Senast Skrivet

Slumpa en blogg
SVENSK MYNDIGHETSKONTROLL
En Liberaldemokratisk blogg för ett politiskt nytänkande med individen i centrum som fokuserar på frågor som rör demokrati, frihet, integritet och rättssäkerhet. Humanistisk liberalism utformad av liberala humanister.
sidobild

Svensk Myndighetskontroll: Två fel gör inte ett rätt C + Fp stärker inte liberalismen

Det känns för mig, som själv varit distriktsordförande i Muf för länge sedan, lite märkligt att läsa vad Magnus Andersson Cuf och Adam Cwejman skriver eftersom jag upplever att den slutsats de kommer fram till baseras på en stor uppgivenhet kring de egna partiernas politik. Normalt så är ungdomsförbunden de kaxigaste och ivrigaste förespråkarna för sina moderpartiers politik och tar den gärna ett steg längre.

I det här fallet förstår jag att man inte kan göra det för om man tar t.ex Folkpartiets rättspolitik, som den uttrycks av deras rättspolitiske talesman Johan Pehrsson, ett steg till i den riktning Pehrson är på väg, så kommer budgeten för rättsväsendet att spränga alla ramar och antalet fångar i Sverige att nå amerikanska proportioner.

Den rättspolitik som Folkpartiet idag företräder är en repressiv politik grundad på en människosyn som är långt från liberal. Det exemplifieras enklast genom att man läser Johan Pehrsons blogg, "Rättare sagt", där cirka två blogginlägg av tre handlar om hårdare tag och strängare straff.

Politiken har vad gäller integritets och frihetsfrågorna, samhällsmedborgarens rätt att slippa övervakning utan misstanke om brott, samt hela det övriga lagkluster som finns på området, misslyckats helt sett ur en liberal synvinkel.

Inför valet -06 var de borgerliga mycket kritiska till det som kallas "Bodströmsamhället" men under alliansens tid i regeringsställning har övervakningslagarna fortsatt att öka i antal och blivit så omfattande att lagrådet redan för ca. två år sedan skrev att lagstiftningen är så överlappande och komplex att ingen längre kan förutse konsekvenserna för integritet och rättssäkerhet av ny lag.

Det som ytterligare förvånar är att man föreslår ett samgående utan att i något avseende precisera vad ett sådant konkret skulle kunna innebära för den liberalism som man säger sig företräda. Jag har ingen anledning att ifrågasätta det ärliga liberala uppsåtet hos artikelförfattarna. Att de båda har en liberal grund har jag konstaterat tidigare, deras problem är att deras respektive moderpartier har släppt och nu avskärmar sig allt mer från liberalismen.

Folkpartiet har medvetet satt kurs mot det utrymme som öppnats till höger om moderaterna i och med deras förvandling till processat reklambyråparti och vart centern är eller vart centern är på väg tror jag inte att någon riktigt vet. Här har vi Cufordföranden som vill liberalisera och i Centern har vi också kommunalråd som vill införa skamstraff genom att klä folk i hyenadräkter.

Med det vill jag säga att jag ser helt enkelt ingen vinst för liberalismen av att slå ihop två ickeliberala partier. Två fel gör inte ett rätt, som det brukar heta. Då ser jag det som ett troligare scenario, om siffrorna fortsätter vara usla, att Centern och KD går ihop. Liberalare blir det inte men en sådan sammanslagning känns på något sätt naturligare.

Vad vi ser är alltså en avsaknad av liberalism och det saknas ett genuint och äkta liberalt parti med en klar definition av begreppet liberal och en vision om hur framtiden utifrån det ska se ut. Därför har Liberaldemokraterna (L) bildats och kommer inom kort i ett politiskt manifest som föregår partiprogrammet, att presentera en vision om ett framtida liberalt samhälle.

Någonstans i en politisk tillvaro så når man en punkt där man måste fråga sig om man ska byta övertygelse för sitt partis skull, eller om det är dags att byta parti för sin övertygelses skull?

Läs även andra bloggares åsikter om Cuf, Luf, sammanslagning, liberal, Centern, Folkpartiet

14 kommentarer
Oscar Solberger
min blogg www.liberaldemokraterna.com
7 januari 2011, kl 15:38
För det första så måste ett sammangående av FP och C föregås av att MINST 51% av medlemmarna i BÅDA partierna tycker att det vore en bra idé. Vad jag vet så tycker HÖGST 3% av de i FP att ett sådant förslag är bra. I C är det, så vitt jag har förstått, LÅNGT ifrån 51% som gillar idén. För det andra så är enligt mig en rent kosmetisk och administrativ sammanslagning helt meningslös. Då kan medlemmar i Parti 1 istället gå över till Parti 2 likaväl. Ska man slå ihop sig så måste det ske en rejäl ideologisk och politisk omskrivning av partiprogrammen. Och det finns det inte heller något intresse av, om jag inte misstar mig.
Manpower
7 januari 2011, kl 17:06
Du kritiserar deras slutsatser, men dina är bara baserade på förakt mot Johan Pehrson (och otaliga personangrepp av dig och andra Liberaldemokrater) samt ogillande av Folkpartiets politik i enstaka frågor. En majoritet av era supportrar är piratpartister och missnöjda folkpartister, vilket inte direkt talar för att ni Libdemmare är liberala. Ni svingar åt alla olika håll för att försöka skapa ett utrymme för er, men än så länge har ni inte lyckats speciellt bra. Majoriteten av er kritik handlar om Folkpartiet vilka ni sedan på något konstigt sätt klumpar ihop med Centerpartiet. Ett knasigt kommunalråd är inte representativt för alla Centerpartister.

Majoriteten av objektiva analyser och vetenskapliga undersökningar visar att det är lättare att slå samman partier än att skapa ett helt nytt från grunden...

Som någon intelligent libertarian sa nyligen så är inte heller övervakning antiliberalt. Vad som är antiliberalt är om människor direkt hindras från att leva sina liv som dom vill.
ombudet
7 januari 2011, kl 18:24
Vilket t.ex datalagringsdirektivet innebär. Mina slutsatser är för övrigt så långtgående att jag valde att tillsammans med någr andra starta det parti som vi anser saknas.

I en Newsmillartikel så är man som du säkert både förstår och vet begränsad och vill du ha argument så läs igenom min blogg.

Ja, du har rätt i att jag hyser ett förakt för Johan Pehrson. Det gör jag för människor som säger ett och menar något annat. Hans sätt att stärka din integritet och frihet består i att först lägga ett förslag som starkt begränsar den för att, då man gjort några mindre justeringar, hävda att man stärkt skyddet för din del. Billigt retoriskt trick.

Jag hyser samma känsla för de som inför valet -06 kritiserade "Bodströmsamhället" mycket starkt för att sedan, under sin första mandatperiod inte göra en enda förändring av det man kritiserat utan istället har man byggt på och utökat.
Inte heller gillar jag billiga utspel som riktar sig mot invandrare precis i slutskedet av valrörelser.

Jag ogillar partier som kallar sig liberala av gammal vana men utan att vara det. Jag är samtidigt tacksam för att man övergett liberalismen och på så sätt skapat det utrymme som vi nu har tänkt fylla. Det gör att skillnaden tydliggörs och det behövs tydliga alternativ i svensk politik.

Förstår alls inte logiken i det du skriver om att missnöjda folkpartister och folk från PP inte direkt skulle tala för att vi är liberala?? Liberati, som ju försökte få Fp att gå i liberal riktning ett par år innan man gav upp, har ju t.ex många företrädare som gått till oss från Folkpartiet och nog är dom liberala alltid. Samma sak med de som vi fått hit från PP. Varför skulle inte dom vara liberala?

Jag har inte klumpat ihop partierna, det är ungdomsförbundens tanke.

Klart att ett knasigt kommunalråd inte är det och det har jag heller inte skrivit. Däremot så använder jag knasbollen som kontrast till den vettige Cuf ordföranden i det att jag försöker beskriva att jag har svårt att bedöma vart Centern går.

Majoriteten av analyser har säkert rätt. Därför har vi startat ett parti helt från grunden. Det ska vara svårt. Svårigheterna får folk att tänka och på så sätt ökar kvaliteten. Du anar inte hur det kan se ut på vår maillista. Den är vaken och levande med diskussioner 24/7 utan att det ens finns ett val i sikte. Engagemanget är imponerande att se och vårt partiprogram kommer att bli enastående.

Instämmer till del i det du skriver sist men som visat så är t.ex datalagringsdirektivet sådant att det har visat sig påverka människors beteende. Dessutom finns ytterligare ett antal aspekter på övervakning.
Manpower
7 januari 2011, kl 17:10
@Oscar om alla liberaler skulle gå från det ena partiet till det andra skulle dt troligtvis sluta existera och förlora många supportrar. En sammanslagning handlar om praktiska hänsynstaganden där befintliga resurser och befintlig organisation kan användas i den nya organisationsformen. Liberaldemokraterna har än så länge ingen grund att stå på...
ombudet
7 januari 2011, kl 18:26
Hör du inte hammarslage, surret från betongblandarna, doften av våt betong. Herregud, vi är ett stort gäng som just nu bygger grund och hus för fullt. Hör du inte ens sången? Det är Queen, "I want to break free...."
Pierre Eriksson
min blogg http://www.pirre.eu/
7 januari 2011, kl 18:17
@Manpower: Efter FRA omröstningen vid undersökningar var en väldigt överhängande majoritet mot lagen. De anser således vingklippta av att ständigt vara/eller riskera vara övervakade, Det måste väl då tolkas som något antiliberalt men det skiter ju de flesta partier i inklusive de som ser sig själva hyfsat liberala.
ombudet
7 januari 2011, kl 18:28
Hear, hear!!
Daniel
7 januari 2011, kl 18:20
@Manpower med den definitionen av liberal skippar jag gärna att vara det. Den har urvattnat sin mening för mig då.
ombudet
7 januari 2011, kl 18:28
Det är sådana urvattnade definitioner som har gjort att liberalismen dött sotdöden i nämnda partier.
Oscar Solberger
min blogg www.liberaldemokraterna.com
7 januari 2011, kl 18:22
Manpower: För det första blir jag alltid oerhört fascinerad av hur alla andra som inte är medlemmar på mailinglistan vet till 100% precis allt om L. Är du medlem på mailinglistan eller? Hur vet du, om du inte är medlem, att en majoritet av oss är piratpartister och missnöjda folkpartister? Ja, många inom L är f.d. FP och PP-medlemmar men många är eller har varit medlemmar i helt andra partier. För det andra så handlar L:s kritik av Alliansens rätts och demokratipolitik på något simpelt förakt mot Johan Pehrsson. Vad det handlar om är en bred kritik mot alla dessa integritetsinskränkande lagar och övervakningslagarna. Johan Pehrsson, Beatrice Ask, Tomas Bodström med flera är bara några exempel från minst tre olika partier på en usel politik. Om man menar att (Klassiskt) Liberala Partiet är det enda liberala partiet, ja då är ju L inte liberaler. Då kan man ju sitta där med sina drygt 700 röster, privata valutor och guldmyntsfot. Vi finns inte ens registrerat som parti än så jag förstår inte hur du kan döma ut oss som att vi inte har lyckats speciellt bra såhär pass tidigt? Hur mycket hade Socialdemokraterna hunnit utföra i januari 1890?
ombudet
7 januari 2011, kl 18:33
Man får faktiskt också vara lite noggrannare med definitionerna. Att inte lyckas särskilt bra är ett tomt och värdelöst uttryck om det inte ställs mot något konkret som en målsättning t.ex. Eftersom vi ligger precis i fas med den plan som lagts så skulle jag tvärtom vilja säga att vi lyckats mycket bra. Jag tar dock din inställning som ett tecken på hur efterfrågade vi är. När besvikelse sprider sig på kortare tid än tiden för ett remissyttrande på en departementspromemoria så förstår man vilka förväntningar och vilket hopp som finns.

Vi ska nog lyckas leva upp till det också. Enligt plan.
Oscar Solberger
min blogg www.liberaldemokraterna.com
7 januari 2011, kl 18:33
Manpower:Varför är det så konstigt att klumpa ihop C och FP? De säger ju sig stå för samma sak? Eller? Kan du vara mer konkret. Nej, ett knasigt kommunalråd är självklart inte representativt för alla inom C. men det handlar ju om betydligt fler dåliga utspel och politiska åsikter och argument än så. Så du tycker alltså att övervakning går i bra samklang med ett liberalt samhälle? Då har vi uppenbarligen väldigt olika syn både på övervakning och liberalism. Dessutom, om vi nu vill starta ett nytt parti, på vilket sätt är det ett problem för någon annan än just oss? och på vilket sätt hindrar vi FP och C från att gå ihop om de nu vill det? Men det tyck ju inte finnas någon sådan vilja. Ja, just det, OM alla liberaler skulle gå över ifrån parti 1 till parti 2 så skulle parti2 troligtvis bli liberalt, ja. Men detta med praktiska hänsynstaganden och befintliga resurser är ju dels en helt annan fråga än politiken, ideologin och visionen och samhällsförändringen man vill åstakomma. Det tror fan det att L inte har någon grund att stå på! Hur skulle vi ha hunnit få det?? Dessutom är det just detta fixarande vid det organisatoriska, praktiska och taktiska som många är sura på. Bristen på visioner och ideologi.
HEMIMAMMA
7 januari 2011, kl 21:57
Hemimamma går ronden och lämnar av en hemikram ♥ Trevlig helg!
ombudet
7 januari 2011, kl 22:33
Detsamma vännen!
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Dagens ärende kallar jag en serie inlägg där jag beskriver autentiska exempel på hur myndigheter kränker och felbehandlar medborgare.

Gemensamt för dessa berättelser är att jag själv har mött och pratat med den som drabbats och i många fall även haft kontakt med den kränkande myndigheten.

Här blir det inga långa och uttömmande inlägg utan endast kortare redogörelser för vad som faktiskt inträffat.

                                                  

free counters
Creeper
Bloggportalen
BlogToplist
TopBlogArea
Pinga Frisim

”sverigedemokraterna"

Blogglista.se
Blogg listad på Bloggtoppen.se
Blogg Topplista

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna