Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Best of the Best

Och vad gör man av en måndagsförmiddag när helgmolnen fortfarande hänger tunga och mörka? Tar de enkla vägarna, såklart.

Få saker tenderar att engagera som listor, och få saker tenderar att engagera som jämförelser stora spelare emellan.

Någon egen lista pallar jag inte att knåpa ihop här och nu – men inget hindrar ju mig från att sno någon annans. Nya FourFourTwo är ute nu, med sin stora 100-lista över världens bästa spelare som huvudnummer.

Själv är jag ju mest bara glad över att Wilson Palacios fått sin välförtjänta plats.

Vad tycker ni?

100 Ronaldo (Corinthians)
99 Santon (Inter)
98 Zanetti (Inter)
97 Gomez (Bayern)
96 Akinfeev (CSKA)
95 Giggs (Man United)
94 Tjygrynskij (Barcelona)
93 Palacios (Spurs)
92 Van Nistelrooy (Real Madrid)
91 Lucho Gonzalez (Marseille)
90 Eduardo (Arsenal)
89 Misimovic (Wolfsburg)
88 Cazorla (Villarreal)
87 Navas (Sevilla)
86 Raul (Real Madrid)
85 Van Der Sar (Man United)
84 Gallas (Arsenal)
83 Ronaldinho (Milan)
82 Del Piero (Juventus)
81 Chamakh (Bordeaux)
80 Mutu (Fiorentina)
79 Bosingwa (Chelsea)
78 Gignac (Toulouse)
77 Gilardino (Fiorentina)
76 Cech (Chelsea)
75 Huntelaar (Milan)
74 Dzeko (Wolfsburg)
73 Pepe (Real Madrid)
72 Zjirkov (Chelsea)
71 Clichy (Arsenal)
70 Milito (Inter)
69 Grafite (Wolfsburg)
68 Tevez (Man City)
67 Cassano (Sampdoria)
66 Srna (Shakhtar)
65 Van Persie (Arsenal)
64 Motta (Inter)
63 Fabiano (Sevilla)
62 Melo (Juve)
61 Modric (Spurs)
60 Chiellini (Juve)
59 Lahm (Bayern)
58 Reina (Liverpool)
57 Robinho (Man City)
56 Tymotjuk (Bayern)
55 Cambiasso (Inter)
54 Totti (Roma)
53 Pirlo (Milan)
52 Senna (Villarreal)
51 Pique (Barca)
50 Higuain (Real)
49 Ballack (Chelsea)
48 Sneijder (Inter)
47 Carvalho (Chelsea)
46 Ramos (Real Madrid)
45 Silva (Valencia)
44 Berbatov (Man United)
43 Kanoute (Sevilla)
42 Anelka (Chelsea)
41 Diarra (Real Madrid)
40 Robben (Bayern)
39 Yaya Toure (Barca)
38 Adebayour (Man City)
37 Gourcuff (Bordeaux)
36 Xabi Alonso (Real Madrid)
35 Buffon (Juve)
34 Terry (Chelsea)
33 Evra (Man United)
32 Pato (Milan)
31 Agüero (Atlético Madrid)
30 De Rossi (Roma)
29 Benzema (Real Madrid)
28 Ashley Cole (Chelsea)
27 Mascherano (Liverpool)
26 Henry (Barca)
25 Dani Alves (Barca)
24 Diego (Juve)
23 Cesar (Inter)
22 Vidic (Man United)
21 Forlan (Atlético Madrid)
20 Fabregas (Arsenal)
19 Ribery (Bayern)
18 Essien (Chelsea)
17 Maicon (Inter)
16 Casillas (Real Madrid)
15 Arsjavin (Arsenal)
14 Drogba (Chelsea)
13 Ibrahimovic (Barca)
12 Ferdinand (Man United)
11 Lampard (Chelsea)
10 Rooney (Man United)
09 Eto’o (Inter)
08 Kaká (Real Madrid)
07 Gerrard (Liverpool)
06 Torres (Liverpool)
05 Villa (Valencia)
= 03 Andres Iniesta (Barca)
= 03 Xavi (Barca)
02 Ronaldo (Real Madrid)
01 Leo Messi (Barca)

/Erik Niva

155 (+1) kommentarer
Niclas
12 oktober 2009, kl 12:43
Hade nog suttit Xavi som etta.
erikniva
12 oktober 2009, kl 13:22
Njae, svårt att rubba Messi, även om han nu är blek i landslaget.
Interista
12 oktober 2009, kl 12:45
Första gången som jag ser att Cesar o Maicon blir skattade riktigt högt på någon av dessa värdelösa listor. Om jag har sett rätt så är Cesar den andra bästa målvakten efter Casillas och Maicon den andra bästa backen efter Ferdinand.

Sen så tycker jag faktist att Palacios kunde ha fått en ännu bättre placering, vilken spelare...
erikniva
12 oktober 2009, kl 13:23
Tycker nog att Buffon fortfarande är bättre än Cesar. Faktiskt.
Henke
12 oktober 2009, kl 12:47
Svårt att avgöra tycker jag om dom gått efter fakta (titlar, mål etc) eller bara lite diffus godtycklighet? Har personligen lite svårt att se Maravilla så högt upp. Tycker även att både Drogba å Z skulle kunna hoppa upp några hack på bekostnad av Villa och Etoo kanske...annars ähh...ser väl bra ut.
erikniva
12 oktober 2009, kl 13:23
Håller med dig angående anfallarna.
Ralf
12 oktober 2009, kl 12:48
Svårt som bara den att göra en sån här lista, jmf spelare i olika pos är ju helt omöjligt. Men Ribery vil jag ha topp10 eller topp5.
erikniva
12 oktober 2009, kl 13:24
Känns absolut som att han – i detta och många andra sammanhang – lider av att verka i relativ medieskugga i Tyskland.
Pär
12 oktober 2009, kl 12:48
Spontant förvånad över att Henry ligger så högt upp, och som Pool-supporter svider det ju lite att Villa hamnar före Torres, men känns väl annars som en intressant lista
erikniva
12 oktober 2009, kl 13:24
Henry har fortfarande så grundmurat superstarrykte i England att han kan leva högt på det ett tag till.
4522
12 oktober 2009, kl 12:53
Milito hamnar skrämmande långt ner på listan, det är åtminstone en handfull namn som känns malpalcerade före honom. I mina ögon är han en komplett anfallare och det har han bevisat ytterligare i Inter. Där axlar han ett större ansvar än många andra spelare, som målgörare, smart passningsspelare, bolltransportör och slitvarg/djupledslöpare. Även Cassano och Modric känns lite väl deep down.

Benzema är bra högt upp på listan till exempel. Jag hade sänkt honom 20 placeringar åtminstone, jag tror inte alls på honom i Real.
erikniva
12 oktober 2009, kl 13:25
Angående anfallare är jag mest sur över att Dzeko inte är högre, men om man jämför Inter-anfallarna sinsemellan är ju Eto'o såklart för långt före Milito.
Jomponen
12 oktober 2009, kl 13:07
Rent spontant efter en första anblick tycker jag att Ferdinand och Vidic ska byta plats. Och varför är Fabregas först på 20:e plats?

jomponen.blogg.se
erikniva
12 oktober 2009, kl 13:26
Håller med dig om Ferdinand och Vidic.

Och ska man nu ändå göra rockader bland klubbkamrater kan man nog flytta på Arsjavin och Fàbregas också.
David Lindberg
12 oktober 2009, kl 13:10
Del Piero på 83:e plats är kriminellt lågt. Sen är det ju snudd på lika kriminellt att placera Julio Cesar föra Buffon. Och då är jag inte ens Juventus supporter.
erikniva
12 oktober 2009, kl 13:27
Del Piero är svårplacerad, tycker jag. Han kommer ju trots allt en bra bit före Giggs, som är i ett liknande karriärsskede.
Janne
12 oktober 2009, kl 13:10
Villa bättre än Torres?
Fabregas inte bäst i Arsenal?
vad gör dagens Ronaldo & Ronaldinho på listan?
Pato redan bättre än Xabi Alonso?
Bara 7 unitedspelare för dagens van Nistelroy?

Frågorna hopar sig. Finns det några kriterier eller annat 442 använt sig av så man förstår lite hur de tänkt.
erikniva
12 oktober 2009, kl 13:28
Tänk att Ronaldinho kommer på 83:e plats – och att man tycker att det är halvt bisarrt.

How the mighty have fallen.

Sen kan man ju – apropå Milan – fråga sig vad Huntelaar gjort för att förtjäna en 75:e plats.
nisse
12 oktober 2009, kl 13:12
Visst är det kul med listor, men när det gäller sånt här - hundra bästa i världen - blir det bara paj och ploj av det hela. Då borde man köra på tråkvarianten "ingen nämnd, ingen glömd" istället.

Det saknas säkert fler spelare, men för mig är det först och främst helt otroligt att Mesut Özil inte är med. På grund av det blir listan omedelbart diskvalificerad.
erikniva
12 oktober 2009, kl 13:28
Åh ja. Så mycket har han inte presterat ännu, men jag var imponerad över att han gjorde såpass bra ifrån sig i Moskva i lördags.
Hossein
12 oktober 2009, kl 13:12
Förvirrad lista med blandade positioner. Jag tycker t ex det är ett skämt att Lampard rankas högre än Ibra, Drogba och många andra spelare på listan, men hur ska man argumentera för det? Det är spelare med helt olika roller.

Men även "internt" inom lagdelar är det tramsigt.

Synd för Cassano att han inte spelar i Arsenal eller något annat engelskt lag. Då hade han rimligen varit långt före Van Persie som rankas högre.

Än fler märkliga namn i botten också. Vad gör Santon på listan? Och är plats 100 reserverad för El Gordo?

Anelka och Berbatov rankade rätt långt före Luis Fabiano... That'll be the day.

Lampard före Ribery. Uh-huh.

Mer rättvis jämförelse, Arshavin före Ribery. Uh-huh II.

Nä, såna listor skapar bara en massa frustration hos folk. Och när de dessutom är väldigt dåliga blir det ännu värre.

Det enda som är vettigt är att Maicon räknas som världens bästa ytterback.
erikniva
12 oktober 2009, kl 13:29
Den är absolut anglocentrisk, så är det ju.
Wellington
12 oktober 2009, kl 13:12
Tycker inte Eto'o borde vara högre upp än Zlatan. Han är inte närheten av den spelare som Zlatan är.
erikniva
12 oktober 2009, kl 13:29
Håller med.
gunner532
12 oktober 2009, kl 13:13
Man undrar lite hur listan är framställd, är det under senaste året eller sen ligorna drog igån igen? T.ex Ferdinand nr 12 är väl ett skapligt hån mot andra mittbackar om det baserats på de senaste månaderna, vilket det borde vara eftersom Gallas överhuvudtaget är med på listan.. Räkna med Gallas förra år så borde han vara borta. Borde väl snarare varit Vermaelen som knep den platsen.
erikniva
12 oktober 2009, kl 13:30
Antar att listan är baserad på hela årets prestationer, och då är det ju lite för tidigt för Vermaelen.

Ferdinand hade ju kunnat sjunka lite djupare, men jag antar att de har en pressläggning som gjorde att de spikade listan för en dryg månad sedan.
Jocke L
12 oktober 2009, kl 13:18
Cesc Fabregas - 4 baljor o 11 ass på 9 tävlingsmatcher denna säsong på en 20e plats känns inte helt fair.
erikniva
12 oktober 2009, kl 13:30
Han kan få byta plats med Arsjavin så är alla nöjda.
Fredrik
12 oktober 2009, kl 13:23
Adriano borde vara gjuten nånstans på listan. Sen anser jag att den som tycker att Eto'o är en bättre fotbollsspelare än Drogba har grava problem.
erikniva
12 oktober 2009, kl 14:59
Adriano? Kejsar-Adriano?

Fan vet nuförtiden.
k-dogg
12 oktober 2009, kl 13:23
att inte ribery ligger bättre än plats 19 ser jag som en anledning att inte ens titta på listan
erikniva
12 oktober 2009, kl 14:59
Åh ja.

Alla har rätt till något misstag.
IFK
12 oktober 2009, kl 13:25
Hur kan inte Gareth Barry platsa? bättre än både Milito och Melo imho.
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:00
Tror väl att listmakarna själva är lite känsliga för att ha med precis varenda engelsk landslagsspelare.
Jutrix
12 oktober 2009, kl 13:28
Jag tycker faktiskt inte att listan är så tokig, den ger en ganska bra bild av vilka som är Europas/världens bästa spelare just nu. Sen kan man naturligtvis diskutera väldigt mycket, och det är väl det som är grejen och anledningen till att jag älskar sådana här listor. Att Luis Fabiano rankas 20 platser under sin anfallskollega Kanouté, när det helt klart är den förstnämnde som är lagets primäre anfallare (Kanouté är ju inte ens riktigt ordinarie, slåss med Negredo) är väl spontant det galnaste jag hittat. Håller med Hossein ovan, Cassano rankas alltför långt ner och van Persie alltför långt upp. Men som sagt, överlag en bra ögonblicksbild av fotbolls-Europa just nu.
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:00
Grejen med Sevilla-duon är väl tyvärr lite den att Kanouté spelat i England medan Luis Fabiano inte har det.
Jocke L
12 oktober 2009, kl 13:31
Kan tänkas.

Var är Abou Diaby?
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:09
Där han förtjänar.
Achrille
12 oktober 2009, kl 13:32
Huntelaar 75a, som Milansupporter spelar jag hellre med Nesta som spjutspets än Huntelaar.
Men det var säkert kul att göra listan för FourFourTwo.
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:10
Jo, det brukar vara det.

Och kul för folk att läsa och tycka om – oavsett om man håller med eller inte.
Biran
12 oktober 2009, kl 13:34
Men vart e Maniche och Vagner Love?
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:10
Killar med bra utvecklingskurva.
unkkle
12 oktober 2009, kl 13:37
Erik, vad sjutton är det som händer med AZ Alkmaar? Rapporter från Holländska medier verkar visa på att de kommer upphöra att existera som lag? Stämmer detta?
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:12
Njae, det verkar väl inte vara någon direkt konkursfara, även om luften väl riskerar att gå ur deras satsning rätt totalt.
Tobbe
12 oktober 2009, kl 13:37
Den tyngsta frågeställningen kring denna listan är väl ändå hur i h***e världens näst bästa målvakt kan hamna på plats 16 medan den absolut bästa målvakten kommer först på plats 35. Förklara det FourFourTwo, samt Erik
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:13
Jag får nog hoppa över den bollen. Jag är överens med dig.
Nithoniniel
12 oktober 2009, kl 13:40
Försökte utgå från den här listan och göra en egen, men det blev nästintill omöjligt. Precis som nämnts tidigare så är det otroligt svårt att jämföra spelare mellan positioner, och en gemensam lista för alla positioner tappar snabbt sin betydelse.

Jag bestämde mig helt enkelt för att rangordna spelarna efter vilka namn som skulle vara först på en startelva för mig snarare än meriter eller bastalang. Detta innebar att Rooney tog många steg upp, Xavi tog första platsen med Casillas strax bakom. Rent generellt ett lyft för defensiva spelare, där många spelare som kan klassas som en lyx föll ett par placeringar. Det finns mycket fotboll i Arsjavin, men ett lag klarar sig bättre utan honom än en Lassana Diarra, Mascherano eller en Maicon.

I slutändan tycker jag det ändå är det enda rättvisa sättet att göra en sån här lista, så länge man prioriterar offensiv slagkraft mot många typer av försvar lika högt som ett flexibelt försvarsspel.

Dessutom så belyser det vad jag sagt så många gånger, att det finns få spelare som är lika nyttiga för ett lag som Rooney.
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:14
Finns ju absolut en poäng i det där att den offensiva slagsidan är extremt överdriven i de här sammanhangen, på samma sätt som i till exempel Guldbollen-sammanhang.
Björn
12 oktober 2009, kl 13:44
Listan ser ut att ha en anglosaxisk jury. Därför mycket märkligt att inte Essien är högre upp på listan. Vilken skymf!

Zlatan borde naturligtvis vara högre, känns nästan som ett engelskt statement.
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:14
Tror nu inte att den London-baserade Essien lidit så mycket av att juryn är engelsk.
tom
12 oktober 2009, kl 13:44
var är boumsong och guivarc'h?
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:14
...
Adams #5
12 oktober 2009, kl 13:47
Alltså det är väl inte så konstigt att RvP är före Cassano ändå?

Följer man Arsenal dagligen vet man att van Persie har alla Cassanos tekniska kvaliteter plus en större kraftfullhet och styrka.
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:15
Van Persie är inte färdig ännu. Det är ju bisarrt nog inte Cassano heller – trots att han är 27 år – men han närmar sig mer och mer nu.
vendettacomes
12 oktober 2009, kl 13:51
LENNON????
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:15
Snart så.
Ted E.
12 oktober 2009, kl 13:52
Trodde först listan var upp och ned med Ronaldo. Satt och funderade på hur en all-skandinavisk uppställning skulle se ut till VM (Om danskarna bestämmer sig för att de vill ha hjälp...). Vad tycks? De skulle kanske ha en chans?

Sørensen
Safari - Agger - Mellberg - JA Riise
Elm - C. Poulsen - Gamst-Pedersen
Bendtner - Ibrahimovic - Carew
(Första alternativ på bänk: Hangeland, Källstrom, Berg)
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:16
In med Jääskeläinen, Hangeland, en högerback och ett till två-tredjedelar nytt mittfält.
.
12 oktober 2009, kl 13:53
Engelska listor är alltid värdelösa, hur fan kan ni ge dom så mycket uppmärksamhet?
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:16
Ett blogginlägg?

Jag har givit ankedoter från Uzbekistan lika mycket uppmärksamhet.
vendettacomes
12 oktober 2009, kl 13:53
Krasic?
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:16
Snart så.
HrToll
12 oktober 2009, kl 14:01
KNVB: 'AZ niet in gevaar door situatie DSB Bank' - "Ingen fara för AZ Alkmaar p.g.a situationen i DSB Bank", enligt nederländska fotbollsförbundets licenskommitté. Verkar bara vara deras huvudsponsor som är på väg att upphöra.
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:17
"Ingen fara" är ju en definitionsfråga, men de verkar inte vara på väg att omedelbart upphöra i alla fall.
Daniel1979
12 oktober 2009, kl 14:04
Rio Ferdinand på plats 12? Men, för i helvete. Det är det jag är mest irriterad över. He's utter shite. Eller ja, klart att han inte är. Men plats 50 någonstans?
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:17
Han är lätt topp-25, men hans höst har ju inte varit sensationell direkt.
Henrik
12 oktober 2009, kl 14:12
Ashley Cole 28:a? När John Terry är 34:a?
Jag vet inte om det var Mourinho eller Abramovitj som låg bakom att Chelsea bytte Gallas mot Cole och betalade för det, men det har hursomhelst kostat Chelsea en titel eller tre.
Då har jag svårt att, in the big scheme of things, se att Cole ska få vara 28:a OCH före Terry.
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:17
Word.
bastos
12 oktober 2009, kl 14:21
Sagna?

F.ö. är Santon ett par tre år från en plats på en sån här lista och Gourcuff är väldigt långt nere. Kort sagt, en märklig (Forlan!!!???) lista - skulle vara kul att veta vilka kriterier dom använde.
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:18
Forlàn tycker jag generellt sett är grovt underskattad, så det är lite kul att han får lite upprättelse.
Iceman
12 oktober 2009, kl 14:23
Detta har blivit en underlig diskution...de är inte en lista om de 50 bästa spelarna och snackar man rättvisa tycker spelare som tjänat sin klubb längst eller bär sitt lag på sina axlar skulle ligga högst upp på listan. Min ideala topp 5..

5 Fabiano
4 Gerrard
3 Del Piero
2 Scholes
1 Giggs

& då hatar jag Man United över de mesta...
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:18
Men det är ju en helt annan sak.
Thomas
12 oktober 2009, kl 14:23
Rooney och Kaka, fem plats för högt vardera?
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:18
Nä, det tycker jag faktiskt inte.
Gastrocnemius
12 oktober 2009, kl 14:29
Spontana reaktioner:

Drogba > Lampard, Buffon > Cesar, Vidic > Ferdinand, Tymosjuks placering är för hög, Zlatan borde vara top 10. Rooney och Kaka borde byta plats. Eduardo, Ronaldo och van Nistelrooy borde inte vara ens vara med på listan. 50 placeringar mellan Giggs och Silva är för stort avstånd.

Rosicky, Cahill/Arteta, Puyol, Sagna, Kuyt, Camoranesi, Donovan, Falcao/Hulk/ saknas eller borde få en honorable mention.
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:19
Håller med om i stort sett allt, förutom många namn i det där sista stycket.
FromAbove
12 oktober 2009, kl 14:30
Funderat en del tidigare på det du sa om Ronaldinho - "how the mighty have fallen".

Ta en spelare som Messi nu, vad tror du det finns för risk att han hamnar i samma härva som Ronaldinho? Givetvis är detta en högst hypotetisk fråga. Men jag menar, de har varit på topp ungefär lika länge, Messi är ungefär i samma ålder som Ronaldinho var när han "föll".

En annan sak jag lagt märke till, men kanske överanalyserar, är en viss ilska och irritation som ibland visar sig i Messi - lite efterslängar, några svordomar och inte alls lika ofta ett leende på ansiktet. Man minns ju Ronaldinhos häst-garv som man inte alls ser längre. Sen har vi såklart det faktum att en spelare väldigt sällan kan vara så många år i rad på topp. Ändå känns Messi som en finare grabb allt som allt och det har såklart sin betydelse.

Vad tror du, ligger det något i vad jag säger?
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:20
Messi känns inte alls lika lockad av glam-och-glitter-livet som i slutändan fällde Ronaldinho.

Däremot tror jag att Messi är ännu mer sårbara för skador än vad R10 var.

Han är absolut inte enbart snabb, men ifall han tappar sitt extrema ryck tappar han också det som skiljer ut honom från alla andra.
TT
12 oktober 2009, kl 14:31

Detta leder till 11:an

Casillias
Maicon Ferdinand Vidic A.Cole
Gerrard Iniesta Xavi
Messi Villa Torres

Hyfsad elva...men vad gör Forlan så jävla högt upp? Bättre än De Rossi, Alonso, Vidic, Evra, Alves, Terry?
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:21
Jo, jag tycker faktiskt det, möjligen Vidic, Alves och Evra undantaget.
Oskar
12 oktober 2009, kl 14:32
Vars fan är Titus Bramble?
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:21
...
De Face
12 oktober 2009, kl 14:33
Anelka 42:a? nja. Frånsett målet mot Liverpool så har han ju visat att han inte är de stora matchernas man vilket krävs i ett lag som Chelsea.
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:22
Håller med om det. Ner med honom.
nils
12 oktober 2009, kl 14:34
Skulle vilja ha ett blogginlägg ang. "det nya landslaget" när ni har tid.
Med så många som slutar, och antas sluta, så vore det kul med en grundlig genomgång av vad vi har på de vakanta platserna.
Hellst lite djupare än en startelva bara. Även de som står närmast bakom osv.

De fixar ni va?!
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:22
Simon är iväg på landslagsträning i detta nu. Han har den bevakningen.
jacke
12 oktober 2009, kl 14:44
Är det fel på mina ögon eller kan ingen annan lokalisera janne Tauer på listan. han borde väl vara nånstans i slutet iallafall.
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:22
...
edac
12 oktober 2009, kl 14:47
har väldigt svårt att förstå vad både sneijder och motta från inter gör på den listan, eller i alla fall så högt upp. Sneijder på 48:e plats och motta på 64:e? motta hör inte ens hemma på listan överhuvudtaget. Undrar hur dem tänker här. Sen tycker jag för övrigt att dzeko borde ha hamnat högre upp på listan. Och drogba borde ligga bland topp 5 helt klart, före rooney i alla fall
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:22
Köper invändningarna mot Inter-duon.
Lombardo
12 oktober 2009, kl 14:48
Kaka har väl dock gått ner sig betänkligt sen säsongen 06/07?
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:23
Njae... Både och.

Fortfarande värd sin plats på topp-10, tycker jag.
12 oktober 2009, kl 14:48
Namn man saknar på listan och som gör den både otillräcklig och löjeväckande:
Abou Diaby, Philippe Mexès och Ezequiel Lavezzi. Och så Alexander Östlund, förstås.

Dessutom borde spelare som Cesc Fàbregas, Diego Forlán, Yohann Gourcuff och Zlatan Ibrahimovic få betydligt mer framskjutna positioner på listan. Men det är ju så självklart att det inte behöver sägas.

Till sist - och apropå Napoli-vituosen Lavezzi - anser jag att Marek Hamsíks namn ska nämnas i sammanhanget.
erikniva
12 oktober 2009, kl 15:23
Nämnas kan det väl göra, definitivt framför Lavezzis. Men fan vet om det ska hela vägen in.
Hossein
12 oktober 2009, kl 14:56
Adams#5

van Persie har sämre teknik än Cassano och är inte i närheten när det kommer till Cassanos spelförståelse. Kanske hade han kunnat konkurrera med Cassano från tiden i Roma, men numer är Cassano både en gudomlig kreatör och en fantastisk anfallare.
Polle
12 oktober 2009, kl 14:57
Huntelaar är dessvärre alldeles för långt upp.

Håller en som Luiz Suarez (Hur fan kan han inte vara med? eller har jag missat honom?) mkt högre än honom at the moment.
Jack
12 oktober 2009, kl 15:00
Bara undrar en grej. Är Zhirkov fast på bänken lr har han varit indisponibel pga skador innan uppehållet?
Klosen
12 oktober 2009, kl 15:07
Var e Taye Taiwo. En mkt bra vänsterback.
Jocke
12 oktober 2009, kl 15:13
Joris Mathijsen, en av de mest underskattade spelarna kunde lika gärna fått plats.
Fredrik
12 oktober 2009, kl 15:16
Som Liverpoolfan så måste man ändå säga att Benayoun ovh Kuyt båda varit bättre än Mascherano det senaste året. Vet dock inte hur mycket man skall gå på dagsform.
Darton
12 oktober 2009, kl 15:19
Balazs Dzsudzsak hade platsat i min värld. Han har en extra dimension i sitt spel och kommer bli bra.
Joel T
12 oktober 2009, kl 15:27
Det som slår mig, förutom det faktum att en del spelare är ganska malplacerade, är vilken otrolig bredd det är på toppen i dagens fotboll. Vi har här en lista på 100 riktigt, riktigt, bra spelare (ja, inte alla; läs Dinho Huntelaar osv.) och då finns det säkert 50-75 till som håller högsta europaklass.

Jag tror det är i denna aspekt (bredden på toppen) som dagens fotboll främst skiljer sig från 70- och 80-talens, kanske även 90-talets.

En konsekvens av denna bredd blir antagligen att ingen spelare från 00-tal och framåt kommer kunna bli lika stor som Maradona eller Pelé. Ingen kommer att kunna dominera på samma sätt under ett decennium. Jag hoppas fortfarande att Messi kan motbevisa denna teori, han är den enda i dagens fotboll som har förutsättningarna att göra det, men jag är tveksam...
nisse
12 oktober 2009, kl 15:28
Måste pusha på för min nye favorit Özil. Färsk javisst, men kan inte se hur Pato på plats 32 kan motiveras högre, bättre målskytt? Javisst. Bättre spelare? Inte en chans! Hade gärna velat se honom spela en avgörande roll i en helt avgörande VM-kvalmatch, borta mot Ryssland dessutom.

Eller varför inte Diego på plats 24? Det kanske är allt för tidigt att säga, och lite för mycket för en del att svälja, men Werder Bremen ser i år mycket bättre ut som lag än ifjol. Beror inte enbart på Özil, men när en utsökt tekniskt offensiv mittfältare ofta gör sig själv väldigt bra, så gör den andre utsökt tekniskt offensiva mittfältaren hela sitt lag väldigt bra.

Det är det som är hans storhet. Han kan underordna sig Ballack och Frings, han kan länka upp med Podolski och Marin, och mata Klose och Pizarro med bollar - UTAN att för den skull vara mindre tongivande själv.
Hil
12 oktober 2009, kl 15:28
Vedad Ibisevic före Gomez!
Daniel
12 oktober 2009, kl 15:39
Saknar Fletcher, den här säsongen har han varit Uniteds bästa spelare tillsammans med Giggs och Evra, och förra säsongen klart topp 5. Men han är kanske för oglamorös för såna här listor.
Och skamlig placering på världens fortfarande bästa målvakt, Buffon.
Stefan
12 oktober 2009, kl 15:48
Har bytet Gallas-Cole kostat Chelsea en till tre titlar? Kan du Erik eller killen som skrev inlägget förklara det för mig? Tycker ni att Gallas är en bättre vänsterback än Ashley Cole? Som Chelseafan är jag nöjd med bytet. Dessutom gjorde sig Gallas omöjlig och hotade med att göra självmål etcetera.

Är du med i Eurotalk idag Erik?
Petter
12 oktober 2009, kl 15:53
Jag tror inte det finns en kotte i världen som kan skapa en liknande lista och få beröm av majoriteten. Men som du säger är det jäkligt intressant att kika på dem.
Många invändningar har nämnts så jag säger väl i förbifarten att Zhirkov inte alls ska vara med på listan, han har mycket kvar att bevisa innan han ska erhålla en så framskjuten ranking.
GuranL
12 oktober 2009, kl 16:03
M Klose & L Toni?
Har dem verkligen tappat så mycket på senare tid att dem inte ens tar sig in på topp 100?
Butcher
12 oktober 2009, kl 16:04
Är det bara jag som undrar var fan Aaron Lennon är? Topp 10?
Cristian
12 oktober 2009, kl 16:15
Intressant lista. Känns iofs lite väl europeisk i sitt urval, jag saknar t.ex. spelare från USA eller som spelar i den amerikanska ligan. Hur kommer det sig att vi så ofta missar dem?
Per
12 oktober 2009, kl 16:18
Jack>> Han har precis kommit tillbaka fron en knaskada han adrog sig i somras. Lirade 60 min mot QPR i liga-cupen, sen med po banken i ligan 2 gonger, och 90 min mot Tyskland i Lordags.

Vantar po honom med spanning!
Steve
12 oktober 2009, kl 16:19
Är det en lista över den säsong som håller på? Det år som varigt eller de senaste 3-4 veckorna?
Krille fromthehood
12 oktober 2009, kl 16:20
hur kan det vara så stor skillnad på Gourcuff och Chamakh?, jag ser fransk fotboll varje vecka och tycker att Chamakh bidragit mer än Gourcuff har, även om Gourcuff kanske är en något bättre tekniskt spelare individuellt..
AnotherBetterFriend
12 oktober 2009, kl 16:20
Hade juryn svårt att skilja på Xavi och Iniesta, a´la guldbaggejuryn och Fucking Åmål?

Eller var det någon typ av omröstning?
Steven
12 oktober 2009, kl 16:24
Är listan baserad på vilken tidpunkt? Senaste veckorna? Månaderna? Åren?
jonas
12 oktober 2009, kl 16:25
Brienza, benayoun, ibagaza, zarate, zavadil!! Sicka lirare! För en mer sevärd fotboll. Bort med träben som van nistelrooy och pique.
Anders
12 oktober 2009, kl 16:25
Ingen Vermaelen? Han är så bra som Vidic eller Ferdinand.
Glenbuck
12 oktober 2009, kl 16:37
Lite hopplöst att försöka sig på en sådan här lista om man:
1. Inte har maximal koll på samtliga ligor.
2. Inte helt kan undvika att vara hemmablind.
3. Inte sätter upp tydligare riktlinjer än vilka 100 spelare som är "bäst". Vilken tidsperiod har man fokuserat på i sin bedömning? Vilka egenskaper hos varje enskild spelare prioriteras? Etc.

Utan att känna till vad FourFourTwo haft för riktlinjer är det flera placeringar jag rent spontant tycker verkar tvivelaktiga, men de har alla redan nämnts ovan. En liten, säkert betydelselös, detalj i sammanhanget är att jag tycker Fernando Torres vinner mer på att spela tillsammans med Steven Gerrard än vice versa. Alltså borde man möjligen byta plats på dessa två herrar.
and
12 oktober 2009, kl 16:41
Ribery hade varit top10 och Cassano top15 om de spelat i England.
Vicke Hallon
12 oktober 2009, kl 16:52
Har tillsammans med en jobbarkompis gjort en snabbuträkning av vilka klubbar de 100 kommer ifrån. (Är det några räknefel så är det han som ansvarar för dem...)

Bl a framkommer följande:

67 st av spelarna går att finna i 10 st välbekanta klubbar.

(Chelsea 11st , Barca 9, Real 9, United 7, Inter 7, Juve 6, Arsenal 6, Pool 4, Bayern 4 och Milan 4st.)

94 st finns i de fyra största ligorna.

99 st spelar i Europa.

99 st är inte svenskar.

David Villa hamnar i Real eller Barca inom kort

Valdes är katalan och egen produkt.
sadgadg
12 oktober 2009, kl 16:56
Vad fan gör Ronaldinho på den listan ? Och Dzeko ska vara betydligt högre upp, definitivt en av europas vassaste anfallare.
orrenaldo
12 oktober 2009, kl 16:59
Har ju redan kommit en del inlägg (minst sagt) men jag känner ett behov att uttrycka min frustration, så här kommer ett till...

Hur kan Eto'o vara före Ibra? När Barca la emellan 500 miljoner för att de hellre ville ha Ibra? Okej att engelsmännen baserar sin bedömning på 3 matcher men vaffan lite måtta får det väl vara.

Giggs är oroväckande långt ner på listan. Jag känner bara att en spelare som är kapten (vice men den andre är ju sämst så...) i Englands bästa lag och Europas näst bästa måste vara bättre än Zhirkov, som knappt fått värma upp än så länge. Till er som tvivlar: Titta på Manchester-derbyt en gång till och kom tillbaka.

Hur kan van der Sar vara bakom Cech och Reina? Cech lever på gamla meriter och är inte ens i närheten av den han en gång var.

Chamakh och Gignac före Giggs och Del Piero?

Som sagt: Byt plats på Arshavin och Fabregas!

Vidic bakom Forlan, Essien, Arshavin, Ferdinand och Eto'o? Sluta mobba försvarare!

Vad har de gjort av Fletcher och Carrick? Berbatov är ju fan med då kan dem väl ta med dem bra i United också! Dessa båda är ju klart bättre än Giggs också.

Puyol!?!?!
Nesta?!?!

Och en sak till: Evra är sååå mycket bättre än Cole.

Sen tycker jag att de tagit sig an uppdraget på fel sätt. Som någon skrev: Varför bara offensiva spelare. Det är ju betydligt smartare att bygga ett lag runt Vidic än runt Arshavin eller Forlan. Det smartaste är ju att göra en förstaelva, andraelva osv och sedan jobba därifrån för att undvika att en vänsterback kommer med bara för att det råder brist på vänsterbackar.

Buffon
Maicon, Vidic, Ferdinand, Evra
Gerrard, Xavi, Iniesta
Ronaldo, Villa, Messi

Sen kanske inte någon ska vara topp-11 men det kan ju korrigeras senare .

Casillas
Alves, Terry, Carvalho, Cole
Lampard, Ribery, Fabregas
Torres, Zlatan, Rooney
Lucho Gonzalez
12 oktober 2009, kl 17:13
Alltid kul med listor även om denna är alltför anglocentrerad.

Saknar extremt mycket den levande legenden Juan Roman Riquelme (minst topp-20) och Boca Juniors slitvarg Seba Battaglia,

Även Konstantin Zyrianov, Alex (Fenerbache), Antonio Di Natale, Yossi Benayoun och Simão förtjänar en plats på 100-listan..
Kele
12 oktober 2009, kl 17:13
Tycker van Persie är fånigt långt ner. Men å andra sidan så häpnar jag när jag ser varenda namn mellan typ plats 20-70, tycker de flesta borde vara högre upp. Vill inte heller sätta speciellt många längre ned, så det är väl bara att ge upp och tacka fotbollsvärlden och ta emot alla fantastiska spelare som finns där ute.

Ser fram emot de hundra bästa klubbarna härnäst...
Nobby Tåfjutt
12 oktober 2009, kl 17:16
kommer förmodligen få på nöten nu men byt plats mellan kaká och Ribery. Zanetti och Pirlo bör också byta plats. Det borde väl finnas fler spelare i "övriga världen" som borde platsa på en sån här lista? Vart är Jari Litmanen? ;)
dajv
12 oktober 2009, kl 17:33
Diarra 41:a. Var bedrövlig i Arsenal. Still, Wengers största misstag?
Mike
12 oktober 2009, kl 17:57
Casillas måste ju högre upp, förslagsvis byta plats med Eto'o så ser topp-20 rätt skaplig ut. Varför det då? Jo, för att Casillas får en att haja till precis på samma sätt som Zidane, medan Eto'o bara är en målgörare. En fin konst det med, men då ska han jämföras med sådana också och sett ur ett större perspektiv är han då i mina ögon inte i närheten av t ex van Nistelrooy eller Ronaldo. Nu är det ju dagens bästa spelare som listas, men poängen kvarstår tycker jag.
jonas
12 oktober 2009, kl 18:27
Fabregas och Ribery tycker jag absolut borde komma upp på topp tio.
Giggs tiotal placeringar högre.

Saknar också en del försvarare på listan, det är ju ändå en ''bäst fotbollsspelar lista'' och inte ''populäraste och mest mediauppvaktade fotbollsspelare lista''

Men ändå kul med en sådan här lista, absolut!
gorran
12 oktober 2009, kl 18:37
giggs, puque, aguero o zlatan är alldeles för långt ner
J
12 oktober 2009, kl 18:41
Märkligt att ingen har frågat hur din Topp 20 ser ut, Niva.
Har du en sån, eller åtminstone en Topp 10?
(Klart du har, det var ju poängen med hela det här inlägget.)
Harris
12 oktober 2009, kl 18:45
Sjukt att Sagna inte är med men Santon är med!
Sir Paul Scholes
12 oktober 2009, kl 18:55
Vart är Fletcher? "suck"
Zorro
12 oktober 2009, kl 19:06
Rooney förtjänar en högre plats.. Att han är bakom Eto'o känns inte rätt.
Barca
12 oktober 2009, kl 19:48
Tycker inte alls denna lista eller guldbollen fokuserar för mycket på offensiva spelare - det är ju helt enkelt så att de bästa och kreativa spelarna blir de offensiva.

Back blir man om man inte är lika talangfull. Det säger ju sig själv att det är mycket svårare att vara kreativ och skapa målchanser än att förstöra dem :)

Därmed inget ont om defensiva spelare (de är ju fruktansvärt bra de med), vi behöver ju dem också men de får helt enkelt leva med att vara lite i skuggan av de bästa spelare.
Esak
12 oktober 2009, kl 20:02
är, precis som den blivande stommen i landslaget, född tidigt på 80-talet. Vi var inte tillräckligt gamla för att bry oss om de stor mästerspaken förens VM i Italien 1990. Sverige har alltså deltagit i vm90, em92, vm94, em00, vm02, em04, vm06 och em08. Det är åtta stora mästerskap av tio möjliga som vi aktivt följt. Detta måste ha gjort oss oerhört bortskämda. Tror du att dessa spelare precis som många fans har tagit allt för mycket för givet? Kan detta skapa några problem i framtiden?
Magnus
12 oktober 2009, kl 20:17
Om man ser till landslagsinsatser (och till matchen i lördags) så borde bendtner vara högra upp än zlatan.
Bendtner var ju klasser bättre!
Jakob
12 oktober 2009, kl 21:12
Nr: 19 på listan gör en egen "När vi gräver guld i USA" video här.
http://www.dailymotion.com/video/x8xk67_meme-pas-fatigue_music
Skillnaden är väl att den här låten är bra.
Jakob
12 oktober 2009, kl 21:14
Nej Magnus. Bendtner var jättedålig och Zlatan jättebra?
Zhutchka
12 oktober 2009, kl 21:24
Ze Roberto lyser lite med sin frånvaro, i synnerhet när man får syn på Senna runt plats 50. Nio Inter-spelare på listan?! Eto'o, Santon, Zanetti, Motta, Sneijder och Cambiasso är för högt rankade. Inte en enda Lyon-spelare på listan - åtminstone Toulalan ska absolut vara med. Adler, Lloris och kanske Neuer är bättre än Akinfeev, och minst lika lovande. Det är väl inte så stor skillnad på en första- och andraplats i UEFA-cupen att Tjygrynskij ska få vara med medans Mertesacker får sitta utanför?
Jacques
12 oktober 2009, kl 21:45
Jag håller med föregående kommentator om Riquelme, och vill dessutom dra en lans för Renato i Sevilla.

En tanke: Xavi och Iniesta (känns verkligen som att deras gemensamma placering symboliserar den engelska synen på Barcelona som en slags läskig maskin, så oerhört stark att den till och med slår the pinnacle of football that is Manchester United och därmed är övernaturlig...) har ju varit med ett tag, men inte direkt haft någon explosiv utveckling. Det känns som att de hållt ungefär samma klass i åtminstonde 3-4 år, men ändå är de just idag hyllade på ett sätt de inte var i närheten av då. Jag ser det som ett tecken på en slags snobbism inom fotbollstyckandet där man vill visa att man minsann kan se förbi de trixande showmännen och har fotbollskunskaper så djupa att man ser vilka spelare som ligger bakom allting från början. Lite utav en lappkast från en tid då man hårt fokuserade på IDOLEN (Beckham, Ronaldinho) som i sin tur var ett lappkast från en tid då LAGMASKINEN (Manchester Uniteds 90-tal, Bayern München som FC Hollywood) var det som skulle hyllas.
Henrik
12 oktober 2009, kl 21:57
Stefan, angående Gallas-Cole-affären, så visst det var en överdrift men i mina ögon bara en lätt. Både Gallas och Cole (Cashley, va, om vi väljer det snälla öknamnet) hade gjort sig omöjliga hos Chelsea respektive Arsenal.
Men vad hände första säsongen efter bytet?
Jo, Gallas ersatte Sol Campbell medan Cole var skadad en hel del - då han borde ha ersatt de Horno. Ovanpå detta missade både Terry och Carvalho ett antal matcher. Säsongen 2006/07 då Chelsea hade chansen till en kvadruppel så fick man alltså spela med Essien som mittback i viktiga matcher. Hade man lyckats lösa problemet med Gallas hade man alltså haft en av världens då bästa mittbackar som ersättare för Terry/Carvalho, nämligen Gallas. Nu hade man inte det utan fick lira Essien som mittback och tappade givetvis kraft på mittfältet. Och så åkte Chelsea i CL-semi, kom tvåa i ligan och vann FA och Carling.
Gallas kan lira både vb och mb och var dessutom i sitt livs form då. Kom ihåg att Gallas var briljant i VM för Frankrike - som mittback. Cole kan bara spela vb och då hade dessutom Chelsea Wayne Bridge.
Men okej då, det värsta misstaget Chelsea gjorde inför den säsongen var väl att värva Sjevtjenko.
DC United
12 oktober 2009, kl 22:18
Man får alltså vänta till plats 30 för att hitta en regerande världsmästare och innan dess är det väl bara Henry och Kaka som har vunnit VM? Sånna här listor är det väl sådär med men man kan ju ändå konstatera att den italienska fotbollen inte ges något särskilt högt värde idag (särskilt inte om man kan förutsätta att Eto'o och Diego är där på grund av tidigare prestationer). Sen kan jag tycka att Huntelaar och Pirlo inte direkt har varit lysande den sista tiden, men som sagt: listor är listor är listor.
DC United
12 oktober 2009, kl 22:31
Iof, för att korrigera mig själv, så får väl Kaka och Zlatan räknas som "italienska prestationer"

Buffon är fortfarande bäst
NoName
12 oktober 2009, kl 23:12
Man kan tycka olika men det här är inget annat än ett bevis på att Bundesliga av någon konstig anledning inte får tillräckligt mycket utrymme i media. Jag menar, hur kan man ta en lista som med nöd och näppa petar in Ribery på en 19:e plats på allvar!? Kaka på 6:e plats, vad har den killen uträttat de senaste par åren om man bortser från att han indirekt bekostat Berlusconis möjlighet till sex med tonåringar? Del Piero före Gomez??

Jag kan slå vad om att Diego inte hade varit med i top 50 om han inte hade lämnat Bundesliga.

Har uppskattat era tidigare artiklar och kröniker om Bundesliga men skulle vara intressant om ni skrev om det här med media och värför det är så. Jag vet att det alltid går att diskutera olika platser på alla möjliga rankingar men det här är sjukt vinklat. De flesta tyska landslagsspelare spelar i Bundesliga, de senaste 4 turneringarna har detta landslag hämtat ett VM-sivler, ett VM-brons och nu senast ett EM-silver. Fanns det inga bra spelare i Tysklands alla trupper eller har jag missförstått något? För att inte nämna att ligan var den som hade flest spelare i EM 2008 och Bundesligas talangers alla framgångar för bara någon månad sedan.

Men visst, säger medierna, uppackade av finniga tonårskillar på högstadiet, att Mutu är bättre än Tysklands alla offensiva vapen...
Joakim Ahlström
13 oktober 2009, kl 00:36
var är Nesta?
Huntelaar
13 oktober 2009, kl 00:39
Niva, vet du vilken Chelsea-spelare som har mest tur vid pokerbordet?
Marcus
13 oktober 2009, kl 03:06
Sjalv saknar jag nog Ledley King pa listan. Spelar ingen roll om han i stort saett aer fullt immobil. Han dominerar aenda och ska vara given pa alla listor.
andy
13 oktober 2009, kl 04:07
ashley cole har ju absolut inget på den listan att göra.
Trillske
13 oktober 2009, kl 13:57
Löjligt svårt, för att inte säga omöjligt, att försöka få fram en objektiv top20. Fantastiska spelare. Enda man väl kan se som brutalt utstickande är väl att eto landar så högt. Den mannen har mycket, mycket, kvar att bevisa.
Slampe
13 oktober 2009, kl 14:44
Även om ett Romahjärta svider av placeringen av Totti, men glädjs åt DeRossi så är det itne det intressantaste. För sällan är det väl så uppenbart att money talks. Stora spelare spelar i stora klubbar med stora resurser. Visst finns det undantag, men få. Jag vet inte om det är så mycket att uppröras över, det är den fotboll vi har och det är den fotboll vi förtjänar. Och jag sitter lika klistrad som ni andra när det är match och intalar mig att min klubb minsann inte är som dom andra.
krisse
13 oktober 2009, kl 15:22
Stör mig på att Pique är med på listan, han är inte ens bättre än Pique-petarn Evans. Ruskigt överskattad, men blir så bara för att man går till Barcelona.

I övrigt ska Ferdinand såklart vara före Vidic. Okej, han har startat den här säsongen rätt blekt men det har Vidic också. Annars har han varit bätte än Vidic varenda säsong förutom kanske ifjol men då var det ändå jämnt. Bara Unitedfans som inser att Rio är bättre, men Vidic får såklart mer uppmärksamhet tack vare sina smutsiga shorts och uppoffrande spelstil - klart man syns då.
Stefan
13 oktober 2009, kl 15:25
Tack för det ingående svaret Henrik. Jo, om det var någon säsong där det kan ha varit kostsamt skulle det vara 06-07. Men man vet ju aldrig hur det hade gått. Gallas var också skadad den säsongen. Jag skulle genomföra bytet igen iallafall, i början av den här säsongen har Ashley Cole varit världens bästa vänsterback. Han är ju också tre år yngre än Gallas. Som du skriver, det var Shevchenko-värvningen som var den sommarens katastrof för Chelsea. Där hade jag gärna tagit en mulligan.
Bengtsson
min blogg rbengtsson.se
13 oktober 2009, kl 18:21
Jag tycker det är kul att se Ronaldo med på en sån här lista. Det får en att hoppas på att få se honom i Sydafrika, även om det är en smula osannolikt. Men om så ändå blir fallet så vet ju jag vem jag ska hålla på i VM, nu när inte Sverige går dit.
Dick
13 oktober 2009, kl 20:23
Hmm. Mittfält med Ballack (plast 49) och Essien (17) äter ju upp Xavi och Iniesta(3) alla dagar i veckan. Förstår inte att folk har så svårt att förstå vilka spelare som har kvalité. Får väl vänta tills CL semi igen för revanch...
27 oktober 2009, kl 13:54
Tycker allt att Fabregas förtjänar en högre placering.

I övrigt är det ju ruskigt svårt att säga nått om sådana här listor. Inte bara att de har olika spelstil och tillför olika kvalitéer i ett lag, de har även olika positioner. Svårt att sätta en striker mot en målvakt, en defensiv mittfältare och en offensiv högerback. Det blir liksom inte rätt hur man än vrider och vänder på det...
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close