Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Thomas blogg
En blogg om ... tja, vad vet jag vad som kommer att hända här? Det ger sig säkert!

Skattesänkningar är välfärd

Efter att Sverige nu har en stark ekonomi och mycket god tillväxt planerar Alliansen att fullfölja sina vallöften att ytterligare sänka skatten för vanliga löntagare. Vänsters svar är lite märkligt. De säger "vi vill hellre satsa på välfärd"

Men skattesänkningar innebär ju högre välfärd! Under Alliansens regering har alla vi vanliga löntagare fått motsvarande en extra månadslön i plånboken varje år. Det är mer välfärd än vad den Rödgröna röran nånsin har gett oss. Det innebär också en ökad frihet, att själva välja hur vi vill använda vår lön. En del vill spara, andra vill köpa ett bättre boende och andra vill kanske resa. Men det är våra pengar, som vi väljer att göra vad vi vill med!

Skattesänkningar innebär ökad välfärd och mer frihet - det är viktigt att inte glömma bort det.

18 kommentarer
Henrico
12 april 2011, kl 19:35
Samtidigt kommer det som jag ser det en hel del ansvar med detta också.

Om man ger mer frihet, kommer automatiskt med ansvar och det hoppas jag att folk inte glömmer.
ThomasWu
13 april 2011, kl 16:58
Jag har fullt förtroende för att vi vanliga löntagare kan axla det ansvaret.
Jag tror till och med att vi är bättre på att ta det ansvaret än våra politiker och byråkrater
Bloggaren Magnus
12 april 2011, kl 19:45
Just precis så är det.
ThomasWu
13 april 2011, kl 16:59
Topp!
Fredrik
12 april 2011, kl 20:00
Det har du så väldigt rätt i

Men...när vård, skola osv försvinner, de sjuka dumpas, de arbetslösa trampas det på osv osv... försvinner inte välfärden då?

Vi har det bra idag. Men vad händer imorgon eller nästa när ingen sjukförsäkring eller vård eller annat bra att ha finns kvar?

Jag tycker Mumlan är ett fint exempel på tex. välfärden sjukförsäkring. Jag kommer ihåg henne när den debatten var stor här på bloggen för ett år sen. Hon härjade högt att det var så bra med lite vilja och tvinga ut de sjuka i arbete. Men hur ser det ut för henne idag? Cancer men försäkringkassan nekar henne full sjukpenning trots läkarintyg, och hon orkar inte jobba. Men lyssnar de på henne? Nä lagen säger att hon kan jobba.

Fråga sen de som blivit nersparkade av Reinfelsts sk. välfärds-skattesänkningar om de stärkt borgarnas "välfärd". Men just ja, de lever ju på bottenskiktet så det gör inget att de går under. Bara vi andra har det bra och kan konsumera.
ThomasWu
13 april 2011, kl 17:01
Skulle vård, skola och sjukförsäkring försvinna?
Kanske dags att du tar av dig både skygglapparna och foliemössan.
Herr och/eller Fru S
13 april 2011, kl 17:08
Ser lite olika på det där, visst skall folk kunna påverka sin livs situation mer än vad dom gör idag, själva välja vad pengarna skall gå till. Samtidigt så tycker jag det är rimligt med en skattesats kring dom 25-30 % om dom pengarna används rätt.

Personligen så hade jag hellre sett att man såg över hur pengarna användes än att hålla på att bråka om hur mycket av mina pengar dom skall använda till olika saker.

Tänk om vi hade kunnat utveckla vårt samhälle än mer, skapat än bättre förutsättningar för företag, forskning osv.

//Herr S
ThomasWu
14 april 2011, kl 06:57
Jag håller helt med dig! En skattesats på 25-30 % hade varit helt rimlig.
Men idag ligger ju skattetrycket för oss vanliga löntagare på mer än det dubbla.
ThomasWu
14 april 2011, kl 06:57
Jag håller helt med dig! En skattesats på 25-30 % hade varit helt rimlig.
Men idag ligger ju skattetrycket för oss vanliga löntagare på mer än det dubbla.
Fredrik
13 april 2011, kl 19:26
Ja du Tomas, gör det (ta av dem) och välkommen till verkligheten!
Exemplet jag skrev ovan är inte sant då? Mumlan som t o m tigger pengar på bloggen såg jag. Bra borgerlig politik som gör så mot sjuka.

Jag lever själv nära personer som blir behandlade som boskap. Men det de och anhöriga upplever är alltså inbillning och slöhet enligt dig. Och det felaktiga valet de gjort då förståss att bli svårt sjuka.

Herr S har rätt, pengarna borde läggas där de behövs.
ThomasWu
14 april 2011, kl 07:01
Tyvärr - jag har ingen aning om vem "mumlan" är, eller hennes bakgrund eller historia! Att ta till med ett nickname från en blogg för att försöka bevisa att skattesänkningar som ger oss alla en extra månadslön i fickan inte skulle ge högre välfärd funkar inte!

Visst ska pengarna läggas där de behövs. Men är det vi själva som ska bestämma var de behövs eller politiker som ska bestämma över var de pengar du har tjänat behövs?
Fredrik
14 april 2011, kl 11:22
Mumlan är ett nick, men för det är hon inte varken speciellt anomym eller står för skattesänkningar. Vill bara påpeka att olyckan drabbar även de som röstar M.

Ett exempel ur hennes blogg:
http://blogg.aftonbladet.se/mumlan2/2011/03/mumlan-mumlar-varlden-ar-full-av-tappade-sugar.

Jag håller med om att kankse inte jag ska bestämma var skattepengarna ska gå, men jag vill inte att den största kakan ska gå till den redan rikaste truppen, tex. Reinfeldt him self. Har man en månadslön på 140 000 behöver man då massor av tusenlappar till i månaden? Och det på bekostnad av de redan svagaste och utsatta, de som behöver lite stöttning och inte någon som helt drar undan mattan eller låtsas som att inte sjuka och arbetslösa finns.
ThomasWu
17 april 2011, kl 20:54
Å andra sidan betalar ju de som tjänar 140 000 ungefär 1 miljon kronor i löneskatt varje år. Utöver det betalar de ungefär en halv miljon i "arbetsgivaravgift".
Löneskatten för en person som tjänar 140 000 kr/månad motsvarar ungefär 15 personer med genomsnittslön.
Fredrik
14 april 2011, kl 11:40
Själklart menade jag att hon inte står för skattehöjningar! :)
superzeke
17 april 2011, kl 22:46
Egentligen så skulle det ju fungera att inte ha några skatter som helst (även moms o.s.v) om vi gick över till ett "full reserve banking" system där Riksbanken hade ensamrätt på nyutgivning av valutan och gav ut den som en tillgångsbaserad sådan. Räntan kunde vara kanske 2 % för låntagare och 1 % för insättare. Enda gången det skulle behövas inkasseras skatt är ju i så fall om penningmängden skulle bli för stor och de pengar som tas in på sådan skatt destrueras för att dra ner på penningmängden.
ThomasWu
8 maj 2011, kl 19:42
Intressant tanke - kanske. Måste läsa på lite.
Transparent
23 april 2011, kl 12:27
Skattetrycket på vanliga löntagare ligger på mer än det dubbla av 25-30%? Elaborera gärna. Medelinkomsten i Sverige är ca 25 000:- brutto, ska vanliga löntagare räknas dit? I sådana fall betalar inte vanliga löntagare statlig skatt vilket innebär att de endast betalar kommunalskatt vilken idag ligger mellan 30-34% beroende på kommun.

Och de som betalar statlig skatt betalar antingen 20% eller 25% ytterligare, men det gäller bara för den del av inkomsten som överstiger skiktgränserna.
ThomasWu
8 maj 2011, kl 19:47
Visst, den direkta löneskatten är 25 - 30% för vanliga löntagare. Sedan tillkommer arbetsgivaravgiften som arbetsgivaren betalar in i skatt. Till sist 25% mervärdesskatt på det du konsumerar.
Om din lön är 100 kr, betalar du 25 kr i löneskatt, din arbetsgivare betalar 30 kr och till sist betalar du ca 11 kr på det du konsumerar.
Vilket innebär att du betalar 66 kr i skatt på din hundralapp.
Då har jag inte räknat med alla andra punktskatter på t ex tobak, alkohol, el, bensin osv
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna