädda kvinnor har för betydelse för familjer, äktenskap osv.Det ser jag helt klart för mig.

Känner du inte till en mans sexualitet och vad han går igång på? Det trodde jag alla i dagens samhälle gjorde.

Bevis finns överallt.
Singelpinglan.
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/30687
8 april 2009, kl 16:07
Anneli:

Vari ligger den goda moralen som du påstår dig ha i att, som du gjorde i min blogg, tracka ner på mig och hävda att jag har lägre intelligens för att jag står för en åsikt?

Jag håller med i att du har moral... Dubbelt upp dessutom.
8 april 2009, kl 16:11
Jag och många andra i världen ser en koppling. Jag respekterar att alla inte ser den, så vi kan avsluta diskussionen.

Vi har olika ståndpunkter och fine, orkar inte mer nu.

Jag har hittat min sanning, hoppas du hittar din.
8 april 2009, kl 16:13
Singelpinglan:

Kallar du det moraliskt att knulla runt?

Det får du stå för själv i sådant fall.
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 16:14
Anneli:

Men kära du: Om du får problem i ditt äktenskap för att din man inte kan styra sig, så är det ert problem. Det kan aldrig vara någon annans problem.

Folk tänder på allt möjligt, och för att råda bot på det finns bara burqua.

Jag vidhåller att om din man inte kan hålla sig, så är det HAN som har problem med moralen, inte en kvinna som bär en viss sorts kläder.

Och slutligen: Känner du till vad alla kvinnor går igång på? Ska vi sätta några restrektioner på hur män får klä sig också, så att de inte råkar hetsa upp stackars kvinnor som inte kan kontrollera sig?
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 16:16
Anneli:

Har du t o m åsikter om folks sexliv?

Jag kan inte alls se hur du har kunnat koncentrera dig på att leta efter din sanning då du har fullt upp med vad andra gör och hur de klär sig.

Du har väl inte med andra människors sexliv att göra?

Vad är nästa steg? Homosexualitet är omoraliskt?
8 april 2009, kl 16:18
Ja detsamma gäller männen.

För övrigt har jag inte blivit sviken av någon man.

Har bara fått en gåva att se en sanning.
8 april 2009, kl 16:19
Samhället borde väl vara allas angelägenhet.
Singelpinglan.
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/30687
8 april 2009, kl 16:20
Anneli

Enligt DIN moral är det uppenbarligen fel.

Enligt MIN moral får var och en göra det den vill så länge ingen kommer till skada.

Sen var det inte det jag ifrågasatte denna gången.

Det jag undrar är hur du kan påstå att du har så hög moral när du bedömer en annan människas intelligens baserat på dess sexliv, som du faktiskt inte har en aning om.

Enligt mig är det moraliskt rätt att acceptera varje människa för dess val och vilja så länge, återigen, den inte skadar någon.

Du anser att du har rätt och alla andra fel vilket i mina ögon tyder på en taskig människosyn.

Taskig människosyn och hög moral?

Nja.. klingar inte rätt.

Jag har läst i din blogg att du tex har två barn med en man du inte längre lever med.

Är det moraliskt rätt?

För tro mig, jag kan hitta en hel del människor som hävdar att du lever långt utanför moralens ramar.

Som sagt.. dubbelt upp hos dig.
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 16:20
Anneli:

Jag gav ett exempel om dig och din man. Du får gärna besvara inlägget istället.

Du vet ju inte att den är en sanning förrän den exekverats, och det har den ju inte. Därmed är den bara en envis tro.

En kvinna som klär sig sexigt är inte omoralisk för att du har en såikt om det, och kan alltså därför aldrig bli en sanning.
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 16:21
Anneli:

Samhället är ALLAs angelägenhet, men precis som med rasismen så ska inte fördömning pga utseende ske. det ska förkastas.

Din moral är inte normen.
8 april 2009, kl 16:30
Jag vill få folk att reagera och tycka och söka svar, det är allt.

-Reagera på hur samhället ser ut.

-Hitta svaren, de finns där.

-till harmoni och lycka.

Hur vi klär oss är inte av den största betydelsen, men likväl en hint av större problem.
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 16:35
Anneli:

Det största problemet i vårt samhälle är folk som dömer ut andra eget hopsnickrade moraler, och sedan vill kalla dem allsmäktiga.

Det finns de som knullar runt, och det finns de som inte gör det. det finns de som mår bra av att klä sig sexigt, och andra som struntar i det.

Vissa vill skala av hela sin tillvar och bo i ett hus utan statusprylar, andra inte.

Huvudsken är att man koncentrerar sig på sin egen lycka, och inte försöker sätta krokben för andras, för att de inte delar ens MORAL.
8 april 2009, kl 16:35
Singelpingalan:

Jag ska svara, jag har också varit en singelplinga förut och betätt mig omoraliskt, om jag ska blicka tillbaka.

Grejen är att jag har fått ett andra medvetande nu, där jag kan ta lärdom och har fått upp ögonen för vad jag tror är sanningen på spåren.
8 april 2009, kl 16:37
Eran tid kommer då även ni ska mogna, kram.

Om inte i detta liv så i nästa.
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 16:39
Anneli:

Högmod står nog ganska långt ner på skala när man försöker hitta sanningen. Därefter att döma ut andra och tro att man därför höjer sig själv.

Du ska fortsätta söka din sanning, och jag tror ärligt att du valde fel väg någonstans.

Du skriver att du ska föregå med gott exempel. detta gör du inte genom att moraliskt förkasta andra. Tvärtom.

Det är väldigt medeltiden över det.
Singelpinglan.
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/30687
8 april 2009, kl 16:51
#54

Det skriver jag under på.
8 april 2009, kl 16:55
Förlåt, vem är jag att döma.

Det kan bara gud göra.

Jag ber om ursäkt att jag i min iver klankar ner på andra pga av att jag tror mig vara sannigen på spåren.
Mumlans Ränder
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/7893
8 april 2009, kl 17:01
Anneli:

Falsk blygsamhet glömde jag att nämna..
8 april 2009, kl 17:05
Det var snällt.Tack.
Bj0rnborg
8 april 2009, kl 17:50
Grindväktarna slår till igen. De kvinnor som med hjälp av PK-piskan försöker fålla in, kuva och begränsa andra kvinnor (för att inte tala om män) som offentligt talar obekväma sanningar. Hur var det med empowerment egentligen? Handlar det inte om rätten att få vara, tycka, tänka hur man vill? Eller är det bara om man tänker rätt?

Starkt av Lisa att stå upp emot vuxenmobbningen som kommer från PK-etablissemanget (det är väl varken första eller sista eller värsta gången för din del om du ångar på som vanligt. Låt dig inte kuvas, tanken skall alltid vara fri, och helst obekvämt genomtänkt). Jag håller inte alltid med dig, men jag respekterar din tankes självständighet, du är inte en av alla som svassar efter andra och skanderar dogmer som de själva inte ens förstår.

Men jag är ledsen Lisa, denna gången övertrumfas din humor av RB och Anneli. Jag har förvisso en svaghet för lyteshumor, men ändå.
Jacob
8 april 2009, kl 17:50
"Man är inte finare för att man har pyttelite smink och tråkiga vardagskläder, det är hela grejen." Eh? Skriver någon som skrivit en normativ krönika om _vad som är sexigt_. Jag har inget emot smink, men varför skulle det inte gå att vara sexig med pyttelik smink och tråkiga vardagskläder? Din snäva syn på sexighet är deprimerande.
Lisa Magnusson
8 april 2009, kl 19:40

Så jag skrev en "normativ krönika om _vad som är sexigt_"? Herregud, vilket skitsnack.

Jag säger inget om att folk bara får se ut på ett sätt, TVÄRTOM säger jag ju att jag tycker att det är fel att kvinnor inte skulle få se ut hur de vill utan stämplas som förrädare och svikare om de visar hud och ser kåta ut.

Vidare tar jag överhuvudtaget inte upp vad jag personligen tycker är sexigt. Definitionen av vad som är sexuellt utmanande kommer ju från Tuva Novotny, om du har missat det. Men jag skulle tippa på att den är ganska allmänt accepterad.

LÄS texten innan du börjar gnälla.
Singelpinglan.
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/30687
8 april 2009, kl 19:11
Nu kanske det är jag som tolkar Lisas ord efter eget huvud här.

Men är det ändå inte så att poängen är att vill du sminka dig, klä dig i kort-kort och förföra män så kör hårt.

Det gör dig inte till en korkad tjej.

Vill du vara sexig, känna dig sexig och känna dig åtrådd, kör hårt.

Vill du inte är det oxå okej, men det är det redan många nog som påpekar.

Poängen är att man ska få vara som man vill. vilka ramar man än faller inom, eller utanför.

Människan har många sidor, och många känsloyttringar att handskas med.

Att en dag känna sig snygg och sexig i kortkort för att nästa dag känna sig snygg och sexig i jeans och t-shirt är väl ändå inget konstigt?

Jag förstår ärligt talat inte varför det ska bli sådant rabalder för att man uttrycker den åsikten?

Juks
8 april 2009, kl 19:31
Lisa, mycket bra skrivet. Det är första gången jag läser din blogg, men jag lär komma tillbaka många fler gånger. Jag sparar dig i "Favoriter".
Lisa Magnusson
10 april 2009, kl 17:11

Tack!
Kajsa
8 april 2009, kl 21:31
Lisa, vill bara säga att du är bäst!!! Håller fullständigt med om allt du säger i krönikan!
Lisa Magnusson
10 april 2009, kl 17:12

Åh, ord som dina är som ljuv musik för mina eh, ögon.
9 april 2009, kl 10:53
Alltså som jag uppfattar det vill du att kvinnor ska få vara sexuella SUBJEKT, att få känna/tycka/ha instinkter till att göra vad de själva vill, inte minst knulla. That's fine, det tror jag en stor majoritet av alla feminister skriver under på.

Det hela är lite förvirrat för att "sexual object" på Engelska egentligen borde översättas "sexföremål" i stället - objektifieringen inträder när kvinnan nekas ha en egen vilja, tankar och känslor, eller avbildas som en pryl. Det är det i alla fall jag menar med sexobjekt.
jacob
9 april 2009, kl 17:09
Hela din uppdelning av plutmunshatande, bittra feminister och goa glada kåta feminister känns väldigt 90-tal. Så du och Tuva förtjänar varandra, I guess.

Läsa texten? Lisa, jag säger som du ovan: "Ursäkta, men jag orkar verkligen inte."
Lisa Magnusson
9 april 2009, kl 17:11

Att inte orka bemöta allt i en text på 10 000 tecken är en sak. Men hur jävla dum i huvudet är man om man svarar på en text man inte ens orkat läsa? Då erkänner du ju själv att du bara snackar en massa skit.
jacob
9 april 2009, kl 17:21
Det var en dum sarkasm. Såklart har jag läst texten. (Men öh, måste då ändå påpeka att Elins text svar inte är 10000 tecken utan snarare ungefär hälften eftersom hon alltså kommenterar din krönika löpande.) Men apropå att din föreställningsvärld påminner om Lasse Anrells på 90-talet: åtminstone den halva feministiska rörelsen har i princip bara pratat begär, lust och sexualitet de senaste åren. Vilket du helt och hållet tycks ha missat, och istället är upptagen med villfarelsen att feminister i regel är bittra och fula eftersom de inte ställer upp på den plutmunssexighet du vill se mer av (utan att för den delen förkasta tjejerna som föredrar den: en annan viktig diskussion den här sidan 2000-talet, som du och Tuva helt har missat).
Lisa Magnusson
9 april 2009, kl 17:30

Okej, så du har verkligen läst krönikan. Då har du ett ännu större problem, nämligen att du uppenbarligen inte klarar att tillgodogöra dig skriven text.

Jag blir så jävla irriterad på folk som tillskriver en åsikter som de själva har hittat på. T ex allt det du hittills har talat om för mig att jag tycker, nu senast att "feminister i regel är bittra och fula eftersom de inte ställer upp på den plutmunssexighet" som du menar att jag förespråkar.

Att göra så är verkligen ett av de främsta tecknen på en riktigt korkad människa. Seriöst.
Jacob
9 april 2009, kl 17:37
Det där var en kommentar till ditt inlägg ovan. "By the way så finns det väl ganska gott om fula, bittra feminister, tycker jag, jag håller inte alls med om att det skulle vara en myt." Öh, det här tolkar jag som att du tycker att det finns fula, bittra feminister eftersom deras utseende och attityd inte överensstämmer med din idé om snygghet och sexighet. "Något som däremot verkligen är en en myt är att man är en bättre feminist om man ser ut på ett särskilt sätt." Vem säger att någon är en bättre feminist för den ser ut på ett visst sätt (förutom möjligen Tuva Novotny)? Du är fast i 90-talet igen här är jag rädd.
Lisa Magnusson
9 april 2009, kl 17:49
Nej, nej.

Jag skrev alltså: "By the way så finns det väl ganska gott om fula, bittra feminister, tycker jag, jag håller inte alls med om att det skulle vara en myt".

Du tolkade det som att jag sade att "feminister i regel är bittra och fula eftersom de inte ställer upp på den plutmunssexighet" som du menar att jag vurmar för. Det var ju inte ens i närheten av vad jag sade.

Och det är ju ganska många som säger att man är en bättre feminist om man inte ser kåt ut och plutar med munnen.

Bara Tuva Novotny säger du? Well, how about i princip ALLA som kommenterade nyhetsartikeln om henne. Plus de flesta som har kommenterat min krönika.
Jacob
9 april 2009, kl 18:00
Ok. Det var kanske en stretch att dra "gott om" till "i regel".

Plutmunssexighet vidhåller jag är en rimlig om än tillspetsad sammanfattning av det du säger dig vilja ser mer av i din krönika. (Jag har for the record inget emot plutmunssexighet. Jag har heller inget emot bitter sexighet eller ful sexighet. Människors sexighet får utgöras av vad helst de själva tänder på att utstråla.)

Aftonbladetläsare är en sak (jag är medveten om att det finns ett folkligt förakt mot brudar plutande munnar, etc) men du skriver ju följande ovan: "Själv älskar jag att vara ett sexobjekt, jag får en kick av att betraktas som vacker och upphetsande. Bara i feministisk teori utesluter det att jag samtidigt är ett subjekt som själv styr över min sexualitet." Apropå oförmåga att ta till sig texter vore det klädsamt om någon som dristar sig till svepande formuleringar om "feministisk teori" uppvisade åtminstone ett minimum av intresse för denna. Här vet jag inte ens längre vilket årtioende du måste vara tillbaka i för att ditt påstående ska vara tillnärmelsevis rättvisande. (Bortsett från att det naturligtvis finns en uppsjö av feministiska teorier.)
Lisa Magnusson
10 april 2009, kl 11:41

Nej, jag säger mig inte "vilja se mer" av någonting i min krönika. Herregud. Hur många hetsiga läsfail kan man göra sig skyldig till utifrån en enda text innan självkritiken sätter in?

För övrigt vet du ingenting om hur insatt jag är i feministisk teori, det där är ytterligare en fri fantasi från din sida bara. Och jag säger inget om att ALL feminism är si eller så.

Seriöst: Kan du bara ge dig? Alternativt LÄSA texten, eller be någon annan att LÄSA den för dig.
Linus
10 april 2009, kl 02:03
Herregud vad du fiskar efter komplimanger! Själv tycker jag inte du verkar vara sexig alls (har bara sett foton), vad vill du säga egentligen?
anonym
10 april 2009, kl 02:16
Jag har en fråga. Titeln på inlägget är "jag älskar att vara ett sexobjekt".

Min fråga är: Varför är du inte det, då? Jag tycker inte du är särskilt sexig.
Lisa Magnusson
10 april 2009, kl 12:06

http://blogg.aftonbla...
10 april 2009, kl 11:50
Bra artikel tycker jag.

Om ingen vill vara sexig vad ska man kolla på då.

Fast nu blir jag väl kallad snuskgubbe.ha ha

Ha en glad påsk
Lisa Magnusson
10 april 2009, kl 12:08

Ja, men det där med sexig gäller ju även för män!

Glad påsk själv =)
Stina Eriksson
min blogg http://slutetavuniversum.blogg.se
10 april 2009, kl 17:04
Don't You ever die on me! Jag älskar nästan dig lite just nu, Lisa. Fastän jag endast läst två artiklar. Jag HAR bokmärkt dig och jag satt och gapskrattade typ 4 gånger när jag läste din respons till samtliga kommentarer till denna artikel. Otroligt, genialt och jag ser framemot mer av dina ord!

Ps. Tuva är en av mina favoriter mer men utifrån hennes inställning till rätt och fel utseende var lite väl .. töntigt!
Lisa Magnusson
10 april 2009, kl 17:14

Åh, vad glad jag blir! Tack och puss.
Josephine
min blogg http://giraffen197.webblogg.se
10 april 2009, kl 21:57
Skönheten (sexigheten?) sitter i betraktarens öga...

Den som är "smart" idag tar till de medel som ges för att nå ut med sina ord, "naturligt snygg" eller inte.

1900+ kontakter på FB, för ett par bara ben. Förhoppningsvis är det väl till sist även några som undrar vad dessa ben bär omkring på...
Jacob
12 april 2009, kl 10:27
ja, jag ger mig onekligen. Andas ut och fundera lite över mina kommentarer sedan. Självkritiskt. Herregud.
Paul
22 april 2009, kl 00:21
Lisa du e skön!!

/Paul
Lisa Magnusson
23 april 2009, kl 20:54

Tack!
Skriv kommentar som inloggad
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Är du inloggad publiceras kommentaren omedelbart, om inte innehavaren har valt att godkänna först. Är du inte inloggad kan du inte se kommentaren förrän den har godkänts av bloggens innehavare.
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna