Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Jag som anhörig ber om att ge respekt till dom som nu mist sin son/man/dotter/fru/mamma/pappa

Att ge dom sitt JA till att få åka iväg på ett sånt här uppdrag är inge lätt. Nu när Sverige mist 2 st soldater i utlandstjänst så är dom anhöriga ännu mer rädda/skärrade.

För att inte tala om dom anhöriga som inte får hem de sina i livet. Av respekt önskar jag att ni inte gör det här till en politisk sak utan att ni istället respekterar den sorg som deras familjer känner. Lägg er energi på att stötta och se till att dom får Er respekt i att dom har sorg. Att ni sen tycker illa om att dom är i Afghanistan är en helt annan sak. Ni ser ner på USA som är där. Men gör inte samma misstag som USA gör med sina skadade soldater eller dom soldater som mist sina liv.

GE DOM ANHÖRIGA STÖD. Er politiska vendetta kan ni vänta med ett tag.

Alla vi vet att det är en risk att åka iväg. Men det är det även när nån av oss tar bilen här hemma. Våra soldaters risk är bara ännu större när dom är i utlandstjänst.

 

Här hemma är stämningen tryckt, är det nån vi känner? är tolken *P*:s tolk som han hade som OMLT?

Sen är den ständiga frågan ifall jag tycker att dom ska åka ner och göra sitt arbete. JA blir mitt svar, deras arbete är för viktigt för att det ska läggas ner.

 

FS 18 Anhörig blogg

 

SVD

AB

DN

Soldathemsförbundet

Invidzonen

mil.se

Fredsbaskrarna

Länk till Kens sida om fakta varför vi har soldater i Utlandstjänst

Ljus.gif

Ljus för soldaterna och för Er som nu mist sin anhöriga

 

EFTER flertalet kommentarer som är förmycket så är dom borttagna och kommentarsfunktion avstängd.

 

142 (+2) kommentarer
Michis
7 februari 2010, kl 18:45
Jag är så hemsk att jag hoppas på att det inte är någon av de jag känner som är där just nu.
Men jag tror inte att någon som har anhöriga eller vänner där tar illa upp av min önskan. Jag tror vi alla delar den.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:03
jag hoppas det inte är nån jag känner.. men illa nog att det är nån från Sverige och deras tolk hur man än försöker att reda tankarna..
Herr och/eller Fru S
7 februari 2010, kl 18:52
All respekt och heder åt dom som är beredda att göra det ultimata offret för det man tror är rätt.

//Herr S
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:04
absolut ....
Lars Erik Svensson
7 februari 2010, kl 18:55
Mina tankar går till de drabbades familjer och anhöriga.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:05
det är värsta man kan råka ut för som hemma väntande...
K E N
7 februari 2010, kl 18:56
Jag ger dem min fulla respekt. Självklart.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:05
absolut... du vet....
kalle
7 februari 2010, kl 18:57
tragiskt men sverige har inte i afghanistan och göra och har man frivilligt valt att bli soldat, så kan sånt hända........soldat yrket innebär att döda eller att bli dödad...det dör oskyldiga afghaner där varje dag
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:04
du har nog inte läst på varför sverige är just där.. Det är även för vår skull..
Viking
7 februari 2010, kl 18:59
"Ge dom anhöriga stöd och vänta med er politiska vendetta!" Du ber om en politisk frist i ett högpolitiskt mål och har dessutom mage att deklarera: " Sen är den ständiga frågan ifall jag tycker att dom ska åka ner och göra sitt arbete. JA blir mitt svar, deras arbete är för viktigt för att det ska läggas ner!"

NEJ! Sade vi andra! Sorry men ingen respekt från mi håll!
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:06
VIKING ABSOLUT att ni ens tänker i dom banorna att ni ska profilera era ouppdaterade åsikter och inte ens läst på varför Sverige har soldater där..

Varför jag svarar JA är inte politiskt utan jag får frågan jämt och även via reportrar
Caroline
7 februari 2010, kl 19:01
Som anhörig säger jag NEJ! Det finns inte en chans i hela världen att det är värt det. Jag är hemskt hemskt ledsen för de nu drabbade, men tyvärr alltså. Nej. :/ Jag tror inte att detta kan rädda Afghanistan. Det kanske hjälper några stackars människor för stunden, men i det långa loppet räcker det inte. Hoppas innerligt att Försvarsmakten tar hand om de anhöriga nu!
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:08
Caroline förstår att du säger NEJ... Som anhörig är det skitjobbigt att kunna ens tänka säga JA...

Jag tror dom gör ett jättearbete, från i höstas så inser jag att dom inte sover ens.
barnet
7 februari 2010, kl 19:26
Som man bäddar får man ligga. Det är den svenska regeringen som bär ansvaret för de dödade svenska soldaterna. Det yttersta ansvaret bär Göran Persson och nu är det också Reinfelt som ska stå till. Ställ de ansvariga politkerna inför rätta! De ska åtalas för krigsbrott!
Slut på rasism och kolonialism! Rättvisa och värdighet åt det afghanska folket!

Sverige ut ur Afghanistan!
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:09
BARNET fy fan vad du är elak. Att du ens tänker i dom banorna =som man bäddar får man ligga.

Så lågt.
K E N
7 februari 2010, kl 19:37
Jag måste bara få lägga in mitt veto här.

@ Barnet. Sverige har trupper där och försöker skapa bla trygghet för befolkningen, konflikten gäller talibanerna, de som utövar förtryck bland det afganska folket. Det handlar varken om kolonialism eller rasism. Kanske dags att läsa på lite historia?
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:10
instämmer barnet är verkligen ouppdaterad...
barnet
7 februari 2010, kl 19:46
"Kanske dags att läsa på lite historia?"

Sådana kommentarer går under mobbning. Vänligen använd respektabel argumentation.

Nej, det är dags av avslöja lögnerna i våra massmedier om vad som pågår i Afghanistan! Utländsk trupp skapar ingen som helst trygghet i Afghanistan utan förföljer och terroriserar oskyldiga civila som inte har något som helst med talibaner eller andra afghanska motståndsrörelser att göra. Dessutom, varför ska afghanerna acceptera att utländska soldater beträder deras territorium över huvud taget? Har vi utländska soldater som har befälet i Sverige kanske? Vem hade accepterat om ryssar patrullerade gator och torg!
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:19
Läs på för fan... Afghanistan har bett om hjälp. FN har bett Sveriges regering om hjälp. Sveriges regering har tagit beslut om att vi ska skicka soldater i utlandstjänst till Afghanistan och min man och andra män/kvinnor som arbetar som försvarsanställda och även civilister anser att dom kan förbättra tillvaron både här och där. För det handlar om knark som kommer hit och civil befolkning i Afghanistan som blir förtryckta.
K E N
7 februari 2010, kl 19:54
@ Afganerna har bett FN om hjälp. Därför är vi där.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:12
Även vad jag har läst på att dom gjort. Sveriges regering har även tagit beslut det här handlar inte om att försvaret beslutat själva om att åka ner till Afghanistan.
imsy
7 februari 2010, kl 19:57
För mig är alla som arbetar för fred hjältar. Att de riskerar att stupa på sin post är mycket hjältemodigt.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:12
Imsy jag kunde själv inte sagt det bättre.
Hans
7 februari 2010, kl 20:00
Att inte göra politik av det här är att göra politik av det, som gagnar Vita husets imperiebyggande.

Innan förra gången två svenska soldater miste livet i denna orättfärdiga och snart decennielånga ockupation av världens fattigaste land gjordes det politik av detta, och efter också. Varför ska två dödsfall till (nåja, tre, men vem fan räknar infödingarna? Inte Vita huset i alla fall) ändra på det? Underligt.

Stöd trupperna. Ta hem dom.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:15
Hans dina ord är fan rasistiska. Det är ett Afghanskt folk inte infödingar.

Nu handlar inte det här om ifall dom ska vara där eller inte. DET HÄR HANDLAR OM ATT VI SKA TA VÄL HAND OM SOLDATERNA SOM DÖTT OCH ÄVEN OM ATT DERAS ANHÖRIGA INTE SKA ENS KÄNNA EN UNS AV SKAM FÖR ATT DERAS ANHÖRIGA DÖTT FÖR ATT DOM ARBETAT ÅT SVERIGE.

Blanda inte in USA, det här är Sverige. Däremot så kan jag tyda din åsikt som väldigt USA:aktig och även ditt beteende.
HelenaQ
7 februari 2010, kl 20:13
Jag ger min Respekt..
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:15
tack...
HelenaQ
7 februari 2010, kl 20:19
Inget aty tacka för .Den är given rakt av.

*ger kram*
Hans
7 februari 2010, kl 20:26
"Det är ett Afghanskt folk inte infödingar."

Enligt Vita huset och västvärldens intelligentia är det infödingar och ingenting annat än infödingar. Infödingar som råkar bo i ett strategiskt viktigt land inklämt mellan Iran, Ryssland och Kina och där det finns stora naturgasresurser.

"DET HÄR HANDLAR OM ATT VI SKA TA VÄL HAND OM SOLDATERNA SOM DÖTT"

Det är försent. Det skulle vi tänkt på för snart tio år sedan. Soldaterna är nu döda.

"Blanda inte in USA, det här är Sverige."

Svensk trupp står under amerikanskt befäl och samordning i ett land ensidigt invaderat och ockuperat av USA.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:33
Konstigt att befolkningen ber dom Svenska soldaterna om hjälp. Eller har du varit där nere och vet nåt annat?

Sen föraktar jag dig för att du kallar människor för infödingar i negativt begrepp.

Synd att ditt förstånd inte klarar mer. Bara att beklaga att du tyvärr är förstörd sen barndomen antagligen i dina värderingar.
Anteeks
7 februari 2010, kl 20:42
Fruktansvärt idiotisk med krig. Givetvis kan jag möta det inträffade politisk, med respekt för eventuella anhöriga som mister en som de håller kärt.

Krig är, och har alltid varit ett MANSPROBLEM. Eller varför åker du inte själv dit om det är så viktigt? Du kanske inte vill riskera ditt liv, medans du sitter här och skricker "viktigt" på din stol? Skulle skämmas OERHÖRT om min flickvän var i Afghanistan, medans jag själv sitter tryggt i Sverige.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:50
Jag är VIKTIG alla andra anhöriga är VIKTIGA ! Den uppoffring vi redan gör är inte ens mätbar..
Anteeks
7 februari 2010, kl 20:45
"DET HÄR HANDLAR OM ATT VI SKA TA VÄL HAND OM SOLDATERNA SOM DÖTT"

"Det är försent. Det skulle vi tänkt på för snart tio år sedan. Soldaterna är nu döda."

Bra sagt. Visa respekt för befolkningen istället för att skicka ut de till ett propagandakrig.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 20:50
jo det här handlar om att ta hand om dom soldater som dött och även ge dom respekt och en värdig begravning.

även att visa deras anhöriga respekt i deras sorg som är helt omätbar.
Anteeks
7 februari 2010, kl 20:58
Varför att du är viktig? Att du inte skäms att du sitter här, och värmer upp din stol med din röv, medans din man risker sitt liv i Afghanistan? Varför ÅKER inte DU till Afghanistan om det är viktigt? Nej, som sagt, krig är, och har alltid varit ett mansproblem.

Det finns inget mer vi kan ha gjort för de stupade soldaterna , att ge tillbaka de liv som togs ifrån de. Tyvärr är det redan försent, de är redan döda i förtid. För ingeting (för du håller dig till fakta, eller?). Precis som alla andra krig genom vår historia, kommer vi i framtiden granska de oerhörda idiotiska anledningar (propagandakrig) inför detta krig, och kalla alla de som står för det för "mördare".
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:18
Du verkar skitviktig i dina skitiga tankar. Du kör en propaganda eller spelar du idiot?
Cornucopia
min blogg http://cornubot.blogspot.com/
7 februari 2010, kl 21:00
Imponerande att då orkar gå i polemik med alla dessa personer som uppenbarligen helt saknar medkänsla och empati, och försöker plocka politiska poänger på att svenskar dödats eller tycker "rätt åt dem".

Stå på dig. Vi är många som tänker på er, även om vi kanske normalt inte är så bra på att höras.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:24
Jag har varit med i för många år för att bli ledsen av fördömande människor. Det som gör mig ledsen idag är att dom anhöriga som drabbats+ av dom ska samtidigt få höra dom här åsikterna vart dom än vänder sig på tv, nätet, tidningar och även på stan.

Henrico
7 februari 2010, kl 21:04
Vilka idioter det finns, dessa troll.

Jag är fylld av respekt och håller fulständigt med den kloka Imsy ovan.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:24
Imsy är klok.... även alla ni andra som förstår
Anteeks
7 februari 2010, kl 21:08
Jaha, så man kan inte vara EMOT kriget, utan att sakna empati? Förlåt, men med denna bristande logik tyder på mental handikapp. Jag är EMOT kriget, för jag vill INTE se mer stupade för ett IDIOTISK propagandakrig. INTE MER DÖDA SOLDATER - på vilket sätt saknar jag respekt och empati med min nämnda mening?

Dessutom råder jag er att hålla till fakta. Som lekman till en disciplin som man saknar träning och förkunskaper till, måste vara att sätta tillit till den vetenskapliga processen som innefattar stegen modellbyge, peer review, och bevisföring.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:26
Anteeks 19 år.. Tänk vad du KOMMER att kunna bli klok med åren. Använd nu inte för svåra ord som du inte behärskar. Snart kommer du även att kunna slå upp EMPATI på Wiki...

Du har hittills visat att du är en profilerande provokatör.
KirkansUngdomsKör
7 februari 2010, kl 21:12
Bravo! Skicka mera och rekrutera ännu mer! De som tar beslut att vörsvara kriminella ligor utomlands, måste betala sitt pris. De har inte dött i onödan - knark och olja levereras till adressanter.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:28
Nr 1 fler soldater kommer att skickas ner. Ifall man läser tidningen och följer media så får man information om att så kommer att ske per automatik. Men det orkar jag inte förklara mer just nu men om du uppdaterar dig på mil.se så får du information.
Anteeks
7 februari 2010, kl 21:25
"Du verkar skitviktig i dina skitiga tankar. Du kör en propaganda eller spelar du idiot?"

Vem är en idiot? Att du misslyckas med att svara? Har du SJÄLV läst tillgänglig fakta? Vet du vem mannen är, som USA vill ska styra Afghanistan, och hans kopplingar till knarket? Eller du kanske får upp din fakta från massmedia, och USA propagandamaskiner istället för att läsa de partiskas åsikter?
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:29
du sa det själv i dina 2 sista ord vad du är för en människa...

Jag är UPPDATERAD ifall du läst på där uppe i mitt inlägg så hade även du kunnat förstå texten.
HelenaQ
7 februari 2010, kl 21:30
Till Anteeks:
En fråga.
Vad är det i inlägget som du inte förstår?
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:30
även jag undrar det.....
Hans
7 februari 2010, kl 21:30
"Konstigt att befolkningen ber dom Svenska soldaterna om hjälp."

Under andra världskriget fylldes gatorna av hurrande massor när de tyska arméerna marscherade in i östeuropeiska städer. Det förringade inte nazisternas brott på något sätt, tog inte bort ens ett uns av det brottsliga i de orättfärdiga angreppskrigen.

Faktum är att de svenska soldaterna bidrar till i bästa fall ingenting. Miljarder slösas på försvaret av en i Vita huset dirigerad imperiepolitik. Miljarder som skulle gjort långt mer nytta om det kommit i form av bistånd. Fast om det är vad man vill åstadkomma förutsätter det att man har den afghanska befolkningens välmående på agendan, och det har man inte. Infödingarna kan gott fortsätta dö som flugor av förlossningar och simpla sjukdomar, gå under av narkotikamissbruk, drabbas av permanenta hjärnskador på grund av näringsbrist och så vidare i ett långt, långt register av olyckor - bara infödingarna inte stör Vita husets planer rörande kontroll över naturgas samt militärstrategiska baser i Centralasien.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:37
Oj du är dåligt uppdaterad..

Sen att du jämför dom 2 olika händelserna visar på att du är dåligt och felaktigt uppdaterad i historieböckerna.

Läs på innan du återkommer med mer konstiga ideér.
Anteeks
7 februari 2010, kl 21:35
"En fråga.
Vad är det i inlägget som du inte förstår?"

Vad är det ni som inte förstår, pga. uteblivet svar på flera punkter?

"Jag är UPPDATERAD ifall du läst på där uppe i mitt inlägg så hade även du kunnat förstå texten."

Uppdaterat från VAD? Vad är det du inte förstår? Du uppdateras knappast från opartiska källor. Eller du kanske får information från Kuba, varför kommunism är bra? Frågar militanta muslimer om människofrågor?
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:37
snackar vi kuba nu? goshhhhhhhhhhhhhhh du får återkomma en annan dag så tar vi KUBA krisen då.
HelenaQ
7 februari 2010, kl 21:40
Barbakvinna:
Det måste vara något med läsförståelsen.

för jag fattar fan inte hur man kan tolka inlägget så in i helvete fel.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:43
Inte jag heller skrev jag KUBA däruppe? hmmm måste fixa starkare glasögon åt mig.

Dom gör en USA grej fast dom föraktar USA. Dom borde hylla dom stupade soldaterna och ge stöd åt deras anhöriga som har sorg. Även borde dom skänka en tanke till alla dom anhöriga som är här hemma och är fruktansvärt oroliga. Men som sagt det dom föraktar mest har dom själva blivit.
HelenaQ
7 februari 2010, kl 21:41
Anteeks:
Ähh. skärp dig och läs inlägget en gång till.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:57
instämmer
BeataMorot1
7 februari 2010, kl 21:42
respekt...å tanke till de drabbade!
//B
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:57
ja dom har en jobbig tid endå framför sig..
HelenaQ
7 februari 2010, kl 21:44
Anteeks:

jag kan hjälpa dig på traven lite.

Jag tycker det står förbannat klart och tydligt .

ett citat: "GE DOM ANHÖRIGA STÖD. Er politiska vendetta kan ni vänta med ett tag."

så varför inte vända dig till de beslutande med dina frågor?
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:58
Anteeks kanske kan slå upp riksdag.se eller fn.se och läsa på där...
Anteeks
7 februari 2010, kl 21:46
"snackar vi kuba nu? goshhhhhhhhhhhhhhh du får återkomma en annan dag så tar vi KUBA krisen då."

Seriöst... Du är inte speciellt smart? Det var en enkel jämförelse, knappast en kärnfråga om kuba. Som att prata med ett litet barn, där man visar exempel på vad som är rätt, ger teorier, och hänvisar till fakta, och som svar får man ett enkelt "du har fel!" utan att poängtera varför. Ha.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:58
hittar du INTE egna ord. Du beter dig barnsligt.
HelenaQ
7 februari 2010, kl 21:51
Barbakvinna:

jag förstår inte det där inre drivet hos dem att inte kunna se annat än USA. "Fotfolket" och deras familjer som kämpar för fred skiter de i...
uppenbarligen.

Hejar på dig och company.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:59
jag tror att det är för att dom är förblindade av sitt hat till krig som gör att dom inte ser att Sverige arbetar för freden..
HelenaQ
7 februari 2010, kl 21:51
Anteeks:

vad vill du?
Henrico
7 februari 2010, kl 21:52
Anteeks, segla i väg hem till din egen blogg och visa respekt.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 21:59
mycket bra sagt...
Anteeks
7 februari 2010, kl 21:57
"ett citat: "GE DOM ANHÖRIGA STÖD. Er politiska vendetta kan ni vänta med ett tag."

så varför inte vända dig till de beslutande med dina frågor?"

Jag citerat det jag skrev i en annan blogg:

"Du kan ju försöka visa medkänsla för dessa,"

Lite försent. Det finns inget mer vi kan göra, än att ge tillbaka de liv som har tagits ifrån dem. Du säger att vi ska visa empati, över det som har hänt - de dog -visa empati. Att göra det bästa av läget må vara en bra sak, men det är långt ifrån lika bra, som att förhindra det läget där det bästa är att visa empati för något som kunde förhindras.

Det är just detta som är det oöverträffade empati förmågan, att synas med sin ställningsantagande emot dessa händelser redan innan de inträffar. Just därför är jag emot Afghanistan kriget, och alltid varit de, för respekt för deras liv, och att motverka just dessa händelser, där man måste "göra bästa av läget" när man kunde undvika "läger" från första början.

Istället för att se över det som har hänt nu, försöker jag se det som kommer hända, ocjh på så sätt skaffa viktiga poänger för mitt ställningsantagande emot kriget.

Att kalla detta för "att vinna politiska poäng" är tyvärr ett billig knep att undvika kärnfrågan. Som referens kan jag säga att jag aldrig placerat mig själv på en vänster - höger skala, på samma sätt som jag aldrig ingått i en "ism". Av den enkla anledningen av utvecklingen av detta leder till det ökanda "trojanska hästen".
barbakvinna
7 februari 2010, kl 22:06
Anteek jag kan då berätta så här lite i förtroende för dig.
MIN MAN ÄR SOLDAT !!!
JAG arbetar IDEÉLLT för anhörig stöd när deras soldater är i utlandstjänst. Efter att jag själv fått erfarenhet av hur det är.
Alltså behöver inte jag släppa ner min röv enligt dina önskemål varken i KUBA eller Afghanistan, jag gör mitt hemifrån. = Stöder min man=Svensk soldat i hans arbete för jag VET att dom hjälper befolkningen därnere.

Sen att skicka hjälparbetare ner dit utan vapen är bland det farligaste man kan göra. Så därför är jag oerhört tacksam för att han bär vapen i det landet.

Han arbetar för freden, troligen tror du att du oxå gör det. Men ifall vi lämnar Afghanistan vad händer då? Exakt vad kommer att förbättras? USA kommer att vara kvar.....
NOLL KONTAKT TILL JORDEN för dig va...... !!
Ingemar Lext
7 februari 2010, kl 22:02
Skada att dessa unga svenskar hjärntvättats till att strida i ett krig som Sverige inte borde vara det allra minsta inblandat i. Men den verkligt stora Tragedin står att finna i alla de namnlösa afghaner som de stridande svenskarna som kollektiv varit delaktiga i att mörda och invalidisera. Oavsett om resterande svenska soldater återvänder levande eller i liksäckar, så är och förblir deras sionistiska insats i Afghanistan alltigenom hederlös. De svenska politiker som beslutat om aktuell krigsinsats har jag personligen inga som helst problem med att beteckna som landsförrädare. Jag hoppas innerligt att de en dag kommer att rannsakas för sina illdåd. I synnerhet gäller denna min önskan en viss herr Tolgfors - som för övrigt är en VAPENVÄGRARE - Hyckleriet känner uppenbarligen inga gränser.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 22:11
Obs Dom arbetade som OMLT. Slå på WIKIPEDIA . Även ifall Tolgfors är vapenvägrare så gör han sitt arbete.
Däremot jag FATTAR INTE ifall ni är vapenvägrare varför vill ni då att oskyldiga människor i Afghanistan ska lida?
HelenaQ
7 februari 2010, kl 22:03
jisses....
barbakvinna
7 februari 2010, kl 22:11
håller med
infödd
7 februari 2010, kl 22:05
Till barbarkvinnan: blattar har inget med svensk politik att göra. Parasiter gör bäst i att inte synas. Håll käft eller åk hem.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 22:12
åk bara åk.... dit du hör hemma själv.
Anteeks
7 februari 2010, kl 22:06
"jisses...."

Typisk svar för de som försöker avvika sig från ett svar!
barbakvinna
7 februari 2010, kl 22:12
svara mig en gång för alla VAD VILL DU?
HelenaQ
7 februari 2010, kl 22:15
Till Anteeks:

Om du riktar en fråga till mig så är det bra om du adresserar dina frågor till mig.

så vad var frågan?
och vad vill du?

barbakvinna
7 februari 2010, kl 22:22
Han kanske inte ens pratar med oss 2.. hmmm funderar och undrar vad han vill..
Anteeks
7 februari 2010, kl 22:16
barbakvinna: Förklara varför ditt svar är relevant till det jag skrev.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 22:23
Ifall vi tar det här från början. VAD i dina påstående och åsikter kommer i dina skrifter?

jag ber er respektera dom anhöriga som mist sina bröder/son/man
Anteeks
7 februari 2010, kl 22:16
Solnatt: En bra början är att läsa mina inlägg.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 22:28
Menar du dina kommentarer för du har ingen blogg som du gör reklam för vad jag kan se.
http://www.aftonbladet.se/wendela/article6560743.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johannehildebrandt/article6559104.ab
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6550284.ab
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6543275.ab
http://www.aftonbladet.se/wendela/article6526101.ab
Du har besökt och kommenterat rätt så oväsentliga saker innan jag kan plocka fram 340 kommentarer till som du skrivit på olika artiklar om allt från * Jessica Alba* till att *tjejer är trögare*
Vill här meddela dig att du upptar min tid som är viktigare än så oviktiga som just du är
HelenaQ
7 februari 2010, kl 22:26
Anteeks:
Vilka inlägg? ser ingen blogg som du länkar till.

Det du lämnat här heter kommentarer och de har jag jag läst och fortfarande kvarstår frågan.

Vad vill du? >Ja, förutom att ropa ut din frustration hos en kvinna som ber om respekt för anhöriga till soldater.

Vill du diskutera kriget och alla dess faktorer så rekomenderar jag dig att vända dig till myndigheterna och regeringen.

Vänd dig till de beslutande.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 22:38
tack instämmer till fullo...
barbakvinna
7 februari 2010, kl 22:39
http://blogg.aftonbladet.se/ken2010/2010/02/ken-darfor-ar-svenska-trupper-i-afganistan

Länk till fakta hos Ken om varför vi har soldater i utlandstjänst..
Jacob
7 februari 2010, kl 22:39
Trött man blir på vissa människor... Men hoppet har jag kvar när det finns personer som helt oegoistiskt åker till ett land med stora problem för att människorna där förhoppningsvis en dag skall få leva i fred och sköta sin egen stat. Allt stöd från mig till dig!
barbakvinna
7 februari 2010, kl 22:51
Det är precis därför jag som fru säger JA till min mans val att åka iväg. Det är även det valet som är så svårt att leva med när det är oroligt ännu mer när nåt sånt här händer.

Men sorgen som dom omkomnas anhöriga känner och även den skadades soldat går igenom är ofattbar sorg.
Anteeks
7 februari 2010, kl 22:48
"respekt för anhöriga till soldater." Ja, det är precis vad jag gör, vilket du skulle ha vetat om du har förstått mina inlägg.

Det är självklart att de flesta vill ha fred i världen, och vill ha gott om soldaterna och de som dog. Det som skiljer våra åsikter är hur vi kommer dit.

Varför återuppbygga det förgågnas kvarrester, med det ideologi som orsakade detta, istället för att motverka den? Utveckling skes alltid genom att man går emot den rådande uppfattningen. Konsensus är en myt.

Ni vill behandla situationen, jag vill motverka att sådana situationer händer. Jag gör knappast det för min skull, utan för andra. På vilket sätt skulle jag då sakna respekt, eller empati?
barbakvinna
7 februari 2010, kl 22:55
Ifall du kan formulera sakligt hur du *önskar* att det ska gå till och vad slutsyftet är så kan jag lyssna. Men än så länge ser jag bara konstiga påståenden utan bakgrundsfakta eller källhänvisning. Det räcker inte med att du kastar ur dig åsikter som är personliga och hänvisar att det ska vara fakta.
Opps
7 februari 2010, kl 22:49
Jag blir mållös när jag läser alla elaka dumma kommentarer.

2 personer har dött. Självfallet har deras anhöriga mina sympatier.
Jag såg dokumentären förra året? på 4an som gick i flera avsnitt om svenska soldaterna.
Jag var mäkta imponerad över deras arbete.

Minns när soldaterna samlade in sina pengar och gav den gamla kvinnan
och hennes barnbarn...

Jag var förtvivlad när programmen tog slut. Hade velat följa med dem mer.

Kram
barbakvinna
7 februari 2010, kl 22:53
vissa är elaka till naturen har jag insett när man ser deras kommentarer.

Dom glömmer sakfrågan.

tack för din vänliga kommentar.
Anteeks
7 februari 2010, kl 22:50
barbakvinnan: Det kanske var för svårt för att du skulle förstå. Med "mina inlägg" så menar jag givetvis på denna sida, det relevanta. Knappast på någon annan ställe.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 22:52
oj vi tar om det här igen. MIN BLOGG=MINA INLÄGG.

Ifall du har inlägg så antar jag att du oxå har en blogg. Men du verkar bara skriva orelevanta kommentarer hos andra och på tidningsinlägg.
Inkognita
7 februari 2010, kl 22:56
All respekt och varma tankar till alla er, både soldater och anhöriga här hemma! Personligen tror jag inte på krig öht, det skapar inga vinnare - bara förlorare. Men nu står vi ändå här - med svenska soldater i krig i ett land långt borta. Och då finns bara en sak att göra; STÖTTA!! Visa stöd, oavsett om man tror på orsakerna eller ej. Jag kan ju jobba politiskt för det jag tror på här hemma. Men som medmänniska kan jag inte annat än stöda soldater och deras anhöriga så gott det nu går, tills allaär hemma igen - antingen för att kriget är över eller för att vi dragit tillbaka våra trupper...
Återigen; Ni finns i mina tankar!!!!
barbakvinna
7 februari 2010, kl 23:10
Mycket tankvärt och fint skrivet.
kyrksyster
7 februari 2010, kl 22:59
Ja, du vet ju att jag fick skicka iväg min då 21-årige son och hur det kändes att vara mamma den gången. Det som då var min värsta mardröm har blivit verklighet för flera familjer.

Sonen blev tillfrågad för något år sedan om att åka till Afganistan, men han avstod för min skull. Han visste ju hur jobbigt det var förra gången. Men jag är inte säker på att han inte kommer att åka en dag i alla fall.

Frågan finns ju där hela tiden, vad gör svenska soldater där? Och vad är alternativet omde inte är där?
barbakvinna
7 februari 2010, kl 23:12
Jag tror att då är USA där själva... Dom som oroar sig för USA skulle ge USA mer makt.

Jag har flera gånger bett försvaret att skriva mer om vad dom gör och syftet. Nu är behovet mer än någonsin. Men en sak i taget. Nu ska dom omkomna hem och den skadade soldaten. Deras anhöriga ska få hjälp och stöd..
HelenaQ
7 februari 2010, kl 23:02
Nä fan Barbakvinnan ska vi spela poker i stället?

Jag orkar inte definiera ordet respekt för någon som till synes inte vill förstå.
barbakvinna
7 februari 2010, kl 23:13
Ja han verkar verkligen inte förstå.
Ninapinas
7 februari 2010, kl 23:04
Jag ger självklart de anhöriga respekt och tankar..
barbakvinna
7 februari 2010, kl 23:27
tack..
Superdupermorsan
7 februari 2010, kl 23:44
Förstår vad det är meningen soldaterna ska göra där, men är inte detta precis som Vietnamkriget ett krig med bara förlorare ?

Klart man respekterar människorna som skickats dit och deras anhöriga, ingen vill väl ha de sina i ett krig ? Politiken bakom förstår jag däremot inte.
Man vill ju att alla som skickats in i ett krig man från början inte är delaktig i ska komma hem helskinnade, Vietnamkriget är ju ett kvitto på många förlorade själar även om de kroppsligen kom hem hyfsat välbehållna.
När ska vi komma till den punkten att man kan prata sig ur sina olikheter och komma överens att man tycker olika och lämna det sedan därhän ???? Kommer mänskligheten aldrig dit ?

Varma tankar och hopp om att vi ska slippa skicka "våra" ungar till krig av vilken sort det vara må till alla anhöriga, män, kvinnor och unga som skickat in i ett krig med bara förlorare ! Är tacksam att inget av mina barn valt den banan.
Tänder ljus och skickar mitt hopp !

Kram

TUMME FÖR BRA SKRIVET INLÄGG !
barbakvinna
8 februari 2010, kl 07:07
Tack Agnetha alla önskar vi nog att det är fred. Ibland brukar jag skämtsamt säga *gör min man arbetslös*=fred i hela världen men tyvärr ser läget annorlunda ut..
Lotta_71
8 februari 2010, kl 00:05
Hej!

Jag vet snart inte varken ut eller in efter denna läsning! Ska jag skratta eller gråta????

Jag tittade med på dokumentären på 4:an, och jag skulle ALDRIG vilja att min sambo eller min son skulle välja att åka ner, endast för att jag är egoist....och jag står för det!

När jag satt och läste igenom allas inlägg så tänkte jag på ett citat ur filmen Bröderna Lejonhjärta, när Orvar ber Jonathan att leda folket till strid, och Jonathan svarar.... -Men, jag kan inte döda!
Då svarar Orvar - Om alla skulle tänka som du..................................
Men då säjer Skorpan........ OM ALLA SKULLE TÄNKA SOM JONATHAN, SÅ SKULLE DET INTE FINNAS NÅGRA KRIG!

Kommer inte ihåg exakt....men ni förstår poängen!

Jag hedrar de som viger sina liv för andra, och jag menar inte bara soldater utan även anhöriga!
Jag tycker fruktansvärt synd om alla som mister en kär!

Jag har själv lagt in ett inlägg på min blogg som handlar om rasism om ett repotage som jag såg i dag på tv 4.
Jag är totalt emot krig, och det tror jag att alla som har lagt in sina olika kommentarer är, bara att en det inte kunde respektera att det inte var av ett politiskt syfte som "barbakvinnan" skrev detta, utan med sin empati och egen erfarenhet av att ha en man som är där, ville hedra de två unga män som har har mist sina liv för att hjälpa andra till att få ett värdigt liv.

Jag önskar dig barbakvinna, all lycka!
Och jag beklagar till er som har mist era anhöriga!

Massa kramar
barbakvinna
8 februari 2010, kl 07:09
Att säga JA är jättetungt, även tiden när dom är iväg. Samtidigt visar flera kommentarer just här vad vi anhöriga möter. Även våra barn, människor här säger rätt ut detta till oss som väntar här hemma.
Tack för din kommentar.......
Nicke lilltroll
8 februari 2010, kl 00:16
Pust vad många galningar det verkar finnas. Är det inte fler än jag som känner att USA o gänget tvingat oss andra in i ett hörn där vi helt enkelt måste vara med i Afghanistan för att det inte ska gå åt skogen fullständigt?
Mina kära kamrater och kolleger känns som en ö av förnuft i ett sandigt hav av vansinne därnere. Alla ni USAhatare skulle kunna svara på den här frågan: Vore det bättre om våra soldater avlöstes av amerikaner? Skulle afghanerna tjäna på det?
De svenskar som är i afghanistan nu gör ett otroligt viktigt och farligt jobb. FRIVILLIGT! Det är riktigt hjältemod det. Till skillnad från den konstlade plastvarianten från sportens värld som vi matas med dagligdags av media.
Barbakvinna (och min fru med för den delen) gör ett otroligt viktigt arbete här hemma. När vi drar iväg i härnad på ett halvår eller mer pausar de sina liv för att ensamma ta hand om inte bara hus och barn utan sina egna farhågor och rädslor. De gör det för att de förstår hur viktig vår insats är. Vi som gör jobbet på plats får massor av stöd av våra kamrater men vem stödjer våra anhöriga? Inte alla våra fantastiska förståsigpåare här iallafall.
Ni borde förbanne mig skämmas för att dra era jädra valser här inne. Det här är inte rätt plats. Oavsett hur rätt ni tycker att ni har och hur behjärtansvärt ni än tycker att det är så helgar ändamålen inte medlen denna gången.
Fast hur skulle det se ut... Om inte alla, alltid, överallt, fick basunera ut vilket dravel som helst...

TILL SIST (om nu någon orkat läsa så här långt ;)): Tack Barbakvinna för en fantastisk blogg. Jag beundrar dig verkligen för att du orkar ge alla som skriver ett personligt svar. Till och med galningarna. Sköt om dig =)
barbakvinna
8 februari 2010, kl 08:02
Kommentarerna visar tydligt vad dom anhöriga möts av i vardagen medans dom väntar. I den här stunden önskar jag att man istället respektfullt visar att det finns sorg. Sorgen som deras familj, släkt, vänner, arbetskamrater känner.

Jag måste svara känns det som. För det visar ännu mer den fanatism dom som kallar sig fredsälskare verkligen är. Jag har sett allt från rasism till Usa propaganda till fantasier i ovanstående kommentarer. Här är egentligen mer mitt sett att visa respekt för dom omkomna, skadade och deras anhöriga. Men några har gjort allt för att visa sin sämsta sida och oförstående.

Jag tackar för din kommentar och hoppas att alla era familjer som väntar får mer förståelse och respekt. Vi har nog med att oroa oss och se till att allt fungerar. Arbetet ni gör är bra och ju mer nyheterna skriver ju mer förstärks att Svenska soldater visar fredlig sida även i en fientlig situation i ett krig.
LeoBm
8 februari 2010, kl 01:38
Jag tror inte på krig. Men jag tvivlar inte på att er sorg är äkta.

Och jag vet att det finns soldater som inte heller tror på krig. Som i sina hjärtan inte önskar något annat än fred.

Det är bara ni som kände dem som kan vet hur det var.
Och hur det än var var de människor.

En bok jag längtar efter att läsa (jag hoppas ni inte missförstår) är At Hell's Gate: A Soldier's Journey av Claude Anshin Thomas. Jag har hört historien runt den och ser nu att några menar att den är den bästa buddhistiska boken på ett årtionde (Best Buddhist Book of the Decade).
barbakvinna
8 februari 2010, kl 08:04
tack...
Lotta_71
8 februari 2010, kl 07:27
Hej Igen!

Jag tyckte själv att det såg osammanhängande ut, när jag lästa vad jag själv hade skrivit! Det var lite sent i går = )
Så jag inte blir missförstådd......

" Jag är totalt emot krig, och det tror jag att alla är som har lagt in sina olika kommentarer på denna sidan. Bara att en del inte kunde respektera att det inte var av ett politiskt syfte som "barbakvinnan" skrev detta, utan med sin empati och egen erfarenhet av att ha en man som är där, ville hedra de två unga män som har har mist sina liv för att hjälpa andra till att få ett värdigt liv.

Jag vill även passa på att tala om för dig att jag kände på ditt svar som om jag gav dig kritik för att du har svarat JA till att dfin man är iväg, så var det inte!

Jag kan bara inte förlika mig med den ständiga oro som ni lever med! Jag vet inte om jag hade klarat det???
Och visst förstår jag att du inte har något val, och att man måste ju få till en vardag.

Jag vet inte om jag är lite trög, men jag fick en känsla av att du inte tyckte om mina kommentarer och jag vill gärna veta vad i så fall, om jag har blivit missförstådd av dig?

Lotta
barbakvinna
8 februari 2010, kl 08:09
Oj nej jag förstod kommentaren men i brådskan och efter att jag läst alla kommentarer så försökte jag svara fort..

Nej jag blev inte arg. Och Ja min man brukar åka iväg. Jag lever som många andra med ständig oro. Även fast han är hemma just nu mådde nog alla i familjen dåligt igår. Vi blev sura för just ingenting mot varandra och alla reagerar på sitt sätt. Men den trevliga kväll med fika med både Jossan och Viktor och resten av familjen blev sen. Mina semelmuffins blev skitfula. Men goda.

tack än en gång ...
uno
8 februari 2010, kl 08:12
Tråkigt!!! Det finns onödiga dödar, tyvärr. Känner med dig fast vi tycker olika om detta, ingen borde utsättas som de anhöriga till de skjutna soldaterna. Kramar!!! Uno
barbakvinna
8 februari 2010, kl 20:42
ja du har så rätt det dom anhöriga till dom förolyckade soldaterna känner är nåt som vi aldrig vill genomgå. Så onödigt att dom blev beskjutna, men jag tror att när mer info kommer så kommer saken att klarna.
Herr och/eller Fru S
8 februari 2010, kl 08:29
Vi har ju haft diskussioner om Sveriges roll i A-stan tidigare, konstaterat att vi inte har riktigt samma åsikt om det hela. Men något som slår mig är att folk är så otroligt dåligt pålästa och inte förstår hur situationen ser ut.

Det går inte att ge bistånd i ett område som är styrt av Talibenerna, dom tar kontroll över allt och inget eller väldigt lite kommer lokalbefolkningen till godo. Att jämföra de områden i norr som aldrig styrts av talibarnerna med fd taliban kontrollerade områden går inte, bistånd har inte varit möjligt i Taliban kontrollerade områden. Vad var alla bistånds organisationer tidigare när talibanerna styrde, var var era röster om bistånd då. Varför driver ni inte kampanjer om bistånd till Darfur, Kongo Kamboja mm nu.

Sverige är inte under Amerikans befäl, man är under FN befäl sen att högsta chefen är en Amerikan är en helt annan sak.

Det är ungefär som att NATO trupper var under svenskt befäl i Kosovo, det innebar ju inte att Sverige invaderade Kosovo.

//Herr S
barbakvinna
8 februari 2010, kl 22:57
Du har så rätt... bra förklarat. Sen måste man få ha olika åsikter men när man som vissa har gjort i kommentarerna så visar dom det vi möter när vi träffar en del folk. Dom skyr inga medel.

Tack för en välformulerad kommentar..
vårat sverige
8 februari 2010, kl 13:18
Barbakvinna: "Läs på för fan..."

Vet hut! Har dina föräldrar inte uppfostrat dig? Städa käften och uppför dig som en människa!
barbakvinna
8 februari 2010, kl 22:58
du får ursäkta men jag kan inte bemöta folk som kastar sten i ett glashus
uno
8 februari 2010, kl 14:16
Skum debatt. Mindre skum verklighet. Det finns sedan många år (sedan sjuttitalet tror jag) en väl fungerande svensk organisation för uppbyggnad av Agfhanistan. Svenska Afghanistankommittén heter den. Den finns fortfarande, har en upplysande hemsida, och arbetar med utbildning och vård bl.a. Inga vapen, bara stöd och hjälp. Svensk militär behövs inte i Afghanistan, där finns vapen tillräckligt för att invadera hela Sverige om nån skulle få för sig det. Men ett klokt bistånd på afghanernas egna villkor gör nytta. Kolla in: http://www.sak.se/
Där finns de fakta som ovanstående debatt helt verkar sakna. Jag deltaqr samtidigt i sorgen över två onödigt dödade svenska militärer!!! Uno
barbakvinna
8 februari 2010, kl 22:59
ska kolla den sidan.. Tack Uno ja vissa kommentarer är ilsket förvridna och dom visar även att dom egentligen inte är så *fredliga*
Sirpa
8 februari 2010, kl 14:30
Vårat sverige 47 år

Skäms du inte för hur du pratar? Ber du henne städa käften. Ta dig en egen vals med tandborsten och väx upp. Låter precis som du är samma som Barnet som kommenterade igår.

Men jag håller med barbakvinan Läs på för fan
barbakvinna
8 februari 2010, kl 23:01
jag tror han där uppe är lite arg av sig...
imsy
8 februari 2010, kl 14:34
Skrattar åt "Vårat Sverige". Är det någon som ska städa käften är det väl h*n!
barbakvinna
8 februari 2010, kl 23:02
han verkar använda *barnförbjudna* ord oxå...
uno
8 februari 2010, kl 18:52
Vem ska städa käften, nu fattar jag inte alls. Klart att Barba är jävig, måste försvara det oförsvarbara Skulle jag antagligen också gjort. Men skitsnacket utan minsta analys eller vilja att begripa fattar jag inte. Afghanistan är ett land, ett folk med många olika stammar och folkslag i världens mitt!!! Viktigare historiskt än vårt lilla avlägsna land. Genom Afghanistan har vägar mellan Europa/Mellanöstern och Kina/Indien gått i flera tusen år. Där finns kultur och där finns en traditionell öppenhet för nya tankar och kulturer sedan länge. Där fick mina vänner som på 70-talet kunde lifta genom området nattviste och gott te varje by. Men ingen har sedan Djingis Khan kunnat bemästra landet på höglandet mellan bergen. Inte ens USA. Eller Sverige, vilka löjligt krigar där och blir skjutna helt i onödan. Ryssarna gjorde sitt bästa för att bomba landet i kaos, men misslyckades. Om Afghanerna själva får bestämma sin framtid kommer talibanerna att misslyckas. En afghan låter sig inte invaderas, inte ens av snälla svenska soldater som inte fattat att det är krig!!! Uno
barbakvinna
8 februari 2010, kl 23:06
Självklart så försöker jag skriva vad jag tror på och vad jag vet. Men jag förundras över det hat vissa visar. Vissa är så arga så jag tror dom spricker... Sen vill jag att alla ska komma hem hela, nu ser inte situationen ut så tyvärr. Det värsta som många haft oro för har nu hänt, jag tycker bara att nån gång måste även dom som propagerar kunna visa respekt och det gör du Uno alltid vi har haft våra olika åsikter men alltid med en toutch av respekt..
K E N
8 februari 2010, kl 21:11
Okej, jag ser det ur belackarnas synvinkel: FN eller/alternativt en nation som agerar på egen hand mot förtrycket i världen, skall genast sluta med det. Istället ska vi sitta med armarna i kors och se despoter förgöra varandra, se länder invadera länder, se religionsutövare tvinga folket till underkastelse. Se människor mördas och lemlästas under grovt förtryck, se kvinnor och barn våldtas, stenas, brännas, grävas ner. Vi ska se opiumodlingar blomma. Vi ska se på när en galen statsledare testar nervgas på befolkningen. Vi ska tillåta sharialagar som tillkommit för att slå ner, främst, kvinnor.

Kan du sitta och lösa världsfreden vid köksbordet? Vill du resa runt i världen och prata om fred med bara humanitär hjälp och utan beskydd, fan... du skulle knappt komma utanför närområdet.

18 av mina kamrater dödades i Mogadishu, de var där för att bevaka området och hjälpa till med den humanitära hjälpen till befolkningen. Det behövs soldater även vid sådan hjälp.
barbakvinna
8 februari 2010, kl 23:08
Linnea 14 år sa idag.. - Vill dom att vi ska lämna Afghanistan? Men då dör dom som bor där!

Hon är 14 år och tror på att folk ska kunna få det bättre, frihet och att få leva utan att vara rädd..
K E N
8 februari 2010, kl 21:11
Okej, jag ser det ur belackarnas synvinkel: FN eller/alternativt en nation som agerar på egen hand mot förtrycket i världen, skall genast sluta med det. Istället ska vi sitta med armarna i kors och se despoter förgöra varandra, se länder invadera länder, se religionsutövare tvinga folket till underkastelse. Se människor mördas och lemlästas under grovt förtryck, se kvinnor och barn våldtas, stenas, brännas, grävas ner. Vi ska se opiumodlingar blomma. Vi ska se på när en galen statsledare testar nervgas på befolkningen. Vi ska tillåta sharialagar som tillkommit för att slå ner, främst, kvinnor.

Kan du sitta och lösa världsfreden vid köksbordet? Vill du resa runt i världen och prata om fred med bara humanitär hjälp och utan beskydd, fan... du skulle knappt komma utanför närområdet.

18 av mina kamrater dödades i Mogadishu, de var där för att bevaka området och hjälpa till med den humanitära hjälpen till befolkningen. Det behövs soldater även vid sådan hjälp.
Lotta_71
8 februari 2010, kl 21:35
Hur oförskämd får man vara "vårat sverige 47 år " !

Jag hade för mig att det fanns regler på hur man får bete sig, eller kanske du aldrig blev uppfostrad?
Jag är helt ställd över ditt inlägg, mycket omoget och oförskämt!

Alla kan inte tycka lika, repektera det!

Om du tycker att allt hon står för är så illa, att du bara bemödra dig med att fälla en kommentar?

Att du gav oss som reagerade den glädjen???
barbakvinna
8 februari 2010, kl 23:20
Ju mer *frihetskämpar* desto mer våldsamma eller respektlösa. Jag anser att folk får ha olika åsikter men när dom är oförskämda som han där ovan så undrar man hur det står till med dom..

tack Lotta...
Johanna
8 februari 2010, kl 22:06
Myckat är väl redan sagt i kommentarerna här, men jag kan inte låta bli att klämma in min tanke ändå. Tycka vad man vill om krig (finns väl ingen som tycker att krig är en vettig idé), men faktum kvarstår att tre personer dog och en skadades. I A-stan saknar en familj sin anhörige och i Sverige är det två familjer som förlorat en son/bror/pojkvän/vän... Vad man än tycker om Sveriges närvaro i A-stan tycker jag att man i det här läget ska visa respekt för de anhöriga, de behöver allt stöd de kan få just nu! För övrigt tycker jag att Sverige gör mycket gott där borta och det är pest för alla de vänner och familjer som väntar hemma i Sverige och inte kan göra annat än att hoppas, tro och oroa sig.
barbakvinna
8 februari 2010, kl 23:23
Du har så rätt Johanna... Så rätt... tack.
Arrami
8 februari 2010, kl 22:59
...man kan bara ge full respekt till dem som offrar sina liv för det de tror på!
barbakvinna
8 februari 2010, kl 23:25
Ja jag är övertygad om att dom Svenska soldaterna verkligen gör ett bra arbete annars skulle dom inte vara så bra omtyckta som dom nu är..

Men trots allt det finns alltid nån som är missnöjd. Även i kommentarerna ovan.. tack Vargen..
anhinga
8 februari 2010, kl 23:47
Idag tackar jag min Gud för att inte min son var i Afganistan.
08 februari 2010, kl 02:34 Skrivet av anhinga Anmäl !

Han är utbildad för det och varit på väg nga gånger. Men annat har hindrat honom. Varje gång han avstått har jag lättats. Men har har kompisar där nere som vill ha dit honom.

Idag är det en svår dag för hela försvaret. Två officerare döda och en soldat skadad. Man tänker genast på anhöriga i denna stund, hur ska dom orka. Man tror ju ändå att det inte ska hända en själv.

Men vi är ändå förberedda, soldaterna måste gå igenom dessa ev. händelser med anhöriga. Samt skriva ett slags testamente som kommer att gälla vi deras ev. frånfälle.

Men dessa unga herrar vill tjäna sitt land, de vill bringa ordning och reda i samhället och de är stora humanister. De vet vad de ger sig in i när dom vill tjäna Svenska Försvaret.

En Mamma
barbakvinna
9 februari 2010, kl 15:08
Det är alltid svårt när man ska säga Ja till att dom ska åka. Men det är deras arbete och just den här händelsen så fruktansvärt tragisk även dom tidigare som har skadats eller omkommit.
Jag hoppas att läget lugnar ner sig för dom gör ett bra arbete och är respekterade där nere..
Kettu.
8 februari 2010, kl 23:49
Uppfostrar ni era killar till en sådan mentalitet får ni väl beklaga och oroa er i ett skafferi istället. Min son skulle aldrig ta vapen i sin hand.
Kettu.
8 februari 2010, kl 23:53
"Idag är det en svår dag för hela försvaret"

Var det ett skämt eller ?
Så fort Sverige luktar krig...

Jag vet inte vad jag ska tycka om detta jävla trasmseri.
Kettu.
8 februari 2010, kl 23:58
Jävla cp fitta att censurera. Horjävel !
barbakvinna
9 februari 2010, kl 15:09
Jag har bett AB att lägga tillbaka kommentaren som blivit raderad för att ni ska få se hur lågt vissa sjunker, det är det här vi anhöriga möts av ofta och flera av hans tidigare elaka påståenden i kommentarer har inte godkänts därför ilskan.

Ni behöver inte anmäla ovanstående kommentar utan jag låser sidan
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare
Bloggportalen
Pinga Frisim

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna