Senast Skrivet

Slumpa en blogg
sidobild

Zlatan får gärna bojkotta mig men…

Jag är inte dummare än att jag förstod att jag skulle få massa ilskna kommentarer för det jag skrev om Zlatan. Men inget som har skrivits har fått mig att vika en millimeter från min principiella åsikt: Zlatan är i sin fulla rätt att bojkotta Aftonbladet. Men då ska han heller inte vara lagkapten för ett svenskt fotbollslandslag.

Många verkar tro att jag kräver att Zlatan måste snacka med mig. Fel. Jag har inga invändningar mot att Zlatan bojkottar mig resten av sitt liv, det får han gärna göra, jag accepterar det även om det är långsint och barnsligt och jag trodde i min enfald att han som lagkapten för det svenska fotbollslandslaget skulle stå över sådant. Däremot är hans kollektiva vendetta mot hela Aftonbladet fel och omöjlig om han ska vara lagkapten.

Jag kan köpa att Zlatan som lagkapten bojkottar mig, men inte att han bojkottar hela Aftonbladet. Det är en omöjlig situation. Och tyvärr för alla som vill se Zlatan som lagkapten, det kommer inte att hända. Han kommer att bli tvungen att häva bojkotten, inte mot mig, men mot Aftonbladet. Eller också blir någon annan kapten. Annars tar landslagsledningen ett beslut som historiskt saknar internationellt motstycke.
82 kommentarer
Zlatan I
12 oktober 2008, kl 20:05
"Det är en omöjlig situation. Och tyvärr för alla som vill se Zlatan som lagkapten, det kommer inte att hända. Han kommer att bli tvungen att häva bojkotten, inte mot mig, men mot Aftonbladet."

haha wow! ni är stora, mäktiga Aftonbladet som alla maste prata med!

Och du tror pa allvar att Lagerbäck väger in Aftonbladet i en lagkaptensutnämning eller har nagon invändning mot att Zlatan som ev. lagkapten struntar i att snacka med ett gäng hyenor. Tror inte det Laul. Din och Aftonbladets självbild är lite för självgod och ni överskattar er egen betydelse. Tro mig, ni behöver Zlatan mycket mer än vad Zlatan behöver er. Eller rättare sagt, Zlatan behöver inte er överhuvudtaget.
Martin
12 oktober 2008, kl 20:07
För Svenska fotbollsförbundet så är Zlatans vilja när det gäller detta fallet, viktigare än att ha aftobladet som sponsor. Det är väl bara så enkelt som att byta sponsor.. tja till Expressen. För svenska folket är Zlatans vilja viktigare än Aftonbladets. Vem tror ni att ni är egentligen? Vi folket och jag tror jag kan tala för de flesta så skiter vi fullständigt i om Zlatan fortsätter bojkotta er. Vem skriver ni för? Jo folket, så respektera våran vilja. Lägg ner bara.
Bengan
12 oktober 2008, kl 20:13
Eller så är det så att Zlatan inser värdet i att bojkotta oseriösa aktörer inom media? T ex så tror jag att Se&Hänt hade fått det tufft att få en intervju med Ibrahimovic. Zlatan är en intelligent människa (faktiskt) och vet vad som gynnar honom. Det finns andra kanaler än AB att använda sig av för att nå ut till folket och fansen, så kom inte dragandes med snacket om att det är fansen som blir lidande. Tro mig, 85% av folket njuter av Zlatans bojkott av er.
Martin
12 oktober 2008, kl 20:20
Om Fredrik ljungberg inte snackade med Aftonbladet så är det väl inte konstigt om Zlatan gör detsamma? Varför kunde Ljungberg bojkotta och inte Zlatan?
Daniel
12 oktober 2008, kl 20:41
I min enfald så trodde jag att lagkapten var ett uppdrag som främst handlar om vad man gör på plan, inte att vara tillgänglig för varenda Kalle Anka-journalist i landet.

Tänk att jag kunde ha så fel. Tydligen så ska den utses till kapten som är bäst kompis med media, sen så kan fotbollskunnande och ledarskap kvitta.

Laul, den enda som är barnslig här är du. Du har gjort fel, aftonbladet har gjort fel, och innan ni inser det, och ber om ursäkt på allvar så ska ni inte yttra er om huruvida Zlatan pratar med er eller inte.
Petter
12 oktober 2008, kl 20:43
"Eller så tar aftonbladetledningen ett beslut som saknar internationellt motstycke"?:)

Byebye Laul;)
Ostkungen
12 oktober 2008, kl 20:57
Jag tror att bollen är på er sida, den dagen ni växer upp och slutar bete er som någonting ni inte är och istället sköter ert jobb som en journalist ska göra så kommer han nog att börja snacka med er.

Det är väldigt många som tycker journalister på främst aftonbladet håller en pinsam nivå.

Visst är det bra att ni är aktiva och publicerar "nyheter" dock får det inte gå till överdrivt, alldeles för mycket ni skriver om är helt ointressant för oss som sportintresserade och alldeles för ofta visar det sig vara en höna av en fjäder vilket gör en förbannad då man köpt produkten.

Zlatan har allas fulla stöd, skärp till er istället.
Väx upp...
12 oktober 2008, kl 21:05
Du får ge dig Laul.

Så länge ni inte rycker upp er på Aftonbladet så kommer inte Zlatan prata med er och ingen kommer att kräva att han ska prata med er.

Ransaka er själva och er journalistik så förstår du. Men så länge ni går omkring och tror att ni är perfekta så kommer inget att förändras.

Finns fler svenska

tidningar som riskerar hamna i den sits ni är, krävs bara att någon gör ett rejält klavertramp så är dom i samma sits.

Ägna er åt fotboll och inte åt att skriva kontaktannonser, skriva om att spelarna går till Stureplan, om folks hus och fan och hans moster. Lev upp till namnet SPORTBLADET och ge fan i skvaller och skit. För det är där ert problem ligger.

Sen så förstår jag inte varför ni gör allt vad ni kan för att ha med Zlatan i era rubriker. Visst, han är utan tvekan sveriges klart lysande stjärna men han är inte allt.
Förklara.
12 oktober 2008, kl 21:07
Kan du inte förklara varför det är omöjligt för en lagkapten att vägra prata med en tidning?

Hade det varit förbundsledningen som gjort det hade jag förstått dig men inte när det gäller lagkaptenen.
Al
12 oktober 2008, kl 21:18
Folk som kommenterar här är uppenbarligen idioter. Håller helt med dig, Laul, Z kan inte, hur mycket firad stjärna och fantastisk fotbollsspelare han än är, ägna sig åt privata vendettor i rollen som lagkapten. I den rollen ingår att representera laget, förbundet och landet och en del i jobbet är att hantera media på ett för laget, förbundet och landet optimalt sätt. Allt annat är ohållbart och tramsigt. Om någon av våra medarbetare på företaget som hade i uppdrag att hantera media agerade på ett sådant sätt skulle denne tas bort från uppgiften omedelbart.
Värderingar.
12 oktober 2008, kl 21:22
Förklaringen till att bojkottar Aftonbladet och inte bara dig är lätt.

Du skrev en artikel som han tyckte var över gränsen men det var Aftonbladet som valde att publicera den och därmer är det ju Aftonbladet som med sina värderingar som gjorde fel.

Hade du skrivit det och det aldrig publicerats så hade ingenting hänt.

Sen så har ni fortsatt på samma sätt som innan (bortsett från att ni inte publicerat någon ny kontaktannons) så ursäkten du framförde är bara tomma ord.
Till Al
12 oktober 2008, kl 21:26
Han hanterar media, han pratar med alla utom en tidning och den tidningen har bevisat att dom inte kan hantera han. Hade Aftonbladet hållt sig till att skriva om fotbollsrelaterade saker hade situationen aldrig uppstått och när Aftonbladet försätter att ägna sig åt annat så blir det så här.

Och att Laul var och varannan vecka kallar han barnslig påverkar nog det hela åt motsatt håll.

Man kan helt enkelt ställa mycket högre krav på media än vad som görs idag.
Kollegan
12 oktober 2008, kl 21:31
Ljungberg vägrade göra intervjuer med Aftonbladet under en period, men varje gång han var i landslaget svarade han på allas frågor, just för att han då representerade sitt landslag. Aftonbladet har bett Zlatan om ursäkt, både i tidningen och på plats som Laul själv påpekar, läs Wegerups bok. Den här debatten handlar ju inte om att Laul eller någon annan AB-journalist ska sitta ner och göra personliga intervjuer med Zlatan, det handlar om att tidningens och hemsidans reportrar ska kunna ställa fotbollsrelaterade frågor till Zlatan när han sitter på presskonferenser arrangerade av svenska fotbollförbundet och i samband med landslagsmatcher. Det är inte för mycket begärt mot bakgrund av allt som nu har hänt.
Till Kollegan
12 oktober 2008, kl 21:42
Vilka krav tycker du en fotbollsspelare kan ställa på journalister då?

Hade jag varit i Zlatans kläder (och många andras för den delen) hade jag inte ställt upp på några intervjuer när Aftonbladets journalister varit i samma rum
micke
12 oktober 2008, kl 21:43
Zlatan måste ju vara en form av missfall, liksom de hjärnbefriade som skriver här och försvarar honom. Är ni verkligen så korkade att ni inte fattar att en tidning är en mellanhand, som förmedlar och berättar för ER, något som NI är intresserade av. Det är ju i slutändan NI som gillar att läsa om Zlatan som drabbas (inte någon annan) när han beter sig som en treåring. Märkligt hur många osmarta människor det finns...
Krav
12 oktober 2008, kl 21:53
Vad för krav tycker du en spelare/lagkapten kan ställa på er Laul (menar inte bara dig utan alla journalister)?

Berätta det, det kan kanske få mig att förstå din åsikt.

Och är det så att om ni journalister ställer högre krav på en lagkapten, kan en lagkapten ställa högre krav på er då?
anonym
12 oktober 2008, kl 22:05
HERRE JÄVLA GUD.

Han blev väll för fan inte lagkapten för att han är duktig på att prata med medier etc. Han blev väll vald för han är en ledare på och vid sidan av omklädningsrummet?. Det du nyss skrev är ett stort jävla skämt..
12 oktober 2008, kl 22:09
Hej Robert. Handen på sjärtat ångrar du den där fejkade kontaktannonsen, hade du velat haft den ogjord så att ..?
Daniel
12 oktober 2008, kl 22:18
#13, en riktig ursäkt kräver mer än att pipa fram ett litet "förlåt". Ska ursäkten accepteras så får den felande parten se till att ändra sitt betende, och det är väl ganska uppenbart att aftonbladet inte har ändrat sig.

Att fortsätta med Zlatan som kapten skulle vara en välbehövlig markering från förbundet mot media, skriver man vilka dumheter som helst så får det konsekvenser.
Pascoe
12 oktober 2008, kl 22:27
Det Zlatan gör är från början väldigt löjlig till att börja med. Att han sedan börjar bojkotta aftonbladet på ett sätt som gör att han förstår att du kan förlora jobbet är inte löjligt det är jävligt otrevligt. Att Zlatan kan bojkotta Aftonbladet och vara lagkapten i alla fall vet jag inte riktigt. För mig som konsument av tidningen är det inte så stor skillnad, och jag tror knappast att det gör intressert för fotboll mindre. Däremot tycker jag att man som lagkapten har ett ansvar och ska vara ett föredöme, tänk om halva landslaget skulle börja bojkotta landslaget för att man fiuck ett dåligt beyg i aftonbladet.
Fredrik
12 oktober 2008, kl 22:35
Jag är ledsen men jag kan inte se hur det faktum att han nu är lagkapten skulle förändra någonting. Det innebär inga ytterligare skyldigheter utanför plan. Det är en roll på planen.

Vad är det med dig nu egentligen? Den som är bäst lämpad för lagkaptensrollen ska ha den (DÄR kan man naturligtvis diskutera om Zlatan är lämplig, jag är något osäker). Allt annat är fullständigt irrelevant.

Man kan tycka att det är dålig stil eller vad som helst, men en journalist på Aftonbladet är inte direkt i sitsen att han kan kritisera någon annan för att vara "barnslig".
Varför ska bara kaptenen vara ett föredöme?
12 oktober 2008, kl 22:35
Visst, kaptenen ska vara ett föredöme det köper jag.

Men någon gräns får det finnas för hur media agerar. Och någon stans måste spelarna få sätta en gräns och det har Zlatan gjort.

Att sen inte Aftonbladet förstår att dom måste förbättra sig kan han inte rå för. Lauls ursäkt har visat sig vara tomma ord då han fortsätter på sin inslagna bana.
Dr. Anka
12 oktober 2008, kl 22:46
Jösses! Hörde samma resonemang i något webtv-program nyligen, om hur viktigt det var att landslaget var öppet och snäll och trevligt mot journalister. Jag kan förstå varför man inte skulle vilja vara öppen, det blir mindre bekymmer helt enkelt.

Jag får det svårare och svårare att ta sportjournalister på allvar efter varje uttalande om hur svårt deras jobb är när inte Zlatan eller Lasse Richt serverar mumsiga uttalanden varje dag. Det är oftast sportjournalisternas eget fel. Att man dessutom får det att låta som att detta är den viktigaste fråga i världen gör det hela ännu mer penibelt.
oompa
12 oktober 2008, kl 22:49
Jag har alltid tyckt att Ibra varit en riktig tjurskalle och hans sätt att hantera både media och lagkamrater gynnar inte svenska landsLAGET. Jag kan inte förstå pedagogiken i att utnämna honom till lagkapten när uppenbarligen en stor del av LAGET är märkbart trötta på hans ego. Ja jag vet att han är LAGETs i särklass bästa spelare men det kanske inte gör honom till den bästa lagkaptenen. Slappna av en smula Ibradyrkare.
Daniel
12 oktober 2008, kl 22:53
Jag förstår inte varför just Aftonbladet MÅSTE få prata med lagkaptenen?

Han får väl bojkotta vem eller vilka han vill oavsett om han är lagkapten eller inte. Lagkaptenens roll är på planen i första hand, och prata med media kommer i andra hand.

Landslaget kan ju inte välja lagkapten efter vilka som gillar Aftonbladet eller inte. Det är en rätt arrogant ståndpunkt.

Passar det inte Aftonbladet med Zlatan som kapten får ni väl bojkotta landslaget. Nej, just det, ni behöver ju landslaget och Zlatan för att sälja tidningar och ha något att skriva om.

Men landslaget och Zlatan och behöver inte er. Därav att ni få gilla läget och sluta lipa.
Bolca
12 oktober 2008, kl 22:57
>Men inget som har skrivits har fått mig >att vika en millimeter från min >principiella åsikt: Zlatan är i sin >fulla rätt att bojkotta Aftonbladet. >Men då ska han heller inte vara >lagkapten för ett svenskt >fotbollslandslag.

När började Aftonbladet vara en del av kriterierna för kaptensbindeln? Om ni inte visste det så finns det fler medier än er Zlatan kan nu ut till det svenska folket med. Varför skulle inte en landslagskapten får bojkotta en tidning som har skrivit dagisnivå-artiklar om honom?

>Däremot är hans kollektiva vendetta mot >hela Aftonbladet fel och omöjlig om han >ska vara lagkapten.

Där kommer det igen. Varför ska det vara omöjligt? Aftonbladet är inte det enda mediet i Sverige... jag själv har inte varit inne på aftonbladet.se sedan den där artikeln om Håkan Milds privatliv som publicerades mot hans vilja. Men fick höra talas om dina åsikter i denna fråga och var tvungen att få mina åsikter ur mig.

När eran kvalitet på artiklarna höjs ska kanske jag som kanske Zlatan avsluta våra bojkottningar men med eran attityd och självgodhet så kommer det nog dröja en ack för lång tid. Men Grattis herr Laul nu fick du t.o.m. med mig att klicka mig in på aftonbladet.se och bidra med ännu en ip-adress som ni kan visa upp i statestiken på halvårsrapporten.

btw, älskar att skribenten måste godkänna kommentarerna innan de postas... det visar det fria mediernas rätta sida.

Over and out

Greetz Bolca
2bbe
12 oktober 2008, kl 23:11
zlarre har sin fulla makt att bojkotta er eftersom han ändå får ut sitt budskap till oss fotbolls kids. Sverige står ju liksom inte o falller om han snackar med er lr inte. skärp till er och börja behandla folk som människor så kommer han att börja snacka en dag ska ni se.

Vadå inte lämplig som lagkapten om han inte snackar mer alla? är det ngn jävla syjunta lr?? zlatan har en sån fruktansvärt bra status o verkar omtyckt i gruppen så låt han sköta sitt så sköter ni ert!
Jacob
12 oktober 2008, kl 23:18
Är helt på Zlatans sida när det gäller denna frågan.

Du jobbar för en tidning och du representerar tidningen i det du skriver, därför är det helt rimligt för min del att han bojkottar hela tidningen.

Jag lägger större vikt i hans roll inom truppen än hur han hanterar er skvallertidning. Är han bästa man för det jobbet så ska han vara lagkapten.
Anders
12 oktober 2008, kl 23:35
Till #15 -

Va babblar du om att en tidning är mellanhand? För det första, tidningar tjänar pengar på nyheter och skvaller din dumskalle, försök inte lyfta dom upp till skyarna som de vore några helgon som vill folket väl gratis. Dom vill ha folkets pengar. För det andra är det inte mycket intressant man läser längre och därför kritiserar vi aftonbladet, sportbladet och laul. För det tredje, ja vi gillar läsa om Zlatans framgång och hejar på honom för hans intrigitet som fotbollsspelare. Han blev blev ju för f-n KRÄNKT. Är det barnsligt att känna sig kränkt? Zlatan borde stämma aftonbladet för det. Och ni som kallar oss för ibradyrkare, då kallar jag er för zlatanhatare. Så enkelt är det.
Esa
13 oktober 2008, kl 00:02
Helt rätt Laul! Är man lagkapten så ingår det att sköta kommunikationer med medier och då kan man inte, i landslagets kläder, bojkotta Sveriges största kvällstidning.

Däremot så kan han fortsätta att löjla sig när han är privat eller representerar Inter.
baudrillard
13 oktober 2008, kl 00:17
Det går väl alldeles utmärkta att bojkotta aftonbladet, och prata med resten av media. Er tidning är ju dålig. Enkel sanning. Ditt resonemang är dessutom pinsamt, det är landslaget och dess ledarskap som är viktigt, inte aftonbladet. Som ju dessutom är dålig och inte tillför något av värde i sin rapportering kring landslaget. Folket får höra zlatan i andra och mer initierade mediekällor och framförallt får vi se honom spela, vilket känns viktigare än la(u)llarn får ställa inbecilla frågor.
trams
13 oktober 2008, kl 00:31
vem tror Zlatan att han är egentligen???? Blir så trött på honom och hans fasoner
Pelle
13 oktober 2008, kl 00:59
Laul din fjant, hoppas ni konkar!
robert
13 oktober 2008, kl 01:08
Förstår du inte att ditt sätt att lipa över det här är helt fel sätt för att bygga sympatier? Det är ju bara du och dina medarbetare på aftonbladet som tycker det här är ett problem. Ju mer du skriver om det, desto mer sympatier bygger du upp för Zlatan. Folk uppskattar principfasthet och personlig integritet. Folk avskyr ältande gnäll och lipsilleri. Du skulle göra mycket bättre i att bara tiga i den här frågan.
percy
13 oktober 2008, kl 01:24
Spelar väl ingen som helst roll för AB eller Expressen om ni får ställa frågor eller inte då nästan alla era artiklar är baserade på journalistens egna tankar (eller fantasier). Sällan eller aldrig är en spelare citerad mer än några korthuggna repliker.

En artikel från AB består enligt mig av 1% citat(som i 50% av fallen är felciterade), 33% egna tankar från journalisten, 33% bild, 33% rubrik.

Alltså 0.5% fakta, vilket gör att journalisten lika gärna kan låta en kollega (eller en 3-åring) ställa frågan ("läget med knät?", "hur känns det att va kapten?") och anteckna svaret...voila
Christoffer Nordström
13 oktober 2008, kl 01:33
Du Laul. Zlatan måste inte alls häva sin bojkott till er på aftonbladet för att vara han är kapten. Han är den enda som verkligen vågra göra saker han vill. Som tex: bojkotta er på aftonbladet.

Sen så, vem skulle vara bättre än Zlatan att leda det svenska laget i framtiden ? Sidleds-danne ? Näe skulle inte tror de. nog för att Daniel gjorde en grym match men han är ingen spelare man kan och ska bygga det svenskalandslaget på. Så med all respekt så gjorde Lagerbäck det enda rätt som gav bindeln till En utav världens bästa + att han är sverigers bästa genom tiderna. Mvh Zlatans största fan..
Behzad
13 oktober 2008, kl 01:42
Han har all rätt i världen att bojkotta er, sluta lipa. Ni har försökt ta billiga poäng på honom i åratal nu, t.o.m. skrivit en bok om honom utan att ha snackat med honom. Er bitterhet angående hans bojkott lyser igenom varenda artikel som handlar om honom. Det här var nog töntigaste och mest patetiska jag hört från er sida. Titel fick mig att tro att du var mot att ge honom kaptensbindeln då han bojkottat landslaget, vilket hade vart förståligt men det har var bara lamt.
Rolle
13 oktober 2008, kl 02:31
Fullständigt obegriplig attityd från de flesta som kommenterat här. Javisst, Aftonbladet är en skittidning på många sätt. (Rubriker och ingresser är nog det som är riktigt uselt. Det är där alla befängda sensationsvinklingar kommer fram, själva artiklarna kan vara betydligt mer sansade.) Men vad har Aftonbladets kvalitet med frågan att göra? Faktum kvarstår att en spelare som är lagkapten och därmed representant utåt för Sveriges landslag har en förbannad skyldighet att prata med Sveriges största tidning. Det är en del av hans jobb, oavsett vad han tycker om enskilda journalister på tidningen eller hur purken han fortfarande är för en struntsak som hände för många år sedan. Gör han inte det jobb som ingår i lagkaptensrollen så är han inte rätt person för befattningen.

För övrigt borde Zlatan utöva lite självkritik även på andra områden. Han må vara en av världens bästa spelare när han är i Inter, men i landslaget underpresterar han nästan undantagslöst. Är det kanske för att han inte ids bry sig? I så fall skall han inte vara med alls.
Bosse
13 oktober 2008, kl 02:39
Klart han kan bojkotta AB om han vill. Svenne-Banan får Zlatan-kommentarer från andra källor och det är ju inte direkt så att ABs murvlar kläcker ur sig frågor som skiljer sig från resten av "packet". Lägg ner Laul, finns ingen annan än ABs journalister som bryr sig...
Hahah
13 oktober 2008, kl 07:25
Tror du verkligen att dom bryr sig om Skvallerblaskan nr1? Nej, ni får nog bättre på erat rykte innan ni uttalar er om andra.
jaada
13 oktober 2008, kl 07:38
Men Laul,

det förstår väl alla (inte bara i Rosengård) att om du skymfat någon så är det upp till dig att göra det bra igen. Eftersom skymfen skedde offentligt så skall ursäkten också ske offentligt och självklart utan armbågar men på ett sätt som uppfattas ärligt.

Försök med det så visar du att du är en människa och inte en journalist isolerad uppe i ett Globen-torn som tar för givet att ni har rätt att skymfa folk.
tob
13 oktober 2008, kl 08:00
laul sätter press på svenska fotbollsförbundet där AB är största sponsor.

zlatan kommer aldrig prata med AB mer så är det bara. vare sig han är kapten eller inte. han anser att han inte får ut något av det, bara en massa skitsnack. vilket han antagligen också fått. är övertygad om att det inte bara handlar om lauls "kontaktanons".

reportern vet såklart att det inte handlar om henne personligen så sluta få det att låta som att det är synd om henne som person.

förövrigt tycker jag att han fick ett för lågt betyg. förbannade måne?
Daniel Ekberg
13 oktober 2008, kl 08:06
Laul.

Om det hade varit så att Zlatan hade påbörjat sin bojkott efter det att han blev lagkapten kan jag köpa det. Men nu är han konsekvent i sin linje.

Du har bett om ursäkt i Turin. Ok...alla läsare kunde läsa den artikel du skrev om honom, men så offentlig ville du och tidningen inte vara när ursäkten skulle fram. Smäll upp en tre-fyra sidor med en ursäkt för det skulle väl motsvara alla de artiklar ni har gått över gränsen i.

Som någon sa så är argumentet att läsarna blir lidande inte ens hållbart. Ni skriver lika mycket om honom ändå och som du själv sa så får vi alla citat ändå eftersom ni står bredvid och så jävla intressanta frågor har ni inte så jag blir irriterad över att inte höra svaren.

Kan tänka mig att enda konflikten är tidningens sponsorpengar, men det kommer ni aldrig släppa för oavsett om Zlatan svarar er eller inte är det en hel del annat ni får för pengarna, dock tror jag att förbundet skiter i vilket det finns fler som kan tänka sig ställa upp.

Men en fråga som dyker upp är: SKulle Zlatan fått mer än 2 plus om han hade svarat på era frågor. Ni kommer såklart att hävda att så inte skulle vara fallet men det har nog mer än jag svårt att tro på.
Se möjligheten!
13 oktober 2008, kl 08:46
Kom igen nu Laul, se möjligheten ni har.

Läser man vad som skrivs så är ca 80% trötta på att läsa skvaller och skit. Hoppa över inspelningen av nästa Laul Calling och prata ihop er om hur ni ska förändra/förbättra er.

Era konkurenter har heller ingen sportjournalistik värd namnet, se till att bli först med det.

I dagsläget så är en väldigt stor del av era artiklar totalt ointressanta ur sportslig synvinkel. Du får ursäkta men jag kan inte bry mig mindre om att spelarna går på Stureplan efter en match, att Zlatan bygger om hus och liknande.

Snälla, skriv om FOTBOLL för det är trots allt ett ämne som ni kan.

Och jag lovar, väldigt många kommer älska att få en ren sportbilaga/sportsida.
Robin
13 oktober 2008, kl 08:48
Seriöst vart hittar aftonbladet sinna skribenter?

Den här killen är ju bara skrattretande, vill inte zlatan prata med pressen (i det här fallet aftonbladet) så vill han inte det, hade det varit expressen han hade bojkottat hade inte aftonbladet brytt sig alls. Skärpning du är patetisk.
Kristina Segersted
13 oktober 2008, kl 08:51
För engångs skulle så håller jag faktiskt med dig Robert Laul. Som lagkapten måste han kunna prata med all media, när han är på landslagsuppdrag.

Vad han sen väljer att göra privat eller i Inter är inte så mycket att göra åt.

Sen måste jag bara undra vad det är för slags människor som sitter här och anonymt kläcker ur sig det ena vidrigare än det andra. SKÄMS! Bara för att Lauls uppfattning inte stämmer överens med er så finns det ingen andledning att gå till personangrepp, utan håll er till saken och skriv kommentarer som de vuxna människor ni förmodligen är.

Och bara för att jag tycker att Zlatan har fel i den mediabojkott han gör så betyder inte det att jag är en Zlatan-hatare. Ni förstår Zlatan är ingen Gud han är en människa av kött och blod och har därför sina fel han också.

Ostkungen.... hur kan du gå ut med att han har allas fulla stöd? Jag pratar gärna för mig själv och i detta fall har han inte mitt fulla stöd.

Och nu ska vi väl attackera att jag är kvinna och inte vet någonting om fotboll.........
Mangan
13 oktober 2008, kl 08:52
Bara att inse, folk är idioter. Särskilt när det gäller mannen som börjar med Z.

Som några redan har sagt, en personlig vendetta mot en kvällstidning är just personlig. När denna går ut över "jobbet" som lagkapten (Där kontakten med media är en väldigt väldigt stor del, oavsett vad ni andra korp-lirare tror att en lagkapten skall göra) så får man antingen ställa sin personliga vendetta åt sidan för en stund eller helt enkelt avsäga sig jobbet.
patrik
13 oktober 2008, kl 08:52
#34: precis så är det ju. Tror till och med att Zlatan börjar tycka det är lite småkul med denna "fejd".

Och att Laul inte kan bita i kunden och lipa tyst är egentligen inte förvånande då hans jobb (med all rätt och sannolikhet) borde hänga löst. För visst är det så att enda gången Ibra skulle kunna tänka sig att snacka med AB igen är efter en krafthandling från ledningen (fotfolket skiter han ju i) där man påvisar initiativ för att få slut på detta (dvs slänger ut Laul, gör en rejäl ursäktsartikel, skickar dit Bank som får ursäkta och bygga förtroende).

Men man får ju mer intresse i och med detta så det finns kanske inget riktigt incitament att lösa det?
Mayto
13 oktober 2008, kl 08:53
har alltid tyckt att Zlatans bojkott av Dig samt AB som följdresultat pga hanteringen som ni gjorde av han för ett tag sen är helt korrekt..

Men som lagkapten skall man svara till alla medier, ingår i den roll som svenska landslaget har gentemot media, och om Zlatan accepterade rollen som lagkapten, borde han även insett att han måste snacka med "hyenorna" på AB...

Sen kan jag tycka att du gråter lite väl mycket i don krönika och letar efter "attention" Laul...du borde kunna bättre...
Janne
13 oktober 2008, kl 08:58
Men kära vänner som skriver här. Att tro att en landslagskapten har något med fotboll att göra är ett skämt. Vem pröjsar Zlachets lön? Inte är det inters fans, snarare inters sponsorer. Och varför sponsrar de, jo för att få medieutrymme.. Och ska man då acceptera att den störste beter sig som en femåring? Det vetefan.
PG
13 oktober 2008, kl 09:07
Kan hålla med dig i sak men förstår faktiskt inte det orimliga i situationen. Visst må aftonbladet vara en stor tidning som läses av många och jag finner den själv ganska underhållande. Men ärligt talat, det är en tidning som på sin förstasida på weben blandar krigsnyheter med bilder på nip slips från hollywood. Det ser ju inte alltid helt seriöst ut. Känns inte som att Zlatan har några skyldigheter mot er. Men som sagt, i sak kan jag väl i viss mån hålla med.

I övrigt tycker jag att ni borde fokusera mer på hur TV-sändningen var för där har vi en skandal utan dess like. Var det en femåring som höll i spakarna? Värdelösa utzoomningar från stadion från helikopter och helikopterbilder där man inte såg ett skit av spelet. Och sen när man köpt in en av Sveriges vassaste expertkommentatorer i Glenn Strömberg så låter man ytterligare en skum jäkel (Bosse Petersson) sitta bredvid...

Och att sen lyckas få ett sändningsavbrott från Råsunda... vilken klass! Visst olyckor kan hända men...
GF
13 oktober 2008, kl 09:08
Tanken har aldrig slagit dig, att Zlatan avskyr dig, och därför aldrig mer kommer att tala med dig? Det ser inte jag som varken långsint eller barnsligt.

Han behöver inte dig för att sköta sitt jobb.
Tony
13 oktober 2008, kl 09:25
Ja du Laul, det låter som om fotbollsförbundet redan har tagit ett beslut i och med förklaringen att de enda det ställs krav på är förbundskapten L.Lagerbäck och Vice Roland Andersson. Läs imellan raderna så fattar du vad det betyder.

Zlatan kommer fortsätta vara kapten och han kommer fortsätta bojkotta Aftonbladet.

De enda som tycker det är en omöjlig situation är journalisterna från Aftonbladet. Resten av presspacket njuter säkert röven av sig varje gång det är dags för presskonferans.

Och Laul, hur fan tänker du igentligen när du alienerar Sveriges överlägset största idrottsjärna från sportblaskan som du jobbar på? Med tanke på att du är just sportjournalist måste dte anses som en EPIC FAIL. lols
---
13 oktober 2008, kl 09:30
läs länktipset o skratta kära läsare!

http://www.aftonblade...

vilken artikel laul måste jag säga! hahaha!

det e så synd om dig... :P

släpp zlatan nu, o gå vidare istället.

Finns större stjärnor än honom...

En intervju med daniel andersson e väl inte fel?! hahaha!
13 oktober 2008, kl 10:02
När man man bojkottar exempelvis en tidning så gör man det för att visa sitt missnöje. Integritet, repspekt och principfasthet gör att man håller fast vid det!

Jag har själv blivit felciterad i intervjuer dock inte av aftobladet, men det ställde till det en del för mig.

När en stor tidning skriver artiklar som tex består kränkningar, osanningar, omskrivna sanningar eller någon annan skit helt ostraffat. Då måste man ju agera på nått sätt! Zlatan är varken en duvunge eller moder Theresa. Fast medier har sådan makt idag och till och med när det går till rättegång som med bla Michael Persbrandt... så blir det inte så stora skadestånd att tidningar drar sig för att inte publicera sådan artiklar.

Aftonbladet har ju satt sig själva i den sitsen. En ursäkt ska det ju vara något som Zlatan godtar eller något som alla läsarna märker av. För att allt som skrivs denna tidningar är ju inte alltid sant. För det de som faktiskt tror det...
Andreas
13 oktober 2008, kl 10:13
Tror inte att särskilt många har koll på den EGENTLIGA anledningen till Z:s AB-bojkott.

Jag antar att det är följande händelse som ligger bakom. År 2002 hävdade Aftonbladet på stora rubriker på löpet och 1:an att Zlatan polisanmälts efter ett Spy Bar-besök. Det var den smått snaskikge kändis- och skvallerjournalisten Daniel Nyhlén som knåpat ihop artikeln i vilken man även publicerade bilder från Spy Bars övervakningskamera, bilder som enligt lag är förbjudna att lämnas ut. Till saken hör att Daniel Nyhlén även anlitades av Spy Bar för andra uppdrag.

Hela historien var falsk och saknade särskilt mycket substans. Zlatan hade haft "påhäng" av några tvivelaktiga killar som hade hamnat i bråk men Zlatan hade på intet sätt varit inblandad och han hade INTE polisnamälts.

Lite kuriosa är att när f d fotbollsstjärnan Andreas Andersson ett par år senare får syn på Daniel Nyhlén på (Sturehof eller Sturecompagniet) så blir han så provocerad av dennes uppsyn att han går fram och nitar honom. I AB nämns Andreas endast som "fotbollsstjärnan" eller liknande. Det är till att göra skillnad på person och person....
Mr L
13 oktober 2008, kl 10:17
Jag håller med dig Laul.

Zlatan må var aen av de bästa på planen men utanför är han inget annat än en barnslig fjant. Gräv ner fjollet för fan Zlatan!!!
sia
13 oktober 2008, kl 10:23
Laul, för att göra detta mycket enkelt: Hur många procent av de som kommenterar på bloggen håller på er och hur många på Zlatan?

Att hävda sig ha rätt trots en så vikande opinion är dumhet som troligen "saknar historisk motstycke".

Bara så du vet, personligen njuter jag av att Zlatan inte pratar med bladet och hade jag haft någon karriär själv där media ville ha intervjuer så hade jag bojkottet er också.
Peter Norrland
13 oktober 2008, kl 10:30
HAHAHAHA!!! Du e inte så lite självgod du.... HAHAHAHA!!!
"Hasse den otrogne"
13 oktober 2008, kl 10:54
Stackars Atonbladet, så orättvist behandlat......?! Känns situationen igen???? Har det kanske rentav hänt att ni har utsatt enskilda och andra för dito eller liknande? Det vore korkat att tro att jag behöver svara på det och såååå dålig är väl inte er självbild? det måste vara allas rätt att förvägra intervjuer till dem han av erfarenhet inte litar på. I jobbet som lagkapten, vilket han stolt åtagit sig, ingår inte ett tvång att aktivt kommunicera med ovan nämnda utan med lagkamrater och ledning på och utanför banan. Zlatans bojkott av Aftonbladet innebär ju att han nu kan avfärda de ord som läggs i hans mun av er tidning. Ta i stället och slå en signal till den präktige Zlatan-hataren Ralf Edström. Han uttalar sig gärna eftersom ni står på samma sida.
"Sören"
13 oktober 2008, kl 11:19
Helt ärligt...Om det är den "kontaktannonsen" som du skrivit efter den artikeln som du hänvisra till här:http://wwwc.aftonblad...

så måste jag bara säga....Stackars Zlatan....att bli upprörd över det är ju patetiskt! Jag står på din sida Laul!
Quellist
13 oktober 2008, kl 11:35
En ursäkt är inte skit värd om personen som ger den direkt skulle göra samma sak igen. Att slänga skit omkring sig som chimpanser på speed och sen tro att en snabb ursäkt får folk att ställa sig i skottlinjen igen?

Så länge Zlatan pratar med några media så ser jag inga problem med att han väljer att inte prata med just er.
Marcus Johansson
13 oktober 2008, kl 11:37
Håller fullständigt med om att Zlatan inte ska vara kapen. En kapten ska sjunga nationalsången utantill. Varken Zlatan el Berang rörde en min när den spelades upp innan match. Representerar man Sverige ska man sjunga vår nationalsång, särskilt när man är kapten.

Att han bojkottar Aftonbladet är fel det med, men han är ju rätt barnslig och egotrippad...
Gronis
13 oktober 2008, kl 11:42
Laul, om du verkligen bryr dig så mycket om "läsarna" tycker jag du tar ditt ansvar i frågan och säger upp dig från aftonbladet.
E
13 oktober 2008, kl 12:00
Håller helt med alal som säger att det är rätt, ni har gjort fel och ni får betala priset, AB är inte världens enda tidining och vi får hur som helt läsa om Zlatan på andra kanaler om vi vill, andra tv, tidningar och radio. För mig kan han likaväl bojkotta laul och hela bladet resten av tiden. Kapen handlar om att göra sitt jobb på planen, och det gör han bra!
Henric Andersson
13 oktober 2008, kl 12:13
Herregud, vad är det för skitsnack. Han pratar väl med vem han vill, även om han är lagkapten.

Att han väljer bort aftonblaskan värmer bara i hjärtat.

"Robbie Lauler" ^^
Pingu
13 oktober 2008, kl 12:26
Haha fan vad Laul tar i. Fattar du inte Robert att alla skiter i dina krav som bara finns i huvudet på dig. Det står ingenstans i alla högar av regler att en lagkapten måste prata med alla medier. Är det er egna aftonbladet filosofi som t.ex. omfattar lögner om att Zlatan försökt köra över tanten i Turin?

Jag tror du börjar bli lite nervös eftersom du känner att det är just du som orsakat hela denna soppa, du vet det så väl. Därför tar du i så dina runda kinder spricker. Ska ni inte göra det till ämne i Laul Calling? HAHA, vilket jävla program det är ju som saturday night liveh härmar fanTV fast ni vill vara seriösa och inte roliga.

Hela folket står bakom Zlatan. Sen så har du gjort bort dig konstant angående Zlatan. Inte bara en gång.
Benny
13 oktober 2008, kl 12:30
Så vitt jag har sett så har väl inte aftonbladet gått med en officiell ursäkt till Zlatan? Om någon enstaka reporter ber om ursäkt, ska han bara släppa det där och acceptera vad som än skrivs? Vad sägs om att media också tar ett ansvar och accepterar konsekvenserna för sina handlingar? Eller är det för mycket begärt?
Svirre
13 oktober 2008, kl 12:40
#47 skriver - "Som några redan har sagt, en personlig vendetta mot en kvällstidning är just personlig."

Men Laul skriver att vendettan är "kollektiv". Vad fasiken menas med att Zlatan bedriver en kollektiv vendetta? Eller har herr journalist visat sig oduglig för vad som kan förväntas av vad en journalist åtminstone skall kunna mäkta med?

- Att språket som bedrivs är korrekt och begripligt borde väl tamejfan vara A & O för en journalist?
muppgrupp
13 oktober 2008, kl 13:06
Efter att ha läst din text ang. den kollektiva bestraffning som Zlatan utsätter Aftonbladet för får det mig osökt att tänka på den kollektiva bestraffning svff utsatt Hammarby för inför derbyt mot Djurgården. Vad som dock slår mig som lite konstigt är hur du i din text lägger upp argument efter argument hur fel det Zlatan gör, men då svff kom med bestraffningen mot Hammarby så var det ifrån din sida knappast ngr större protester, snarare tvärtom. Du konstaterade att om det finns idioter i Hammarbys klack så får resten lida. Så i fallet Zlatan vs Aftonbladet så kan man väl säga att det är du som är Idioten... Eller?

Chill Winston...
Svante
13 oktober 2008, kl 13:07
Som många har påpekat tidigare, Zlatan har inga skyldigheter att prata med Aftonbladet, det hedrar honom, det är varken komplicerat eller kontroversiellt.

Och du (Laul) gör inte situationen bättre av att ständigt kräkas upp hur orättvist behandlad du känner dig. Nu är situationen såhär. Ni tycker olika. De flesta läsarna verkar tycka som Zlatan så de tomma fraserna om att "fotbollspubliken förtjänar höra Zlatan etc kan du glömma" Sluta lipa och ägna dig åt fotbollskrivandet istället.

Är det knas på journalistutbildningarna eller är det högfärd och dumhet? Varför tror ni att yttrandefrihet innebär yttrandeplikt?
Kalle
13 oktober 2008, kl 13:13
Oj vad många kommentarer, orkade till slut inte läsa alla. Hurvida det är rätt att bojkotta eller ej, och om en kapten kan bojkotta lägger jag mig inte i.

Men ni som anser att Aftonbladets fortbollsrepotrar, fotbollsskribenter och fotbollskrönikörer är de sämsta i landet. Vad FAN jämför mi med då? Sportbladet har ju i dagsläget den överlägset bästa fotbollsbevakningen och de mest mångsidiga och initierade krönikörerna. Ge mej ETT exemel när sportbladet gjort ett sämre jobb än konkurrenterna i sin bevakning av landslaget?
forza inter
13 oktober 2008, kl 13:30
Zlatan behöver inte AB, AB behöver Zlatan.

Tyvärr klarar inte AB av att hålla sina fingrar i styr när det gäller att skriva skit, det har vi alla sett.

Är lika mycket skit om Zlatan på AB nu som då. Istället för att skriva bra och intressanta fotbollsrelaterade nyheter om våran Super-swede väljer man att skriva om hur mycket hans badkar kostar eller om vad han har för typ av gräs på sin gräsmatta..

SKRIV OM FOTBOLL och sluta förnedra folk för att sälja skitnummer till några enstaka tokstollar där ute i landet. Jag kan lova att vi är FLER som skulle uppskatta det.
philip
13 oktober 2008, kl 13:44
Du är tragisk Laul
13 oktober 2008, kl 14:21
En kapten skall prata med all media, sen om han vill kan han skita i att snacka med Laul.

That´s it!
boniek
13 oktober 2008, kl 14:25
vem är du!
Daniel
13 oktober 2008, kl 14:40
Jag håller på Laul och Sportbladet.

Otäckt många här som inte begriper i hur hög grad stärnor som Zlatan är beroende av media. Det duger inte att bete sig så här. Jag har noll sympati för Zlatan.
Fredrik
13 oktober 2008, kl 15:24
Daniel, visst har du en poäng. Men det är väl Zlatans problem isåfall, inte Aftonbladets. Och han verkar klara sin stjärnstatus rätt okej utan att prata med Aftonbladet.
Anders
13 oktober 2008, kl 18:24
Kalle #72, kolla på fotbollskanalen.se, där finns det betydligt mycket mer fotbollsrelaterad information än sportbladet, garanterat!

För argumentation: Lagrell har sagt "Vårt önskemål är att spelare så långt det är möjligt svarar på medias frågor. Men vi har inga krav på en lagkapten eller enskild spelare, de får själva svara för sitt agerande."

Mot arumentation: Att Aftonbladet sponsrar landslaget och därför har rätt att få alla deras frågor besvarade, även om en spelare har blivit kränkt av dem.
M.Svensson
13 oktober 2008, kl 21:28
#75 Var har du fått det ifrån? Det är väl för f-n inget som säger att en lagkapten skall prata med media? Är en lagkapten även presschef? Jag tror att det sitter en massa nötter som inte vet någonting, om just det någonting framför skärmarna i detta underbara janteland.
fd Studenten
14 oktober 2008, kl 07:45
Du får helt enkelt finna dig i att dina handlingar får konsekvenser. Även för dina medarbetare.
The Real Fowler
16 oktober 2008, kl 12:58
Ge dig. Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur du tycker att han måste tala med er bara för att han är kapten...

Har ni börjat med bruna skjortor på AB, eller? Sitta som maktfaktor och skriva skit. Sedan be om ursäkt och tro att allt är förlåtet.

Blev du arg för att jag undrar om du har brun skjorta? [ F'låt ]
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

NY MOBILTJÄNST

Följ den här bloggen i din mobil – vi skickar sms så fort bloggen uppdateras

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close