Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Psykopat , vem är det?
En svårupptäckt bedragare som tar över andras liv och egendom.

ÄR PSYKOPATER SMARTA ?

Gemensamt för alla psykopater är oförmågan att känna empati vilket är samvete, medkänsla och äkta ånger, man måste skilja på de kriminella och de sk.vardagspsykopaterna.

Vardagspsykopaten är oftast en smart person som i regel vinner sina framgångar utan att lämna åtalbara bevis, den intelligenta sidan gör att denna inte slår ihjäl folk och hamnar i fängelse.

Jag vill påstå att den kriminella typen saknar smarthet och självbevarelsedrift, de grova brotten som ger dom, fängelse och förvaring vittnar om det, ingen som är smart återfaller till samma synder och hamnar i fängelset gång efter gång.

Viktigt och något som inte tas upp i diskussionen är tunga droger, detta missbruk avtrubbar hjärnan och kan radera bort sinnen som empati och medkänsla, en drogad kan få samma förutsättningar som en ointelligent kriminell psykopat och utföra liknande handlingar.

Man kan då tänka sig en redan psykopatisk person som missbrukar droger, dubbelt upp alltså och en tickande bomb farlig för alla.

24 kommentarer
5 januari 2009, kl 22:28
är du väldigt fascinerad av psykopater eller?

intressant inlägg.

tror oxå intelligenta personer/psykopater inte återfaller i samma brott. så tänker jag själv ibland. jag tänker: ska man göra nått brottsligt får man inte göra om det om det funkar första gången, för förr eller senare åker man fast. och ska man tex stjäla något funkar det inte med stora summor som giriga och dumma personer ofta gör, utan man får ta lite lite så att det inte märks.
5 januari 2009, kl 23:15
Ja måtta på allt får det vara, Nej jag är inte farsinerad av psykopater men bättre skriva om dessa än nöta på med väder och vind.
6 januari 2009, kl 14:34
Hej, S-O:

Du har så rätt så rätt.

Den kriminella psykopaten använder ofta(alltid?)droger för att inte hans/hennes ångest och litenhet, som ligger djupt fördolt i det undermedvetna/omedvetna ska poppa upp till ytan.

Så fort det börjar kännas djävligt tar psykopaten ut det på andra och känner sej då tillfreds igen och alla andra är idioter - som vanligt.

------

Den icke-kriminella psykopaten gör egentligen samma sak, men plågar sin personal(omhan nu är chef) eller sina arbetskamrater genom att i lönndom sätta dem i obehagliga sitsdar på jobbet. Eller med grannar och familj på fritiden, ja alla människor i sin omgivning.

Psykopaten lever ENBART för sin egen skull och sin egen omedelbara tillfredsställelse. Vare sej det gäller sex, pengar eller vad det än vara månde.

--------

Förresten:
Varför hörde du inte av dej till mej? Du visste ju att vi var i Thailand samtidigt. Jag uppsökte ju internetcafeer när såna fanns och vi kanske rent av var nästan på samma ställe. Vi kunde ha setts där borta, det hade ju varit jättekul. Synd./Kramar
S-O
6 januari 2009, kl 16:06
Jag har läst din reseskildring varje dag och du såg väl alla jul och nyårshälsningar?

Jag var på semester 5/12 till 20/12 inte lätt träffa dig då.

Som vanligt sitter dina åsikter klockrent men du har ju en gång befunnit dig mitt i eländet och med livet som insats lyckats ta dig därifrån.

Upplevelsen ger lärdom för livet.

Många hälsningar SO
6 januari 2009, kl 14:37
"Min" psykopat var väldigt intelligent och smart. Han hade kunnat bli precis vad han ville om han bara hade velat, helt enkelt. Det är väl därför många vardagspsykopater faktiskt har höga befattningar. De behöver liksom inte jobba för det utan får nästan allt mer eller mindre gratis.
S-O
6 januari 2009, kl 16:44
En psykopat lever i en låtsasvärld byggd på lögner och strider envetet för att allt är sanningar.

Ett avslöjande leder alltid till en ny detaljrik lögn gärna kryddad med ilska.

Det krävs stor intelligens för att minnas och hålla reda på alla tidigare lögner och ändra dem till att passa bättre för dagen.

Trollan länge sedan sist, hedrande att du tittar in till mig ibland.

Även du har tidigare fört ett omöjligt krig och vet vad du talar om.

Många hälsningar som räcker till nästa nyår.





Anhedonie
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/25482
6 januari 2009, kl 16:52
Jag skulle då inte reducera något så komplex som intelligens till något som avgörs på huruvida man är laglydig eller inte.

Det finns så vitt jag vet inget samband mellan psykopati och intelligens. Inte heller mellan grad av kriminalitet och grad av intelligens. Att man begår brott och åker dit för brottet behöver inte handla om att man är ointelligent.

Att minnas och hålla koll på alla sina lögner handlar inte heller om intelligens - det handlar om hög minneskapacitet vilket inte är samma sak.

"Viktigt och något som inte tas upp i diskussionen är tunga droger, detta missbruk avtrubbar hjärnan och kan radera bort sinnen som empati och medkänsla"

- Har du någon källa som styrker detta? Ett, det finns tunga droger som inte ger några organiska skador. Två, vad jag vet finns det ingen drog som raderar bort empati och medkänsla - hur skulle de, då varken empati och medkänsla är konkreta ting. Och empati och medkänsla är väl ändå inte sinnen?
S-O
6 januari 2009, kl 20:09
Laglöshet har inte med intelligens att göra men däremot hur handlingarna utförs.

Mitt inlägg handlade om psykopaten där jag påstod att vardagspsykopaten har hög intelligens, den som mött en sådan och blivid grundlurad håller nog med mig.

Att tunga droger kan göra en hygglig människa till tyrann är väl inte obekant, hur många har inte fått en smäll på käften eller ännu värre av en drogad som tappat empati och medkänsla och därmed verklighetsbilden?

Med sinnen menar du nog syn, hörsel, känsel och lukt men för mig är det mycket mera än nämnda 4.

Förmågan att tolka utifrån kommande intryck samt att uttrycka sina egna innersta förmågor.

Även då graden av empati som avgör förmågan att förstå och tolka andras känslor.



Tuva
min blogg http://psykopat
9 januari 2009, kl 19:27
Min P er nå inne i en ny startfase med angrep mot meg på jobb tror jeg. Det er et par svært hyggelige kolleger der som ikke kjenner til hva som tidligere har skjedd,mobbing og trakkasering og ydmykelser av nifs stor kraft og effekt. Jeg har ingen kontakt med min P privat lenger.Jeg har gått gjennom et helvete psykisk. Jeg oppdaget i dag at hun har gjort avtaler med disse to nye kolleger om å gå å trene sammen. Jeg kjente angst i ettermidag for hva som nå skal skje. Kjente det helt opp i hårroten. Skal hun prøve å få dem også til å vende seg mot meg. Siste meldinger fra P handler om alt fra hvor slitsom jeg er og til at jeg ikke bryr meg om henne, er egoistisk og ikke tenker på annet enn meg selv. At jeg ikke forstår hvor vondt hun har det. Tidligere ble jeg fortvilet over slike uttalelser og viste henne på alle måter hvor glad jeg er i henne. Jeg gav og hun tok imot. Så var hun fornøyd kansje en hel dag, så kom neste angrep enten privat eller åpenlyst. Umulig å vite hva og når. Men jeg vet at det eneste hun nå ønsker er at jeg skal stille meg sårbar igjen og gi henne nye muligheter for ydmykelser, så jeg har ikke svart henne. Skal jeg snakke med mine to gode kolleger?
10 januari 2009, kl 13:07
Jag var också i krokarna under de datum du var där. 5/12 var jag på Koh Chang. 13/12-18/12 var jag däremot i Kambodja och Laos. Därefter i Bangkok 18/12-20/12, sen åkte jag till Koh Samet.

Men inget hade hindrat att jag hade kunnat åkt från staden Trat och besökt dej, var du nu var. Det går ju billiga flyg överallt.

Men nu är det över. För den här gången och nästa vinter kommer jag styra kosan västerut - det finns platser jag vill se där också./Kramar
S-O
10 januari 2009, kl 16:01
Jag var i södra delen och det kostar vad jag tror 10.000 Bath 2.250 kr från norra delen till södra.

Dessutom var det kravaller och stäng flygplats i norr.
Tuva
min blogg http://psykopati
10 januari 2009, kl 19:35
De er definitivt smarte hvis målestokken på smart er hvor godt man klarer å lure ikke bare en person, men mange mennesker samtidig, med onde hensikter og aldri bli avslørt. Og enda mer imponerende er det at de klarer å få omgivelsene til aktivt å hjelpe dem, de fleste av disse medhjelperne vet ingenting om hva de faktisk er med på. DET er smart det. Det er underlig at dette alvorlige emnet ikke er prioritert som allmenkunnskap. Jeg har alltid regnet meg som en som aldri ville latt meg lure av en manipulerende og skummel person. Det er bare det at jeg ante ikke at det kunne skjules så til de grader perfekt.
13 januari 2009, kl 19:02
Jag håller med, visst måste man vara smart för att lyckas lura andra att tro på hopdiktade historier som är osanna.

När det dessutom sker med oskyldig blick och ett trovärdigt kroppsspråk kan även den bästa låta sig luras.

En ärlig person ljuger inte gärna men om det sker i nödvärn känns det obehagligt inombords och syns som osäkerhet på utsidan.

Att ljuga, bedra och skada andra utan att känna skam och dåligt samvete visar på brist av empati och är ett av många psykopatiskt drag.

Alla som ljuger och bedrar behöver inte vara psykopater för det, om de kan känna empati och medkänsla för andra finns andra orsaker till bedrägligheterna.

Även den bästa kan nog ibland förvränga orden för att något ska verka bättre än det är.

Lögner i omgivningen sköljer över oss dagligen och de som är på sin vakt tror inte på allt de hör.

Lögner är ett stort gissel och förstör livet för många, förtal som inte är sant är nog av det allra värsta.






Alice
31 januari 2009, kl 22:48
Det är jättebra att du skriver om psykopater! Det verkar som ingen vill erkänna att de finns, inte psykologer, vårdpersonal eller socialtjänstemän! Det är tabu att säga att nån är psykopat eller alkoholist! Vilket min man är! Han är två olika personer. Vem jag möter beror på om han är sugen att dricka, eller om jag sagt något olämpligt. 13 års helvete och himmel. I början var jag i himlen, en otrolig passion. Ganska snart började slagen, nedvärderingen. Han har gått 3 år i terapi, men det hjälpte inte, för jag tror psykologen blev förtjust i honom. Hon vägrar prata med mig om hans tillstånd! Skit samma, nu ska jag börja den mödosamma vandringen mot friheten. För det är när man ska separera det värsta helvetet börjar!
S-O
1 februari 2009, kl 21:10
De flesta av vårdpersonal, socialtjänstemän och även rättsväsendet har noll eller liten kunskap om psykopati.

Psykopaten manipulerar dessa och använder dem som vapen till att förgöra sina motståndare.

Psykopaten ljuger och manipulerar psykologer och terapueter.

Psykologer ska försöka se insidan på människor men har de inte full koll på hurdant en psykopat uppför sig går de i fällan som många andra.

Jag kan tänka mig att psykologen blivit farsinerad eller rent av fått ömma känslor, det är så psykopater arbetar.

De som faller för charmen blir ett vapen i psykopatens hand,din historia går som en röd tråd genom hela min blogg.

Anmärkningsvärt att de flesta psykopater är som stöpta i samma form, ljuga, charma, manipulera och när någon fallittar snart den känslokalla ondskan och utsugningen vid.


Nini
31 januari 2009, kl 22:59
Jag har även mött kvinnliga psykopater. Hon arbetade på Röda Korset! Av alla ställen, men det är på såna ställen de tar sig in bland folk där det finns många svaga och nertryckta människor! Jag var arbetslös och levde med en man som mishandlade mig både psykiskt och fysiskt. Jag skulle göra min praktik där på arbetsförmedlingens order. Min arbetsledare var otroligt vänlig i början, men snart fick jag städa för jämnan i källaren. Jag ifrågasatte min syssla och tyckte det var orättvist att bara jag skulle städa! Då sa hon att jag skulle lyda order!? Jag ville naturligtvis inte lyda order vid min ålder, är 50+, och trodde att det här kunde vi lösa som vuxna människor. Men ack vad jag bedrog mig! Hon ringde med handläggare på Af och skrev ett brev där hon hade hittat på massor av fel på mig! Jag fick naturligtvis inte vara kvar, utan gick samma dag! Skönt, för jag kände att något var fel med denna kvinna rent instinktivt. Ingen hjälpte mig på Röda Korset, och den organisationen ska hjälpa människor som blir torterade och är på flykt!?
S-O
1 februari 2009, kl 21:49
Tråkigt att du blev misshandlad av din fd. och sedan hamnade i ett nytt helvete.

En man som bär sig åt som du beskriver går inte fri från misstankarna om en psykopatisk störning.

Genom min blogg och även i min omgivning har jag kommit underfund med att det finns många fler kvinnliga psykopater än den allmänna folktron.

Din berättelse går som en röd tråd genom hela min blogg, man kan tro att de flesta psykopater är stöpta i samma form.

Kvinnliga använder inte knytnävarna lika ofta som män men när det gäller ondskan och känslokylan är det ingen skillnad.

Lögner,förtal och manipulation är psykopatens vanligaste vapen men finns det makt att använda blir det synd om de utvalda offren.

Det är svårt att finna hjälp i den närmaste omgivningen, folk är rädda för att stöta sig på så sätt själv hamna i onåd.

Du måste spotta i nävarna och ta nya tag, du har haft otur tidigare men överallt finns det människor med ampatin i behåll och med dina kunskaper avslöjar du psykopaterna i ett tidigt skede.

Mänga hälsningar


1 februari 2009, kl 21:23
Ok...min egen erfarenhet.

Nej psykopater/sociopater är inte smartare än andra (snarare tvärt om).

Men de TROR att de är smartare än andra.

//Fredrik
S-O
1 februari 2009, kl 21:58
Du har rätt i att de upplever sig själva som smartare än andra.

Det finns naturligtvis både smarta och minder smarta psykopater men överlag vill jag påstå att de flesta är intelligenta.

Man kan inte kalla en människa dum som kan manipulera även den bästa att tro vad som helst.
tjejen
24 augusti 2010, kl 03:51
*Min psykopat* är smart. Har iq över 140. Kan extremt mycket om allt.
Skulle kunnat bli precis vad som och speciellt med det utseendet också.
Undrar om det är smartheten eller psykopatin som sätter läppar i hjulet för framgång...
Så vacker.Det är så konstigt att någon så vacker kan vara så ond och är en total dubbelnatur. Vi pratar verkligen dr jekyll/mr hyde här.
S-O
25 augusti 2010, kl 20:32
En manipulerande psykopat kan vara smartare än de flesta, man måste ha stort iq för att lyckas lura andra kloka människor.
Svår fråga varför han valt fel väg, troligen är det bristen på empati och medkänsla som sätter käppar i hjulet.
Du har ju varit mycket kär i denna man och därför har du svalt honom och hans manipulation med hull och hår, älskar man någon blundar man ofta för sanningen och vill bara vara lycklig tillsammans.
När det gäller övriga livet där han inte kan dra fördel av att folk är kära i honom ser andra hans dåliga sidor ganska snart.
Man får inte ett topparbete enbart på att vara en skicklig manipulatör, en tid kan det lyckas men sedan skär det sig och slutar med sparken.
En empatilös person kan inte arbeta tillsammans och samarbeta med många arbetskamrater, det blir förr eller senare ett litet krig som psykopaten ställer till med.
Psykopaten har lärt sig att en och en person går att lura och manipulera, det går då att på sätt och vis isolera personen från andra människor som käns som ett hot mot den falskhet som är psykopatens bästa område.
Inom en grupp kan inte psykopaten manipulera alla, det fungerar så att psykopaten skaffar makten över någon enstaka och får mothugg av de övriga.
Sedan haglar lögnerna för att lura och manipulera den som tror på psykopaten och samma lögner är menade att förtala och idiotförklara motståndarna.
Om ingen sparkar psykopaten från arbetsplatsen är kriget igång, psykopaten och hans lydiga offren mot de övriga som tagit parti mot.
Lotta
min blogg http://jade.se
2 december 2010, kl 23:30
fint skrivet tycker jag faktiskt
S-O
3 december 2010, kl 12:08
Tackar för uppmuntran.
vixina
min blogg vixina.blogspot.com
28 juni 2011, kl 16:40
Hej S-O!

Vixina här. Jag skulle behöva komma i kontakt med dig och undrar om du har någon mail?
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna