Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Svavas Blogg
"We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem." --Douglas Adams

~Min religiösa vandring~

Jag började skriva lite inlägg om övernaturliga fenomen, och fick många bra och intressanta kommentarer. Detta är något jag tänkt på hela mitt liv, och den stora frågeställningen är:

  • Vad är fakta, och vad är inte fakta?
  • Varför finns så lite vetenskapligt korrekta undersökningar om vad som är fakta?
  • Om vi accepterar att övernaturliga fenomen existerar, så måste de ju på något sätt hänga ihop med vad vi tror på om livet efter detta, dvs vår religiösa tro

Så jag skrev ett inlägg jag aldrig publicerade om min egen vandring genom livet. Här kommer det!

---

Religionsfrihet innebär att respektera allas rätt att tro på vad de vill. Det innebär också att låta andra religioner praktiseras, dvs att respektera moskéer, synagogor och även kristna varianter som inte rimmar med vår egen tro. Religionsfriheten är lite som allemansrätten – den ska skötas snyggt. När religion används för att hota, skrämma, hetsa, förtrycka eller på annat sätt skada andra är det fråga om missbruk. När någon hamnat i en sekt är det också fråga om missbruk – familjen drabbas, men samhället kan inget göra – eftersom det är varje människas rätt att supa skallen av sig eller att skänka alla sina pengar till en bluff-och-båg-självutnämnd-profet och sedan hänge sig åt slavarbete för vederbörande.

Att välja religion är för många, inklusive mig, en resa. Jag tänkte berätta hur jag vandrat och hur jag tänker. Detta är inte en öppning till debatt, utan jag berättar mer för att någon kanske tycker det är intressant att höra hur andra resonerar. Till saken är att jag inte kommit i mål än, så min berättelse kommer att sluta i en massa lösa trådar.  

Min mormor lärde mig som liten att be Gud som haver. Jag konfirmerade mig och var aktiv i Kyrkans Ungdom som tonåring. Ända sedan jag var något år gammal har jag haft en Hemlig Kompis som jag pratat med. En del barn gör ju så – hittar på låtsaskompisar. Så småningom slutade jag prata med min låtsaskompis och pratade med Gud istället. Aldrig Jesus, alltid Gud. Jesus har aldrig varit särskilt viktig för mig, annat än som exempel. Svarade Gud då? Ja inte vet jag. Det kändes så.

Jag är ingenjör. Jag har läst massor av matematik och statistik, forskarstuderat och lärt mig att bygga mina ställningstagande på fakta och logik. Fakta ska vara korrekt och relevant. Logiken får inte halta. Någonstans i slutet av tonåren börjar jag därför ifrågasätta rösten i mitt huvud, hela min tro, och bestämmer mig för att basera mitt religiösa ställningstagande på fakta och logik istället. I trosbekännelsen säger vi: ”Avlad av den helige ande, född av Jungfru Maria...” OK. Jag har problem med den biten. Faktum är att hela Nya Testamentet brister i logik. Varför är Jesus en man? Varför är Gud en man? Hela universum är byggt kring dualismen. Manligt <-> Kvinnligt. Men om Jesus inte var född av en jungfru – vem var han då? Varför behövde Jesus dö om Gud är allsmäktig? Jo jag vet att Kyrksyster skrivit massor av kloka saker kring detta – och jag har diskuterat detta med många andra religiösa, men det hänger ändå inte ihop för mig som logiker.

Ändå vill jag tro på en Gud – jag vill inte acceptera att min vän i mitt huvud bara är en inre monolog. Jag läser Camus’ La Peste i 17-årsåldern, och vill inte acceptera att själen måste dö när kroppen gör det.

Så jag bestämmer mig för att samla in tillräckligt med fakta för att kunna bygga en egen religion som bara är för mig som jag kan stå för. Detta faktainsamlande pågår än. I faktainsamlandet är ingen sten ovärdig att vända på. Jag har därför, till vissas förakt, vandrat igenom hela New Age-spektrat av företeelser. Jag kan ställa horoskop, läsa tarot-kort, har testat användandet av magiska stenar och kristaller, läst om och prövat numerologi, kikat på wicca och druidkulter. Jag har läst många böcker om reinkarnation och buddhism. Jag har läst bibeln – i stort sett från pärm till pärm. Jag har hypnotiserat mig tillbaka till tidigare liv. Jag har grubblat kring spöken och andar och huruvida själar kan vandra omkring på jorden efter döden. Och jag har dragit många slutsatser längs vägen. En hel del av det jag nämnt har jag helt förkastat – men till skillnad från de flesta andra som förkastat samma fenomen kan jag faktiskt motivera varför.

För varje test/studie kör jag samma metod – och i regel lägger jag ungefär ett eller två år på varje fenomen – en del parallellt:   

  1. Jag bestämmer mig för att jag – tillfälligt – tror på fenomenet ifråga.  
  2. Jag söker fakta, dvs läser böcker och letar på Internet (nuförtiden i alla fall). Jag pratar med människor som haft upplevelser av fenomenet, och bedömer deras trovärdighet.  
  3. Jag praktiserar, om det går. Dvs lägger tarotkorten, låter hypnotisera mig i fallet reinkarnation, ställer horoskop osv.
  4. Sedan tar logikern över. Jag granskar sakligt vad jag kommit fram till. Har jag funnit vad jag funnit för att jag velat att det skulle vara sant eller finns en statistisk signifikans? Nu är jag benhård.
  5. Slutsats: Det finns ingen signifikans/Det finns en signifikans/Det går inte att avgöra  

Med denna metod har jag fått ihop en bunter fakta. Jag vet vilka fenomen jag tror på och vilka jag inte tror på. Sedan följer då nästa steg: hur hänger de fenomen jag tror på ihop, och varför hänger de ihop. Där är jag nu. Jag bygger skalhypoteser och testar dem mot mina fakta. Kanske kommer jag i mål innan jag dör och förhoppningsvis ändå får veta sanningen... Men jag har rätt kul längs vägen också.   

 

Vad jag har kommit fram till berättar jag inte än – det får vara till en annan gång! Men jag kan säga att jag läser fortfarande med i alla orden i trosbekännelsen.

42 (+1) kommentarer Skriv en kommentar
Pysan :o)
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/1634
6 augusti 2006, kl 23:38
Nu har jag fått något att fundera över..

Nej.. jag har ännu inte gått och lagt mig.. jag diskuterar snoppar och flaskborstar.. :o)

Kram Pys
6 augusti 2006, kl 23:42
snoppar och flaskborstar?

huvva! :-)
Pysan :o)
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/1634
6 augusti 2006, kl 23:44
Ja.. jag lovade visst i ett svagt ögonblick att jag skulle blogga om det... :o)

/Pys
6 augusti 2006, kl 23:47
ehh..mitt fel..min sida *rodnar*

Jo ang ditt inlägg ovan.

med risk för att få tvängströjja så säger jag sähär kortfattat utan att gå in på några analyseer etc. Orkar inte nu.

sjätte sinne = väl utveklad intution.

På sätt och vis så är det min religon, sedan barnsben i en familj som kanske inte alltid upplevts som normal *skrattar*
6 augusti 2006, kl 23:51
pysan: ojoj!

helenaq: sjätte sinne är bra! jag är också i riskzonen för tvångströja, som erkänner att jag kan lägga tarotkort och ställa horoskop!
Tonårsmorsa
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/33
7 augusti 2006, kl 00:36
Intressant att läsa om din väg till tro! Jag har ju min, som du känner till, det var också något som var ett långt sökande efter fakta och påminner bitvis om din väg.

Fast jag trodde det skulle vara mer spöklikt i din blogg... Kommer det? Får en känsla av att detta bara var inledningen... Är det så? Kommer det mer? Kram!
MoulinRouge
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/3296
7 augusti 2006, kl 01:45
Själv har jag inte kommit så långt på vägen, men litar mycket på mina känslor o min intuition. Detta med en sund blandning av fakta o logik... Jaa, det är nog my cup of tea :o) Att lära o utvecklas är både jobbigt, spännande o underbart! (Tror det kallas livet ;o)

Jag har många generationer i min släkt som varit synska/mediala/häxor (vad man nu väljer att kalla dem hehe..). Vissa får syner, andra ser i kort. Det är lite skrämmande att bli spådd, just när det gäller saker som hänt, o efteråt när sakerna man blivit spådd ska hända - faktiskt händer! Just för att jag på många sätt vill ha en förklaring.. Hur? Varför?

Oj oj, nu börjar jag glida in på djupa ämnen så här mitt i natten! Är nog lite för trött för att fortsätta utan att det ska bli en massa text som jag själv inte kommer förstå mig på imorgon :o)

Kram på er alla, framförallt Du Svava!!

Sov sött!
7 augusti 2006, kl 08:00
Javisst blir det mer spöken - detta är en serie. Fler inlägg finns under "övernaturligt" till höger.

Några saknas - ska lägga dit dem under dagen.
7 augusti 2006, kl 08:01
berätta gärna mer, båda två!

och tidiga kramar tillbaka!

/morgontrött svava
Pysan :o)
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/1634
7 augusti 2006, kl 08:59
Godmorgon...

*ger svava en liten kommentar i all välmening*

Funderar fortfarande.. jag kommer nog på något vettigt att säga i saken... under dagen...

/Pys
7 augusti 2006, kl 09:03
fundera på vännen!
7 augusti 2006, kl 10:37
hur kan man spåra ett mail..?Läste det i en blogg?Vet ju man kan se det på ip-adr..men det är också det hela..?
7 augusti 2006, kl 10:47
du hittar ip-numret om du söker på "full header-information", typ

när du väl har ip-numret finns en rad verktyg för att spåra vem som har det

ofta hittar man personen, ibland kommer man bara nära, ibland går det inte alls - beror på...

jag kan hjälpa till med spårningen, men det tar en stund - dock tycker jag att det är värt det när det gäller mail som innehåller hot
7 augusti 2006, kl 11:09
Hmmm intressant... jag har också vandrat vägen med New Age köret. Schamanism, buddism, taoism... till och med vandrat på glödande kol för att finna förklaringar på livet och döden.

En logisk förklaring måste finnas.
7 augusti 2006, kl 11:14
japp, vi hoppas det... :-)
Sverigesurfaren
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/1260
7 augusti 2006, kl 11:25
Gud är inte en man - Gud är ljus!

Och inget mörker bor i Honom! Enligt Biblen.

Enligt Einstein åldras man inte om man färdas med ljustes hastighet. Tänk då om man är ljus.

Då åldras man inte alls alltså.

"För Gud är en dag som tusen år och tusen år som en dag"!

Enligt Einstein kan energi inte förintas bara förvandlas.

OK, jag tror att när vi dör blir vår energi "Änglar" Alltså "Ljusväsen" som det står i Bibeln.

"Vi ska bli lika änglarna"

Vi blir förvandlade när vi dör ungefär som en ful larv blir en vacker fjäril!

Hur det går till vet jag inte i dagsläget. Det ligger fördolt för oss människor. Men det ger sig när det är dags..

Universums oändlighet med alla sina miljarder galaxer och Världar väntar på ...oss änglar!

När vi blir änglar kan vi ta oss till vilken värld som helst - Tidlöst!

Som ängel kommr vi säkert att få egna små "Smultronställen" Egna små världar där vi trivs bäst.

Alltså "Himmeln eller paradiset" är Stjärnornas alla Världar där vi reser obehindrat i den perfekta formen av ljusenergi.

Så ni ser vad mycket vi har att se fram emot! :-)
Deppspret
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/729
7 augusti 2006, kl 14:45
din kommentar går ej att få fram efter att Vicke försvann. Vad är det som händer?????????Varför är han borta?
7 augusti 2006, kl 14:52
deppspret, ingen vet - jag är hemskans ledsen för det!

sverigesurfaren: tack för ditt långa svar - ska svara ikväll!
Syster Yster
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/3000
7 augusti 2006, kl 15:38
Ja inte har jag gått in så djupt i religionernas djungel. Jag är mer vetenskapligt utbildad. Men jag hade en mor som var mycket intuitiv och jag TROR att jag är likadan. Får en känsla av att någonting är fel med eller hos någon av mina vänner. Ringer dit och blir ofta bemött med att "hur kunde du veta att jag behövde dig idag"

Numerologi har jag provat och det tyckte jag var spännande för det visade sig att min då pensionsfärdiga arbetskamrat och jag tillhörde samma område och vi kände även en stor gemenskap. Själarnas gemenskap säger man ofta och det tror jag på och visst tror jag på att själen finns kvar när en människa dör. Det är den som ger energi till nytt liv enligt min enkla livsfilosofi. Min far blev en skata när han dog ;) Denna skata besöker mig ständigt. Det finns en lång men rolig historia bakom detta.
Daniel Brahneborg
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/174
7 augusti 2006, kl 15:45
Jag rekommenderar förresten inte att man lyssnar på Magnus Ugglas "Astrologen" när man skriver kommentarer till det här inlägget. Det blir så jobbigt då.
7 augusti 2006, kl 20:15
Jädrar, ett av de bästa blogginläggen jag läst, detta inlägget fick mig att tänka till. Har även läst om olika saker som du tar upp, men du ligger ett steg före! ;)

Hm, nu känner jag lite tung i huvudet efter att läst, mycket intressant läsning..

Men, angående Gud som du tar upp så tror jag Gud och Djävulen är som två vågskålar, människornas själar är energier man lägger i varje skål, den som är "tyngst" vinner till slut när det är invägning. Klurigt att förklara i text, men i huvudet har jag det helt klart för mig.

Ha d fint!
habeascorpus
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/2709
7 augusti 2006, kl 20:25
Hej. Har bara skummat i kommentarerna. Men finns det inte en svaghet i resonemanget du gav? Har ibland tänkt lika känner jag och då dyker det upp att det logiska blir att inte logiken längre fungerar fullt ut. T.ex. spekulera i att gud vrkligen skapade alltet, man och kvinna, hela köret. Vad är då så märkvärdigt med att göra en kvinna gravid utan att hon haft en man? Precis som målaren bestämmer verket måste ju gud isåfall bestämma över varje del av oss. Man avfärdar att jesus gick på vatten, men om han var guds son så var väl det ingen match. Så på det viset menar jag att rent, rakt logiskt tänkande kan motverka sitt eget syfte. Det handlar om att, om man accepterar bibeln, att tro utan att veta. Men det riktigt intressanta menar jag är att vetenskapen och bibeln går hand i hand för de som vill se det.
Pysan :o)
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/1634
7 augusti 2006, kl 20:41
Nu har jag funderat.

För det första så är forskning en del av vetenskapen. Vetenskapen är så naturvetenskaplig. Man måste ha ett svar! Finns det ett svar?

Ta en tanke.. är det vetenskap. För vi tänker allihop.. men inte kan man forska på det.. för tankar är så individuella.. tänker du på samma sätt som mig??? Jag vet inte.. eftersom jag inte kan tänka dina tankar..

Sen när det gäller det övernaturliga. Jag vet vad jag har varit med om.. det är mina tankar och mina känslor.. och det som jag har sett har min hjärna registrerat. Har någon annan gjort samma sak?

Ett spöke/ande eller vad ni nu vill kalla det kan kännas på olika sätt.. men inte registras.. går det att bevisa? Kan mina känslor bevisas?

Om tro: Jag har vandrat en lång väg.. idag vet jag.. jag tror på ödet men också på att vi lever vidare efter döden. Jag har en hjälpare...

Så är det bara.. en stötte pelare.. och han är min.. han finns här.. jag har sett honom.. och han är ingen religiös figur..

Kramar Pysis som har försökt få ordning på problematiken..
7 augusti 2006, kl 21:19
HJÄLP vad du skriver bra!

Mycket av det du skriver känner jag igen från egna tankar och mycket känns nytt men intressant.

Sen har jag också en del tankar som kan sväva iväg riktigt långt även från mina vanliga.

Jag är aldrig stängd för det gamla även om jag låtit det passera, och jag är alltid öppen för det nya även om det som känns skrämmande brukar ta längre tid.

Just nu tror jag att jag har stängt in mig rejält i öppenheten. Dvs jag tror att precis vad som helst kan vara möjligt, och det kan därför också innebära att ingenting finns.

Skulle jag TRO helt och fullt på allt konstigt som kan komma in i mina tankar skulle jag nog varit sinnessjuk för länge sen. Så när jag funderar på sånt här måste jag ha rejäl självdistans. Kanske är det därför jag kan "tillåta" mig själv att vara öppen.

Mina nyaste tankar är väl kanske att existensen består av BÅDE logik och känsla. Liknande vårt sätt att tänka. När bara ena tar över funkar ingenting... vi behöver bägge samtidigt. Kan det vara så med religion?

Att den logiska vetenskapens känslomässiga sida kallar vi religion. Så religion är isåfall existensens känsla. Bibeln, koranen osv är då alltså en... bok. Tolkad precis som alla andra böcker, dvs olika av ALLA.

Hm... det här är en av alla tankar. Jag har många fler. Den som folk brukar tycka är konstigast är när jag ifrågasätter om Gud skulle kunna vara ofödd. Om han skulle kunna vara "gjord" av celler precis som människan, fast det är vi som är cellerna och han kommer inte att kunna "födas" så länge människor inte kan samsas och enas.

Jag ifrågasätter skämtsamt och menar det inte riktigt heller... MEN jag är inte helt stängd för möjligheten heller.

Andra tankar jag har, ganska ofta... Är om det MÅSTE finnas svar? Eller ETT svar? Finns det över huvud taget NÅGON ensidig sanning? Har inte precis allting många sidor?

Om jag tycker att banan smakar vidrigt och du älskar bananer... KAN vi ta reda på sanningen om bananer är goda eller inte?
7 augusti 2006, kl 22:49
moulinrouge och yster, antecknar ämnen för närmaste tiden...

varsel och sjätte sinne är intressant - det har vi diskuterat lite tidigare, men det är långt ifrån bottnat:

http://blogg.aftonbla...
7 augusti 2006, kl 22:58
sverigesurfaren, på något sätt hänger jag nog med i vad du skriver - att vi blir ljus - eller något som påminner om ljus...

många säger ju att man går in i ett ljus när man dör - särskilt då de som haft nära-döden-upplevelser - det kanske är så att man går in i det för att bli det
7 augusti 2006, kl 23:00
daniel: "en lycklig framtid astrologen spår, om vi blott går skilda spår"

brukade inte säga så till mina väninnor - utom om jag själv var intresserad av deras pojkvänner ;-)
MoulinRouge
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/3296
7 augusti 2006, kl 23:00
Jag funderar o funderar.. Ska börja knåpa ihop ett inlägg, men det finns en risk att det tar lååång tid. Mycket eftertanke hmm.

Under tiden ser jag fram emot stundande kräftskivor... Kanske ska ha en på bloggen? :o)

kram!
7 augusti 2006, kl 23:03
rainhold: japp, det är ju den gammelbibliska varianten... jag vill själv inte gärna se djävulen som något annat än en symbol, men jag vet att många tror på helvetet

har du funderat över vilka gärningar som i så fall skulle påverka vågskålarna? påverkar det dig i din vardag, eller är det mest en fundering?
7 augusti 2006, kl 23:04
moulinrouge! kräftskiva låter kul! (är vegetarian, så jag skippar kräftorna och går rakt på nubben)

jag kommer!
7 augusti 2006, kl 23:06
habbis: japp, absolut! jag har tänkt i de banorna... har man skapat alltet kan man väl för sjuttsiken göra en brud gravid utan karl - det resonemanget fördes mycket i kyrkan när jag var tonåring också

och det stämmer - det som inte hänger ihop för mig är liksom HELA BILDEN - jag menar, det verkar så stilbrottigt...

förstår du vad jag menar?
7 augusti 2006, kl 23:10
pysan: ja... jag är med helt och hållet!

kriss: ja - men så är det ju - man måste öppna sina sinnen och acceptera att allt är möjligt för att sedan våga ensa bland det som inte häger ihop
7 augusti 2006, kl 23:16
Svava, ja, jo, det stämmer.. Jag tror att det är så att gärningarna man gör i livet är avgörande var ALLA hamnar, inte bar a individen, utan hela mänskligheten,det är självklart för mig att allt vi männsiskor gör påverkar andra. jag kan skriva en uppsats med teorier och min tro.. Jädrar, måste upprepa att ditt inlägg är det bästa på länge jag läst.. :)

Fick igång min hjärnceller rejält..
7 augusti 2006, kl 23:19
Daniel:

Exempel: Om vi bestämmer oss för att tarotkort fungerar så torde förklaringen till att de fungerar vara

1. att kort kan spegla vårt inre, dvs att en vårt undermedvetna kan styra materia på ett sätt vi inte råder över

2. en eller flera andar styra korten (den populäraste varianten), eftersom de har möjlighet att påverka dem, men inte resten av världen

3. någon form av gudaväsen blanda sig i

Oavsett vilken förklaring av ovanstående vi väljer har vi genom att acceptera den också tagit ett ställningstagande inom vår religiösa världsbild.

Samma sak gäller spöken. Finns de, betyder det att själen lever vidare efter döden. Det säger också något.
7 augusti 2006, kl 23:20
rainhold:

ooo - vad kul!

så här ska det vara här på bloggen - har lärt mig massor av er alla!

nu ska jag läsa ister, sedan ska jag fundera på morgondagens fortsättning!
7 augusti 2006, kl 23:35
nä, det här ämnet intresserar inte mig alls.

Tror, det gör jag, men anser att "jag" styr mina tankar till att tro vad som helst.både gott och ont.

Så vill jag tro på spöken så finns dom, ett sätt att slippa ta eget ansvar bla , över situationer som är lättare att fly in i andevärlden för än att ta tag i.

Som alltid lägger man skulden hos någon annan , denna gången är det ett spöke eller nått.

"ödet" och "det var menat så", är inget annat än slumpen av det "jag" åstakommer för stunden.

Lev väl!

7 augusti 2006, kl 23:43
Svava, jo, det har jag också gjort, duktigt folk överallt här.. :) håller med, så skall d vara..

En fråga "offtopic", jag hittar inte inlägget som det du skrev om i mina kommenterar ang. misshandel.. :( kanske fann det, men osäker.. tacksam att få rubrik bara.. :)

Kram på dej!
7 augusti 2006, kl 23:44
tyrla: jag tror också att det är vanligt att man söker bland både religion och övernaturliga fenomen när man är deprimerad, eller ensam - så har det varit för både mig och mina kompisar - när livet tuffar på är tron mindre viktig

:-)
7 augusti 2006, kl 23:55
för mig har inte insikten kommit efter deprisson eller ensamhet,som hos många, utan mognat fram efterhand som livet hårda skola har gjort mig mer ödmjuk.

Livet"styr" jag över även när det är som tyngst.

Sen är det en slump att andras vägar korsar min, som gör att jag i sin tur behöver ändra riktning, men det är fortfarande jag som styr och inte ödet.
8 augusti 2006, kl 00:29
tyrla: jag känner att något övergripande styr över mig... som att vandra på en stig där bara delar av vägen är upplyst, men när man kommit en bit på väg inser man att man ändå gått precis rätt väg, och att de val som lagts framför en lett en rätt
8 augusti 2006, kl 00:36
svava: det ser jag mer som att du inte riktigt litar till din förmåga,

som trots allt bär dig rätt :)

gnatt!
8 augusti 2006, kl 00:38
natti, tyrla!

fortsättning följer...
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna