Senast Skrivet

Slumpa en blogg
En arbetsförmedlares Dagbok
Det blir mer och mer politik på denna blogg, sett från mitt håll både som anställd i arbetsmarknadsverket och som privatperson

Jag hatar..... generaliseringar

Jag vet, jag vet...att det finns idioter som arbetar som arbetsförmedlare, men jag vet också att det finns mängder av duktiga, välutbilade, empatiska, underbara människor som arbetar som arbetsförmedlare.

Vissa på bloggen älskar att hata oss, det är okej!! Fast ganska tröttsamt att läsa om.

Det är sååå underligt att när vi söker personal då söker så otroligt många mäniskor våra tjänster att vi har svårt att sortera, svårt att välja vilka vi skall kalla på intervjuer, just för att det är unga, duktiga, välutbildade killar och tjejer som vill arbeta hos oss.

 

Att då bestämma sig för(som vissa på bloggarna gör) att alla är idioter som är anställda på Arbetsförmedlingarna är att generalisera, vilket jag hatar.

Precis lika mycket som jag hatar att man inte bedömmer varje människa för JUST vad den människan är. Alltså hatar jag att man klumpar ihop människor och förutsätter att alla i en grupp är likadana.

Mycket hat blev det idag, fast egentlgen är jag ganska "snäll"

43 kommentarer
15 januari 2009, kl 22:22
din arbetsgrupp är inte unik

vem skäller inte på läkare, apotekare, byggare, bankfolk........
Hic et nunc
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/12592
15 januari 2009, kl 22:23
Jag antar att det är som med lapplisor.

Ps Jag älskar generaliseringar; tycker de är befriande! ;-)
15 januari 2009, kl 22:23
Hat..Ja just det...What comes around goes around...

Jag är medveten att rekryterare i alla dess former (statliga/privata) arbetar efter egna åsikter... Ungefär som livet självt....Man lär sig efter alla erfarenheter och dessa i sin tur skapar en kompettens som är värdefull, för alla.

Max P
virknålen
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/22800
16 januari 2009, kl 11:09
jag skulle inte ha något emot att jobba som handledare på AF, tror jag. Bara jag får ett jobb som ger mig högre lön än min akassa är jag nöjd :)
16 januari 2009, kl 11:14
Tack för din synpunkt på min förra kommentar om att behöva redovisa 5 jobb/vecka! Det är PRECIS detta jag menar och jag VET hur tokigt det kan bli för min arbetsplats fick över 300 sökande från HELA landet på en 5-10 tim/vecka-tjänst?! Min arbetsgivare höll verkligen på att få ett "spel" på alla ansökningar...Ingen trodde ju på SÅ många på en sån liten tjänst liksom.

Bor ju i TROLLHÄTTAN där varslen duggar tätt just nu och oron över SAAB är stor. Tycker det är helt orimligt att hitta 5 vettiga jobb just nu.

Önskar dig en trevlig helg och tack för att du o din blogg finns!

KRAM
16 januari 2009, kl 17:46
Vad kul, med många kommentarer. Visst finns det många olika "hatobjekt" i vårt samhälle, men det jag vänder mig emot är att man klumpar ihop människor och låtsas att alla är likadana, t.ex tonåringar, invandrare, lapplisor, pensionärer osv.
19 januari 2009, kl 16:12
Hej! Vilken bra och intressant blogg.
19 januari 2009, kl 20:40
Antar att du åsyftar mig. Dessvärre är majoriteten av de som jobbar på AF väldigt inkompetenta då det gäller att stödja vilket jag finner bedrövligt. Jag anser att kraven på er ska vara mycket högre men det kommer de inte bli så de arbetslösa får lida för det. Så klart att det finns bra förmedlare men du vet hur länge jag sökt jobb och jag har inte stött på en enda på 15 år. Däremot har jag verkigen råjkat ut för katastrofer som sedemera "omplacerats".

Sen är det ju regeringens fel som snackar om coachning då det är ett ord som är så fel att det är skrattretande. jag trodde inte på det då och jag fick rätt igen. AF är en i mina ögon tragisk instans. Jag är ledsen och samtidigt glad om du gör ett bra jobb och får höra det av dina kunder (inte medarbetare). Det behövs.'

Sen inger ju inte Angles (heter hon så) ett dugg förtroende lika lite som en Sven otto sok lämnar rikdsdagsdebatten. Det är riktigt lågt. Som nån Bert karlsson eller skolunge. Pinsamt för de arbetslösa att behöva se.
Ingles
21 januari 2009, kl 19:16
Niklas Nu skall vi anställa ett gäng"coacher" bara tillfälligt, men de skall arbeta fram till jul ca. kanske något för dig så du kan visa vad DU kan!!

Jag håller med dig när det gäller Coaching, men varje enskilt samtal där man går igenom vad de vill, vad de kan,vilka arbeten som är tänkbara, kallar jag vägledning, ett mycket bättre ord!
19 januari 2009, kl 20:45
Det är nog inte arbetsförmedlarna man idiotförklarar, utan en del av de regler ni måste jobba efter. Ni möter ju sårbara människor i trängda situationer, då är det lätt att känslorna talar och ni sitter i skottzonen.

Om ni inte redan får utbildning i att hantera "besvärliga personer" så borde ni få det omgående tycker jag.
Ingles
21 januari 2009, kl 19:17
Vi får utbildning både i krisreaktioner och att hantera besvärliga människor... men man måste förstå vad man lär sig också!!!
19 januari 2009, kl 21:07
40+ Man kritiserar nog både och. Reglerna äör inte förmedlarnas fel men det bemötande de ger är det definitvt och det är under all kritik ibland. och det SKADAR människor. Hur kan det få fundera så?
19 januari 2009, kl 21:22
http://www.sourze.se/...

Samt en mängd inlägg på Passagen debatt Jobb Arbetslöshet kan berätta om arbetslösas bemötande på AF. Förvisso är tonen ganska låg där ibland men det är ändå många märkliga historier.
21 januari 2009, kl 19:19
Har precis lärt mig hur jag svarar på varje kommentar. Smygläste på 40+ blogg(tack)Så mycket enklare det blev!!!
21 januari 2009, kl 19:39
Jag håller på att vänta på ett besked ang en satsning i mitt företag så om allt går som det ska har jag ett superjobb om en månad. Om inte ska du få min mejladress så du kan höra av dig direkt då ni söker coacher. Jag tror inte ni anställer mig för jag inte har nån formell utb men jag ahr garabterat mycket mer att komma med då detgäller tt stödja arbetslösa än alla AF medlare jag träffat. Synd att det inte räknas. Hur jag vet det? Min blogg är beviset och alla mail jag fick då jkag bloggade om arbetslöshet. och den affärside som handläaggare älskade som gick i deras spår på ett väldigt bra sätt. Så ni får mer än gärna anställa mig om ni vill. jag kommer göra ett superjobb. Jag tar dig defintivt på orden och hör av mig om mitt eget inte fungerar.
Ingles
21 januari 2009, kl 23:18
Annons kommer i dagspressen, vi brukar inte hänga upp oss på utbildning...mer på erfarenhet och personlighet faktiskt.
25 januari 2009, kl 15:25
" Arbetsförmedlingen betonar att de coacher man nu söker ska ha bred erfarenhet av att tidigare ha arbetat med att få ut människor i jobb samt ha bra kontakter med företag och det lokala näringslivet. Målet är att personerna därefter ska ha ett nytt arbete."

Ergo:_ jag får INTE jobba hos er. Men det är just sånna som jag som skulle vara en lämplig mix i er pyttipanna och det är just det som regeringen inte fattar för att de aldrig varit arbetslösa.
27 januari 2009, kl 13:41
Som sagt... Jag kommer o bankar på porten om företaget skiter sig.Lätt. Och om det stämmer som du säger så bör ni ju ta mig direkt vilket jag inte tror...
Ingles
31 januari 2009, kl 23:39
Vi behöver fler duktiga medarbetare som klarar av att både hantera personer i kris och att vara ute på företag och "ragga" arbeten. Gör du bra ifrån dig på en intervju så. Nu letar vi i våra egna register efter arbetslösa!! Det finns sååå mycket duktiga människor som bara går hemma idag! Det är slöseri med människors kraft och vilja. Det är inte bara Arbetsförmedlingen som kommer att anställa utan även privata företag, som kommer att få pengar för samma arbete som vi utför. Jag är osäker på när det blir klart. Just nu har jag så mycket att göra så jag hänger inte riktigt med!!
1 februari 2009, kl 02:01
Tjapp, ungefär som när man talar illa om sfi (svenska för invandrare). Den kan säkert vara dålig i vissa fall, men många förstår inte att det tar MÅNGA år att lära den som inte kan skriva på sitt eget spåk att tala och skriva bra svenska. Kram!
Staffan
min blogg http://www.s-info.se/staffan
1 februari 2009, kl 17:57
Visst är det så att arbetsförmedlaren alltid varit ett attraktivt jobb. Det var trångt i portföret när jag anställdes -88. Då kände jag mig utvald. Jag kan förstå att en arbetslös har mindre goda känslor när jag inte har god tillgång till bra åtgärder. Men nu är det regeringen som styr. Och vi som tar emot frustrationen.

Roligt att kommentarerna visar att den insikten finns.

Och du som kan tänka dig att söka coachanställning, gör det och lycka till!
2 februari 2009, kl 13:28
Ingles: Du kan mejla dina uppgifter till mig på niklas73@passagen.se så kontaktar jag dig mer än gärna för mer råd då den dagen kommer. Är det som du säger så ska det säker fungera men det var ju inte det som stod i artiklen.
Ingles
3 februari 2009, kl 19:13
Vilka uppgifter menar du? Det jag skriver har stått i pressen, osäker på när men jag vet att jag har läst det. Då skulle man få 2000 kr för varje människa man får ut i arbete i 1 månad. Annars har vi inte fått någon mer information, mer än att det är på gång. Vi på arbetsförmedlingen håller på med intervjuer av arbetslösa just nu!!!
portolanseglaren
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/28333
2 februari 2009, kl 13:58
Som så många andra yrken inom offentlig sektor har arbetsförmedlarna blivit överhopade av arbetsuppgifter. Arbetslösa är utsatta människor och AF har fått rollen som sociala kontrollanter, och därför "hatas" ni. Det handlar snarare om frustration, skulle jag säga. Än hat.
Ingles
3 februari 2009, kl 19:10
Visst har du rätt, det är frustration det handlar om. Men jag tycker vi har så lätt idag att snabbt bestämma oss för vad som är bra eller dåligt, framför allt vad som är dåligt. Just detta hatar jag faktiskt, generaliseringar. Att barn och unga vuxna gör det beror mycket på mognadsgrad, men många vuxna som borde vara mogna i tankarna verkar inte vara det!!!!
4 februari 2009, kl 01:58
Hoppas du inte tog illa vid dig av min dobermannbild. Som sagt älskar jag "dobermän" - men denna skinnrock han bar var inte snygg! Dessutom, trots att jag gärna låtar hunden sova i sängen, blir jag lite arg när andra har sina djur på sätet, för jag vet att många tar illa upp och det sabbar för andra hundägare och ger dessa dåligt rykte. Hundar har redan tillräckligt dåligt rykte - "tänk på alla allergiker" och det är få som förstår vilken enorm hälsovinst hundar gör för samhället.

Kram Anna
Ingles
5 februari 2009, kl 18:49
Aldrig Anna, att jag blir störd på dina inlägg. Så mycket underbar humor, som du har. Du borde få betalt för din blogg
4 februari 2009, kl 15:03
Mejla dina uppgifter så jag kan kontakta dig vid behov. Jag står mer än gärna till ert förfogande och skulle inte mitt företag fungera vilket visar sig inom 6 månader så tar jag gärna anställning hos AF. Ni kommer säkert behöva rekryter då med så mejla mig så kan jag höra av mig så kanske du kan hjälpa mig därifrån sen. Det blir väl bra?
Ingles
5 februari 2009, kl 18:51
Men Niklas, det är inte jag som bestämmer, dessutom tror jag vi bor i varsin del av vårt avlånga land. Jag håller tummarna för att ditt företag går bra så du aldrig mer behöver besöka en arbetsförmedling!!
4 februari 2009, kl 15:09
Jag håller med dig! Man kan inte säga att "alla arbetsförmedlare" är idioter! Men ni ska väl vara glada att så många söker jobb hos er, då sköter ju de arbetslösa sig, eller hur? Ni vill väl att de ska söka ett visst antal jobb i veckan och hade jag varit arbetslös skulle jag inte ha vågat låta bli att söka de jobb som ni annonserar ut, lite väl genomskinligt att jag skulle fuska då va....?
Ingles
5 februari 2009, kl 18:47
Emmelise, jag tror faktiskt att de som söker arbete hos oss söker för att dom vill jobba hos oss. Jag har då aldrig träffat någon som är "tvungen" att arbeta hos oss. Jag vet att det lever kvar tanken att alla arbetslösa skall söka ett visst antal arbeten, men förhoppningsvis försvinner det! Man skall söka de arbeten man har en chans att få. Jag menar en som inte har körkort kan inte söka arbete som chaufför t.ex.
9 februari 2009, kl 00:26
http://gd.se/ledare/d...

Det kommer vara tufft för er ett tag nu gissar jag...
Ingles
11 februari 2009, kl 23:17
Du anar inte vilket helvete vi lever i just nu!!!
10 februari 2009, kl 18:19
Kul att läsa din blogg. Jag har precis börjat blogga och tar gärna emot kommentarer och åsikter.
Vilda Lugnet
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/10298
10 februari 2009, kl 19:26
Är det ett positivt kriterie att vara ung när man söker jobb som arbetsförmedlare? Mycket märkligt. Jag har uppfattningen att en arbetsgivare som hunnit vara med i livet ett tag har mer att ge.
Ingles
11 februari 2009, kl 22:33
Alla behöver inte vara unga, men gudarna skall veta att vi behöver föryngras!!! medelåldern är väl hög hos oss, precis som i de flesta andra myndigheter.
12 februari 2009, kl 11:42
Ingles: Nej... Men jag är mycket intresserad av att få reda på det. I min värld bloggar du ärligare än Humlan som förvisso gör ett ärligt försök att få reda på hur hon ska förbättra organisationen men du berättar som det är precis som damen i Aftonbladet igår som jobbade som förmedlare. Hon bara undrade när det skulle komma ut till allmänheten. Tyvärr ingen länk.
Ingles
13 februari 2009, kl 19:16
Jag fick den artikeln via mail på jobbet idag, Tänkte leta upp den och skriva en liten kommentar. Måste leta upp humlan visste inte att det fanns en förmedlare till på bloggen?!

Just nu hinner jag bara kommentera, inte skriva nytt, eller orkar inte snarare!!
virknålen
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/22800
12 februari 2009, kl 11:49
nu när jag läser din och Niklas konversation blir jag riktigt nyfiken på det där jobbet som coach, vart kan man söka det? lämna gärna en länk :) om inte annat går det bra att mejla, adress finns på min blogg.
Ingles
12 februari 2009, kl 21:06
Jag vet faktiskt inte var du kan hitta den! men jag tror att när det gäller arbetsförmedlingens coacher så hänger de nog på förmedlingarna. När det gäller alternativa företag har jag idag ingen aning, tyvärr. Gå in på arbetsformedlingen.se lediga arbeten så kanske den finns där!!

Vi behöver lite friska fläktar på arbetsförmedlingarna!
Gloria Mundi
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/13107
13 februari 2009, kl 19:20
Sååå... enligt dina egna ord så är det bara de unga som är duktiga och välutbildade?

*frågetecken*
Ingles
15 februari 2009, kl 22:02
Oh, nej... men vi har inte så många unga människor anställda hos oss. Vi anställer dom, utbildar dom och sedan får vi mindre pengar till personal och då försvinner de yngre först, eftersom de är sist anställda. Jag har sett detta hända många gånger sista åren. Så rätt uttryck skall vara; vi behöver fylla på redan befintlig kompetens med fler duktiga och välutbildade människor!!! Okej?!
virknålen
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/22800
16 februari 2009, kl 08:01
jag har faktiskt sökt jobb som arbetsförmedlare, då jag verkligen älskar att jobba med människor och hjälpa dem till en bättre vardag :)
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna