Senast Skrivet

Slumpa en blogg
0

Det är inte mitt eller borgarnas fel att det är finanskris i hela världen!

Jag ser ingen anledning till att svara på anonyma inlägg och dumma kommentarer.

Det är en finanskris i hela världen och det är inte mitt eller borgarnas fel. Jag har lärt mig att man måste ta 100 nej innan man får 1 ja! Men jag har inte givit upp utan fortsatt att kämpa. Folk tror att folk på Lidingö bara får allt serverat när sanningen är den att det är hårt arbetande människor.

Jag har också börjat som praktikant utan lön! Jag har också fått arbeta mig upp! Men jag sitter inte och är avundsjuk på dom som har det bättre än jag. Jag har mina åsikter som folk håller med mig om och andra har sina åsikter som jag inte håller med om. Men jag sitter inte och kallar er för idioter o.s.v.

Jag tror på den borgerliga alliansen. Jag tror på sänkta skatter så att företagarna kan anställa fler personer istället för att lägga de pengarna på skatt och för att folk ska slippa få t.ex. bostadsbidrag utan kunna leva på sin egna lön.

Jag tror på en bättre skola, personligt ansvar och att bygga upp en självkänsla hos ungdomar redan i tidig ålder.

När det är tuffa tider så får man ta "skitjobb"; jag har också varit cafébiträde och fritidsfröken för 9000 kr i månaden när det har behövts. Men jag sitter inte och hatar folk utan jag har kämpat mig till det liv jag har idag.

Jag tror att det är enormt viktigt att göra insatser i förorterna så att de som bor där får ett tryggt liv och en trygg framtid!

Skriv en kommentar
23 (+3) kommentarer
Arbetare
15 oktober 2009, kl 01:31
"Jag tror på sänkta skatter så att företagarna kan anställa fler personer istället för att lägga de pengarna på skatt och för att folk ska slippa få t.ex. bostadsbidrag utan kunna leva på sin egna lön."

Va? Om man har ett jobb behöver man inte bostadsbidrag. Bostadsbidrag behöver man bara om man inte har ett jobb och då hjälper ju inte sänkta skatter särskilt mycket, det där tänkte du inte igenom eller så är du så frånkopplad från arbetarklassens verklighet att du verkligen inte förstår sånt.

Visst sänkt skatt kanske är bra för dig och dina överklasskompisar men inte för den stora massan av människor i Sverige. Vi som aldrig satt våran fot på Stureplan eller i Stockholm.
Arbetare
15 oktober 2009, kl 01:35
Sen är det ju erat fel att det är finanskris, alla ni som förespråkar kapitalismen. Kapitalismen kommer att krisa, det är oundvikligt. Idag har kapitalismen avstannat, ni i överklassen tjänar inte pengar på investeringar och nya industrier längre. Ni tjänar pengar på spekulation, ni spekulerar med pengar fast det faktiska värdet på pengarna utvecklas inte i samma takt. Det är vad som lett till finanskrisen, kapitalismen har stannat av. Vi behöver ett nytt system där inte 12% av oss i arbetarklassen går arbetslösa och vi får betala för vad ni i överklassen orsakat.

Det nya systemet kommer tyvärr innebära att du inte kan spruta champagne i Båstad för 100000 kronor längre. Du kommer vara precis lika rik som alla andra.
15 oktober 2009, kl 13:56
Vi måste kämpa för en bättre skola! Skolan i Sverige är "gratis" så om man vill så kan man bli vad man vill. Man måste plugga och utbilda sig. Det går inte att skita i skolan och sedan hata alla som har jobbat upp sig till bra lön. Alla måste ta sitt personliga ansvar och man kan inte gnälla på allt och tro att staten ska ordna allt. Det är bara vi själva som kan välja vår egna väg. Att det brinner i förorterna är inte borgarnas fel utan detta är vad sossarnas invandringspolitig har skapat. Vi kan inte släppa in folk här och sedan inte ta hand om dom; tro fan att dom blir frustrerade. Stora insatser måste göras i förorterna så att de som bor där får en BRA skola och för att de vuxna som bor där ska kunna svenska språket och känna att de är en del av samhället. Många som bor på Östermalm bor i en etta som man för samma pris kan få en herrgård i Norrland för. Ungdomar i Jokkmokk bor i radhus medan ungdomar på Östermalm bor två personer i en etta när de flyttar ihop med sin tjej. I norrland får man mer valuta för pengarna. Men man kan inte hata dom som väljer en liten lägenhet i stan framför en jättevilla i Åmål. Överklassen arbetar och gör nya investeringar hela tiden. Folk tar risker och ibland går det åt helvete och de förlorar miljoner. Vilka risker tar du? Du får inte glömma att varje företag är startat av någon från början! När unga människor tar över pappas företag så har de först utbildat sig och slavat för företaget. Inget i livet är gratis! Alla måste ta eget ansvar, plugga och ta skitjobb och arbeta sig upp. Vi har typ högst skatter i världen här, tro fan att folk tar sina företag utomlands där de har lägre skatt och kan anställa fler personer istället för att ge bort enorma summor till staten. Ska man straffas för att man har lyckats?
15 oktober 2009, kl 14:02
Men vem betalade din mat och ditt uppehälle när du praktiserade gratis?
15 oktober 2009, kl 14:23
Det ingick en praktik i min utbildning när jag läste TV-produktion. Visade man då som jag att man var bra så fick man sedan jobb. Jag hade CSN som alla andra som pluggar. Sedan att jag fick hjälp av mina föräldrar; ska jag skämmas för det? Aldrig! Jag fick plugga för att ingen skulle säga att här har du glidit in på ett bananskal!
15 oktober 2009, kl 14:27
Man ska inte vara avundsjuk på dom som har det bra. Det finns massor med människor som har det bättre än jag men jag hatar inte dom; tvärtom de inspirerar mig till att försöka lyckas bättre.
Skatter är inte allt
15 oktober 2009, kl 14:07
En kommunal skatt är väl en förutsättning för att äldrevård och skola ska finnas. En sänkning av skatten innebär att kommunerna tvingas spara pengar och tyvärr sparas det inom vård och skola. Lägre skatt borde därför innebära färre lärare, sämre utbildning och färre vårdplatser. Vilket i sin tur leder till ökad arbetslöshet etc.

Att sänka arbetsgivaravgifterna är däremot bra.
15 oktober 2009, kl 14:37
Problemet är tyvärr att det går för mycket pengar till folk som inte jobbar fast de skulle kunna. Till folk som tar ut bidrag och samtidigt jobbar svart. Vi måste ställa högre krav på de som lever på socialbidrag; genom att låta dom arbeta där det behövs för sitt bidrag. T.ex. inom äldrevård, barnomsorg o.s.v. Det är också ett bra sätt att få ett arbete och komma in i samhället. Jag vet att det finns de som är sjuka på riktigt och de som inte kan arbeta på riktigt. Men vi måste röja upp där det fuskas. Personligt ansvar är jätteviktigt. Föräldrar måste själva uppfostra sina barn och skapa en bra självkänsla i sina barn och inte skylla allt på skolan. Det är inte skolans ansvar att uppfostra våra barn. Men självklart måste skolorna vara lika bra överallt så att alla kan få samma förusättningar.
15 oktober 2009, kl 14:31
Jag har aldrig talat om avundsjuka. Jag lyckönskar alla det går bra för. Men det blir lite löjligt när vissa säger "Jag har minsann kämpat mig till det helt själv" när detta inte är sant..

Tacka dina föräldrar, för utan dem hade du kanske varit på en helt annan plats, som många andra är.
15 oktober 2009, kl 14:43
Jag pluggade jättehårt i grundskolan. Hade många femmor och fyror så att jag kunde söka och komma in på den gymnasielinjen jag ville. Det gjorde jag själv, det var ingen som gjorde läxor eller prov åt mig. Likadant på gymnasiet och även senare när jag läste journalistik och tv; det var jag som pluggade och kämpade; det var ingen som gjorde det åt mig. Vissa nöjer sig med att arbeta hårt på samma arbetsplats hela livet då det är en trygghet och andra tar risker och hamnar då också oftast på bättre arbeten med högre löner. Man väljer sin väg själv.
mim
15 oktober 2009, kl 14:35
jag håller med dig.så är det
Skatter är inte allt
15 oktober 2009, kl 14:41
På vilket sätt är din kommentar ett SVAR på min kommentar?

Jag skriver ingenting om folk som går på socialbidrag eller huruvida skolan fostrar barn eller ej. Jag skriver ju endast om vad sänkta skatter kan leda till.
15 oktober 2009, kl 14:56
Jag vet att du inte skriver om det men det slösas bort en hel del skattepengar till fuskare som hade kunnat läggas på skolor istället.

Jag tror att högre skatt leder till att folk flyttar från Sverige till länder där det är lägre skatt och då blir det ingen skatt alls från dom till svenska staten.

Jag tror att lägre skatt ger mera arbeten och leder till att folk kan ta hand om sig själva.
15 oktober 2009, kl 15:02
Nja, jag tror inte att du VILL förstå..

Även om du väljer den linjen du vill på gymnasiet, så kan det vara så att när du kommer hem så måste du städa, tvätta, ta hand om syskon etc..

Jag har sjkälv ett toppenjobb, och har klarat mig alldeles utmärkt, men jag hade inte ens råd att gå gymnasiet.

Alla har inte samma möjligheter, och alla har inte ens stöd hemifrån.
15 oktober 2009, kl 15:13
Vad menar du med att du inte hade råd med att gå på gymnasiet?
Skatter är inte allt
15 oktober 2009, kl 15:07
Exakt på vilket sätt leder lägre skatt till mera arbeten? Visst, folk som får mer pengar över konsumerar mer och ger på så sätt pengar till företagen. Men samtidigt blir fler och fler arbetslösa eftersom kommunerna säger upp folk.

Att folk flyttar utomlands för att få lägre skatter är nog ett ganska litet problem i större delen av landet. Det är nog framförallt HÖGbetalda egoister som flyttar utomlands för att få en lägre skatt.

Att det slösas skattepengar på fuskare är troligtvis ganska ovanligt. Det är trots allt endast ett fåtal personer som egentligen fuskar. De flesta människor har ett samvete och vill göra rätt för sig i samhället. Det verkar vanligt med fördomar om arbetslösa/sjuka bland Alliansanhängarna.
Johan Strömvall
min blogg anna dabrowski
16 oktober 2009, kl 00:32
Hej Anna! Jag lyssnade på Debatt där du deltog. Du sa att vi kan inte tycka synd och skapa någon offermentalitet eller något det hållet. Du sa också att det ligger hos individen och att alla har ungefär samma möjligheter till att bli vad som helst. Klass var det ni pratade om, min tanke är bara den att om vi ser till exempel på utbildningsmöjligheter. Kan man ju tänka sig att de som producerar samhälleliga institutionerna är medelklassen. Det gör ju i sin tur att det reproduceras in vissa klasser utifrån det ärvda kulturella kapital man har. Det gör ju att en del får det lättare, skolan blir inte en skola för alla utan gagnar dem som äger detta kulturella kapital. Det här inget jag hittar på och det här inte på någon uttänkt individuell nivå, utan det här sker strukturellt i samhället och reproducerar sådana här klasser. Det finns ju även fler aspekter på klass som står relation till varandra. Exempelvis är du kön, etnicitet och sexualitet har också en avgörande betydelse vad som räknas som normen. Det jag pratar om är att det ligger inte bara på individen ansvar utan sker på en strukturell nivå som individen inte tänker på. Som Foucault uttryckte det "makt är kunskap" Jag hoppas du bemödar dig för att försöka tänka i dessa banor också. Tack!
16 oktober 2009, kl 10:49
Att det brinner i förorterna har inget med klasser att göra utan på en riktigt dålig politik. Framför allt på en riktigt dålig sosseinvandringspolitik. Sossarna har byggt upp detta samhälle och nu försöker borgarna städa överallt. Men det är svårt att hinna med ALLT på bara tre år.

När det gäller att sänka skatter så ska man inte vara arg på att VD Bertil får mer i plånboken utan man ska vara glad för att sjuksyster Lisa får det bättre!
Finanskrisen... Vem bryr sig, egentligen?
16 oktober 2009, kl 13:09
Läs noga TT Nyheter:

Anna Anka hetare än budgeten
Mitt under rådande finanskris lyckades Hollywoodfrun Anna Anka få mer utrymme i svensk media än den nya budgetpropositionen. Över 1 400 artiklar skrevs om lyxfrun i svensk media i september. Budgeten nådde bara 1 350. (TT Spektra)
Mitt under den rådande finanskrisen lyckades Hollywoodfrun Anna Anka få mer utrymme i svensk media än den nya budgetpropositionen. Det är medieanalysföretaget Retriever som tagit fram statistik för september månad, när Ankafebern slog till över landet med full kraft. 1 409 artiklar skrevs om den kontroversiella lyxfrun, jämfört med 1 354 artiklar om budgetpropositionen.

- Anna Anka är ett nutidens mediefenomen, att hon får mer utrymme i traditionella medier än budgetpropositionen i dagens ekonomiska klimat, är något anmärkningsvärt. Hon har också fått mer publicitet de senaste 30 dagarna än vad Obama fick för fredspriset, säger Therése Olsson, marknadschef på Retriever Sverige, i ett pressmeddelande.

Undersökningen visar också att Anna Anka genererade 1 100 blogginlägg under september månad. Intresset verkar dock ha svalnat betänkligt i och med att programmet slutat sändas.
19 oktober 2009, kl 10:03
Detta säger en hel del om Sveriges befolkning..
Ma
18 oktober 2009, kl 19:05
Min fråga till dig Anna, hur mycket kan vi sänka skatten med utan att vi ska bli skyldiga någon eller någre. Min andra fråga är tycker du är demokratiskt att sänka skatten i finanstider
19 oktober 2009, kl 10:01
Dessa frågor är tyvärr lite naiva och går inte att svara på enkelt. Hur mycket man ska betala i skatt och hur det ska fördelas är en mycket komplex fråga. Jag är en stark vän av demokrati, men frågan om hur demokrati ska fungera i praktiken är också en mycket komplex fråga som de lärda fortfarande tvistar om.
Johan Landström
25 oktober 2009, kl 01:03
Visst, det är ok att vissa tjänar mer än andra men det är ju absurt att en privat person ska kunna äga miljarder och köpa sig feta villor samtidigt som andra tvingas bo i en liten lägenhet i en skitig förort. Vad är syftet med att ha så mycket pengar? Man kan ju leva bra ändå. Just därför borde överskottet skattas till staten (alltså samhället) så dom kan investeras i skolor och sjukvård.
Alla kan kämpa sig upp säger du. Alla kan inte det om skolorna gör nedskärningar på lärare så att det blir över trettio elever i en klass. Läraren kan omöjligt hjälpa alla som behöver hjälp då. Skolan får in pengar via skatt, alltså kan man inte sänka skatterna så som alliansen gör nu.
Skriv kommentar som inloggad
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Är du inloggad publiceras kommentaren omedelbart, om inte innehavaren har valt att godkänna först. Är du inte inloggad kan du inte se kommentaren förrän den har godkänts av bloggens innehavare.

Senaste blogginläggen


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Redaktionschef: Lena Widman

Sajtchef: Sigge Ennart