Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Föräkringskassan -den allsmäktige !

Ja det tror dom i alla fall Dom tror sig kunna bedömma om en människa är sjuk ,bättre än en läkare som träffat personen i fråga Dom håller på familjers pengar i evigehet Vad är problemet ? Är ni underbemmanade så se till att ni får flera anställda !? Litar ni inte på att föräldrar verkligen vabbat trots intyg från både förskola /skola och arbetsgivare ? Graviditet är ingen sjukdom förvisso -MEN en del jobb är inte lämpade för gravida i slutet av graviditen och hur en blivande mamma mår är individuelltEn del orkar jobba hela graviditeten -andra inte -respektera det ! Dela ut posten med foglossning i höfterna själva får ni se ! Nej ta ifrån försäkringskassan makten att bestämma om en människa är sjuk eller inte Ett läkarintyg ska gälla -försäkringskassan ska bara hålla käften och betala ut och sluta ifrågasätta människor som har ont och är sjuka. Sedan ska ersättning komma i skälig tid -annars ränta på pengarna

Jag är less på staliga myndigheter som inte sköter sitt jobb! God natt !

16 kommentarer
Kaos-trollet
26 maj 2009, kl 22:54
Mm visst är det hemskt att ens liv hamnar i händerna på folk man inte ens träffat.. Håller helt med dej om graviditeten. Skulle man ha så ont annars skulle det inte vara någon tvekan men är man gravid ska man orka det plus bära barnet och ta hand om sej själv.. Ändå har jag hittills haft tur men f-kassan, ta i trä... Hoppas du fick en bra natt!
Axemia
26 maj 2009, kl 23:03
Jag har inte sjäv haft problem under mina graviditeter men jag tycker synd om dom som blir ifråga satta Jag har haft hyffsad tur ,lite sega utbetalningar bara
Zmilla
26 maj 2009, kl 22:58
Jag känner en som jobbar på FK (jag har själv gjort det men det är massor av år sedan och jag jobbade med andra saker än sjukpenning dessutom var det andra regler)

Hursomhelst vi talade om det där och det är faktiskt så att de på FK har riktlinjer de måste följa, och det är upp till läkaren att formulera saken så att det går igenom. FK kan inte och får inte bedömma fritt. Jag tycker nog det är knasigt alltihopa men FK tjänstemän har det nog inte alltför lätt heller.
Axemia
26 maj 2009, kl 23:04
Men det händer att dom gör det Jag tycker inte att dom ska ha rätt att gå emot ett läkarintyg
Brain Seltzer
26 maj 2009, kl 23:14
Jag har lämnat landet och jobbar för några som har pengar. Blir jag sjuk har jag 100% av lönen, inget tak och jag kan vara sjuk väldigt länge. Så länge en läkare bedömer mig sjuk är jag sjuk. Är jag föräldraledig får jag mellan 7-8000 i veckan. Förvisso mindre än vad jag tjänar men betydligt mer än vad Sverige betalar ut.

Har en fru som trilskats med FK, där handläggarna läste fel, läkarna skrev fel och det blev en jävla soppa i och med en graviditet. Ringde och fick prata med handläggaren. Vill inte lägga någon åsikt om icke svenskar men jag kunde lika gärna ha ringt till en hönsfarmare i Bolivia och snackat svenska. Mannen fattade ingenting och jag begriper inte hur han då skulle fatta halvkrångliga meningar av läkare och tjänstemän? Inte konstigt att det blev fel! Som tur var så kunde vi leva på en lön!

Jag tror som Zmilla, det är inte enkom försäkringskassan. Försäkringskassans läkare bedömer nog inte efter personen utan efter en normalfördelning. Man vet att några hamnar i klistret men det har de inte betalt för att bry sig om. Politikerna är de som bestämmer och ska de bestämma efter det som är beslutat nu så vet vi hur det blir.
Om en försäkringsläkare släpper igenom allt blir han förmodligen av med jobbet, vilket i och för sig är ett extraknäck för de flesta är vanliga läkare. När jag jobbade i Sverige så var min företagsläkare även FK-läkare. Han kunde i princip sjukskriva mig för att några dagar senare neka sjukskrivningen.....

Jag tror att vi eller de som röstade fram alliansen gjorde bort sig. Det blir inte och har inte blivit bättre. Kanske skulle de flesta av oss klarat oss utan skattelättnaderna? Då hade kanske pengarna räckt längre? Det är nog inte skatterna vi ska titta på för att få mer pengar utan lönerna. Jag bytte land och gick från 380000 om året till nästan en miljon om året med bättre sjukförsäkringsvillkor. Men så kan inte alla göra, men jag tror att vi ska försöka få upp lönerna i stället för ner med skatterna, båda resulterar i samma inflation så på det sättet kvittar det. /Kapten
Axemia
27 maj 2009, kl 07:19
jag tycker inte att försäkringskassan ska ha några egna läkare Försäkringskassan ska gå eftr läkarintyg som skrivits av läkare som träffat och bedömt personen Det läkarintyget ska dom rätta sig efter Hönsfarm var en ganska bra beskrivning
ha
26 maj 2009, kl 23:28
Ja, de har riktlinjer på f-kassan.....................men tex alla är inte lika, bryter du benet så är ju det olika hur snabbt du blir bra. Hur kan man då göra riktlinjer? Har du gått till olika läkare ang stress o utm.dep så ska ni veta vad olika läkare säger ang. medicin och annan beh. jag varför de!? Jo för människor är olika för vissa behöver de och andra behöver något annat. Här har ju läkarna olika erfarenheter ang deras pat. vad som fungerade på dem och så provar de den metoden på alla deras pat. i första hand, och sedan betar dem av andra beh.

F-kassa är "sjuka i huvudet" när de är så enkelspåriga och ska lägga ner sådan tid till planen hur och när du ska komma tillbaka istället för att inte stressa den sjuke.

Det är också dax nu för regeringen att ta till krafttag att kolla ute på arbetsplatser om arbetsmiljön är okej för dem anställa.........för vilka ska vi ringa, när vi går på knäna pga hög arbetsbelastning, man ska ju inte behöva säga upp sig pga det och många svenskar går iväg ändå fast man mår skit, många har hög arbetsmoral och de som inte har det klarar sig, utan att få diagnos stress utm.dep. Jag ser tillbaka nu och ångrar mig så mycket att jag slet så på jobbet och gläds så åt de som tar ett jobb så lätt. Grattis till er som kan ta det lugnt på jobbet då chefen stressar på!
Axemia
27 maj 2009, kl 07:21
Ja verkligen ! Att förebygga att folk blir sjuka /utbrända borde prioriteras mera Det tjänar alla på i längden
jag har inte valt någt smeknamn
26 maj 2009, kl 23:30
FK gräver nog snart sin egen grav. Jag har själv varit i den sitsen att läkaren som aldrig sett mig bestämde mitt framtida liv. Jag hade tur. Alla har det inte. Tyvärr.

Har en vän vars son fortfarande väntar på pengar sedan en operation i mars, med lång , till i höst, sjukskrivning som inte fått ut någonting än. Inte 1 krona.
Ynkligt.

Kram
Axemia
27 maj 2009, kl 07:21
Ja det är mer än för jävligt ! Ska det vara ett lotteri om folk får sina pengar eller inte ?
Kao
26 maj 2009, kl 23:32
Hej. Det är tyvärr inte bara regeringen som delar ut order till socialdepartementet och de andra departementen. 60% av alla beslut i Sverige, som synbarligen fattas av våra makthavare, är i själva verket order från EU. SEXTIO PROCENT!

...men det är inget regeringen går ut med öppet. Vi ska anpassa till övriga Europas nivå. Var den är gällande sjukförsäkringsfrågor vet jag inte.

Det måste vara för jävligt att plugga 7 år till läkare och sen få sin bedömning av patientens tillstånd avslagen av såna som aldrig träffat patienten.

Ännu värre för de som verkligen är sjuka. Eller har, som i din väns fall, problem vid graviditeten.

Men miljontals kronor gick bra att betala ut till Tomas Möller, Bandidos'president' som lever lyxliv i en stor villa i Sydafrika.... Men det tog slut efter att Aftonbladet avslöjat skandalen. Han blir återbetalningsskyldig för 10 års ersättning av skattebetalarnas pengar:

Det är farligt för hälsan att ha med FK att göra, den saken är klar. Man kan få en hjärnblödning och dö av ilska, om inte annat.

Ha en fin onsdag
Kao.
Axemia
27 maj 2009, kl 07:23
Ja dom behandlar inte människor värdigt Människor är bara papperlappar Ha en fin onsdag du med
Superdupermorsan
26 maj 2009, kl 23:40
Tumme ! Instämmer fullständigt ! Vad vet dem hur det är att verkligen vara sjuk ? kan man tidbestämma hur länge man får vara sjuk ? Jaa, Alliansen kan, men egentligen går inte det. Sverige går på knäna men inte pga att folk är sjuka, utan för att FK gör folk ännu sjukare och man har ingen utväg eller reträtt åt något håll. Det är helt absurt ! Deras tjänstemän må kunna deras paragrafer, men vi som inte passar i systemet, vad ska vi göra ? Hänga upp oss i hallen ?

Jaa, det var betydligt lättare på gamla.

Kraaam
Axemia
27 maj 2009, kl 07:25
Ja eller ättestupan kanske ? Folk blir inte friskare av att de ska stressas att bli friska Tvärtom Kram
ha
27 maj 2009, kl 08:44
Ja, det är som jagt tänkt f-kassan verkar ha samarbete med Svenska spel, kanske de får köpa en trisslott billigare och sedan sitter handläggaren med trissen och personens akt framför sig o sedan börjar de skrapa..............vinst eller nitlott, det är då de avgörs, trevligt jobb o vara handläggare på f-kassan. Sedan kan jag också meddela att det verkar i första hand skicka ut riktiga handläggarhäxor i första ledet om du blir sjuk, föratt testa dig om du står emot och säger ifrån (du är o säger att du är för sjuk) då de vill att du ska börja jobba. Går du igenom den handläggare så får du en ny förstående handläggare, min egen reflektion i varje fall, så försök o säg ifrån!
Nollställd
1 juni 2009, kl 17:53
Man kan bli galen för mindre. Försäkringskassan leker gud och domstol. USCH!!
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Mina favoritbloggare
Deppspret
Dummy

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna