Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Tabula Rasa
Tankar om en möjlig framtid...

Brev till Beatrice Ask, Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson...

Till justitieminister Beatrice Ask, statsminister Fredrik Reinfeldt

samt Näringsminister Maud Olofsson…

 

Mitt namn är "Nollställd". Jag är trettio år gammal och bor i en närförort till Stockholm med mina två barn som är två och åtta år gamla.

De senaste två åren har vi levt med skyddad identitet och under hot.

I februari 2009 fick vi fly vårt hem och söka skydd på en kvinnojour i Stockholm.

Där blev vi kvar till i juli 2009.

I september 2009 fick vi en ny bostad, då vi inte kunde bo kvar i den gamla av säkerhetsskäl.

Jag fick rycka upp min då sexåriga dotter från skolkamrater och trygghet och hon började sakta men säkert att rota sig på den plats där vi bor nu. Min son började på dagis och jag kunde återuppta mina högskolestudier.

Långsamt började jag hoppas på att våra liv skulle kunna återgå till någonting som kunde liknas vid normalitet. Under våren 2010 träffade jag en ny man som jag trivs mycket bra ihop med.

Min son började träffa sin pappa NN, övervakat på en umgängeslokal och i november på den muntliga förberedelse angående umgänge som vi hade vid  tingsrätten, gick så bra att domaren berömde oss för vår förmåga att samarbeta.

 

Vi kom överens om att min son skulle börja träffa sin pappa ensam två timmar i veckan under januari månad. Utanför umgängeslokalen. Då detta underlättar för förälder och barn att knyta an.

NN, som är dömd för fyra åtalspunkter i både tingsrätt och hovrätt, har besöksförbud och har haft det under lång tid.

Sedan tidigare har han 14 punkter i belastningsregistret och har bland annat nästan misshandlat en sextonårig pojke till döds någon gång på nittiotalet.

Han bryter inte mot besöksförbudet, då han är medveten om konsekvenserna och han sköter sitt jobb som han ska.

Både han och jag kommer från bra familjer i Stockholms stad och har känt varandra sedan vi gick på högstadiet. Han hamnade snett någon gång i högstadiet och började hålla på med droger.

Men jag förstod inte hur insnärjd han var i den världen eller hur sjuk han egentligen var förrän vi träffats som vuxna och redan väntade barn. Det var inte lätt för mig att förstå eftersom jag inte rört mig i samma sociala sfär som han har.

Trots att han har samarbetat och inte brutit mot besöksförbudet (skött sig helt enkelt), så har hela tiden en rädsla och en känsla av att allting inte stod rätt till, funnits hos mig.

Han har tidigare berättat för mig att han kommer att döda mig i slutändan, och att detta inte är ett hot, utan ett konstaterande.

När vi väntade barn fick han en psykosdiagnos och han har dessutom aspergers- syndrom.

Hans egen syster har lidit stor skada av hans misshandel under uppväxten, hon har själv utsatts för dödshot och ansökt om skyddad id.

Han har ringt till mina släktingar och betett sig jätte illa, bland annat har han trakasserat min 92-åriga morfar som bor på ett servicehus och är ganska dålig.

Han har brutit med sina stabila och bra vänner och istället valt att använda droger och umgås med de mer tvivelaktiga vännerna under de två år vi varit isär.

Vår historia är ganska klassisk egentligen, men jag tänker inte redogöra för hela förloppet eller vad som har hänt tidigare, det skulle vara för tidskrävande.

13 och 14 December 2010

Hovrättsförhandlingar. Exet hade överklagat domen. 21/ 12 2010 föll domen som gick på tingsrättens linje. Dvs skyldig.


15 december 2010

Min son blev sjuk och började krampa. Vi fick åka i ilfart till sjukhuset.
På vägen ringde jag min sons farmor och exets gudmor för att informera om vad som hänt.
De vidarebefordrade informationen och när vi kom till sjukhuset så var han redan på väg dit.

I den situationen, när vår son låg där och var så sjuk, men ändå i en skyddad miljö så drog jag slutsatsen att jag inte ville neka pappan att få vara hos sin son, och såg inte heller riskerna jag egentligen borde ha kalkylerat.

Jag sa till sköterskorna att ha lite extra koll och informerade dem om vad som hänt och hur situationen såg ut.

Allt gick strålande bra de första timmarna och vi hade en bra dialog om vår son. Pappan var i och för sig ganska labil och började gråta med jämna mellanrum och riktade mycket fokus mot mig och talade om hur ledsen han var över allt som har hänt.

Sonen lades in på en avdelning.

På kvällen slog det om. Han började göra närmanden och hota och bli arg över att jag var avståndstagande.

Mitt i natten började han hota mina vänner men också hota med att hoppa ut genom fönstret (från åttonde våningen) eftersom jag inte fanns i hans liv.

Jag vågade inte lämna rummet eller kalla på hjälp då jag var rädd att han skulle ta med sig sonen i hoppet.

På natten visade det sig även att han har förföljt mig (antagligen från umgängeslokalen) och tagit reda på vad min nya pojkvän heter och var han bor.

Jag bad honom att lämna oss ifred och inte göra någonting mot honom.

Han svarade mig med; Du vet redan att jag står över lagen. Jag gör VAD jag vill, NÄR jag vill det.

När sköterskorna till slut kom in i rummet vid 6 tiden på morgonen, gick han ut ur rummet en sväng.

Jag informerade dem om situationen och om att jag inte vågade lämna rummet. De stannade kvar och låtsades göra olika undersökningar på min son, så jag kunde gå ut och ringa.

När jag kom tillbaka hade jag ringt min advokat och min mamma och fick styrkan att våga säga åt honom att gå.

Han var så arg att han skakade. Men han gick i alla fall.

Efter en minut återvände han och sa att han bara skulle säga en sak till.

Så han böjde sig fram och viskade; Jag vet att ni bor där i *********… sen log han och blinkade med ena ögat innan han slutligen lämnade sjukhuset.

Han har alltså tagit reda på vår vistelseort.

Allt detta polisanmäldes förstås och lades ner som förväntat den 22 December 2010.

Nu kommer jag till själva huvudsaken i mitt ärende.

 

17 december 2010

NNs gudmor ringer mig tidigt på morgonen och gråter i luren. Hon berättar att hon har suttit i telefon med sin gudson hela natten och att hon aldrig kunnat drömma om att han var så sjuk som det visat sig att han är.

Hon sa; du kan inte ana vad han har berättat för mig i natt.

-Jo, sa jag, han har väl sagt att han ska döda mig och kanske barnen, inte sant?

Hon blev knäpptyst i luren och stakade fram; hur kunde du veta det?

-Jag har levt med det här i över två år nu. Dag som natt. Rädslan över vad han kan ta sig till.

Gudmodern berättade för mig att han talat om sina planer att döda mig, min son och sedan ta sitt eget liv.

Att han planerar att döda mig är inte någon nyhet. Jag vet det sedan tre år tillbaka.

Men nu, när han blandar in min son i det hela vet jag inte vad jag ska ta mig till.

Det gudmodern berättade polisanmäldes ju förstås också, men någon lyckades lägga anmälan som ett tilläggsförhör under ofredandeanmälan från sjukhuset, så det blev aldrig någon olaga-hot rubricering och jag tvivlar på att åklagaren som lade ner ärendet ens brydde sig om att titta i tilläggsförhöret som var ganska långt.

Jag har fått ringa runt som en ihärdig iller för att få någon inom polisväsendet att lyssna på mig.

Socialtjänsten tar detta allvarligt och vi talar med varandra var och varannan dag. De vill inte att jag ska bo kvar i staden.

Först i tisdags denna vecka fick jag äntligen polisen att lyssna på mig och upprätta en anmälan om olaga hot och hänvisa till tilläggsförhöret med gudmodern.
Samtidigt känner jag att de gör det för att jag är en så jobbig målsägare som inte ger mig.
Det känns som om de kommer lägga ner denna förundersökning också.

Redan den 17 december fick jag prata med personsäkerhetsgruppen vid södertörnspolisen som sade att när jag beskrev ärendet så lät det som en person som kunde göra verklighet av sina hot.

De bad mig lämna staden. Vilket jag gjorde i ett par dagar och åkte ut till mitt landställe i skärgården. Men barnen har skolplikt och min pojkvän måste jobba, så vi fick återvända och fick ingen respons från polisväsendet.

 

Jag VET att han kan och vill göra verklighet av sina hot.
Hans syster och familj VET att han kan göra verklighet av sina hot.

Hans Aspberger-diagnos gör det svårt för honom att INTE hålla sig till sina planer.

Han är principfast och gör det han säger att han ska göra. Enligt gudmodern är han helt besatt av mig och har varit det under hela vår relation.

Han har berättat för sin syster att om han någon gång får tag i ett vapen så skulle han vilja skjuta ner folk på tunnelbanan. Han har berättat för mig i sina psykotiska stunder om hur lite respekt han har för mänskligt liv och att han brukade strypa kattungar när han var liten.

Han anser sig stå över lagen men spelar med för att han kan spelreglerna och för att slippa konsekvenser.

Polisen anser att besöksförbudet är tillräckligt. Men en person som bestämt sig för att ta sitt eget liv hindras inte av ett besöksförbud.

Och en person som inte har respekt för mänskligt liv, kanske inte bryr sig om hur många oskyldiga han tar med sig i fallet…

Det här är en allvarligt psykiskt sjuk man och en tickande bomb, och om han inte stoppas, kommer antagligen jag och mina barn bli siffror i statistiken. Jag fruktar att han kan få med sig ännu fler när han väl har börjat.

Eftersom polisen väljer att inte skydda mig i min nuvarande situation så ser jag inte någon annan lösning än att kanske rycka upp mina barn igen och flytta från vår stora trygghet familjen och Stockholm.

Men innan jag gör det vädjar jag till dig att göra absolut allt du kan för att polisen ska lägga resurser på oss kvinnor den här situationen. Vi blir flyktingar i vårat eget land. Rättslösa på vissa sätt, trots att vi både betalar skatt och röstar.

Polisen kanske kunde lägga resurser på att arbeta ur ett helhetsperspektiv och mer se alla bitar i ett ärende innan man lägger ner det. Försöka lägga pusselbitarna till rätta så man kan se hela hotbilden och göra en riskkalkyl. Kanske se till att dessa män kommer under rätt vård.

 

Utan målsägarförhör blir ett olaga hot bara ett olaga hot och lätt att avfärda som nonsens.

Om de öppnade NNs akt skulle de se att han gång efter annan dömts för misshandel och narkotikabrott. De skulle kunna se att han är våldsam och uppenbarligen inte följer lagen.

De skulle kunna se sambanden och dra samma slutsats som ett stort antal sakkunniga personer jag har kontakt med privat skulle kunna se.

Ibland tänker jag att mitt liv redan är över. Jag har förlikat mig med att han kanske/antagligen kommer lyckas. Jag har posttraumatisk stress och försöker balansera upp mina heltidsstudier

med att vara ensamstående mamma på knappa resurser (CSN).

Allt detta medan jag försöker ge mina barn trygghet och normalitet genom tillgång till vår stora familj.

I en annan ort har jag inget skyddsnät. Jag har ingen som kan hjälpa mig med barnen vid sena seminarier eller då jag bara behöver vara för mig själv och andas en liten stund.

Förutsättningarna att ge dem allt de behöver kommer inte vara lika goda.

 

Socialtjänsten har flera gången sagt till mig att de är imponerade över att mina barn är så trygga och välanpassade trots den svåra livssituation vi befinner oss i och menar att jag gör ett bra jobb.

 

Jag är rädd att hela min tillvaro som redan balanserar på en skör tråd kommer att rasa om jag tvingas fly en gång till. Jag är rädd för att bli utbränd, inte kunna jobba eller plugga och att barnen ska ta skada..

Det finns många som jag där ute och mitt fall är långt ifrån unikt.

Jag vill med detta brev visa på en brist inom polisväsendet när det gäller hur de väljer att hantera och förebygga tragedier. Någonting som på sikt kan bli ett pinsamt misslyckande för polisen (och i förlängningen regeringen)

Under hösten har jag läst om flera kvinnor som mördats trots att männen bakom dåden haft besöksförbud och att det funnits en tydlig hotbild.

Jag vill leva, Jag vill se mina barn växa upp, Jag vill finnas för mina barn. Jag är livrädd för att det kanske inte blir så. Jag känner att polisen inte förstår.

Jag vädjar till dig om att aktivt göra något i denna fråga, gärna för mig men rent generellt också.

Så om detta brev mottages på ett bra sätt, kanske det på något vis kan hjälpa andra kvinnor i min situation i en inte alls för avlägsen framtid?

173 kommentarer
Bokmalen
15 januari 2011, kl 16:26
På något sätt får jag känslan av att det är värre än någonsin, men jag kanske tar fel. Jag förstår inte hur du överhuvudtaget kan tänka och kan finnas till för dina barn som du gör. Du är en stark människa, men hur länge skall du orka leva i denna akuta situation. Att leva under dödshot och veta att du inte får någon hjälp. Jag önskar att alla tummar ditt inlägg så att det kommer på första sidan på AB. Du måste få skydd NU!!! Kan ingen spärra in den där galningen så att ni slipper leva som fångar i ständig rädsla.

Kram
Nollställd
15 januari 2011, kl 19:37
Ja, det är första gången jag känner mig handfallen. Vill inte lämna min stad eller familj. Så mycket av min styrka har kommit från dem :-(
Kram
Lindalou
15 januari 2011, kl 20:56
Jag vet inte vad jag ska skriva, det gör så ont att läsa och jag förstår att du är så jävla rädd.:-( HUR kan de missa att den där mannen är en tickande bomb? . Om jag bara kunde göra något..
*kram*
Nollställd
15 januari 2011, kl 21:04
Hörs på mailen.. Kram
Islin
15 januari 2011, kl 21:43
Älskade fina vän, jag finner inga ord. Det känns så futtigt. VAD kan jag säga som inte är malplacerat i sammanhanget.

Om det finns något jag kan göra så tala om det, snälla.

Kramar i massor
Nollställd
15 januari 2011, kl 21:57
Du behöver inte säga nåt. Jag delar med mig och ber om hjälp för min skull och andras. Vi får se vad som händer helt enkelt!
Kram
Opps
15 januari 2011, kl 22:18
Håll ut vännen. Jag hoppas denna länk ska explodera på AB-bloggen och skickas vidare så att alla kan läsa och förstå hur du kämpar i motvind. Något måste göras på hög nivå. Alla medborgare i detta land har rätt att vara skyddade mot övergrepp. Du ska inte behöva fly mer. Rättsväsendet ska ta hand om honom på bästa sätt och du och dina barn ska gå fria.

Kramar i massor
Nollställd
15 januari 2011, kl 22:29
Kram. Du vet hur mycket jag uppskattar din hjälp.
Henrico
15 januari 2011, kl 23:00
Jag håller tummarna att det löser sig för dig.
Du fick dessutom en tumme.
Nollställd
15 januari 2011, kl 23:02
Dankeschön!
sthlmcilla
15 januari 2011, kl 23:03
Ja jag vet inte vad jag ska säga men tummar iaf ditt inlägg med förhoppningen att det kommer fram så att många, många kan läsa.

Fruktansvärt att polis och åklagare inte gör mer för att skydda dig och dina barn=((
Nollställd
15 januari 2011, kl 23:44
Tack för tummen. Polis och åklagare kan egentligen inte göra så mycket.
Det jag är mest upprörd över är att de lägger ner fall utan att läsa igenom det.
Trollan_1
15 januari 2011, kl 23:05
Jag blir så bedrövad. Och vad ska inte du bli då? Huvva!
Många tankar och en tumme!
Nollställd
15 januari 2011, kl 23:08
Ja. Bedrövad slutade jag bli för länge sedan. Jag blir fysiskt trött och handlingsförlamad eller nåt.

Tack!
Superdupermorsan
15 januari 2011, kl 23:06
Finner inga ord !

Tumme !

Kram till er alla
Nollställd
15 januari 2011, kl 23:17
Kram!
En tarvlig tjej
15 januari 2011, kl 23:06
Hemskt att läsa. Önskar dig allt det bästa.
Nollställd
15 januari 2011, kl 23:17
Ja. Det gör jag också :-)
Ninapinas
15 januari 2011, kl 23:21
Hua.
Att det får gå till på det viset, det är inte klokt.

Hoppas ni någon gång får lugn i era själar.
Nollställd
15 januari 2011, kl 23:32
Ja. Det kommer en tid då man upphör förvånas. Nu tar jag mina sista krafter och skriver brev till ministrar som jag inte räknar med kommer svara.
Sista chansen att slippa rycka upp oss igen. Reblogga gärna.. Kramar
Filosophia
16 januari 2011, kl 00:48
Blir så ledsen när jag läser detta rara vän!!
All styrka till dig!
KRAM <3 och tumme
Nollställd
16 januari 2011, kl 09:18
Kram. Ja du känner ju mig privat, och VET att jag i nuläget är ganska så mör. Om man säger så.
Tack för kramen. Puss
AKKANS
16 januari 2011, kl 02:28
Om det hade gått skulle jag ge många tummar........

Vad kan man skriva som hjälper dig.....mer än att jag önskar av hela mitt hjärta att
du, dina barn och ingen annan skulle behöva uppleva sånt här.......

*Skickar dunderhonung*
Nollställd
16 januari 2011, kl 09:23
Jag vet inte vad man kan säga eller göra. Det här är kanske att gripa efter halmstrån.
Det är nu eller bryta upp som gäller.
jh99
16 januari 2011, kl 08:47
Fy vad trist.....

Ingen ska behöva ha det så!
Nollställd
16 januari 2011, kl 09:35
Nä, men man vänjer sig vid allt faktiskt. Mitt liv är helt okej. Däremot vill inte jag behöva lämna allt ännu en gång. Det blir tredje gången och denna gång att flytta till en annan del av landet. Utan skyddsnät eller avlastning. Vet inte hur jag ska klara av det. Tyvärr.
Nollställd
16 januari 2011, kl 09:37
Dvs. utöver att jag vant mig vid att vidta försiktighetsåtgärder i allt jag gör. Titta mig över axel, tvinga dagis att ha låsta dörrar och handlingsplaner för barnen Slippa ligga med döden i NNs skepnad i huvudet hela hela tiden om och om igen.
BrittaJ
16 januari 2011, kl 11:11
Han borde bli tvångsintagen och du och dina barn borde få den hjälp ni behöver.
Jag tummar ditt inlägg och hoppas att ansvariga personer tar tag i det här. Med stor sympati till dig...
Nollställd
16 januari 2011, kl 11:27
Ja. LPT vore ju önskvärt, men inte bara i ett par timmar eller dagar, utan under en längre tid med neuroleptika.
- Winch -
16 januari 2011, kl 11:26
Att livet kan bli så knepigt? *suck*

Vinn

/ Winch
Nollställd
16 januari 2011, kl 11:41
Ja.. Vill inte dö, vill bara att galenskaperna ska upphöra!

Det här är mitt sista försök. Tänker kämpa med klor!
- Winch -
16 januari 2011, kl 11:27
En gång till. Stanna inte, vinn

<3
Nollställd
16 januari 2011, kl 11:42
<3
ModeMajk
16 januari 2011, kl 12:45
Enormt starkt av dej, det är det verkligen.

Jag önskar att detta kunde upphöra snart. Både för dej och andra som är i liknande sits.

Stärkande kramar!
Nollställd
16 januari 2011, kl 12:59
Tack! Ja. När man har levt på kvinnojour så har man ju träffat "de andra" som är i samma sits. Vi kommer i alla former, färger, bakgrunder och utbildningsnivåer.
Det vi har gemensamt är vår könstillhörighet och vårat helvete!
Det är för alla, man måste kämpa.

Lite musketörs anda. Solidariteten vinner alltid i längden.. Vill jag fortfarande tro.

Kram
erviluca
16 januari 2011, kl 13:28
Jag bli så frustrerad och ARG när jag läser det här! Det är är inte klokt att sådana här män får "gå lösa"!!! Om han väl gör något så kommer alla att säga "Varför gjorde ingen något?!?". Vad är det för fel på lagen, på Rättssystemet när inget kan göras med en sådan här farlig man??!

Det är inte klokt att du och dina barn, och din pojkvän numera, ska behöva leva med "hjärtat i halsgropen" ständigt! Hur det påverkar dina barn vet man ju inte förrän de blir vuxna! Det är inte klokt!

Jag blir så arg!

Tusen styrkekramar och jag hoppas verkligen någon tar tag i det här åt dej och att det går att göra något åt det! Annars.....Fy bubblan!
Nollställd
16 januari 2011, kl 13:44
Ja. Jag vill inte att min son ska bli en "varför gjorde ingen något?!?" Det är gastkramande faktiskt när jag försöker sova på nätterna och ser alla bilder och minnen under mina ögonlock.
En oskyldig pojke med oändlig livsglädje. Det gör så ont.
Opps
16 januari 2011, kl 13:41
Jag kan inte för mitt liv begripa hur han kan få komma undan med sina hot?
http://lawline.se/answers/8443

Måste man vara någon viktig och högt uppsatt person för att lagen ska få kraft? Nu har han ju inte "bara" hotat att döda dig till dig, utan till andra som vittnat. Trots detta lägger man ner?
Nollställd
16 januari 2011, kl 13:47
Ja. Nu har de ju inte lagt ner förundersökningen om olaga hot. Men det låter som om de kommer göra det. Och OM det får konsekvenser så kommer det ändå bara bli några halvmessyrer typ; samhällstjänst i ett par dagar och nån tusenlapp i skadestånd.
Är ganska övertygad om det. Trots hans 14 prickar i registret har han ALDRIG suttit frihetsberöva
d
erviluca
16 januari 2011, kl 13:56
PS. Du får tumme och dessutom rebloggar jag det här på TVÅ av mina bloggar! ALLA bör läsa det och engagera sej! ALLA! DS
Nollställd
16 januari 2011, kl 19:33
Tack så mycket :-)
Bokmalen
16 januari 2011, kl 14:17
Nu syns du!!!! Önskar att jag kunde tumma 1000 ggr till. Kram
Nollställd
16 januari 2011, kl 19:33
:-)
Islin
16 januari 2011, kl 14:18
Jag blir så otroligt glad när jag ser hur många som engagerar sig för att hjälpa dig, skatt. Det värmer in i hjärteroten på mig och jag hoppas så att vi kan göra skillnad!

Kramar i massor till dig och pussa på barnen från mig! <3<3
Nollställd
16 januari 2011, kl 19:35
Kram... Pussade just Grodan från dig. Jag blir också överväldigad. Vet inte riktigt om detta kommer göra skillnad. Det är ju det jag hoppas på, men vi får se. Hoppas...
Islandsmamman
16 januari 2011, kl 14:31
Rättssystemet är helt ute och cyklar. Jag är en stor vän, och jag menar det, av mänsklig fångvård och skyddet av individen men ett rättssystem ska inte BARA skydda dem som begår brott. De SKA också skydda dem som BLIR UTSATTA. Det ÄR faktiskt DÄRFÖR som vi håller oss med poliser, domar och fängelser.
Eller borde vara det...

Kvinnors rättslöshet i "våld i nära relationer" är rent ut sagt skandalös, oförlåtlig och skrämmande!

*kram*
Nollställd
16 januari 2011, kl 19:36
Tack för den kommentaren. Det är ju precis så det är.

kram
Opps
16 januari 2011, kl 14:37
Islandsmamman har så rätt.
Inte kan vi bara sitta här och vänta på att läsa en nyhetsrubrik om att det hänt dig något!

Vi måste kräva, tillsammans, att ansvariga tar sina arbeten på allvar. Det är du och dina barn som ska skyddas. Politiker, poliser, åklagare och media bör slå näven ibordet tillsammans med oss vanliga dödliga, som inget hellre vill än att leva våra liv i lugn och ro. Utan våld och hot.

Du är en stor tillgång för detta samhälle och för dina vänner och familj. Du är en fantastisk person med ett hjärta av guld. Han ska inte få vinna det här!
Nollställd
16 januari 2011, kl 19:39
Nä, jag ska vinna. På ett eller annat sätt. Tack för orden vännen. Du har ställt upp så otroligt mycket på mig. Inte minst nu alldeles före jul. Blir rörd och glad faktiskt, som Islin skrev, när jag ser att det finns så många som delar min uppfattning.

Kram
Tina
16 januari 2011, kl 14:58
Det är inte DU som ska lämna allt! Jag blir så förbannad! Jag har varit i samma situation som dej och jag flyttade hem till hemstaden för det fick jag stöd och den trygghet jag behövde. Nu är inte mitt ex lika hotfull som ditt men visst har han hotat och visst är jag än idag rädd att han ska dyka upp men gör han det vet jag att jag har ett enormt skyddsnät omkring mig!

Jag hoppas innerligt att de förstår hur han är och han blir inspärrad! Tjata på dem och ge dej inte! Du verkar otroligt stark och dina barn verkar ha den bästa och starkaste mamman! Lycka till och du är inte ensam! jag ser ju bara här hur många som följer dej och stöttar dej!
Varma kramar!
Nollställd
16 januari 2011, kl 19:40
Kramar tillbaka. Skönt att du känner den styrkan från andra människor i din närhet. Det är guld värt!
Lilla Anna
16 januari 2011, kl 18:01
Tummar och rebloggar!
Nollställd
16 januari 2011, kl 21:07
Tack så mycket Lilla Anna :-)
yrvaedret
16 januari 2011, kl 18:32
Tummar och rebloggar så andra kan läsa!

P.s. Kunde inte reblogga ditt inlägg, så jag rebloggar Lindalou's.MEN! jag påpekar vad din blogg heter!

Kramar
Nollställd
16 januari 2011, kl 21:07
Kram kram :-)
Nollställd
16 januari 2011, kl 21:08
Lägg ut länken på facebook och be folk dela vidare.
I år är det 800 år sedan kvinnofridslagen instiftades. Den har aldrig hjälpt mig ett skvatt!
Islin
16 januari 2011, kl 21:11
Hade gjort om jag vågat, lägga ut på facebook alltså. Men jag vågar inte leda uppmärksamheten från någon av mina vänner i den riktiga världen, som många finns på facebook, åt aftonbladets blogg.

Sorry =(
Nollställd
16 januari 2011, kl 21:40
Jag vet gumman. DU har gjort så mycket. Nu får vi se vad som händer bara.
Stora stora kramar
- Winch -
16 januari 2011, kl 21:23
Jag rebloggade dig genom Islin.

Kramar
Nollställd
16 januari 2011, kl 21:40
Tack. Jag såg det. Svarade ocskå :-)
imsy
16 januari 2011, kl 22:00
Måtte du och barnen få den hjälp och det stöd ni behöver! Och x-et det han behöver.
Nollställd
16 januari 2011, kl 22:18
Precis!
HEMIMAMMA
16 januari 2011, kl 22:29
Tumme och styrketankar till dig och detta delar jag på Facebook. Jag hoppas dessutom att du ger mig tillstånd att reblogga detta. Såhär ska det inte få vara...

Om så krävs, är du beredd att uppge ditt namn, för att få hjälp? naturligtvis på ett privat plan.

Hemistyrkekram
Nollställd
17 januari 2011, kl 07:17
Reblogga om du vill. På ett privat plan, absolut.
Arrami
16 januari 2011, kl 22:40
...fy fan vad ont dessa ord gör...sitter och blir förbannad över polis och åklagares inkompetens...och jag hoppas dina ord får effekt.
Ditt ex behöver långvarig vård och bortom friheten...

Hoppas verkligen allt löser sig till det bästa och det snabbt...

Kram.
Nollställd
17 januari 2011, kl 07:19
Tack så mycket att du dök upp gamle vän. Jag trodde det var över och att jag kunde få gå vidare med mitt liv, men ICKE!
Arrami
16 januari 2011, kl 22:55
Skriv till Åklagarmyndighetens Utvecklingscentum i Stockholm, adressen hittar du här:
http://www.aklagare.se/Sok-aklagare/Utvecklingscentrum/

...och överklaga att åklagarna lägger ner dina brottsanmälningar. Kanske du får mer hjälp där!
Använd även detta "brev" du skrivit ovan (i inlägget) som mall.

Media kan också hjälpa till, jag har tipsat Aftonbladets redaktion om detta inlägg och bett dem se över om de kan hjälpa till...genom att pressa på polis/åklagare...så här skall du inte behöva ha det i en rättsstat!

Kram.
Nollställd
17 januari 2011, kl 11:46
Tack för hjälpen. Nu väntar jag ju på VAD polisen kommer säga. Sen kan man handla.
Pluppa
17 januari 2011, kl 00:59
Tänker på dig!

Varma kramar/Pluppis
Nollställd
17 januari 2011, kl 07:20
:-) Kramar
Dan666
17 januari 2011, kl 01:10
Kämpa på. Vet hur det är med poliser som inte tar en på allvar utan bara lägger ner fall trots bevis och vittnen. Man tror inte sånt skulle hända i Sverige. Media är ju ett bra påtryckningsmedel, men i det här fallet blir det ju svårt. Samtidigt som uppmärksamheten vore bra på sitt sätt, så om den inte leder någonstans så kan situationen för Nollställd eskalera ytterligare.
Jag skickar många varma kramar till dej!
Nollställd
17 januari 2011, kl 07:25
Jag tycker du säger någonting mycket viktigt här. Dan666.
Om inte detta leder någonstans så kan situationen eskalera ytterligare.
Då får vi försvinna igen. Följderna det kommer få blir otroligt jobbiga för mig på ett privat plan. *Men framför allt för barnen. Det kan få konsekvenser för deras tillvaro, långt upp i vuxen ålder. Det är det sista jag vill.

Kram
Bokmalen
17 januari 2011, kl 07:46
Nu har jag gjort det som jag naturligtvis borde ha gjort redan i lördags: Reblgggat. Men bättre sent än aldrig. Nu håller jag tummarna för att hela bloggen svämmar över med inlägg som länkar eller har rebloggat ditt inlägg. Dina ord och din situation skall inte tigas ihjäl.

En innerlig kram till er alla tre.
Nollställd
17 januari 2011, kl 08:29
Tack fina du. Jag såg faktiskt det. Ska lägga mig ner och vila en stund, innan det är möte med "kvinnofridsteamet" där jag bor. De tycker ju bara att man ska flytta, men de har många bra tips och råd och förslag som man kan få hjälp av.
- Winch -
17 januari 2011, kl 08:37
Jag rebloggar igen härifrån ;)
Nollställd
17 januari 2011, kl 09:09
:-)
Maj-san
17 januari 2011, kl 09:10
Jag gråter när jag läser hur du har det, så här ska ingen behöva leva, ändå är det verklighet för dig och många andra.
Det gör ont i hjärtat att inte kunna hjälpa, och att ingen som kan hjälper.
Önskar av hela min själ att du kommer kunna få ro, att denna man hamnar där han borde.

kramar om
Nollställd
17 januari 2011, kl 09:45
Gråt inte.. Vill inte att du ska göra det. Nä, mina livsvillkor är ganska tråkiga i ett Sverige som ska skydda sina medborgare. Jag gör allt jag kan under omständigheterna. Och varje dag har jag faktiskt bra stunder. Mina barn är fantastiska, mina vänner och familjen likaså. Igår åt jag middag med mina syskon och min mamma och alla barnen. Vi var en skara på 14 personer och två katter. Kvällen bjöd på god mat och många skratt. Det är inte rakt igenom hemskt.
Däremot vill inte jag vara den som ska flytta på mig. Vill inte heller sätta livet till pga otillräckliga insatser.
Ni gör så mycket genom att skriva om det själva. Det gör MIG varm i hjärtat att se och läsa allt ni gör för att på något sätt hjälpa oss.
Hoppas samma sak fina du.. Kram
mallene
17 januari 2011, kl 09:54
Du är otroligt stark, som orkar kämpa och du är otroligt viktig som belyser det här problemet som säkert fler blir utsatta för.
Stor kram
Malene
Nollställd
17 januari 2011, kl 09:55
:-) Tack Malene.
Skrivstunden
17 januari 2011, kl 11:50
Kämpar kramar!!
Nollställd
17 januari 2011, kl 11:52
Tack tack.. Jobbar på här..
Skrivstunden
17 januari 2011, kl 11:52
Varma kramar!!
Hoppas att du får en lösning på det hela!!
Så du kan få ro i din själ!!
Nollställd
17 januari 2011, kl 12:18
Faktum är att jag har ro i själen. Men inte i sinnet :-) Konstigt nog.
I mig själv har jag en enorm styrka, men jag vill att jag och barnen ska vara trygga och få leva normala liv. Dagis skola och grå vardag liksom. Det får vi inte som det är nu.

Kramar tillbaka och hoppas på lösning... :-)
Inger H
17 januari 2011, kl 11:56
Det du skriver om är så skrämmande angeläget för allt för många kvinnor. Och naturligtvis inte minst för dig och din son. Jag hoppas verkligen att ni får hjälp ur den situation ni nu befinner er i.

Kanske är ändå en flytt till hemlig ort bästa allternativet? Kanske till och med utomlands? Men jag förstår att det tar emot och att det inte moraliskt sett är ni som borde flytta...

Jag avser reblogga ditt inlägg på bloggen "Fönster mot bloggvärlden".
Nollställd
17 januari 2011, kl 12:00
Absolut. Som en av mina bästa vänner sa för en liten stund sedan; Det är helt vrickat om ni måste flytta. Du förlorar ju ditt liv då också, men på ett annat sätt. Så är det.
För mig tar det främst emot känslomässigt att flytta. Men som sagt. Vi avvaktar ett tag till. Med lite tur så inser han kanske att han behöver lägga in sig själv på riktigt.

Tack för rebloggningen.
Inger H
17 januari 2011, kl 12:46
Nu har jag skrivit färdigt! Det tog en stund eftersom jag ville länka till alla som redan rebloggat. Visst vore det underbart om han själv kunde komma till insikt? I andra hand hoppas jag på att samhället faktiskt agerar för en gångs skull! :)
Nollställd
17 januari 2011, kl 13:57
Oj vilket jobb.. Tack så mycket. Ja, utsikterna kanske inte är de bästa, men vi hoppas och gör det vi kan.
Samhället agerar faktiskt. Jag har världens bästa socialtjänsthandläggare. Har haft tur på det sättet. De hjälper mig med allt möjligt och det känns skönt att veta att de också har beredskap. Men visst kan man önska att psykvården och polisen kunde samordnas lite mer..
Inger H
17 januari 2011, kl 12:46
Två tummar har du fått av mig. En via telefonen och en via datorn. :)
Nollställd
17 januari 2011, kl 13:57
::-) Tack så mycket
Tommy - Curacao
17 januari 2011, kl 13:04
Ord blev inte tillräckligt // på ett eller annat sätt måste du orka och det kommer du att göra // NN behöver vård, NN ska inte vara en fri man! Hoppas de inser det itid!

kramisar / Tommy
Nollställd
17 januari 2011, kl 13:58
Han behöver mycket vård. Länge. Du har så rätt!

Kram
DragonFaye
17 januari 2011, kl 13:14
Nu har även jag rebloggat!! Det är så hemskt att man.. Nej usch!
Två tummar har du fått av mig också! Det här måste uppmärksammas!!

Varma stödkramar /Faye.
Nollställd
17 januari 2011, kl 13:58
Tack så mycket...
Anna
17 januari 2011, kl 14:48
Så oerhört tragiskt! Ditt ex behöver vård och sluten sådan.
Du är bara en i raden som samhället vänder ryggen och det är därför kvinnofriden aldrig blir en realitet.
Önskar dig all lycka!
Zmilla
17 januari 2011, kl 14:54
Jag har ju följt dig en del även om jag inte känner dig så känner jag med dig. Det otäcka är att man är så skadad att man emellanåt glömmer att se hur in i helv..fel det är med samhället då en människa ska tvingas leva med det här som du gör.
Jag får automatiskt upp en bild i huvudet, den är ocencurerad. I boken Glömda säger tillslut "Mias" pappa till sin dotter "ska jag döda honom?" En stark scen som jag inte kan glömma trots att det är många år sedan jag läste boken.

För ibland känns det så. Att det enda som skulle kunna förändra saken är att NN dör. Förlåt att jag säger så men jag blir så arg..Jag ska reblogga.

Tumme och kram!
Nollställd
17 januari 2011, kl 15:01
Kram... Jag vet Zmilla. Du har sagt det förut. Och jag kan verkligen förstå att man som utomstående känner den vanmakten. Men jag vill honom inget ont. Jag vill bara ha mitt liv tillbaka.
Tack för reblogg, tumme och kram... Kramar tillbaka
Inger H
17 januari 2011, kl 17:56
Nu har jag rebloggat på min egen blogg också. Där du fått en liten tulpanbild av mig.

Kram
Nollställd
17 januari 2011, kl 20:04
Tack. Jag såg det :-) Och tack för all hjälp
Maria de Suède
17 januari 2011, kl 18:40
Jag skrev en dikt... Titta pà rebloggen...
Nollställd
18 januari 2011, kl 08:24
:-) Såg det. Tack.
Mingla
17 januari 2011, kl 20:34
Jag önskar dig all lycka..
// Mingla
Inger H
17 januari 2011, kl 22:00
Så lite så. Ibland önskar man att man vore en superhjälte istället som kunde ställa allt tillrätta...
Nollställd
18 januari 2011, kl 08:26
Hahah, ja det vore nåt.. Men all den där spandexen skulle vara lite jobbig.
Det är så fantastiskt att se det engagemang som folk har. Antagligen för att det fortgår år ut och år in.

Kramar
ojo
17 januari 2011, kl 22:24
Det är starkt av dig, du har gått ut med din historia,
det kan hjälpa många andra.
Jag håller tummarna för dig.
Känn dig stolt över dig själv!
Du är värd det.
Nollställd
18 januari 2011, kl 08:28
Tack. Jag pendlar mellan att tänka; Vad har jag gjort??? När jag ser vilket gensvar bloggen har fått och att känna mig stolt och modig. Hoppas att det på något sätt kan ge frukt.
Tinluk
17 januari 2011, kl 23:30
mina tankar går till er!! Kan inte förstå hur det måste kännas!! !Men du ska vara stolt över dig själv som orkar!!!!!!!
Hoppas att polisen inser vilket hot han utgör för hela vårt samhälle!!!
Jag har rebloggat iallafall så fler läser detta!!!
Finns här i dem småländska skogarna för dig och dina barn!!!!!!!
Nollställd
18 januari 2011, kl 08:31
Vet du, jag tror att alla människor orkar om de ställs inför den här situationen.
Om man slängs in mitt i ett krig och är oförberedd så får man nog panik och kanske kapitulerar. Men jag har varit med sedan första granaten briserades. På ett tragiskt sätt är det en normaliseringsprocess det med. Man vänjer sig vid att vara rättslös och leva med försvaret på. Men det är också det som ger den skada jag har fått. PTS.

Småländska skogarna är inte fy skam. Det finns ett helt uppbåd av er bloggare där... :-)
Lively
17 januari 2011, kl 23:41
Fortsätt kämpa.
Man ska inte behöva flytta men ibland undrar jag om det inte är "bättre att fly än illa fäkta".
Vissa personer kan man inte vinna mot (inte för att det är en tävling) och då dräneras man sakta och säkert på sin energi, tillslut har man ingen kvar.
Nollställd
18 januari 2011, kl 08:34
Ja. Men att vara flykting är inte lätt. Att lämna allt, sina vänner, sitt hem och allt det som man känner till. Det är jättejobbigt.
Har mitt liv att vinna på att flytta, men jag tänker inte ge upp det jag har utan att försöka med allt innan.
Ullis
17 januari 2011, kl 23:53
Jag läser..Tårarna kommer och klumpen i halsen växer...Hur du och dina barn mår,törs jag knappt tänka på..NEJ detta är inte något som borde få förekomma i Sverige..Eller någonstans överhuvudtaget..Måtte du få hjälp,INNAN nåt hemskt händer..

*mina varmaste kramar och sympati*
Nollställd
18 januari 2011, kl 08:35
:-) Men mina barn mår ganska bra faktiskt. Det är jag som inte mår bra. De vet inte ens om att detta händer. Fast du har rätt. Man måste agera innan något hemskt händer.
Kramar
HEMIMAMMA
17 januari 2011, kl 23:59
Nu är du rebloggad hos mig också och jag kommer uppmärksamma folk på facebook om ditt öde också...

Jag hoppas verkligen att allt detta folk gör gör skillnad!!

Hemistyrkekramar ♥
Lively
18 januari 2011, kl 00:04
Får jag reblogga dig?
Nollställd
18 januari 2011, kl 08:31
Självfallet :-)
Skrämd läsare...
18 januari 2011, kl 00:26
Vet ej vad jag ska säga.....Kramar dig i tanken.
HEMIMAMMA
18 januari 2011, kl 02:21
Jag har blivit ombedd att vidarebefordra en kommentar och hälsning från Mrs Finelady till dig. Hon hälsar att hon känner så väl igen sig i ditt öde och har levt under samma press hon och sympatieserar med dig och hoppas att allt skall ordna upp sig.

Jag vill själv hälsa till dig att ditt öde sprider sig som en löpeld på Facebook och jag har uppmärksammat min partiledare på din situation. Jag hoppas att alla sammanlagda ansträngningar för dig skall bära god frukt och att du/ni skall få komma att leva ifred!

Hemikramar och hälsningar från en som kämpar för din återupprättelse!
Nollställd
18 januari 2011, kl 08:36
Oj... Tack för informationen om fb.
Ska gå in och läsa hos finelady.

Och väldigt mycket tack för att du deltar i min kamp :-)
HEMIMAMMA
18 januari 2011, kl 02:22
Länk till hennes blogg

http://blogg.aftonbladet.se/mrsfinelady

Hemikram
kaoskatta
18 januari 2011, kl 08:59
Jag känner igen mig i din situation, men inte i att polisen nonchalerat mig....tvärtom. Däremot vid sista rättegången blev exxet frikänd trots att han sovit på min uteplats och vägrat flytta sig i två veckor och det slutade med att han misshandlade mig.

Soc som tydligen är så upprörda (skulle inte tro det) kan faktiskt sätta ditt ex på LVM eftersom han drogar och är en fara för dig och barnen. Men det gör dom inte...nej, DU ska flytta igen. Så mycket för deras oro!

Jag tvingades flytta dit jag inte kände nån och så ska det inte vara. Soc har makt att besluta om LVM, men de dumpar hellre dig, problemet och kostnaden på en annan kommun som oftast inte känner nåt ansvar alls för din situation. Mitt soc, osmtivngat iväg mig, hjälpte inte ens till med att "överlämna" min familj till nya soc, så först trodde inte dom mig och allt var sånt kaos att jag inte orkade kämpa.

Nu sitter jag långt ute i ingenstans, utan all hjälp som soc lovad och med hyresskuld för att de lovade betala flytten och dubbelhyror (jag hade sjukbidrag då så jag kunde inte bekosta en flytt själv) och sedan struntade helt i allt dom lovat.

Ställ krav på soc som påstår att dom tror dig och påstår att dom är mycket oroade. Då kommer du se om deras engagemang är äkta eller bara blå dunster (som det var för mig).

Hoppas allt ordnar sig för dig.
Nollställd
18 januari 2011, kl 09:15
Problemet är att han är ren just nu. Jag ställde det som krav för att umgänge skulle ske. Att han skulle gå och lämna kissprover. Dessutom sa han det på sjukhuset, att han skulle hålla sig ren för att han var rädd att jag skulle skicka narkotikaspan på honom.

Hoppas verkligen att allt ordnar sig för DIG, Har ju läst dig tidigare och vet vilket helvete du gått igenom. Men alla har olika upplevelse av socialtjänsten. Det beror nog mycket på vilken handläggare man får.

kramar
Bokmalen
18 januari 2011, kl 11:04
Puffar på dig lite:-) kram
Nollställd
18 januari 2011, kl 11:24
Kram fina du. Har upptäckt att länken som sprider sig på facebook råkar ha din profilbild från bloggen :-( Förlåt för det. Vet inte hur det gick till. Det är iofs inte jag som har lagt ut den, utan bara lagt upp den i ett mail som gått ut till mina polers. Som i sin tur har spridit den.
Kram kram
Bokmalen
18 januari 2011, kl 11:44
Jag har försökt hitta länken på facebook. Hur hittar man den?

Det är av underordnad betydelse det där med min profilbild (tror jag:-), det viktigaste är att länken sprider sig.

Innerlig kram!!!
Nollställd
18 januari 2011, kl 11:47
Kopiera länken här och lägg i din statusrad och dela med dig den vägen? Kan vara ett annat alternativ. :-)

Kram
frostlilja
18 januari 2011, kl 12:30
Jag hoppas det blir en förändring. Att ni får den hjälpen som behövs.
Rebloggat och tummat.

Styrkekramar
Nollställd
18 januari 2011, kl 14:02
Tack :-) För rebloggning, tummar och styrkekramar
Lindalou
18 januari 2011, kl 12:40
*Kram*
Pluppa oinloggad
18 januari 2011, kl 14:00
Skickar in lite extra styrkekramar.
Ibland är det faktiskt ingen lösning att flytta heller.
Man ska dra upp barn osv och kanske bli hittad ändå.
Hoppas det finns nån bra polis som startar en ordentlig utredning,så det händer nåt.

Varma kramar vännen/Pluppis
Nollställd
18 januari 2011, kl 20:00
Ja, precis. Man vet inte vad som händer. Vi får hoppas och se tiden an OCH INTE SLUTA KÄMPA!!!!!

Kramar
HEMIMAMMA
18 januari 2011, kl 19:30
En tumme till...
Nollställd
18 januari 2011, kl 20:00
Haha, tack så mycket :-)
Filosophia
18 januari 2011, kl 22:15
Nej det är ju absolut inte du och barnen som ska behöva flytta! Han behöver tvångsomhändertas. Önskar dom kunde få honom så frisk att han inser hur lyckligt lottad han är som fått en sån fin liten groda!
Ge inte upp gumman!
Kram <3
Nollställd
19 januari 2011, kl 09:05
Ja, eller så kanske ett mirakel sker och han lägger in sig själv på psyket. Han är så upptagen med att klandra alla andra att han inte ser att det är han själv som ödelägger sitt eget liv.
Folk försöker bearbeta honom så han ska förstå, men det är inte lätt att få en psykiskt sjuk människa att få sjukdomsinsikt om det rör sig om vissa sorters tillstånd.

Ja visst är grodan fin? Han är en liten pudding faktiskt. hahaha

Nä, jag ger inte upp, men jag känner mig otroligt sliten och trött. Behöver all vila jag kan få.

Puss och kram
SpaderM
18 januari 2011, kl 23:24
Men usch och fy! Jag som trodde, eller åtminstone hoppades på att allt var bra nu, att du och dina barn lyckats bli fria från hot och våld. Känner med dig ska du veta! Kramar
Nollställd
19 januari 2011, kl 09:07
Det vet jag MaRiA. Du har stöttat mig mycket i dåtiden som jag hoppades skulle förbli dåtid.
Kramar
blomrabatten
19 januari 2011, kl 00:35
tyvärr är Du inte ensam du har många olycksystrar. Vi andra kvinnor måste angagera oss och kräva åtgärder mot mäns våld. Det är det patriarkala våldet som kvinnor delar i denna värld som i hederskulturers värld. Vi och andra måste bekämpa det varhelst det förekommer inte ens alla kvinnor förstår det här utan skuldbelägger den slagna och misshandlade kvinnan,
kom ihåg att det aldrig någonsin är ditt fel det minsta.
lycka till från fd psykiatrisjuksköterska.
Nollställd
19 januari 2011, kl 09:11
Jag vet att det inte är mitt fel. Men en sak som slog mig igår var en annan grej som han sa på sjukhuset "Anledningen till att det blev som det blev var att jag nog hade för höga förväntningar på dig"
Det sjuka i den stunden var att jag plötsligt hade glidit in i min gamla roll och hans ord gjorde att jag kände mig dålig och otillräcklig. Istället för att säga; Fuck off, det är du som underskattade mitt värde, eller
Nollställd
19 januari 2011, kl 09:17
Något liknande. så sa jag ; Ja så kan det nog vara...
Det gnager i mig idag. Hur kunde jag så omedelbart glida in i min gamla roll?
Det var skräcken tror jag.
Det konstiga på sjukhuset var också att han på en gång när han kom in på akuten; kastade sig i min famn och sa att han älskade mig så mycket. "Det finns ingen annan än du, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Du är pusselbiten som saknas i mitt liv, du är min andra halva" Osv osv. Och om man hade tänkt efter lite där så skulle jag inte ha tröstat honom.
Jag skulle ha visat ut honom. Men jag tyckte så synd om honom i den stunden.
Han uppvisade ånger och en känsla av att ha sumpat allt som var viktigt för honom.
Och en man som har förlorat allt är det synd om. Det är synd om NN.
Men sen kom natten, och med den de psykotiska tankarna. Allt blev som förr. Han har alltid snurrat pål nätterna. Det är då det blir som värst.
Det är då han är farligast. Nätterna och helgerna. Då han är fri att snurra in sig i sina tankar.
Usch.
Lindalou
19 januari 2011, kl 08:58
Hoppas det sker något bra snart så att ni kan fortsätta era liv i lugn och ro. ♥
Nollställd
19 januari 2011, kl 10:06
Just nu är det inte kul ska jag säga dig... Tell u later!
fgggmf
19 januari 2011, kl 13:55
Jag har redan länge gått vid din sida, jag får anstränga mitt till mitt yttersta för att kunna kommentera sansat.

Det är ju totalt galet att det inte skall gå att få stopp på honom.
Kan inte polisen hantera detta, så bör man överväga privata alternativ(inget våld).

Frågan är ju om han verkligen är beredd att skrida till handling, fast det vet du nog bäst själv.
Jag tror att han kankse leker ett psykologiskt maktspel med dig och hotar för att du skall bli rädd och därmed behålla makten över dig.

Du har mitt stöd, lycka till i fortsättningen.
Nollställd
19 januari 2011, kl 16:37
Har du följt min blogg? Jag har läst dina, men inte kommenterat så ofta.
Inboxa mig med vad du menar för privata alternativ om du känner för det.
Jag är helt övertygad om att han kan skrida till handling.
Om man vänder på det och ser det från hans perspektiv så har ju jag tagit ifrån honom hela hans liv, vänner, familj och inkomstkälla (knarket) Han har inte något att förlora och han hatar mig. När han pratar om mig så nämner han mig som den där jävla Fi**an.
Men han är strategisk. om han slår till så gör han det strategiskt. Allt på en gång liksom.
Det blir ingen impulshandling (om han inte ser mig när han är ute och kör bil)
Han bryter inte mot besöksförbudet genom att komma hit och knacka på min dörr eller liknande.

Tack för ditt stöd!
Linda
19 januari 2011, kl 15:03
Puffar lite...

Kramar i massor..
fgggmf
19 januari 2011, kl 17:01
Ja, jag har följt din blogg från början av 2009.

Jag tänkte först på att man skall utnyttja det nätverk man har för att hålla någon slags koll på honom(antar att ni redan gör det), dessutom kan man försöka att utöka nätverket med vänners vänner, ev bloggare och annat löst folk ;)

Du bör även fundera på att skapa en telefonkedja, för att snabbt få ihop mycket folk.

Dessutom så bör du spela in och spara all kommunikation med honom.

Under intensiva perioder kan man se till att omges av många människor.

Hade jag varit i dina skor så hade jag övervägt andra olagliga alternativ.
Har han bil så kan man fästa en GPS med mobilsändare på den som larmar om han kommer inom ett visst område(använde den tekniken i våras för att kolla upp en kollegas frus otrohet).
Man kan även kartlägga hans liv genom olika databasslagningar och personlig övervakning.

Jag antar att man riskerar att eskalera allt om man konfronterar honom, annars så kan det vara en ide att få honom medveten att många har ögonen på honom.

Funderar lite till...
Nollställd
19 januari 2011, kl 17:19
Tänk om det är det han har gjort!! Fäst en gps under min bil och på det sättet lyckats ta reda på var vi bor!!!
Nollställd
19 januari 2011, kl 17:19
Ska kolla bilen imorgon.
fgggmf
19 januari 2011, kl 17:21
Kolla alla eventuellt konstiga kablar från batteriet.
Nollställd
19 januari 2011, kl 17:33
Okej! Men jag har ju en sån där modern bil där hela motorn ser ut att vara inplastad.
Du tror inte han kan ha chansat och satt dit en vid ett tillfälle och sen kört på batteriet så länge det fungerat. Stunderna han har varit ensam vid min bil handlar ju om när jag gått från bilen in i umgängeslokalen för att hämta sonen. Och i hov och tingsrättsförhandlingarna har jag inte haft bilen med. Men det är absolut tänkbart då han är ett riktigt tekniksnille. Han kan allt om datorer och mobiler och program man kan installera.
fgggmf
19 januari 2011, kl 17:37
Visst det interna batteriet kan hålla i någon vecka eller mer, beroende på uppdateringsfrekvens.

Om du har en något sånär intelligent mobiltelefon(smartphone), så bör du kanske kolla upp den också.
Det finns spionprogram som vidarbefodrar alla sms och vilka samtal som ringts ochj tagits emot.

Attans, nu skrämmer jag ju upp dig ännu mer.
Nollställd
19 januari 2011, kl 19:11
Haha, det är inte någon fara.
Faktum är att jag inte är rädd för honom egentligen. Jag är rädd för barnens skull.
Även om han genomför sitt hot så kommer jag möta honom med öppna ögon och försöka skada honom i gengäld när jag försvarar mig. Det beror iofs på vilka medel han använder.
Men barnen ska inte behöva växa upp utan sin mamma.
Jag är en helt okej mamma om jag får säga det själv och de behöver mig.
Har inte någon smartphone, däremot tror jag att han hade installerat ett spionprogram i en annan mobil som jag har här hemma. Men det avinstallerade jag.
Jag trodde att det var ett av avlyssningsprogrammen han använde när han tvingade mig att spela in samtal från min exman, men sen förstod jag att det var ett spionprogram när jag googlade det och alla träffar på flashback indikerade det. Det är nog en tidig smartphone. Inte med touchscreen, men som en dator i övrigt.
Lindalou
19 januari 2011, kl 19:30
puff...
fgggmf
19 januari 2011, kl 19:49
Sen gäller det ju att kolla alla datorer, samt byta lösenord på mail och bloggar.
Nollställd
19 januari 2011, kl 19:53
Det är gjort. Det gjorde jag när jag bröt upp för två år sedan. Efter det har han heller inte haft tillgång till min mobil eller någon av mina datorer.
fgggmf
19 januari 2011, kl 20:00
Skönt att du är steget före och att du inte är rädd för honom personligen.
Nollställd
19 januari 2011, kl 20:37
Ja, det är otroligt skönt, men jag har världens bästa inspirationskälla också. DET är skönt.
Kickanx_
20 januari 2011, kl 00:43
Det är fruktansvärt det du och dina barn råkat ut för.

Hoppas verkligen att det ordnar sig till det bästa. I mina tankar får du många tummar.

Va rädd om dig o goa varma kramizar!
Nollställd
20 januari 2011, kl 08:38
Tack för kramarna. Ja, det är ganska hemskt. Men som jag sagt tidigare, så är människor så anpassningsbara. Man vänjer sig vid det här livet, böjer sig och antar nya positioner.
Jag hoppas också att det ordnar sig...

:-)
Lindalou
20 januari 2011, kl 10:50
Men man får inte vara så anpassningsbar att man kväver sig själv. Att snegla över axeln när man går ut är att vara livshämmad. Så ska det inte vara..:-(
Nollställd
20 januari 2011, kl 11:58
Nä, jag vet. Det är ju därför jag är så trött. Det måste finnas något sätt man kan lösa detta på.
Vi får se och fortsätta försöka. Tills dess sneglar jag mig över axeln var jag än befinner mig.

Kram
Linda
20 januari 2011, kl 21:10
puff..
MizzLiz
21 januari 2011, kl 08:44
Har följt dig länge. Er situation är under all kritik! =(
Anledningen till att jag kommenterar nu är för att putta ut ditt inlägg i listan ifall nu någon har missat det.
Önskar er allt gott!!!
Nollställd
21 januari 2011, kl 10:46
Tack MizzLiz :-)
kanada
21 januari 2011, kl 11:20
Vilken hemsk historia. Ni måste ju få hjälp.
Jag ska tänka på er..
Nollställd
21 januari 2011, kl 14:02
Jo, men vi får inte någon hjälp.. Vi får hjälpa oss själva.
Tack för omtanken :-)
HEMIMAMMA
24 januari 2011, kl 00:22
Har du tagit bort ditt senaste inlägg om att åtalet lades ned? Eller blev det anmält?

Hemikramknuff ♥
Nollställd
24 januari 2011, kl 06:59
Hej hej. Ja jag tog bort inläggen. Det var mindre genomtänkt än att skriva dem. Ja ja, borttagna inlägg finns ju inte mer. Jag får skriva ett nytt.
Kommer med information inom kort.

Kram kram
Lindalou
26 januari 2011, kl 22:36
*kram*
Petra Karlsson
min blogg http://jade.se
23 februari 2011, kl 18:33
Vad intressant din blogg är. kommer med all säkerhet att läsa din blogg igen! =P Ha en rolig vardag =)
Nollställd
24 februari 2011, kl 18:25
En ROLIG vardag? Vet inte riktigt vad jag ska svara på det... Men vi försöker väl så gott det går.
magganorkide
16 mars 2011, kl 14:48
Jag beundrar dig , du är ändå en kämpe
Hoppas verkligen att B.Ask får detta brev till sig, så hon tar sitt ansvar, för detta ligger på hennes bord. Det har på sista tiden hänt allt för mycket tragiskt, så nu är det dax att få till något vettigt.
Önskar att du en dag och snart får känna lugn o harmoni i ditt liv.
Jag ska kämpa för din och andras rätt att få leva ett normalt liv så gott jag kan.
magganorkide
Nollställd
18 mars 2011, kl 16:30
Tack så mycket. B. Ask har fått detta brev, men jag har inte hört någonting från regeringen.
Hoppas också på lugn och harmoni. Det är min högsta dröm att få ha en grå vardag.
Tack magganorkidé för att du kämpar för utsattas rättighet. Det är en kamp man inte kan ge upp. Annars kommer tragedierna att fortsätta.
skvitt
25 april 2011, kl 06:51
Jag säger bara det, huga!
Lycka till!
/Skvitt
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna