Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Bild av en - tja, vad ska man säga / Portolanseglaren

Min mor talade lite varmt om denna kvinna när hon kom till makten: -Hon är så bildad, talar ryska flytande, och...
Jag sa att hon är ju med Bush och hon tillhör de högerkristna.
-Hur som helst så erkänner hon nu att hon godkänt tortyr.
Är man högerkristen så håller man också alltid dörren öppen för grymheten.
-Och är enligt min uppfattning inte kristen alls, det vill säga om Jesus avgör vad som är kristet.



-För övrigt har jag alltid undrat över vad gamla testamentet har med Jesus att göra, Jesus som, vad gjorde han, han  vände ryggen åt de skriftlärda.
26 kommentarer
Storm-orkanen
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/30114
25 april 2009, kl 18:00
Som vanligt Fru Sten så skriver du udda texter. Vem har sagt att Jesus har med GT att göra. Han var i och för sig jude men var en tänkande människa och en förlåtande människa. Sen kan du ju dömma ut alla kristna om du vill. Att dom skulle stå för grymmheter bara för att dom är kristna är ju löjligt. Det är som att säga att män står för våldtäkt bara för att dom är män och några män våldtar. Löjligt!!! Om några dårar som säger sig vara kristna begår hemskheter så får det stå för dom. Alla kristna ska väl inte behöva bära det korset eller?
25 april 2009, kl 20:24
-Lite svårt att hänga med vad du säger. Men om jag tar upp din tanketråd rätt ...nej, jag kommer ingenstans. Men jag anar att jag måste förtydliga: Amerikanska högerkristna, som jag talar om, är till hundra procent i det gamla testamentet. Men kristendom antas också ha någonting att göra med Jesus. Jesus är en viktig bifigur i nya testamentet.

-

Att sen säga att jesus var jude är att ha fattat ingenting.
28 april 2009, kl 16:26
Sant sant! Den lossade typ innan man ens börjat vrida på fästingplockaren.. Sen låg den där på bänken som en liten boll.. Usch, ryser bara jag tänker på det.. Fästingar är verkligen vidriga djur!
♥ Zombie ♥
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/18793
2 maj 2009, kl 09:20
Hmm.Dessa religioner.

Att de även har grenar till höger och vänster det har jag inte tänkt på.
4 maj 2009, kl 17:33
Det där har jag med funderat kring. Det gick så långt att jag och min religionslärare (tillika präst, dock inte min präst, så att säga) hade en dispyt kring det där, eftersom jag ansåg att om man är kristen så ska man hålla sig till det som sägs i Nya Testamentet och om man är jude så kan man med gott samvete hålla sig i det gamla, men om man nu är kristen så ska man inte bara plocka göttebitarna ur gamla testamentet, det vill säga de bitarna som de tycker passar, utan då får man allt vackert sluta äta fläskkött och börja göra brännoffer på altaren också! ;)

Hur som helst, min lärare utmanade mig på att hitta minst tre punkter där Jesus ifrågasatte orden i GT. Som jag minns det hittade jag minst 5 där han ifrågasatte de gamla orden, det mest kända exemplet torde vara: "Den som är utan skuld kan kasta första stenen." där han ju faktiskt på ett ytterst diplomatiskt sätt tar avstånd från ett brutalt straffsystem...

Men nåja, det var bara lite funderingar. Tycker hur som helst att hennes namn hade varit fantastiskt på någon form av maträtt hos den lokala Thairestaurangen. "Condoleeza Rice", rätt bredvid "Stor Familjelycka" som serveras på kinarestaurangen nere på Nya Torget här i stan. :-D
4 maj 2009, kl 19:31
-Ett rik och fyllig kommentar, Michis.

En mycket viktig sak som du tar upp, Jesus ord att "den som är utan skuld kastar första stenen." Han tar som du säger avstånd från ett brutalt bestraffningssystem. Han gör då också upp med ide'n om syndabocken, det att någon annan tar på sig skulden. De så kallade kristna har inte fattat att när Jesus säger " Jag dör för era synder" så är det ett sorgset konstaterande av att människorna inte förstått honom utan låter honom bli syndabock, inte ett bejakande på nytt av syndabockstraditionen.

Jag börjar bli mer och mer övertygad om att Kristendomen inte har något som helst med Jesu ord att göra, utan är en variant av Judendomen. -Nietzsche har rätt: -Den siste kristne dog på korset.
4 maj 2009, kl 19:40
Du skriver på ett sätt som de flesta inte förstår. De märks på en del kommentarer.

Fortsätt skriva bra.

Ja smygläser ibland, även om jag sällan kommenterar!

ha de bra!
5 maj 2009, kl 10:01
Tack för de orden, Browny.

-Jag smygläser också din blogg, om än jag inte heller kommenterar så ofta.
margerittania
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/24240
8 maj 2009, kl 10:08
Bra skrivet
8 maj 2009, kl 10:12
Tack för de orden, Margerittania.
Himlen är trasig
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/25998
8 maj 2009, kl 12:13
Måste fundera lite mer på dina slutrader innan jag kan säga någonting.
12 maj 2009, kl 20:38
Nej, Jesus gjorde inte alls så. men han sa att kärlek och förlåtelse var ännu viktigare än att följa lagar och regler. Dock säger han att 10 guds bud, fortfarande gäller. Det han menade var att man kan inte vara en kristen i grunden om man följt lagen, när hjärtat är dömande och hatiskt.

Ja, det finns kristna som inte uppför sig som kristna, det är oerhört sorgligt.

Jag 'r mycket tacksam för dina kommentarer hos mej! Dina förslag på blommor verkar sannolika.

Tackar varmast att du tog dej tid!

Allt gott till dej!
15 maj 2009, kl 10:59
Underligt med en religion som har ett tortyrredskap som symbol - att dö på korset var ingen höjdare ens när det begav sig.

Svar från min blogg:

Sten - svenska är bra!!! Har funkat hela livet so far (?). Vad jag menar med engelskan är att den är så otroligt nyansrik (håller med om min fascination för det inte helt tydliga), inte på gott eller ont, utan just det. Svenskan är nästan ett bättre språk när det gällar praktik, att uttrycka saker rätt på. Men det är en amatörs tankar, medges. Uno
15 maj 2009, kl 13:49
Nej Uno, att använda ett tortyrredskap som symbol för det gudomliga liknar frimureri, tänker jag, men det är den omvända ordningen som gäller här, förstås.

Den tidens förnuftiga människor som mötte kristendomen såg den som ren idioti: Att dö och uppstå och komma tillbaka och försvinna igen var bortom all sans.

-

Det var en kort tid då de förnuftiga religionerna fanns samtidigt med kristendomen (kanske att den tidiga kristendomen hade något med Jesus att göra), sen var det slut med förnuftets beröring med tron.

-

Nietzsche säger en tänkvärd sak om just korset. Korsfästning var den grymmaste av alla avrättningsmetoder man hade för sig, den användes bara mot de värsta förbrytarna. Nietzsche säger att det finns något typiskt Judiskt i det att göra det lägsta till det högsta, att som i detta fall göra symbolen för den värsta förbrytarens straff till symbolen för frälsning. Detta visar också att kristendomen är en del av judendomen och ingen självständig religion.
15 maj 2009, kl 14:07
Ett mycket tänkvärt inlägg Sten. Och jag har även läst på alla kommentarerna och rynkar på pannan vid vissa.. hm..

Men det kommer du och andra säkert göra nu när jag skriver min... :)

Condoleeza Rice är en både smart och vacker kvinna som kommit väldigt väldigt långt i sitt liv. Kan man tro. Men hon fick betala ett högt pris. Sin själ. Godheten, som säkert fanns där. Rättvisetänket, empatin, kärleken - allt det som människor ur sämre klasser brinner av, när dom börjar sin resa - det fick stå över för makt, kontroll och våld.

...

Jag ser hela bibeln som en helhet. Jag skulle aldrig någonsin utesluta gamla testamentet för att jag är kristen. De poetiska böckerna i GT är så fyllda av visdom, tröst och kärlek - så varför utesluta något som människor i många år fått sin näring ifrån?

Ny Testamentets författare deklarerar helt klart att lagarna från GT är omkullkastade, i och med Jesu Kristi död på korset. Alla brännoffer, sabbaten etc. är inte längre än lag.

Kristi försoningsdöd är kärnan i kristendomen. Det är därför som korset står som symbol. Allra mest uppståndelse korset. Där man kan se att döden inte hade någon kraft, utan livet segrade.

Men jag förstår att tänkande människor, inte sväljer denna tro. Den är för full av motsägelser och framförallt människor som förstört så mycket av tanken bakom kristendomen. Det goda, icke-dömande, kärleksfulla och livgivande är för längesedan nedsolkat av makt och kontroll människor - var helst kyrkan finns.

tack för att du gav mig återigen något att fundera över...

*ros* Anna
15 maj 2009, kl 14:18
Hej Quennia, Västs odelade sympati för det Sionistiska projektet, den etniska rensningens vidriga stat, har fått mig att grundligt omvärdera kristendomen. Jag har bara precis börjat det jobbet. Jag börjar misstänka att det mesta är fel av vad vi lärt oss.

En intressant sak: När Jesus säger "den som är utan skuld..." så står det att han satt och ritade i sanden. Detta har alltid fascinerat mig: Vad var det hand ritade? medan han sade dessa revolutionerande ord, som alltså de så kallade kristna inte förstått innebörden av, eftersom de ser något stort, och inte sorgen, i att han dog "för era synders skull."

-

Att rynka pannan, Qeenia, gör jag kanske, men vad då, det är att tänka efter. Och det du skriver är eftertänkansvärt. Återkommer. Hej
Gloria Mundi
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/13107
16 maj 2009, kl 15:08
Jag säger ju det. Jesus borde ha spelat in sina tal på video eller dvd så att vi kunde se vad han VERKLIGEN sa idag, och inte bara det förvrängda från "de skriftlärda" och präster som bara ville hjärntvätta folket.

Jag tror på Jesus alltså. Men jag är inte hjärntvättad.
16 maj 2009, kl 15:52
-Jo, det hade varit bra att ha förstahandskontakt. Hans språk var arameiska, så tolkningsproblemen hade funnits där ändå, tyvärr. Men de hade ju varit mindre ändå.
queenia
20 maj 2009, kl 23:46
du har fullt upp med bloggen ser jag.. :)

inte ett enda nytt inlägg här inte..

ha det gott.. Q.
LängsVägen
9 augusti 2009, kl 17:58
Ville tacka för besöket, och då passar det väl bra att göra det "hos" dig... Jag instämmer i vad Carina och Queenia skrivit om kristendom, GT, NT ovan. Men jag tror att Gud ändå hade koll hela tiden på vad som skulle vara med i det vi nu kallar Bibeln och vad som inte skulle det. Och sedan använde han olika människor som efter bästa förmåga och en hel del lyssnande till honom skrev ned det. Hela tiden med hjälp av Anden, annars hade det aldrig varit möjligt.
Det står också i Bibeln att Jesus själv sa om lagen att han inte kommit för att upphäva den, utan för att uppfylla den. Den fyller en funktion, att få människor att inse att de kommit fel och att söka sig till Jesus... men lagen kan inte ta bort våra fel=vår synd, det kan bara Jesus göra. Det var därför han kom och blev som vi, dog för oss och uppstod från de döda, och sände sin ande. Jesus tog inte bort lagen och sa lev som ni vill, jag älskar er så jag bryr mig inte om hur ni väljer att leva. Han sa snarare att jag älskar er vad ni än gör, men det finns gott och det finns ont och det som är ont leder er fel och förstör er. Kom till mig istället och ta emot det som är gott och som bygger upp er och ger evigt liv.
Och han uppfyllde lagen, dvs han är den ende som verkligen kunde hålla den till 100% och han gjorde det i vårt ställe. När vi litar på det och på vad han gjort för oss så får vi leva av nåden och han går med oss, vi får gå tillsammans och på så sätt nå målet. Så förstår jag honom utifrån vad jag fått med mig hittills. (men jag är inte färdig med honom)
Sen tycker jag också att det är så sorgligt med människor som säger och gör destruktiva saker "i hans namn". Saker som motsäger den han är. De borde inte göra det utan istället göra upp med det, våga se det för vad det är och bekänna det istället, och vända sig ifrån det. Men men, människor är människor och ibland tar det tid att fatta......
Hoppas du läser detta fast kommentaren kom ett tag efter själva inlägget den hör ihop med, och fast jag skrev ett gäng rader. Och välkommen åter till mig om du vill, det är kul att veta att det varit någon på besök.:)
portolanseglaren
9 augusti 2009, kl 23:33
-Hej, "LängsVägen": Jag börjar mer och mer luta åt att kristendomen är en variant av judendomen, att kärleksbudskapet inte är universellt i kristendomen. Jag menar att västs odelade stöd för staten Israel, alltså inte utopin "Israel" utan stödet för den folkfördrivande, elitistiska staten Israel visar på detta.
filibustern
5 september 2009, kl 17:34
Hm, "lita aldrig på en hippie" kanske passar in både här och där när det passar! Jag minns en debatt i skolan, Läraren kastade fram en teori, som en fördom, angående hämnd inom Islam. "Det är fel det finns ingen hämnd inom Islam det är en fördom. Vi Kristna har ju samma gud och delar gamla testamentet med muslimerna" skrek en elev när vi läst en stund och klassen mumlade o ja, o ja.
- Det är fel sade jag.
- Hur vet du det, sade hon?
- Det vet jag inte, men det står så längst ner på sidan, så är det inte fel på översättningen så... Ibland är det svårt att läsa till punkt, ibland även att förstå till punkt...

Må gott i krediten
portolanseglaren
5 september 2009, kl 18:55
-Det är konstigt med idén om hämnd "inom" någonting. Det är en vanlig förväxling, tyvärr, att blanda in personliga drivkrafter, som hämnd, i abstrakta föreställningar, som kristendom eller islam. Bortsett från detta vill du väl ha sagt att man ska läsa till punkt, och du tycker att jag inte gjorde det när jag skrev att dina kommentarer på ABs sidor, de kommentarer som blivit borttagna, att de var " mångtydiga och därför inte lätta att förkasta eller bejaka." Det kan hända att du har rätt, att jag inte läste dina kommentarer, på artiklar jag inte sett, till sista punkten. Än sedan ? Det var ju inte som kommentarer jag såg dem utan som exempel på refuseringar, och jag bedömde dem utifrån tonen i dem. Jag tycker nu att det är OK med texter som inte är entydiga, jag tycker tvärtom att de är att föredra när det inte handlar om sakframställningar och dyligt. Men din fåfänga är sårad av Ab och det kan jag inte lindra. Hej
filibustern
5 september 2009, kl 19:52
Nix, jag tycker själv att det är svårt att inte ha förhastade slutsatser och är snarast förvånad över refuseringen. Men Rice vände hippien ryggen och vände sig till de skriftlärda eller läste hon bara inte till punkt? Hon kanske inte litade på honom och hans budskap! Må gott
Kao
1 november 2009, kl 14:21
Jag ryser när jag ser den kvinnan, Condolezza Rice. Usch!
---------------
Just precis: Gamla Testamentet är ju judarnas historia och har inte direkt med Jesus att göra, annat än att han var jude.
Folk i allmänhet tycks inte vara så bekanta med, eller intresserade av världens mest lästa bok....men det vimlar av åsikter om den. Märkligt.

Annars är det Nya Testamentet som gäller om man vill veta något om Jesu liv och leverne, ur olika apostlars synvinkel - plus att det står en hel del annat där.

Händer att jag tar fram Bibeln för att kolla vissa saker. Ur GT endast Höga Visan. Fick nog av Bibeln som barn....

Uppenbarelseboken är riktigt ruggig, men framtidsspådomarna är inte alls helt uppåt väggarna.....om man läser den med 'open mind'.Mycket av det som står där har redan hänt i nutid, eller är på G.

Kao
portolanseglaren
1 november 2009, kl 15:57
-Jag började läsa "Jesus - en karaktärsanalys" i somras. Det är filosofen Axel Hägerström som skriver. Jag kom inte så långt i den men lärde mig en del värdefulla saker, som till exempel förhållandet mellan sympati, empati och hat. Vad jag vill komma till är att jag börjat förstå att kristendomen helt enkelt är en judisk lära, att den är en variant av den. Jag är inte längre säker på att Jesus var den universalist som jag trodde men en sekterist, precis som vilken Israel som helst: Vi, guds utvalda, mot de andra, skräpet som kan pulveriseras utan att samvetet får sig en minsta törn.

-Vägen framåt går genom Buddismen, det är min övertygelse, Buddismen, trossystemet som kallas ateistiskt.

Hej då Kao
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna