Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Lisa Magnusson
Privat, men aldrig personlig.

Internetvänliga politiker.

Jag tror att det var kamplåten "Bryssel som mål (med flaggan i topp)" som var droppen för mig vad Piratpartiet anbelangar. Rasmus Fleischer har skrivit bra om eländet här, men i korta drag kan "Bryssel som mål (med flaggan i topp)" sammanfattas som en vämjelig öl-och-bröl-låt med vikingarocktext och ett Gyllene Tider-doftande riff på midi-säckpipor. Jag tyckte liksom att den där låten satte fingret på ALLT som kändes oskönt med Piratpartiet. Det var en sån lättnad. Som att hitta hem, fast tvärtom.

Om man som jag brinner för internet men har svårt för Piratpartiet så kan det ju vara bra att komma ihåg att det även finns andra personer som är att lita på i de här frågorna. Jag tänkte därför att jag skulle lägga ut en liten lista som det politiskt oberoende nätverket Svart Måndag har satt ihop över internetvänliga politiker. Det är ju EU-val snart!

Evabritt Svensson (Vänsterpartiet) plats 1
Erik Josefsson (Vänsterpartiet) plats 16

Anna Hedh (Socialdemokraterna) plats 5
Ardalan Shekarabi (Socialdemokraterna) Plats 8

Carl Schlyter (Miljöpartiet) plats 1
Zaida Catalan (Miljöpartiet) plats 5
Max Andersson (Miljöpartiet) plats 6

Lena Ek (Centerpartiet) plats 1

Johan Olson (Junilistan) plats 10

Annika Beijbom (Folkpartiet) plats 11
Olle Schmidt (Folkpartiet) plats 2

Christofer Fjellner (Moderaterna) plats 3


Kommer nån på fler så säg till!
35 kommentarer
Anders Troberg
8 maj 2009, kl 18:22
Det är en kampsång. Den ska kunna brölas av en folkmassa, då för den inte vara för komplex och avancerad.
Lisa Magnusson
8 maj 2009, kl 21:44

Den behöver ju inte vara smaklös och dålig för den sakens skull? =)
felmoftan
8 maj 2009, kl 19:07
Jag har inte lyssnat på låten och tänker inte göra det, men jag har hört andra likasinnade låtar, och den är säkert precis så vämjelig som du påstår.

Jag kommer dock att framhärda i att rösta på (och agitera för, och vara medlem i) Piratpartiet, åtminstone i EU-valet, och även i riksdagsvalet om de inte komprometterar sig i mina ögon innan dess. (Inte med fula låtar och facebookmeddelanden, utan med voteringar i EU-parlamentet.)

Uppskattar du och Rasmus verkligen hur fritt och flummigt Piratpartiet fungerar? Partiet har en policy att alla kampanjinitiativ som stöds av tre medlemmar automatiskt har grönt ljus. Det tolkar jag även inverterat - att jag som medlem inte behöver bry mig om den där låten, hur mycket Rick Falkvinge än diggar den. (Det är det enda jag har kunnat hitta belägg för, för övrigt - inte att den "antagits som officiell låt", bara att Rick Falkvinge diggar den. Men det är klart, jag har offrat trettio sekunder på att söka. Länka gärna till det officiella meddelandet!)

Så länge de inte har röstat på något de inte skulle rösta på (kompromissat, lagt näsan i blöt i andra frågor än de programmet handlar om) så ger jag dem "the benefit of the doubt", oavsett hur fula låtar de gillar och hur bratsbufflig partiledaren än verkar.

Det är klart att det finns politiker i andra partier som man kan lita på. Och just de politikerna behöver ett starkt Piratparti, gärna i riksdagen, för att deras respektive partier ska skrämmas till att lyssna på dem. Innan dess litar jag inte en sekund på att de orkar ända fram. Glöm inte Fredrick Federleys tårfyllda kovändning om FRA-lagen.
Lisa Magnusson
8 maj 2009, kl 21:46

Jag trodde att de hade lagt ned det där med att om tre eller fler piratpartister är överens om att göra något så har de automatiskt mandat?

Jag gillar som sagt inte Piratpartiet som sådant. Och i internetfrågor skulle jag vilja säga att Miljöpartiet är minst lika pålitligt. De har konstant röstat emot alla integritetskränkande lagar.
felmoftan
8 maj 2009, kl 20:06
Svar till Anders Troberg: Jag tror det är precis det Lisa och han Rasmus inte gillar. Att man har en låt som ska brölas av en folkmassa. Jag klarar mig bra utan bröl. Men bröla på den som vill - som sagt, det är voteringarna och motionerna som räknas.
david5
8 maj 2009, kl 21:09
Håller med felmoftan. Även om jag tycker illa om piratpartiets företrädare så känner jag att en röst på piratpartiet är det enda budskapet som kan nå fram till de övriga partiledningarna. Huruvida man kryssar fjellner eller nån annan på sin röstsedel tror jag varken gör till eller från i den här frågan, tyvärr.
Lisa Magnusson
8 maj 2009, kl 21:49

Du kan kryssa för miljöpartisterna!
Tor
8 maj 2009, kl 21:31
Jag håller med om låten, men se'n när ska musiksmak diktera politiska val?
david5
8 maj 2009, kl 21:59
Nej jag tycker nog om möjligt än värre om miljöpartiet än piratpartiet. Dessutom tror jag ändå att det är ett starkare budskap att rösta på piratpartiet. Det blir väldigt tydligt att det är just denna fråga som vann min röst och inte någon annan fråga som miljöpartiet eller andra partier driver.
Johan Karlsson
8 maj 2009, kl 22:25
Men herregud - någon har gjort en slagdänga om ett parti. Någon annan tycker låten är dålig. Därmed är partiet dåligt.

Höja nivån och börja prata sakfrågor istället kanske?

Eller pajkastning kanske bara är okej så länge det är Pirater man kastar på?
Lisa Magnusson
8 maj 2009, kl 23:00

Läs innantill.
Viktor
8 maj 2009, kl 22:34
Man kan alls inte rösta på miljöpartiet. Dom tror att elallergi är något som finns på riktigt.
DIProgan
min blogg http://diprogan.livejournal.com
8 maj 2009, kl 22:34
Hej Lisa du är en idiot. Hej då.
Lisa Magnusson
8 maj 2009, kl 23:01

So is your face.
8 maj 2009, kl 22:36
Miljöpartiet o vänstern har ju varit med så länge nu o inte imponerat med nått vettigt liksom de andra etablerade så varför skulle de få min röst..

Nä det blir piratpartiet ..på tal om låtar..upp till kamp..är väl ruskigt dåligt musiksmak.
Lisa Magnusson
8 maj 2009, kl 23:03

Jag är faktiskt lite förvånad över hur dåliga Miljöpartiet varit på att slå mynt av sin internetvänlighet. Vet dock inte riktigt vad du menar att Piratpartiet har som Miljöpartiet inte har. En ganska slemmig partiledare? Ja okej då.
8 maj 2009, kl 23:09
Du har en poäng där...de har varit dåliga på det, och att komma nu när vi har vetat det i över fyra år ..då känns det som valfläsk...eller hur.
Lisa Magnusson
9 maj 2009, kl 01:18

Vad jag menar är att Miljöpartiet har inte varit dåliga på att praktisera sin filosofi i handling, däremot har de varit dåliga på att tuta i egen lur och basunera ut vad de står för.
anonym
8 maj 2009, kl 23:51
"Jag trodde att de hade lagt ned det där med att om tre eller fler piratpartister är överens om att göra något så har de automatiskt mandat?"

Inte vad jag har hört. Eller läst i deras utskick. Vem sa det? Varför skulle de ha lagt ner det? "When you little scamps get together you're worse than a sewing circle..." :)

"Jag gillar som sagt inte Piratpartiet som sådant. Och i internetfrågor skulle jag vilja säga att Miljöpartiet är minst lika pålitligt. De har konstant röstat emot alla integritetskränkande lagar."

Det förutsätter ju att man gillar Miljöpartiets politik i övrigt. Inte bara deras framtoning, vilket vad jag förstår är ditt problem med Piratpartiet. Och röstar man på Miljöpartiet lär ingen märka att det är integritetsfrågorna som fick en att göra det. Det är Piratpartiet som måste in i EU-parlamentet och riksdagen för att hela etablissemanget ska ändra kurs i integritetsfrågor. När det väl har gjort det kan Piratpartiet få sjunka i glömska, precis som Ny Demokrati gjorde när det hade fått de andra partierna att överta dess program.
Lisa Magnusson
9 maj 2009, kl 02:07

http://blogg.aftonbla...
Mikael Nilsson
min blogg http://minimaliteter.blogspot.com
9 maj 2009, kl 00:05
Lisa,

Full respekt för ditt val.

Själv tycker jag att historien med låten illustrerar hur pp fungerar rätt bra (jag såg hur det utspelade sig internt):

1. Någon hittar en låt som den personen gillar och vill göra reklam för.

2. Personen frågar några andra, får medhåll (och ingen säger emot), och de bestämmer att låten läggs upp på hemsidan.

3. Låten sprider sig, och en del (internt och externt) tycker den är osmaklig. Några pratar ihop sig om att det är bäst att ta bort den. Done.

Trepersonersregeln i praktiken. Ett parti som lyssnar på vibbarna, men inte är rädda att pröva. Pröva först, korrigera sen.

Ett parti där den huvudsakliga kommunikationen sker offentligt, på bloggar mm.

Ett parti där enskilda initiativ uppmuntras utan att syndabocka utses om något går fel.

Att låten skulle vara "officiell kamplåt" blir bara märkligt. Det var bara en kul grej på hemsidan som inte fick någon bra effekt, så den togs bort. End of story.

Jag har som sagt respekt för att du tycker att pp har en för grabbig partikultur (hur mycket du nu egentligen vet om den...).

Men tolka inte händelsen enligt gammelpolitiska mönster - det låg liksom inte något styrelsebeslut bakom låten...

Nåväl, hoppas du hittar någon annan integritetskämpe!

/Mikael, styrelsen, pp
Lisa Magnusson
9 maj 2009, kl 01:17

Hej, vilket fint svar! Jag menar det.

En liten grej bara: Du insinuerar att jag nog egentligen inte riktigt har nån koll på Piratpartiet. Det har jag, det lovar jag.
felmoftan
9 maj 2009, kl 01:39
Eh, det var jag som var "anonym" med kommentar #12.
Lisa Magnusson
9 maj 2009, kl 02:12

Åhå! Då har du fått svar nu då =)
9 maj 2009, kl 04:16
Det vore ju enormt dumt att enbart se till internetvänligheten hos politikerna. Zaida Catalan t ex, är ju en fanatisk extremfeminist som är förblindad av sin sexualrepressiva ideologi till den grad att hon på allvar tror att sexköp är detsamma som slaveri, trafficking och våldtäkt - samt att sexköpslagen är effektiv trots att den senaste rapporten från 2007, som också var den första där de prostituerade själva fick uttala sig istället för en representant, visade att prostitutionen inte har minskat och att trafficking har ökat i Sverige.

Sådana galningar som Zaida kan man inte rösta in, oavsett hur internetvänlig hon än är.
Lisa Magnusson
9 maj 2009, kl 20:27

Jag tror att det är snudd på omöjligt att hitta någon som tycker exakt som man själv. Det tycks ju inte minst piratpartisterna vara medvetna om eftersom de uppmanar folk att rösta på Piratpartiet ändå. Om t ex sexköpsfrågan är viktig för dig så lär det absolut finnas miljöpartister som har en mer liberal syn än Zaida Catalan.
felmoftan
9 maj 2009, kl 11:22
Svar till #15 (Händelseförlopp). Jag har väl i stort sett samma åsikter som du när det gäller de sakfrågor du nämner. Samtidigt: Jag säger i en kommentar till ett annat inlägg här att medborgarrättsfrågorna (de som Piratpartiet står för), dvs. att värna det öppna samhället, är viktigare än allt annat, inklusive viktiga saker som jämställdhet (och miljöfrågor). Och då inkluderar jag förstås även de liberala hjärtefrågor där en Zaida Catalan har helt motsatta åsikter än mina. Om det enda sättet att värna det öppna samhället vore att rösta på en fanatisk radikalfeminist så skulle jag göra det.

Men nu är det ju inte såpass illa ställt. Vi har ett parti som inte tar ställning i några andra frågor än just den jag tycker överskuggar allt, så då röstar jag ju hellre på dem än på någon som har andra huvudfrågor och som jag inte håller med i dessa huvudfrågor.
tengileye
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/12828
9 maj 2009, kl 11:49
*Jag trodde att de hade lagt ned det där med att om tre eller fler piratpartister är överens om att göra något så har de automatiskt mandat?*

Ungefär som de flesta partiers partiledare- inte ofta de får stå oemotsagda, förankrat eller inte
Lisa Magnusson
9 maj 2009, kl 20:28

Va?
Pierre E
9 maj 2009, kl 16:26
Om musik förknippat med ett parti skall avgöra på vem man röstar på finns det fler som ligger pyrt till. Snubblade över detta blogginlägg http://www.alliansfri... Som bloggens namn kanske ger en fingervisning om finns det inga miljöpartistlåtar med så de som skall rösta MP med musiköron får söka själva. :p
Lisa Magnusson
9 maj 2009, kl 20:28

Sidan finns inte kvar. Men jag hörde Miljöpartiets kamplåt inför förra valet och den var helt okej. Lät lite som Håkan Hellström.
9 maj 2009, kl 22:44
Christofer Fjellner(m) är ingen internetvän. Han stödde IPRED.
Lisa Magnusson
10 maj 2009, kl 18:10

Typiskt! Jag som trodde att han var något så ovanligt som en vettig moderat.
AH
10 maj 2009, kl 16:48
nån gillar musik, nån annan gillar inte musik. själv gillar jag pewpewlazers.
scaber nestor
min blogg http://www.scabernestor.blogg.se
11 maj 2009, kl 00:06
Att Fjellner har uttalat sig om Ipred som pp inte gillar gör inte att han ska diskvalificeras från listan.

tänk efter.

Om en person håller med dig 4 fall av 5, spottar du på den och letar efter en fempoängare eller blir du kvar i hopp om att denne med tiden ändrar sig i den femte frågan?

Letar man bara efter personer med exakt samma personliga åsikter riskerar man att bli antingen uttråkad eller drabbas av den politiska sjukdomen "ideologisk inavel", där man förvandlas till en bunt ja-sägare som går som en skock får efter den som råkar vara bäst på att manipulera.

Fjellner finns med på vår lista av mer än en anledning och han kommer att finnas kvar av just de skälen.

/Niklas Starow - Talesperson NSM-Sverige.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina Aftonbladet-krönikor:
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna