Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Utbrändhet - inte arbetets fel, utan fel arbete

Eftersom jag nämnde det i mitt förra inlägg, vill jag även delge Er min egna teori om utbrändhet. Förstår om ni inte håller med mig i detta, och har heller inga vetenskapliga bevis för min teori, som ju just är en teori dock baserat på den livserfarenhet jag har.

Jag tror inte utbrända människor blir utbrända pga stress elelr hög arbetsbelastning

Istället tror jag att hög arbetsbelastning är positivt, så länge man trivs med sitt arbete. Det är snarare när man inte längre upplever glädje i sitt arbete som man riskerar utbrändhet, och detta i sig har egentligen inget med arbetsbelastningen att göra, den kan säkerligen skynda på sjukdomsförloppet, men den absolut största boven i dramat är att den i riskzonen inte längre trivs med att gå till sitt arbete.

Att trivas på arbetet behöver inte alltid bero på att man har ett jättestimulerande jobb, utan det kan likväl vara att det är ett ganska fritt jobb, man har trevliga arbetskamrater eller något annat man upplever som lustfullt på arbetet. Är däremot allt med arbetet en pina, bör man nog tänka efter både en och två gånger på vilka alternativ som finns.

Hur kan jag nu tänka såhär?
Jo, till saken hör att jag träffat en hel del människor som drabbas av utbrändhet, och då talar vi om svår utbrändhet, dvs där man på morgonen ligger i sängen och inte ens funderar på att gå upp, inte funderar på om det finns mat för dagen, inte längre bryr sig om man får pengar eller inte. Detta är då inget måndagssyndrom, utan kan pågå i veckor och månader, med risk att man står utan både hem och familj, i alla fall om de inte har någon förståelse för vad som händer. Deras livsituation har varit vitt skilda, men med en gemensam, nämligen att de inte längre kunde känna någon glädje av att gå till jobbet, inte ens lönen var längre någon egentlig glädje. Detta kunde pågå under lång eller kort tid, och den utlösande faktorn var ofta att något i privatlivet också gick fel, och då var den sista glädjepunkten också förstörd och då går man in i denna zombieliknande mardrömsvärld.

Sen har jag träffat personer som lever i en ständig stressad miljö, tex restaurangfolk, ingenjörer, egna företagare,  som trivs med jobbet, arbets-kamraterna eller något annat, utan att verka närma sig den berömda väggen

16 kommentarer
M. Beck
14 januari 2010, kl 20:26
Just därför skulle det vara bra med en rörligare arbetskraft som i Danmark. Man ska till och med kunna sluta med a-kassa från och med första dagen för att söka annat jobb. Tror inte att folk vill gå runt och skräpa bara. Alla vill ha ett jobb där man trivs och känner att man betyder något.
aceeo
15 januari 2010, kl 13:53
Instämmer, de flesta vill nog ha jobb och den lilla klick som inte vill kommer ju ändå gå så länge på A-kassa att fem dagars karens inte har någon betydelse
HelenaQ
14 januari 2010, kl 20:34
Utbrändhet beror på individernas totala arbetlivssituation och inte endast på arbetet. allt påverkar.
även själva arbetsinnehållet. Den egna upplevelsen om man kan och har mäjlighet att påverka etc..etc..etc.

Men i stor så är det individernas totala livssituation ..som är den största orsaken till sk utbrändhet.
aceeo
15 januari 2010, kl 15:35
Ungefär så jag också menar
HelenaQ
14 januari 2010, kl 20:38
Äsch..blev lite fel ovan.Så här menar jag:

Utbrändhet beror på individernas totala livssituation och inte endast på arbetet.

Allt påverkar som händer i livet i övrigt familj, barn, annat. .På arbetet och även själva arbetsinnehållet. Den egna upplevelsen om man kan och har möjlighet att påverka etc..etc..etc.

Men i stor så är det individernas totala livssituation ..som är den största orsaken till sk utbrändhet.
Törnråza
15 januari 2010, kl 09:07
Stress is the killer!
Törnråza
15 januari 2010, kl 09:09
klart du inte träffat de som är utslagna av stressen för de är ju hemma!
Törnråza
15 januari 2010, kl 09:11
Tycker också det är anmärkningsvärt att du är vuxen och inte förstår något så självklart som att TRÄFFA någon som just då jobbar i en stressig miljö och att själv jobba i den miljön år ut och år in, är två helt olika saker.
aceeo
15 januari 2010, kl 15:39
Eftersom jag har 15+ år bakom mig i restaurangbranchen, vet jag nog hur det är att jobba dag ut och dag in i stressig miljö, och då dessutom till otroligt dåliga vilkor och lönen skall vi knappt nämna....
Tror att inom restarang är det enda yrket där du faktiskt tjänar mer om du väljer en kommunal verksamhet framför en privat.....
Mumlans Ränder
15 januari 2010, kl 09:13
Jag blir fruktansvärt stressad över att ha lite att göra. Att ha lite krav på mig.

När jag jobbade i restaurang kallade jag det puls:)
Positiv stress är puls för mig.
aceeo
15 januari 2010, kl 17:36
Puls är ett bra ord.... skall jag använda mig av hädanefter
Törnråza
15 januari 2010, kl 09:33
Mumlan

Jag känner också till att det finns positiv stress.

Och jag känner också till de personer som gillar att ha full upp hela tiden och verkligen älskar sitt jobb, har mycket eget ansvar osv....
Som ändå gått in i väggen.
Tror inte de tyckte sen att det var värt det.
Så lyssna på kroppen.

En del tror att de är oersättliga på jobbet.
Fast då är det ju bara att ta en runda på kyrkogården!
aceeo
15 januari 2010, kl 17:47
Fråga dem, vad som gjorde att de faktiskt gick in i väggen.
Var det stressen på jobbet, var det ansvaret, eller var det så att deras jobb inte längre var så roligt, hände något samtidigt i deras privatliv, eller för den sakens skull kan det vara precis tvärs om, ens privatliv blir plötsligt väldigt jobbigt, och så händer något oförutsätt på jobbet, alltså samma sak fast det oförutsedda sker på jobb, istället för privatlivet som nog är vanligast
skriveriet
15 januari 2010, kl 17:47
Stress är stress antingen den är positiv eller negativ. Man kan gå i däck även av positiv stress, av alltför mycket av det man tycker är roligt. När de roliga aktiviterna blir en stressfaktor, är det dags att tänka efter.
aceeo
15 januari 2010, kl 18:01
Därvid håller jag INTE med dig, ser positiv stress som alltid av godo, men som du nämner när de roliga aktiviteterna blir negativ stress skall man nog dra öronen åt sig.
Törnråza
27 januari 2010, kl 01:44
15 januari 2010, kl 15:39

Det där är en efterkonstruktion och är inte relevant.

Utbrändhet handlar inte om just dig.

Du ska inte ta dig själv på så jävla stort allvar! ; )
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

TÄNK POSITIVT!
Om allt går åt helvete
har det i alla fall varit
trevligt fram till dess

Blogvertiser Köp ett inlägg på min blogg på blogvertiser.se
Välj ett ämne eller en artikel, så skriver jag ett inlägg kring ämnet

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna