Senast Skrivet

Slumpa en blogg

"Skattesänkningar," skatter och bidrag - en utredning. / Portolanseglaren

När de flesta tänker på skatter så tror jag att de i första hand tänker på den skatt om ungefär 30% som de som  löntagare betalar. Vad de kanske inte tänker på är att det inte är med denna skatt som de solidariskt hjälper arbetslösa, sjuka och andra behövande. Dessa cirka 30% är kommunalskatten, men bidragen, undantaget försörjningsstödet eller socialhjälpen, betalas av statliga medel.

Det är först när du tjänar 384 600,  ca 32 000 kronor/månad som du betalar statlig skatt på din inkomst och som du kan säga: staten tar av min lön för att hjälpa de fattiga och sjuka.

Högerregeringen har gjort stort väsen av att de sänker skatterna för löntagare, men kommunalskatten sänks inte och inte heller den statliga skatten.

Staten får framför allt pengar genom andra källor, andra skatter. Ska dessa sänkas? -Jag har inte sett något sådant. Vad Högerregeringen gör för att ge löntagare "skattesänkningar" är nedskärningar i de offentliga utgifterna. De småpengar du får extra sker på bekostnad av de totala utgifterna för  välfärden.

Vad ska man skära i? -Levnadsvillkoren för de fattiga och sjuka? -Mycket troligt. -Vad ska bort mera? Rysligt spännande.

12 kommentarer
Herr och/eller Fru S
1 februari 2010, kl 08:41
Fast jobbskatteavdraget gäller ju samtliga.

Fast det totala skattetrycket är ju högre än ca32%, du har momsen, du har skatt på diverse bränslen, du har divserse miljöavgifter på din uppvärmning.

Vi betalar en jädrans massa skatt. För mig är frågan snarare om vi använder skattepengarna på rättsätt. Tycker det saknas en riktigt analys om vad vi vill uppnå med statlig verksamhet, vad kostar det vi vill uppnå, sen får man utgår därifrån. Som det är nu har vi en massa verksamhet utan att veta om vi behöver den, om vi verkligen vill ha den, man bestämmer vad den får kosta utan att veta om det är rätt peng.

//Herr S
portolanseglaren
1 februari 2010, kl 08:56
-Jag håller inte med.
Det vi betalar in till staten och kommunerna betalar välfärden. Det är inte "en jädrans massa". Högeregeringen kommer att skära i de offenliga utgifterna, sänka välfärden.

-Och öka utgifterna för den enskilde genom avgifter.
Pellefantia
1 februari 2010, kl 08:45
Bra inlägg. många frågor som ännu är obesvarade från båda sidor... om gärna och hälsa på min blogg, skrivit om en annan lögn...
portolanseglaren
1 februari 2010, kl 08:56
-Ska jag göra.
ThomasWu
1 februari 2010, kl 08:56
Du har helt rätt i att man oftast tänker på de 30% skatt på lönen. Och du har också rätt i att vi betalar en massa andra skatter, energiskatt, fastighetsskatt, bensinskatt, reavinstskatt, punktskatter och sedan moms på allting.
Jag räknade lite på det for några år sedan och hamnade på ett totalt skattetryck på runt 80%!!!
Dvs, av min bruttolön fick jag själv bestämma över 20% resten var olika slags skatter....
Har du själv räknat på hur mycket skatt du verkligen betalar??

Spelar det nån roll vilken skatt som går till vad?
portolanseglaren
1 februari 2010, kl 09:08
-Det finns en kalyl som visar att snabblöparen Akilles inte kan komma ifatt en sköldpadda.

-Skattesystemet är idén om att från flera källor tappa av något för att skapa den fond som -bygger välfärden, om man är vänster.

-Det är att spela på folks intuitiva uppfattning om vad skatter är som gör det möjligt för högeralliansen att tala om "skattesänkning" när de i själva verket skär i välfärden.
Summasummarum
1 februari 2010, kl 13:35
Till det mest tröttsamma med borgare hör deras skattegnöl. Det går att stå ut med brist på solidaritet och medmänsklighet, för vi har kommit olika långt i vår utveckling och mognad. Men detta infantila gråtande över att inte få handla och köpa så mycket man orkar, att det är är ett frihetsberövande att bidra till till skolor, sjukvård, samhällsbygge, etc, är tålamodsprövande eftersom det inte är någonting annat än omskrivningar för en inskränkt människosyn och egoism...
portolanseglaren
1 februari 2010, kl 13:49
-På pricken!
Jag
1 februari 2010, kl 20:38
Har man inte redan skurit ordentligt för de sjuka och gjort många av dem fattiga dessutom? I SVD 070927 t.e.x. uttalar sig Husmark och Reinfeldt om hur de nya sjukreglerna ska hjälpa till med "skattesänkningarna".
- Vi närmar oss den där tusenlappen, sa Reinfeldt i Vaxholm. Jag vill öka drivkrafterna för dem som befinner sig utanför arbetsmarknaden att ta sig in på arbetsmarknaden.

Vad rätt du tänkt men det blev fel, skulle man kanske kunna säga när han gav sig på de sköraste i samhället. Det finns andra, med mer krafter som behöver komma in på arbetsmarknaden. Prio ett torde vara ungdomsarbetslösheten.

Skatter skulle det visst handla om, så att jag inte hamnar på ett sidospår. De siffror jag har är följande:
Den totala skatten år 2006 uppgick till 48,7% av BNP
2010 beräknas skatten uppgå till 46,2% av BNP.
Låter inte så mycket, men i kronor motsvarar det ett skattebortfall på 80 mijarder kronor/år.
portolanseglaren
2 februari 2010, kl 08:40
-Ett mycket viktigt tillägg du gör: Du visar hur stort skattebortfallet blir, hur pass stora resurser som försvinner ur välfärden till förmån för en skärv, "skattesänkningen" för löntagaren.

-Och ungdomsarbetslösheten, som givet borde vara första prioritering istället för att skaka livet ur sjuka och arbetslösa. Dessa sista borde få utbildning istället i den mån deras kunnade är för gammalt för arbetsmarknadnen.

-Saker som den samlade Vänstern kommer att ta tag i.
ThomasWu
3 februari 2010, kl 09:02
Gnäll över skatterna... För mig handlar det inte om att kunna köpa med prylar, utan att ha den ekonomiska makten över mitt eget liv. Att inte behöva vara beroende av politikers eller försäkringskassans välvilja.
Och det gäller inte mig, utan samhället i stort. Att ge oss alla möjligheten att ta makten över våra liv, att inte lägga den makten i händerna på politiker.
Det handlar inte om "brist på solidaritet eller empati" - tvärtom!! Det handlar istället om att ge oss alla möjligheten att skapa en egen trygghet.
portolanseglaren
3 februari 2010, kl 09:57
-Detta är den enda Moderata litania jag släpper in på min blogg och just för att få säga det.

Den inte kommenterar mitt inlägg utan är ett själv ett inlägg i miniatyr och detta miniinlägg är en enda väldig maräng av ingenting och söta ord.

"-Egen trygghet?" -Är det tilläggsförsäkringar? när välfärden fördärvats av Högern?
-Tvärtom-empati? - Är det namnet på att beröva fattiga och sjuka medel att leva på?

-Tvärtom-empatin försvinner i höst, förhoppningvis för alltid.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Bloggportalen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna