Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Självförsvar
En blogg om självförsvar och våld

Våldtagen i centrala Stockholm

Vi som bor i Stockholm, vi bor i Sveriges största stad. Någonstans runt miljonen människor. Jag undrar då, hur kan man bli våldtagen, el. mer politiskt korrekt: hur kan man bli utsatt för en våldtäkt mitt i centrala stan?

Natten till fredagen förra veckan inträffade händelsen jag syftar på. En kvinna blev utsatt för en våldtäkt på Lejonbacken i Gamla Stan.
Läs artikeln i AB här >>

Händelsen inträffade strax före 01.30 då polisen fick larmet.
1. Vid den tiden borde hon inte varit ute själv. Varken utan bekant sällskap, eller utan flera obekanta i sin omgivning. Det borde ha varit flera som skulle ha kunnat höra henne skrika?
2) Vad gjorde hon ute själv vid den tidpunkten i en så stor stad?

Nej, jag lastar inte tjejen för att hon gjort något fel, men hon borde inte varit ute själv utan suttit i en förbeställd taxibil tryggt på väg hem.

Vad tycker ni? Har hon gjort något fel i den här situationen (som man inte vet så mycket om)?
21 kommentarer
1 oktober 2006, kl 23:36
säg att din inlägg är ett skämt.....

menar du på fullaste allvar att vi ska hålla oss inne på nätterna??

och om du nitiskt läser kvällstidningarna så vet du säkert hur lämpligt det är att åka taxi.......*suck*
1 oktober 2006, kl 23:36
ordpolisen, jag borede ha fått till ditt......
1 oktober 2006, kl 23:45
OJ!!!! Jag antar att du bara vill provocera för att få kommentarer på din blogg.....för inte f-n menar du väll att tjejen gjorde fel???

Witchy
1 oktober 2006, kl 23:45
Mamman önskar att hon aldrig någonsin mer i livet behöver möta åsikter där våldtagna kvinnor på något sätt "borde skylla sig själva"....

För mamman finns inte sådanna argument på kartan!

Det är lika självklart att unga kvinnor kunna gå på allmänna platser mitt i natten, som att de ska kunna ta en taxi hem, utan att riskera att bli våldtagna av taxichaffisen (vilket inom parentes också går att läsa om till och från).

Mamman hoppas därför att du är provokativ med ditt inlägg för att locka fram reaktioner som dem mamman nu skriver. Om inte...väx upp!
1 oktober 2006, kl 23:51
Jag säger inte att "ni" som i tjejer ska sitta inne om kvällar och nätter, jag framhåller snarare att det inte är så lämpligt i dagens samhälle att gå hem själv 01.30..

Nej, man ska passa sig för vilken taxi man åker, man ska definitivt se till att få se id-brickan som alla taxichaffisar ska ha synliga uppe. Därför jag också sa förbeställd taxi så att man har beställt den via växeln, då är risken mycket mindre.

Ja, det är tråkigt att man måste börja tänka sig för när det är "trevliga och ofarliga" Sverige vi bor i. Jag finner det ytterst tråkigt att våldtäkterna verkar fortsätta öka.
1 oktober 2006, kl 23:55
Ger vi efter för våldet så kommer det escalera. Mamman tror att det behövs fler människor ute på gatorna..inte färre.
2 oktober 2006, kl 00:03
Oj vad syrliga kommentarer..

Ber er att läsa texten än gång till och se de andra inläggen vilken inriktning jag har på bloggen innan ni kommer med ytterligare påhopp!

1) Katten - nej, det är inte ett skämt, din tolkning var inte samma som min avsikt.

2) Nej, om ni läser en gång till så står det: "Nej, jag lastar inte tjejen för att hon gjort något fel," d.v.s. jag tycker inte att hon gjort något fel. Ett smärre misstag i den meningen är ordet _men_ skulle självklart varit _och_.

3) Se min förra kommentar om taxibilar.. Det finns obra taxibilar och framförallt ska man akta sig för svarttaxi. Däremot så är risken minimal om man förbeställt taxi via växeln. Man ska inte ringa efter bilen ute på gatan där någon kan höra utan gärna från stället man lämnar.

4) Mamman - som jag skrev: läs gärna texten en gång till och tänk om.. Jag skrev inte att hon borde skylla sig själv. Det är ytterst sällan, nästan lika med aldrig som offret ska lastas för övergreppet.

Sedan håller med dig, det borde vara fler människor ute på gatan, därav biten: "Varken utan bekant sällskap, eller utan flera obekanta i sin omgivning. Det borde ha varit flera som skulle ha kunnat höra henne skrika?"
2 oktober 2006, kl 11:58
I en optimal värld så ska folk kunna gå ensamma OCH jag har inte gett efter för våldet bara för att jag försöker förebygga det...
14 oktober 2006, kl 12:54
Hon kanske var på väg hem från sitt nattjobb, och hade dåligt med pengar.

Taxi kan vara väldigt dyrt att åka om man bara har en femma på fickan.

Men jag håller med dig om att det är olämpligt.

Tyvärr måste alla tänka så. Inte bara tjejer. Killar kan också bli våldtagna.

Vi tjejer är självklart trötta på att hela tiden tänka på vad vi har på oss och att inte titta fel på en person av manligt kön, eller att ta våra sista pengar till taxin.

Men vi måste ju skydda oss mot dom män som inte har en hjärna!

Jag tycker din blogg är bra. Jag fattar vad du försöker säga, men många kvinnor tolkar den kanske som att du tycker att vi ska hålla oss inne och ha tråkigt hela vårat liv.

Vilket du inte verkar tycka.

Det finns vettiga killar, som faktiskt försöker hjälpa tjejer, men många blir missförstådda bara för att ni är killar.

*kram*
14 oktober 2006, kl 12:56
man ska inte behöva förvänta sig en verklighet där man blir våldtagen om man är ute på kvällen/natten
Cilenfilen
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/2028
14 oktober 2006, kl 13:21
Oj,jag säger detsamma som du Fredrik!

Jag förstod direkt vad du menade ditt inlägg och jag stödjer det till hundra procent. För det tar ju inte bort det faktum att vi ALLA vet vad som kan trigga både överfall och våldtäkt.

För INGEN kan väl komma och säga att de själva gladeligt skulle skicka ut sin egen dotter klockan halv två en natt med parollen;Det SKA funka att gå ensam som ung kvinna en natt på helgen.

Det KLART att det BORDE göra det MEN DET GÅR INTE OCH VI VET JU VARFÖR....Statistiken talar sitt tydliga språk för det.För att inte tala om alla dessa trasiga flickor som blivit utsatta.

Men jag är inte beredd att offra min dotter för att det borde gå att vara ute ensam på nätterna och jag har förbjudit henne att göra så.Ett krav är att de ska gå i grupp eller som sagt ta en taxi(jag skulle lösa ut henne om det fattades pengar)ett annat är att hon ringer hem så hämtar jag.Eller någon annan.Är man äldre än "ung" och har sitt eget liv borde man ännu mer tänka på sin säkerhet.TYVÄRR.Men att blunda för verkligheten med åsikter som att,det är en rättighet,ja då utsätter man sig tyvärr för de idioter där ute som ser definitivt inte delar din åsikt om dig eller din dotters väl och ve.Tragiskt men sant...

(Men jag tror ändå att de flesta ändå är av samma åsikt när de förstår din avsikt med ditt inlägg.För mig var det solklart.)

Ha det gott!

16 oktober 2006, kl 23:29
Camilla: Nej, har man inte pengar så är det inte lätt.. Men det får man nästan ta med i planeringen och se till att få en säkrare resväg hem än att gå. Framförallt att inte ta sig hem själv. Samåkning, alt. kommunala färdmedel är trots allt bättre..

Var det på väg hem från jobbet var det riktigt olyckligt..

Sannolikheten att en kille blir våldtagen är dock inte så stor, men risken för rån och misshandel desto större.. Framförallt hos yngre män 18-25...

Nej, jag sa _aldrig_ att ni (tjejer underförstått och dåligt generaliserat) ska stanna inne utan snarare inse att sådant här händer och att ni ska se till att vara förberedda.

Tack för supporten!
16 oktober 2006, kl 23:30
Stefan: Tyvärr är det ju så att det är den verklighet vi har hamnat i.. Att blunda och förneka med "...man ska inte behöva förvänta sig..." verkar inte så bra.. Det är då sådant här händer.. Att man blir för naiv och inte erkänner verkligheten. Jag tycker ordvalet "förvänta sig" gällande överfall inte stämmer utan snarare att man ska vara beredd på risken att det kan hända och dessutom då vara förberedd på hur man ska agera i en sådan situation.

Sedan ska man självklart sträva efter att göra saker och ting bättre för att minska våldet ute på gatan oavsett område och brott.
16 oktober 2006, kl 23:31
Cilenfilen: Så bra att du hängde med.. :) Och tack! för en bra liknelse med att skicka ut sin dotter, det skulle inte många vilja göra på den tidpunkten på dygnet och inte i en stor stad...
16 oktober 2006, kl 23:45
Hur kan du överhuvudtaget ta denna vinkel? Det är för mig extremt provocerande att du betraktar unga kvinnor som offer som borde akta sig, passa sig och framförallt anpassa sig till en sjuk värld... och tjejer glöm för all del inte att kjol är inte att föredra när ni går ut på krogen. Inte heller tighta jeans eller urringning. Men det vet ni ju, ni ser ju hur det går... Stanna hemma, det blir bäst så. Så slipper du skylla dig själv... Förslag: Låt det vara lag på att män inte får gå ensamma hem från stan efter midnatt, taxikrav fram till dörren... så kan vi kvinnor hoppsa hem i fred i natten!!!
16 oktober 2006, kl 23:52
xTjejx:

Kul att du i alla fall läste första meningen i det här inlägget innan du blev alltför sur och kommenterade ett stycke..

Om du läser resten + kommentarerna så ser du att det inte handlar om att tjejer/unga kvinnor är offer som borde anpassa sig..

Däremot måste ni bli medvetna om att det faktiskt finns mycket mer hemskheter överallt än vad de flesta tror. Medvetna och beredda på vad som skulle kunna hända och då även förberedda på...

Ditt lagförslag är precis som din kommentar ett obra sätt att provocera. Det skulle bara drabba de som redan är oskyldiga.
Cilenfilen
min blogg http://blogg.aftonbladet.se/2028
22 oktober 2006, kl 22:01
XTjejX

Men herregud flicka lilla vad tänker du med???

Har du inte läst?!Han är ju en av de män som VÄRNAR vår säkerhet!!!
22 oktober 2006, kl 22:09
Jag förstår precis vad du menar. Sedan är väl det ganska klantigt att använda just ordet fel. Har hon gjort nåt fel? Nej. Har hon gjort ett dåligt val? Ja.

Dessvärre kan jag sälla mig till skaran som alldeles för ofta tycker det kan vara en smart idé att vandra hem på dåliga tidpunkter. Kanske jag inte har numret till taxi (troligtvis inte) Kanske jag handlat upp mina pengar på drinkar? (Inte omöjligt)

Däremot finner jag det, precis som du, jättekonstigt att ingen i Sveriges största stad uppmärksammade detta..

Eller en ännu värre tanke är väl att någon gjorde det, blundade, gick därifrån.
Yeoman Rand
27 oktober 2006, kl 16:08
Men, är jag helt ute och cyklar... Står det inte beväpnade soldater på lejonbacken dygnet runt och vaktar slottet?
4 november 2006, kl 16:04
Cilenfilen: Tack! ,)
Anna
30 januari 2007, kl 00:33
Åh! Jag ÄLSKAR idén med att säkra att män ALDRIG får vistas utomhus obevakade! :-D

Underbart vänd logik.

:-D
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna