Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Försäsong 2007

Nu är det bara sex matcher kvar av försäsongen.
Sedan startar elitserien 2007-08.
Vad är försäsongen till för?
Ja, vinna är nog inte det viktigaste.
Lex Modo 2006 tex, när laget endast vann en match, Luleå 6-1.
Det viktigaste är att man hittar de stora linjerna i laget. Modo hittade succéduon Skröder/Sundström i fjol - det blev på något sätt avgörande för hela säsongen.
Här är mina tankar om lagen just nu:
Brynäs: Tuggar på. Ingen riktig förlust över 60 min. Widing, Månsson, Hauhtonen är en vass kedja. Brendl mållös hittills.
Djurgården: Just nu har laget bara fem seniorbackar. Ronnie Pettersson, ryggen, och Oskar Eklund, avslagen käke, saknas.
Färjestad: Många frågetecken. Städgumman Mathias Johansson har spelat - 4 hittills. Mest lyser spelar som Brunnström, Åslund och Johansson.
Frölunda: Gubbkedjan kan än. Andreas Holmqvist är en klassback. Frågetecken för målvakterna. Känns som laget har två andremålvakter.
HV71: Måste skriva om hyperintresset. Runt 5500 sålda säsongskort. Och då kan de kosta otroliga 10 000 kronor. Vill man köpa en lös biljett kan den kosta 310 kronor. HV hvisar hvägen - hvilken hvacker hvinst.
Linköping: Laget kommer förstärka backsidan. Då blir laget superfarligt. Weinhandl kan göra 30 mål.
Luleå: Blir nog inte så jäkla dåliga. Renberg-ramsan utbytt - nu sjunger man om Harju. Rönnberg är trevligast i elitserien.
Modo: Har inte spelat med fullt lag på försäsongen. Har en känsla att laget får det tungt i år. Kanske sitter inte Harald L så säkert.
Mora: Har ingen som helst aning var laget står. Arvedson har hittills gjort ett svagt intryck och verkar lite besvärad av uppmärksamheten.
Skellefteå: Ny fin arena. Ny fin lagkapten. Ny fin Bergskedja. Ny fin kvalserie i vår.
Södertälje: Klasen, Klasen, Klasen, kKlasen. Djurgården var muntligt överens med pucktrollaren. Uj, vilken jobbig miss att förhala förhandlingen.
Timrå: Många klassiga forwards. Många två plus-backar. Många skadebenägna spelare. Men det kan bli guld till Timrå.


48 (+1) kommentarer
anonym
19 september 2007, kl 09:04
Att man ens köper ett säsongskort för 10.000 tyder en del på att det inte finns så mycket annat att göra.
alex
19 september 2007, kl 09:15
Hur kan du ändra dig så jävla fort ang luleå ? För ett par veckor sedan sågade du luleå ner till fotknölarna och sedan tycka att de inte är så dåliga ändå....hur tippar du egentligen? Rena skära gissningar???
Andreas/BRYNÄS LOVER NO1
19 september 2007, kl 09:41
Men Sanny har ju skadat han så han kan inte göra mål från läktaren

Hatar Sanny Lindström Borde bli avstängd för samma sak hände för 2år då ha skada Antti Arnio

Vad tycker du ROS?Borde inte han få Avstänging för knä tackling
SNUTTEN
19 september 2007, kl 09:59
Alex - gör dig inte dummare än vad du är. Tippning är Gissningar och någon med lite vett ändrar givetvis sitt tips om förutsättningarna ändras. Oavsett om det är faktiska resultat eller magkänsla.

Personligen tror jag inte Luleå har en suck att klara nytt kontrakt.
Jimmy
19 september 2007, kl 10:01
Andreas: Angående kommentar nr 3.

Väx upp, Brynäs har då inte bara duvungar till spelare heller. Det är dax att du vaknar nu grabben.

Timråsupporter
Martin
19 september 2007, kl 10:29
Till #1

…eller att du lider av den farliga sjukdomen, svenska avundsjukan…

Tycker synd om dig. Stackare. Fy.
Mattias
19 september 2007, kl 10:35
Pavel Brendl är en stor fjolla och ett stort misslyckande.

Brynäs tyckte de var sååååå bra när de värvade honom.

Årets TOTALFLOPP i ES!

BIF till kvalserien!
19 september 2007, kl 10:44
Du får gärna precisera de frågetecken du tycker Färjestad har.
Tok
19 september 2007, kl 10:51
Klasen är gud, älskad av alla, kommer inte göra någon besviken, underbar spelare utanför egen zon.

Ser fram emot sista matchen mot djurgården på hovet i februari när klasen sänker dif djupare ner i kvalserieträsket och SSK kämpar på där runt plats 8.

Krävs dock att djurgården får ihop några supportar till den matchen, låt oss inte ta över hovet som vi alltid tar över globen, men ni kanske har nån insamling och får dit några fotbollsfans..

"Vi har klasen vad har ni?" =)
Kryckan
19 september 2007, kl 11:31
Att påstå att Brendl är en flopp redan innan försäsongen är slut är ju minst sagt dumdristigt. Dessutom så måste man räkna bort X antal matcher som han missat pga skada..

Brynäs har sett mycket vassa ut på försäsongen, och spelar de så här så kommer det räcka långt. (Med tanke på vilket spelarmaterial de har ställt upp med i många av matcherna.) Att brynäs inte är några duvungar är ju solklart, det säger de ju tom själva, att det ska bli ett tuffare Brynäs i år.
19 september 2007, kl 12:00
Jadu tomas. du säger att ante holmqvist e en klassback.. nja har sett han på en del träningar o några matcher o han ser grymt seg ut.. absolut att han e en klasback bara han VAKNAR TILL!!! förövrigt så måste ja dessvärre hålla med dig ang vfs målvakter, där tillsammans med deensiven har vf sin svaghet iår..

E glad om vi går till slutspel men sm guld blir de inte.. tror HV tar det i år
kungen
19 september 2007, kl 12:13
du är så äcklig! sluta såg norrlandslagen! 08 äckel!!
Martin
19 september 2007, kl 12:31
Tycker inte Weinhandl är en sådan himla bra målsktt som alla säger, visserligen så gjorde han gjorde en hel del mål under lockouten. men vem gör inte det när man har Peter Forsberg som kedjekamrat?

Enda som har möjlighet till 30 mål är väl Brendl men han tror jag inte kommer ens spela 25 matcher i Brynäs om Boork tränar.
jesse
19 september 2007, kl 12:39
#3 dig känner vi igen från tidigare skriverier här på sidan, vad är ditt problem egentligen ? kolla hur du skriver, de ser inte bra ut,

#7 brynäs till kvalserien ? med vilken motevering då? dom har spelarmatrial för topp 4 , din blacka jävel
Dr Phil
19 september 2007, kl 13:01
Kul med klasen, kul med lite attraktioner. Men, hur brukar det gå för pucktrollare? Hur länge får han stå bakom mål, släppa blicken från spelet och koncentrera sig på att lägga pucken på bladet. Rätt som det är kommer en stor arg back och proppar lillpojken till kingdom come! Men som sagt, kul med lite att titta på i ca 10 omgångar.
Salle o Svarten
19 september 2007, kl 13:19
http://allehanda.se/a...
Tina
19 september 2007, kl 15:10
Tycker att du glömt nämna en spelare som tagit väldigt stort ansvar och varit grym nu under försäsongen i Färjestad och det är Rickard Wallin. Så nyttig och viktigt när stora pjäser som Nordström och Jönsson är/varit borta!
Mattias
19 september 2007, kl 15:26
#14 top 4?? Stig in i verkligheten för fan!

Vad har ni som är så jävla märkvärligt? Luleå har en tusen ggr mer intressant trupp!
Peter
19 september 2007, kl 15:50
Tror absoult inte Harald kommer att sitta löst i Övik. Truppmässigt är inte Modo sämre än förra året, däremot kanske lite bättre
Kapten Nemo
min blogg http://www.kapten-nemo.blogspot.com
19 september 2007, kl 16:05
Luleå kommer som vanligt att ta sig till slutspel, det är lika bra alla här inser det. Det är en urkraft i norrland som ingen kan ta ifrån VÅRAT GÄNG.

Sen, Tomas, tror du verkligen att vi slutat sjunga elakt om Renberg? Ne det har vi inte...även om vi mest sjuner vem fan är micke renberg. Vi har Johan Harju
Dennis
19 september 2007, kl 16:09
Till kommentar #13:

Weinhandl har ju varit en besvikelse hitills på försäsongen, not! Han har vräkt in mål och har två grymma lekkamrater i Musse Håkansson och Tony Mårtensson. Så han har goda chanser att klara 30 mål denna säsong. Så han ÄR en så bra målskytt som alla tror, det kan jag lova!
Hagaberg
19 september 2007, kl 16:49
Tomas, har du några synpunkter på detta med Cotonou som det står om i dagens AB? Jo, jag vet att de länder som ingår i Cotonou inte producerat många hockeyspelare... men är det inte dags att släppa begränsningarna vad gäller spelare från länder utanför EU/EES? T.ex. Ryssland, USA, Kanada. Reglerna i Elitserien/Allsvenskan i hockey borde vara i samklang med de som kommer att gälla för Allsvenskan i fotboll när det gäller rörligheten för spelare.
Hagaberg
19 september 2007, kl 16:56
#11 - jag har bara sett Honken i en match (LHC-Frölunda 7-2) men nog tyckte jag han visade en del där. Så jag tror nog Frölunda gjort ett kap.

#13 - Håller med #21. Weinhandl har kommit igång bra. 9 mål på 10 träningsmatcher är ganska bra facit... Visst, Foppa var brevid honom under lockoutsäsongen, men Foppa var inte helt lysande den säsongen. Sedan är ändå Tony en av de bästa i ES så Weinhandl lär få många pass. (Annars var bästa spelaren under lockoutsäsongen antagligen Husse...)
teamet
19 september 2007, kl 17:10
hur mycket fick du för att skriva - Luleå: Blir nog inte så jäkla dåliga....
19 september 2007, kl 17:34
#12. Brynäs blev sågade.. Inte?
staaffe
19 september 2007, kl 17:57
angående kommentar 9. Vi har Bremberg, Hörnqvist, axelsson, Ölvestad och dennis persson om han blir så bra som det är tänkt.

Vad har ni? Bara Klasen?
Olof
19 september 2007, kl 18:07
Andreas Holmqvist är en kass back.
Jacke
19 september 2007, kl 18:42
"Kanske sitter inte Harald L så säkert."

Varför är du Sveriges överlägset sämsta hockeytyckare? Jag orkar inte ens motivera mig, jag slutar bara läsa den här skiten.
19 september 2007, kl 19:11
Men seriöst Klasen.. mer överskattad spelare finns inte! vänta bara tills ni fått se alla hans sidor. han kanske gör mål men han är inte en lagspelare! Ordet passning finns inte i hans ordbok!
Björn Roos
19 september 2007, kl 19:29
du kan fan ingenting om hockey du.. säg upp dig
susse
19 september 2007, kl 20:11
Hur dum får man vara..

Hur kan kan koppla att modo inte spelat med fullt lag till att harald luckner sitter löst?? Som att det skulle vara hans fel att spelare blivit skadade. I flera fall på matcher av andra spelare dessutom. Ros du är en sketen fjolla
DANIEL
19 september 2007, kl 21:13
Förstår inte var folket får att henry i LHC är dålig.. Han gjorde en bra match igår mot hv.. De som tycker att han är värdelös är nog seriöst dem som är värdelösa.. :S Men han håller inte världklass.. Å ja tror ändå inte att LHC:s backbesättning är så svaga ändå.. trotts att dem är kraftigt försvagade från förra sässongen, tänk på att kungen majesky kommer tillbaks snart med :)
DANIEL
19 september 2007, kl 21:18
oj klasen kommer rocka hela elitserien.. han kommer göra typ 20 mål per match.. han är en superstjärna.. tack vare han tar dem SM- guld, han är allt !! Hahah eller inte / fan vakna upp, ett "zoro" mål är inte allt.. de spelar ingen roll hur målen ser ut så länge pucken ligger i målet.. Hoppas inte för mkt på lillkillen för att han gjorde ett mål "zoro" mål i en träningsmatch mot mora av alla lag..
Martin
19 september 2007, kl 21:41
#21 #23- Visst Weinhandl har vart bra under försäsongen, men försäsongen som försäsong, men den betyder faktiskt ingenting när säsongen startar. Och så ska det ju inte vara så svårt att göra mål brevid Mårtensson när han är bland top 3 av centrar i ES
Fimpen
19 september 2007, kl 21:56
Kul att läsa alla inlägg där folk försöker gissa sig till hur serien kommer att sluta,och dessutom övertyga andra hur bra just deras lag är... hehe

spelar egentligen ingen roll hur det gått och hur många mål vissa spelare gör på försäsongen.. Det är i serien och slutspel det verkligen gäller att visa vad man går för.



#3 Andreas: Du måste vara pantad eftersom du inte fattar att det förekommer skador i hockey. sen att Brendl är en ovanligt lat och slö jävel som bara vill göra mål,och inte orkar flytta på sig när de tuffa grabbarna ska fram blundar du väl helt för.
Peter pan
19 september 2007, kl 22:07
Lex Modo! Är det Lex Lutors okända Brorsa? och vad gör han i så fall uppe i ö-vik? varför har ssk snott Stålmannens S som symbol? Mystiskt... kanske har Ros Som är så fantastiskt duktig på hockey, till och med så duktig så att man nästan får ta och kalla honnom för mäster Ros. ett svar på den frågan?
Najsan
19 september 2007, kl 22:40
Inte bara Harju. Omark är en grym spelare och blir grabben aldrig trött? Jäklar vilken fart grabben har. Sen är ju i övrigt Chabada en av Elitseriens mest underskattade spelare. Vem behöver Renberg? Skellefteå hade behövt mer än Renberg. Vill deras tränare ändra lite i formationerna eller om något annat hakat upp sig för dem kommer renberg visa detta på tydligaste sätt. Kanske man läser i tidningen att han gärna skulle komma tillbaka till Luleå :) Större under har skett. Men vi vill inte ha tillbaka Renberg, det är en sak som är säker. Surovy är den tyngsta förlusten, men det är NHL-kaliber på den spelaren så vad skulle man vänta sig? Skönt att det blev NHL istället för LHC. Jag önskar ingen lycka till LHC. Jäkla köpelag.
A.
20 september 2007, kl 00:29
#15 Dom riktigt bra pucktrollarna (Klasen) behöver inte så mycket tid på sig att lägga upp pucken på bladet.. Se på klippet!
t
20 september 2007, kl 07:48
#12 om an av nån anledning sågar dom så är det för att dom inte är bättre än så, har itne hört han såga timrå/modo? och dom är ju norrlandslag.
Rinkside
20 september 2007, kl 08:26
Svar till Hagaberg.

Lockoutsäsongen var Peter Forsberg bra med elitserimått fram till jul (förmodligen i klass med Z och Husse den säsongen). Sedan var han ömsom skadad ömsom dålig som fan (förmodligen dålig som bara den på grund av skadan). Hur som helst så rasade weinhandls poängsnitt markant då Peter inte var på isen, eller i någorlunda form. Weinhandl är som många målskyttar beroende av centern, vilket innebär i detta fall att det hänger mycket på Mårtensson. Jag skulle inte heller ta det som någon garanti för succe att han gjort många mål på försäsongen.

Här i Övik har vi lärt oss att försäsongen - liksom Tomas Roos åsikter - inte betyder ett piss. Jag skulle förmodligen bli mer orolig om karln hade "positiva vibbar" om det lag man hejade på - eftersom han helt enkelt aldrig har rätt.
Tok
20 september 2007, kl 08:47
Klasen är ju en spelare som hellre passar än skjuter då han är osjälvisk/vet att han har ett dåligt skott, så där vet jag inte vad ni fått nåt annat ifrån.

Hancock, Klasen, Arlbrandt, Cibak(mer off roll än i frölunda), Hallin(återigen mer off roll), Pakaslathi(kan mer offensivt än han fått visa i sm-liiga).

Forwards finns det gott om i SSK, saknas bra backar, hoppas på en sån snart.. borde inte dröja länge till nu när många snart slutar hoppas på NHL.
anonym
20 september 2007, kl 10:34
tomas!

varför har du så mkt emot skellefteå?
Hagaberg
20 september 2007, kl 14:30
#40 - Foppa noterades för 39 poäng på 34 matcher. Husse för 49 poäng på samma antal. Så jag håller nog Husse som snäppet värre. Sedan kan förvisso det bero på omgivningen - Husse, Morrison och Knuble var en kanonkedja. När Husse "försvann" blev dock kedjan lite tandlös; Detta visar väl att alla tre spelarna i en kedja behöver vara bra, och passa ihop, för att det ska bli riktigt bra. Med detta menar jag att det inte bara är att "raka in den". Förövrigt delade Knuble skytteligasegern med Weinhandl det året (på 26 mål)... Förresten, om nu Weinhandl är en dålig spelare - varför fick han spela tillsammans med Foppa då? Fanns det ingen bättre i Modo att sätta in?

#34 - LHC har under flera år haft problem med målskyttet. Jag hoppas att Weinhandl och Staal tillför "snajper-kvalité". Bara för att man har Mårtensson brevid sig blir det inte given succe. Förra säsongen gjorde Musse 14 mål, Liket 13 och Vlasak 12, medan Tony själv gjorde 20.

Jag är givetvis medveten om att det inte finns något som heter garanterad succé, men jag lever på hoppet. Vi får se hur det går nu när säsongen äntligen kommer igång igen...
Kolle
20 september 2007, kl 17:32
#43

Helt klart var Foppa väldigt långt ifrån sin normala kapacitet under den säsongen. Han kunde ju knappt åka skridskor, så jag tycker nog att Huselius var snäppet bättre.

Weinhandl har alltid producerat bra i väldigt bra omgivning. Tvillingarna Sedin stod för passningarna under två års tid. Hur som helst finns det dock ingenting som tyder på att Mattias inte ska göra mål när han nu spelar med en så pass kompetent center som Mårtensson. Mårtensson kan mycket väl vara den bästa offensiva centern i elitserien, även om jag håller Sundström som den som är mest allround. Sundström låg högt upp i poängligan, trots att hans styrka främst är i defensiven där han snudd på aldrig är felplacerad.

Sedan är det väl bara att hoppas för Linköpings del att Staal inte är så skadedrabbad som han varit tidigare under sin karriär. Hans ljumskar har varit ett ständigt orosmoment och det som hindrat honom från att nå den kapacitet han borde kunna göra.

Linköpings nyckel den här säsongen ligger nog ändå i backspelet och att Stana kan hålla en hög nivå under en lång tid.
jonas
20 september 2007, kl 21:25
ni luleå fans tjatar om harju & omark men vafan har dom gjort under försäsongen ? 3 respektive 4 poäng, inte mycke och skryta över,

när ska ni bygga ny arena då? HAHA
Hagaberg
21 september 2007, kl 09:46
När det gäller LHC och dess backbesättning så verkar många tycka att den är en bra bit sämre än förra året. De stirrar sig då blinda på namnen Mange, Honken, Luoma, Ackerström, Majesky, Välivara, Kelleher samt kommande namn som Junland och Gunarsson. Visst på pappret var detta en kanonupställning men....:

- En bra start, följdes av en katastrofal mitten med en påhälsning i kvalserien (och många som röstade för att LHC skulle sluta där här på Aftonbladet) - avslutades med en kanon-spurt vilket ledde till en slutlig fjärdeplats. LHC blev också ett nytt lag mot slutet av säsongen vilket t.ex. gav en nytändning i power play vilket ledde till 4-0 mot Luleå i kvartsfinalen och 4-1 mot Färjestad (även om ett tag såg ut som en ganska enkel promenad för Löfbergs-lila....)

- Konkurrensen blev för hård så Välivara steg av tidigt. Skador och underpresterande backar (Oscar!) samt allmänt skakig defensiv gjorde inte någon glad. Stramare defensiv och stabilare målvaktsspel lär göra LHC jämnare.

- Luoma var inget vidare under grundserien, även om han var en jätte i slutspelet och var saknad i finalen.

- Honken var sådär under säsongen. Han fick inte enormt mycket speltid av flera skäl.

När det gäller Luoma så sågade Torgny Bendelin den förra rejält i en intervju i dagens Corren. Även Honken fick en del av "sleven". Den artikeln har dock inte dykt upp på Correns hemsida ännu.
Bjarne Dahlberg
22 september 2007, kl 12:43
Jag håller med dem flesta här Rosen kan inte Hockey! MEN skapa debatt är han världsbäst på. Det visar också att hockeyn i Sverige är het (utom i STHLM)

men där ser man hellre fotboll på internationell korpnivå och slåss som dagisbarn efter matcherna mm.För övrigt kan HV göra samma groda som Frölunda förra året så jämt är det i serien alla kan slå alla t.o.m mitt Luleå
walle b
30 september 2007, kl 19:24
Roos måste vara i elitklass när det gäller att gissa fel:

SAIK - HV71 1-5, blev 1-2

SAIK - Frölunda 1-6, blev 3-1

Har dessutom tippat SAIK i kvalserien. Tack! Då slipper vi den!!
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.
Tomas Ros är reporter på Sportbladet. Han är mycket insatt i svensk och internationell ishockey. I den här bloggen berättar han om skvaller, rykten - och sådant som händer bakom kulisserna i Elitserien och Tre Kronor.

NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close