Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Cheat, Cheat, or don't get anywhere.

På plats i VM-klara, soliga Frankrike! Här är det klackarna i taket, ska ni veta! Flaggorna vajar i vinden, Edith Piaff ekar längs med avenyerna, Raymond Domenechs ögonbryn fladdrar som uppkammade segerkransar!

Only not.

Paris är soligt, det är sant, men även om tidningarna tar det lite vackert i rapporterandet kring landslagskaptenens amoraliska assist så finns det något genuint sorgset över hela det här kalaset. L'Équipe ser regnet, låtsas om regnet, men gnäller mer på att spelet var dåligt än på själva skandalen i sig. Lloris får en nia i betyg och hyllas. Henry ifrågasätts mer för sitt spel än sitt svek; handsen konstateras bara, visas upp utan fördömanden.

I vår iver att vara ett med de sociala medierna ska vi förstås också vända oss mot hela världens tyngsta källa för outsinlig kunskap: Wikipedia. Thierry Henrys fil i uppslagsverket uppdaterades ju lämpligt nog igår, ett par gånger rentutav. Här har ni ett mindre urval av de förändringar som gjordes under kvällen, natten och dagen efter:

22.15: CHEAT! (added)

22.16: Replaced content with 'hahahahahahahhahaha'

22.17: Is a cheat (added)

22.18: Is a fucking french wanker! (added)

22.19: Thierry Daniel Henry is a French Association Football player and cheat… (added)

22.19: Replaced content with ”is a cheat”.

22.20: Like most of the french nation henry is a cheat, clearly handling the ball to reach the world cup finals (added)

22.20: Spelarnamnet ändrat, från Thierry Daniel Henry till DICKFACE.

22.22: CHEAT (added)

22.22: On the 18th of November, 2009, in a game versus the Republic of Ireland; Henry famously controlled the ball with his hand before assisting a goal to give his team the lead while robbing Ireland of their deserved advantage on the night. From this day forward, Henry was officially declared "le Chéat" (added)

22.23: He is considered the biggest cheat in world football since Diego Maradona (added)

22.24: Namn ändrat till ”Thierry Daniel Henry Cheaterius XV”, yrke ändrat till ”is a notable french handballer”

22.25: He is also a dirty cheatin ****! (added)

22.28: Namn ändrat till Thierry ”Globetrotter” Henry.

23.34: An out and out cheat who was once popular for supposedly being a gentleman player. What an absolute disgrace (added)

23.49: Tillägg under underrubriken ”Awards and honours”: ”Fairest Player 2009”.

11.20: Ordet c*nt läggs till i artikeln. 22 gånger.

Resten av världen då?

Tja, Gazzetta dello Sport toppar, trots att Italien spelat landskamp , också med skandalrubriker om Frankrike–Irland: Trap Che Furto (Trap, vilken stöld). De är, av gammal vana, mer intresserade av att hänga Martin Hansson, som döps till ”Un Altro Moreno” (”En ny Moreno”) och sorteras in i det lägsta italienska fack som Italien har för domare. Och de har ett par.

Ur ett frankofilt perspektiv kan jag mest tycka att det är synd att Martin Hansson (som jag håller skyldig för medverkande till stöld, inte som huvudbrottsling) skymmer kritiken för den som verkligen förtjänar den. Som tur är så har Frankrike en regering som kan kliva in och staga upp debatten ett snäpp.

Idrottsministern Roselyn Bachelot (Rama Yades närmsta chef) gick nämligen ut direkt i RTL:s mikrofoner och dundrade mot den som dundret ska ha: Raymond Domenech.

 Mina känslor är blandade, både en stor lättnad och en stor oro. Vi har ett syrefattigt franskt lag som nådde oavgjort tack vare ett gigantiskt domarmisstag. Jag ställer inga frågor vad gäller moralen, för man har kvalat in efter många goda insatser. Men om man fortsätter på samma sätt som i onsdagens match kommer det inte att gå bra i Sydafrika, vi kommer inte bli långvariga där. De måste helt enkelt skärpa sig.

– Raymond Domenechs uppdrag, att ta Frankrike till VM, det har han klarat av. Men han kan inte säga att han är på en rosbeströdd väg. Jag vill säga till honom: Raymond, du och dina grabbar måste verkligen ta er samman, för vi fransoser är oroliga och besvikna.

Så. Där har ni ord och inga visor från en politiker med kraft och vilja. Och om ni, till äventyrs, känner att ni behöver få fler franska fördomar uppfyllda så… javafan, okej då. Le Figaros ingång till matchen handlade bland annat om hur mycket Frankrike betytt för den irländska litteraturen.

•James Joyce gav ut Odysseus när han bodde i Paris.

•Samuel Beckett bodde i Paris när han skrev sina storverk.

•Christine de Rivoyre, Bernard Clavel och Michel Houellebecq har alla åkt över till Irland för att leva och skriva.

Där hör ni. Så vad i hela världen gnäller irländarna om?

/Simon Bank

45 kommentarer
Joel
19 november 2009, kl 15:03
Fel kommentatorsfält, men ändå...
Gillar du att de sjunger Bella Ciao på läktaren?
Jag har nog alltid tänkt att du är höger, men sjukt gött om du även i politikens värld har åsikter som är liknande mina...
Simon Bank
19 november 2009, kl 20:18
Jag erkänner mig av själ och hjärta till la Gauche Caviar.
edac
19 november 2009, kl 15:13
Jag håller med, i princip om allting, att det är fusk, omoraliskt,ett katastrofalt misstag. Men nu ska vi inte ljuga för oss själva och påstå att lampard, rooney, gerard, keane, eller vem som helst från dem brittiska öarna inte hade agerat på samma sätt som Henry gjorde. Eller att dem brittiska tidningarna hade kritiserat t.ex. Rooney om han hade fört England till VM på samma sätt som henry gjorde, som dem flesta känner till förstår briiterna inte innebörden av ordet självkritik.

Annars så tycker jag såååå synd om irländarna, det känns som om det folket har en förbannelse över sig, genom historiens gång har det folket lidit så oerhört, och den lidelsen tog inte slut igår kväll i alla fall, om vi säger så
Simon Bank
19 november 2009, kl 20:21
Det är inget snack om att det finns en brittisk grundideologi som handlar om en slags fair-play-regel när det gäller filmingar och den sortens fusk. They don't do furbo.. Men det luckras upp, och nu är det mest roligt att följa hyckleriet hos en Stevie Gerrard som dömer ut C-Ron som människa för att sedan själv dyka in i närmsta straffområde.
Fleksnes
19 november 2009, kl 15:28
http://www.youtube.com/watch?v=ym-Hyr3EsWw
Simon Bank
19 november 2009, kl 20:22
Höhö.
Puyol-06
19 november 2009, kl 16:34
Genialt med utdrag från Wikipedia-loggen!

Mina synpunkter på debatten:

Hur ovanligt eller oväntat är det att spelare lockas av såna här "djävulska" instinkter, när det står miljoner och ära på spel? Och om det väl skett, hur många spelare slutar sen spela eller springer till domaren och anmäler sig själv skyldig? Hur många hade kallat Henry syndare om spelet blåsts av? Dvs. är detta verkligen en (privat)moralisk fråga?

Och är det helt otänkbart att Hansson var helt skymd 30m bort? Är det totalt otänkbart att faktiskt också linjemannen hade svårt att se? Kan vi säkert konstatera i en artikel att det var "tidernas blunder", och inte ett ondskefullt sammanträffande, och i så fall en fet otur för Hansson?

Att detta Frankrike med denne superultramupp till coach vinner över ett förtjänt Irland på detta sätt, och att FIFA får som de vill trots allt, är dock äcklande tragikomiskt med 0% tvivel.
Simon Bank
19 november 2009, kl 20:24
Martin Hansson har en jävligt tuff uppgift i det läget. Jag kan däremot tycka att en av fyra domare ska se det som hela det irländska försvaret ser på en tusendels sekund. Det är en gigantisk miss, som går att förklara. Ungefär så.
Jag vet ärligt talat ingen spelare som erkänt fusk i den här sortens skarpt läge. DDR gjorde ju det, men det var i serielunk. Gott så.
Acke
19 november 2009, kl 16:51
Att få in ordet c*nt 22 gånger är ju faktiskt lite busigt. Lades det till som ett epitet eller som ett mellannamn?
Apropå något annat så är du väl laddad inför söndag antar jag? Hur går det för Gigi i första rundan? Något tips sådär?
Simon Bank
19 november 2009, kl 20:25
Blir hårt, men jag gläds åt hans relativt höga förtroendesiffror. Han stämplade in på 20-procentigt väljarförtroende senast jag kollade. Go Gigi.
ian brown
19 november 2009, kl 17:15
Vart bodde Joyce när han gav ut sitt betydligt mer kända verk Ulysses då?
Simon Bank
19 november 2009, kl 20:25
Du menar det som heter Odysseus på svenska?
bastos
19 november 2009, kl 17:18
ang Lloris, igar var forsta gangen jag sag hans omtalade kvalieteer. Nar han rusar ut och boxar bort bollen i 118:e minuten var det prov pa en makalos auktoritet.

Vad tycker du om Arsenes som expertkommentator? Jag vet att du itne sag matchen igar men han har val extraknackt hos TF1 forr? Sjalv tycker jag att han sager mycket kloka saker.
Simon Bank
19 november 2009, kl 20:26
Lloris är på riktigt. En 200-miljonermålvakt.
Wenger är alltid intressant att lyssna på, både i intervjuer och som analytiker. Han är bra på att hålla käft, inte minst.
B
19 november 2009, kl 17:18
Skönt att se att du har en lite mer sansad syn på Hanssons stora misstag än din kollega Niva.

Att det var Henry som var skurken alltså
Simon Bank
19 november 2009, kl 20:30
Jag har full förståelse för den synen också - att Hansson ska hängas ut på tork - även om jag inte delar den fullt ut.
En enkel kontrollfråga: Vem var det som missade att blåsa för Maradonas hands mot England?
Det är inte så många som minns att det var tunisiern Ali Ben Naceur. Och Martin Hansson kommer inte att vara den som folk kommer ihåg från Paris om tio år.
Andreas
19 november 2009, kl 17:31
Bra inlägg! Jag bor själv i Paris och så här dagen efter så använder fransmännen utrycket la honte (skamligt) både angående Henry och angående lagets insats igår.

För övrigt tycker jag att det är synd att de kan låta någon som Domenech styra så många bra fotbollspelare. Han förstör ju laget och landets chanser att lyckas i VM.
Simon Bank
19 november 2009, kl 20:31
Démission.
Bank for president
19 november 2009, kl 19:32
Nog för att det var en domarmiss (inklusive off-siden som föregick målet) men Henry borde ställas till svars. Att han erkänner handsen med en axelryckning och sedan menar att man spelar tills domaren blåser får honom bara att verka ännu mer cynisk.

Om Eduardo med flera kan bli avstängda 3 matcher för filmning måste ju Henry kunna stängas av i efterhand från ett antal tävlingsmatcher = VM matcher.

Detta är ju i klass med Rivaldo's VM-fusk och kommer nog alltid att förknippas med Henry, även när Wikipedia städats upp
Simon Bank
19 november 2009, kl 20:32
Visst är det så.
Evol
19 november 2009, kl 20:06
http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs023.snc3/11043_185411756119_184806246119_3573061_7070239_n.jpg
Simon Bank
19 november 2009, kl 20:32
Höhö.
JL
19 november 2009, kl 21:42
Verkar vara många svenskar som kommer till Martin Hanssons försvar och skyller på Henry. Men faktum är att domaren ska ha kontroll på sådana situationer och kontroll på matchen genom att döma bort regelbrott. Han missade handsen, det blev en avgörande miss som ledde till att Irland inte får spela VM. Så, ja, det var hans fel, kan man inte bara erkänna det?

Vill man inte erkänna att felet ligger hos Martin Hansson så erkänner man antingen inte att domaren ska ha kontroll på och döma bort regelbrott, vilket bara är dumt och i så fall innebär att domaren inte har någon funktion. Eller så anser man att Martin Hansson av andra anledningar inte getts möjligheten att kunna utföra sin uppgift, då måste förändringar ske, till exempel i form av videodomare och/eller straffområdesdomare. Dessa förändringar bör då ske omedelbart, eftersom ingen domare i så fall just nu kan genomföra sina uppgifter ordentligt, i så fall bör alla fotbollsresultat som spelas fram innan dessa förändringar har skett tas med en nypa salt, de är liksom inte korrekta.

Eller, om man inte vill vara så extrem åt något av hållen, så kan man väl bara erkänna att Martin Hansson i sin roll som domare hade vissa uppgifter att följa och resurserna att utföra jobbet, han misslyckades dock med det absoluta nyckelbeslutet i matchen och så som det slutade var det i hög grad hans fel att Irland inte gick till VM. Men skyll inte på Henry för att Martin Hansson inte kunde utföra sina uppgifter. Han får försöka bli bättre i framtiden.
Simon Bank
20 november 2009, kl 12:16
Först och främst vänder jag mig mot just Hansson-hängningen - det blir ofta så, men det är ju hans assistent som har en rimlig chans att se handsen. Hansson är rätt placerad, men fel placerad för att se regelbrottet.
När det gäller Henry så är det enbart en moraldiskussion, och jag tycker att den är fullkomligt relevant. Min moralsyn i fotbollen är extremt tillåtande, jag reagerar bara när det blir för konsekvent eller för frapperande. Och för Henry blir fallet längre än för Diego - där var det mest en logisk följd av en persona hos en pibe, här är det en av världens mest höghästade spelare som visar att han super kål som vilken gangster som helst.
J
19 november 2009, kl 21:42
Domenech beskrivs också i inte så encyklopediska ordalag (med reservation för att sdan snart städas upp): http://en.wikipedia.org/wiki/Raymond_Domenech
Simon Bank
20 november 2009, kl 12:16
Démission.
Victoria Concordia Crescit
19 november 2009, kl 21:59
Jag förstår att irländarna känner sig orättvist behandlade och att man skriver/säger sådana saker om Henry en dag som denna, mitt uppe i stridens hetta, men det får väl finnas någon sorts sans i det hela?

Det jag mår mest dåligt över är alla brittiska skribenter som bara spyr ur sig galla över Henry's handboll. De anser tydligen att detta kommer att överskugga allt det Henry tidigare gjort på en fotbollsplan, vilket förstås är helt befängt. Hade det varit så hade det varit ett stort jävla svart moln över hela England, med tanke på bl.a. Rooney's, Gerrard's och Owen's filmningar.

Xenofobi är vad dom lider av. Samma visa var det när Eduardo hängdes ut i varenda tidning som någon sorts superskurk efter filmningen mot Celtic i CL-kvalet. Det buas på varenda Premier League-arena när Eduardo får bollen. Han är en kille som jag anser vara en av de mest ödmjuka och sportsliga jag sett på en fotbollsplan. Tycker hans gest när Zubar råkade göra självmål mot Arsenal nyligen är talande för vad han är för människa (14 sekunder in i klippet):

http://www.bing.com/videos/watch/video/pl-highlights-wolverhampton-arsenal/12v65rl2

Att fixa ett svenskt VM-guld i Sydafrika nästa sommar lär vara enklare än att vrida en engelsk tankegång på rätt väg...
Simon Bank
20 november 2009, kl 12:18
Du har rätt om fenomenet (Steve Gerrard har filmat mer avgörande än Eduardo i PL de senaste fem åren, men han är engelsman så det räknas inte), men fel om fallet. Jag har svårt att se något land i världen där reaktionerna inte hade blivit likadana.
Elliot
19 november 2009, kl 22:02
Schysst The Clash-reference där Erik det gillas! Förresten, när jag gick med i gruppen Martin Hansson is a wanker direkt efter matchen så var det 35 medlemmar och idag nästan 500... Ganska kul egentligen. Men det var verkligen en bedrövlig tabbe gånger 2.
Simon Bank
20 november 2009, kl 12:18
Erik?!
Viva Barcelona
19 november 2009, kl 22:17
Jag undrar om Arsene Wenger har kommenterat situationen..: "I did not see it."
Simon Bank
20 november 2009, kl 12:19
Klart han inte gjorde...
Hossein
19 november 2009, kl 22:43
What goes around, comes around. Jag ska inte låtsas som att jag inte har gjort det här misstaget tusen gånger om - att bli hysteriskt ilsken när just ett lag som jag föredrar drabbas av ännu en fusk i fotbollen - men hur som helst, var det inte DAMIEN DUFF som FILMADE till sig en straff mot STORNATIONEN SPANIEN under VM 2002?

Eller anser folk att det inte var någon fusk eftersom Ian Harte eller vem det nu var som slog straffen missade?

Henry låtsades iaf inte att någon annan spelare hade felat, som Duff gjorde mot Juanfran i Spanien. Därför kommer jag alltid se lättare på handsfusk än rena filmningar.

Som många andra också har sagt - hade Henry gjorde detta mot Slovenien eller nåt så hade han förvisso hånats och sågats en del, men att hans Wiki-site såg ut som det gjorde beror på att han gjorde det han gjorde mot ett engelskttalande land. Irland är ingen stornation i fotboll, men deras supporterskara är enorm, och som många andra länder med en diaspora är de inte fullt så maktlösa jämfört med Frankrike som vissa vill göra gällande.

Men det är klart att jag inte hade skrivit det här inlägget om jag inte varit glad över att Frankrike är i VM.
Simon Bank
20 november 2009, kl 12:20
Jag är också själaglad.
Men finns det inte något i Henrys totala kontroll (lika stor som när han gör fantastiska saker med fötterna) som ökar provokationen lite, att det känns ännu mer... planerat?
Svi
19 november 2009, kl 22:47
Fansen slåss, ett samhällsproblem. Spelarna fuskar, ett domarproblem. Gôtt med foppoll ändå, alltid nån annan som ska ta ansvar. Hur var det nu? Le ballon, oval ou rond, est pour les cons.
Simon Bank
20 november 2009, kl 12:21
Fantastiskt fin liten Jacno-runa i Les Inrockuptibles i veckan.
Eric
20 november 2009, kl 00:01
Ta och kyl ner din kollega Niva en aning... Inte nog med den brutala sagningen av Hansson. Han verkar dessutom ha svart att ta till sig kritik for sin syn att doma av kommentarerna. Visst, Hansson och linjemannen sag inte vad de borde ha sett. Men sant hander tyvarr, om de rakar vara skymda eller i fel position.

Det ar ju bara har i Sverige som Hansson har blivit sa brutalt sagad. Utomlands har fokus legat pa tva andra saker: Henry's fusk och argumenten for videosupport vid domslut. En betydligt mer sansad debatt, tycker jag. Detta aven i irlandsk och brittisk media, som ju borde ha storre anledning att vara forbannade an vi svenskar.

Rubrikerna om Hansson i UK och Irland har handlat om att "bemused" referera Nivas sagning av honom mer an om hans faktiska misstag i matchen. Sa summa summarum - en journalistisk felbedomning av Niva anser jag, och tydligen manga med mig.
Simon Bank
20 november 2009, kl 12:25
I'm not in the Niva-cooling business. Han argumenterar, han gör det relevant och har valt en av två möjliga positioner. Ser inte det journalistiska problemet i det.
Steven Gerrard for PM
20 november 2009, kl 09:58
Att på allvar jämföra detta med Rivaldos skådespeleri är ju bara patetiskt. Det här handlar om en millisekundsreaktion, inte ett agerande under en halvminut, som kan avbrytas när som helst av personen (Rivaldo). Nej, lägg ner det här pratet om fusk. Henry reagerar som säkert 95 av 100 fotbollsspelare skulle göra i det läget, instinktivt och inte på något sätt planerat. Hoppa av era höga hästar, regulators. Varför måste någon ställas till svars och korsfästas? Både domarteamet och Henry gör sitt bästa, agerar enligt allmän praxis som jag ser det, med både reaktion (Henry) och placering (Hansson med flera). Det slutar olyckigt för Irland men jag har svårt att se att någon måste hängas...
Simon Bank
20 november 2009, kl 12:28
Christ you know it ain't easy,
You know how hard it can be.
The way things are going
They're gonna crucify me.
skipinder
20 november 2009, kl 10:19
Platini är nog väldigt glad att han inte hunnit införa straffområdsdommare i vm kvalet än. Det där målet var ett typexempel till varför detta behövs.
Simon Bank
20 november 2009, kl 12:31
Jo, det kommer väl att ske också. Även om erfarenheterna varit lite blandade så är det väl vägen att gå.
20 november 2009, kl 10:34
När Irland mötte Georgien i kvalet verkade det inte vara några klagomål då Robbie Kean minsann vann en straff på liknande sätt. Följande matchrapport går att följa på Länken ovan: "A long ball found its way to Robbie Keane who seemed to control the ball with his hand only for the referee to let play continue. The ball was then cleared but only as far as Kevin Doyle as it deflected off the Waterford man and into the path of Ucha Lobjanidze. The referee then gave a shrill blast of his whistle for what appeared to be an offside by Keane" Allt till rubriken "Keane has the luck of the Irish" What goes around comes around!!
Simon Bank
20 november 2009, kl 12:34
Tja, georgierna klagade ju:
http://www.youtube.com/watch?v=Jf9fx4ipF4Q
Elliot
21 november 2009, kl 19:08
Sorry Simon, trodde det var Erik som skrev.. av någon konstig anledning. Sett hans Clash-referenser tidigare, det var nog det som gjorde det. Bra skrivet i alla fall!
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close