Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Madonnan
Madonnan; det här är en del av Livet och mina funderingar
sidobild
0

Droger och förebilder

 Efter att ha fått en kommentar, av en person som  undrade varför jag reagerat så på att Patrik Sjöberg m fl använt kokain, vill jag här förklara min syn på droger:

När Madonnan växte upp och var tonåring på 70-talet i en förort till Stockholm, fanns det många i omgivningen som började använda hasch.

Många av de som haschade började använda lite annorlunda kläder och kom efter i skolan, om de överhuvudtaget kom dit. Det ansågs vara lite häftigt av många och en del såg upp till dem. 

Efter ett tag blev det så att några i den här klicken inte nöjde sig med hasch utan även provade andra droger, vad för sort vet inte jag, men en av dem blev så påverkad att han gjorde något så dumt att han blev illa skadad, fick hjärnskador  och på grund av det avled ett par år senare. Vill här inte gå in på exakt vad han gjorde, av hänsyn till om någon som kände honom läser detta.

En av mina närmaste vänner som jag tyckte väldigt mycket om, blev i högstadiet kär i en av killarna som ingick i den här klicken av haschare. Jag var den som sist av alla fick veta om att hon börjat hascha, kanske för att hon skämdes, vad vet jag? Vi kom i alla fall ifrån varandra och slutade umgås. Efter ett tag gick det så snett att hon och många fler uteblev oftare och oftare från skolan.

Man kunde ibland se dem stå i centrum och tigga pengar, iförda skitiga kläder och med glansig, konstig blick. Jag och många med mig, gick stora omvägar för att inte möta dem som faktiskt skrämde oss när de var så "höga". Några av dem började också begå inbrott för att få tag på pengar till sitt knark.

Vet att ett par av de som började med hasch, denna "ofarliga" drog, har dött medan andra gudskelov har lyckats bli fria från sitt missbruk, efter att ha drogat bort hela sin högstadieskoltid, ungdom, vänskapskrets och lite till.

Ingen kan få mig att tycka att droger är okej eller ofarligt. Det ena leder till det andra och många blir förstörda för alltid av narkotika, om de ens överlever.

Att vuxna idrottsstjärnor som är förebilder för så många, kan vara så dumma att de använder kokain eller annan narkotika, är för mig helt ofattbart. Det är inget jag kan försvara och efter att ha sett och hört om så många som blivit förstörda eller förstört så mycket för sig själva och sina familjer, tycker jag oerhört illa om allt som har med droger att göra! (Det kan också innebära att ungdomar  tycker att det inte verkar farligt eller skadligt alls att ta droger, och börjar med det själva). 

Hoppas att det här är svar nog!

Skriv en kommentar
19 kommentarer
Little nurse
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/89
14 augusti 2006, kl 19:22
Att ens behöva försvara varför man tycker det är fel att använda droger är absurt!

I mitt yrke ser jag så mycket som går fel med droger, unga tjejer som inte vill dricka sprit och tycker det är häftigt att ta några piller, med påföljd att dom många gånger är så okontaktbara att dom är ett lätt byte för våldtäktsmän/pojkar.

Hur förklarar man för mamma och pappa att man blivit våldtagen på grund av att man knarkat? Inte ens hälften av alla våldtäkter anmäls...

Bra att öppet ta avstånd, stå på dig för jag står rakt bakom dig!
Madonnan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/506
14 augusti 2006, kl 19:27
Tack little nurse! Tror det är bra med exempel från verkligheten, hur droger faktiskt medför så mycket elände!

Ha en bra kväll och tack för din kommentar :)
Little nurse
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/89
14 augusti 2006, kl 19:31
Samma lika :)
UnderCover
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/1005
14 augusti 2006, kl 19:34
*backar åxå upp det här inlägget*
Madonnan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/506
14 augusti 2006, kl 19:49
Tack little nurse o UnderCover! :)
14 augusti 2006, kl 20:00
Jag håller med dig Madonnan Droger har alltid varit skit och kommer alltid att vara skit Det ska du inte ens behöva försvara Jag har levt ihop med en amfetaminpundare (han var inte det när vi träffades ) som tyvärr är far till mina barn och det var ett helvete jag skulle kunna skriva en hel bok om hur illa han bettet sig och beter sig fortfarande
Madonnan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/506
14 augusti 2006, kl 20:02
Axemia: Förstår att du har varit med om jobbiga tider och har en hel del att berätta... Tack för din kommentar :)
14 augusti 2006, kl 20:50
Jag håller också med dig. Kommer från Rågsved som även kallades Drågsved, så jag vet också vad det kan innebära. Har själv aldrig nyttjat droger. Inte ens rökt en vanlig cigarett. Svårt att förstå eftersom jag levt bland människor som gjort både det ena och det andra. (Gift med en också som idag har precis samma åsikter som mig.)
Madonnan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/506
14 augusti 2006, kl 21:02
Hej Rosa!

Förstår dig, min systers man har berättat lite om Rågsved. Har tänkt eg varför man själv inte velat prova ens... Men något förstånd hade man tydligen redan då :)
14 augusti 2006, kl 21:07
Jag instämmer i detta jag också..

*srtor kram till dig madonnan*
14 augusti 2006, kl 21:09
Här komemr ett svar till din kommentar hos mig..

I höst börjar barnen även med skyttet som dom påbörjade förra hösten.. Sönerna mina är kanonduktiga i luftgevärsskytte
Madonnan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/506
14 augusti 2006, kl 21:14
Tack för kommentarer Jenny.

Vad roligt att ha så pigga och aktiva barn och antar att mamma har fullt upp att skjutsa också :)
14 augusti 2006, kl 23:26
Jag har levt sida vid sida med droger så jag "står" på din sida Madonnan! Om dom visade all psykoser som uppstår när man nyttjar droger så kanske "Vettigt" folk kunde fatta lite mer än dom gör.
15 augusti 2006, kl 01:55
Även idrotts stjärnor är vanliga människor. Man måste se på helheten när de tog någon drog (inte doping preparat, det är avstängning direkt för resten av livet). Se bara på Börje Salming under hans aktiva karriär borta i Nordamerika som Hockey proffs i Toronto. Även han provade knark. Nu är han en av sveriges bästa privata affärsmän samt en mycket stor förebild för många män och kvinnor. Att Sjöberg tog det (de andra har ej erkänt än, de kan vara oskyldiga) är kanske inte så oväntat. Han har ju levt jets set livet under större delen av hans vuxna liv. Han vet vad han gjorde och han skäms för det. De skämmer ut svergie som friidrotts nation men vi är ändå ganska förskonade med detta om man jämnför med ryssland, usa m.fl länder.

Synd att det hände men nu är det gjort, nu får de komma med bra straff för att sedan gå vidare.
Eleonor (Elle)
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/4109
15 augusti 2006, kl 06:33
Håller med dej.. verkligen... man ska inte behöva förklara varför man tar avstånd och reagerar när folk använder narkotika ... alla borde se vad narkotikan kan förorsaka innan de "provar" drogen... Jag tror att det skulle bli många färre som överhuvudtaget ville prova... Elle
Madonnan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/506
15 augusti 2006, kl 07:26
Tack för era kommentarer.

Golden: Det är en annan bieffekt, och håller med dig i dina tankar där :)

Marcus: Visst har du rätt i att det är gjort o att de (och andra) ska gå vidare nu, trist nog är det antagligen inte första gången. Säkert lätt att få tillgång till och svårt att avstå kanske (för en del alltså!!) som har droger i sin omgivning, ofta. Fast någon ursäkt för dem tycker jag inte det är.

Visste inte det om Salming...men tror säkert han skulle ha blivit framgångsrik även UTAN att ha provat droger... Hoppas att de andra två inte är skyldiga. Ha en bra dag :)
Madonnan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/506
15 augusti 2006, kl 07:27
Elle: Visst, viktigt att ideligen upplysa om följder, tror det här med droger förskönas i vissa kretsar :)
17 augusti 2006, kl 11:35
Jag har som tonåring på 70-talet, som högstadielärare och som tonårsmamma under en massa år sett liknande saker som du. Jag håller helt med dig, droger tillför inte ett uns positivt, enbart skit och skador.

Tack för ditt tydliga och bra inlägg!

Ha det gott! /Katrin
Madonnan
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/506
17 augusti 2006, kl 17:05
Tack för kommentar Katrin.

Tror det är bra för den som kanske tar droger eller tror att det är ofarligt, att läsa alla kommentarer jag fått också, just för att få höra hur negativt det faktiskt ÄR med droger, att det inte är ngt som tillför ngt positivt alls precis som du skriver! :)
Skriv kommentar som inloggad
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Är du inloggad publiceras kommentaren omedelbart, om inte innehavaren har valt att godkänna först. Är du inte inloggad kan du inte se kommentaren förrän den har godkänts av bloggens innehavare.
Mejl: madonnan-@hotmail.com
Säg mig ditt stjärntecken-så som jättemånga andra har gjort! :)
Bloggportalen
Bloggtoppen

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna