Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Inte trovärdigt

Lars Leijonborg verkade mer speedad än vanligt i SVT:s utfrågning i kväll. Han skrek i samma tonläge hela tiden och svetten pärlade.
Men visst, det är ändå imponerande att mannen orkar efter allt som hänt och fortfarande kanske händer.
Två saker blev tydliga: Lars Leijonborg fortsätter att skylla spionskandalen på ett ungdomligt infall - hans partikamrat Per Jodenius, kallar han bara för "24-åringen" - ett medialt sätt att sätta en förbrytarstämpel.
Först i slutet avbröt Marianne Rundström och påpekade att det ju faktiskt handlar om att flera i högsta partitoppen varit inblandade. Tyvärr påstod hon att Jan Björklund själv skulle ha laddat ned en skolrapport, vilket är felaktigt. Däremot har hans stab gjort det.
Leijonborg försvarar sin partisekreterares handlande, vilket är obegripligt.
Hela storyn om att Johan Jakobsson skulle agerat i mars genom att säga åt LUF:s Per Jodenius att sluta med datorintrånget och göra offentlig avbön är så konstlad att få torde gå på den.
OM det skulle vara så borde rimligen Leijonborg varit informerad av sin partisekreterare om att världens avslöjande om hans parti skulle komma i tidningen - vilket SVT:s utfrågare också konfronterade Leijonborg med i kväll.
 Han hade inget bra svar.
Att gå till pressen innebar tydligen i Jakobssons/Jodenius värld att gå till Expressen.
Det var nog knappast för att göra avbön som de gick till Expressen utan för att söka anonymitet - genom Expressen fick de ju källskydd och skulle kunna klara sig. Så kunde journalisten fixa jobbet åt dem.
Ja, ja jag spekulerar, men det är för att visa att Jakobssons påstådda agerande för att stävja datorintrånget inte har någon trovärdighet. Här ligger minst en hund begraven.
På frågan om varför folkpartiet inte direkt gick till polisen hade Leijonborg inte heller något bra svar - genom att ge offentlighet skulle sedan socialdemokraterna kunna polisanmäla var hans hållning.
Vilken syn på moral och lag och ordning!

Det andra som blev tydligt i kvällens utfrågning är att det inte finns en gnutta socialliberalism kvar i dagens folkparti - jo kanske på en punkt, Leijonborg slogs för folkbiblioteken och rätten till gratis lån.
Alltid något.
Mer om utfrågningen på morgondagens ledarsida.





30 kommentarer
Christian
7 september 2006, kl 22:29
Leijonborg vann! Fy fan vad skönt, var rädd för att s och v skulle få en mandatperiod till. Tack Lars du gjorde det bra!
Lennart
7 september 2006, kl 22:33
"Tyvärr påstod hon att Jan Björklund själv skulle ha laddat ned en skolrapport". Som utfrågare kan man tydligen kasta ur sig vilka rykten som helst och göra vilka förvrängningar som helst. DET tycker inte jag är seriöst.

Lennart
Mark Ehnestam
7 september 2006, kl 22:37
Jag är förbluffad över att en politisk kommentator inte kommenterar politiken, utan hemfaller åt aftontidningarnas tematiska skandaljournalistik. Vad händer med de politiska frågor som ställdes och besvarades? Viss kan man diskutera varför inte follkpartiet polisanmält, men varför polisanmälde inte SAP så fort intrånget blev känt? Man utredde frågan först, sen polisanmäler man i lagom tid för valspuretn. Om någon gör intrång i mitt hus, min dator eller min bil så polisanmäler jag direkt. Sen får polisen utreda. Helle Kleins kommentar kring partiledarutfrågningen strandar redan på andra stycket. Sen kan den inte ta sig flott igen. Synd på en annars kompetent kolumnist. men det är klart, om man inte kan kritisera politiken så får man väl gå runt det, särskilt om man har ett ansvar som politisk chefredaktör på en socialdemokratisk tidning.
Mattias
7 september 2006, kl 22:39
Är inte tanken att alla, som går igenom grundskolan, ska få det stöd de behöver (t.ex. speciallärare, vilket vänsterblocket effektivt har rationaliserat bort)för att klara av att läsa och skriva en socialliberal tanke? Lite grann som att "alla ska med", fast på riktigt?
Fredrik
7 september 2006, kl 23:18
Sannslöst endimensionell analys av Helle Klein. Snacka om dubbelmoral. Jag försvarar inte de skyldiga Folkpartisternas handlingar - långt därifrån. Men med motsvarande resonemang borde Göran Persson tvingats avgå många gånger om efter sossarnas alla (trovärdighets)skandaler och maktmissbruk genom åren. Jag kanske får lov att påminna om Mona Sahlin, Lars Danielsson, Laila Freivalds, Bosse Ringholm, Björn Rosengren... Du får ursäkta Helle - jag har tappat räkningen...
Carl Magnus
7 september 2006, kl 23:20
Du och åtskilliga andra socialdemokrater, inte minst Ulvskog, har utvecklat en agenda de senaste dagarna som helt saknar proportioner och förankring i verkligheten.

Ägna er nu, för er egen och demokratins skull, åt väsentliga politiska, för de närmaste fyra åren avgörande, frågor under de dagar som återstår till valet.
Unio Logica
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/4492
7 september 2006, kl 23:28
Jag är mest irriterad på alla dessa s k opinionsundersökningar som internettidningarna har och vars resultat de slår upp med stora rubriker på förstasidorna. De säger ju ingenting om hur svenska folket i sin helhet tycker, utan fungerar på sin höjd som mätare av vilka politiska åsikter internetanvändarna har. Och det är INTE desamma som hela svenska folket. Dessa s k opinionsundersökningar är därför extremt missvisande. Och inte bara därför: troligen sitter det mängder med muffare, luffare osv och vrålröstar på de sina. Ok om internettidningarna har sådana skojröstningar, men det är INTE OK att slå upp det som förstasidesnyheter! Det ä'r att lura läsarna eftersom de inte på något sätt representerar svenska folket.
8 september 2006, kl 00:15
Man skriker och skanderar: Demokratin är förlorad! Detta pga de händelser som hänt... Men när man försöker lämna händelserna, så är vissa journalister högst intresserade att fortsätta med denna icke demokrati-främjande rapportering. Först gnäller man över att fokus från de viktiga frågorna försvinner - men varför gör man då inget över att börja fokusera på de viktiga frågorna? Kanske därför att de som har allt att vinna i denna fråga, är den rödgröna röran.
Lars Jakobsson
8 september 2006, kl 05:00
Hej Helle!

Måste nog påstå att Lars Leijonborg verkar vara trovärdig. hans uppriktiga sorg över det inträffade och fokusering på att se framåt var mer än trovärdigt. Den enda som kanske inte är trovärdig är nog du själv...

Hälsningar!

Lars
Niklas Lindgren
8 september 2006, kl 05:18
”Hela storyn om att Johan Jakobsson skulle agerat i mars genom att säga åt LUF:s Per Jodenius att sluta med datorintrånget och göra offentlig avbön är så konstlad att få torde gå på den.”

Jag tycker att du Helle Klein, med flera, gör en konstig tolkning här. Ni tyder det som att Jakobsson gjorde en korrekt bedömning i mars av vilket sprängstoff denna affär hade. Lite tyder på det.

Först och främst gav han Jodenius order om att berätta detta för en journalist . Detta vet vi är sant i och med bi-historien med Expressens Niklas Svensson. Alltså gav han uppgiften att lösa denna möjliga skandal till en 24-åring som faktiskt skapat hela skiten. Bara det låter minst sagt korkat och riskabelt. Vidare så skulle det göras via en journalist som i princip kan vända eller vrida på denna information hur som helst. Det låter även det riskabelt i jämförelse med att hålla en presskonferens med partistyrelsen.

Sedan understryks det hela med att Jakobsson själv inte ens verkar ha kommit ihåg, eller brytt sig om att följa upp historien när journalisten inte publicerade storyn. I och med det öppnade ju Jakobsson för en än värre katastrof än den han just försökt undvika i och med hans order till Jodenius.

Snurrigt så det förslår, men en sak är säker. Jakobsson tolkade den här skandalen helt annorlunda än vad utfallet visat sig vara de senaste dagarna. Han förstod inte allvaret. Om det beror på att Jakobsson har dåligt omdöme, tillfällig sinnesförvirring eller att han faktiskt inte fick reda på hela sanningen av Jodenius kan vi naturligtvis bara spekulera i. Men hur som helst så är det rätt troligt att han inte berättade något för Lejonborg, eftersom han så uppenbart inte ens förstod allvaret i situationen.

Förresten, märk väl att inte heller Niklas Svensson verkar ha tolkat saken rätt, eller fått hela storyn från Jodenius. Skulle verkligen Sveriges mest scoop-sugna reporter inte rapportera att en fp-medarbetare har brutit sig in på sossarnas nätverk i 4 månader?

Skulle inte tro det.
kattis
8 september 2006, kl 06:44
jag fick inte intrycket att Leijonborg vann. men alla andra tycks göra det (tycka att han vann, inte att alla andra vann - ville bara vara tydlig)

om jag skall säga något om skandalen, förstår jag inte varför många hängde sig på ordet våldtäckt, när egentligen var fråga om brott och offer ... men, men ...

vidare tycker jag att Leijonborg som så många andra politiker är "för" bra på retorik och därmed är han inte övertygande. för att inte snacka om ideal. har politikerna verkligen kvar någon ideal?

jag syftar på vändningen Leijonborg gjorde i fråga om brottslighet och polisnärvaro i invandratäta områden. mig övertygade han inte om att han bryr sig om att skydda invandrarna efter alla dåliga generaliseringar han gjorde under åren om dem.
Knut
8 september 2006, kl 07:41
Jeg har forsökt å sette meg inn i debatten om FPs skandale, men har vanskelig for å forstå hvorfor S ikke har byttet Sigges passord med en gang de avslörte inntrengningen - altså i mars. Da hadde man jo stoppet forbrytelsene tidlig, og ingen hemmelige valgstategier hadde lekket ut. Når man venter i flere måneder uten å skifte passord er man vel medskyldig? Om jeg vet at kriminelle har nökkel til mitt hus bytter jeg lås - jeg bruker ikke lang tid for å observere innbruddene så min sak hos politiet blir mer skandaleartet. Har jeg forstått problemet rett eller?
Swen Sjölin
8 september 2006, kl 08:58
Hej Helle!

Det är för djävligt det FP gjort. Men oxå sossarnas säkerhet är för djävlig. Eftersom det finns personregister i deras nätverk gäller personuppgiftslagen(pul) se tex http://www.datainspek...



Här står det:

Som känsliga personuppgifter enligt personuppgiftslagen

betecknas uppgifter som avslöjar:



- politiska åsikter,

- religiös eller filosofisk övertygelse,

- medlemskap i fackförening, eller

I fråga om inloggning och lösenord bör då följande iakttas:

- Användaridentitet och lösenord bör inte antecknas där andra kan komma åt uppgifterna.

- Lösenordet bör regelbundet bytas.

- Personlig inloggningsidentitet bör aldrig överlåtas till någon annan.



När utrustningen ansluts till Internet eller annat öppet nät bör anslutningen skyddas för att förhindra obehörig trafik. I samma syfte bör åtkomst

förhindras från det öppna nätet till annan utrustning eller lokala nät hos den personuppgiftsansvarige.

Om uppgifterna endast får lämnas ut till identifierade användare bör mottagarens

identitet säkerställas.

Mottagarens identitet kan säkerställas genom kryptering, engångslösenord, aktiva behörighetskort eller motsvarande.



Detta har sossarna brutit emot. Bryter man mot detta bryter man oxå mot PUL. Det är oxå straffbart precis som dataintrång!!!Detta borde oxå ha stått i de artiklar som behandlar skandalen. Det intressanta är att inga media vill ta upp detta.



MVH

Swen


Micke
8 september 2006, kl 09:00
Snälla kan ni inte visa ett klipp från i början av programmet när de frågade Leijonborg om hans inblandning. Det var länge sedan jag såg någon som har så svårt för att ljuga.
ingvar
8 september 2006, kl 09:03
Sossarna borde hålla rent framför egen dörr. Att ha en SSU-ledare som åtalas för

att ha fällt grova rasistiska uttalanden och som sitter kvar på sin post som om inget hänt är äckligt för att använda

Perssons vokabulär. Det är väldigt tyst om

den affären. Vad har hänt?
Jennie
8 september 2006, kl 09:20
Visst har du rätt Mattias. Som speciallärare vet jag att i dagens skola är det de barn som har behov av särskilt stöd, det är de som får outbildade personal. De är inte ens pedagoger. Inte konstigt att så många blir underkända. Men hur förklarar man det för en minister som kommer direkt från restaurangsköket på Åhléns?
Niklas
8 september 2006, kl 09:25
Helle, nu har du enbart skrivit om Leijonborg (+ lite om Al Gore) i snart en vecka. Du har t.ex inte ens nämnt Duellen i TV4 i förrgår. Instämmer med föregående skribent, dags att fokusera lite på det politiska sakinnehållet! Eller du kanske inte är intresserad?
Nore Johansson
8 september 2006, kl 09:30
Jag såg telefonväkteriet på 24:an.

Leijonborg såg "valium glad" ut. Han hade mycket svårt att ge raka svar om sjuk-ersättning, om man blir arbetslös? Tar ett nytt jobb, frågaren hade kontrollerat han hittade inga lediga jobb som han och frun har. Vad gör man då?

Leijonborg log och svarade då får man finna sig i sämre ekonomi.

Han på pekade flera gånger "Han minns inte riktigt". Leijonborg ta ditt eget råd ta ett "annat jobb även om det är lite tråkigt".
Krister
8 september 2006, kl 09:34
Tänk så olika man ser på samma sak. Jag såg ingen svett som pärlade fram. Tvärtom! Skrek? Tycker jag inte alls. Ser i dagens mätningar att nu håller det på att slå tillbaka mot alla er som skrivit mycket om historien. FP är på väg upp igen. Precis som när det ältades tzunami så tröttnar vi till slut och ger våra sympatier till de förföljda.

Anar jag en avundsjuka över att det var Expressen som kontaktades
Thomas Dellans
8 september 2006, kl 10:28
Genom it-inbrottet har Fp gjort demokratin en björntjänst.

Med sådana vänner behöver demokratin inga fiender.

Dementimaskinerna rullar och ökar på politikerföraktet.

Vi har redan fem korttänkta partier i riksdagen.

Det är ironiskt att de främlingsfientliga i danska folketinget går under beteckningen Dansk Folkeparti. När Ny demokrati skulle ta plats i utfrågningssoffan i tv reste sig Bengt Westerberg och gick. Det verkar vara en evighet sedan. Nu bäddar svenska Fp för att ett främlingsfientligt parti tar sig in i svenska rikdagen.
anonym
8 september 2006, kl 13:44
"Vilken syn på moral och lag och ordning!"

Flera av de inblandade i den här affären har åtminstone har den goda smaken att erkänna till skillnad från Anna Sjödin och Lars Danielsson.

En statschef som varken bryr sig om JK, KU eller riksrevisionen, vad har han får syn på moral och lag och ordning?
8 september 2006, kl 14:13
När man läser dessa fyra kommentarerer får man fullt klart för sig, att några fler folkomröstningar ska vi inte ha. Resultaten kan aldrig bli lika bra som när riksdagen, med sin information från specialister, får bestämma.
Henrik
8 september 2006, kl 20:44
Jag är övertygad om att Leijonborg befinner sig i ett tunnelseende - och frågan om inte även Reinfledt har drabbats av samma åkomma. Ingen av dem verkar förstå vad som händer. Leijonborg gör allt för förminska och själv leva i den "bekväma okunskapen"- jag är övertygad om att han ljuger. Reinfeldt kallar alla frågor i ämnet för "dyngspridarfrågor". Ska det vara så svårt att säga; Nej, vi moderater har inte vetat om detta intrång, och vi har därmed inte varit inne på S intranet. Vaför är det så svårt att säga detta? Denna skandal spiller över på M varken dem vill eller inte. För tanken är ju att dem ska regera ihop!? Det håller inte Reinfeldt! Ett tunnelseende är INTE en bra krishantering. Eller vet Reinfeldt mer än han vill säga?
Unio Logica
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/4492
9 september 2006, kl 12:12
Reinfelt kallar leijonborg för en kompis. under ytan är han nog istället fly förbannad på fp för att de försöker fuska sig till ett bättre väalresultat på på de övriga alliansmedlemmarnas bekostnad. Vid en eventuell seger för alliansen får ju de olika allianspartierna makt efter valresultat, vilket kan innebära att folkpartiet får fler ministerposter än vad de borde få.

Folkpartiets spionage innebär alltså inte bara att de lurat socaildemokrater. de har också på ett medvetet sätt lurat de övriga partierna i alliansen. Detta ärnaturligtvis ytterst allvarligt i en demokrati. Folkpartiet har därmed inte visat svenska folket någon som helst respekt.
Caroline
9 september 2006, kl 14:26
Jag tycker hela historien utnyttjas på ett osmakligt sett av medierna att vältra sig i och jag tror det är många med mig som tycker det är otroligt uppblåst. Det det resulterar i är att jag som läsare känner sympati för den utsatta och medierna känns som stora drakar som slukar allt som kommer i deras väg. Vem skall bevaka medierna?
CG
9 september 2006, kl 17:03
Jag är övertygad om att närheten till valet är det enda som räddar kvar Leijonborg som partiledare.
9 september 2006, kl 18:27
Om pressfolket till exempel kunde lägga upp kampanjer efter att ha vetat om s-planerna utan att Leijonborg visste vad de gjorde, då är det illa.

Om han visste det, är det illa.

Hur han än vänder sig väntar avgång.

För folkpartiet tror jag det kan vara bra. En gång i tiden betydde liberal att kämpa för kvinnors rösträtt, att vara på sätt och vis radikal. Leijonborgs folkparti står till höger om moderaterna ju.
Gregor Badeson
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/943
9 september 2006, kl 23:02
Hej Helle !!

Jag ger min kommentar genom att citera mig själv, direkt från "Verkligheten"

citat:

Kokosnötssyndromet är ett sjukdomstillstånd som sakta smugit sig på de senaste seklen.

Det vi idag ser i speciellt västvärlden är till stor många svåra fall av kokosnötssyndrom.

Kokosnö
tssyndromet kännetecknas av att hänsynslöst sätta sig själv i centrum, att vilja ha mer och mer. Det yttrar sig också i en omöjlighet att ta till sig äkta andliga och humana värderingar.

Även om man bevisligen visar att svält, krig och annat svårt lidande orskakas av människor med kokosnötssyndromet, verkar det inte som att det går att tränga igenom det kokosnötsskalet hos de som skapar detta.

Speciellt svåra fall av kokosnötssyndromet har upptäckts hos många politiker och många journalisterm det verkar som att dessa två grupper är någon form av kokosnötssyndroms symbios. Det är inte bra, forskningen verkar vara maktlös, dessa två grupper verkar styra allt livs välmånde åt ett helt galet håll.

Det enda botemedlet mot svåra fall av kokosnötssyndrom verkar vara att de som tillsätter dessa människor försöker hålla sig friska och på sikt väljer nya politiker och nya journalister som för allt livs talan.

Så jag rekommenderar alla att börja dagen med att säga till sig själv. Idag är första dagen på resten av mitt liv, jag väljer hädanefter att på ett äkta sätt vara ödmjuk, visa medkänsla, skapa tillit så att verklig kärlek uppnås så att lidandet för allt liv går mot sitt slut. Då först kan världshistoriens svåraste och farligaste epidemi hejdas.

Med kärleksfulla hälsningar

Gregor Badeson
Lennart Svensson
10 september 2006, kl 23:47
Det är tragiskt när media okritiskt köper sin egen bild av verkligheten istället för att läsa på ordentligt.

Den som tar sig tid att läsa igenom folkpartiets förslag på integrationsområdet och skolområdet borde inse att socialliberalismen lever i högsta välmåga i folkpartiet.

Det finns inget annat parti som så tydligt tar ställning för att ge även de idag hamnar i utanförskap verktygen och möjligheterna att bryta detta.
Krom
11 september 2006, kl 02:46
"Måste nog påstå att Lars Leijonborg verkar vara trovärdig. hans uppriktiga sorg över det inträffade"

UPPRIKTIG? haha tjena

SORG?? vem dog? förutom några politiska karriärer då.

det intressantaste med hela denna soppa är följande:

1. om bara "24-åringen" (herregud lars) och ett fåtal andra känt till informationen, hur kunde då ett helt parti presentera rapporter baserade på den stulna informationen? ligger 24-åringen, jakobsson och ett par andra bakom hela politiska rapporter på egen hand utan att Lars eller någon annan ens informeras?

2. om det varit vänsterpartiets pressekreterare är jag ganska säker på att Maud, Göran H och Fredrik skulle varit betydligt mindre förlåtande i sin kritik. om det nu ens var kritik. det var det nog inte.

3. är det en ren slump att det några dagar senare försvinner moderata datorer och helt plötsligt ropas det om att det moderata nätet är i fara.

4. vilka är de missnöjda socialliberala folkpartisterna som stjäl moderata datorer i syfte att fälla alliansen?

5. om nu folkpartiet hade en massa olaglig information att bygga sin egen politik på, hur kunde de då ändå misslyckas så totalt med att lägga bra förslag?

6. det bästa med hela soppan är att johan jakobsson och hans idioti nu förhoppnigsvis är borta ur svensk politik för gott.

7. för att inte tala om ärkeskurken "24-åringen"

8. vilken är den längsta mening Lars någonsin svamlat ihop i direktsänd tv?
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Jag har varit anställd på Aftonbladet under 15 år och varit tidningens politiska chefredaktör under nio år. Numera är jag fri skribent, debattör och präst.

Jag medverkar på ledarsidan som kolumnist och bloggar på denna plats. Mitt skrivande och bloggande rör sig i skärningspunkten mellan det existentiella och det samhälleliga.

Bloggportalen
Pinga Frisim

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close