Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Psykopat , vem är det?
En svårupptäckt bedragare som tar över andras liv och egendom.

Empatin avgör vem som är ond eller god.

Det finns vissa människor som saknar empati och då inte har förmågan att ge och ta på ett för andra normalt sätt, många har valt att kalla dessa för psykopater i brist på annat lämpligt namn.

Empati är förmågan att förstå hur andra mår och känner, finns stort mått av empati finns även gränser och spärrar i sitt eget handlande mot andra, kort och gott, brist på empati formar en svår människa att umgås med eller ha som livspartner.

Empati är även samvetet och möjligheten att känna ånger för vad man orsakat andra, empatin plågar den som handlat fel och sätter på så sätt framtida gränser för det tillåtna.

En psykopat plågas aldrig av dåligt samvete och tillåter sig då att behandla andra på ett känslokallt sätt.

Vi människor är födda till att alltid vilja ha mera även psykopaten, alla strävar efter större välbefinnande och lycka men med olika metoder.

Den med empati och gränser söker sig varsamt mot målet, psykopaten tar rakaste vägen, trampar ner och bryr sig inte om vem som får lida.

Själva livet och samspelet mellan människor är komplicerat, för att jag ska vinna något måste någon annan ge, allt kan ses som ett lotteri, vinner jag 100.000 kr har andra betalat och tvärt om, får jag ett bättre arbete blev någon annan behövande åsidosatt.

Ett givande och tagande alltså, i livets spel finns det personer som alltid tar men aldrig ger, jag syftar på de med psykopatiskt beteende.

En person med stor empati kan aldrig bli psykopat, en person med brist på empati utvecklar automatiskt psykopatiska drag.

Empatin lärs in i tidig ålder, har inlärandet gått snett och empatin saknas som vuxen kan den inte längre läras in, det blir liksom en gång psykopat alltid psykopat.

Det borde vara lätt förstå varför psykopaten upplevs som en ond och svår person, denna har inget bra fungerande samspel med omgivningen och tar för sig utan att se andra människor som sårbara och kännande personer.

En person med stort mått av empati är lättare att manipulera och utnyttja, denna vill ge av sig själv och få gensvar tillbaka, psykopaten ser detta som en svaghet och har lärt sig hur man kan vinna makt och fördelar på andras empatiska levnadssätt.

En människa med stort mått av empati blir alltid i underläge vid ett umgänge med en empatilös person och måste ständigt ta ett steg tillbaka för fridens skull.

Att ständigt tvingas retirera och lyda en annans vilja suddar ut den egna identiteten och självförtroendet, slutet blir ofta ett slavliknande förhållande där den enda tryggheten det sk.offret känner till är korta stunder av lycka tillsammans med psykopaten.

Det är nu lätt förstå att flykten från psykopaten måste ske fortast möjligt därför att ork och vilja tappas var dag, utan ork kan man bli fast för livet eller tills psykopaten själv väljer ett nytt offer att paratisera på.

Även om psykopaten hittar ett nytt offer släpper denna ogärna det psykologiska greppet över det föregående, det stora kontrollberoendet gör att psykopaten aldrig släpper taget utan att vara absolut tvungen, desto fler personer som är slavar under psykopaten desto bättre mår denna.

Till er som tror ni är drabbade, lösgör er fortast möjligt helst i dag, i morgon kan det vara ännu svårare, sök hjälp av andra för att kunna moblisera den ork som krävs och framför allt, ta aldrig mera ett steg tillbaka.

Ett psykopatiskt beteende kan yttra sig på många sätt och är ofta en fördel i klättrandet på karriärstegen, utan empati tillåts även här ojusta metoder för att vinna framgångar, ordspråket den enes bröd den andres död passar bra in i konkurrensen mellan psykopater och andra sk. normalt kännande personer.

 

42 kommentarer
Mimmi
21 juni 2010, kl 22:11
Det har varit en lisa för själen att läsa dina kloka inlägg. Jag har lyckats frigöra mig snabbt och har klarat mig ganska helskinnad - men är skör och det känns som om jag alltid kommer att vara det. Nästan mest för att skuldbeläggningen av offret nästan var värre. Ingen såg det jag såg. Ensamheten. En ensam kamp om överlevnad. När de man trodde skulle ge stöd sviker.
Svaren på mina frågor försvann bland annat. Men jag ställer dem igen:
- Hur går en psykopat ihop med en annan psykopat? Säg två chefer, psykopaten är underställd den andra.
- Är det bara "offret" som märker och kan identifiera - ingen annan - varför?
- Eftersom psykopater uppenbarligen kan skapa kaos på och rasera en arbetsplats (åtminstone för vissa) borde det finnas personlighetstest som kan avslöja dem innan de får för starkt fäste. Psykopaterna kan ju kosta pengar i personalomsättning, sjukskrivningar mm och företagen borde ha intersse av att kunna uptäckta signaler på ett tidigt stadium. Eller duperar de personlighetstest också?
S-O
28 juni 2010, kl 22:01
Den som varit fast i en människoplågares grepp har otäcka minnen för livet.
De flesta drar sig för att blanda sig i andras personliga problem, de liksom inte törs ta parti för att själv inte råka illa ut.
Psykopater väljer sina erövringar, de snälla vill tro gott om andra och dessa väljer psykopaten ut, ensamstående som söker någon att dela sina ömma känslor med går inte säker.
Nu räcker det inte med att enbart vara godtrogen, det måste även finnas något psykopaten vill parasitera på, pengar, värdesaker ligger på första plats men det kan räcka med att den utvalda personen är omsvärmad av andra och då handlar det enbart om maktbegär.

Det kan även vara att psykopaten njuter av maktkänsla när denna orsakar andras kaos och lidanden, det verkar som att psykopaten startar motsättningar, kastar bränsle på elden och sedan njuter av resultatet.
Psykopaten kan även manipulera och överta makten över personer utan tillgångar men då i syfte att använda dessa som vapen för att göra illa andra.
När det gäller att vinna över en viss person använder psykopaten gärna andra för att ställa till ett h.vete för denna, dessa andra är oftast personer med inflytande i samhället, otroligt nog vinner alltid psykopaten sympatier genom sina smarta lögner och att själv spela offret.

Psykopater är människokännare och skyr andra likasinnade, finns 2 st i en grupp har alltid någon större makt, den ena vet sin plats, slickar uppåt, sparkar nedåt och väntar på rätt tillfälle att avansera.
En kriminell grupp har ofta en psykopat som ledare, genom sin fruktade känslokalla attityd finner denna sin efterlängtade sits, andra med något av empati i behåll känner rädsla och upphöjer själva psykopaten till sin chef.
Finns 2 lika starka psykopater i gruppen spänns muskler, någon vinner och någon försvinner, ev. till annan jaktmark.

Offret märker alltid att något inte stämmer men med manipulation, nedvärdering och ibland våld bryts personen ned och skuldbelägger sig själv.
Det finns inga tester som avslöjar en manipulativ psykopat, denna expert lurar alla som vill lyssna, offer har beskrivit att vid gemensamt besök hos någon såkallad expert har psykopaten vunnit och offret känt sig ännu mera skuldbelagd.

En psykopat på en arbetsplats ställer oftast till oreda men denna gör inte arbetet själv.
Jag har kännedom om en arbetsplats där folk slutade eller sjukskrev sig, psykopaten skickade anonyma kärleksbrev till kamraters familjer, nässlade sig in hos alla och skulle hjälpa till men ljög om allt och skapade kaos.
När allt var över lämnade psykopaten det sjunkande skeppet och ingen kunde, orkade eller vågade rota i vad som hänt.
Lars
27 juni 2010, kl 23:04
Psykopati är planerad ondska.Psykopaten smider illvilliga, samvetslösa planer efter sin grandiosa självförhärligande jaguppfattning med enda syfte att uppnå vinning, kontroll och makt. Egocentriciteten är total, känslolivet flackt, tom iskallt förutom i triumfens ögonblick när någon krossats. Då kan de känna en "kick" . Läs mer i checklistan på psykopati.se
"Psykopatens verkställighet av sin plan liknas där vid ett anläggningsarbete som bygger på två konstruktioner. Den ena används för att till slut anfalla offret/offren, som intet ont anande går rakt i psykopatens gillrade fälla. Den andra konstruktionen blir parallellt stödet åt psykopaten (och motsatsen naturligtvis för psykopatens offer). Den som drabbats finner därför ingen förståelse från omgivningen, han/hon är ju så trevlig och charmig. Psykopaten kartlägger och bearbetar "sympatisörerna" först - försvarstruppen är alltså redan samlad när kartläggningen av de tilltänkta offren görs, som ofta attackeras individuellt. Det är därför "offren" känner sig ensamma och att de blivit dubbelt offer. Psykopaten har redan infiltrerat dem som skulle kunna ha varit dennes vänner och stöd. Sympatisörerna kan vara arbetskamrater och strategiskt viktiga personer (chefer och andra med makt), de tilltänkta offren är alltid de som är och kan utgöra ett hot. Sympatisörerna är egentligen de första "offren" eftersom de har programmerats av psykopaten till att bli dennes "verktyg" i det fortsatta grymma spelet. Sedan kan de själva falla offer men då finns ingen lojalitet kvar förstås. Och från början var den naturligtvis falsk. Alltför många människor är naiva och okritiska och när psykopaten väl dyker upp vet de inte hur de ska hantera dem eller situationen.
Lars
29 juni 2010, kl 00:28
Experter på att smöra uppåt. Intrigera, skaffa hållhakar.Sparka nedåt. Räkna inte med stöd e sympatier. Ja, det är en ond dröm - behåll integritet och tillräckligt kallsinne för att hitta väg ut och bort. Psykologer försöker utveckla test som ska avslöja psykopaterna innan de blir chefer. Enligt artikel i Personal & Ledarskap nr 3/2000 läs mer på baps.se) skulle redan vissa psykologtester finnas men tillförlitligheten är inte fullkomlig. Referenser är det bästa, men då från alla nivåer, även underställdas om det handlar om chefsrekrytering. Glöm inte: Psykopaten har bara ett intresse som de med iskall beräkning strävar mot att tillfredsställa: Sina egna behov. Det är med andra ord livsfarligt att släppa fram dem på ledarposter som ger dem maktmandat. Det är till maktpositionerna de vill. Se upp med alltför villiga chefskandidater!! Kolla, för de saknar ju själva insikt. Memomera: Psykopaten går bara sina egna ärenden. Psykopati är inte behandlingsbart. What makes evil grow? The abscence of good.
S-O
29 juni 2010, kl 22:33
Vi människor har många drivkrafter som styr vårt handlande, jag nämner habegäret för där är det lätt att det går snett på olika sätt.
Utan habegär skulle utvecklingen i världen stå ganska stilla, den som inte vill ha mera struntar ju i att kämpa.
Psykopaten har ett stort habegär liksom de flesta och är normal så långt, skillnaden mellan normalt eller inte uppkommer av det handlande man använder för att vinna framgångar där även makt över andra räknas in.

Psykopat är ett fult och vilseledande namn, empatistörd är mera träffande för där ligger grunden i hur man tillåter sig behandla andra.
Det är på modet att skylla på sjukdom som den onda inte rår över, bortser man från hjärnskada som är en sällsynt orsak kan man inte påstå att de empatistörda är sjuka, kroppsligt är de friskare än de flesta men något har hänt med inlärningen av empatin.
Jag påstår att den som har full empati som ung blir inte plötsligt psykopat som äldre, det som gått snett borde då hänt i unga år och forskning pekar på det.
Man måste skillja på kriminell psykopat och den vanligare sk.vardagspsykopaten, om den kriminella är 100% störd är den vanligaste sorten enkelt formulerat 50% störd men det räcker för att behandla andra känslokallt.

Anledningen till störningen är i dag bara antaganden, den som har ett säkert svar yrar i nattmössan, jag kan liksom andra ha vissa åsikter och då att orsakerna kan vara flera.
Jag försöker senare ta upp frågan hur någon kan bli psykopat, ingen vet och allt är bara antaganden.
Anna
29 juni 2010, kl 00:37
Hat börjat titta in på den här bloggen igen och måste få tänka högt. Fattar inte att det verkar vara så många som släpps igenom. Det finns tusentals ledarskapskurser, tjogvis med tester, stora resursstarka HR och personalavdelningar, fackliga organisationer, hälsoskyddsombud, hälso- och miljöskyddslagar, diskrimineringslagar etc. På allt detta vurmas det om EQ - emotionell intelligens och social förmåga bland anställda. Hur f-n kan så många psykopater få springa runt och domdera och rasera?
S-O
30 juni 2010, kl 22:17
En kriminell psykopat syns och hörs, de som kan slå ihjäl någon för att vinna pengar eller makt får sin diagnos klarlagd av fängelsepsykologer.
Annat är det med de empatistörda som synligt sett håller sig inom vad lagen tillåter.
Det påstås att psykopater endast lever i nuet, inte planerar sitt handlande, är överaktiva och impulösiva, detta stämmer på den kriminella psykopaten eftersom endast dessa får en diagnos.

Annat är det med vardagspsykopaten, allt denna gör är uträknat i detalj, långa förberedelser med framtida vinning planeras, lögnerna är smarta, många och genomtänkta, de är världsmästare i konsten att överföra ansvaret för eget handlande på andra, lägger man då till den skickliga manipulerande sidan förstår man att även en psykolog blir lurad.

Möter man en sådan psykopat och denna är obekant vill jag påstå de flesta ser en trevlig, lättsam, hjälpsam och intressant person, den som fallit för charmen hos denna trevliga individ tänker efteråt, hur kunde jag vara så dum som trodde på allt.
Ingen kan kallas dum som faller för en psykopat, man dras till individer som verkar spännande och kan berika ens eget liv, problemet är att man bara till en början ser den falska spelade ytan.
Det onda kommer senare när man blivit insyltad och gett bort för mycket av sig själv, inte längre kan backa utan strid och plågor.
Jag vill påstå att vardagspsykopaten är smart och har hög inteligens, ingen kan lura allt och alla som är dum i skallen.
Mimmi
29 juni 2010, kl 15:44
S-O, du skrev i ditt senaste inlägg att en psykopat på en arbetsplats oftast ställer till oreda men inte gör arbetet själv. Kan du utveckla det och när kommer din nästa artikel? Kan du inte berätta mer då om arbetslivets psykopater och hur/om ledarskapskurser och HR-utbildningar har med något om dessa /arbetslivets/ minfält?
S-O
30 juni 2010, kl 23:55
På arbetsplatsen beror det på vilken ställning psykopaten har, är det en chef borde nog alla därunder vakta sin tunga eller bli trakasserad och tvingas välja mellan ett helvete på arbetet eller söka sig därifrån, man har små utsikter att vinna över en psykopat som har större makt än en själv.

På golvet som att säga där ingen är chef kan det gå illa, psykopaten smickrar och ställer sig in uppåt, manipulerar överordnade och som vanligt lurar även dessa att tro det bästa.
Arbetskamrater luras även de att ställa sig på psykopatens sida men vissa väljs ut som fiender, ljugandet och förtalen söndrar tidigare vänskaper, psykopaten blir huvudpersonen i bakgrunden som låtsas vara den goda hjälpredan.

Genom att nässla sig in hos alla kan psykopaten påverka dessa, med smart manipulation påstås något om en annan, när denna andra tar stryk kommer psykopaten till undsättning och vet vem den skyldiga är, ljuger vidare till denna om andra och ett litet krig är i gång.
Allt är tillåtet, några anonyma brev som psykopaten sänt till familjer skapar tragedier, psykopaten hjälper till så att vissa blir misstänkta.
Saker kan försvinna på arbetet eller smarta misstag kan göras, psykopaten gör samma sak här, fel personer får skulden och till slut orkar inte vissa längre.

Någon slutar sin anställning eller har tur att hitta annan arbete, andra blir sjuka av kriget och sjukskriver sig, en del dras med skuldkänslor därför att de faktiskt omedvetet deltagit i kriget mot sina kamrater.
Arbetsgivaren kallar till möten för att lösa tvister men det är försent, alla känner sig skyldiga utom psykopaten, allt är ett virrvarr och de drabbade vågar eller orkar inte anklaga andra, tvisten förblir olöst.

Psykopaten har redan haft täta kontakter med överordnade och ses i dessas ögon som oskyldig och en god människa, tvärt om tror de att psykopaten haft det svårt och borde förflyttas från sitt arbete till en bättre plats.
Det kan även bli så att psykopaten sjukskriver sig och påstår sig vara offret i härvan, läkare och psykologer manipuleras och skriver hjälpsamt de intyg som krävs.

I detta fall var det inte kamraters pengar psykopaten var ute efter, det borde då vara känslan av makt som tillfredställs, psykopaten ställer alltid till småkrig i sin närhet och verkar njuta av det, dessa krig är vanliga mot en person men en hel grupp i kaos möter inget hinder.
Hur psykopater behandlar andra kan ske på många sätt men ungefär så här kan det gå till på en arbetsplats, denna skrivelse har inte hänt ordagrant i verkligheten utan allt bygger på andras historier jag tagit del av.

Du undrar när nästa artikel kommer? Jag har skrivit så många inlägg i min blogg att jag har svårt att komma på något nytt, ev kommer något senare men jag måste känna inspiration och ork.
Jag har ett arbete att sköta och denna blogg kräver många timmars skrivande, jag försöker svara alla som skriver men ibland kan det ta lite tid.

Hälsningar SO
Transparent
29 juni 2010, kl 15:54
En psykopat är ju inte ond, utan lider snarare av ett gravt handikapp; oförmåga att uppleva empati. Psykopaten är alltså sjuk.

Märk dock väl att psykopati inte är någon psykiatrisk diagnos.
S-O
1 juli 2010, kl 20:20
Du menar att en psykopats ondska inte är ondska därför att det är ett handikapp?
Det är inte psykopaten som lider av sitt handikapp utan omgivningen.
Anledningen av oförmågan att uppleva empati har nog inte psykopaten själv valt, yttre omständigheter under lång tid har nog påverkat och bidragit till denna empatistörning.
I ordets rätta bemärkelse kan ingen påvisa att psykopaten är sjuk och då även att en störning inte kan betecknas som sjukdom.
Ordet psykopat vet jag inte vem som hittat på, det är mer ett ord för att ge uttryck för en ond och farlig person, psykologer undviker detta ord och använder empatistörning i stället.
Anna
29 juni 2010, kl 20:33
Sjuk men inte behandlingsbar enligt rönen. Inte ond menar du - men har lätt för att skada. Skillnad? Våldsbrottslingar genomgår rättspsykiatriska undersökningar ibland. När anses de friska eller sjuka och var kommer psykopatin in? Kan en psykopat enligt checklistan, anses som frisk i en rättspsykiatrisk undersökning?
S-O
1 juli 2010, kl 20:34
Jag antar att din kommentar är ett svar till Transparent?
I dag är det på modet att skylla största ondskan på sjukdom, advokaterna kör hårt med detta för att lindra sina klienters straff.
Det är så tokigt att man kan vara sjuk vid brottet och då inte rå över sina handlingar och därefter frisk med strafflindring.
Det är naivt att skylla det onda på sjukdom och även att samhället bär skulden för att vissa tar till vapen.
yrvaedret
1 juli 2010, kl 00:54
Ok, så här är det. Jag saknar empati pga min Bipolära sida. Inte för att jag vill vara elak, men bara det att jag saknar just den sidan. Jag är empatisk när jag vill och inte annars. Kännetecknar det mig som en psykopat då?? Nope...jag är inte mera psykopat än andra som är icke emapatiska, jag är den jag är med mina diagnoser. Så du ska kanske tänka dig för lite grann när du kallar alla icke empatiska för psykopater , för jag har varit där. I ett misshandelsförhållande....med en äkta psykopat.
S-O
1 juli 2010, kl 21:45
Du psykopat? nä allt du skriver motsäger det, du kan känna empati när du vill och har då förmågan i behåll.
Jag är den jag är med mina diagnoser skriver du, jag undrar vem som gett den diagnosen, svårt avgöra hos de sk. normala vilket mått av empati de kan känna.

Jag kallar inte alla med viss empatibrist psykopater men skriver ofta att denna störning uppkommer av oförmågan att känna empati.
Den som har tappat hela sin förmåga att känna empati blir en känslokall och farlig människa, denna tillåter sig troligen vilka metoder som helst för att vinna framgångar.

Personer som kan känna äkta ånger och samvetskval när ens handlande skadat andra kan aldrig göra skäl för namnet psykopat och det är även normalt beteende att tillfälligt förtränga sin empati, ingen kan leva helt exemplariskt i alla lägen.

Det finns många anledningar till att normala kan förtränga sin empati, alla droger som trubbar av hjärnan kan skapa tillfälliga personer med psykopatiska drag.

Ilska på något eller någon,hämndkänsla, förolämpningar, att bli illa behandlad mm. kan sätta empatin ur spel och man uppför sig illa.
De flesta har nog lagt märke till den snälla personen som druckit för mycket alkohol eller tagit någon anna drog, denna kan slå sin fru och nita sin bästa vän men är inte psykopat för det, dagen efter plågas denna av sin empati och vill ställa allt tillrätta igen, just den empati som visar att man inte gör skäl för skällsordet psykopat.
yrvaedret
2 juli 2010, kl 11:21
Hej S-O.

Jag var in hos Kao som rekomenderade mig att kika in till dig igen, hon förtydligade också att du skriver ofta om psykopater och vad som kännetecknar dem.

Jag missförstod nog ditt inlägg en del och ber därför om ursäkt om jag lät arg. Men jag är så trött på att folk hela tiden kallar mig dum i huvudet, empatilös, egoist osv. Som jag skrev, visst jag saknar empati....men inte helt och hållet. Jag är även sympatisk, ställer upp och hjälper andra för att jag vill, inte för att jag räknar med att få något tillbaka.

Kommer säkert att kika in till dig fler gånger. Och du, surströmming som är så gott! Norrlänning??
S-O
2 juli 2010, kl 21:51
Ärligt talat, du bor på fel ställe, flytta till Norrland där kallar ingen dig dumskalle,egoist och sånt där svammel.
Vad du har skrivit här och vad jag har läst i den blogg får mig att tycka att du verkar vara en klok, hygglig och hyvens person, ingen dumskalle kan uttrycka sig så känslofullt som du gör.
Surströmming är gott om man slipper äta den tycker jag, mina vänner som älskar surisarna tycker jag är en dumskalle.
Tack för dina fina rader och välkommen tillbaka.
Anna
18 juli 2010, kl 21:01
Vad tror du S-O att naturen velat med dessa människor? Varför finns de? Naturen har sina rovdjur men där handlar det om ett större kretslopp av olika arter. Människan är ju en art, men bland dem finns det alltså sådana som vill förgöra "sina egna". Naturvetenskapligt / psykologiskt / religiöst - vad är meningen i det stora hela? Ingen lätt fråga.
S-O
19 juli 2010, kl 22:57
Naturen är grym, de starka hanarna inom djuren förgör eller tränger undan de svaga och tar hand om honorna och för de starkaste generna vidare, rationellt för rasernas överlevande men ack så odemokratiskt och orättvist.

Troligen var det samma för länge sedan vad gäller våran ras, den mest skräckinjagande, starkaste och grymmaste mannen nedkämpade de som inte flydde och tog hand om de fagra damerna.
Dessa damer hade följt utvecklingen och blev kära värre i denna underbara man som kunde ge dem och deras blivande småttingar trygghet.
För denna man handlade livet om att äta sig mätt och avla barn med så många damer som möjligt, det ljuva livet fortskred tills den grymma naturen tog ut sin rätt och någon yngre och starkare slog ihjäl honom.

De spröda damerna hade ingen chans mot mannens styrka men lärde sig med tiden att med list, smarthet och sexuell utstrålning kunde mannen påverkas i viss riktning.
Inom haremet av damer skapades en rangordning, den sexigaste,sluga, listiga och och yngre kvinnan påverkade mannen och blev favoriserad, den slitna och gamla honan hamnade sist i rankingen och fick bli uppassare, även här var naturen grym.

Så kunde det gå till om man tänker och fantiserar om svunna tider men jag är övertygad om att det finns viss sanning i mina ordval.

Både män och kvinnor utvecklades som allt annat i naturen, gener och arvsanlag förändrades fram till vår tid, vissa gener trubbades av, vissa byggdes på och allt ärvdes vidare in i framtiden, vi blev så småningom superindivider överlägsna allt liv på vår jord.

Vi människor hade från början turen att bli utrustade med en hjärna överläsen de andra djuren, likt en datamaskin kunde allt läras in och sparas, det fanns inga gränser, det handlade bara om tid och lång inlärning för att bli vi.

Generna förändras alltid och för alltid men det tar oerhört lång tid, vi dras fortfarande med arvsanlag från svunna tider, man behöver bara titta sig omkring så ser man bevisen, mannen och kvinnan är helt olika individer.

Mannen älskar att tävla i allt och riskerar ofta livet i våghalsiga manövrer, att känna sig störst, starkast och bäst ger tillfredställd självkänsla.
Ett exempel är att männen gärna känner tävlingsiver i sina fordon, många fler män än kvinnor förolyckas och skadas på grund av sina ärvda gener, kvinnan som alltid varit den fysiskt svagare har i sina gener ärvt list, försiktighet och säkraste överlevnaden, detta syns i olycksstatistiken.
Jag har aldrig hört talas om en kvinna som startat och lett ett stort krig, där har männens arvsanlag helt dominerat.

Jag vill påstå att alla av i dag fortfarande har forntida rester i sina gener, för länge sedan slog mannen ihjäl rivalerna och fick beröm men i dag har utvecklingen sett till att samhället inte godtar sådant förfarande.

Hur kan vissa av oss utvecklas till onda psykopater? Jag försöker lufta mina tankar.
Manliga eller kvinnliga psykopater agerar inte lika på grund av olika ärvda egenskaper, bägge använder manipulationer, lögner, svek, hjärntvätt och att förvanska sitt yttre till något bättre än det egna äkta jaget.
Manliga psykopaten som har mera våldsamma arv i sina gener agerar då även med större hot, skrämsel och förtryck av den svagare.

De flesta människor har mer eller mindre ärvd ondska gömda i sina gener, psykopater och de sk. normala är lika så långt men skillnaden är vem som har spärrar som dämpar ondskan eller vem som inte lärt in eller tappat den förmågan.

Man kan säga att i forntiden var psykopater helt normala för sin tid, de var supermännen som dominerade och blev ledare, de hotade de snälla och svaga och gjorde dem till slavar, man kan även påstå att de fick välja sina harem.

I våra tider talar vi om demokrati och där passar inte psykopater in men fortfarande i dag finns många odemokratiska diktaturer där psykopater tagit för sig och styr andra med fruktan och rädsla.

Varför psykopater har brist eller är helt utan empati är en svår fråga, det är förmågan att känna empati som avgör var vi sätter våra gränser.
Lagar och rädsla för straff höjer nog ribban för de flesta men inga lagar kan göra en psykopat till en snäll och omtänksam individ.
Anna
20 juli 2010, kl 21:39
Dessa människor verkar tillhöra stenåldern. Det civiliserade samhället borde ha redskap att stoppa dem. Dör de inte ut snart om de "bara" är ca 4 % av befolkningen?
S-O
20 juli 2010, kl 23:27
De flesta bär på ett mått av ondska och det är nog helt normalt, onormalt kan man tycka när denna ondska tillåts bli ett livsmönster.
Ondska går inte att utrota, alla blir arga någon gång, någon ställer till ett helvete för andra, vissa kan kasta ett glas i golvet eller svära en ramsa.
Empatin bidrar till att sätta spärrar för onda handlingar, en inre känsla som verkar dämpande.
Anna
23 juli 2010, kl 00:30
Narcissistisk "störning" - hur mycket empatibrist finns där jämförelsevis och ondska och maktbegär? Är det lika eller mindre utstuderat? S-O du är duktig på att förklara och kommentera. Är du psykolog?
S-O
23 juli 2010, kl 22:42
Narcissistisk "störning" ligger i samma fat som psykopatisk och har flest likheter med varandra när det gäller måttet av handlingar som är plågsamma för andra.
Det verkar som att ordet psykopat inte gärna används av fackkunskapen, där används finare benämningar för ställd diagnos men ordet har jag ibland sett i utredningar och TV.inslag.

Psykopat är nog ett ord man ofta använder när en ovanligt ond och känslokall person beskrivs, ibland kan personen göra skäl för namnet men oftast finns det viss empati och medkänsla som inte en äkta psykopat har.

Det finns olika sorters ondska, den som är tillfälligt ond ibland, den som är trött och retlig, den som förlorade på travet? när bilen strejkade, när någon slog sig på tummen, när det sagts något olämpligt och denna utdelade en snyting.

Människor är fulla av känslor och kan vara snälla, onda, ledsna, olyckliga, , kränkta, avundsjuka och även skadeglada om någon som inte gillas gör bort sig,
Tänk vad livet vore trist om inte alla dessa normala känslor fanns? Vem skulle titta på en film eller TV.såpa om inte alla dessa känslor fanns och då som nummer ett ondskan.

Man kan då säga att det är normalt att vara lämpligt ond ibland men ändå ha den förmågan att förstå hur andra upplever det man ställer till med, det slutar då oftast med ånger och ett förlåt.

När det då gäller de som gör skäl för namnet psykopat är ondskan konstant alla dagar för alltid, det finns inga gränser när denna person vill vinna framgångar eller skaffa makt över andra, ordet samvete och ånger existerar inte, lögner, svek, falskhet, hot, trakasserier, psykisk terror mm används för att skaffa överläge och vinna det som hägrar.

Den manipulerande sidan är skickligt inlärd att med falskspel lura andra att se en yta som inte är äkta , psykopaten försöker lurar andra att de umgås med eller ser en ängel eller prins.

Hur ska man då märka skillnaden på spelad eller äkta snällhet? Det finns en avgörande skillnad, en normal person är lätt att förstå därför att oftast får man det gensvar man väntat sig men med en psykopat händer alltid det motsatta, man förstår inte och blir förvirrad, inte konstigt eftersom allt var spelat och oäkta just för att lura sinnena.

All snällhet psykopaten bjuder på är tillfällig för stunden och har ett vinstgivande syfte, denna bär ständigt på ondska och falskhet och använder även detta i samma syfte därför varvas ondskan med spelad snällhet, ett typiskt mönster är att den spelade snällheten avtar för var dag och den onda sidan tar över allt mera.

Den som ständigt tar ett steg bakåt och ger psykopaten makten är illa ute, det slutar med fullständig underkastelse likt ett fängelse där allt som händer avgörs och bestäms av psykopaten, att fången uttrycker egen vilja eller försöka göra sig hörd gör bara ont, tanken blir, bäst och hålla med och vara lydig annars får jag ett helvete.

Det var ett långt svar på en kort kommentar men att skriva i detta ämne kräver många ord, hoppas bara att andra förstår vad jag skriver.
HelenaQ
4 augusti 2010, kl 21:17
jag håller inte med dig.

Du skriver i ditt svar ovan "Du, jag och de andra avgör om någon är empatilös"

Jag skulle vilja säga att det gör vi inte. . Det är inte så svart/vitt.

Jag känner människkor som har en mkt stor empati MEN de visar det inte på det sätt som förväntas.

Jag kan ta ett exempel:
En människa blir nedslagen. Flera som ser detta rusar till undsättning utom EN han står kvar med en utryckslös min och kanske tom skrattar. De andra tolkar honom som en fruktansvärd människa som är empatilös.

MEN faktum är att det inte förhåller sig på det sättet.För att:

1. Han rusar inte till undsättning för att han redan ser att flera hjälper människan och då behövs inte hans insats, tvärtom skulle det rentav kunna förvärra läget för den som ligger ner.

. 2. Han skrattar för att han kanske inte riktigt är van vid situationen så det är ett uttryck för nervositet.

Så nej, Vi övriga kan aldrig utifrån en enskild händelse avgöra om någon är empatilös eller inte.
S-O
4 augusti 2010, kl 23:34
Jag skrev ett exempel hur en person kunde visa empati men det betyder inte att alla övriga runt om var empatilösa.
Det var ju marodören som skrattade belåtet eftar att ha misshandlat sitt offer, ja enligt mig visade han empatibrist.
Om hans kompis hade hindrat misshandeln skulle han visat empati men de andra som rädda tittade på kan man inte kalla empatilösa.
Det är inga fel i din beskrivning av ett händelseförlopp och hoppas att du är nöjd med min förklaring.
Anna
6 augusti 2010, kl 23:29
Nu handlar diskussionen mer om moral, personlighet, kanske kultur, kommunikationsförmåga och tom civilcurage. Men det är väl klart att förväntansgraden på agerande - tolkningsbart agerande - varierar med funktion/roll. En rektor/lärare som inte ingriper eller verkar empatisk vid elevs mobbning, en mor som blundar för partnerns övergrepp på barnet osv. Även den passive kan i specifika fall åtalas för medhjälp... utan att för den skull vara psykopat...
Black Box
min blogg thisismyblackbox.wordpress.com
14 september 2010, kl 15:01
Tycker du skriver väldigt bra och upplysande, har känt igen,lärt och förstått mycket. Tack! Undrar om du tycker det är ok att länka till din blogg?
S-O
14 september 2010, kl 18:46
Helt klart är det inga problem så länka på du och även andra.
Lena
20 oktober 2010, kl 10:05
Hej,

Jag ligger i en vårdnadstvist. Jag har funderat mycket varför jag målas ut som häxan hela tiden vad jag än gör. Jag har vänt ut och in på mig men inget är bra. Barnen vägrar träffa sin pappa och socialtjänsten och familjerätten kan inte förstå varför och tror bestämt att det måste bero på mig. Jag har gjort allt för att umgänge ska ske men ingen kan se allt jag gör. Nu har jag fått veta bakgrunden till varför jag blir så styvmoderligt behandlad -min ex-man har ringt otaliga gånger till socialtjänsten och familjerätten och beklagat sig och gråtit i telefonen. Han säger både det ena och det andra som inte är sant medans jag ringer inte alls, för jag tror inte jag ska påverka eller störa dem. Barnen har anmält till skolan att pappa slår dom (de är 10 samt 11 år så inga små barn) och de har suttit i polisförhör, ingen tvivlar direkt på barnen även om pappan nekar brott men socialtjänsten kan ändå inte förstå varför barnen inte vill fika med honom för han är ju så trevlig, han vill verkligen träffa sina barn och han gråter när han ringer soc. Men barnen kanske måste få tid att läka såren, de kanske behöver känna att han ångrar sig och att han förstått att han gjort fel men ingen förstår barnen och inte mig heller som för barnens talan. Min ex-man har fått myndigheterna att se honom som ett subjekt och mig och barnen som ett objekt. Dvs. vad jag än säger kommer att användas emot mig och allt han säger används till hans fördel! Barnen och jag är helt chanslösa mot honom. Antar att det ofta i samhället är mannen subjekt och barn och kvinnor objekt. Det är där jämställdheten måste börja, att se oss alla som subjekt och människor.
S-O
20 oktober 2010, kl 20:34
Vad jag kan förstå av din skrivelse är du en empatisk person som använder sanningen i din kamp för rättvisa.
Du har en tvist med en person som är en skicklig lögnare och manipulatör, alltså en människa som förtalar dig och framställer sig själv som en ängel.

Det är svårt att strida mot en person som i förväg kontaktar berörda myndigheter och manipulerar dem, han snyftar och framkallar tyckasyndomkänslor, ljuger om dig och påtalar sin egen förträfflighet, vad som då händer är att normala personer bara ser det ytliga och tänker, ingen kan väl gråta och ljuga så trovärdigt.

För din del måste du då ständigt kämpa för att dels rentvå dig själv och samtidigt få folk att inse att han ljuger, när man själv alltid håller sig till sanningen blir man oftast i underläge mot en skicklig lögnare.

Det är så illa att lögner blir till sanningar om inte motsatsen kan bevisas, det betyder att du ständigt måste stå till svars och kämpa underifrån, nya lögner följer dag för dag och du känner dig förvirrad av allt grubblande.
Du gör fel som inte river upp himmel och jord, är du tyst och snäll tas detta som att du inte har några invändningar mot hans version och andra ser det som att han talas sanning.
Socialtjänsten vad är det för okunniga personer? säger barnen att pappan slår dem är det handläggarens skyldighet att anmäla honom för barnmisshandel, vid deras ålder tas deras berättelser på allvar.

Så vitt jag förstår är du ingen stark person när det gäller att möta din fd. och de personer han bearbetat i förväg, det betyder att du måste skaffa kunnig hjälp i din kamp mot honom.
Känner du att din ork inte räcker till kan du anmäla honom till polisen för barnmisshandel, de upprättar en utredning startar, var för sig förhörs han och du och barnen får säga sitt med en barnpsykolog närvarande.

Anser utredaren att brott föreligger lämnas ärendet till åklagare för granskning, finner åklagaren rättslig grund väcks ett åtal och det fastställs rättsliga åtgärder.
Låt honom inte skrämma dig för en ev. rättegång, du blir tilldelad en kostnadsfri advokat som kan sin sak, han sätter sig in i ärendet och för din talan.

Det är inte säkert att det blir en rättegång, under resans gång kan en förlikning er emellan ske där ni bägge är nöjda, om inte detta sker fastställs en rättegångsdag.

Du kan inte bemöta din motståndare med snällhet och eftergifter, öga för öga, tand för tand gäller när man tampas med en skicklig lögnare, alltså det enda språk han förstår.
Jag är övertygad om och det är min uppfattning, om du sätter hårt mot hårt tvingas han till så många lögner att han snärjer in sig själv och visat sitt rätta jag, man kan ljuga och manipulera men när det blir för omfattande rasar allt till slut.

Jag föreslår att du kopierar denna skrivelse och överlämnar till de handläggare som handhar ärendet, jag hoppas att det resulterar i att dessa tar tag i ärendet på ett proffsigt sätt och framförallt tar barnens rättigheter på allvar.

Det är socialtjänstens ansvar att i första hand anmäla honom till en förundersökning hos polisen, visar de likgiltighet för dig och barnen måste du själv gå till polisen och lämna in en anmälan.
Tot
23 mars 2011, kl 18:11
Kan psykopaten känna genuina känslor som kärlek i en relation?

Kan en psykopat bli genuint ledsen/ sårad om den har blivit "lurad" i en kärleksrelation, dvs att motsatt part inte haft riktiga känslor för psykopaten och endast varit i relationen för egen vinning skull (tex högre status, pengar mm.) för att sedan lämna psykopaten... eller är det så att psykopaten träffat en annan psykopat i ett sådant fall?
S-O
24 april 2011, kl 21:01
Mycket svår fråga du ställer, jag har filat lång tid på ett svar men detta blev för omfattande som kommentar så när jag är färdig med svaret sätter jag ut detta som ett nytt inlägg.
S-O
24 april 2011, kl 21:19
En psykopat kan känna sig ledsen, sårad och otroligt arg, jag känner inga fall där psykopaten varit tät och välbergad, ej heller att andra personer utnyttjat psykopaten.
Det är alltid psykopaten som för spelet och med omsorg väljer de personer som har något psykopaten vill ha.

Jag tror inte en psykopat försöker slå klorna i en annan psykopat, en psykopat har stor människokännedom och väljer de snälla och godtrogna personerna.
Jag tror inte en psykopat skulle se andra psykopater som lämpliga offer.
NoNeedForAName
23 mars 2011, kl 19:16
Min f.d pojkvän var sjukligt narcissistisk. För honom var jag en sak, som han var rädd om till en början. Helvetet började när jag inte tyckte som honom. Allt vände på en timme, från himmel till helvete. Jag blev helt förtvivlad och gjorde alla "fel" man kan göra mot en narcissist. Jag blev totalt sågad jämns med fotknölarna. Jag skulle inte sticka upp. Innan jag begrep att jag hade med en störd människa att göra så mådde jag väldigt dåligt och han gjorde inte saken lättare. Vill inte ens tänka på skiten, men inuti så har jag en ryggrad av stål så han kunde inte knäcka mig. Det är så synd för den "snälla" delen av honom var underbar. Det kom fram en massa annat efter en tid. Jag vill inte ta upp det här.
Ett gott råd till den som träffar en patologisk narcissist...Vänd på klacken och spring. De för inget gott med sig.
S-O
24 april 2011, kl 21:28
Bra att du hade orken att komma undan denna person, du kan trösta dig med att de snälla sidorna troligen var ett spel han visste du skulle falla för.
Du förstår och inser att du blev lurad och manipulerad, han var bara en person med en spelat yttre fin fasad.
Som alltid med psykopater kommer alltid deras dåliga sidor fram och därefter är det fritt fram för vilka sårande metoder som helst.
Kitchens Hell
21 april 2011, kl 14:32
Har själv lämnat "sjukhuset" med psykopat och patologisk narcissist. Men det värsta är nog att se att dom är kvar och att fortfarande ingen, INGEN ingriper. Men det allra värsta är när man inser att människor man sökt stöd hos, eller i alla fall tidigare betraktade som vänner och bekanta eller i alla fall trodde skulle vara det, i praktiken fungerat som förlängda armar till dom.
S-O
24 april 2011, kl 21:32
Jag har lite svårt att förstå innebörden i det du skriver och kan då inte ge dig en kommentar, hoppas du har överseende med det.
Kitchens Hell
26 april 2011, kl 12:29
Jo det jag menar är att dom skulle aldrig klara sig så länge å långt om dom inte fick andra med sig.
S-O
26 april 2011, kl 21:00
Om du menar psykopaterna håller jag med dig, de manipulerar andra och använder dessa som vapen.
Psykopater tjusar och manipulerar andra och skaffar även hållhakar i utpressningssyfte.
När dessa andra tror på psykopatens lögner hjälper de till med att förgöra psykopatens utsedda fiender.
Märk väl när psykopaten inte längre behöver dessa hantlangare är de inte längre värda ett ruttet lingon.
En psykopat gör aldrig en god gärning eller eftergift utan att ha en skum baktanke, vinningssyfter styr alltid psykopatens beteende.
Den som litar på psykopaten råkar alltid illa ut på ett eller annat sätt.
Kitchens Hell
27 april 2011, kl 22:05
Dom kan väl dupera vem som helst som inte tänker eller känner självständigt!? Men vilka stalkar?
Åsa
18 juni 2011, kl 01:47
Någon undrade i ett inlägg varför omgivningen inte ser vad som händer med den som är utsatt för en person med empatistörning. Jag har inte sett något svar på denna fråga och jag undrar samma sak. Jag är äntligen fri efter ett långt äktenskap med en sådan person och jag trodde att åtminstone mina barn skulle se vad som pågick när de blev vuxna. Men de ser mig ur sin störda pappas ögon och mitt äldsta barn har nu brutit kontakten med mig utan att ge någon som helst förklaring. Vi har alltid haft bra kontakt. Pappan står bara bredvid och tittar på och verkar nöjd med situationen. Alla våra vänner förstår inte heller varför vi nu är skilda - "han som verkar så snäll och alltid hjälpsam, alltid ställt upp på barnen" mm,mm. Och jag kan inte förklara så att de förstår, vill inte heller "prata skit" om honom - det kanske vänds emot mig, d.v.s. att skilsmässan berodde på mig som inte tycker att han är "den bästa som finns" utan klagar på både det och det andra.

Varför ser ingen annan vad som händer? Man är otroligt ensam i en sådan relation vilket bara gör det hela värre förstås. Man tar på sig ännu mer skuld - "det är jag som är tokig som inte förstår vilken fin och snäll människa han är, hur kan jag kritisera en sådan exemplarisk man...."
S-O
25 juni 2011, kl 23:54
Jag förstår att du känner dig orättvist behandlad men tillsammans med en empatistörd person sätts all rättvisa ur spel.
Anledningen är den utstuderade och skickliga manipulationen, en sådan person gör och säger ingenting utan baktanke, orden läggs så att denna själv blir ängeln och de som inte passar in blir i andras ögon de skyldiga.
Tråkigt med dina barns inställning, troligen är dessa manipulerade med skickliga lögner och lika skickliga gåvor, den bästa är pappa måste de förstå?
Pappan står bara förnöjt och tittar på, han njuter av den makt som han skaffat genom barnens agerande mot dig, just det säger mig att denna person inte är någon ängel inombords.
Det rätta för en god pappa borde vara att han gjorde allt för att barnen skulle ha ett gott förhållande till mamman, om han tänkte på barnens lycka i första hand borde han inte säga och göra saker som infekterar tillvaron.

Jag kan tänka mig att barnen känner sig tvingade att välja sida och det skapar problem för dig, han har på sätt och vis köpt dem genom manipulationer och då troligen även smarta gåvor och tjänster, behagar de inte honom får de dåligt samvete, tar de parti för dig känns det ännu värre för dem, de väljer då den minst smärtsamma vägen.
Andra vill ogärna ta parti eller blanda sig i andras privatliv, de flesta tycker att andras relationsproblem måste de lösa själva, även rädslan att hamna i skottlinjen avskräcker de flesta.

Endast du själv kan påverka vad som händer i er familjerelation men du måste vara smart och listig, det blir lätt så att din fd som kan manipulera lägger orden och vet på förhand hur du reagerar, på så sätt drivs du in i ett hörn och känner dig maktlös.

Du har en trumf på hand, i barns hjärtan finns alltid mamman i dag och för alltid, i längden är du vinnare om du är smart och tålmodig.

Jag försöker ge dig några råd och hoppas de är kloka.
Reagera inte på din fd.s ord och handlingar som han förväntat sig, lista ut vad han tänkt sig och gå inte i fällan.
Ge inte dina barn dåligt samvete genom att ömka, grina, skälla och förebrå, på så sätt stöter du bort dem, de närmar sig inte dig om det gör ont var gång ni har kontakt, tänk även på att din fd triumferar när du reagerar som han på förhand räknat ut.

Var glad, possitiv och lycklig i barnens sällskap även om du måste spela detta, var ledsen när du är ensam men visa det inte utåt.
Visa tacksamhet för allt gott barnen gör, duka bordet med ett leende och få dessa att känna sig välkommen.
Tala inte illa inför barnen om deras pappa, troligen för de det vidare till honom och du får mångdubbelt tillbaka.
Försök inte tvinga barnen att förstå att du tycker deras pappa är en tyrann, de älskar er bägge och blir förvillade och troligen tvingade att ta parti där den manipulerande sidan blir vinnare.

Eftersom du inte kan förändra din fd.s personlighet måste du acceptera hur han är funtad, undvik heta diskussioner med honom därför att du troligen blir en förlorare och då mår sämre.
Låt honom inte lura in dig i hans värld för där är du chanslös, lev i din egen sanna värld byggd på verklighet och heder och avskärma dig från honom och hans makt.

Hälsningar från SO

Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna