Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Jag är kvinna jag kan inte vinna

"Det blir så himla fånigt när framförallt kvinnor framhäver att "amen jag klipper gräset när han lagar mat". Då har man redan där konstaterat att ooh jag gör MANLIGA saker och han gör KVINNLIGA. Och då är vi tillbaka på ruta ett igen, för då kommer kvinnor alltid att uppfattas som "duktiga" när vi skruvar, spikar och lagar punkan, samtidigt som mannen blir "duktig" när han lagar mat och läser sagor för barnen.

Jag håller verkligen med Åsa: Historielöst!"

Svar: Det spelar ingen roll hur jag gör. Om Joachim bär pellets och jag bakar bullar så är det fel. Om Joachim köper färs och gör egna köttbullar medan jag sitter i soffan så är det fel.

DET SPELAR FÖR HELVETE INGEN ROLL HUR MAN GÖR.

Och så undrar ni varför man inte vill kalla sig feminist.

Därför att det är ett evigt bjäbbedibjäbb på könstruten och jag orkar inte lyssna.

Jag har inte tid, lust eller ork att varje dag tänka på om jag är jämställd eller inte.

Jag nöjer mig med vara säker på att Joachim tycker att vi har samma värde, för barnen, på våra jobb och när det gäller beslut som ska fattas inom familjen. Och att våra barn inte tänker; "Nu gör pappa köttbullar, så konstruerat, så krystat" eftersom det bara är Joachim som gör köttbullar.

28 kommentarer Skriv en kommentar
Lilla Anna
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/3156
26 mars 2009, kl 10:42
Jag är Människa först och främst. En kvinnlig människa kanske man kan säga.

Jag orkar inte heller fokusera på allt jämställdhetsbjäbb.

Jag har aldrig haft fokus på att jag är kvinna och därför kanske blir förfördelad.

Jag kör på efter mina förutsättningar och har klarat mig alldeles utmärkt på det. Fokuserar man på problem får man problem... Skiter man i problemen som kanske inte ens finns och bara kör på så brukar det gå bra...
Åsa H
26 mars 2009, kl 10:47
Jag är på din sida Malin! Du har rätt i att det spelar nog ingen roll vad du säger... Om du håller med, försvarar dig eller ger exempel, vilket du än väljer är det tillgjort enligt vissa. Huvudsaken är väl att man själv vet att man har ett bra förhållande där man gör det man tycker om att göra, är bra på och att man MÅR BRA!! Jag är för jämställdhet men är inte feminist.
26 mars 2009, kl 10:49
Easy now alla. Det är bara något som är ganska tråkigt, att man får applåder så fort man gör något manligt, för att manligt = bra. Vi kan bara bli bättre, speciellt genom att lära oss "manliga" skills. Vinner gör man väl då man gör en syssla, oavsett om den är manlig eller kvinnlig, UTAN att reflektera över OM det är manligt eller kvinnligt. Och då man gör det av egen vilja.

Btw, folk som vill kalla sig för humanister istället för feminister är ganska dumma. Humanism är något helt annat.

PEACE!
Karin
26 mars 2009, kl 10:54
JAG HÅLLER MED!! Feministbegreppet blir så otroligt pretantiöst och det går fanimjel aldrig att göra rätt, precis som du skriver. Då kan man lika gärna skita i att betitla sig något och istället leva sitt liv med de värderingar som du och Joachim redan har.
elisabeth
26 mars 2009, kl 10:56
jo men jag minns att du ett tag skrev inlägg om barbiesar och döttrar: det ÄR tjatigt och jobbigt, men det är det att leva också.

Man behöver inte tjata om det hela tiden. Men man kan konstatera att olikheter finns och varför de finns. OCH att det inte är så himla bra för män heller. INgen tjänar direkt på vår machokultur. Stephan Mendel-Enk har sagt det bättre än jag någonsin kan: läs honom.
Carre
26 mars 2009, kl 11:13
AMEN! =)
Malin
26 mars 2009, kl 11:18
Tack!
Carin
26 mars 2009, kl 11:48
Och att våra barn inte tänker; "Nu gör pappa köttbullar, så konstruerat, så krystat"

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHA!!!!! Jag skrattar högt! Det roligaste jag läst på länge! Heja dig Malin!!
Fredrik
26 mars 2009, kl 11:52
Du har så jävla rätt. Spelar väl ingen roll vad man gör i hushållet? Om det är "manliga" eller "kvinnliga" saker. Huvudsaken är att man hjälps åt! Sen alla dessa Elitfeminister som ska gnälla på allt hela tiden. För fan skärp er!
Åsa
26 mars 2009, kl 12:07
Det handlar inte om att göra köttbullar. Det handlar om att kvinnor inte haft rösträtt. Att män fram till mitten av 60 talet kunde våldta sina fruar utan straff. Det är allvar. handlar inte om pellets. Inte om att det inte spelar någon roll vad du gör. Det du gör är en följd av att andra kvinnor slagits för din rätt att göra det. För Joakims rätt. jag fattar inte att det är så svårt att förstå att det finns någon att tacka för att man är fri. Det är självklart för mig att se detta sammanhang, detta samband. Därför kan jag inte svara nej på frågan om jag är feminist. Jämställdhet handlar om så mycket. Om kampen för jämställdhet går framåt med den fart den har i dag så tar det 150 år innan vi är jämställda. Det finns så många områden där det brister och det är allvarligt och viktigt. Det handlar inte bara om mig i mitt hem. Det handlar om alla kvinnor. I vårt samhälle. Dicn flickor när de växer upp.
Sandra
26 mars 2009, kl 12:13
Oh suck!!!!

Kan man inte bara fa gora som man sjalv vill inom sin familj. Bara alla ar nojda och glada sa ar val anda det det viktigaste???

Sluta klaga pa Malin. Hon har en underbar familj dar alla ar lyckliga och om det ar hon eller Joachim som bar in pellets eller lagar mat spelar val anda ingen roll. DE HJALPS AT! Det ar det man gor och det man ska lara sina barn, inte vilken syssla som bara stor och lilla far gora medans Lasse far gora en annan.
Carina
26 mars 2009, kl 12:39
Go Malin!!
C
26 mars 2009, kl 12:46
Problemet med att kalla sig feminist eller inte är ju att det finns en jädra massa olika sorters feminism, och att det är de rabiata, militanta som skriker högst(inget unikt för feminismen).

Grundtesen hos de flesta feministiska inriktningar brukar ändå vara att kvinnan har varit och i vissa fall forfarande är underordnad mannen, och att detta bör ändras.

Vi kan ju tycka att vi är så himla jämställda i Sverige, men något så enkelt som lika lön för lika arbete klarar vi fortfarande inte av att genomföra.

Det var dessutom inte så fasligt länge sedan som kvinnor i Sverige varken hade rösträtt eller rättsligt skydd, det var till exempel omöjligt för en man att dömas för misshandel eller våldtäkt på sin egen fru! Något som man kanske inte bör glömma bort...
Maria
26 mars 2009, kl 13:33
Brukar inte hålla med dig i alla lägen men detta var jävligt bra skrivet!! Tummen upp för dig.
Karin
26 mars 2009, kl 13:49
Malin, du ar som en frisk flakt. Haller med dig 100%!
Lena med sugfisken
26 mars 2009, kl 13:54
Jämställdhet handlar inte om vad vi gör utan hur vi tänker, tycker jag. Spela roll vem som gör vad, bara det blir gjort och alla parter är nöjda med fördelningen. På min dotters dagis arbetade personalen aktivt genuspedagogiskt. En dag kom personalen med ett förslag att under en dag skulle alla killar ha "tjejfärger" på tröjorna och tjejerna "killfärger". Men då skjuter man ju helt vid sidan om målet. Då befäster man bara att det finns kill- resp tjejfärger. Det blev inget av det, kan jag rapportera! Kan konstatera att det är lätt att navigera fel inom detta område av ren välvilja och ambition. Jag har samma inställning som du, Malin!
Joanie
26 mars 2009, kl 14:07
Men jag fattar inte hur man kan säga sig vara för jämställdhet men inte vara feminist? Är inte det en motsättning? Eller missar jag något? Sedan tycker jag att debatten om vem som steker köttbullar eller klipper gräset är fullkomligt ointressant. Jag är helt övertygad om att man kan ha ett jämställt förhållande även om sysselsättningarna är uppdelade enligt traditionellt mönster. Spela roll, liksom, vem som egentligen gör vad så länge som ingen känner att den gör betydligt mer eller har allt ansvar för "Familjen AB" (töntigt, jag vet!) I vilket fall som helst så anser jag att det är intresantare att debattera feminism och jämställdhet ur ett samhällsperspektiv - för då framträder ojämställdheten så mycket tydligare. Och hur ska man kunna föra denna debatt samtidigt som man envist hävdar att man inte är feminist? Samtidigt som man säger att man inte vill ta ordet i sin mun eftersom det är onödigt att sätta en etikett på något så självklart? Men guess what - det är inte självklart. Och det handlar om fan så mycket mer än köttbullestekning och gräsklippning!
bella
26 mars 2009, kl 15:52
Jisses. Det är outbildade stenåldersmänniskor som tycker att feminism är ett tjatigt begrepp. Och såklart inte fattar hur feminism hänger ihop med jämställdhet. Ska vi återinföra slavsamhället också? För som Lilla Anna säger: Skiter man i problemen som kanske inte ens finns och bara kör på så brukar det gå bra...

Visst.

Malin, det spelar visst roll vad/hur du gör.
Jonas
26 mars 2009, kl 16:06
Bravo, Malin!
26 mars 2009, kl 16:15
Det här kan vara det bästa du har skrivit på ett bra tag, för det är så sant - som kvinna kan du aldrig vinna.

Gör du si så är det fel. Gör du så så är -det- fel för snälla nån då!
Anna
26 mars 2009, kl 16:23
Äsch vad ytligt och kort du tänker. Jag tvivlar inte på att du och J har ett jämställt förhållande men så länge könsdiskriminering och värre saker som sexhandel pågår i världen och i Sverige - för guds skull - (chefer som handlar sex av tonårstjejer är ju ett aktuellt ämne) kan man inte säga att "JAG är så jämställd i MITT förhållande så JAG behöver inte sätta en etikett på något som är självklart etc etc". "Etiketten" behövs för att belysa de verkliga problemen (de som inte har att göra med vem som steker dina barns köttbullar). Etiketten har gjort att du har möjligheten att ha ett jämställt förhållande, så klistra fast den i pannan och bär den med stolthet.

Jag har alltid gillat dig men nu är jag besviken.
26 mars 2009, kl 20:25
men orka....va fan man gör det man är bra på..jag råkar vara bra på att både laga mat och klippa gräset...so what...då gör jag det oxå....feminista mig hit å feminista mig dit...
26 mars 2009, kl 20:54
Du har rätt. Ingen idé att försöka ens. Speciellt inte i såna här grejer. Och iallmänhet är det nog svårt för mer kända bloggare för om någon tycker illa om dig sedan innan så kommer de säga emot dig hur rätt du än har
27 mars 2009, kl 03:04
Äntligen någon som satte ord på min syn på jämställdhet. Jag funderade över dig lite när du varit med i debatt för ett tag sedan. Du var inte aggresiv feminist och behövde skrika och hävda dig mot alla. Sen kom jag fram till att du var nog den enda där som inte känner dig hotad av män. Då behöver man inte tänka på vad man gör och inte gör och om det är kvinnligt eller manligt hela tiden.
Lena
27 mars 2009, kl 08:09
Du har så rätt Malin! Detta jämnställdshetssnack gör mig vansinnig. Jag tycker som du, det räcker att man upplever att man har lika värde i sin familj (eller på jobbet, eller var det nu är viktigt för EN SJÄLV)

Love din blogg, när du skriver "på skånska" måste en norrlänning som jag koncentrera mig för att riktigt HÖRA hur det låter!
Maria
27 mars 2009, kl 10:18
Men det är ju ni feminister som skapar detta "problem"! Det är ju NI som sätter etikett på vad som är typiska kvinnliga/manliga sysslor. Ni är bara läbbiga.
För jämställdhet, men inte feminism!
27 mars 2009, kl 14:01
Underbart skrivet Malin. Så trött på alla rabiatfeminister. Kan man inte bara få göra det man är bra på? Utan att tvingas sätta en rosa tröja på lillpojken?
Cicci
30 mars 2009, kl 15:26
Brukar aldrig läsa din blogg men hamnade här och håller med så innerligt mycket. Självklart bör man uppmärksamma orättvisor ibland men det har blivit ett himla bjäbbande på små ungar som inte har någon aning om någonting och mest verkar hitta på och skapa orättvisor!

Härligt skrivet! =)
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.





Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Redaktionschef: Lena Widman

Tf sajtchef: Andreas Aspegren

Close