Senast Skrivet

Slumpa en blogg
Argbigga
"He that knows better how to tame a shrew, Now let him speak: 'tis charity to show"

Problemet med att tycka synd om

Ordet empati är idag något urvattnat. Det har gått mode i ordet och det används i tid och otid, ofta utan att användaren egentligen vet innebörden av ordet. Jag har lagt märke till att många misstar empati för sympati.

Enkelt uttryckt är det så här: Empati är att känna med en annan människa. Sympati är att känna för en annan människa.

Problem kan uppstå när en människa säger sig eftersöka empati men egentligen menar att hon vill ha sympati, till exempel "Jag säger inte det här för att du ska tycka synd om mig utan för att du ska förstå hur jag har det." Min naturliga reaktion på ett sådant uttalande är just att inte tycka synd om - eftersom personen klart uttalat att den reaktionen inte efterfrågas.

Det märkliga är att om jag i dialog med personen, efter ett sådant uttalande, inte säger något i stil med "Åh, vad hemskt! Fy, vad dåligt du måste känna dig! Du har det ju jättesvårt! Men Gud! Får de verkligen behandla dig på det viset? Du har det verkligen inte lätt!" och därmed uttrycker min sympati - ja, då har jag ingen empati!

Nej, det är verkligen inte lätt, det här med empati och sympati! Så vet ni vad? Jag tänker skita i vilket! 

 

14 kommentarer
shyQ
8 februari 2010, kl 09:35
Hmm..

Medkänsla, medlidande=empati.

Välvilja, förståelse=sympati
Hic et nunc
8 februari 2010, kl 09:47
SAOL: empati= förmåga till inlevelse i andra människors känslor, sympati= välvillig förståelse
Granntanten
8 februari 2010, kl 09:39
Orden empati och kränka borde bort ur SAOL de är så förstörd och felanvända att de helt enkelt saknar värde. Tyvärr används de av de som inte vet vad det är eller värdeet av ordet.. Det slängs in som ett skällsord, det som tidigare lät "din dumma jäkel" har blivit "du är en oempatisk psykopat!. I och för sig är det en tautologi för en psykopat kan inte förstå eller tyda andras känlsor så h*n är utan empati.
Hic et nunc
8 februari 2010, kl 09:49
Tyvärr blir det så med ord som överanvänds - de tappar sin ursprungliga betydelse och sitt värde. Det är inget nytt men icke desto mindre kan man tycka det är synd.
Lottaonline
8 februari 2010, kl 10:01
Ja empati blir ibland "urvattnat" . Dessutom tror jag att folks så kallade empati många gånger kan stjälpa, mer än hjälpa. Helt enkelt cementera folks destruktiva liv.

Ibland är det mer egoistiskt att slänga ur sig sin djupa empati, när det egentligen bara blir som ett inre egoistiskt syfte att höja sig själva, som de stora "goda" människorna. De som känner så med andra till stor skillnad mot andra.

Om någon är bakfull och av omgivningen får höra, - Å din stackare, vad jobbigt, så hjälper det ju endast denna person på kort sikt. Att mildra personens sunda ångest för tillfället, för han hällde i sig för mycket kvällen innan. Det hjälper ju inte honom, att ta tag i sina taskiga alkoholvanor

Eller kvinnan, som olyckligt gråter efter en upptagen man och får höra. – Å din stackare, ja karlar är så hemska, blir ju knappast heller hjälpt av denna så kallade empati..
Hic et nunc
8 februari 2010, kl 17:14
Som jag ser det, rent semantiskt sett, så är empati något man besitter; det är inget man kan ge till någon - så som man kan göra med sympati. Jag håller med dig om att många människor "skryter" (kommer inte på ngt bättre uttryck för det jag menar, just nu) om hur mycket empati de har för att framställa sig själva som goda. Det kan i vissa fall bli riktigt löjeväckande och pinsamt då den där omtalade empatin bara sträcker sig till vissa grupper. Antingen HAR man förmågan att sätta sig in i andra människors känslor eller så HAR man INTE. Är man empatisk så kan man, som jag ser det, ha insikt i en mängd olika känslor - ÄVEN sådana som inte är så behagliga
Zmilla
8 februari 2010, kl 10:13
Sympati kan man väl kanske öva upp. Finns det en vilja att känna sympati och därmed förstå någon annans smärta, kan förhållandet dem emellan stärkas.

Empati däremot är svårare. Antingen har man den eller så har man den inte. Jag har en stor empati förmåga dvs jag känner ofta den fysiska smärta som kan komma med ett trauma (obs. inte personens smärta för den vet ju bara personen, men EN sorts smärta)

När man behöver förståelse för att man genomgått något jobbigt är det ju oftast för att man inte vill bli dömd, man vill att folk ska förstå varför man behöver vad det nu är man behöver - omtanke, sällskap, vardagshjälp...etc - visar folk inte förståelse ökar avstånden mellan individerna. När klyftan ökar minskar förmågan (eller viljan?) att känna empati för den personen i sin tur.
Hic et nunc
8 februari 2010, kl 17:27
Jag tror det ligger en del i det du skriver i sista stycket. Sympati är det man visar i de fallen då folk vill bli förstådda. Och det kan man kanske visa oavsett om man har empati eller inte. Men visas inte förståelsen ökar avstånden; där håller jag fullständigt med! Men i många fall, bland dem som säger sig vara utrustade med både sympati och empati, är det viktigare att bli förstådd än att förstå själv. Och hur empatisk är man då egentligen?
trollhare
8 februari 2010, kl 11:02
Känner igen det där, alltför väl. Bra skrivet! Jag tycker mig märka att folk missförstår de två hela tiden, även åt andra hållet. Dvs. även om man säger att man inte vill bli tyckt synd om, så är det precis det man får som reaktion ändå. Jag vet inte varför, men jag blir väldigt provocerad av sympati överlag.
Hic et nunc
8 februari 2010, kl 17:28
Tack, det var snällt!

Ja, det är svårt, det här med empati och sympati. Det är precis som om folk blandar ihop patierna och gör någon slags paté av dem. Osmakligt, tycker jag.
Ister
8 februari 2010, kl 17:54
Empati för mig är att jag kunna se en människa gråta och våga härbärgera den andres smärta, förstå att det gör ont i den andre. Empati är att våga vara kvar, utan att förminska eller förstärka den andres känslor (seså, det går över, men så farligt var det väl inte, å så synd om dig det är). Empati är att inte värdera den andres känslor.

Sympati är när jag börjar värdera den andres känslor (oftast positivt) eller till och deltar i den andres känslor - gråter med, skrattar med och blir arg med.

Sympati räcker inte om man jobbar med människor, då måste man besitta även empatisk förmåga och jag tror att det går att träna upp den förmågan, genom att lära sig vad som är ens egna känslor och vad som är andras känslor i en relation.
Hic et nunc
10 februari 2010, kl 07:25
Det var en intessant distinktion! Jag sympatiserar när jag börjar värdera känslor . . . Hmm, jag tror minsann jag håller med!

Nej, sympati räcker inte långt när man arbetar med människor! Då gäller det att kunna "läsa" människor och för det krävs det empati. Jag tror också att man skulle kunna träna upp en empatisk förmåga, till en viss grad. För empati kräver inlevelseförmåga, fantasi men också erfarenheter och det skulle kanske kunna diskuteras i vilken mån de olika delarna behövs för att kunna träna upp den empatiska förmågan.
Lottaonline
8 februari 2010, kl 18:56
Ja, där är jag enig empati, en inlevelseförmåga i andras människors känslor och situation är något som man besitter.

Empati kan ju dock leda till, att något ges i form av en förståelse för just den individen i rimliga och osjälviska proportioner.De behöver ju inte uttalas.

Jag känner igen känslan av att bli störd av folks sympati från då jag växte upp. Upplevde det som jättejobbigt att berätta att min mamma dött, för okända människor som skulle ”oja sig”. Det fick mig istället att känna en tyngd av att de då istället måste tröstas.

Rimligtvis bör väl alla friska människor, oavsett yrke eller politisk åskådning, äga förmåga till empati. Det finns ju även många inom vården, som saknar empati, tyvärr. Jag har själv arbetat inom den domänen.

Tror även att förmåga till empati påverkas av människans grad av mognad och livserfarenhet. Genomgångna och bearbetade kriser leder ju ofta till en ganska stor vishet och mognad, som i sin tur leder till en större förmåga till empati.

En god start, som Ister är inne på är ju självinsikt. Att hålla reda på vart alla känslor kommer från. En person kan ju få någon att omedvetet minnas en annan persons negativa egenskaper och rubba den objektiva och logiska människan i oss och vår bedömning.

Det är nog en träning i sig. Och övning i självinsikt är nog ständigt pågående hos åtminstone mig :-)
Hic et nunc
10 februari 2010, kl 07:30
Självinsikt och träning i det kan nog ge en bättre empatisk förmåga men jag kom att tänka på att även små barn, som ju per se inte kan ha så stora erfarenheter eller förmåga till självinsikt, kan uppvisa en empatisk förmåga. Det får mig att fundera på om empati kulle kunna vara något inneboende, som växer (förhoppningsvis) med mognad och ålder (och kanske i viss mån med ledning).

Allvarliga funderingar en onsdagsmorgon. :) Ber om ursäkt att jag inte besvarat din kommentar innan!
Möjigheten att kommentera är avstängd av bloggens ägare

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Denna blogg modereras inte på förhand av Aftonbladet och här gäller inte det utgivaransvar som finns på Aftonbladet.se. Bloggens innehavare är ansvarig för allt innehåll.

Tipsa oss om du upptäcker något regelbrott. Läs reglerna