Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Massuträde ur Vårdförbundet

MASSURTRTÄDE UR VÅRDFÖRBUNDET

TRÄDER I KRAFT IMORGON UNDER FREDAGEN

SOM ORSAK:

Det handlar inte om att "Se möjligheter" i en avtalstext.

I ett löneavtall skall det Ges möjligheter.

Förbundet uppmanar nu sina organiserade att ta kampen på hemmaplan. Ett beprövat recept, som var en av anledning till att föregående löneavtal sades upp. Pga en icke fungerande lokal löneprocess... Det nya avtalet skulle ge avkastning i kr och ören under en kort period för att vi sedan skulle kunna teckna nya avtal under lång sikt.

Nu kör man repris. Sätter centrala ramar och lämnar grovjobbet till de lokala förtroendevalda. Dröm vidare om ni tror att vi skall stå för vårdförbundet gamla lönepolitik i ny mantel.

Vi accepterar inte att SKL använder våra löner som budgetinstrument och än mindre att Vårdförbundet lägger sig ner när vi på golvet kämpar för högre lön.

Vänligen gå in och läs SKLs sammanfattning av det nya avtalet. Det är ju de som nu besitter tolkningsrätten och som det ser ut skall vi ägna 3 år åt att producera partsgemensamstatistik.

Värdeförskjutningen av de kvinnodominerade akademiska yrkesgrupperna finns det nu inte utrymme till. Tron på att den lokalaprocessen skall komma att generera mer pengar är skrattretande. Vi behövde strejka för en 0,5% höjning gemfröt med föregående medlarbud. Vad tror ni kommer att skjutas till lokalt???

Massurträde = inga intekter = desarmerat förbund... Så kan Anna-Karin sitta med ordförandeklubban utan någon församlign 2011. Låt lokala drivkrafter ofärgade av ordböjelser skapa ett nytt starkt förbund.

Det var nu det gällde... Det handlade om värdeförskjutning och i längden fackets existens och kongressen la sig platt på magen.

/Markus en föredetta fackligt troende

PS. Ola, jag börjar F*N tro att du har rätt. Skrota facken. Överlåt lönebildningen till central opartisk instans och ta hjälp av egen jursit i enskilt ärende.

Jag önskar att jag får äta upp mitt sista PS. under de här kommande 3 åren... Men erfarenheten av lokalaprocesser när det inte finns någon reell lönepåse är att det inte heller kommer till några pengar vid lönesamtalen...

22 kommentarer
SingleStar
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/11625
29 maj 2008, kl 08:20
Sjuksköterskor skall ha mycket högre lön för att sjuksköterskor har enligt sjukhuschefer, klinikchefer, avdelningschefer, överläkare, tekniska chefer och svenska domstolar det fulla ansvaret för vad som händer på avdelningen.

Källa: Dialysmålet.
29 maj 2008, kl 08:35
Ni har stöd, ja jävlar vad ni har stöd...
Ole Dahlberg
min blogg http://politikbloggen.wordpress.com
29 maj 2008, kl 10:57
Trevligt för att du kommit till insikt, Markus...Vi är många nu...
Imse Vimse
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/4183
29 maj 2008, kl 11:31
Ett skambud, det är vad det är!
Jan
29 maj 2008, kl 11:35
Är det verkligen förvånande att det gick så här?

Vad hade arbetsgivaren att förlora? För varje dag strejken pågick sparade de miljontals kronor. Ska en strejk få effekt måste den kännas för arbetsgivaren, dvs stor kostnad per dag, inte en besparing.

Strejk är helt enkelt ett verktyg som fungerar inom industrin, men inom vården? knappast.
Kommunalarbetare
29 maj 2008, kl 11:41
Nu vet jag inte om du (Anton) har familj eller är ensamstående. Om du har barn att försörja kan jag kanske förstå om pengarna inte räcker, det vet jag inget om, men annars begriper jag faktiskt inte hur det kan vara svårt att få en lön på 20.000 att räcka till. Hur lever man då? Själv tjänar jag tusenlappar UNDER det och klarar mig utmärkt!

Nu har jag visserligen ett jobb som sällan är stressig och samma arbetstider varje dag, och jag skulle verkligen inte vilja jobba som ni sköterskor gör! Så visst ska ni ha bra betalt för det - men att påstå att man inte klarar sig på 20.000 (åtminstone om man lever ensam), det är en förolämpning mot alla som tjänar mindre än så, som många kommunanställda gör.
Anna
29 maj 2008, kl 11:51
Jag kan inte göra annat än att dra en djup suck och hålla med om att det är fördjävligt. Jag förstår er, och jag hejar vidare på er!
Kjell-Åke Nilsson
29 maj 2008, kl 12:04
Det är ju tragiskt att inkompetens och flathet ska vara signum för ett fackförbund.

Hoppas att de som haft funderingar på att utbilda sig tänker om till ett jobb med anständig lön.

Att lämna löneutvecklingens till arbetsgivarens godtycke är ju makabert.

Avgå genast,ALLA som är ansvariga för avtalet!!!!!
Johan
29 maj 2008, kl 12:19
Om ni nu är så högskoleutbildade som ni påstår, så kanske ni kunde ni kanske försöka uttrycka er på någon sorts begriplig svenska.
Jennifer Ekdahl
29 maj 2008, kl 12:23
Massuppsägning.

Massuppsägning.

Massuppsägning.

Det är det enda sättet ur skiten.
Anna
29 maj 2008, kl 12:32
Fruktansvart daligt av vardforbundet att ga med pa ett bud som var i princip samma som det som forkastades, jag ar glad att jag inte langre ar fortroendevald o inte heller medlem, jag hade skamts om jag fortfarande varit det.

Jag forstar er alla som gar ur forbundet nu.

De som klagat pa oss har fatt vatten pa sin kvarn, VI AR TYDLIGEN INTE VARDA MERA I SVERIGE !!!! Nej alla sjukskoterskor, ga ur vardforbundet o ge er ut i varlden dar man ger er en vardig lon istallet.
förskollärare med 3½ års univeritetsstudier
29 maj 2008, kl 12:43
Men allvarligt!! Vad trodde du själv då??

trodde du värkligen att strejken skulle ge ett positivt utfall för er??

Fattade du inte att det var facket som ville ha uppmärksamhet??

Ni har högra löner en oss...och är nog vel värdt pengarna...men nu är det vår tur. Vi vill upp till minst samma nivå som ni är på nu!!!!
Han i Glasgow
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/17848
29 maj 2008, kl 14:19
Bilda ett eget lokalt fackförbund och strejka istället....
29 maj 2008, kl 15:34
Håller med fullt ut! jag är så ilsk så jag vet inte riktigt var jag skall rikta min ilska! Fy vilken besvikelse!
Liza
29 maj 2008, kl 17:46
Förhelvete!! Nåt måste göras!! Samtliga syrror - träd ur facket omgående så bildar vi ett eget fack! Vad sägs om det?? Själv har jag aldrig vart med, och kommer aldrig att göra det heller med dessa mesar, våra sk företrädare för yrket, som tjänar multom av vad vi gör, och va fan uträttar dom??!!

Det här är årets kalkon, på bekostnad av våra patienter, samt att vi själva måste slita häcken av oss för att komma i fatt bl a operationsköer!! Vilken skam!!
Nurse
29 maj 2008, kl 19:45
Tycker att det är förjävligt att man som syrra ska ha en längre lön än vad undersköterskorna på min avdelning har. Har jobbat i fyra år nu och har efter "löneförhöjningen" som kommer nu en längre lön än uskorna som jobbat i vården i fem år...

Har trots allt pluggat i tre år och sitter med studieskulder vilket uskorna inte har. ORÄTTVIST!!
Tommen
29 maj 2008, kl 21:48
Svar till #12, "förskollläraren":

Är det helt sant att du har 3,5 års universitetsstudier bakom dig? Isåfall tror jag nog att någon har skojat med dig! Du har nämligen lyckats med den stora bedriften att trycka in fler språkfel än meningar i den korta text du skrivit! Lyckligtvis kan du nog snart bli upplärd av dina unga elever.

Eller om du inte orkar läsa och vill ha det sammanfattat lite enklare:

Asså!!? man kan vell tycka att åtmindståne en lerare ska kunna stava ordäntligt!!??

?
Tommen
29 maj 2008, kl 21:52
Håller med om att sjuksystrarna i jämförelse med somliga tjänar för lite, men 21000 som ingångslön är bra!

Förresten, svar till #12, "förskollläraren":

Är det helt sant att du har 3,5 års universitetsstudier bakom dig? Isåfall tror jag nog att någon har skojat med dig! Du har nämligen lyckats med den stora bedriften att trycka in fler språkfel än meningar i den korta text du skrivit! Lyckligtvis kan du nog snart bli upplärd av dina unga elever.

Eller om du inte orkar läsa och vill ha det sammanfattat lite enklare:

Asså!!? man kan vell tycka att åtmindståne en lerare ska kunna stava ordäntligt!!??

?
förskoleläraren
29 maj 2008, kl 22:08
Svar till tommen båda #17 och #18. Har du tänkt på att alla inte har svenska som modersmål?? Hur bra är du på att skriva på norska? Bokmål eller nynorsk vällj själv!

Givetvis skall en förskollärare i Sverige kunde Svenska, därförläsar jag svenska nu...vilket ger mig enda flere universitetspoeng.

Bemärk
att sjuksjöterskor i Norge inte lär sig norksa, utan fortfarande använder sig av svenska, vilket kan ge norska pasienter stora problem...detta har jag själv erfarat.

Jag vet att jag har stora problem med att skilla på e och ä bl.a i svenskan....det är nämligen mycket svårt för mig att lära skillnaden. Men jag skall lära mig, var du trygg.

Kram
Ole Dahlberg
min blogg http://politikbloggen.wordpress.com
29 maj 2008, kl 22:45
Om vi tittar efter vilka som sitter i SKL (Sveriges kommuner och landsting) så förstår ni nog snart varför strejken fick så liten genomslagskraft och varför Vårdförbundet rullade runt och lade sig på rygg som en lydig hund...Igen:

http://www.socialdemo...

Sossarna är så skenheliga att det gör ont i kroppen...

Lämna facket nu! Krossa facket!
Ole Dahlberg
min blogg http://politikbloggen.wordpress.com
29 maj 2008, kl 22:47
VIKTIGT!!!

Kom ihåg fortfarande vara med i a-kassan när ni går ur facket!!!
ermi
29 maj 2008, kl 22:55
Massutträde är det enda raka. Jag kommer starkt uppmana samtliga kollegor att följa mig ur Vårdföbundet. Har inget förtroende för dom längre och kan absolut ej stå upp som förtroendevald och försvara ett avtal som är ett stort svek och inget annat. Man kan ju ana viss korruption.........
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna