Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Dax att bekämpa rasisterna

Sverigedemokraterna ligger klart över riksdagsspärren. Partiet är nu större än både Kristdemokraterna och Centerpartiet, enligt Sifos novembermätning som publiceras i Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten

Är själv inte speciellt förvånad över utvecklingen. Vi har allt för länge sopat problemen under mattan, delvis med den flykting- och invandrarpolitik vi kör med i Sverige, men framförallt när de etablerade partierna försöker ignorera, utesluta, negligera, fördumma ett parti som SverigeDemokraterna. Det fungerar inte att tro att om man bara tystar eller ignorerar dem så försvinner de. Visst den upphausade lågkonjukturen har såklart hjälpt SD på vägen, för av erfarenhet vet man att främlingsfientlighet och rasism ökar när ekonomi och jobben dippar.

För att återgå till flyktingpolitiken som jag nämnde ovan. Här har politikerna varit allt för slappa under allt för lång tid. Eftersom vi kan ha USA som varnande exempel, så är det ganska lätta för oss att förutse hur det kommer att se ut i Sverige inom 10 år. För över historien är det ungefär så det kommer se ut, det som händer i USA idag kommer inom 10 år ske här, det som händer här nu, är ungefär som det såg ut i USA för 10 år sedan. Vi följer dem som lämlar i ett lämmeltåg, och gör vi inte något åt saken, så kommer vi säkerligen snart se ett upplopp.

Det fungerar tex inte att låta flyktingar själv få välja vart de vill bo, det fungerar heller inte att människor ute i bostadsområdena väljer vilka som skall få flytta in i just deras område. Då får man den segregering vi har idag. Segregerade områden hämmar invandrarens möjligheter till ett jobb, och utan jobb inga pengar, utan pengar är det väldigt lätt att man faller in i kriminalitet, framförallt andra generationens invandrare som står i två kulturer. En där man inte har pengar och en där man skall försöka leva upp till den felaktiga bild av standard som "alla" svenskar har.

Detta är något som givetvis borde jobbats med för flera år sedan, men något måste ändå göras, annars får vi snart områden, om vi inte redan har det, Little Italy, Chinatown osv
Det gynnar inte svensk ekonomi

Att ignorera och tiga ihjäl SD har vi provat på i flera år nu, det har uppenbarligen inte fungerat. I valet 2002 fick "Övriga" partier 3,12% av rösterna, i valet 2006 var den siffran uppe i 5,67%, skulle tro att SD står för de flesta av dessa extra 2,5% enheterna.

I kommunalvalet 2002, var SD ett marginaliserat parti och  fick totalt över landet 76.000 röster i valet 2006 dubblat denna siffra till 159.000 röster, men den stora skillnaden är att de i flera kommuner fick en vågmästarroll, och i andra en plats i kommunfullmäktige. Vad gjorde då de etablerade partierna, återigen försökte ignorera och frysa ut dem. DET FUNKAR INTE!! De kommer istället som nu, växa sig starkare i det martyrskap som skapas när etablerade aktörer försöker tysta ner den lilla.

sifo mätning val 2010

Art.Ref
DN - Svd - Expressen - Svd - DN - Svd - Expressen - Svd - Svd - Svd - Aftonbladet - GP

Andra bloggar om: Sverigedemokrater, Val 2010
Scaber Nestor
Scaber Nestor
Svensson

18 kommentarer
Slasher
15 november 2009, kl 11:03
Jag tycker inte det känns så bra när man talar om att isolera ett annat parti. Hur kommer det sig att det partiet skulle finnas i riksdagen? Jo, en del, till antalet flera hundra tusen av Sveriges befolkning har röstat på dom! Är det så många som röstar på dom så beror det på något. Lösningen är att fundera på vad de sakerna är, inte att ignorera problemen genom att vägra tala med partiet.
aceeo
15 november 2009, kl 17:47
Håller definitivt med, tycker dock det är skrämmande om SD kommer in i riksdagen. Dock inget jag i sak vill förhindra, alla har en självklar rätt att uttrycka sin åsikt, och självklart skall de ha en plats i riksdagen om svenska folket vill det, men hoppas givetvis fortfarande att många tänker om och väljer annat parti före SD.
Maria de Suède
15 november 2009, kl 11:16
Ni i Sverige måste våga ta debatten, som du skriver och vi i Frankrike måste göra precis samma sak mot Front National. Man kan inte sopa problemen under mattan genom att negligera dessa xenofobiska partier.

Jag tror inte på att förbjuda dessa partier, det är bättre att våga debattera öppet med dessa partier inom EU. Om man förbjuder dessa partier tror jag att hatet mot icke-Européer, invandrare från andra länder än de europeiska kommer att öka. Ta tag i själva grundproblemet istället för att sopa det under mattan.
aceeo
16 november 2009, kl 06:32
Att förbjuda partier är ju som att gå i Hitlers fotspår, så det finns absolut inte i min värld. Konfrontera dem är det ända rätta, argumentera, slå hål på deras argument, ta fram dina egna goda sidor.

// Anders
Robert
15 november 2009, kl 14:14
Hej, stötte på länk till denna blogg på GP, första besöket.

Är en av de såkallade "badguys" och kommer lägga min röst på SD i nästa val. Tycker det är tråkigt när man avfärdar alla som stämmer in med Sverigedemokraterna som xenofober och främlingsfientliga.
Själv har jag alltid röstat på V och tex deltagit i flera manifestationer mot rasism och liknande tidigare.
Men vad jag insett efter objektivt tittat på statistik och siffror är problematiken med modellen jag tidigare förespråkade. Det har INGENTING att göra med att vara emot utlänningar. Har själv folk i min släkt med annan bakgrund.
Är mycket tråkigt att man får ta emot så mycket okvädesord och stämplingar. Av egen erfarenhet vet jag dock att det handlar om okunskap från bespottarnas sida. Man målar upp en bild som är antingen eller utan några mellanting. Vill man mogna i sin världssyn måste man se igenom de politiskt korrekta tyranniet som råder i Sverige. Avfärda inte alla som inte har samma åsikt som er i invandringsfrågor som några dumskallar. Vi är inte några inhumana monster.
Jag önskar de allra bästa för mina medmänniskor. Den nuvarande förda politiken är djupt inhuman därför förespråkar jag en begränsad invandring(endast 5% är FN klassde flyktingar, källa:migrationsverket) där vi skiftar fokus till att hjälpa på plats. På detta sätt kommer man åt kärnan i problemet inte symptomen och ordnar en långsiktig lösning. Minskade invandring, massiv ökning i bistånd. Tack för ordet.
aceeo
16 november 2009, kl 06:53
Håller med om att vi borde göra mer för flyktingarna på plats så de slipper fly ifrån sina länder, och självklart har du rätt att rösta på vem du vill.
imsy
15 november 2009, kl 14:25
SD har väl blivit utsett till att bli de andra partiernas väckarklocka. Folk tänker rösta på dem för att de är missnöjda med övriga partiers politik. Sedan vad de ställer till med genom att få upp SD i regeringen tänker de inte alls på.
15 november 2009, kl 14:30
Tack för en intressant blogg!
aceeo
16 november 2009, kl 12:58
Tackar för komplimangen!
FinSven
min blogg Svedjen
15 november 2009, kl 15:39
Det går inte att negligera och mörka SD och dess väljare. Är vi en demokrati då måste vi banne leva upp till det mest fundamentala när det gäller demokrati, nämligen alla har rätt att utrycka sin åsikt och välja vilket parti man sympatiserar med. SD får stöd därför att de etablerade partierna har mörkat problemet med invandringen till vårt land. I Finland används Svensk invandrarpolitik som ett avskräckande exempel.
aceeo
16 november 2009, kl 13:12
Håller definitivt med, vi är en demokrati och alla skall få sin röst hörd, men det är just därför man öppet måste möta SD och inte sopa dem under mattan, då gror bara hatet i det dolda, och blossar upp när man minst anar och är man inte förberedd så är risken stor att de klämmer åt ordentligt..... vem vet kanske det är just det som sker i dagsläget...
Lord Henworth
16 november 2009, kl 06:42
Visar min respekt för en balanserad diskussion.
aceeo
19 november 2009, kl 06:58
Tack, försöker vara både saklig och balanserad när jag skriver.
16 november 2009, kl 15:35
Måste faktiskt säga att jag inte tycker SD i sig är det mest skrämmande. Utan att så många slänger sin röst på ett parti bara för att de är trötta på en eller annan fråga hos sittande regering.
Jag tycker inte om allt som vår regering eller föregående regeringar gjort eller gör. Men det skulle aldrig falla mig in att rösta på "vad som helst" bara inte det som är där nu. För i sådana fall så är det som jag skrivit i min blogg tidigare. Då kan jag lika gärna rösta på Ayman adh-Dhawahiri likväl som på SD och Jimmie Åkesson. För mig är det skadligt hur som.
aceeo
17 november 2009, kl 12:54
Kan inte annat än hålla med, eller varför inte själv bli politiskt aktiv så man kan ändra sitt egna partis agenda?
BeataMorot1
16 november 2009, kl 15:42
Sakligt och tänkvärt inlägg...Tack för det!!

//B
aceeo
16 november 2009, kl 17:57
Tack, försöker vara både saklig och balanserad när jag skriver.
aceeo
17 november 2009, kl 12:58
Sitter faktiskt just nu och lyssnar på Björn Söder, partisekreterare i SD, och visst har han några poänger, tex att hellre hjälpa flyktingar i deras hemländer än att de skall behöva fly sitt egna land. Tyvärr vill de ju även dra ner på U-landststödet, så vet inte riktigt hur de tänker då?

- Vi har inget emot Synagogor, för judarna har inte ställt till problem,
B.S på frågan om varför SD är emot moskeér men inte Synagogor

Jaja, vi får väl se om Sverige har så många missnöjda att SD tar plats i riksdagen, och vad som i så fall händer.
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

TÄNK POSITIVT!
Om allt går åt helvete
har det i alla fall varit
trevligt fram till dess

Blogvertiser Köp ett inlägg på min blogg på blogvertiser.se
Välj ett ämne eller en artikel, så skriver jag ett inlägg kring ämnet

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna