Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Men snälla rara- del 2

Alkohol är Sveriges heliga ko, alla kategorier. Du kan uttala dig i vilken känslig fråga som helst, ingen, ingen kommer reagera lika starkt som om du drar in på svenskens rätt att konsumera alkohol. Jag minns när jag skrev att alkohol borde förbjudas, vilket sabla liv det blev.

Och så detta med amningen.

Jag blev lite matt när jag såg att det kommit in över hundra kommentarer så jag gick och hällde upp ett stort glas rött för att slappna av.

Nu kör vi.

"Det är löjligt att vi i Sverige går omkring och inte får ta ett glas, när resten av världen gör det och ändå inte har högre procent barn som skadats av mammornas drickande.

Det är på tiden att vi kvinnor inte behöver utplåna oss som människor bara för att vi föder barn och blir mammor
"

Svar: "Utplåna oss som mammor"? Återigen; om du känner att du utplånar dig själv genom att inte dricka alkohol under 9 månader+ 0-24 månader; skaffa inte barn boxlady. Det finns saker som utplånar dig än jävligare än noll alkohol. Nattvak, kolik, såriga bröstvårtor, sprick i snippan osv osv. Att bli mamma är att utplåna sig själv en smula, poängen är att man gör det frivilligt och att det är värt det hela vägen.

"och naturligtvis kommenterar ingen av er om papporna ska få dricka eller inte... inte konstigt att jämställdheten knappt går framåt. VAD är problemet om en ammanda kvinna dricker vin, förutom om hon blir påverkad och inte kan ta hand om sitt barn? (vilket man då kan hoppas att pappan kan göra...)"

Svar: Anledningen till att jämställdheten inte går framåt är att personer som du vägrar göra skillnad på kvinnor och män. Nu handlar debatten om amning. Och i denna ojämställda värld är det bara kvinnor som ammar. Jävla manssvin som inte tar sitt ansvar allvarligt talat.

"Du ifrågasätter att lägga forskningspengar på detta ämne, eftersom slutresultat ej överensstämmer med Din personliga uppfattning.

Om forskningsgruppens slutsats i stället hade stött Dina åsikter?
Hade det även Då varit "bortkastade forskningspengar?""

Svar: Ja, ännu mer bortkastat. Jag antar att det fortfarande spenderas pengar på forskning kring huruvida tobak är skadligt eller ej. Det finns så mycket skitforskning, det är omoraliskt. Och det säger jag i egenskap av ledare för moralmaffian.

"Men är du allvarlig? Tycker du verkligen att de som inte försakar livets goda i onödan, eller för att du säger så, inte ska skaffa barn? Kan du skicka en lista med dina förhållngsregler till mig i så fall och meddela var jag ansöker om ditt tillstånd för fortplantning? :P"

Svar: Jamen så klart. Här är min lista över moralmaffians förhållningsregler:

1. Hitta ditt livs kärlek att skaffa barnet med (detta är det svåraste)

2. Sätt barnets bästa i främsta rummet (ganska lätt)

3. Sup inte, rök inte, knarka inte (också ganska lätt)

4. Älska barnet till döds (jättelätt)

För att ansöka om tillstånd för fortplantning, maila mig på malin.wollin@aftonbladet.se

Sedan har vi en drös kommentarer av typen: "När jag var barn på 70-talet.." "Mina föräldrar.." och "I andra länder"

På sjuttiotalet åkte vi löst i bilarna, folk rökte med rutorna uppvevade och gjorde en hiskelig massa dumheter. Och tänka sig; många överlevde. Det är ju bra. Men det fungerar illa som argument. När jag var liten åkte min barnvagn ner i vattnet och hamnade upp och ner. Jag överlevde, men jag har ingen lust att barnvagnssurfa med mina ungar för det.

Vi lär oss mer, blir bättre människor. I en perfekt värld finns inte alkohol alls. Ska vi börja med att inte ha det i tuttarna när bebisarna suger på dem?

 

 

 

 

 

 

45 kommentarer Skriv en kommentar
Anna
13 mars 2008, kl 13:20
Med din slutkläm så ser jag att du inte fattat vad det handlade om.

ALKHOHOL GÅR INTE ÖVER I BRÖSTMJÖLKEN.

Malin. Läs nu den meningen så många gånger det krävs för att du ska fatta.
13 mars 2008, kl 13:25
"Ska vi börja med att inte ha det i tuttarna..."

och hur hade du tänkt att det skulle komma alkohol i tuttarna? Super du dig redlös så är det fortfarande mindre alkohol i brösten än i vanlig filmjölk. Jag förstår inte hur svårt det ska var att ta in enkel fakta?
malin wollin
13 mars 2008, kl 13:33
Det var mer bildligt talat, mina upprörda vänner.
Broder Tuck
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/21873
13 mars 2008, kl 13:32
Malin, jag älskar dej, ta mej fan.

/Ken
Maria
13 mars 2008, kl 13:36
Fan vad du är nedlåtande Malin. Som någon skrev att du skulle hålla dej till att skriva om bajs för det är det du kan bäst. Jag tror att han/hon skämtade, men det är fan sant. För så fort du ska skriva om något annat, något "seriöst", så kryper det fram att du tycker att du är lite bättre än alla oss andra. Men vet du vad. Ner med näsan ur vädret och slakta den där höga hästen så kanske vi ses igen. Ciao!
Anette
13 mars 2008, kl 13:46
Du är så jävla bra Malin, jag står bakom denna åsikt till 100%.
Anne
13 mars 2008, kl 13:50
En morsa som inte kan låta bli att dricka alkohol under amningen antas ha sådana alkoholproblem att hon förmodligen druckigt under graviditeten också. Vilken mamma kan med gott samvete slurpa rödvin när hon ammar och därmed ta en liten, minimal men ändå risk att utsätta sin bebis för ont? Jo, en mamma med ALKOHOLPROBLEM! Uppfattat?

Gå omedelbums och hälsa på närmsta skola/dagis och träffa barn med alkoholskador och gå sedan hem och häll ut rödvinsskiten i slasken. Heja Malin!
Anna från Karlskrona
13 mars 2008, kl 13:54
Du har helt rätt Malin, självklart ska man inte dricka vin eller dyl med alkohol när man är gravid eller ammar.

Okej, säg att det stämmer att alkoholen inte går ut i mjölken, man ska fortfarande ta hand om barnet...alkoholpåverkad. Det är så jäkla fånigt, varför i herrans namn kan man inte avstå alkohol under den begränsade tiden i livet.
Karina
13 mars 2008, kl 14:02
Kommentar till Anna. Vilken planet finns du pa? Du skriver "Alkohol gar inte over i brostmjolken". Jeeses. Sa fel du har. Foljande information finns att lasa pa www.amningshjalpen.se

Fakta om amning och alkohol:

Mammans mjölk innehåller lika mycket alkohol som det är i hennes blod och påverkar barnet på samma sätt

Ca 30-90 min efter man druckit alkohol finns samma alkoholkoncentration i bröstmjölken som i blodet

Ju yngre barnet är ju sämre hanterar barnets enzymsystem alkoholen, ju yngre barn desto känsligare

Mammans prolaktinrespons (prolaktin är det hormon som bildar mjölk) blir nedsatt. Det blockerar även oxytocinutsöndringen vilket alltså leder till både sämre mjölkproduktion och utdrivningsreflex.

1 glas vin = 3,5 cl starksprit tar ca 3 timmar från det man slutat dricka tills mjölken är "nykter" och för ½ fl vin - 11 cl starksprit tar det minst 6 tim. Givetvis är det individuellt hur mycket man förbränner, det kan ta både lite kortare och lite längre tid. Kvinnor eliminerar i genomsnitt 3 cl/tim.

Man har sett att regelbundet alkoholintag påverkar barnet
Linn
13 mars 2008, kl 14:04
Men man har det väl inte så mycket i tuttarna när man ammar? Jag tror inte man vill dricka några mängder när man har hand om en bebis, för man är ju inte på topp efter tre glas, men som Marie Söderqvist på Expressen skriver idag (och det är nog det enda vettiga hon nånsin har skrivit) så betyder en halv promille i blodet också en halv promille i mjölken. Och då är ju fil mer berusande för en bebis. Jag tror inte att man älskar sin bebis mindre för att man också gillar vin.
Nykter o glad
13 mars 2008, kl 14:19
Jag önskar att alkohol inte fanns, det händer så mycket dumt pga det. Då skulle folk lära sig att både slappna av och har roligt ändå.

Självklart ska man avstå från alkohol när man är gravid eller ammar!
Maria
13 mars 2008, kl 14:23
Malin, du är fantastisk.

Varför är det så viktigt att dricka alkhol?
carina
13 mars 2008, kl 14:44
de e fanimej jäkligt mycket vett i dej. som när jag tvingade min pojkvän att titta på dej i jeopardy "hon e ju smart ju". just de.
anonym
13 mars 2008, kl 14:53
Att man inte får så mycket alkohol i tuttarna är ett faktum kvinnor som Malin ignorerar. Moraliserande går före fakta. Att sätta sig på höga hästar och fördöma andra är viktigare.
Kristina
13 mars 2008, kl 15:01
Helt rätt Malin!

Jag är så glad att jag hittat tillbaka till din sida, det du skriver är så sant så sant!!!

Jag är långt ifrån nykterist men det har varit en självklarhet att vara nykter under graviditeten och om några veckor hoppas jag att jag får amma och givietvis fortsätta vara nykter.

Och JA jag längtar efter ett glas rödvin till min goda köttbit men jag fattar inte hur nån vill sitta och amma sitt barn när man har sitt ansikte 20-30 cm från deras och flåsa vin-andedräkt på dem?

Det är verkligen inte en uppoffring att vara utan alkohol och för er som känner det tycker jag synd om!!!

Vi snackar ju för fan om ett GIFT!
Sara
13 mars 2008, kl 15:09
Alltså det handlar ju inte om att dricka vin eller inte när man ammar, det handlar om att du sätter dig över alla andra och dömmer mammor som inte delar dina uppfattningar. Jag drack inte under ammningen men skulle aldrig moralisera över att andra gör det. Hade jag druckit vin under ammningen hade jag sagt något i stil med "Det är min bebis, mina bröst, min bröstmjölk, min promille och mitt ansvar. Skit i mig och ta hand om dina egna barn istället" Det här är så typiskt svenskt (speciellt svenska småbarnsmammor) att lägga sig i, tycka och uscha sig över hur andra väljer att leva sina liv. Har ni tråkigt eller?
13 mars 2008, kl 15:12
personligen tycker jag att kan mna inte låta bli alkohol de 9 månader man är gravid och kanske ett år efter när man ammar då behöver man inte skaffa barn. Alkohol kan man dricka närsomhelst både före och efter.....*suckar* det är en man som kommit fram till det där va??
Måns
13 mars 2008, kl 15:18
Till Karina:

Om du så super dig medvetslös så kommer fortfarande mjölken att innehålla MINDRE mängd alkohol än filmjölk. Apelsinjuice. Du har samma promille i mjölken som i blodet. För att få procent alkohol i blodet, så hinner du dö först. Förstår du?

Barn ska inte ha fulla föräldrar, men det är en helt annan diskussion.
Elina
min blogg http://blow.blogg.se
13 mars 2008, kl 15:26
Att sveriges befolkning är korkad ibland !. Jag förstår inte hur folk kan säga emot dig i denna fråga utan att skämmas.. Du har helt rätt ! Heja Malin
Emma
13 mars 2008, kl 16:23
Saker jag tycker är värre än föräldrar som dricker MÅTTLIGT med vin under amningsperioden:

1. Föräldrar som kör bil. Fullständigt oansvarigt. Visar att de bryr sig noll om sina barn och deras framtid.

2. Föräldrar som skriker på sina barn. Kan likställas med misshandel.

3. Föräldrar som svär inför sina barn. Borde steriliseras.
GG
13 mars 2008, kl 16:53
En kvinna är ingen curlingmamma för att hon vägrar dricka alkohol under graviditeten eller amningstiden för barnets skull.

Curlingmamma blir man (bland annat) den dagen man inser att man gjort fel när man drack alkohol under graviditeten och/eller amningen. Det dåliga samvetet gör att man gör allt för att bevisa att barnet inte påverkats alls av alkoholdrickandet- man överkompenserar, man blir förlamad som mamma och ger skitungen allt den vill ha.
Anna
13 mars 2008, kl 16:53
Heja Malin! Jag håller fullständigt med dig! Varför envisas med att dricka under denna begränsade tid när man inte till 100% fysiologiskt vet att det är ok? En forskargrupp har sagt ja, flera har sagt nej. Att BÅDA föräldrarna sedan under sen graviditet och småbarnstiden drar ner på sin konsumtion tycker jag är självklart. Varför blir det alltid så här om alkohol? Och ni som tycker att det är hemskt att någon uttrycker sin åsikt på sin egen blogg som det är helt frivilligt att läsa, kanske skulle starta en egen?
Tota
13 mars 2008, kl 17:51
Jag håller med dig till fullo Malin. Jag förstår inte vari svårigheten att hålla sig ifrån alkohol under en period ligger. Kan man inte det så har man större problem..
Fabbemamman
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/11911
13 mars 2008, kl 18:47
Till Karina: Lite basal matematik. Ja, koncentrationen i mjölken blir densamma som i mammans blod. Det innebär att om mamman har 4 promille i blodet (med andra ord död av alkoholförgiftning) är det 4 promille alkohol i bröstmjölken. Promille betyder TUSENDEL. I till exempel en starköl är det 5 procent alkohol, det vill säga 5 HUNDRADELAR. Däri ligger skillnaden och därför är det INTE farligt för barnet att amma även om morsan är stupfull. Det blir inte mer alkohol i brösmjölken än i typ filmjök.

Och nu behöver ingen börja gorma. För jag menar fortfarande att man ABSOLUT INTE ska bli berusad när man har varken små eller stora barn. Jag vill bara poängtera att förbudet INTE kan grundas på att det är farligt för barnet att dricka mjölken. Eftersom det är direkt felaktigt. Däremot kan man ju diskutera om det är lämpligt att dricka alkohol när man har barn överhuvudtaget. Men det är en annan fråga.

Och vad gäller graviditet vet man inte vilka effekter alkoholen har. Gravida ska således sätta korken i flaskan.
Minna
13 mars 2008, kl 18:51
Jag födde alltså barn på 70-talet och tog ett glas vin vid ett par tillfällen under mina graviditeter, detta hade jag inte gjort om jag varit gravid idag och haft den kunskap som finns idag. Men peppar peppar mina nu vuxna barn är smartare än de flesta. Däremot hade jag nog unnat mig ett glas vin vid ngt enstaka tillfälle under mina amningsperioder även idag. För att det inte har visat sig vara skadligt och avstå bara för att avstå nej. Jag tillhör f övr de mammor som verkligen krängt ut och in på mig för mina barn, ställt upp till 100 % och varit curlingmamma. Bland annat minns jag att jag på lunchen cyklade till min sons fritids för att hjälpa honom på med fotbollsskorna inför fotbollsskola för att personalen på fritids inte tyckte det var deras sak. Hela min lunch gick åt och det bli tji mat. Ja, mina barn kan vittna om att jag verkligen gjorde ALLT för dom. Men att avstå för att avstå och kunna känna mig bättre än andra, nej det är inte min sak. Vin, alkohol är inte heligt för mig men äter man en omsorgsfullt gjord middag är vatten lite trist (jag tycker inte om bubbelvatten, inte om mjölk). F övr vet jag mer än de flesta vad alkohol kan ställa till, växte tyvärr upp med en alkoholiserad pappa. Det där alkis eller helnykterist är lite trist, lagom är bäst faktiskt. Det finns vin med endast 8 % alkoholhalt och då blir man faktiskt inte lullig av ett glas.
Minna
13 mars 2008, kl 18:53
Förresten, vi må ha varit "dumma" på 70-alet men faktum är att dagen barn mår så otroligt mkt sämre och våra gjorde. Fråga vilken förskolläare som helst.
Isa
13 mars 2008, kl 19:02
Tack Malin, huvudet på spiken. Alkohol är djavulens piss och borde inte existera. Hur många mord sker det i fyllan? Hur många kvinnor blir misshandlade av sina berusade män? Hur många barn tillbringar kvällar och helger ensamma för att mamma och/eller pappa super? Om man inte kan skippa alkohol när man är gravid och ammar så borde man ta sig en ordentlig titt i spegeln. Vem är det som styr? Alkoholen eller barnets bästa?
Linda
13 mars 2008, kl 20:24
men herreguuud!!

Va fan är det med folk? Varför är det så jä... svårt att hålla sig bort från alkohol några månader av sitt liv. Jag håller med dej, Malin. Skaffa då inga barn, för att skippa spriten är den lättaste och minsta uppoffringen man gör. Fatta det nån gång alla grogghaggor...
Linda
13 mars 2008, kl 20:30
Inlägg nr2: ååå jag blir så jävla trött. TILL ALLA MAMMOR/KVINNOR SOM TYCKER ATT DET ÄR OKEJ ATT DRICKA NÄR MAN ÄR GRAVID/AMMAR!

ÄR DET OKEJ ATT TA EN LITEN SIL ELLER EN BRAJJA OCKSÅ?? GIFT SOM GIFT!

Det MÅSTE ju finnas någon annan dryck som kan kännas okej att dricka denna korta period av sitt liv!

...jag blir galen
Ian
13 mars 2008, kl 20:41
Ha, haa.... på dom bara, you ROCK!!!

Vad är problemet era jäv** losers?? Skulle ni vindrickande ammande mammor tycka att det är ok att era barn röker bara liiiiiite marijuana, hash, crack o.s.v. om forskningen visade att 3-4 bloss i veckan inte påverkade kroppen!? Nja... skulle inte tro det... OCH om så är fallet borde ni nog ansöka om att få adoptera bort ert/era barn till någon med ansvar.

Vad är problemet?? Ge FAN i alkoholen... ja alla droger såklart, under graviditeten/amningen... Hela diskussionen är ju absurd... looooooosers.
13 mars 2008, kl 21:38
Haha..

Tänk på allt man FÅR göra/äta/dricka under graviditet och amning i stället. Det är ju inte HELA VÄRLDEN. Skulle ni vara lika förtvivlade om det var mjölk, juice, banan, pasta, te, hamburgare eller något annat ni var tvungna att ge upp i några månader? Skulle inte tro det!
Minna
13 mars 2008, kl 21:59
Mitt tangentbord är kass, därav missade bokstäver. Att jämföra en liten sil med ett glas vin till maten är verkligen dumt. När det gäller narkotika finns ju även ekonomisk brottslighet och andra saker med i bilden. Vad många det är som inte tror att man kan dricka ett glas vin utan att vara missbrukare, tragiskt med människor med sådan svart-vit värld. Jag kan alldeles utmärkt leva utan vin men ibland förhöjer vin min livskvalité. däremot avskyr jag att vara berusad, har endast varit det enstaka ggr i mitt liv.
Confused Blonde
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/21506
13 mars 2008, kl 22:59
Superbra krönika! Håller med dig till 100% trots att jag inte hittat mitt livs kärlek eller fått barn än =)
sofia
13 mars 2008, kl 23:51
håller med sara..

kan inte alla bara coola ner lite och inte bry sig så mycket om andra...

lev och var glada över era egna liv och val istället!!!
14 mars 2008, kl 00:15
Heja Malin-Moraltant!

Är det för att vi har barn på dagis i samma byggnad som jag tycker likadant?

Jag beundrar dig för att du står upp, tar skiten, står kvar, tar mer skit och sen räcker ut tungan åt alltihop. Det liknar din sambos sätt att spela fotboll och då menar jag i positiv mening.
Anna
14 mars 2008, kl 07:22
Tack Malin för dina åsikter. Detta handlar så mycket mer om att dricka vin när man ammar. Denna debatt handlar om att vi idag inte kan avstå något för någon annan, i detta fall att dricka vin i kombination med amning. Många tycks tro att barn är ett tillbehör som passar bra till bilen, träningsväskan och villan. Så är det inte. Barn är en förmån att få men det är också en jävla stor skyldighet att ta hand om dem på bästa sätt. De som drar in jämnställdshetdebatten i dricka-vin-amma-debatten förstår inte jag hur de tänker. Det är ju mannen som missar något stort!

Hur svårt kan det vara att avstå från vin när man ammar???
AK
14 mars 2008, kl 08:14
Men hallå? Ger ni era barn juice? Fil? Yoghurt eller fruktpuré? Allt detta innehåller ju MER alkohol än vad en vindrickande mammas mjölk gör.

Det är det som Livsmedelsverkets rekommendationer menar - alkoholhalten i bröstmjölken är försumbar och påverkar inte barnet.

Huruvida föräldrar (eller andra som har hand om ett litet barn) borde dricka eller inte är en helt annan sak. Och det har inte Livsmedelsverket ett enda dugg med att göra.
Hm
14 mars 2008, kl 08:26
Ok att det inte blir mkt alkohol i mjölken, men är det nån av alkohollobbyisterna som tar med i beräkningen att den som äter den mjölken inte är vuxen - utan en liten baby?!Borde dom tåla liiiiite mindre kanske?
Lis
14 mars 2008, kl 08:58
Maulin = Bäst! hahaha
Annelie
14 mars 2008, kl 09:19
Malin-du är bäst!

Stå på dig.

Normaltfuntade!?! människor vill väl sina barns bästa, så varför chansa.

Dessutom, anser jag, att man "prioriterar" saker annorlunda efter ett par glas vin.
anonym
14 mars 2008, kl 09:46
Till signatur Hm: isåfall borde socialstyrelsen varna för att dricka filmjölk ockå. Kanske?

och Annelie:

att man prioriterar annorlunda efter några glas vin gäller alla och har inte med amningsfrågan att göra.

Men pöbeln går och det brukar inte ligga i pöbelns intresse att lyssna på fakta.
KajsaLisa
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/18372
14 mars 2008, kl 10:03
Otroligt vad lätt det är att skapa ursäkter för att "få" dricka alkohol.

"fin middag, jag gillar inte vatten"

Ha ha underbart.

Ska det vara så svårt att låta bli?

Eller finns det ett så stort beroende.



Och detta tjat om hur det var på 70-talet. Född där oxå.. Uppväxt med rök i bil och hemma. Ingen som dött av det; nä men så är vi inte gamla än heller. Om vi nu blir det.



MYCKET bra skrivet Malin!
anonym
14 mars 2008, kl 13:10
Anne: Jaaaaa!!! Det är ju det jag säger hela tiden. Bra skrivet!

Och du Malin, du har helt rätt. Lyssna inte på något annat!
15 mars 2008, kl 14:08
Du har så jäkla rätt Malin! Ibland känns det som du sätter ord på exakt mina åsikter. Om det nu ansågs lite luddigt med de där förhållningarna är det fan bara att skita i att dricka, det är inte svårt. När jag fick reda på att jag var gravid slutade jag röka illa kvickt och höll fast vid det.

Fan vad irriterande och vad stockholmsaktigt att vägra ge upp sitt vinsippande. Här på "landet" hör man ingen som säger: -Ah men jag måste få ta mina glaaas viiin. Bläääää
JennyJ
16 mars 2008, kl 08:47
Som många har skrivit, det har kommit fler forskarrapporter om nackdelen med att amma efter man har druckit alkohol än motsatsen. Om man tycker att det är "trist med vatten till en fin middag" (ok, men....Är det viktigare att riskera sitt barns hälsa än att ta lite ansvar?)
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.





Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Redaktionschef: Lena Widman

Tf sajtchef: Andreas Aspegren

Close