Senast Skrivet

Slumpa en blogg
SVENSK MYNDIGHETSKONTROLL
En Liberaldemokratisk blogg för ett politiskt nytänkande med individen i centrum som fokuserar på frågor som rör demokrati, frihet, integritet och rättssäkerhet. Humanistisk liberalism utformad av liberala humanister.
sidobild

Svensk Myndighetskontroll: Mer SD debatt i min och andras bloggar

Kent Persson (M) har i sin blogg som veckans bloggdebatt en fråga på temat; "Vad tycker du? Ska vi möta SD med tystnad eller ska vi möta dem med en egen berättelse om vår egen politik?"

Jag har länge sagt att debatten både måste och ska tas och jag har under den tid jag debatterat ämnet inte fått någon anledning att ändra på den ståndpunkten, snarare tvärtom.

I Perssons blogg har det naturligtvis uppstått en debatt kring detta och jag har just besvarat 10 frågor från en blivande SD väljare där. De frågor han ställde var följande:

1. Misshandel av barn och gamla, gruppvaldtakter, bilbrander, ran och mord som i 95% av fallen ar utforda av nysvenskar/muslimer mot etniska svenskar, ar det SD’s fel?

2. Nedskarningar inom aldringsvard, sjukvard, forsvar, skola och andra samhallstjanster, ar det SD’s fel?

3. Att en standigt minskande skara arbetare/skattebetalare ska tvingas forsorja en standigt, kraftigt okande skara bidragstagare, tror ni det ar hallbart i langden?

4. Anser ni det demokratiskt att SD portas fran TV-sanda debatter?

5. Anser ni det ar ok i ett demokratiskt samhalle att med visselpipor, nyckelskramlande och vald stoera SD’s torgmoten?

6. Ni jobbar ju aktivt med att islam ska fa en framtradande roll i det Svenska samhallet. Vad ar anledningen?

7. Socialdemokratiska (kristna?) Broderskapsrorelsen ar idag enbart ett sprakror for Muslimska Brodraskapet och finansieras forutom med skattepengar aven av Saudiska bidrag. Vad tycker ni om det okande inflytandet av muslimska intressen och krav?

8. Human Rights Watch ar aven de en organistaion som ar finansierad av Saudi-Arabien, darav deras partiskhet i Israel-Palestina konflikten och deras kritik mot Brittisk och Amerikansk militar och deras overseende med muslimska krigsbrott och forbrytelser. Satter ni nagon tilltro till deras artiklar?

9. Massmedias skyddande av utlandska brottslingar, doljande av signalement, snyftartiklar om mordare sasom Ahmed Akileh ar skandalost. Anser ni att de handlar raett?

10. Asylsokande och andra invandrare har fortur i bostadskoerna. Anser ni det ar raett?

Mina svar på ovanstående frågor är dessa:

1 För det första så är Din uppgift om 95% fullständigt felaktig som jag tagit upp tidigare.

Generellt så kan jag svara att det till viss del kan sägas vara SD:s fel. Detta beroende på att spridandet av felaktig information som så många av SD:s anhängare ägnar sig åt bidrar till en polarisering och till spänningar som inte skulle behöva finnas. Desinformation är skadlig och din 95%-uppgift är ett typexempel.

2 Nej, såvitt jag vet har väl ingen någonsin påstått det heller?

3 Nej, det är det naturligtvis inte. Det du beskriver är ett stort problem i hela västvärlden med den demografiska åldersfördelning vi har och med fortsatt låg nativitet. Arbetskraftsinvandring är ett sätt att lösa problemet.

4 Ja, i så motto att jag förstår TV:s grunder och att man även i en demokrati måste sätta en gräns någonstans ungefär på samma sätt som du vill sätta en gräns för invandringen.

5 Nej, det är inte ok och jag skrev också en egen bloggartikel till försvar av Jimmie Åkessons grundlagsfästa rätt att få säga i stort sett vilka stolligheter som helst utan att bli avbruten av demonstranter.

6 Frågan går inte att besvara då den bygger på en slutsats som är frågeställarens högst personliga och dessutom som jag ser det felaktig. Jag jobbar inte aktivt för att islam ska få någon framträdande roll i samhället. Enligt min uppfattning ska ingen religion ha någon sådan roll.

7 Samma sak med denna fråga som dels innehåller helt obestyrkta påståenden och dels handlar om den socialdemokratiska broderskapsrörelsen för vilken jag inte har något mandat att svara. Ökande muslimska intressen och krav skall behandlas som alla andra gruppers olika krav i samhället. Det kallas demokrati och om vi har ett ökande antal väljare som önskar sig en förändring i någon riktning så får denna önskan uttryckas på sedvanligt sätt.

8 Menar du på fullt allvar att du först ska fastslå förutsättningar i din fråga som inte är korrekta och att jag sedan utifrån dessa felaktiga premisser ska lämna ett svar? Då är du med förlov sagt inte riktigt vid dina sinnens fulla bruk. Det är ungefär som att jag, efter att ha fastslagit helt utan bevisning att du är en djurplågare av rang, skulle fråga dig om du tycker att den svenska djurskyddslagen är tillräcklig.

9 Massmedia agerar på det sätt massmedia väljer att agera. Publicistiska beslut får varje ansvarig utgivare ta just ansvar för. Det åligger inte politiker att ha politiska synpunkter på detta. Min personliga uppfattning är att vi ska ha så få namn och bildpubliceringar som möjligt av en mängd goda skäl.

10 Ja. Om vi har en flyktingmottagning har vi naturligtvis också en skyldighet att se till att de nyanlända har någonstans att bo om det nu inte är så att herr Hoginkomsttagaren vill ha en liten camping i sin trädgård?

Detta är mina korta och snabba svar på dina frågor och bara för att vara tydlig så representerar dessa svar ingen annan än mig själv.

Jag menar att det bara är att släppa fram frågestä'llare av den här kalibern. Osäkra väljare som tänker självständigt måste helt enkelt dels få se de resonemang som ligger bakom SD:s politik och dels även få svar som utgör en motbild till detta resonemang. Tystnad innebär enbart att spelfältet lämnas öppet för en part och tystnad tyder också om än felaktigt på att det finns något som ska döljas.

Nej, upp med alla fönster. Släpp in massor av ljus och se hur trollen spricker är mitt motto.

20 kommentarer
Torbjörn Jerlerup
min blogg http://ligator.wordpress.com
16 juli 2010, kl 20:17
Håller helt med om att debatten måste tas och att SD inte ska censureras med nyckelskrammel.

Sen måste en del grundläggande tankefel bemötas. Här är mitt senaste inlägg om islamofobers och islamisters gemensamma syn på islam.

http://ligator.wordpress.com/2010/07/16/islamisters-och-islamofobers-samsyn/

/Torbjörn
ombudet
16 juli 2010, kl 22:41
Jo, jag har märkt att vi är rätt samstämda i dessa frågor!! :-)
Kao
16 juli 2010, kl 20:59
Hahaha! "Som man frågar får man svar", eller hur?
Det är typiskt SD (och även andra) att formulera sina frågor så lättvindigt så att alla (?)håller med....
Sånt lärde jag mej reedan i ÅK 1 på gymnasiet, hur man gör.

Vem är deras strateg, tro?

Kao
ombudet
16 juli 2010, kl 22:47
Exakt vad jag menar, det är ju inte så svårt att visa på felaktigheter i såväl argumentation, faktakoll och även att visa att bakom den enkla retoriken så rör man sig över grumliga vatten.
Stellan Bojerud
min blogg http//:mopsen.wordpress.com
17 juli 2010, kl 00:03
"Generellt så kan jag svara att det till viss del kan sägas vara SD:s fel. Detta beroende på att spridandet av felaktig information som så många av SD:s anhängare ägnar sig åt bidrar till en polarisering och till spänningar som inte skulle behöva finnas. Desinformation är skadlig och din 95%-uppgift är ett typexempel".

Så den synnerligen råa gruppvåldtäkten mot en "svennehora" i Rissne, Sundbyberg, och brännandet av bilar i Hallonbergen och Rissne är alltså SD:s fel? Har SD spridit "falsk information" som framkallat dessa händelser?

Du har tydligen empati - för gärningsmännen - inte för brottsoffren. Vilken underbart enkel och lättförståelig förklaringsgrund: Skulden vilar på SD!
ombudet
17 juli 2010, kl 03:37
Det är tråkigt med människor som kan men inte vill. I det här fallet förstå. Jag tror nämligen att Stellan förstår vad jag avser men måste vränga till det så att det ser ut som något annat. Så jag ska försöka förklara. Har du hört talas om en liten tysk farbror som hette Joseph Goebbels? Han var propagandaexpert och sägs ha myntat uttrycket att om man upprepar en lögn tillräckligt ofta så kommer den till sist att upplevas som sann.

SD har nu under lång tid t.ex upprepat att Sverige tar emot 100000 flyktingar/invandrare per år och man upprepar det gärna i sammanhang där man får det att låta som att det handlar om 100000 fanatiska muslimer. Kombinerar man sedan denna felaktighet med en strid ström av demoniserande inlägg och uttalanden avseende invandrares brottslighet så menar jag att man mycket medvetet bidrar till och förstärker den polarisering i samhället som skapar större spänningar mellan olika grupper ty detta gynnar SD räknar man med.

I det exempel ovan som du hämtat citatet från har just en SD anhängare hävdat att 95% av alla gruppvåldtäkter, rån, misshandel o vad det nu var mera, utförs av invandrade muslimer och riktar sig mot etniska svenskar. Att den siffran är fullständigt fel vet både du och jag.

Med det sagt så hoppas jag att du kan förstå den lite bredare synpunkt jag uttryckt och låt oss gå vidare till enskilda fall.

Nu blir det enkelt för härär det så att, precis på samma sätt som när jag försvarar t.ex MC-klubbars rätt att inte bli kallade för kriminella organisationer, så är det på den här nivån vi hittar individens ansvar. Självklart är en våldtäkt ingen annans fel än våldtäktsmannens och du får gärna leta igenom altt jag skrivit men du hittar ändå ingen annan åsikt än just denna. Vi har var och en ett enskilt ansvar för våra handlingar och vi får var och en enskilt dömas för dessa om de varit av brottslig natur. Men lika lite som andra ska skyllas för sådant som är ditt ansvar ska andra heller inte behöva utpekas som ansvariga för vad enskilda muslimer gör. Den princip jag redogjort för och som jag står för gäller naturligtvis oavsett nationalitet, ras eler religion.

Eftersom det är det som är min uppfattning och jag heller aldrig uttryckt någon annan så ser du själv att ditt funderande kring hos vem jag har min empati inte stämmer. Läser du tidigare postningar i ämnet av mig så hittar du också konkreta förslag jag lagt för att brottsoffer ska behandlas bättre.
Erling P.
17 juli 2010, kl 08:32
Det här ämnet var intressant, vilket synsätt man än har så går det inte att förstå varandra.
Alla parter använder sig av de lögner som de 7 riksdagspartierna matat oss med sedan 1975.
Vad ni än har för åsikter så ingår dikt och förbannad lögn genom att vara ytterst dåligt pålästa.
(Att inte läsa sådant som man inte vill erkänna, alltså man skummar bara igenom den sortens artiklar och vidhängande kommentarer)
Torbjörn J. väx upp! du är bara för sorgligt indoktrinerad och därför undanber jag mig dina åsikter,
som köpt av systemet så att säga.
Michael, du är heller inte insatt i vad den nationella folkrörelsen vet och känner till, vilket märks på dina svar på SD punkter.

Jag själv vill bara ha ett svar på en fråga som aldrig ställs och än mindre att våra folkvalda skull ställa sig den frågan, om vi har en skyldighet att försörja omvärldens folk?

Nå alla som är så kunniga om invandringspolitiken, var står det någonstans, att vi har en skyldighet att försörja omvärldens folk?

Sverige med sin ursprungsbefolkning har blivit utsatt för det största landsförräderiet i svensk historia
när riksdagen klubbade igenom att Sverige skulle bli ett mångetniskt land med acklamation!

Ha detta i åtanke om ni undrar varför först nazistpartier fick luft under vingarna och sedan den parlamentariska nationella folkrörelsen. (där SD numer inte ingår)

Ni undrar säkert varför inte SD ingår i den nationella folkrörelsen? Den största anledningen är att de har svikit sina egna ideal, från att först vilja avveckla mångkulturen till att acceptera den under vissa förbehåll.

Trots detta önskar jag sannerligen att de kommer in i riksdagen som upp till bevis att de inte lagt sig platt för de övriga partierna i riksdagen och blir ett i högen av invandrar partier.

Jag älskar att avslöja politiska samfund och få dem med brallorna nere och tillika deras sympatisörer.
ombudet
18 juli 2010, kl 06:59
Det står ingenstans att vi har någon sådan skyldighet och det har vi inte. Vi gör det för att vi är humana.
Stellan Bojerud
min blogg http://mopsen.wordpress.com
17 juli 2010, kl 17:29
Enligt MIG statistik beviljades 102.449 utländska medborgare permanent uppehållstillstånd i Sverige 2009. Nya asylsökandes "5 i topp" 2009:
5874 Somalia
2297 Irak
1694 Afghanistan
1239 Kosovo
1144 Iran
ombudet
18 juli 2010, kl 06:59
Det där fyller inte ens Globen. Vart vill du komma?
Erling P.
17 juli 2010, kl 21:49
Stellan Bojerud

Dina siffror visar på vad Michael och co blundar för och helst applåderar åt, att det är rätt åt svenskarna de ska helst förintas, de ska inte tro att de ska kunna sticka upp mot oss utlännigar. Hårda ord men med mycket sanning i.
ombudet
18 juli 2010, kl 19:16
Totalt
Asyl –Konventionsflyktingar 1804
Asyl - Skyddsbehövande 5967
Asyl - Synnerl ömmande omst 979
Asyl - Tidsbegr tillstånd 132
Verkställighetshinder 395
Kvotflyktingar 1936
Anhöriga 24361
Anhöriga till flyktingar 9276
Arbetsmarknad 20863
Studerande 13312
EES-uppehållsrätter 17619
Adoptivbarn 619
Besök 4346
Övriga 840
Totalt 102449

Så ser de kompletta siffrorna ut och alla ni som läser de mest invandrar och flyktingfientliga inläggen ser att det inte alls handlar om 102000 muslimer och att många av de som kommer under ett år är sådana som, trots PUT, kommer att stanna en begränsad tid. Vad gäller Erling P. och hans teorier så önskar jag att han skulle få uttrycka dessa på exakt det sätt han gör under en timme i televisionen på bästa sändningstid.
Nise
18 juli 2010, kl 15:58
Jag har hittat något att läsa noga och tänka efter ordentligt vad som menas.

Citat; Du varken kan eller vill vara rasist, lika lite som att kunna vara kärleksfull mot människor som tar avstånd ifrån dig. Den som anklagar någon för att vara rasist är faktiskt en sämre människa än den påstådda rasisten. En rasist är öppen och ärlig och skuldbeläggaren en elak skrymtare, så är det bara!
Handen på hjärtat vi är människor med fel och brister och vi har inte rätt att håna och bespotta, när vi nu är skapta på det här sättet, så ska vi inte framhålla den enskilda individen att sätta på peidistal

Antingen accepterar vi varandra som vi är och håller truten och undviker att kritisera eller så måste vi inse att vi kan inte försvara någon mot den ene eller andre och definitivt inte försvara olika grupperingar eller anklaga dem. Kan vara rätt väg till att grupptänkandet självdör.
Alla människor av princip sorterar vad vi vill acceptera och därför ska vi inte anklaga varandra för någonting som vi inte kan styra över, som handlar om känslor som är en blandning av förakt och kärlek.
Det är därför vi ser Jesus som fullkomlig utan fel och brister, mest för att han är mer en sägenfull person än en normal människa, en idealbild över något som alla skulle ta efter och vara.
Att påstå att vi ska ta hänsyn till människors lika värde. är lika dumt som att säga jag äger dig och du ska rätta dig efter vad jag än anbefaller.
Känner ni igen det här t.ex hos politiker eller generellt bland maktmänniskor och normalt sett tycker vi inte om dem, men ändå vi respekterar dem?
Svaret för detta fenomen är att vi litar på dem, mer än normalt sansade människor och hur kan detta vara möjligt, vi kan lätt förklara det genom att alla människor har haft en läromästare våra egna föräldrar skollärare osv.
Slutsats vi respekterar hellre maktmänniskor som visar prov på sin förmåga än försagda människor som aldrig tar sig ton. Det innebär att vi har accepterat att människors lika värde är en myt mer än sanning och ändå blir vi pådyvlade det här av vilsegångna politiker och dito lössläppt folk som alltid tror sig att vara förmer än andra människor.

Nästa kapitel, hur hanterar vi denna påtagliga olikhet människor emellan. Vi slåss för vår existens, utan tvekan är det så och märks när något förnedrar oss, så vill vi gärna tala om det för dem som vill höra på. Av detta sätter vi etiketter med en rad invektiv som försvar eller tillhygge.

Vi bör bygga upp vår individuella självkänsla och lära oss att vara betraktare, mer än att vara kritikern som oftast speglar sig själv i sin kritik med att fördöma.

Mot alla odds så tror jag på Koranen som en bra lärobok att fördumma människor med och vår kristna Bibel ligger inte långt efter. Detta ger oss hedningar ett starkt övertag mot den fördummande världen som lider av en illa dold självförakt att inte räcka till, och därför vet vi att ifrågasätta människors lika värde än en gång. De självaktade och dito föraktade.
Sammantaget sett borde vi inte dela upp världen med bättre och sämre människor i vårt tänkande, men hur ska vi kunna låta bli detta när den sämre delen inte förstår sitt eget bästa som t.ex den muslimska, som den civiliserade människan också gärna kritiserar och dessutom med all rätt när de beträder civiliserade länder.
I varje samhälle finns de ociviliserade människorna och man kan fråga sig varför så pass många av dem föredrar att leva i ett mytologiskt tillstånd som religiös i sin övertro på mytologiska skrifter som de ser som den enda sanningen.
Inte undra på att vi lever i främlingfientlig värld där vi inte kan hålla sams, tack för alla religionkrig i guds namn som delat mänskligheten i två läger, en realistisk och en påhittad dito. Slut på citat
ombudet
18 juli 2010, kl 18:42
Vem citerar du och vad vill du ha sagt?
Nise
18 juli 2010, kl 20:21
Michael

Nu har du avslöjat dig för att vara totalt befriad ifrån social intelligens,
synd bara att jag inte har tänkt på det tidigare, då hade jag kunnat
besparat mig ifrån, att i huvudtaget vilja ha med dig att göra.
Men nu säger jag adjö till dig för all framtid.

Ha ett underbart liv"
ombudet
18 juli 2010, kl 21:06
Tack Nisse! Allt du önskar mig önskar jag också dig......!
HEMIMAMMA
19 juli 2010, kl 03:19
*LER FÖR MIG SJÄLV* knuffar lite här...

Hemikram!
ombudet
19 juli 2010, kl 04:12
Kände knuffen......
ThomasWu
19 juli 2010, kl 04:50
Ett lysande initiativ! Såklart vi ska ta debatten med och mot SD!
Både deras invandringspolitik och främlingsfientlighet, men också alla deras andra stolliga förslag i deras partiprogram. Att de till exempel vill förstatliga företag och låta politiska mål styra ägandet och kapitalförsörjningen av svenska företag.
Låt oss också diskutera deras ekonomiska politik som bara är ett stort luftslott, helt utan verklighetsförankring.
ombudet
19 juli 2010, kl 15:39
Så gärna och du hittar ytterligare artiklar på budgettemat här i bloggen däribland en granskning som visar en felräkning på 20 miljarder bara på rättspolitikens område.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Dagens ärende kallar jag en serie inlägg där jag beskriver autentiska exempel på hur myndigheter kränker och felbehandlar medborgare.

Gemensamt för dessa berättelser är att jag själv har mött och pratat med den som drabbats och i många fall även haft kontakt med den kränkande myndigheten.

Här blir det inga långa och uttömmande inlägg utan endast kortare redogörelser för vad som faktiskt inträffat.

                                                  

free counters
Creeper
Bloggportalen
BlogToplist
TopBlogArea
Pinga Frisim

”sverigedemokraterna"

Blogglista.se
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Blogg Topplista

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna