Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Fiaskot på efterfesten

Tv-sändningen var slut strax före kl 01 finsk tid. Då väntade presskonferenser, enskilda intervjuer och till slut möjlighet för artisterna att varva ner lite grann, sminka av, byta om och sen gå till den officiella efterfesten - trodde de.

För journalisterna gällde det att efter presskonferenserna och intervjuerna skriva klart eller redigera så snabbt som möjligt för att sen kunna ta sig till efterfesten. För vissa för att äntligen få ta sig en öl, för andra för att fortsätta arbeta och bevaka efterfesten - trodde de.

Strax före 03 kom jag till festlokalen efter att ha arbetat klart med tv-materialet. Jag hann med nöd och näppe ta mig in på euroclub.  03 stängde man insläppet. Kvar utanför blev en av Sloveniens upphovsmän. Isländska Eirikur fick vända i dörren tillsammans med sitt damsällskap.

Gerli släpptes inte in på efterfestenEstlands Gerli Padar stod med inbjudan till efterfesten i sin hand och poserade besviket för kameror utanför:

- Det är hemskt, vi får inte ens festa. Det är helt värdelöst. Så otroligt värdelöst. Vi får väl gå tillbaka till hotellet, sa hon när jag pratade med henne.

Det här är bara en av alla missar som finska YLE har gjort i sin organisation av årets Eurovision Song Contest.

Över 2000 journalister från hela världen bevakar evenemanget. Det har man helt bortsett ifrån när man började sälja biljetter till genrep och sändningar. In i det sista var det oklart huruvida journalisterna skulle få biljetter till genrep för att kunna se allt från arenan. Dessutom har beskeden varierat från timme till timme hur, var och när man faktiskt kan få de biljetterna som till slut tilldelats journalisterna.

Besked om vad som får filmas och inte filmas har också varierat från dag till dag och evenemang som välkomstfest och efterfester har det i ena stunden krävts inbjudningar till och i nästa har folk släppts förbi bara de visat upp sin ackreditering.

Idag nekades YLE:s egen bloggare inträde till den egna efterfesten för att han jobbat för länge. Och ännu är det oklart vilka som kommer släppas in på finalens efterfest på lördag och om det kräver biljetter eller om det räcker med ackreditering. Om biljetter krävs vet man ännu inte från vem man ska få dem och när de delas ut.

Varför får inte SVT alltid arrangera Eurovision Song Contest? Melodifestivalen är ett föredöme i minutiös planering och strukturering. Frågar man nånting får man definitiva svar och ändras nåt så informeras det om i god tid och genom så många kanaler som möjligt för att ingen ska missa nånting.

Skäms YLE! Och ta in SVT som konsulter nästa gång, om ni får arrangera ESC igen.
175 (+1) kommentarer
anonym
11 maj 2007, kl 04:54
Sverige är bäst som vanligt i allt.
Timo
11 maj 2007, kl 06:29
Swedes.. nothing isn´t good enough for you =)
Jon
11 maj 2007, kl 07:53
You are so unbelievably cute!!! I am afraid I've fallen in love with you!Marry Me!!! :-)
anonym
11 maj 2007, kl 08:00
vinn eurovisionen-så får DU säkert ordna fest!
Just jo
11 maj 2007, kl 08:06
Det är ju förstås bara Sverige som kan arragera tävlingen...

Sök med förstorningsglas efter alla "missar" ni hittar :-)
ma
11 maj 2007, kl 08:11
Det är nyttigt att sova vid tre-tiden på natten, gäller även övermänniskor som journalister och medverkande i talangjakter.
JEpa
11 maj 2007, kl 08:22
Skäms SVT!!!!!!!!!!!!!!!
camilla
11 maj 2007, kl 08:40
SÅ typiskt svenskt att alltid hacka ner på finland, å alltid tro att sverige ska göra ALLt såå mycket bättre! visst, ni har gjort detta arrangemang ett par år så ni måste ju ha lite erfarenhet!kan tänka mej att det även va en hel del som inte klaffade när svt ordnade första gången...
Cmon
11 maj 2007, kl 08:59
Snälla människa! Varför kan SVT inte bara hålla sina egna festivaler och stanna utanför normala festivalen. Typiskt att man direkt måste kritisera finska arangörerna.

Tekniken samt själva kvalitén av sändningen var absolut högre nivå än vad Sveriges sändningar någonsin varit.

Viktigaste är ju trots allt hur själva sändningen ser ut inte hur pressen har fått festa eller efterfesta!
Christian
11 maj 2007, kl 09:01
Well, boo-f**kin-hoo då. Finns det ingen relativitet i kvällspressens värld?
Anders
11 maj 2007, kl 09:04
Det är nog jättebra att ni svenskar är så bra på allt. Och det är jätteviktigt att pressen får gå till alla partys oberoende av vad klockan är och var än man finns.

En "normal" människa såg en supershow på TV igår och är säkert hur nöjd som hälst. Go YLE!
Nick
11 maj 2007, kl 09:08
Ville bara kommentera det ursla jobbet SVT speakers gjorde under själva programmet. Tycker de skall hålla sina personliga uppfattningar och åsikter till sig själva och inte fördömma andra länders sånger... de skall hålla sig neutrala och inte heller sitta med någon jävla tuta och störa. Om man dessutom heter nåt i stil med Lucky Luuk, så skall man inte heller sitta och förlöjliga värdparets namn... vad var det för roligt med det? Skäms SVT!!!!!!!!!!!
laine
11 maj 2007, kl 09:09
vad är det här? gnälla på YLE? jag tycker det är den snyggaste och bäst ordnade jag har varit med om!!! vad har du för fel?!? att svt skulle kunna bättre stop med att marknadsföra här!!!
milla
11 maj 2007, kl 09:09
vilket typsikt intryck från en svensk medborgare...ni har ju inget annat än klagat sen lordi vann Carola...avundsjuka???

varför inte stötta ert grannland istället?
Jussi Pelkonen
11 maj 2007, kl 09:13
Hej! Mycket bra skrivt, men kan ni inte se någonting bra i YLE:s organisering? Okej, kanske det är ju så, att vi och ni kan inte se någonting bra i varandra. Men måste det vara så? Ursäktä mig, om det finns några felaktigheter i min skrivning, men jag har inte använt mitt svenska i cirka 10 år.

Hälsningar från Finland ;)
Göran
11 maj 2007, kl 09:14
Det är klart att man måste hitta fel nånstans när ledning och arrangemanget går 100% rätt. I det här fallet så långt inne i någon efterfest... det ser bra ut på scenen, SVT får väl stanna kvar på Gärdet och beundra bara kanske köpa lite YLE-konsulting nästa gång...:)
Erik
11 maj 2007, kl 09:22
Det är roligt att en massa finnar läser svenska kvällstidningsbloggar och kommenterar i dem. Tror inte att många svenskar ens vet vad Finlands största tidning heter.

Därmed inte sagt att ni inte har rätt.
Mia
11 maj 2007, kl 09:31
Det är nog precis vad YLE har gjort, konsulterat SVT...
Per
11 maj 2007, kl 09:35
Sverige anser ju sig själva bäst i allt (om man skall få tro deras egna ord), men på de flesta områden håller de ju faktiskt på att halka på efterkälken (jämfört med de andra Nordiska länderna)! Nokia-Ericsson diskussionerna är ju bara ett bra exempel... Svensk avundsjuka! Sluta med storebrorskomplexet nu, Moder Svea!!!!
anonym
11 maj 2007, kl 09:37
SVT kunde aldrig ha ordnat en lika bra show son YLE har gjort. Helt idiotiskt att gnälla på små fel man hittat. Bättre att titta på det stora hela och då har YLE gjort brak succee!! Tack och vi väntar med spänning på en spektakulär final.
Petra
11 maj 2007, kl 09:50
OK! Nästa år ordnas en egen festival för Sverige o SVT samt svenska journalister.

Där visas samtidigt live,steg för steg "HUR-MAN-ARRANGERAR-EN 150%:IGT-LYCKAD-ESC."

Där
efter får de övriga länderna äntligen tävla ifred o slippa spydigheterna från kungadömet höjt över alla andra.YLE har gjort ett toppjobb med tanke på att detta är deras första ESC! Inte undra på att skismer uppstår länder emellan då nöjesjournalister uppblåser en missad öl som början till tredje världskriget.
Cisse
11 maj 2007, kl 09:56
Jaja.. typiskt. Vilket gnäll azzå. Blunda för egna fel och framhäva andras.

Finland kommer att ta mer poäng än Sverige i år igen. Då kan du gnälla. ;)
morjens
11 maj 2007, kl 09:57
Skrivet av Torbjörn 11 maj 2007, klockan 03:24

Se vilket tid den har skrivits. Torbjörn var du full när du skrev det?
Minnie
11 maj 2007, kl 09:57
Typiskt. Vad ar det med er Svenskar?? Attitude adjustment needed!
Kryddan
11 maj 2007, kl 10:04
Typiskt att dra upp en massa dynga. Precis som Anrell under friidrotts-vm i samma stad. Det borde heta klagg i stället. Det enda ni gör är ju klagar. Skärpning.
Anna Corinne Von Helson
11 maj 2007, kl 10:05
Tycker personligen inte att SVT alls ska lägga sig i hur Finland sköter ESC. De gjorde det enormt bra.

Men det är väldigt underligt att tävlande artister och upphovsmän inte fick komma in på Euroclub. Det borde inte vara så. =\
Sekhmet
11 maj 2007, kl 10:08
*Suck*

Varför klaga på Finland??? Såg ni den underbara scenen? Den ABSOLUT bästa genom tiderna!!!



Dessutom satt komentator x och kommentator y och kommenterade allting som om de vore 5år och bara måste tracka ner på allting för att de skulle känna sig bättre...

Hahaha, säger jag i lördag när Aftonbladet får skriva om yttreligare att nederlag i ESC!

Carola var överhyllad...

Så även The Ark...
Keke
11 maj 2007, kl 10:08
ta reda på hur man skaffar sig en biljett!

Du som leker journalist och bara gnäller är inte till mycket nytta för oss läsare.
Musikälskare
11 maj 2007, kl 10:18
Helt rätt. En sångtävling utan FEST är ingen sångtävling. Hur taskiga bidragen än är så är allt förlåtet om artister och journalister bjuds in på gratissprit och tilltugg.
Danne
11 maj 2007, kl 10:21
Eurovisionen hålls för första och sista gången i Finland iår, låt oss göra som vi vill. Yle har gjort ett bra jobb hittills. Letar man efter fel så hittar man alltid fel.

Vi kan inte sträva efter att var så felfria och duktiga som ni i Svergie. Men vi kämpar...

Finnen från Umeå
11 maj 2007, kl 10:28
Heja Finland~~ Heja YLE;)Lets go...Blir hur bra som Lordi & hela gänget :p
Pelle Jöns
11 maj 2007, kl 10:32
Vilken jäkla Gnäll-Måns. Blev du utan slickepinne också? Men om du ropar på din mamma så skall du nog se att det fixar sig.
Pernilla
11 maj 2007, kl 10:32
Tycker att sändningen var oerhört snyggt genomförd. Organiseringen kring evangemanget kann jag dock inte uttala mig om, och det tvivlar jag på att ni andra som skrivit här kan heller.

Ni som först klagade på att det klagades...varför klagade ni sedan själva om man nu inte ska det? Kom igen, vi gillar alla att klaga, så "Let it be" ;)

Sedan tycker jag att Luuk var briljant. Jag tycker absolut att man ska få kommentera bidragen, annars blir det ju så tråååkigt att klockorna stannar. Jag anser inte att han gör narr av någon. Han säger allt med glimten i ögat och generaliserar knappast. De flesta får en släng av hans kommenterande, vilket ju är rättvist i mina ögon.
wtf
11 maj 2007, kl 10:38
Vem fan bryr sig om en eferfest?
emma
11 maj 2007, kl 10:40
It was the same thing when world championships in athletic were in Finland in 2005. You swedish people claimed that nothing worked and you also complained about the rain, but did you do any better when you held european championships in athletics in 2006? No, you didn´t do any better, you did evem worst. All the equipment shot down during the games etc... Shame on you!!! I almost wish than The Ark wins this years Eurovisions, so that we can next year laugh at you, when you mess things up.
anonym
11 maj 2007, kl 10:41
Den glider in..
Olle Mattsson
min blogg http://www.olmweb.com
11 maj 2007, kl 10:42
Fy fan ändå. Nog är det ju bannemej underligt att så fort Finland ska göra nånting så kommer nån bessrewisse-svensk och säger hur allt ska vara och hur det skall göras. Finland (och YLE) har aldrig nånsin arrangerat nåt så här stort förr så ursäkta oss om de blir lite planeringsmissar!

Du är tydligen mara skitavundsjuk för att det så fullkomligt åt skogen för Carola i fjol :D Jag önskar lycka och välgång för sverige i år för ni har ett grymt bra bidrag. Och jo, SVT och svenskar överlag ÄR bättre showmän en vi finnar men.. give us goddamn break! T.ex. är scenen det absolut snyggaste i esc historia!

Lordi piskade Carolas rumpa ifjol och det kommer vi finnar att gotta oss åt länge och väl :D

Hälsningar från Finland
Tittare
11 maj 2007, kl 10:44
Nämen på riktigt... Sverige kan inte vara bäst på allt. Hur skulle det vara om journalisten i fråga sku försöka hitta positiva saker i nåt som görs utanför världens centrum Sverige? Du börjar låta som en amerikan... :P
pass
11 maj 2007, kl 10:46
typisk svensk avundsjuka, märks att ni har lite att klaga på.. VÄX UPP nån gång sverige...
Tösen....
11 maj 2007, kl 10:47
...om du hade kollat dina källor skulle du kanske märka att YLE har svenska konsulter... bland annat sköter svenskarna belysningen. Men den är ju säkert bra, eller hur? Spara dig till när det blir ishockeymatch mellan Sverige o Finland.
anonym
11 maj 2007, kl 10:52
I apologies Mr Ek that you have to be here in Finland.
Janne
11 maj 2007, kl 10:54
Gratulerar, du är kung! Snacka om makt du har :) Minsta lilla kritiska synpunkt du skriver blir förstasidestoff i finska kvällstidningar. Där är man LYHÖRDA. Dagens Iltalehti har lusläst dig och du är nu förstanyhet.
Danny
11 maj 2007, kl 10:54
Honestly, no one gives a s**t what this so called journalist, Torbjorn went trough last night. Rest of the audience saw awesome, professionally made and well-organized show. Good job YLE!
anonym
11 maj 2007, kl 10:55
Typiskt Sverige att klaga på Finland.

Vi gör väl så gott vi kan och showen på TV igår var super bra :).
MG
11 maj 2007, kl 10:56
Vilken patetisk "journalist" du är. Att gnälla på någonting sådant som du gör. Det samma gäller din kollega i Expressen. Jag som tänkte rösta på Ark i morgon, har i alla fall kommit till andra tankar och kommer att se mig i min egen del att Eurovision kommer inte till Sverige nästa år. Hellre i Kiev eller i Minsk. Men det år bra att ni svenskar garderar sig när Ark inte vinner i morgon. Det är säkert också YLEs fel eller hur?
GzO
min blogg http://www.lordi.fi
11 maj 2007, kl 10:57
Nå men, e svenskarna lite avundsjuka kanske... I och för sig skulle du säkert klaga lika mycket om det var SVT som ordnade det, det är väl det enda du är ute efter eller. Korrigera mig om jag har fel.
James
11 maj 2007, kl 10:58
Hah... and I thought that Aftonbladet is wise enough not to publish this kind of nonsense. A reporter (?) want to get into the bar which is about the close the doors. Time was 3.00, not an early evening.

Well, at least there are some people who takes Eurovision a bit too seriously. Or does it still bother that Carola did not manage last year?

Yawn
11 maj 2007, kl 11:03
Truly a tragic story.

( get a life )
Mats
11 maj 2007, kl 11:09
alltså faaan va typiskt! Nån jävla nolla till journalist ska såklart såga eurovisionen bara för att den ordnas i finland. vad är det med er svenskar egentligen??

samma sak då finland vann guld i hockey-vm 1995.

då var det plötsligt bara ett B-vm enligt aftonbladets skribent.

tur nog att ni skickade the ark denna gång å inte fjollan carola eller ja, eurovisionsfjollor med silikonbröst har nu ju landet fullt av!
Carola
11 maj 2007, kl 11:14
Torbjörn Ek! Vi i Finland har nog alltid vetat att ni svenskar är rätt extrema men ert thut och gråt hela tiden börjar så småningom ta alla på nerverna. Hur skulle det vara om Sverige inte alls skulle deltaga i fortsättningen då ju allt tycks bara vara skit i Finland? The Ark VAR en av de stora favoriterna till vinsten men efter att vi här hör på ert ständiga gnat är det tyvärr nåt annat land som i alla fall får min röst-trots att the Ark är bäst men er attityd gentemot andra är förnedrande. Håll ni er hemma i Sverige bara i fortsättningen och gör era egna shower som ni kan så bra!
Carro
11 maj 2007, kl 11:15
Hur kommer det sig att Serbiens låt är ett lesbiskt bidrag? Alla journalister pratar om detta. Jag tycker att det är en FANTASTISK låt, men jag fattar ju inte ett ord av vad hon sjunger. Är det i texten eller är hon själv en flata...
Heidi
11 maj 2007, kl 11:15
Oh, guuuud vad det ska klagas. Svenskarna är nog världsmästare på att tracka ner andra. Tänk om svenskarna skulle kunna någon gång vara nöjda med nånting som andra länderna gör. Jag blir bara så trött.
Svante
11 maj 2007, kl 11:17
Svante säger att skäms Torbjörn! Du är en liten barn!
Finland-lägg ner landet
11 maj 2007, kl 11:20
Snälla Alla Finländare....

ni är dåliga på allt, ni kan ingenting och erat språk klassas som det fulaste.

Ni kan inte spela hockey...host host..

oc ni kan inte sjunga. Ni har komplex för allt.

Ni kan inte ens fixa så att Eurovision funkar.

Haha, Finlad är en skandal, lägg ner landet.
Nina
11 maj 2007, kl 11:28
Förstås, allting är bättre i Sverige, nästa år får ni säkert möjligheten att visa det och sen ska vi se hur många fel vi i Finland hittar i SVT:s organisationsförmåga. Ingenting är någonsin perfekt, det viktigaste är ju att show'n funkar och det gjorde det ju. Eller kanske är du bara sur att vi vann Eurovisionen förra året, det var ju något som Sverige alltid varit bättre på.
nina
11 maj 2007, kl 11:30
varför tror ni svenskar jämt att ni är bäst på allt?
Annie
11 maj 2007, kl 11:34
Skäms!!! Hur länge har nattklubbarna öppet här i Sverige på en torsdag kväll?? Du är bara avundsjuk för att Finland har arrangerat en riktigt bra show.

kalle
11 maj 2007, kl 11:36
typiskt svenskt...........
Matti
11 maj 2007, kl 11:36
Just. Bakom den här bloggen kan man finna en avundsjuk svensk, som egen hemland har inte upnått framgången. YNKLIGT även från er, men lycklig vi vetar här i Finland, hur avundsjuka männer är i Sverige om Finlands framgången. Den löjligaste kommentaren är kanske:

"Varför får inte SVT alltid arrangera Eurovision Song Contest?"
Suomalainen
11 maj 2007, kl 11:36
Swedis sucks!!!
Nokia Rules Ok
11 maj 2007, kl 11:38
Det är ju alltid så att Sverige gråtar över precis allt som de inte själv ordnar. Ni som skriver bloggar skulle kunna växa upp så småningom. I Sverige har ni tusentals saker som ni skulle kunna göra någonting åt, men ni gåter häldre över andra länders saker. Vi här i Finland tycker synd om er p.g.a. att ni har misslyckat som en folk I ungefär allt. Ni tillåter allt och försöker vara solidariska, men samtid förlorar ni er egen identitet. Men ifall ni vinner is-hockey världsmästarskapet måst jag säga att ert team var nog bra.
schlagermirja
min blogg http://schlagermirja.blogg.se
11 maj 2007, kl 11:39
Det är verkligen inte YLE utan SVT vi ska skälla på. Vad tänkte de på när de lät Luuk sitta som kommentator? Han kom inte med några kul fakta utan tvingades oss bara att lyssna till hans egna åsikter. När han började tuta mitt i Andorras låt bytte jag till finska kanalen, som hade normala kommentatorer.
Johan
11 maj 2007, kl 11:40
Torbjörn, du vet inte vad du skriver om. Yle skötte sitt job väldigt bra. Det är kanske du som borde skämmas. Get a life och sluta gnälla på nåt helt irrelevant!
pelle
11 maj 2007, kl 11:42
Suck! Varför ordna en efterfest till artister som inte en kan framföra ordentliga sånger... Efterfest till vad? Är inte den finalen ikväll. Under hur länge tre kronor var på efterfest för att de gått vidare till semi? Ta det med ro! Du slapp jobba! Varför klaga?
Me
11 maj 2007, kl 11:42
I have to say im really upset and angry with all these comments from sweden, i really think finland is doing a great job and its very unfair and stupid and childish of sweden to turn something so good into a "fiasko"...if you just opened your eyes and looked again, youd realise finland is doing an excellent job. eurovisions are very hard to keep, you should know that already! but please the next time you write on something about finland, reconsider your thoughts and count to ten! this is not the first time the swedes complain about finland; its either the weather or the system thats not good enough for you. finns should be very proud of everything theyve done so far, the eurovisions have been a great success!
ris & ros
11 maj 2007, kl 11:48
Visst är det värdelöst när man inte får festa utan bara göra sitt jobb. Oj oj nog är det synd om människan. Men det är ju bra att Sverige är så himla bra. Och säkert vill schlagerfolket ha journalister häckande runt sig hela tiden, eller?
ML
11 maj 2007, kl 11:52
ojoj vad arga alla finnar blev! det om något är väl väldigt typiskt. Han klagade på runt-omkring-produktionen, inte hela alltet. And with all due respect, det vet väl inte ni någonting om? eller är ni alla schlager-journalister som bevakar på plats? skulle inte tro det.
finska läsare
11 maj 2007, kl 11:53
Klag-klag-klag-klag...

Nu börjar ni sveskar låta verkiligen som kalkoner. Och Ola Salo ser ut som en också...
mats
11 maj 2007, kl 11:58
Sluta upp med att suppa på jobbet.
harry sandberg
11 maj 2007, kl 12:01
Ni svenskar är er lik. Alltid gnälliga men fordra av andra kan ni.När ni kommer till

Finland har ni alltid en förutfattad mening

om allting. Ni borde serveras allt på

guldfat o svansas runt av nån "rövaslickare" som ni en stor del även är

själva. Lär er litet mera kunskaper om

övriga världen, konstigt att ni visste var

Helsingfors ligger.
Jack from UK
11 maj 2007, kl 12:05
Sweden 0 points!!!
anonym
11 maj 2007, kl 12:07
Okei, Sweden 0 points!!!
Rai
11 maj 2007, kl 12:08
Jaa-a, du får väl allt ta seden dit du kommer... E int alltid så enkelt att komma underfund med vad svenskarna vill heller. Skäms själv att du skriver sån .... !
Janne
11 maj 2007, kl 12:11
STACKARS journalister som inte fått klara besked om när och hur de får komma och njuta av sina gratis förmåner! Det är VERKLIGEN synd om dem!
Sari
11 maj 2007, kl 12:13
Dette var en av det beste, morsommeste og fargerikeste Semi-Songfestivaler, jeg har sett på lenge! Og på lørdag får vi mere spenning. De svensker gjør ikke dette noe bedre! Bare mye snakk. YLE har virkelig gjort god jobb. De burde lære av oss. Folk er lei å høre samme gamle Carola -imitasjoner flere år. Nå vil de ha ordentlig musik! So what.. øst-europeiske landene røster hverandre...det er ikke noe nytt i dette konkuransemiljø.

Hilsen en finsk fra Norge.
tuomo
11 maj 2007, kl 12:14
heja sverige, jag gillar om ark. det minnas t-rex. I allmänhett tycker jag om kvinnor men i synnerhettycker jag svensk tjejer!
Peter
11 maj 2007, kl 12:17
Vad är problemet? Är inte journalister på plats för att jobba? Kommer inte festerna i andra hand? Och på vilka restauranger släpps man in efter kl.03 i Sverige?

Bara funderar....
Muro Paketti
11 maj 2007, kl 12:17
Yhyhhyy. Cry me a river.
oj joi
11 maj 2007, kl 12:21
Den klider in...

Haha Torbjörn, var det Yles fel att man kommer för sen till parti
Jussi
11 maj 2007, kl 12:21
Hoh hoijaa.. as we says...

the "best" comments comes allways from Sweden when the question is about Finland; didn't you get something or?

If some details don't work complete, the whole contest is spoiled.

So typical for the Swedish writers.
Dolphin Lundgren
11 maj 2007, kl 12:25
Huraa huraa huraa!

I hope Ark will win..so next year Sweden can show the whole europe/world/universum how great you are. Sweden is the top of the world you are the greatest country in the world in everything!

Really, Grow up Torbjörn!
Bara en finne
11 maj 2007, kl 12:26
SVT = perfekt? Knappast.

Skrivet kl 03.24??? Hur full var du och i vilken del av baren satt du och skrev detta ifrån???? Spillt din öl och inte fått till? Sur på Finland för det? Aj aj aj.
anonym
11 maj 2007, kl 12:26
Det luktar inte alls vanlig hederlig svensk gnällig avundsjuka om den här artikeln..likadant lät det från Aftonbladet under fri-idrottsevenemanget i Finland. Alla andra lands mediers artiklar som jag läst/sett har varit mycket positiva(BBC, Norge...)
Kalle
11 maj 2007, kl 12:26
Några svenskar är so rasistisk att det är otoligt.
Klas
11 maj 2007, kl 12:27
Roligt, att du vädjar till svensk lag :)) Esterna gnäller att de inte kommer in efter kl 03.00 på krog. Jag förstår dem nog, det har ju just varit förbjudet att sälja sprit i Tallinn! Är man törstig, eller vad?
Jossan
11 maj 2007, kl 12:27
Hej! Jag måste instämma i vissa ovanstående, det är synd att du inte skriver något bra YLE&co gjort..själv är jag frivilligt och jobbar för eurovisionen och tycker vi har gjort ett bra jobb och fått saker och ting ordnade, varför inte ibland poängtera det goda, så känns det inte lika jäkligt när de bara kommer skit? Dessutom, man lär sig ju av misstag, undrar hur reportrarna tänkte SVT gjorde ifrån sig under er första ESC? Nåväl, sen är det ju faktiskt finska lagens fel att de stängde så tidigt..inte Yles...Nu skall jag tillbaka till jobbet och förhoppningsvis få positiv respons av kunderna:) Annars gillar jag ju nog att läsa din blogg;)
Hilda
11 maj 2007, kl 12:27
Oh boy... are you swedes always so jealous about everything what finns do?? I watched the semifinals here in Germany and everything seemed for me very greatly arranged! The host´s were relaxed and great and so was the whole show, so is the greatest point to complain about afterparties and press-personal´s entriest to parties??

You finnisch people, just be proud of your fine arranged show, your great country and your self! There is nothing to be ashamed of! Not even YLE.

If Sweden wins, THEN it will be your turn to arrange these event...
Gusse
11 maj 2007, kl 12:27
Mupp!

Du är där och jobba inte festa!

Lasse Anrell kallade Helsingfors kalla helvete under VM i friidrott!

Gnälliga svenskar ute i världen!

Stanna hemma om ni inte trivs borta!!!!!!!!!

Gusse
Sari
11 maj 2007, kl 12:28
Finnes det en svensk journalist, som er fornøyed, hvis en finsk arrangerer noen ting?? Nei. Eller aldrig har jeg sett eller hørt om sånt. Du skriver stort når en får ikke feire nok kl 3. Hallo! En av det dummeste, jeg har lest om.
annika
11 maj 2007, kl 12:29
tyvärr så är det så att barerna stängs senast klo 04 i finland, detta enligt lagen ( yle har väl inte sån makt att de kan påverka lagerna... ) alkohol får ej säljas på morgonens småtimmar..
Duck
11 maj 2007, kl 12:30
You must enjoy bashing Finns. I don't know are you guys bitter or something, we are doing everything just fine and other blogs and news and stuff what I've read media people has been happy about everything. Which is surprising because usually they are always just whiney.

Or perhaps you've been too long in Finland and see only the negative points.

Go YLE.
Dogge
11 maj 2007, kl 12:33
Ha ha ha vilken fart det blev på alla finskar när du skrev så här. Jag håller helt med dig om sändning och fy för den lilla scenen... förstår att Arkarna ville använda catwalken också. Ynkligt att inte ha större scen!
Tom
11 maj 2007, kl 12:36
I Stockholm kann man gå på klubben efter tre i natt. Haloo och haha.
jan augustsson
11 maj 2007, kl 12:40
Är du lite svartsjuk eller liten barn herr Ek?
Margareta
11 maj 2007, kl 12:43
Din främsta uppgift är väl att bevaka själva tävlingen. Ändå har du inte en enda kommentar om den, arrangemanget som kostar miljontals kronor, TV-sändningen osv. Du "sågar" Yle och hela ESC-semifinalen därför att du och dina journalistkollegor samt tävlanden inte fick gå på krogen efteråt!

Din arbetsgivare borde ta dig i örat och påminna dig om vad du har får ett uppdrag – du har inte skött ditt jobb!

Inte heller gjorde Kristian Luuk det; icke påläst (”och vem var det” – kommentar om ett bidrag som avancerade till final…); osaklig (tv-tittare är inte det minsta intresserade om hans snor); småsnorkig i största allmänhet. Varför fick inte Pekka Heino sköta jobbet som han behärskar så mycket bättre än KL?
Mia
11 maj 2007, kl 12:50
Herregud vad det ska gnällas ...

Vad är det ni inte förstår av det ni läser!!

Har ni finnar inte hört talas om konstruktiv kritik.

Cmon : Hmm såg inget i Torbjörns text om att det som visades i tv inte var bra nog, det han kritiserade var det som hände efter och innan, tv-sändningen.

Och ni finnar måste väl ändå hålla med om att det är tråkigt när tävlande inte kommer in på efterfesten.

Därmed Basta...

Kram på dig Torbjörn..
"FINNEN"
11 maj 2007, kl 12:53
Moi! Jag håller fullständigt med.Mitt kära Finland ska inte behöva arrangera sådan här dynga. Sverige är ett mycket bättre land på ESC och Pridefestivaler.
Elina
11 maj 2007, kl 12:56
OM jag får ge mitt ÄRLIGA åsikt så tycker jag att det är faktist i er journalister som det är felet. Fattar ni inte hur satans själviska ni är? Hur mycket skit ni skriver om finländerna HELA tiden. Vad fan har dom gjort er? Ni är bara avundsjuka, kanske för att sverige inte vann ifjol med carola. För sverige skall vara nummer ett i allting, skall vinna och Ni gör ju självklart ALDRIG några misstag? Försök hitta på något positivare att skriva nästa gång..
Sandra
11 maj 2007, kl 12:59
Det är klart att vi märker alla små fel när vi är så bortskämda med högkvalitativa sändningar från Sverige och SVT. Överlag klarar finnarna sig hyffsat.
anonym
11 maj 2007, kl 13:05
SUOMI RULES
Johan
11 maj 2007, kl 13:11
Minns att reportern representerar en skavllerblaska och att hans uppgift således är att fabricera skandaler. Således finns det ingen orsak att hetsa upp sig över de eventuella otidigheter eller rentav felaktigheter han spyr ut. En sossemurvel med skygglappar helt enkelt... :) Troligtvis var han inte ens bjuden på efterfesten och visar därför sin bitterhet
finnjävel
11 maj 2007, kl 13:14
Well, well... Torbjörn, you are typical jealous journalist swede. Let me laugh for a while. You are soooo pathetic Torbjörn.

The whole show was absolutely amazing and perfect! Can you do better? I guess not!

I couldn't care a less your stupid blogs, keep on blabbing boy. I am Finn and proud of it!
Helmer
11 maj 2007, kl 13:15
Fint som snus! Redaktörn låter oss åtminstone i all sin stora vänlighet (personligt kännetecken?) förstå hur han prioriterar en god finsk öl över sitt jobb och dessutom också att han alldeles visst har uppnått den mognad som kan förutsättas i en journalists blogg, journalist och allt! Eller? ESC-korrespondent? Well, jag antar att det är där man hamnar då... Antar samtidigt att redaktionsnumret dit man ringer när man vill rapportera vårens första tussilago/humla/whåtevöö redan var bemannat.

Jag prioriterar också en god öl, finsk eller inte, över Erbjörns jobb.

Rätt man på rätt plats, tack!

Vägra prao!

Ps! Är det där verkligen en AC/DC-t-shirt som skymtar?
Silas
11 maj 2007, kl 13:17
If this is the only negativ thing that the Swedish have made up about the Eurovision 2007 so far, I think the Finnish have succeeded pretty good in organizing the competition :-) (As I'm pretty sure that the Swedish journalists lurk only for the failures)

In my opinion the show has been great!
Big Fred
11 maj 2007, kl 13:25
Kan bara hålla med den skribent som påpekade att det är ganska komiskt att en massa finnar sitter och läser svenska tidningar och bloggar.

Jag förstår inte att finnarna låter sig provoceras av en skribent i en svensk tidning. Det måste vara sjukt jobbigt att ständigt behöva övervaka vad som händer i sverige och bry sig om det. Jag har bott i Helsingfors i ett år och upptäckte då att hela landet i princip är en billig kopia av Sverige. Finnarna själva är ju heller inget annat än ett gäng ryssar som helst av allt vill vara svenskar.

Nä, hör upp finnar, skaffa er en egen kultur och sluta snylta på vår!
Margareta
11 maj 2007, kl 13:29
Undrar om inte din idiotiska kommentar kostade många sköna poäng till Sverige. I Finland där man annars brukar vara frikostig med sina poäng till Sverige verkar man väldigt uppretad. Iltalehti har dig som på sin första sida och nyheten om att ”Sverige stämplar Finlands arrangemang som fiasko” sprids effektivt. Det är fråga om en nationell stolthet kring lyckandet av arrangemanget av Finlands första ESC och the Ark som annars är mycket populära i Finlad kommer nog att få lida av din oproffsighet.

Kanske en förklaring, en kommentar till alla dessa mail och en ursäkt vore på plats? Snarast möjligt, före lördagens final!
Kukensson Dick
11 maj 2007, kl 13:30
Heija Sverige!

Ni är bästa i alting, även att kritisera andra.

heh heh ni är också roliga i ert dumhet.
Peter
11 maj 2007, kl 13:32
Intressant, men farligt farligt att generalisera och döma.

Jag följde med showen i tysk tv (NDR) igar kväll! Kommentatorn var för övrigt väldigt imponerad över mediaarrangemangen och scenen.

Har man en positiv grundinställning sa behöver man inte klaga och försöka hitta fel, bara för att man själv ska känna sig lite bättre.

Heja The Ark! ;-)
Micke
11 maj 2007, kl 13:33
Äh, sluta klaga. Du skulle inte ha gjort det bättre, och inte SVT för den delen heller, vi skulle först ha diskuterat det en evighet och sen fått den likna alla andra galor vi gjort under de senaste 10åren.

Scenen i Helsingfors var otrolig, den tekniken skulle vi inte ha ens kommit på att använda, det är den bilden som europa såg, att sen journalisterna och en del av artisterna inte var nöjda är förstås inte bra men herregud, man kan inte få allt.

Du är bara rätt och slätt avundsjuk och förbannad över två saker...

1. Att Carola inte vann med sina 30tusen kronors tänder förra året och dessutom förlorade mot dom lite manligare Lordi.

2. Att Finland inte gjorde åtlöje av sig själva med Bastu, snö och lappgubbar som dom alltid gjort(du hade nog en text färdigskriven om det)utan faktiskt gjorde det snyggare än Sverige skulle ha gjort.

Ta en spegel nu och titta i den riktigt noga så ser du att Sverige och Finland är inte så olika, dom med sina bastun och vi med surströmming, röda trähästar och värmlänningar.

Som sagt,

Finland är som Sverige, fast lite manligare.
Stolt finne
11 maj 2007, kl 13:36
Lite kommentarer på andras inlägg:

”Det är roligt att en massa finnar läser svenska kvällstidningsbloggar och kommenterar i dem. Tror inte att många svenskar ens vet vad Finlands största tidning heter. ”

Det beror på, att många finnar kan svenska men ytterst få rikssvenskar kan finska! Dessutom har finnar oftast bättre allmänbildning! Svenskarna är liksom amerikanerna, att de vet bara vad som händer inom eget land för det/de är bäst... Omvärden ser ju upp till svenskarna .. och ameriknarna ;-)

”Men det är väldigt underligt att tävlande artister och upphovsmän inte fick komma in på Euroclub. Det borde inte vara så.”

Kom inte in på fest klockan 3 på natten??? Och i vilket skick var denna jounalist då...? Kanske han kom högljutt förklarande hur man egentligen skall arrangera dessa spel :-) Och hur många promille hade han?

” All the equipment shot down during the games etc... ”

Höjdhoppsapparaturen som kolapsa var levererad av en SVENSK FIRMA! Men Anrell & co anklagade förstås Finland för detta...

#54, är en typisk svensk :-D ” Haha, Finlad är en skandal, lägg ner landet.” Stavningen visar, att IQ är lägre än mitt skonummer ;-)

Bryr mig inte ett dugg om eurovision-sångerna, men lusläser vad svenskarna skriver ;-)
Petteri
11 maj 2007, kl 13:36
Klag-klag-klag-klag!

Några av er svenska folket låter ut som kalkoner med alla era klagningar.
sara
11 maj 2007, kl 13:42
Haha, vad roligt hur upprörda alla finländare blir. Och varför tror ni att alla svenskar ser ner på Finland och tycker att Sverige är bäst på allt?? Vem är det som har fördomar egentligen..?
Hoppa Palle
11 maj 2007, kl 13:45
just så typiskt svenskt, alltid och varför???
Deborger
11 maj 2007, kl 13:46
Well, this sounds like a provocation! Suffice it to say that the blogger's primal intention was to attract attention.



"Ni kan inte spela hockey" which is something that I consider positive 'cause hockey is just another marginal sport played seriously in about eight countries. Why should we go to incredible lenghts in order to be good at some obscure sport which nearly no one knows anything about in the rest of the world?



(Sorry pga min svenska!) Jag anser förresten att den guide (eller turisthandbok) som man gjorde om Helsingfors var relativt bra eftersom den innehöll massor av självironi. Därtill försökte guiden inte framhäva sådana saker som inte existerade i verkligheten (den var alltså åtminstone någorlunda realistisk).
lisa
11 maj 2007, kl 13:55
Enligt finska lagen får krogar vara öppna till senast 04:00, vilket betyder att “sista rundan” går runt 03:30, och kroginsläppet slutar vid 03.....sad but true...tror att alla (artister mm.) blivit meddelade om reglerna, det är sen en annan sak om man tror på dem eller inte...
Håkan
11 maj 2007, kl 13:56
Nej, men verkligen, snälla du, bli fullvuxen....
Masse
11 maj 2007, kl 13:57
Till Torbjörn Ek.

Årets stora frågan här i Finland före Eurovisionen var inte huruvida YLE lyckas med arrangemangen?

Nej! Den stora frågan var: "Hur lång tid tar det för Aftonbladet att hitta något att klaga, gnälla eller hacka ned på?"

Nu vet vi...

Att du ids och har energi att ge dig på trivialiteter! Beklämmande! Vad är det som driver dig och Aftonbladets medarbetare generellt att ALLTID hitta fel i det som vi gör här i Finland? Kan du vänligen förklara detta?

Vi TV tittare såg en fantastisk show som förlöpte väl. Tack till YLE för det. Det är ju ändå det som är det vesäntliga. Eller hur Torbjörn Ek? Det måste väl även du hålla med om?

Och ännu några saker bäste Torbjörn Ek.

För det första: I Finland har en krog eller nattklubb rätt att välja sina gäster. Kanske det fanns någon orsak till just du inte kom in? Gnällspikar får ofta kalla handen.

För det andra: Enligt Finsk lagstiftning bör nattklubbar vara stängda senast kl 4.00. Om du försöker ta dig kl 3.00 på en överfull nattklubb kan du vara säker på att misslyckas. Journalist eller inte. Jag kan även passa på att upplysa dig om att serveringen slutar 30 min för stängningsdags.

Som tack för dina skriverier tappar TheArk ännu en röst. Det var det säkert värt? Eller hur Torbjörn Ek...
natalie
11 maj 2007, kl 14:07
well aren't you cheerful and loving towards your neighbours... maybe you should clean your eyes or buy some new glasses so that you could see that the contest is going strong and arrangements working very well!
Hulken
11 maj 2007, kl 14:12
Detta är så OTROOOOLIGT svenskt, pecis i samma anda som en viss herr Anrell! Hur många gånger har inte svenska besservissers hånat finska arrangemang (spec. inom idrotten) för att senare hylla motsvarande svenska arrangemang trots 10-faldigt större fadäser.
Mickey
11 maj 2007, kl 14:20
Nattklubbarna har inte öppet dygnet runt i Finland. Detta är inget fiasko tycker jag.
Piia
11 maj 2007, kl 14:22
Roligt att några rader i en blogg kan orsaka krigsrubriker i Finland. Varför läser man svenska Expressen och Aftonbladet som bibeln? Är det bara för Sverige man vill visa att man "duger?".

Svårartade mindervärdeskomplex säger jag. Detta är inte finnkampen kära Iltalehti. Men kul att finska journalister lusläser vad du tycker på din blogg. ;)) Det du tycker får propotioner av flodvågskatastrofen hos vår granne i öst och på dess tidningsredaktioner.
Per Hinttenberg
11 maj 2007, kl 14:28
Tyst nu alla finskar!

Om du fortsätter, the Ark och Torbjörn Ek ska komma och pumpa dina rumpor...och de njuter av det.
Svedupelle
11 maj 2007, kl 14:32
Fiaskot är din yrkeskunskap som journalist.
anonym
11 maj 2007, kl 14:35
Why do you have to act like Sweden is always best and no one comes even near??? I refuse to believe that ordinary Swedes think that YLE has done a bad job, just because Aftonbladets "star-reporter" wasn't allowed in the afterparty. I believe that audience in Sweden enjoyed a good show.

SVT isn't without faults, mind you. YLE did a wonderful job with relatively small resources.
Sandra
11 maj 2007, kl 14:44
Men shit! Bara för att EN person skriver sin egen åsikt, så blir alla finländare tokiga. Vad fan, ni kan ju inte bli sura på första bästa hinder ni möter, eller hur?!? PATETISKT
anonym
11 maj 2007, kl 14:48
Hörni mina finska landsmän. Kyl ner er några grader nu. Det råder ingen tvekan om att SVT ordnar sådana här evenemang bättre än YLE. Melodifestivalen i Sverige är ett mycket större och mer påkostat spektakel än motsvarande uttagningar i Finland. Och övning ger som bekant färdighet.

Och om det stämmer att artisterna inte blev insläppta på efterfesten är det en skandal och ska rubriceras som sådan. Bara så det så...

Men en släng måste jag ge er svenskar: Hur fan kan ni tro att The Arks låt ska klara sig bra? Den är ju omelodiös och tråkig utan like! Dessutom kommer den inte från ett östeuropeiskt land, ju...
anonym
11 maj 2007, kl 14:50
Akta dig Torbjörn om vi kanske ses nånstans i H.fors på gatan så kan det hända att nån har ett blått öga...

Vi finnar orkar int alltid lysna på svenskarnas tjafs.....ni tror att ni är alltid bätre i allt.
anonym
11 maj 2007, kl 15:37
Vem bryr sig hur ni i pressen småsaker.

Showen igår från ett TV perspektiv var suverän. Första gången Eurovision sänts i HDTV. Gillar verkligen jobbet svenska SpectraPlus har gjort med allt ljuset. Scenen var grym.

Det är första gången för YLE.
Tina
11 maj 2007, kl 15:51
Oj oj oj vilka rubriker du kan skapa i Finland. Kanske ska du ta med allt när du skriver. Varför kom de inte in? Jo för att klockan var för mycket... kanske lite snålt att stänga insläppet tidigt men men dryga journalister tror de kan komma in överallt... det är lika med en del artister (därmed inte sagt att du är dryg)

PS, jag är iofs inte på plats men en kommentar till detta stohej kan jag kosta på mig.

Mvh

FinskaTina
Anna
11 maj 2007, kl 15:52
Om du kanske skulle koncentrera dig på att försöka vara en riktig reporter istället och rapportera om vad du är utskickad att bevaka! Och om du inte lyckas fylla dina blogg-metrar med det tycker jag du kunde granska SVTs kommentator Luuk istället! Trodde inte det var meningen att kommentatorn var där för att så fort möjlighet ges vara ful i mun och driva med alla länders bidrag. Varken roligt eller snyggt!
anonym
11 maj 2007, kl 16:09
Det verkar som om du skulle behöva läsa på lite grann om finsk lagstiftning. Nattklubbar får inte hålla öppet längre än till kl. 4 och man får inte heller släppa in mera folk efter kl. 3!
Annika
11 maj 2007, kl 16:18
Jag tycker att vi finländare har all orsak att ta på näsan över dylika kommentarer. Okej, kommentaren i fråga gällde inte arrangemangen som helhet utan vissa frågor gällande arrangemanget, men det är inte det det handlar om i det här fallet.

Det som finnarna med all rätt blir irriterade över är den otroligt arroganta och översittande inställning svenskar och då speciellt svenska journalister har gentemot allting Finland gör. Jag kan inte förstå varför man inte kan förhålla sig lika positivt till vårt land som man gör till tex Norge och Danmark, vilka man alltid klappar i ryggen. Vartenda arrangemang som ordnas i Finland blir direkt dissat av svenska journalister. Och jag tycker inte att de i allmänhet brukar dissa andra länder lika mycket utan speciellt oss.

Kan ni inte unna oss någon framgång utan kritik och utan att förlöjliga allting som händer i Finland och som uppmärksammat internationellt. Vi har varit en del av ert land i flere hundra år, och vi borde ju vara som goda grannar, men istället verkar det som vi vore värsta fiender. Om jag får säga min åsikt så är det speciellt Aftonbladet och dess journalister som alltid har en sådan här inställning. Kanske jag borde hålla mig till de finlandssvenska tidningarna istället, vilka har en högre standard.. Hur sällan jag än läser Iltalehti och dylika skräpblaskor i Finland så hindrar det inte mig från att lyfta på hatten för att de aldrig klagar och kastar skit på svenska arrangemang. (I alla fall inte vad jag sett).

Vart jag vill komma med mitt inlägg är att jag som finlandssvensk som brukar vara stolt över mina rötter i Sverige långt tillbaka i tiden och över mitt språk, för tillfället faktiskt skäms!

h/ Arg finlandssvensk, som tänker läsa Iltalehti nästa gång!!!
getalife
11 maj 2007, kl 16:27
Haha r u for real? solve the three world countries problems instead, dont cry over a fu*kin beer.
Stefan
11 maj 2007, kl 16:33
Var ett väldans liv på er finnar. Får folk inte ha personliga åsikter utan ni slänger spydigheter över hela Sverige. Jag tycker showen var helt ok, inte sämre än någon annan anordnar den. Jag tycker YLE sköter detta prima, man får ha i baktanke också att det är första gången Finland annordnar ESC och då kan det förekomma små fel i bakgrunden. Huvudsaken att showen som visas utåt fungerar som den ska och det har den gjort hittills.

Dock måste jag säga att alla kommentarer ni finnar skriver här är pinsamma, att dra alla svenskar över en kam för en persons åsikt. Ni verkar inte fatta medias uppgift är att väcka intresse och skapa rubriker, applåder till bloggaren som med sina åsikter skapat så stora rubriker i Finland.

Som sagt det är en persons åsikter som speglas i bloggen, inte Sveriges och svt:s

Funderar att starta en blogg själv om en persons åsikter kan skapa så stora rubriker i Finland, har ni nyhetstorka därborta eller?
Diva
11 maj 2007, kl 16:49
Jag fattar att Finnarna är upprörda men det får finnas måtta. Att inte rösta på Sveriges bidrag som man tänkt innan pga att en person utryckt sitt missnöje är väl inte artisternas fel? Se till musiken istället för alla små petitesser runt omkring. Så ni Finnländare som tänkt rösta på Sveriges bidrag innan, gör det då, skit i vad EN person skrivit i en BLOGG. Bloggar är personliga åsikter, inget annat, ni har nog missförstått detta med bloggande...
Muumin
11 maj 2007, kl 17:05
Haha, han jobbar på aftonbladet och får igång detta. Ja tolka det hur du/ni vill.
Pernilla
11 maj 2007, kl 17:51
Jag blir uppriktigt irriterad när jag läser vissa av kommentarerna här! Så bara för att en svensk journalist uttrycker sin åsikt ska det bli något slags påhopp på hela svenska folket? "Ni svenskar" är alltid si och så och gör alltid si och så. Snacka om generalisering. Och folk som säger att de inte längre ska rösta på Sverige pga det här...herregud säger jag bara...
herr nilsson
11 maj 2007, kl 18:13
Det kan tyckas kostigt för svenskar att finländare reagerar så start på vad en kvällstidningsreporter från Sverige skriver men vad ni måste förstå är att en stor del av alla finlandssvenskar faktist tar del av svenska medier lika mycket (om inte mer) än finska pga. språket.

Jag inser ju såklart att Torbjörns åsikter inte gäller för hela svenska folket samt att han knappast helhjärtat menar varje ord, men försök förstå att det efter många år av hackande på Finland börjar svida lite.
anonym
11 maj 2007, kl 18:30
hehee.. roligt att läsa alla kommentarerna.

Har själv varit flera gånger till Euroclub som ordnats denna vecka på Gamla studenthuset. och de har alla varit succé.

Det som skribenten inte kanske tänkte på var att 1800 personer var inbjudna till gårdagens efterfest, och clubben får ta in max 1200pers. Är det fullt så är det fullt. Och dessutom tror jag det nog skulle vara värre press att den officiella eftefesten tänjer på lagar för göra jornalister nöjda!

Beröm åt säkerhetspersonalen att de sköter sitt jobb ypperligt!!

Dessutom måste jag påpeka att Herreys surprise konsert på efterfesten var en vinnare!!
Timo from Helsinki
11 maj 2007, kl 18:36
"Jag blir uppriktigt irriterad när jag läser vissa av kommentarerna här!"

Well, form a committee for your hurt feelings! Of course we Finns flood a website with comments if you some random jive-ass Börje from Sverige starts critizing us!

PS. Don't take it so seriously :)
Q
11 maj 2007, kl 18:44
I've been read all writings now and made interesting notes. While some finnish writers are against for Tjorbjörn, even you swedish people do the same. And that's not a surprise.

ESC is focused about to us, normal civil people, not to the prefessionals and non professional journalists. They have a own job. Writing reports and news about the happenings to us, not partying all night long in the restaurants.

ESC is show business and glory. It's not a some kind of rocket science or that kind of thing.

In Finland we have rules and law about the closing time of restaurants. If bar or pub closing time is 3:30 it means that no one can not walk inside the bar after 3:00. Even you are mr. George fckng Bush.

I agree those comments about mr. Tjorbjörn condition at 3:24. Have you really been in your mind at that time mr. Ek?

YLE is made lot's and lot's of work about this whole contents and they use many, many professionals abroad in europe even in sweden. Your professionals. Have you ever read about that?

One and only thing you'll should do is apologize.

Am I right?
johnnyrocker
11 maj 2007, kl 18:54
haha WTF, majoriteten som kommenterat här lär ju vara finlandssvenskar och finnar hahaha
Minna
11 maj 2007, kl 19:17
Oh boy oh boy.

jag kan väl bara småle åt den uppenbara avundsjukan. vi finnar är superstolta över vår otroligt fina scen, superduktiga artister och bedårande vackra programledare. Vi har helt enkelt överträffat alla tidigare ESC med den otroligt fina hartwall arenan och glada volontärer som ställer upp. med ett leende på läpparna sätter sig dom stolta finländarna framför tv:n eller i hartwall arenan och ser på ESC, precis så som vi vill ha det och precis så som det skall vara! Underbart att allt har flutit så fint förutom några små incidenter som är oundvikliga. ESC är större än någonsin nu och det är ingen som skulle få det att klaffa perfekt nuförtiden. Sverige vann senast 1999 och då var inte tekniken eller lika krävande och utvecklad, det är 8 år sedan! Finland vann 2006 och sköter uppdraget med glans. Festa loss i den trendiga huvudstaden Helsingfors och njut av alla spännande arranemang som ordnas där! ESC är till för att glädja och man har så roligt som man gör det för sig. Heja Finland!
Johanna
11 maj 2007, kl 19:19
Men kom igen. Sverige påstår sig ALLTID vara bättre än Finland! Why? På vilket sätt skulle Finland vara ett sämre land?

Okej,om ni resonerar som så,att vårt mest talade språk,finskan,skulle vara världens fulaste? So what vilket språk man talar? Helt patetiskt. Och jag tror inte att det är många av er "Swedos" som vet att det finns en HEL del Finlands-svenskar!? Så Finland är inte ett "Finne-land" ! Och jag läste här att en idiot som hade kommenterat att Finland inte kan spela Ishockey.. Jag måste få fråga,Har du ett liv? Ishockey är en SPORT för oss,men det verkar ju fan vara hela ERT LIV!

Angående Eurovision. Avundsjuka är vad detta handlar om. Och Oh,my god,efterfesten? Är det inte den "riktiga" festen som är ESC?

Patetiska Sverige. Väx upp nångång. Ni blir bara utskrattade här i Finland som ni håller på :D
Vera
11 maj 2007, kl 19:21
Äsch då. the ark förlorade just en röst till. sad but true. undrar hur många röster de kommer att bli berövade pga sådana som dej, Ek. väldigt många tror jag.
Patrik
11 maj 2007, kl 19:27
Jag förstår mig inte på Er svenskar! I Finland har vi något som heter alkohol lag. I den står det skrivet att man kan få förlängnin på sitt alkoholtillstånd tilll klockan 03:30 ( i annat fall är det 01:30 som gäller ).

Det står också skrivet i lagen att nya gäster får inte släppas in när det återstår en halv timme kvar av serveringstiden. Jag vill berömma de som inte släppte in eftersläntrarna som inte behagar komma i tid till festen! BRA JOBBAT FINLAND! Jag tycker hela tv sändningen var enormt bra igår och ser riktigt fram emot lördagens sändning i TV!
Bulgarien vinner
11 maj 2007, kl 20:23
Synd med att esten inte kom in men om laget sa att för sent så kan man inte göra något...

Jag skulle ha hoppats mera flexibilitet för det var ju endå en stor fests efterdest det handlade om...

Men att låta henne komma in skulle ha varit straffbart.LOL
folkhemmets spök
11 maj 2007, kl 20:57
WELL MY DEAR SWEDES...AS A SHITSTER OF THE CENTURY I SEE AN OPPORTUNITY TO GET THINGS STRAIGHT HERE BY FACTS - NO OPINIONS OR SILLY INSULT HERE,JUST BITTER EVEN SARCASTIC FACTS.

FINLAND...IF SHE IS SO PHONY AND PATHETIC AS IT SEEMS TO YOU - NOT JUST IN THIS EUROVISION BUT IN EVERY CONTEXT,FIRST I MUST ASK IS THIS PATHETISM ACTUALLY IN THE EYE OF THE LOOKER OR A SIGHT OF AN POOR SELF-IDENTIFICATION?

WHAT IT WILL MAKE OUT OF SWEDEN WHEN COMPARING SWEDISHNESS AND YOUR MERITS TO SUCH A POOR COUNTRY AS FINLAND?

YOU MUST HAVE A HUGE COMPLEX THERE SISTERS AND BROTHERS,EVEN THIS AIN'T NOTHIN WHEN COMPARING TO YOUR WORLD-FAMOUS DILEMMAS (YOU KNOW WHAT THEY ARE,EVERYBODY ELSE KNOW THEM TOO ;)).

ACTUALLY IT SEEMS THAT SWEDISH ATTITUDE AND CULTURAL THINKING HAS ALSO A POOR COMPLEX CALLED FINLAND?

IN HISTORY (IF YOU HAPPEN TO KNOW SOME FROM SCHOOL)YOU "MANAGED" TO LOSE FINLAND TO RUSSIA.FINLAND TOOK ITS INDEPENDENCE,SURVIVED THE 1939-1945 WAR WITH 70,000 SOLDIERS AGAINST 2 000 000 RUSSIANS DURING THE 2nd WORLD WAR (BTW,WHERE WERE YOU BACK THEN ???)

WHO CARES BUT CALL IT SISU :)

TODAY? FEMALE PRESIDENT + GREATER PART ARE WOMEN IN THE GOVERMENT,EQUALITY BETWEEN SEXES IN WORKING LIFE AND BUSINESS CAREER (HO HUM,YES WE KNOW SWEDEN)- MOST E D U C A T E D COUNTRY IN THE WORLD (SORRY FOR BEING SUCH A UNGRATEFUL "LITTLE BROTHER") - MUSIC INDUSTRY'S TOTAL DOMINATION OVER THE SWEDISH (NIGHTWISH,THE RASMUS,HIM,...,YOU NAME IT),THIS EVEN AT THE EUROVISION;THE ZERO POINTS-FOREVER-POOR-FINLAND TOOK IT ALL BY ALL-TIME RECORD OF TOTAL 292 POINTS (SAME THING AT THE SEMI-FINAL) - THE RICHEST EUROPEAN COUNTRY - SECOND HAPPIEST PPLS IN EUROPE RIGHT AFTER THE DANISH (SAYS THE AMERICAN RESEARCH) - TOTALLY SELF-ESTEEMED AND SELF-SURE NATION IN WHITE AND BLUE - EVEN YOU SO MUCH LOVE TO THINK THE VERY OPPOSITE MAYBE TO FEEL BETTER IN YOUR FAMOUS MISERY.

KISS THIS BUT N O T TOO SERIOUSLY MY DEAR SWEDES :) H: LILLEBROR WITH BIGGER JÄVLARANAMMA
anonym
11 maj 2007, kl 21:10
Heder åt portvakterna som gjorde sitt jobb. Problemet var ju att showen tog så länge med presskonferenser osv. Och eftersom vi kör östeuropeisk tid i Finland så hann tydligen inte alla artisterna i tid till efterfesten. Det skall man väl inte skylla YLE för trots allt...

Men själva showen var lyckad tyckte jag. Till skillnad från uttagningarna i Finland så hade man för en gångs skull lyckats få till ljussättningen så att artisterna syndes. Kanske lite konsulthjälp från SVT har använts trots allt?

Och progrmaledarna var mindre pinsamma än jag hade befarat. Visserligen artikulerade Jaana (damen) lite väl TYDLIGT och lät lite skrikig ibland när hon betonade slutet av meningarna. Men överlag en godkänd insats. Får se hur det går när hon ska referera poängen på franska på lördag.

Angående antagonin mellan svenskar och finnar så finns det väl inte mycket att tillägga. Vi finnar kallar svenskarna för bögar och ni svenskar tycker att vi finnar är töntar. Så har det alltid varit och det kommer inte att ändra i en hast. Onödigt att jaga upp sig över en sån sak.

Jag kommer inte att rösta på Sverige, men det beror på att jag inte gillar låten. Sådeså.
anonym
11 maj 2007, kl 21:25
Hehe. Nr 148 där tar väl ändå priset. Kriget mellan Ryssland och Sverige 1808-1809 är superrelevant i denna diskussion. Liksom också vinter- och fortsättningskrigen.

Vi finnar har en tendens att fästa stor vikt vid vad andra länders folk tycker om oss, även om de flesta av oss inte gärna medger det. Får vi kritik reser vi ragg direkt. Därav dessa rabiata inlägg.
alltid ett nickname
11 maj 2007, kl 21:46
Ja, när alla andra fäller kommentarer om detta blogginlägg, vill jag säga mitt.

Jag tittade på ESC-semifinalen igår och jag tyckte det var väldigt bra; annorlunda "vykort", snygg scen och grafiskt kul tema.

Nu tänkte jag rikta mig till alla upprörda finnar som sagt sitt om saken: Självklart finns det folk som ogillar vad som görs. Men vad är det att ta åt sig av? Spelar det någon roll vad en bloggare tycker om en viss sak? En bloggare! Var stolta för allt som var bra, vilket var det allra mesta. Och jag tror de flesta invånarna i Europa tyckte det var bra ordnat, inklusive oss svenskar, eller som en del tycker ”självupptagna, klagande besserwissrar”.

Dessutom vill jag säga att jag tycker ni är väldigt duktiga på svenska, felfritt. Men dock verkar ni ha mindervärdeskomplex gentemot Sverige, några av de finska inläggen talar om att svenskar klagar, vad gör finnarna i dessa inlägg då…

Jag längtar att se finalen!
pöö
11 maj 2007, kl 21:52
nu börjar ni klaga att han inte klagade om yles esc utan bara om efterfesten men hur fan hör kommentaren "Varför får inte SVT alltid arrangera Eurovision Song Contest?" hit då ? om det bara gällde en efterfest vilken bara följde lagen hur fan skall yle ha något att göra med saken? det är faktist första gången vi arrangerear något så stort och jag tycker vi har lyckats bra. får se hur det ser ut i sverige om ni är så mycket bättre. och vad som gällde årets 2005 vm då journalisten klagade om vädret, så vad fan kan vi göra åt vädret i finland ? det är inte alltid sånt här väder här och får jag gissa att det regnar i sverige med ? haha, t.om era översvämningar och elbrott skall ni inte säga något om finlands väder/regn.. det kan vi inte göra något åt. önskar bara att ni slutar och hackar ner finland hela tiden
Esmeralda
11 maj 2007, kl 22:17
Gnällspik! Heja Finland!
Pernilla
11 maj 2007, kl 22:41
Om vi svenskar nu alltid hackar på Finland så mycket och inte tycker att något ni gör är bra...varför fick då Lordi vår 12:a förra året?

Vi VILLE att ni skulle få anordna ESC i år och jag och många andra blev överlyckliga för er skull eftersom ni aldrig vunnit och för att ni hade den klart häftigaste låten.

Förstår inte varför detta ska bli något slags "krig" mellan finska och svenska folket. Speciellt inte för en sådan här sak.

Jag tycker mycket om Finlands bidrag i år också, och jag tycker att de finnar som tycker om Sveriges bidrag inte ska låta bli att rösta på det bara för det här. Jag menar, det ska väl ändå handla om huruvida musiken tilltalar en? Eller har jag missat något?

Nä, jag tycker verkligen att detta har gått till överdrift...
Helmer
11 maj 2007, kl 23:13
HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!!!!!!!
!!!! INTE IGEN!!!!!!

"Dessutom vill jag säga att jag tycker ni är väldigt duktiga på svenska, felfritt."

FINLANDSSVENSK
=SVENSKSPRÅKIG=HAR SVENSKA SOM MODERSMÅL(MAMMAS TUGG)(VANLIGTVIS ÄR OCKSÅ PAPPAS TUGG SVENSKA)OCH BOR (eng. "lives")OCH HAR ALLTID BOTT I FINLAND!!!!!!!!!!!!!!!! FÖDD SVENSKSPRÅKIG, HAR GÅTT HELA SKOLAN PÅ SVENSKA (JA! I FINLAND!) FINSKA HAR JAG MED DISKUTABEL FRAMGÅNG FÖRSÖKT LÄRA MIG I SKOLAN, MEN DET ÄR ETT FRÄMMANDE (INTE UTLÄNDSKT...) SPRÅK FÖR MIG! Blev med nöd och näppe godkännd i studentexamen p.g.a. "det första främmande språket", finska. Matten var lätt för den (och alla andra ämnen) var inte på finska utan på mitt MOOOODERSMÅÅÅÅÅÅÅÅL!

Kors
näs, världens SVENSKASTE kommun ligger i Finland (ja, jag vet att det också finns ett Korsnäs i Sverige).

Har vistats en hel del i Sverige men har aldrig fått någon att fatta att Finland har två officiella språk. Antar att det inte lyckas nu heller... Trägen vinner inte alltid.

morjens
Pia
12 maj 2007, kl 00:13
Nu har jag läst igenom bloggen från och med gårdagskvällen. Jag tycker det är trist att läsa Torbjörn Eks negativa kommentarer om YLE:s arrangemang pga problemen med efterfesten. MEN, jag tycker det är minst lika trist att läsa många finländares kommenterarer här.

Jag tycker YLE gjort ett jättebra jobb, så långt en vanlig medborgare kan se, och man önskar ju själv som finländare att det ska gå bra på alla sätt, inklusive vädret, så att folk kan få en bra bild av Finland.

I ett sådant jättearrangemang som ESC är nuförtiden, vore det konstigt om varenda detalj fungerade perfekt. Det är beklagligt att ljudet från genrepet inte fungerar i presscentret och att det blir problem med efterfesten är också trist. Att komma in på en fest klockan 3 är vanligtvis mycket sent, men med tanke på hur sent ESC slutade, är det inte så sent. Jag förstår att folk var uppretade över att inte komma in, men missen här var inte att inte släppa in folk (som någon skrev har inte YLE makt att överträda lagen), utan att det inte informerats om insläppsstoppet i förväg så alla vetat vad som gällt. Och att man tydligen inte vid dörren förklarat orsaken till att folk inte längre släpptes in.

Det jag tycker är riktigt tråkigt i den här tråden, är att så många finlädare -som helt förståeligt känt sig påtrampade, eller känt att YLE blivit det trots sitt hårda jobb - pratar om "ni svenskar", "typiskt svenskar", "alla svenskar" osv. Klaga på bloggaren, inte på alla svenskar! Visst, det finns andra som förut klagat på Finland och Finlands arrangemang av olika saker, men rikta då hellre ilskan mot dem och inte mot alla svenskar. Att pga Torbjörns blogg skälla på alla svenskar, är lika fel som att skälla ner YLE:s och Finlands hela arrangemang pga nattklubbsgrejen.
Pia
12 maj 2007, kl 00:16
Förresten, du som tyckte det var imponerande att finländarna här skriver felfri svenska: Finland är ju ett officiellt tvåspråkigt land och 6% av befolkningen, ca 300 000 personer, har svenska som sitt modersmål och går då också vanligtvis i svenskspråkig skola.

Glädjande tycker jag är att många finskspråkiga skrivit här i bloggen och vågat använda sin skolsvenska fast den inte alls är felfri - så ska det vara!
Jocke
12 maj 2007, kl 00:58
Nja, måste nog säga att Torbjärn kanske inte fattade vad han pratade om. Eller - vad är faktiskt tråkigast - hade inte kollat någonting före han skrev sin blogg. Tyvärr det är inte så ovanligt bland reporter...
Nod
12 maj 2007, kl 01:13
Men snälla nån...läs vad han skriver, tänk 2 sekunder, och fundera på om det kan ligga nått i det möjligen. Det är dock ett ytterst marginellt problem - om vi ens ska rubricera det som ett sådant. Allting kan inte klaffa till 100%, och det gäller oavsett vilket land det är som arrangerar.

Det lilla jag såg, och hörde, av tv-produktionen såg bra ut - och det är inte heller det som Torbjörn anmärker eller klankar ner på, utan bristen på tydliga och rak information, vilket är a och o när det gäller arrangemang, oavsett storlek.

Så, let's face it, det blev en miss vid efterfesten och det är inte mer med det. Detta kommer man ta till sig, och se till att det flyter bättre idag lördag, och/eller nästa gång detta arrangemang kommer till Finland.

Och ja, jag kommer från Sverige, om det nu har nån betydelse för min åsikt eller liknande.
thomasl
12 maj 2007, kl 11:04
#156:

"Visst, det finns andra som förut klagat på Finland och Finlands arrangemang av olika saker, men rikta då hellre ilskan mot dem och inte mot alla svenskar. Att pga Torbjörns blogg skälla på alla svenskar, är lika fel som att skälla ner YLE:s och Finlands hela arrangemang pga nattklubbsgrejen."

Herr Ek representerar AFTONBLADET, Sveriges största kvällstidning (och tillika - om jag inte är felinformerad - t.o.m. Sveriges totalt sett största dagstidning). Om han bloggar i AB:s regi (och dessutom - likt Linda Skugge - får betalt för att göra det) är det inte riktigt samma sak som om någon anonym svensk gör det. Om hans tidning accepterar påhopp som detta (och Lasse Anrell tidigare, åtskilliga gånger), får det en annan innebörd än om någon "civil" bloggare gör det. Då är det lätt att dra slutsatsen att åsikter som dessa har ett utbrett stöd. Ävenom en och annan kommentar från Sverige visar att ALLA svenskar inte har liknande åsikter, så har nog vissa relativt stor-svenska åsikter också smugit sig in bland kommentarerna.

#159:

"Men snälla nån...läs vad han skriver, tänk 2 sekunder, och fundera på om det kan ligga nått i det möjligen."

Som det redan har påpekats, så är det lagstiftningen som sätter gränser för inträde till nattklubbar. Så är det i Finland, och så är det mig veterligen i Sverige. Nattklubbar som tummar på reglerna, kan mista sina utskänkningsrättigheter om de bryter mot lagstiftningen. Hur många gäster tror du nattklubben skulle ha om de endast fick sälja lemonad?

När det gäller de övriga klagomålen - rörande ev. smärre tabbar i arrangemangen - herr Ek för fram, torde de inte ha väckt någon speciellt stor uppmärksamhet om de framförts SAKLIGT. Problemet är t.ex. följande fras "varför får inte SVT alltid arrangera ESC" (eller detta om att ta in konsulter från SVT, som indirekt antyder, att SVT är BÄST, annars kunde väl konsulter från annat håll också anlitas, eller?). Om dessa ingredienser inte funnits (och om herr Ek hade så mycket intelligens, att han tagit reda på varför dörrarna stängdes kl. 3), så hade det inte blivit närapå lika mycket uppståndelse. Men givet dessa ingående element, så blir detta inlägg bara ett Anrellskt, överlägset, nedsättande, självgott angrepp. Och sådant förekommer för mycket i AB.
thomasl
12 maj 2007, kl 11:13
När nu Anrell, den godmodiga svenska reportern, med ögonen öppna för nya intryck utifrån (urtypen för en svensk alltså ;-)) fördes på tal, här är hans sedvanligt "sakliga" kommentar om ESC (från AB 12.5.):

"Ola Salo möter Vitryssland i kväll. Hur det går? Det skiter jag i. Sorry, Ola, schlager-EM är numera bara ett bisarrt öststatsjippo i bad taste. Vitryssland är sämst. Tacka vet jag gamla hemvävda schlager-SM."
Helt rätt att klaga!
12 maj 2007, kl 11:18
"Klaga på bloggaren, inte på alla svenskar! Visst, det finns andra som förut klagat på Finland och Finlands arrangemang av olika saker, men rikta då hellre ilskan mot dem och inte mot alla svenskar."

Jounalisterna representerar folkets röst! Inte kan ALLA människor uttrycka sig offentligt utan några få som jobbar inom media...

Ps. VM-fridrott i H:fors var Hellsinki med alla fel; mat väder arrangemant, publik, medan Göteborg var VÄRLDSBÄST! Detta enligt SAMMA jounalist; Anrell i Aftonbladet...

Om man söker fel hittar man, om man söker ljuspunkter hittar man (om än mycket överdrivet om Göteborg...)
anonym
12 maj 2007, kl 11:30
hmm, vad är viktigare, pressen på efterfest eller själva tävlingen? OCH jag tror nog att SVT även gjort sina tabbar. Ex då Sverige ordnade ESC fick inte Finlands Bidrag med Nina Åström ha de scenkläder hon ville, för de dög ej för SVT:s arrangörer. Bara att köpa nya.. Och inte meddelades det i god tid innan heller. Är det minutiös planering?
anonym
12 maj 2007, kl 12:26

"Herr Ek representerar AFTONBLADET, Sveriges största kvällstidning (och tillika - om jag inte är felinformerad - t.o.m. Sveriges totalt sett största dagstidning). Om han bloggar i AB:s regi (och dessutom - likt Linda Skugge - får betalt för att göra det) är det inte riktigt samma sak som om någon anonym svensk gör det. Om hans tidning accepterar påhopp som detta (och Lasse Anrell tidigare, åtskilliga gånger), får det en annan innebörd än om någon "civil" bloggare gör det. Då är det lätt att dra slutsatsen att åsikter som dessa har ett utbrett stöd."

Det är ändå inget anledning att generalisera och börja kritisera hela svenska folket! Då får man rikta sin kritik mot tidningen/bloggaren.

Sedan håller jag, som privatperson, i och för sig med om att organiseringen såsom det beskrivs verkar varit bristfällig på sina ställen. Men det hade jag tyckt också om samma sak skrivits om tex SVT.

I övrigt tycker jag, ur mina lekmanna-ögon sett, att själva produktionen varit mycket bra. Scenen är väldigt snygg och ljudet är toppen (bättre än SVT:s i den svenska melodifestivalen). Det tror jag är den allmänna uppfattningen hos de flesta som såg semi-finalen. Men då det gäller själva arrangemanget kring det hela har man ju inte mycket annat att gå på än vad som rapporteras, så det kan man ju som privatperson inte uttala sig om.
thomasl
12 maj 2007, kl 13:18
#164:

"Det är ändå inget anledning att generalisera och börja kritisera hela svenska folket! Då får man rikta sin kritik mot tidningen/bloggaren."

Det tycker jag de flesta gjort, men det oaktat representerar AB i viss mån (+ den övriga pressen, där man nog ser liknande tendenser också) DET SVENSKA FOLKET som helhet. Det är s.a.s. deras röst. Och som sagt, vissa neandertala svenska kommentarer här, visar väl delvis att "budskapet" har nått fram.
Wassa
12 maj 2007, kl 13:27
Oj oj, stackars lilla gosereportern slapp nästan inte in, stackars liten då - bli då upprörd bara för att pressen har lite problem, personligen ser jag inte pressanställda som några vip:are - bara helt vanliga fåniga typer - och om nu en eller annan reporter har problem är väl inte det hela världen eller?

Jomen då ska man ta till brösttoner och kräva att ens eget lands television skulle få ordna arrangemangen.... Lätt ordnat hörra, se till och vinn då för f¤n...
anonym
12 maj 2007, kl 17:18
Varför måste du klaga hela tiden? Jag trodde att ESC är en trevlig sak.
bengt-åke
12 maj 2007, kl 20:34
Hockey-fiaskot!

Shame Sweden!You should consulate FINNISH Ice Hockey federation if you want to make it in next year to the final.
JMK
13 maj 2007, kl 06:49
Typiskt oss finnar att bli så upprörda över lite svensk kritik. Förvisso var det tillspetsat av Torbjörn att tala om att ta in svenska konsulter nästa gång, men inte ska vi nu förvänta oss idel lovord heller? Finnar talar om Sveriges komplex utan minsta självironi, lite i samma stil som uppretade svenskar som klagar på grannröster under ESC.
Haha
13 maj 2007, kl 10:18
Ni svenskar är så patetiska att man inte kan annat än skratta åt er!
Linda
13 maj 2007, kl 10:59
jag vill se Torbjörn svara på inläggen, skulle vara intressant!
Torbjörn
13 maj 2007, kl 14:45
Linda: Det är svårt att svara på över 170 kommentarer. Efter att ha läst igenom de typ 130 första svarade jag med ett nytt inlägg, det kan du läsa här:

http://blogg.aftonbla...
grese
13 maj 2007, kl 12:28
förstår inte varför svenskarna skall vara så avundsjuka direkt det går bättre för något annat land än dem själva... alltid ska ni gnälla på något! ni måste vara det suraste landet i världen! väx upp sverige! tänka säg.. Finland kom bättre i både schlager och hockey vm:) det måste väl ta ganska hårt va?
Kirsi
13 maj 2007, kl 20:51
Herreguud, Sverige...ta det lugnt! Kom ner lite på jorden nu och svalka era känslor en bit. Det är inte ofta man ser er vara objektivt och vänligt sinnade (och utan cynism) till alla andra utanför Sverige. Det ni borde lära er är att allt inte kretsar kring era traditioner, er musiksmak och era åsikter. Låt andra människor runtom i världen ha sin smak och sina åsikter...men framför allt: lär er mer tolerans och respekt för det som inte liknar svensk stil! Jag vill verkligen inte sitta här och överrösa med en massa gnäll, men himlar vad ni är omogna i ert sätt att se på saker och ting! Här kommer man tillbaka till Sverige efter 8 år i Finland och vad hittar man: en nation som är lika intolerant mot andra nationaliteter som någon annan. Ni kanske inte ser det, men jag har sett det genom mina utländska vänner som är bosatta i Sverige. Ni som inte kan förstå att världen är större än Skandinavien, jag kan bara tycka synd om er för er inställning utvecklar inte er och landet. Var lite mer öppenhjärtiga och ta inte er själva på så stort allvar.
g kronlund
14 maj 2007, kl 21:36
Sverige ska väl inte ha monopol på allting heller. Finland kan arrangera både idrottstävlingar och andra tävlingar lika bra som Sverige! Dåliga förlorare är vad ni är! Ta nederlaget som en man.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Här får du allt skvaller du behöver från Melodifestivalen. Tobbe Ek är Aftonbladets schlagerreporter på plats i kulisserna.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close