Senast Skrivet

Slumpa en blogg
magnetoman
Shanghai, Shanghai...

Jag hatar Lotus Notes

Jag är en rätt sansad person, oftast lugn, brusar sällan upp. De flesta av livets motgångar rinner av mig, jag kan ta det mesta med en klackspark, ett glatt humör eller ett muntert tillrop. Jag tycker om skogpromenader och goda middagar.

Men jag hatar Lotus Notes.

Lotus Notes är mailprogrammet som gud glömde. En relik från datorprogrammens Krita-period. Det får min puls att rusa, adrenalinet att pumpa och mina demoner att vakna. Notes får mig att vilja döda. Ska verkligen ett e-postprogram ha den effekten på en människa? Ni som har använt Notes förstår nog mig, för er andra kommer här en förklaring.

Ungefär samtidigt som skräcködlorna härskade på jorden så satt nån stenåldersmänniska i sin grotta och hackade ihop ett groupware på sin numera fossilerade PC. Han kodade, såg att det var gott och döpte det till Lotus Notes. Sen gick han ut och klubbade ner en mammut. Tiden gick, dinosaurierna dog ut och människan lärde sig att göra upp eld, klyva atomen och flyga till månen. Men med Lotus Notes hände ingenting. Det stod emot tidens tand, evolutionens nycker och 17 istider. Långt efter att vi alla är döda och begravda kommer Lotus Notes fortfarande finnas kvar. Lotus Notes är som kackerlackor, alligatorer och gråsuggor. Ingen tycker om dom men dom dör inte ut för det.

Kort sagt, Lotus Notes är så jävla kasst. Jag ska förklara varför.

Lotus Notes kan inte göra flera saker samtidigt. Detta betyder att så fort något tar lite tid så hänger hela Notes i väntan på att det ska bli klart. T ex om det tar tid att komma åt mailservern, eller om Notes försöker öppna ett mail med en stor bifogad bild (läs: ett mail på >50K). Då hänger sig Notes tills servern är hittad, eller mailet nedladdat. Ingen möjlighet att göra andra produktiva saker medan Notes ägnar sig åt detta. Trådning, parallellism och multitasking är inget som IBM befattar sig med... Dom säger att en cigarett förkortar livet med 9 sekunder. Varje gång jag väntar på att Notes ska vittja mailservern så försvinner minuter, timmar, dagar från mitt liv. Tid som jag aldrig får tillbaks, tid som jag kunde ägnat åt att förkovra mig i konst och litteratur, leka med mina barn, lära mig spela ett instrument, älska med en vacker kvinna. Jag hatar IBM, dom har tagit livet, kärleken och lyckan ifrån mig.

Det är omöjligt att leta rätt på ett mail. Jag skojar inte, helt omöjligt. Efter att ha vant sig vid fritextsökningen i gmail så ter sig Notes än mer som inbox-helvetets sjunde krets. Jag försökte hitta ett mail från en gammal kompis tidigare idag. Notes skrattade hånfullt åt mig, straffade mig med att slumpmässigt stuva om i min inkorg och avslutade med en magnifik magplask-krash. Detta för mig osökt in på nästa Notes-elände.

Notes kraschar inte som andra datorprogram. På dagens datorer har man vant sig vid att ett program som kraschar är en irritation, men att det oftast går att avsluta, starta om och fortsätta arbeta, utan att behöva bli alltför uppgiven, frustrerad och förbannad.

Med Notes är det annorlunda.

När Notes kraschar så menar det allvar. Notes gör jävligt klart för dig att du inte ska maila nåt mer, och ser därför till att skapa en lås-fil någonstans på hårddisken. EN JÄVLA LÅSFIL! Gränsen mellan buggar och features har aldrig varit så hårfin som på IBMs utvecklingsavdelning. Nåväl, låsfilen ser till att du inte kan starta Notes igen, utan du måste starta om datorn. Lyckligtvis så finns det en räddning. En räddning som kanske är det mest symptomatiska hitills i min exposé över Notes bristande funktionalitet.

"Räddningen" heter killnotes.exe. Det är ett litet program som ser till att du kan starta om Notes utan att behöva starta om datorn. Ikonen är en dödskalle. Passande. Jag upprepar. IBM har alltså skapat en groupware som heter Lotus Notes. Detta program kraschar ofta och gärna. När det gör det så går det inte att starta igen. Därför har man på Sveriges många företag rutinmässigt börjat använda ett program som sätter den sista kulan i Notes dödsryckande kropp, så att man kan starta om eländet. Är det bara jag som tycker detta är beyond sjukt? När ett program inte funkar på min dator hemma så avinstallar jag det. Men Notes slipper man aldrig undan. Det är som binär arvssynd. Against the forces of Lotus Notes there can be no victory.

Användbarhet. Jag läste några kurser i detta ämne i skolan, och tror mig minnas att det gick ut på att konstruera datorprogram på ett sätt som gör det enkelt, intuitivt och lättförståeligt för användaren. Men programmerare är alltid programmerare, användbarhet är rätt torrt och tråkigt, och ibland kanske man inte lägger ner den tid som det krävs för att uppnå det hägrande användbarshetsmålet. Pedagogiska brister i dagens datorprogram beror nog mest på ointresse och bristande engagemang. Sådant kan jag förlåta. Men avsaknaden av användbarhet i Notes tyder på ren ondska. En djävulsk, beräknande illvilja som syftar till att förvandla produktiva datoranvändare till tragiska spillror; brutna människor som med ständigt ökande uppgivenhet klickar planlöst i menyerna efter den funktion de söker. Finns den? Går det att ändra storlek och färg på texten? Kan jag bifoga en fil? Ovissheten gör folk galna. Uppgivna skrik eker över kontorslandskapet när ännu en utvecklare, sekreterare eller administratör dukar under inför Notes förbannelse. Man kan kämpa emot, man kan intala sig själv att det räcker med webmail, men förr eller senare kommer du behöva boka ett möte, eller använda nån Notes-databas, och då är du snart förlorad. Ännu ett offer för Notes-döden.

Jag ska vara ärlig. Jag hatar datorer, och allt är Notes fel. Det fanns en tid då jag tyckte det var roligt att använda en dator. Datoranvändande var förenat med glädje och lust; en sund hobby för en tänkande människa. Den tiden är förbi, kvar är bara bitterheten och det växande vansinnet.

All Notes and no play makes Andreas a dull boy.

 

 

 


33 (+3) kommentarer
Johan Eriksson
min blogg http://www.collegium.se
11 maj 2006, kl 13:35
Ha ha. Fantastisk læsning. Jag håller med dig till fullo.

Jag skall berætta min story om Notes. Når jag jobbade på Mandator før några år sedan. i samma veva som Mandator och Cell Network slogsamman. så blev jag projektledare før ett projekt dær vi skulle se på før och nakdelar mellan Notes/Exchange. sjælvklart valde vi Exchange och det var ett Jævla liv eftersom Mandator har en mycket gamal Notes kultur. Det som blev spiken på kistan før alla "Notes lovers" var nær dom fick veta vad vi døpte projektet till. Vi døpte det till "Wolf" om du har sett Pulpfictions så kanske kommer du ihåg Mr wolf han som man anlitar før att stæda bort all skit.

Ha det så bra.

Johan
Alexia
min blogg http://www.strangelove.se
22 maj 2006, kl 18:23
KLOCKRENT SKRIVET! Så mitt i prick. Äntligen någon som kunde sätta ord på det jag tänker.

Jag har slutat försöka förstå varför Lotus Notes har avstannat i utvecklingen. Jag har slutat undra varför det är så långsamt. Jag har slutat undra varför man TVINGAS använda ett av programets groteskt fula huvudmallar.

Helt sjukt...
Andreas
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/44
6 juni 2006, kl 00:46
Mmm... Vidrigt är ordet, sa Bull. Men jag har kommit på att om jag injicerar 45 mg sobril på morgonen innan jag går till jobbet, så blir jag inte Notes-förbannad förrän tre, halv fyra på eftermiddagen. Och då är det ju snart dags att gå hem!
21 juni 2006, kl 23:46
Själv har jag jobbat med Notes i många år och tycker det är fantastikt bra. Använder man Notes enbart för mejl kan jag hålla med om att det finns bättre mejlklienter.

Jag har stött på många som liksom du retar sig på Notes, inte minst användargränssnittet som gått sin egen väg och inte håller sig till Windows standard (har motiverats med att det är multi platform...)

Vad gäller gränssnittet kan jag bara hålla med, det suger. Det finns en sajt som bara ägnar sig åt alla fel i Notes gränssnitt, men tyvärr verkar den vara nere just nu: http://lotusnotessuck...

I nästa release av Notes - "Hanover" - utlovas dock fantastiska förbättringar...

Det skulle vara intressant att veta varför du använder Notes (och till vad) när du hatar det så. Tvång misstänker jag ;)

Du vet väl fö att Notes skapare Ray Ozzie sedan en tid tillbaka är CTO hos ärkefienden Microsoft och häromdagen utseddes till Bill Gates efterträdare som Chief Architect? ;)

Mvh Max

Ps: Kul skrivet ;)
Andreas
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/44
22 juni 2006, kl 00:16
Intressant inlägg, Max =)

Spännande att M$ värvat Satan Själv till chief architect, då lär vi väl kunna vänta oss onda ting av Windows Vista ;)

Det här med användbarhet är ju helt klart ett komplicerat ämne, jag menar jag gillar Emacs men inte LN. Vilket är enklast att använda? Fast emacs Ctrl-X-O-1 för att splitta en pane (eller vad det nu är) är ändå bättre än det hopplösa menyletande i Notes... Typ =)
Tobias
31 augusti 2006, kl 11:42
Tja, mail-klienten har jag i och för sig inga erfarenheter av men jag var för många, många år sedan systemutvecklare på Lotus Notes/Domino-plattformen.

Det dödade min oskuld!

Nog för jag avskyr MS Windows men jag hatar Lotus Notes/Domino så att jag fortfarande kan spontankräkas.

Ibland när man provade script som man i timmar slitit med för att sätta samman så fick man helt oväntade resultat med en Notes-krasch eller i värsta fall blå-skärm som resultat. Det visade sig att halvfärdiga script buffrades i Notes och det färdiga scriptet fullständigt ignorerades.

Alltså i bästa fall något för killnotes.exe.

Den bortre väggen i mitt kontorsrum fick lida av sviterna för detta. De missfärgningar och perforeringar som kontinuerligt ökade i antal av objekt i nära överljudsfart, fick mig att inse att Lotus Notes/Domino förstör mitt liv.

Nu är jag en lyckligare word-konsult som lämnat eran av systemutveckling bakom mig.

P.S. Efter jag bytte rum bredspacklades och målades väggen inför nästa stackare om fick ta vid.

För oinsatta: Louts är ursprungsföretaget som lanserade eländet, Notes är klientprogramvaran och Domino är serverprogramvaran. D.S.
Raphael
28 september 2006, kl 10:58
Det är beskrivningar som denna som lyser upp vardagen för oss som ägnat vårt liv åt Lotus Notes - programmet med lika många härliga egenheter som en fransk bil.

Jag hoppas att Ray Ozzie, Notes fader och numera på Microsoft, tar tag i Outlook härnäst så det blir lite fason på MS också.

Vive la différence! :o)
Jan Banan
27 oktober 2006, kl 16:25
Instämmer med föregående talare.

http://www.ok-cancel....

P.S. Varför finns det en sådan webbsajt eg?

www.notesakuten.se
Joachim Nässlander
min blogg http://www.nullsession.com
1 september 2009, kl 14:47
Du har väl inte missat Outlook-connectorn som gör att du åtminstone slipper den gräsliga klienten? Finns gratis hos MS.

Underbart skrivet!
Hejhej
min blogg Hej
2 september 2009, kl 11:27
Hej,

Men allt killnotes.exe är att stänga av ntaskldr.exe, nfileret.exe och ta bort ~notes.lck i Notesdata.

Oftast räcker det bara med att gå in i taskmanagern och stänga av ntaskldr.exe.
DGC
2 september 2009, kl 12:40
Märks att du kör en gammal version och på Windows.
Du har inte funderat på om operativsystemet ligger bakom de flesta krascher?
DGC
2 september 2009, kl 12:47
Min erfarenhet med notes
Blev ansvarig för företagets Notes 3.0 Server körandes på OS/2.
Det var länge sedan, och jag avskydde utseendet och administrationen.
Med åren som gick lärde man sig mer och började t o m gilla utseendet.
Med version 8,5 tycker jag om Notes/Domino riktigt mycket
Outlook och Exchange däremot är ett j@vla skit !!!!
iPhone + Notes = Kärlek
:-D
Markus
23 september 2009, kl 20:44
Ett tips: Google desktop enterprise kan fritextindexera notes mail så att de blir sökbara. Det har räddat livhanken på min dator ett flertal tillfällen!
Anders
29 september 2009, kl 09:36
Dags att översätta den här texten till engelska. Den var ju skitkul! Se till att vara noggran när du gör det bara. Den har potential!
Magnus
17 november 2009, kl 11:04
Visste du inte att Notes bara finns för att folk ska kunna leva med Microsoft.
Tror uttrycket heter nåt typ pest eller kolera..........
Micke
23 november 2009, kl 16:38
Hahaha!!! Så fantsatiskt bra skrivet! Jag håller med om allt. Notes är ett annat ord för ondska, varför skulle IBM haka på alla andra när dom själva kan utveckla prylar, när dom ledande PC tillverkarna utvecklade sina datorer var det ISA & EISA-buss som gällde, nä tänkte IBM, vi hittar på en egen, MCA-bussen, det gick väl sådär va...
Melvin
26 november 2009, kl 11:30
Ett i allra högsta grad onyanserat inlägg och inte särskilt roligt för delen heller.. IBM "skapade "aldrig Notes det gjorde Ray Ozzie på Lotus. Ray är nu mera chefsarkitekt och sitter i Microsofts ledningsgrupp. Hans stilla avsomnadep rojekt Groove skulle ju lyfta MS-plattformen... det gjorde den inte....
Janne
3 december 2009, kl 09:35
Antar att "Melvin" är en absolut torrboll utan något som helst aning vad ironi är.
Tråkigt att det finns kvar den typen av människor.

Suveränt skrivet, använder Notes dagligen i mitt jobb och hatar den något så totalt, finns inte en bra sak med Notes, jo, en sak är bra.
Eftersom det tar så outhärdligt lång tid att starta Notes så hinner jag fixa kaffe o äta en smörgås samt ordna påtår innan jag får åtkomst till min arbetsdator.

P.s Må Gud straffa den som "råkar" trycka på knappen "uppdatera" i en Notesapplikation, då minsann hinner man gå på lunch innan man får access till sin klient igen.
Mårten
3 december 2009, kl 12:59
"Spännande att M$ värvat Satan Själv till chief architect, då lär vi väl kunna vänta oss onda ting av Windows Vista "

Ja det förklarar ju en hel del.
och till Melvin;
Groove kanske liknade Notes och det var därför inte det funka så bra.
Robin68SWE
5 december 2009, kl 11:17
Fantastiskt bra skrivet. Vi valde att slänga ut alla Domino servrar och flytta över mailen till Exchange/Outlook. Samma dag som Exchange/Outlook gick i drift så trodde jag att de anställda slutat använda e-post för det var inte ett enda supportärende längre, tidigare var 80% av alla supportärende relaterade till Notes/Domino... Var tvungen att gå runt och se efter om de verkligen använde Outlook eller inte. Har verkligen svårt att förstå dem som gillar Notes/Domino och enda anledningen till att de inte byter ut det måste vara av ekonomiska skäl men jag räknade igen den investeringen på mindre än tre år och vad det tillförde i användarvänlighet går inte att räkna i pengar. Kommer aldrig återvända till en Domon/Notes värld!
Micke
min blogg http://famno.wordpress.com/
7 december 2009, kl 17:13
KLOCKRENT! Har under flera år som tidigare anställd på IBM tvingats leva med denna skiten, kallad Notes. Makabert att ett dataprogram får vara så uselt... Men det som fårvånar mest är att det finns dom som väljer att köpa in och driftsätta detta djävulens påfund. Notes förresten... Det går ju inte ens att använda till att skriva just en "note"... så inte ens det klara det av...
Micke Lundgren
min blogg http://www.i-hate-lotus-notes.com/
15 januari 2010, kl 17:36
Du får höra av dig om du har några flera hatinlägg gällande Notes du vill dela med dig av tycker jag! ;)
Mickes förra chef
15 januari 2010, kl 17:46
Micke, jag förstår att du är bitter över att du var tvugen att lämna IBM. Vi hade inte råd att utbilda dig i Notes för vi ansåg du saknade den mentala kapaciteten att lära dig.
Patrick
21 januari 2010, kl 16:55
Underbart skrivet. Lysande och på pricken.
Satt som konsult för ett år sedan på ett större telecombolag, som har får som reklam numer. De använder notes och allt vad det innebär. Jag har pysslat med mailklienter sedans bbs'tiden och har erfarenhet av det mesta, t ex Jurassic mail på Ericsson (kommer inte ihåg vad det verkligen hette, användes även på volvo har jag hört), men notes är det mest bakvända jag ngnsin sett. Outlook må ha sina brister och storhetsvansinne, men det funkar. Mötesbokningar, delade kalendrar, anteckningslappar, allt är smidigt.

Men notes... *ryser*... Första gången man startar det kan man inte bara starta det, man måste ange ngn databas och länka till den (enkelt...). Allt är bakvänt. Och dessa jävla blaffor på "första"-sidan. Vad är det igentligen? Ikoner? Dagisritade bilder över senaste toalettbesöket? Det finns ju grunder och skal för att designa snygga, enkla och intuitiva gränssnitt i windows, men det vill ju inte IBM göra, nej då... Vi gör ngt eget, skitbra... Ingen fattar vad saker gör, lysande...
Daniel
15 april 2010, kl 18:48
Jag älskar de fina alternativen om man trycker delete på ett mail: [Remove] [Delete] [Cancel] ¿Que? Remove eller Delete.. ja något av det vill jag förstås göra, men skillnaden har jag ingen aning om...

Defaultläget för att öppna en hyperlink till en webisda? I LotusNotes förstås! (Ett mail med en hyperlink är givetvis inte skickat från Notes eftersom det är omöjligt att komma på hur man gör detta)
Wes
16 april 2010, kl 17:54
@Daniel
Det är inte så svårt att lista ut skillnaden mellan delete och remove om man är läskunnig.

Hela dialogen ser ut så här:
You are about to delete document(s) from this view as well as from all folders to which this document belongs.
Continue deleting these documents or only remove them from this view?
[Delete] [Remove] [Cancel]
[ ] Don't ask me again (I can change this later)

Delete = ta bort dokumentet helt och hållet från alla mappar och vyer.
Remove = ta bort dokumentet från denna vy
Jag
19 april 2010, kl 11:43
Kan hålla med dej om vissa saker i ditt inlägg ... medan andra visar mer på din okunskap än på att notes är dåligt.

Som när jag visade mormor datorn och då windows XP, Word och internet explorer första gången.. hon fattade nada därför suger dom applikationerna... eller kan det vara så att hon saknar kunskap ?

Det är ju otroligt att dom inte har gjort bättre stöd för multitasking.. det funkar får vyer men inte för databaser eller dokument. De måste dom bara ändra på.

Att man är tvungen att köra killnotes (jag brukar bara slå ihjäl notes processerna via taskmanager) är ju helt otroligt. Dom borde kunna känna av att det var en krasch och döda dom processerna själva. Nu kraschar inte notes så ofta. Jag brukar starta om datorn högst 1 gång i månaden och jag har brukar inte ha många krascher per år... dock är ju en krasch en för mycket

För att kunna göra "avancerade" sökningar så måste databasen vara fulltext indexerad. Som sagt dålig kunskap... eller dåliga admins som inte har genererat indexet.

@Patrick
Vad du väljer att använda som startsida är väll upp till dej... precis som det är i internet explorer .. eller firefox. Ni saknar kunskap och klagar ner på de...

@Daniel
Hahaha, vet du inte hur man lägger in en länk till en web sida ? Man skriver länken... typ http://blogg.aftonbladet.se/44/perma/3779... man behöver inte fjanta med
Jag
19 april 2010, kl 11:47
Opps, den klarade inte av att jag la in en html tag så den tag bort slutet av medelandet. så jag ändrar den meningen lite :D

..man behöver inte fjanta med HTML för att en länk ska fuka
Hur ni på erat bolag väljer att notes ska visa websidor är väll inte notes fel. Det är ju bara att ställa in hur den ska visas... precis som alla andra kommentarer är att ni är ju helt kunskaps lösa och skyller det på notes. Visst vissa saker kanske man ska skylla på era admins... dom är oxå kunskapslösa eller så har ni inte bett dom göra nått åt det.

De jag saknar i alla andra program är Ctrl-Break. Om jag tycker nått tar tid att ladda så trycker jag Ctrl-Breake så slutar den. Vet inte hur många gånger jag startar andra program som arbetar med nått som jag vill att den ska sluta... med det går inte... den fattar inte ctrl-breake

Opps, det blev lite mycket... men det är ju så skrattretande att jag bara var tvungen att skriva lite :D
Sånt trökigt format på rutan att jag inte orkar läsa vad jag har skrivit... hoppas det blev ok ändå
Jag
19 april 2010, kl 11:51
Och det här är inte heller skrivet av mig som har nicket "Jag" här i bloggbyn.
MrNotes
16 juni 2010, kl 22:18
Såg detta inlägg:
I nästa release av Notes - "Hanover" - utlovas dock fantastiska förbättringar...

Det var skrivet av:
Max
min blogg http://www.tjitjing.com/blog 21 juni 2006, kl 23:46

Det är nu snart 4 år sedan detta är skrivet och jag har använt Notes sedan 2001 och undrar fortfarande när det ska bli bättre!!! Visst man har monterat lite fartränder på sidorna men i grund och botten omordernt. Har Notes igång just nu och det har lagt beslag på 337MB av datorns minne, varför då undrar jag och till vad då? Har man sedan Lotus chatt (Same Time) igång ryker ytterligare 130MB :-)

Nu finns det dock lite hjälp att få som löser fritextsökning i form av Google Desktop samt att man kan starta Notes i Basic läge.

Hörs om 4 år och då får vi se om det hänt något mera :-)
Claes Wallin
min blogg https://identi.ca/clacke
1 september 2010, kl 12:10
Jag säger som jag alltid säger när folk klagar på Notes: Det man ser som användare är toppen på isberget. Prova att utveckla i Notes, så öppnar sig en helt ny värld av frustration.
lelle
29 september 2010, kl 15:34
ja jobbade som utv i Lotus Notes o kan bara säga FY FAN vilket skit. maken till dåligt program har ja aldrig varit ute för.
Ja drömmer fortfarande mardrömmar om möget ....att det finns de som gillar det är för mig en gåta ....va är det för fel på dom
Per
25 mars 2011, kl 07:39
kan inte annat än instämma i de du skrivit. i all bedrövelse fick du till o med mig att le tjuta av skratt för att man kände igen allt. helt sjukt bra skrivet och du är i all bedrövelse ett ljus i dagens mörker!

TACK!!!
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna