Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Oral ventilation ( nej tangenterna glöder )
Svart, vitt eller gråzon Utsatt & insatt, engagerad & kritisk. Ordet är mitt! .. Det jag skriver är ur min synvinkel, den får du gärna debattera.

Pedofildebatten är typiskt Aftonbladet

Det var länge sedan jag skrev på Ab bloggen men jag tänkte jag skulle göra en reflektion nu kring den pedofildebatt som varit senaste dagarna.

En sak som jag märkte redan från början när jag bloggade här, var okunskapen många besitter, dels vad gäller ens eget ansvar som blogginnehavare men också så lite man följer bloggosfären utanför Aftonbladets egen portal. Det är lite som att ni många inte förstår att man med ett klick i en länk tar sig varsomhelst i hela internetvärlden. Kanske vågar man sig inte utanför tryggheten, stödet och gemenskapen i den bloggsfär man lever i.

Med jämna mellanrum brukar det blossa upp något ämne som många engagerar sig i och ofta blir det tjafs. Pedofiler har varit på tapeten förut och nu dök det upp igen.
Motherwitch, tror jag var den som uppmärksammade en svensk sida och hon har skrivit en hel del inlägg om det och andra bloggare hängde på. Men få bloggare tänkte på sin egen delaktighet i hetsjakten på denna sida.

Sidan var nämligen inte olaglig, moraliskt förkastlig och för de flesta avskyvärd men på sin höjd låg bilderna utanför ramen för tillåtet, men då mer kanske enligt PUL eller upphovsrätt.
Som jag skrev i mitt blogginlägg Aftonbladet censurerar pedofildebatt, så kan man säga mycket om Ab bloggarna, men gå ihop till gemensam sak, det är de experter på. Jag tror aldrig jag någonsin sett så många kommentarer i enskilda inlägg som när det blir debatt oavsett om det gäller något negativt eller som att stödja en bloggare eller ett projekt.
Men vad gäller Aftonbladets moderering, så gör de sin uppgift korrekt, oavsett vad man kan tycka om det. Därför att blogginnehavaren inte själv sköter de regler som finns. Som blogginnehavare är man personligt ansvarig för såväl inläggen som kommentarerna.

Nu är den aktuella pedofilsidan stängd, men jag är inte så säker på att någon utomstående stängt den. Det kan lika väl vara ägaren, som gav upp då denne säkerligen blev mailbombad. 

De flesta hurrar och grattar Motherwitch för det hon åstadkommit (startat) jag undrar hur många som tänker på att hon sa "När Pedofilernas hemsida är nedsläckt kommer jag lämna Aftonbladets blogg" Nu tror jag inte hon stänger ner sin blogg, men det jag reagerade över var hennes orsak nämligen, otillåtna kommentarer.
"att moderatorn anser det vara o l ä m p l i g t är en H E L T annan sak och det kallas censur och inget annat. Så mycket var den yttrandefriheten värd här på Aftonbladet."

Det var just det, Yttrandefriheten, det gäller för alla så länge man håller sig inom lagen. Hur äckligt och avskyvärt vi än må tycka att det skrevs på den sidan, så gick det inom lagliga gränser vad gäller yttrandefrihet.
När ämnet kom upp utanför Ab portalens väggar, så var det också vad utomstående bloggare reagerade på, häxjakten mot yttrandefriheten.

Inte vet jag, men ett av de utomstående inläggen, ger sken av att vara en intervju med Motherwitch av Åsiktstorped Detta har naturligtvis skapat funderingar hos flera, inklusive mig själv eftersom den går tvärt emot vad Motherwitch propagerat för, nämligen att stänga ner pedofilsiten. Men inga reaktioner visar sig hos Åsiktstorped, om det beror på att han skall godkänna kommentarer eller att ingen från Ab vågar/vill sig dit och kommentera vet jag inte.

Men jag tror att hans inlägg liväl kan tolkas såsom jag skrev i en kommentar hos Motherwitch

När man läser den intervjun hos Åsiktstorped, så kan man få för sig att den är sann, ja till och med kan man med lite fantasi tro att MW skulle legat bakom pedofilsiten, typ skaffat den bara för att få till en debatt.

Men efter att ha läst den ett par gånger, så tror jag syftet snarare är att påvisa hur lätt det är att hitta på något osant ( i detta fall en intervju ), dvs. att läsaren kan tolka hur den vill. Samt att man som flera andra utomstående bloggar påtalat, Ab bloggarna bedriver häxjakt på yttrandefriheten.
Siten i sig var inte olaglig eller det som stod där, det är snarare så att vår moral ansåg att det var stötande för inga gillar pedofiler.
Slutligen så ville han nog påvisa att MW har iom inlägen, givit denna site, en himla massa beökare och reklam som den annars aldrig skulle ha fått och då är det marknadsföring i negativ bemärkelse.

( det är vad jag tror och tolkar det hela som )

 



18 kommentarer
Linda Culibrk
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/251
31 maj 2007, kl 18:05
Som svar på din rubrik bara: JAAAAA.

Och till sist: ett suck.
31 maj 2007, kl 18:12
Skit i yttrandefriheten. Det finns inte i min värld att en sådan sida existerar, även om den är fullt laglig. Då får man ändra på lagen. Detta börjar likna Mohammed-bilden debatten.
annalotta
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/3988
31 maj 2007, kl 18:14
Tål att funderas över, helt klart. Nu tror jag dock att den aktuella pedofil-sidan faktiskt tangerade vad som är olagligt, när den för fram den felaktiga "informationen" att barn inte skulle ta skada av sexuella aktiviteter tillsammans med vuxna.

Men antagligen var siten så vagt formulerad att den kunde passera lagen..? Jag vet inte.



MEN: Därom är alla förståsigpåare och experter nämligen överens: Barn TAR alltid skada, av sexuella relationer med/mot vuxna.
31 maj 2007, kl 18:21
Vaddå? Jag tror inte vad jag läser. Tror du själv på det? Kan vi inte snacka om ämnet pedofiler i stället för att intrigera. Är det Big Brother eller? Jag tror inte det minsta att AB ligger bakom detta, eller MW själv. För mig är det en hemsida som bobbats bort - och det är bra dessutom, vaddå yttrandefrihet? Kram
31 maj 2007, kl 18:22
Förstår inte hur ni får Åsiktstorped till Åsiktstorpet men men...

Att inte sidan finns mer gråter jag inte för. Sidan bestod av lögner och falskhet till den milda grad. Och vem vet varför sidan är nere? Är det webbhotellet som stäng ner den kanske? Ja isådana fall är det ju deras demokratiska rättighet.
Alma Mater
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/252
31 maj 2007, kl 18:36
Sabani, jag avskyr också pedofiler, men att ha din inställning att skita i yttrandefriheten, är ett brott oavsett ämne, det kan ju då lika gärna tolkas som att det var just det pedofilsiten gjorde om det som skrevs var olagligt.

annalotta, jag i mina ögon var det också ett gränsfall, men vad jag läste i Expressen så svarade såväl polis som Ecpat att det inte sstred mot lagen, utan låg snarare i gråzon.

Uno, jag tror du missuppfattar det jag skrivit, jag tror inte att MW ligger bakom siten, Ab har jag inte ens nämnt i sammanhanget. Det jag menade var att med lite fantasi så kan man tolka saker hur som helst och det är lätt att hänga med av bara farten.

Sen behöver man inte alls skapa intriger, men av erfarenhet så vet jag att det är lätt hänt just bland ab bloggarna för många har väldigt svårt för att debattera på ett sakligt och neutralt sätt. ( fast här får man gärna göra det ;-) )

MangeYA, tryckfelsnisse, men det blev ju lite roligt torped istället för torpet :-)

Visst är det bra att sidan är nere, frågan är bara hur fort den kommer upp under annat namn, eller kanske på samma ställe när det lugnat ner sig OM nu det är ägaren som stängt den själv.

Jag tyckte det var mer fel av webhotellet att godkänna/acceptera ett sådant domännamn, men å andra sidan så är ju inte heller det olagligt.
31 maj 2007, kl 18:36
Alma Mater alltid tänkvärd...
31 maj 2007, kl 18:43
Tack!
Puckosmulan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/9346
31 maj 2007, kl 18:52
Kan bara hålla med.
Tonårsmorsa
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/33
31 maj 2007, kl 19:07
Ja, alltså de flesta föräldrar, och andra med för den delen tycker antagligen att pedofili är ett allvarligt brott, att det är äckligt, för man vill skyda alla barn från det som är ondast och däri tror jag pedofili ingår för många av oss. Jag mådde själv väldigt illa när jag läste pedofil-sidan. Men samtidigt tycker jag det är vikigt att kunna föra en debatt, för jag tror inte på att problem försvinner av att man tystar dem. Däremot tycker jag inte om personangrepp. Oavsett åsikter. Tror inte heller att man kan närma sig en lösning när man kastar okvädningsord till varandra, eller "stormar" någon. Ja, debatten har förts på flera håll och jag kan hålla med om att just Aftonbladet-bloggare har lätt att hålla sig inom sin portal, då debatten förs på många håll och lätt kan bidra till bredare front. Hur som helst så tror jag inte på att "slå ihjäl dem" eller "lås bara in dem", det löser ju inga problem i längden och jag tror vi alla glömmer att pedofiler också är människor även om deras eventuella brott är helt förkastliga. Om man skulle upptäcka att ens eget barn var pedofil då? Skulle det då vara lika lätt att säga; "skjut dem bara"? Tror vi måste lyfta fram frågan i ljuset och lära oss debattera konstruktivt, även om det upprör och rör upp starka känslor hos oss alla. Jag tycker sajten lobbade för pedofili då man ansåg att det inte behövde skada barnen, därför gjorde jag också en anmälan till Ecpat, med det inte sagt att jag inte tycker pedofili kan diskuteras, men det är svårt att ha en diskussion med en sajt som inte tillåter kommentarer, samtidigt kan jag se det orimliga om den tillåtit kommentarer. Det hade nog inte stannat vid diskussion... Nåja, sista ordet lär inte vara sagt...!

http://tonarsmorsa.se...
Alma Mater
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/252
31 maj 2007, kl 19:50
Nu tror jag nog du missuppfattat Tonårsmorsa, eller så är det någonting jag missat.

Aftonbladet har inte stoppat några kommentarer angående pedofilsidan.

Motherwitch uppmanades ta bort kommentarer som uppviglade till att mailbomba den sidan och att hacka sig in där.

Bloggvärldslotta har skrivit ett inlägg om det ser jag

http://blogg.aftonbla...

Men du har helt rätt i att det går inte att tiga ihjäl sådan här problem. Folket måste bara lära sig att skriftligt debattera i sak utan att bli osams.

En debatt handlar ju dock om olika värderingar och syn på saken :-)
Tonårsmorsa
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/33
31 maj 2007, kl 21:32
Ne4j, jag syftade inte på Aftonbladet i min kommentar, jag syftade på pedofil.se. Där kunde man inte kommentera eller föra en debatt, vilket antagligen ändå inte varit möjligt! Men sidan i sig tyckte jag lobbade för att det är okej att vara pedofil, för alla barn måste inte må dåligt av att ha sex med en vuxen...!

http://tonarsmorsa.se...
Alma Mater
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/252
31 maj 2007, kl 21:52
Aha, ja då förstår jag :-) Ja, den sidan var ju en vanlig 'hemsida' och inte en blogg och då finns det sällan kommentarsfunktioner. Gästbok och mail brukar vara det sätt man kommunicerar med på sådana sidor.

Jo det var just vissa påståenden som gjorde det hela mer avskyvärt. Samtidigt som jag undrar hur människor skulle ha reagerat om t.ex jag skulle haft sidan och skrivit likadant fast med skillnaden att jag berättat typ .. En vän till mig säger .... och så all text som stod.

Då borde ju allt ha blivit debatt istället 'någon säger' är ju inte detsamma som påståenden, men är det mindre avskyvärt?
Margareth Osju Arverud
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/13783
1 juni 2007, kl 07:36

Barnen rätt kommer före yttrandefriheten.
Freddegredde
min blogg http://freddegredde.wordpress.com
1 juni 2007, kl 08:33
Har följt den här debatten ett tag och insett två saker:

Rätt många tar väldigt lätt på det här med yttrandefrihet. Man säger "skit i yttrandefirheten, den gäller inte hemskheter". För mig är det bevis på en ruggig okunskap och ger mig rysningar.

Och för det andra, försöker man diskutera principerna kring yttrandefrihet i den här debatten, blir man allt som oftast anklagad för att vara pedofil. Återigen, en ruggig okunnigt som ger mig rysningar.
Alma Mater
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/252
1 juni 2007, kl 09:25
MOA, Nu är det nog snarare så att lagen går före människans vilja och tyckande. Oavesett vad vi tycker om vissa saker.

När det gäller denna sida så vet vi inte varför den blev nedsläckt och av vem. Läste man i Expressen så var det inget olagligt på den, oavsett vad vi själva tycker.

Det blir lite som medborgargarde att agera på eget bevåg. Det är klart att vi alla skyddar våra barn, men gör vi inte det bäst genom att veta var vi har fienden?

Att skydda barnen mot nätpedofiler är väl snarare att då att ha koll på barnens surfande. Det är en knepig och svår debatt om man skall hålla sig inom lagens ram.
Gud Innan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/12704
1 juni 2007, kl 09:40
Läste hos torpeden och blev fundersam! Du har rätt - men alla hinner inte tänka efter när mobben går igång.

Bra att siten blev släckt i alla fall!
Margareth Osju Arverud
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/13783
1 juni 2007, kl 14:50

Då ingår mitt tänkande om barnens rätt före yttrandefrihet som civil olydnad?

och DET skäms jag inte ett dugg för.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna