Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Man måste välja sida, man måste ta parti

Svennis, Svennis, Svennis.

Vore det inte de tesippande morgontidningarna, och vore det inte du, så skulle jag inte trott en sekund på det här.

Nordkorea? Kim Jong-Il? Den mest repressiva stormakt världen känner? In the nearly words of Hoola Bandoola Band: Man kan väl inte spela fotboll med dom där?

kim-jong-il1.jpg

Oavsett om slutförhandlingarna går i lås eller inte följer bara tanken en logisk, ideologiskt icke-ideologisk väg som Sven-Göran Eriksson gjort till sin. Han jobbade åt Thaksin Shinawatra i City, han jobbar åt de grå pengarna från Munto Finance i Notts County, och han förhandlar med Kim Jong-Ils just nu främsta pr-verktyg.

Så här är det: Man kan arbeta åt Nordkorea, men man kan inte göra det utan en hållning. Jag tänkte på det när Marika Domanski-Lyfors tog över Kina, hur jag blev så oerhört provocerad när hon bemötte frågorna om den politiska problematiken med att säga:

– Jag har inte tänkt så mycket på det.

Det är ens förbannade plikt att tänka mycket på det. Annars är man ingen människa, utan bara en liten lort. Man kan säga att ”Jag tror inte på avståndstagandet, jag tror att fotbollens öppnande och humanistiska kraft, att fotbollen kan bli ett sätt för människor att mötas och att det kan föra med sig en förbättring”. Man kan jobba för en krigförande, stundtals rättsvidrig stat, men man kan göra det samtidigt som man låter bli att, till exempel, ställa upp på en photo-op med George Bush.

748564_mediumsquare.jpg

Men vet ni, jag sätter alla pengarna i mina fickor mot alla pengarna i era på att Svennis inte kommer att säga så, att Svennis inte kommer att göra så.

Han kommer bara att gå till jobbet, träna ett fotbollslag, få en lönecheck.

Det är inte olagligt. Bara väldigt, väldigt sorgligt.

svennis_1027074l.jpg

/Simon Bank

106 kommentarer
Greena
14 oktober 2009, kl 09:04
Håller med fullständigt. Sedan en annan sak jag funderade på. Vi verkar ju alla överens om att Svennis verkar acceptera jobb efter hur stor lönen är. Men varför? Vad finns det i världen som han kan göra/köpa om han får några miljoner till som han inte har råd med redan nu?
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 12:07
Teodicé II.
Leo Beata
14 oktober 2009, kl 09:15
Har du glömt...
Att en av världens mest repressiva stater är USA, där finns också Guantanamo, dödsstraff även för minderåriga, USA har använt sina kärnvapen, startat krig överallt och bombat... och USA kryper vi för. Halleluja!
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 12:09
Du menar det USA som jag i just det här inlägget kallar för "en krigförande, stundtals rättsvidrig stat"? Nej, det har jag inte glömt.
14 oktober 2009, kl 09:21
Detta är av absolut största vikt.
Pengar kan inte styra allt ....
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 12:09
Empirin talar för att de kan det.
carlos
14 oktober 2009, kl 09:22
Härligt inlägg Bank! Du satte ord på mina tankar.
.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 12:10
Gott så.
rubrambo
14 oktober 2009, kl 09:29
Stormakt? njaee...
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 12:10
I vissa aspekter är de ju definitivt det.
Jonas
14 oktober 2009, kl 09:34
Fantastiskt väl rutet.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 12:10
Fank you.
Andreas
14 oktober 2009, kl 09:37
Mannen utan ryggrad diskvalificerar sig själv som påtänkt förbundskapten. Inte bara för den här gången utan för alla gånger.

Denna gången tror jag inte teflon-mannen kommer att komma undan. Att välja Nordkorea kommer få konsekvenser för hans återstående karriär. Om han nu hade särskilt mycket återstående karriär kvar.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 12:11
Jag tror också att reaktionerna kan överraska honom.
Adams #5
14 oktober 2009, kl 09:39
Han säger att det inte är intressant att ta över det svenska landslaget, fine. Men när man vaknar upp på morgonen och sätter morgonteet i vrångstrupen när man ser detta... Den vidrigaste av stater, den människa på jorden som jag är i särklass mest rädd för, det är vad Svennis ska jobba för. Är detta verkligen samma människa som i intervjuer sitter och är blygt, svenskt, landsortstrevligt blyg?
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 12:11
Ett inställt moraliskt beslut är också ett beslut, som Lundell skulle sagt.
Uppsala
14 oktober 2009, kl 09:46
Två fantastiskt välskrivna inlägg i rad. Keep up Bank!

Det är högst troligt att Svennis väljer Domanski-Lyfors väg i den här historien. Han är ju inte direkt känd för sin humanitära sida...
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 12:12
Hur som helst så skulle det ju ge en fantastiskt intressant svenskvinkel inför VM.
Göran
14 oktober 2009, kl 09:50
Håller med om att det är sorgligt och dessutom var ju Pia Sundhage assisterande tränare i Kina, inte sant?
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 16:56
Stämmer utmärkt. Jag vet inte om jag läste det, men är rätt säker på att hon hade rätt tydliga tankar kring det också.
DJ
14 oktober 2009, kl 09:53
Det är klart att Nordkorea är ett avskyvärt land, men folket är inte avskyvärt och spelarna är inte avskyvärda. Det är inte direkt så att Svennis kommer agera exekutionspluton åt Kim Jong-Il. Han ska träna ett gäng unga nordkoreaner under ett världsmästerskap.

Sen kan man ju alltid se det som så, att gör Nordkorea ett bra mästerskap kommer det vara positivt för det nordkoreanska folket och det kommer göra att Nordkorea som land och deras situation granskas ännu mer.

Svennis har väl aldrig varit en politiskt lagd figur på det sättet att han fördömer regimer till höger och vänster. Det är inte hans jobb, han är en fotbollstränare från Värmland. Men han kan genom sin blotta uppenbarelse sätta ljuset på Nordkorea och deras landslag på ett helt annat sätt än vad som varit fallet om laget leddes av en nordkoreansk tränare.

Och är det något som kan få länder att skärpa till sig så är det när de får strålkastarljuset på sig.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 17:02
Exakt den debatten fördes före Kina-OS också, och jag underkänner inte den hållningen. Jag menar bara att man måste ha en hållning, och att Svennis konsekventa hållning har varit att det inte spelar någon roll vem som betalar. Han tränar bara ett fotbollslag. Jag tycker att det är en märkligt amoralisk hållning,
Mattias
14 oktober 2009, kl 09:58
"Jag sätter alla pengarna i mina fickor mot alla pengarna i era"...

Toby i Vita huset, va?
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 17:03
You bet.
miqloh
14 oktober 2009, kl 10:02
Eftersom ni nämner George Bush i samma artikel som Kim Jong Il undrar jag hur vi ska se på de svenska hockeyspelare som åker till Vita Huset efter Stanley Cup vinst och skakar hand med herr Bush?
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 17:07
Jag jämställer inte Bush med Kim Jong-Il. Det vore befängt. Bush är en demokratiskt vald ledare och jag begär inte att alla tvunget måste förhålla sig till hans politik. Däremot tycker jag om dem som gör det.
Fredrik
14 oktober 2009, kl 10:08
Det luktar avundssjuka lång väg, Bank. Hade trion Bank-Niva-Laul verkligen tackat nej till detta uppdrag? Handen på hjärtat nu. Sen ställer du frågan till Laul.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 17:08
Om det kommer ett konkret erbjudande kommer vi naturligtvis att lyssna till det. Men jag trivs bra med mitt nuvarande jobb och i övrigt har jag inga kommentarer.
miqloh
14 oktober 2009, kl 10:09
Zlatan har ofta sagt och gjort som han velat. Sedan han kom till Barcelona tycker jag han blivit alltmer aggressiv i media där han talar i överlägsen ton mot allt och alla.

Finns det någon Intersupporter som är sorgsen att han lämnade klubben. Jag är det definitivt inte och knappast de på Curva Nord heller.

Han börjar gå för långt nu.

Hur ser ni på detta?
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 17:09
Jag skrev i dagens krönika att jag upplevde Zlatan som mer öppen, ärlig och äkta än på evigheter igår. Jag upplevde honom inte alls som aggressiv.
Jag korear ut min själ (allt ska bort)
14 oktober 2009, kl 10:15
Folk klagar på den världsfrånvända ansvarslösheten hos unga fotbollsspelare, men vad har de att se upp till?
Sen fattar jag inte varför folk vill ha Svennis som svensk förbundskapten, det enda han gjort med svenska spelare de senaste tio åren är väl att sabba dem? Först värvningen av Kennet Andersson till Lazio, bara för att sätta honom på bänken i ett halvår, sen behandlingen av Isaksson i City.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 17:10
Joe Hart var bättre, det var inte Svennis fel... Quality nick, though.
Dagens Bob Hund-vits
14 oktober 2009, kl 10:16
Svennis nordkorear ut sin själ (allt ska bort)
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 17:10
Tvåa på bollen...
GubbenGrinig
14 oktober 2009, kl 10:20
Det är så tragiskt om det skulle vara sant. Han har ju moraliskt sjunkit länge, men detta kommer att bli botten. Längre ner går inte att komma...
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 17:12
Det blir inte av, enligt nya uppgifter. Men det säger väl något att det inte var uteslutet eller otänkbart,
HH
14 oktober 2009, kl 10:22
På vilket av dessa sätt resonerar du när du skriver för själva monumentet över populistisk och dålig journalistik i Sverige?

Jag kan inte påstå att jag stödjer nån av dem i deras beslut, men degen ska in. Annars skulle du knappast skriva mot rosa bakgrund. På samma sätt som de fläckas av diktaturstaterna fläckas denna blogg av Wennman, Laul mfl.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 17:17
Godwins lag, typ. Analogin är för hyperventilerad för att ens diskuteras.
Om Aftonbladet stod för förtryck, anti-demokrati och kärnvapenhets så hade jag jobbat någon annanstans.
Fish4you
14 oktober 2009, kl 10:26
Kan iofs hålla med om väldigt mycket i resonsmanget kring Svennis, däremot är jag lite mer tveksam kring exemplet med Pia Sundhage. Många hävdar...med viss rätt... att USA är en "en krigförande, stundtals rättsvidrig stat" och frågan är om det är OK att jobba åt en sådan bara för att man inte ställer upp på foto tillsammans med President Bush. Är det verkligen så lätt att komma undan det faktum att man samtidigt gärna tar emot en bra lönecheck. Naturligtvis ser även jag en stor skillnad på styret i USA o Nordkorea...och USA är ett betydligt mer komplicerat land, med en komplicerad roll i världssamfundet. Nordkorea är en vidrig diktatur och inget annat,
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:02
Ingenting är enkelt (eller, nästan ingenting), det är just därför jag efterlyser en hållning, en idé, ett sätt att vara. Jag köper inte joker-kortet att "sport har inget med politik att göra" eftersom det helt enkelt inte stämmer.
lj
14 oktober 2009, kl 10:31
precis min reaktion, han framstår tyvärr alltmer som en amöba till person.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:03
Det skulle jag säga är att ta i. Jag har alltid upplevt Svennis som en vänlig, varm gentleman och en sann diplomat. Däremot är han amoralisk i sina jobbval. Det är det jag har svårt för.
Mattias
14 oktober 2009, kl 10:57
Man kan även göra som Diciplinnämnde, ge böter åt suppotrar som vill frige Dawitt Isaac och ignorera Jacki Arklöv banderoller. Det är det tydligaste ställningstagandet på länge i mina ögon, de visar vad som är viktigt för SvFF.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:05
Äpplen åt höger, päron åt vänster.
Men jag håller med dig i sakfrågan - det gör väl alla? Jag kan förstå problematiken, att man inte vill hamna i en situation där man tvingas bedöma det behjärtansvärda i olika politiska budskap och hellre förbjuder alla. Men det måste finnas ett minimi-utrymme för tanke även i ett regelverk.
Tobias
14 oktober 2009, kl 11:47
Konstig artikel. "Det är ens förbannade plikt att tänka mycket på det.". Nej, det är det verkligen inte och man är lika mycket människa för det.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:06
Det där är ett direkt citat ur en film jag gillar. Men jag står absolut för det: Den som inte ägnar en tanke åt vad ens handlingar leder till för andra människor är, i någon bemärkelse, mindre människa, eller mindre mänsklig.
Bosse Gran
14 oktober 2009, kl 12:02
Strålande. Det är såna här inlägg som inte bara gör dig till en lysande skribent och stort författarämne utan även en stor stor människa.

Enbart Pias humanistiska hållning gör henne till en bättre förbundskapten än Svennis någonsin skulle kunna bli. Man ska inte skilja på fotboll, politik, liv och värdighet. Allt hänger samman. Skulle bara Lagerbäck släppt ut sin själ skulle min respekt och vördnad för honom varit så mkt större.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:08
Det fina med Lagerbäck är att det man ser väldigt mycket är det man får. Han är fulkomligt icke-konstruerad, icke-lismande, icke-fjäskande. Det gör honom inte bara till en av de jag minst gärna skulle ta med till en öde ö - utan också till en man jag har en genuin respekt för.
14 oktober 2009, kl 12:03
Huvudet på spiken, som så ofta är fallet när du uttalar dig om något du gått och grunnat på ett tag, Simon. Själv tror jag dock mer på att utgången stavas det svenska landslaget än Kim Jong Il-ditot. Inte för att Svennis inte skulle kunna tänka sig att tjäna världens i dagsläget mest skruvade diktator men för att Lagrell måste telefonera. Blir det inte nu blir det aldrig någonsin. Det kommer inte bättre lägen än det som nu är. Och är det någon som har tänkt sig att bli profet på hemmaplan så är det den där sfinxen från Torsby.

100 spänn på att Bora Milutinovic tränar Nordkorea i VM! Du får alla andra alternativ i hela världen. Har vi ett vad?
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:10
Jaförfan! Inte för att jag inte ser den totala logiken i Bora-valet (han samlar ju), utan för att jag gillar vadslagning.
Du får hundra spänn om han tar det - du ger mig en femradig dikt om Nordkoreas fotbollslandslag om han inte tar det. Deal?
14 oktober 2009, kl 12:10
Tackar Svennis ja, vilket inte är omöjligt då Notts County valt att inte dementera uppgifterna utan istället låtit meddela att ett officiellt uttalande kommer publiceras på deras hemsida i eftermiddag, tappar jag all respekt för Svennis som människa.

Bara att han nämns i detta sammanhang borde diskvalificera honom som möjlig svensk förbundskapten.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:11
Nu blir det inte av, vad det verkar. Men ingen har, vad jag sett, dementerat förhandlingen.
Janne
14 oktober 2009, kl 12:18
Nog för att du förväntas ha vänstervridna åsikter kring Kina, Nordkorea och Bush, annars hade du aldrig fått jobb på sossebladet. Men Svennis (och dina läsare som för övrigt lär vara i stånd att kunna tänka själva) måste ingenting i det här fallet.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:12
Det där förstod jag inte riktigt, Janne. Någonstans, Inte mer än att du inte har en jävla aning om hur Aftonbladets rekryteringspolitik ser ut.
Anders T(S)
14 oktober 2009, kl 12:25
Apropå fotboll och politik. ÖIS fick ju som bekant böter på 10 000 för att deras fans hängt upp en banderoll med texten Free Dawit på. SvFF motiverar beslutet med att politik inte hör ihop med fotboll (skitsnack i mitt tycke, ALLT är politik). Hur ställer sig då SvFF till att Israel fotbollsmässigt anses tillhöra Europa? Borde inte SvFF gå ur UEFA, alternativt ge dom böter, för på nåt annat sätt än politiskt hör ju knappast Israel till Europa/UEFA? Åtminstone inte geografiskt, det är jag helt säker på.

För övrigt ett enormt bra inlägg!
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:16
Även att inte ta ställning är att ta ställning. Dawit-fallet måste förbundet lösa, och jag är övertygad om att de gör det - även om jag alltså kan ha en viss förståelse för att förbundet vill undvika en sits där de tvingas bedöma olika politiska budskap på något slags rätt-fel-skala. Just Dawit känns däremot rätt apolitiskt från en svensk horisont.
Glenbuck
14 oktober 2009, kl 12:42
Lite märkligt att många verkar fördöma Sven-Göran trots att det inte finns några som helst bevis för att han tackat ja till att bli Nordkoreas förbundskapten. Då är det alltså hans tidigare agerande man egentligen är kritisk mot? Känns som man lätt kan hitta några felslut i en sådan argumentation. Att bli erbjuden jobbet som Nordkoreas förbundskapten ser jag inte riktigt det moraliskt tvivelaktiga i.

I övrigt är jag nog ense med dig, Simon.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:18
Man styr inte vem som erbjuder en saker, men man styr vilka man sätter sig i ett möte med.
Om nu Svennis gjorde det, om han var beredd att förhandla, så tycker jag att det räcker för att driva tesen. Och alldeles oavsett så... ja, det finns en linje i hans val av arbetsgivare som inte är särskilt smickrande.
Mattias
14 oktober 2009, kl 12:44
Tobias:

Den inställningen gör än rädd. Om du i din värld inte ägnar en tanke åt sådana här frågor låter du ju helt andra människor styra dit liv. Med din inställning hos fler så skulle Sverigedemokraterna kunna roffa åt sig makten i Sverige.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:35
I det här fallet var the Guardian och the Times källor. Annan grej än the Fleet Street Brigade.

Det speciella med Svennis är att det, som sagt, finns en linje i hans amoraliska val av arbetsgivare. Och jag underkänner honom förstås inte som människa, det var mest en fin gammal Jonatan-parafras.
Jimmy
14 oktober 2009, kl 12:56
Simon, ägarrollerna i England ser väl mer och mer märkliga ut men att avböja en tränarroll på grund av ägarsituationen känns ohållbar. Detsamma vad gäller ett lands politiska åsikter och, i viss mån, dess krigsföring.

Ingen klandrade väl Jürgen Klinnsmann när denne tog över ett USA, vars politiska ståndpunkt helt och hållet stod för krigsföring mot såväl Irak och tidigare Afghanistan.

Ingen har klandrat José Mourinho, Avram Grant, Luiz Felipe Scolari, Guus Hiddink eller Carlo Ancelotti för att träna ett fotbollslag under Roman Abramovitjs ledning. Trots att dennes pengar och rikedom troligtvis inte enbart kommit genom poltiskt korrekta handlingar.

Nej, åsikterna om Svennis glider givetvis isär av fler anledningar än en. Jag är ganska skeptisk till skriverierna om honom när ett citat blir så feltolkat i svensk media som under gårdagen.. där Svennis svarade på frågan om han tänkte lämna Notts County pga problematiken kring ägarrollerna. Svennis svarade: Nej, jag stannar här.

Vad hade man förväntat sig? Att media vore den förste att få höra Svennis säga upp sig. I samma veva förvandlades citatet till ett slutgiltigt nej tack till svenska landslaget. Löjligt. Nu annonserar Svennis som ny förbundskapten i Nordkorea och kritiken växer, trots att jag ännu inte sett ett enda uttalande från Svennis sida. Igår skulle han ju stanna, idag gå?

Media älskar att skriva om Svennis just för den person och karaktär han är. Det roliga är att han alltid gör ett bra jobb, notera att jag inte säger att han varit sensationell och fantastisk, vart han än hamnat.

Svennis älskar utmaningar och jag hade gärna sett att nästa utmaning hetat Sveriges fotbollslandslag. Tanken är kittlande, resultatet troligtvis bra. Utan att vara fantastiskt. Att ge honom kritik för sina resultat och introducera Hasse Backe som en trollkarl är också befängt.

Panathinaikos - Sparkad
Man City - Sparkad
Mexiko - Sparkad

Det är lätt att kritisera Svennis för hans handlingar och beslut. Men varför inte berömma och applådera en av svensk fotbollshistorias största? För hans jobb är ju faktiskt, som du skriver, att leda ett fotbollslag och plocka ut lön för det.

Om fotboll inte hade sammankopplats med politik och religion hade vi levt i en bättre värld.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:20
Fotboll är politik, i min värld. Det finns inget vakuum.
Och när det gäller namnen du radade upp finns det absolut många som varit kritiska och ställt frågor kring det. Det speciella med Svennis är att han upprepat jobbat för ägare som rör sig i en gråskala. Nordkorea skulle bli det tredje fallet, som bevisade en trend.
affe
14 oktober 2009, kl 13:10
Främlingsfientlig var dagens ord...
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:20
?
John
14 oktober 2009, kl 13:19
Vad tror du om Sveriges chanser att nå VM?

Jag tänker så här: 80% att Sverige tar 3 poäng ikväll. Sen måste det ju ändå vara 1 på 30-40 matcher att Malta tar minst poäng mot ett storlag på bortaplan dvs ca. 2-3% chans där. Och sen oberoende av kvalmotståndare har väl Sverige ca. 30-55% chans i ett dubbelmöte. Detta skulle ge från 0,5% till över 1% chans i bästa fall.

Det ser riktigt riktigt mörkt ut men för att parafrasera Dum o Dummare: You mean there is a chance?
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:25
Inte ens om jag ville skulle jag kunna argumentera emot Dum o Dummare. Jag har försökt nån gång mot Laul och Niva, men när de kör ihop är jag chanslös.
0,5 procent sounds about right.
Hossein
14 oktober 2009, kl 13:21
Kan du förklara ditt svar till första frågan? Jag har trott mig veta ungefär vad teodicéproblemet handlar om men här fattar jag inte kopplingen.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:26
Teodicé II var mitt sätt att rubricera en väldigt, väldigt hård nöt.
Jag är odistinkt ibland. Sorry.
Måns
14 oktober 2009, kl 13:32
Jämförelsen med USA är fullständigt felaktigt. När Pia Sundhage tackade nej till mötet med USA:s president så anser jag att det borde ha lett till att hon omedelbart skulle fått sparken. Hon bjöds inte in som privatperson utan som representant för det landslag som tagit OS-guld, då får man lägga sina privata politiska ståndpunkter åt sidan.

Både i Sverige och USA får man säga och tycka nästan vad man vill, både om den egna landets och utländska stats- och regeringschefer. Den rätt har jag och så även Pia Sundhage. Ansåg hon att den president som valts i demokratiska val i USA står för en politik hon känner stort anti-parti för skulle hon när hon fick erbjudandet tackat nej, det var hennes yttersta rättighet och möjlighet. Nu blev hennes agerande fullständigt omöjligt; hon är representant för USA:s landslag men vägrar träffa samma lands demokratiska ledare när han vill tacka henne och hennes lag för den insats som gjorts för landet.

Hur skulle vi i Sverige reagera om låt oss säga att Tre Kronor vinner OS-guld men med en kanadensisk förbundskapten, men på grund av att han starkt ogillar Reinfeldt vägrar träffa honom när Sverige håller en officiell mottagning?
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:30
Jag håller inte med om att en förbundskapten måste köpa en regerings fulla politik för att ta jobbet (det är inte heller mitt främsta argument mot Svennis). Jag hade applåderat kanadicken om han hade den sortens civilkurage. Utan att vända mig mot Reinfeldt. Jag har ju trots allt fått dansa med hans fru.
Jens Haglund
14 oktober 2009, kl 14:33
Oj, inte ofta du är så här upprörd. Underbart är det i alla fall..
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:31
Klockan var ju mitt i natten. Jag är alltid upprörd så dags.
Krounu
14 oktober 2009, kl 14:53
Sakta i backarna nu Bank. Svennis har inte uttalat sig om det här än och allt ni har är engelska tabloider som källor. Att han fått ett erbjudande är heller inte samma sak som att han tackar ja till det.
Men när du pratar om "förbannad plikt" och vad som krävs för att kvalificera sig som människa i dina ögon så tycker jag att du bör avhandla en del andra ämnen i den här bloggen. Har du t ex tittat ner i Roman Abramovitjs mjölpåse; och hur ser det i så fall ut där? Vilket ansvar har spelare och ledare i Chelsea sen?
Pia Sundhage tackade nej till en inbjudan till Vita Huset men hon är ju fortfarande förbundskapten i ett land som är en "krigsförande och stundtals rättsvidrig stat" och vad är då England som allierar sig med USA? Hur vidrigt vore det att tacka ja till en inbjudan till 10 Downing Street?
Är det bara Svennis som är en vidrig människa för att han jobbade under Shinawatra; eller är Hasse Backe och Tord Grip lika vidriga?

Som journalist vet du säkert allt om källkritik och som sportjournalist vet du säkert ännu mer om engelsk medias förhållande till Eriksson. Jag finner det olustigt att svenska kvällstidningar hakar på så lätt och rycks med i den våg av skvallerjournalistik som så uppenbart bara har som mål att göra Sven-Göran Eriksson till åtlöje inför hela världen. Hur kommer det sig att dessa artiklar om moral och etik alltid härstammar från brittisk media och inte portugisisk, italiensk eller mexikansk?
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:38
I det här fallet var the Guardian och the Times källor. Annan grej än the Fleet Street Brigade.

Det speciella med Svennis är att det, som sagt, finns en linje i hans amoraliska val av arbetsgivare. Och jag underkänner naturligtvis inte Svennis som människa, det var en fin gammal Jonatan-parafras. Däremot diskuterar jag gärna hur mycket mänsklighet man kan kräva av en ledare. Där finns det utrymme för kritik.
Björn
14 oktober 2009, kl 14:55
Fast nu framstår väl det hela som en tidningsanka som de engelska tidningarna har blåst upp?
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:39
Ingen har, såvitt jag läst än, dementerat att det förekommit någon form av initiala förhandlingar eller kontakter?
Anders
14 oktober 2009, kl 14:55
Snygg fras hämtad från West Wing, alla pengarna i mina fickor... hämtat från när Toby får reda på MS och skäller ut presidenten. Håller även med dig i sak!
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:39
Aaron Sorkin - en av 2000-talets största genier, alla kategorier.
Petterkemi
14 oktober 2009, kl 15:10
Skarvar in mig på det politiska temat och undrar vad du anser om Öis bötesstraff för Isaac-banderollen. Verkar som det råder relativ konsensus kring att diciplinnämnden är helt ute och cyklar (vilket de ofta är) men just i den här frågan har jag viss förståelse för dem. Att banderollen verkar för ett gott syfte kan nog de flesta hålla med om (undantaget möjligen Kim Jong II) men diciplinnämnden måste ändå följa de regler som finns. Om de inte hade dömt något straff alls hade de hamnat i en omöjlig situation. Det kan inte vara deras jobb att sitta och döma vad som är godkända och "goda" budskap och vad som inte är det. Det är en institution för fotboll, inte en politisk. Sen kan förbudet mot politiska budskap diskuteras, men det är en annan fråga.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:39
Helt enig. Fallet är enkelt, principfrågan svår.
Rille
14 oktober 2009, kl 15:24
ha ha, vi kan alltså tacka nordkorea för att Bälinge spelar i allsvenskan!?
vi, i vår tur återgäldar detta med att skicka dem vår 1# ladies man?

jag är glad ifall dom väljer att inte återgälda den björntjänsten med honom fasttejpad på en interkontnental kärnstridsspets..

http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/14/svensk-koreanska-foreningen-svennis-gor-en-stor-insats-om-han-tar-uppdraget-i-nor
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:40
Antisocialistiska media? That's us.
R
14 oktober 2009, kl 15:26
Får folk ens spela fotboll i nordkorea?
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:44
Som de får!
http://blogg.aftonbladet.se/25977/perma/975582/
Nisse P
14 oktober 2009, kl 15:31
Ola:

Kan också tänkas att den lånhårige tysken som fladdrat runt i en massa afrikanska stater tar sig an Nordkorea. Har tappat namnet nu.
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:51
Winfried Schafer, eller? Har han varit runt så mycket?
?
14 oktober 2009, kl 16:02
Jag vet att de här inte har med ämnet att gör men, varför får de allsvenska lagen bara ha fem avbytare och inte sju. Om vi hade sju skulle klubbarna kunna fylla på med yngre talanger utan att bänken ska försvagas? Så varför fem abytare och inte sju
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:53
Praktiska skäl, antar jag. Och jag är inte säker på att bänkplatser är vad talangerna behöver.
h
14 oktober 2009, kl 16:23
Lort-passagen - Astrid Lindgren, no?
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:53
Sure was.
Jack
14 oktober 2009, kl 16:28
Håller helt med DJ..Nordkorea må vara en vidrigstat men för den delens skull inte någon anledning att ta avstånd ifrånhela landet och befolkningen. Jag tror en framgångsrik utländsk tränare kan bli det bästa som hänt landet på väldigt länge. Som DJ säger är det något som kan få länder att skärpa till sig så är det när de får strålkastarljuset på sig och är ju inte så att hela världen (eller någon alls) ändrar åsikt om diktaturen för att Nord Korea skulle göra ett bra mästerskap
Simon Bank
14 oktober 2009, kl 18:53
Återigen: Man måste ha en hållning, ett argument. Har man det kan man jobba i Nordkorea också.
oof
14 oktober 2009, kl 17:16
Lazios fans har inte heller de så sunda värderingar, icke att glömma.
Nu länkas han ihop med Nordkorea, men det verkar som att det inte stämmer.

Svennis har gått från hyllad till häcklad, och nu har det även sipprat in i denna blogg, med all rätt, det är en intressant diskussion

Guus Hiddink, Ryssland?
Drillo, Norge? nej

Den stora frågan är väl egentligen var gränsen går.

Din egen inkomst finasieras ju till viss del av spel och dobbel banners m.m, kanske inte helt jämförbart med Thaksin som trollar bort thailändarnas pengar, men ändå.
Simon Bank
15 oktober 2009, kl 03:17
Nej, det är nog inte helt jämförbart...
ms Cromwell
14 oktober 2009, kl 17:34
Mycket vill ha mer och pengar styr de giriga till sista andetaget. Men åker inte svenskarna stup i kvarten till Thailand och tycker det är så himla härligt att leva i ett diktaturland.
Fördumningen styr folk och fä som inte förstår att en diktatur är inte att leka med.
Och folket som är fångade under detta hemska diktaturvälde lever i helvetet på jorden.
Simon Bank
15 oktober 2009, kl 03:21
Jag tror inte att Thailand är helvetet på jorden riktigt, men...
Fish4you
14 oktober 2009, kl 17:59
Det blogginlägget kom kanske lite väl snabbt....
Simon Bank
15 oktober 2009, kl 03:22
Tycker jag inte. Jag står, som skrivet, för åsikterna oavsett om förhandlingarna går i lås eller inte.
J
14 oktober 2009, kl 18:03
Inte för att på nåt vis försvara personen Sven-Göran Eriksson, men:
Vilka negativa konsekvenser skulle det här kunna medföra för nordkoreanerna och för världen i stort? Ponera att Nordkorea under Svennis blir en asiatisk version av
Dansk Dynamit och charmar brallorna av fotbollsälskare över hela världen - skulle det i förlängningen leda till att omvärlden tycker att "den där Kim Jong-Il är väl inte så dum ändå"? Lite mer förmåga till kritiskt tänkande får man nog tillskriva gemene man.
Den enda tänkbara konsekvens jag kan se är att Nordkorea blir mer öppet - okej, bara nnågra millimeter mer öppet, och bara för att visa upp sin idrottsliga creme de la creme, men Rom byggdes ju inte på en dag.
Hugo
14 oktober 2009, kl 18:51
Sista bilden är freaky. Vad har hänt med Svennis vänstra lillfinger? Ledgångsreumatism?
Alex
14 oktober 2009, kl 19:00
Klokrent inlägg.. Men nu till dagen, Vilken match ska man se idag? viken har mest nerv och vilken ser mest intressant ut på förhand?
Jomponen
14 oktober 2009, kl 19:16
Oavsett hur det blir med hela Nordkorea-dealen så har jag tappat förtroendet för Svennis. Tycker han inte känns seriös i nåt han gör nuförtiden.

jomponen.blogg.se
Pascal
14 oktober 2009, kl 20:05
"Får folk ens spela fotboll i Nordkorea?"

Ja, det får dem. De får dessutom spela i VM. Till skillnad från Sverige.
Maria
15 oktober 2009, kl 00:40
Väldigt välformulerat och bra inlägg. Ett sant nöje att läsa. Precis som det mesta du skriver. Men är inte bilden fel? Pia Sundhage när det borde vara Domanski-Lyfors?
Joel
16 oktober 2009, kl 00:41
Bra skrivet Simon! Det var bara det jag ville. Mycket, mycket bra.
Voltaireist
16 oktober 2009, kl 09:52
Alltid lätt att sitta och kräva att andra ska vara PK i varma mysiga kontorslokaler så länge det inte kostar dig något, men nu har du ju faktiskt chansen att visa vart du står i den rent filosofiska frågan (om att man måste välja sida/ta parti.)

Varför inte ta och skriva en krönika där du förbehållslöst (dvs göm dig inte bakom att du inte håller med dem i sakfrågan, vad du tycker i sakfrågan bör inte nämnas alls.) går ut och hyllar de franska homofoberna som vägrade möta ett gaylag och som blev avstängda på livstid för det. De bör väl då i det här sammanhanget hyllas för det, istället för att välja en PK-hjälte som Sundhage.

Homofoberna:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/internationell/frankrike/article5959173.ab
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close