Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Tabula Rasa
Tankar om en möjlig framtid...

En uppdatering om Tabula rasas situation!


Hej alla fina människor som engagerar sig i min och mina barns situation. 


Det har hänt så mycket och ändå så litet sedan jag skrev mitt inlägg om brevet till regeringen.

Regeringen som för övrigt inte har svarat.

Utredningen lades som väntat ner, men jag ska med hjälp av min advokat överklaga beslutet

så fort vi har fått hem papper från åklagarämbetet.

Förhandlingen vi skulle ha i tingsrätten blev uppskjuten då NN entledigat sin advokat.

Han fortsätter att besvära mig på de sätt han kan utan att bryta mot besöksförbudet.

Jag försöker upprätthålla mina studier och får hjälp ifrån skolan så jag inte behöver röra mig ute så mycket.

Vi tar bilen överallt, och jag felparkerar varenda dag.

Det är enda sättet för mig att skydda barnen. Om vi ska ta oss från punkt A till punkt B så måste det vara så korta sträckor vi är utanför bilen som möjligt. 

Minimal exponering. Men det blir dyra bensinpengar och det blir inte mycket över när räkningarna är betalda.

Barnen får inte leka ute. Inte heller får de leka hos kompisar som inte känner till vår situation.

Under den senaste månaden har jag många gånger varit på väg att skriva inlägg, men har hejdat mig.

Det är så mycket som vill ut, men jag vet inte var jag ska börja.

För det första; Det finns en ny proposition som handlar om att en haverikommision bör tillsättas vid varje tragedi då en man dödat en kvinna han har haft eller har en relation till.
Detta för att utreda om det finns särskilda indikationer på när en potentiell gärningsman faktiskt ska agera.

Personligen tycker jag att man ska göra en riskbedömning varje gång ett olaga hot kommer till polisen.
Man ska försöka se om det finns kopplingar till psykiatrin och socialtjänsten och öka samarbetet mellan de olika organisationerna.

Henrik Belfrage skriver i en chatt från 153-bloggen att några av varningssignalerna för de som verkställer sina hot;

"Det finnas flera. Några viktiga är separationsångest och känslomässig instabilitet. Jag skulle vilja själv föra fram äganderättsbehov som någonting särskilt viktigt."

Läser ni denna artikel ser ni att mitt ex uppfyller kriterierna och liknar de gärningsmän som dömts i många avseenden. 

Sjukdom av psykotisk art, aspergerssyndrom, svår separationsångest och narcissistiska drag. 

Utöver det finns det misshandelsdomar, både när det gäller mig och andra. Narkotika är med i bilden 
och han har sedan fem års ålder varit i kontakt med psykiatrin. Han rökte gräs första gången när han var sju, men det är sådant jag fått reda på nu i efterhand. 

För det andra: Jag har länge ansökt om avlastningsfamilj till min son. Mitt nätverk är stöttande, men det finns inte resurser nog inom familjen för att jag ska kunna få regelbunden avlastning. Jag har hand om honom årets 365 dagar med några timmars avlastning här och där. De timmarna ägnar jag åt andra viktiga saker som jag annars försummar. Är trött jämt och hela familjens välbefinnande och livskvalitet står och faller med mig.
Indirekt påverkas ju barnen av mitt mående och att i en sådan situation jag befinner mig i är det viktigt att få ladda batterierna ibland. 
Socialtjänsten såg behovet och beviljade min begäran. De började leta efter avlastningsfamilj. Så jag skulle kunna få vila en eller två helger i månaden. 
Men nu har ansökan fått avslag. Motiveringen från familjehemsplacerarna var att eftersom vi har en hotbild så kunde de inte garantera stödfamiljens säkerhet. 
DET tycker jag är skandal. Då har man helt tappat barnperspektivet som socialtjänsten arbetar efter "BBIC" (Barnens Behov I Centrum)
Vad ska då hända med de barn som är hotade av båda sina föräldrar? Ska man inte placera ett barn som lever i misär, för att föräldrarna kan utgöra ett hot?

Det var ett hårt slag att inte få stödfamilj, särskilt eftersom de beviljade det först. Att veta att ju längre tiden går, desto sämre mamma kommer jag att bli, eftersom jag aldrig får vila. 

För ett par veckor sedan fick jag bröstsmärtor av stressen. Gick till läkaren och fick göra EKG. Kurvorna såg fina ut, men pulsen skenade. Min vilopuls var uppe i hundra. 
Men det blir ju så eftersom jag lever under stort adrenalinpåslag. Hela tiden måste jag vara 100% uppmärksam, se mig omkring och vidta försiktighetsåtgärder. 
Läkaren erbjöd mig en betablockerare för att få ner pulsen, men jag tackade nej då han påpekade att man kunde få mardrömmar av medicinen. 
Jag behöver inte fler mardrömmar än de jag har och den jag lever i. 
Istället fick jag lugnande från psykiatrin. Men som de sa; Du har ju inte en psykisk sjukdom, utan dina symtom kommer ifrån en riktig hotbild och därför kan man inte medicinera bort dem. 
Har under de senaste veckorna provat en uppsjö av läkemedel, men de flesta har varit som sockerpiller eller givit mig konstiga biverkninigar. Nu har jag dock hittat en som fungerar. Som jag får ta när pulsen rusar och det är extra jobbigt. 

Att gå omkring och fundera på döden blir en realitet. Kommer det göra ont? Hur kommer han gå tillväga? Vem ska ta hand om barnen? Tankarna kommer och går, dygnet runt. 
Det händer att jag gråter. Har gråtit fem gånger i år. Varje gång är som en befrielse, men jag är rädd för att öppna mina fördämningar och släppa ut sorgen.

Under min värsta stressperiod nu påverkades barnen. Båda två. Det pågick i 3 veckor. 
Den lilla blev känsligare och grät lättare på dagis. Han hade också dragit ett annat barn i håret, vilket han aldrig gjort förut. 
Den stora kom rödgråten och trött till skolan, åt dåligt och har inte sovit på nätterna. Hon har legat vaken med ångest. Min fina lilla prinsessa som är så rädd och brottas med skuggmonster hon inte vet ursprunget till.
Hon är så klok min progg-unge. Hon är analytisk, smart och fantasifull.
Hon känner att något är väldigt fel, men jag vill inte berätta. Inte ännu. 
Vill inte att hon ska behöva tampas med sorgen över att än en gång behöva bryta upp, förrän det faktiskt är ett faktum och vår nya ort, skola och dagis är säkrat.
Hon är rädd, eftersom hon vet att nåt är fel, men hon vet inte vad. Då blir monstren värre, eftersom hon ligger och funderar på vad det kan vara som gjort mamma till ett otåligt vrak. 

Häromdagen när vi satt i bilen frågade hon mig; 
-Mamma, om du dör, var ska jag bo då? 
-Hos pappa såklart, svarade jag. 
-ÅH, skönt! Jag vill inte hamna på barnhem. Svarade hon och satt tyst en stund. 
-Men, var ska lillebror bo? 
Det var frågan jag fruktat och jag kände hur gråten stockade sig i halsen. 
Jag svalde ett par gånger innan jag svarade;
-Jag vet inte gumman.. Men det löser sig. Och jag ska ju inte dö på länge (såsom vi vuxna svarar för att lugna barn)
Hon började storgråta och sa med hög röst
-Han får INTE bo hos NN!!!!!
Jag kände hur hjärtat frös till is.

För det är just det som skulle kunna hända. Min älskade lille son skulle kunna hamna i klorna på en pappa som både är för barnaga och att man får döda sin egen avkomma om man inte är nöjd med "produkten" som han kallade det.
Ska skriva testamente i dagarna, för att det åtminstone ska kunna finnas en rekommendation om var han skulle kunna bo istället. Testamente är nog bra. Jag skulle ju lika gärna kunna drabbas av cancer eller köra ihjäl mig och då skulle situationen vara densamma. 

Jag har börjat misströsta.

Samhället tar inte sitt ansvar.
Psykiatrin ser inte till att en tickande bomb får den vård han behöver.
Polisen lägger ner utredningar om olaga hot. 
Socialtjänsten har förlorat barnperspektivet.

Och jag har nästan förlorat hoppet.


Vi kommer få flytta.
Den här gången långt långt bort, där han förhoppningsvis inte kan hitta oss.
Vi kommer få använda oss av fingerade namn och bryta kontakten med vårat nätverk.
Fingerade namn har vi haft förut, men vi har alltid haft ett nätverk.
När nöden har varit som störst har jag alltid haft min familj och mina vänner vid min sida!


Man skulle kunna göra film om mitt liv, och ändå skulle det framstå som osannolikt att en person i så unga år har upplevt så mycket. Långtråkigt har det då inte varit.
Men jag hade önskat någonting annat.
Önskat att jag fått uppleva riktig kärlek tidigare och kunnat bygga upp
ett liv tillsammans med den jag älskar. Jag önskar mig en grå vardag,  
med rutiner, kuddkrig och att sitta tillsammans i lugn och ro för att äta middag
och sen pyssla lite med sitt.

Tänk att något så trivialt som en grå vardag kan bli en kvinnas högsta dröm.  


Men även om det till sist och syvende blivit så att vi får nomadisera igen,
så kommer jag kämpa till sista andetaget för ett samhälle där pusselbitar kan falla på plats
och de viktiga instanserna kan fånga upp kvinnor och barn i vår situation och
ge oss och de potentiella gärningsmännen den hjälp vi så desperat behöver.
Hoppas att ni fortsätter engagera er.

Kramar
Nollställd 



23 kommentarer
Trollan_1
15 februari 2011, kl 15:52
Bara av att läsa så känner jag mig maktlös. Hur maktlös måste inte du känna dig då? Det riktigt river i hjärtat och man vill hjälpa, man vill göra det bra. Finns det något vi andra kan göra för dig och barnen?

Men över till något jag faktiskt kan göra. Jag äter betablockare mot förhöjd puls. Jag drömmer inte fler mardrömmar. Det enda som jag drabbades av var huvudvärk och humörsvängningar tills kroppen vande sig med medicinen efter en vecka. Men vet du? Jag kan lova att det var värt det för oj, vad skönt det är att ha en normal puls!

Kram
Nollställd
16 februari 2011, kl 15:22
Är det inderal du äter? Det var det han rekommenderade mig. Men jag har lugnat ner mig lite nu. Rusningarna kommer mest i de riktigt påfrestande situationerna.
Ska fnula lite på det.
Bokmalen
15 februari 2011, kl 15:59
Åh, kära du. Jag blir så oerhört ledsen för din och barnens skull när jag läser. F*n - h*lvetes j*vla sk*t. Finns det ingen hjälp alls för dig att få?

Att du skall behöva fly och lämna allt för att vi inte kan skydda dig från en människa som inte borde få gå lös. Det gör mig så ont om lilla progg-ungen som behöver bekymra sig om döden och att du inte finns längre. Det gör visserligen alla barn av och till, men i ert fall så kan det ske när som helst (förlåt att jag inte kan trösta när det gäller detta).

Jag hoppas så att du snart i en nära framtid får uppleva allt det fina i livet, åtminstone hoppas jag att du snart slipper leva i denna terror.

Många varma kramar
Nollställd
16 februari 2011, kl 17:44
Ja. Tack vännen. Vill inte flytta som sagt, men vad ska man göra? Det finns brister i vårt samhälles förmåga att se helheter.
Vet du Bokis, jag upplever fina stunder. Hela tiden. Men det går inte att bygga upp något när man lever som jag och mina barn gör. Och det gör mig väldigt ledsen. Men man får leva för de fina stunderna. Man får vara i nuet. Med andra ord blir man en jäkel på mindfullness!
Hoppas också på att få leva på ett annat sätt. På ett eller annat sätt löser det sig. Förhoppningsvis till det bättre.

Kramar
Lindalou
15 februari 2011, kl 16:06
Det gör så ont att läsa detta och jag blir både ledsen och så jävla förbannad. Jag önskar SÅ en riktigt jävla grå vardag. Ingen gör något? Hur kan de bara vända sig bort? Jo, för att i vårt skitland behöver ingen ta ansvar.

*kram*
Nollställd
16 februari 2011, kl 17:53
Nä, visst är det så. Alla skyller på varandra. Ja, den där grå vardagen är oerhört lockande. Lugn och ro.. Men men! Du vet ju att jag håller humöret uppe ändå!

Puss på rej!
Islandsmamman
15 februari 2011, kl 16:09
*ordlös*

Att det ska kunna gå till på det här sätter övergår mitt hjartas begreppsvärld :-(

*kramar*
Nollställd
16 februari 2011, kl 17:54
Kram
Islin
16 februari 2011, kl 14:22
Nej nej nej, inte bryta kontakt med nätverket. =( Neeeeeej.

Och inte flytta, neej.

Stackars stackars Nollställd och barnen (och mig om ni bryter kontakt :P)

Kram
Nollställd
22 februari 2011, kl 17:47
Kram gumman.
Arrami
16 februari 2011, kl 14:26
...fan, vilken mardröm du lever i och fan ta samhällets valda maktlöshet!
Är dock lite glad varje gång du skriver ett inlägg...då får vi veta att du iallafall är någorlunda okej.

Kram.
Nollställd
17 februari 2011, kl 07:20
Såhär skapas en sann cyniker.. Genusfrågan och kvinnors utsatthet? Är inte det lite uttjatat? Så tänker medelsvensson. Vi är ingen viktig väljargrupp i något sammanhang, så varför lägga resurser på oss om inte korkade medelsvensson gör ett ramaskri, för då kan man få väljartapp. Oj oj oj ..
Någorlunda okej, men på gång att bli smått bitter med tårar som bränner bakom ögonlocken.
Fast, så länge jag blir förbannad är det bra, för det betyder att jag inte är likgiltig.
sarahmara
17 februari 2011, kl 07:40
Jag tummar din styrka, men att behöva fly så långt bort...Det måste vara hemskt!!! Däremot hoppas jag, att om ni måste göra det, så måste ni få känna att -Här kan vi bo från och med NU!!!

*kramar om dig*
Nollställd
22 februari 2011, kl 17:48
Kram kram
Filosophia
18 februari 2011, kl 10:24
Jag tummar för att det du skriver är så jävla viktigt! Jag vill bara gråta när jag läser. Gråta av ilska och vanmakt och oro. Det du går igenom är verkligen fruktansvärt. Du ar så duktig och jag vet att du är stark, men samtidigt måste du ju också få hjälp och stöd. Det har du rätt till. det SKA alla ha rätt till i vårt samhälle - inte minst barnen.
Jag tycker så synd om Progg-ungen! Hon är i en känslig ålder nu också, när tankar om döden och livets allvar ändå blir mer påtagliga. Då är det extra viktigt att få känna sig trygg, och ha sin välbekanta omgivning, och det är klart att hon omedvetet känner att du är rädd även om du döljer det så gott du kan. För det vet jag att du gör! Du är en jättebra mamma gumman!
Tänker på dig jättemycket!
Kram ♥
Nollställd
22 februari 2011, kl 17:49
Ja, jag vet. Sista dagarna har det varit bättre rent psykiskt, men fysiskt har vi varit sjuka.
Influensa för hela slanten.
Tänker på dig med ska du veta. Pöss på rej
trollgumman
20 februari 2011, kl 22:18
Herregud.... vilken mardröm du lever i. Det går inte att sätta sig in i hur det är att ha ett så allvarligt hot mot sig hela tiden. Att aldrig kunna slappna av! Förfärligt!

Jag känner ett sådant raseri mot myndigheterna, som tillåter så allvarligt störda människor gå fritt i samhället, utan att göra något. Som inte ens hjälper dig med en stödfamilj.

Jag brukar inte tappa orden, men nu gör jag det. Jag stammar med tangenterna.
Trollan_1
20 februari 2011, kl 22:20
Nej, jag får SelokenZOC och jag tycker att de funkar superbra. Som jag skrev, visst känner man av biverkningar i början men nu har jag ätit dem i ett år och har ett helt nytt liv i form av ork och av att kunna anstränga mig utan att få hjärtinfarkt varje gång.
Inger H
21 februari 2011, kl 16:56
Jag har varit inne här och tittat varje vecka. Blir nu glad att se ett livstecken men samtidigt bestört att er situation är så hemsk...

Kramar.
Nollställd
22 februari 2011, kl 17:50
Ja. Men man bär det man får bära. Orkar inte alltid skriva. Men så är det. Vi kämpar vidare i den mån vi kan. Kramar
nan
26 februari 2011, kl 15:17
Det är så mycket tjafs mellan olika myndigheter om
att man alltid ställer upp för barnen först.
Men i såna här fall är det SkrytSverige i ett nötskal!
Mycket ord, men inget agerande.
Barn far illa i Sverige då det gäller sånt här.
Alla vet, som går i genom det här!
Våra lagar som ska finnas till för oss
finns bara på papperet, oftast.
Man kan undra varför inget sker.
Barnen kommer inte i första hand,det är
bara en myt.
Kämpa på och ge aldrig upp!
Emiiiil
26 februari 2011, kl 19:13
Här kommer en inbox till dig... :-)
Catharina
27 februari 2011, kl 00:58
Vill bara skicka styrka till dig. Ditt inlägg gör att jag bara vill hämta dig och gömma dig någonstans där inte skräcken finns. Jag lider verkligen med dig och dina barn. Om det finns något jag kan göra, låt mig veta vad! Många kramar!
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna