Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Luck of the Irish

En natt senare, samma domslut.

Jadu, Martin Hansson.

Jag hade ingen möjlighet att svara på kommentarerna som jag brukar igår kväll – satt upptagen med att skriva mot deadline – men här har ni i alla fall texten som sammanfattar det mesta av mina initiala känslor kring Hansson-gate.

Det lär finnas en del att diskutera även framöver.

Här är i alla fall en del av de övriga reaktionerna kring det största misstaget ett svenskt domarteam gjort på nästan 20 år.

Thierry Henry:
"I am not the ref. The ball hit my hand and, I will be honest, the ball hit my hand. It was a handball. I played it, and the ref allowed it. It could have been better to do it in another way but like I said, I am not the ref".

Giovanni Trapattoni:
"I said to the referee that I know many Swedish people but it's possible to make a great mistake. I am sad because the referee had time to ask the linesman and also to ask Henry. He should have done that and I am sure Henry would have confirmed that he had handled".

Liam Brady:
"With the draw Fifa wanted France and Portugal to go through and that's what happened. You saw the goal and that's enough said. It's a bad day for football. When it comes to the crunch, the big teams always seem to go through."

Robbie Keane:
"It was an easy decision to do the seedings, wasn't it? They're all probably clapping hands, Platini sitting up there on the phone to Blatter, probably texting each other, delighted with the result. France and Germany are massive countries. There's no way in a million years there was going to be a fair draw. And it wasn't! There's no question or doubt in my mind, we won that game. The handball was so obvious".

Richard Dunne
"It was ridiculous really and unfortunately it's what we thought was going to happen. The World Cup is run by people who want to decide who gets there. Big teams get big decisions".

Sean St Ledger:
"We got robbed, you can tell by the boys' reaction that it hit his hand blatantly. We feel cheated – we were the better team over the two legs, every football fan in the stadium will say we were the better team tonight. It's cost a lot of us our dreams – as a boy I used to dream of playing in the World Cup, and now I'm not".

Kevin Doyle:
"I don't know about the ref not seeing it but the linesman had as good a view as anyone and him not seeing it is embarrassing. It is sickening. I am sure Henry did not expect to get away with it because it was so obvious. The linesman had the best view, apart from Shay Given. We are all gutted. You do not blame the player if he can get away with it. It's nearly a natural reaction".

Raymond Domenech:
“I didn’t see the hand. It was not the case. You people speak about this from 80 metres away.” 

/Erik Niva

124 (+5) kommentarer
Slampe
19 november 2009, kl 09:10
Stort av mr Trapattoni får man säga, kan inte vara lätt att vara annat än rasande efter ett sådant slut på kvalet. Och Sean St Ledger beskriver väl verkligheten tillsammans med herr Dunne på ett sätt som ganska många finner korrekt efter en kväll som den vi hade igår.
erikniva
19 november 2009, kl 09:16
Själv tror jag ju inte på Den Stora Konspirationen – men jag menar ju att det satt sig en struktur inom fotbollen som gör så att domarkåren omedvetet ger storlagen fördelar.
Bildsköne Bengtsson
19 november 2009, kl 09:17
Personligen så fullkomligt älskar jag när svenska domare gör bort sig internationellt. Ju fler som inser hur bedrövlig kvalité det är på våra domare desto bättre. Dessvärre gör ju engelska domare också bort sig så fort de får chansen så våra svenska domarbaser kanske misstar sig och tror att det är normalt att alltid vara dålig. Med tanke på alla episka misstag som gjorts i t.ex PL de senaste åren så borde det verkligen vara dags för flera domare på planen samt möjligtvis videogranskning.

Jag ser fram mot Anrells krönika nu iallafall. Den mannen verkar ha någon beef med Martin Hansson.
erikniva
19 november 2009, kl 09:22
With Anrell... It's personal.

Totalt sett har ju alla domare ett omöjligt jobb. Vissa klarar ändå av det bättre, andra sämre. Det här var ett sanslöst grovt misstag – men som jag skriver i texten, inget som jag tycker kommer ur något generellt svenskproblem. Den här gången.
Gary Breen Preservation Society
19 november 2009, kl 09:26
"I said to the referee that I know many Swedish people but it's possible to make a great mistake."

Giovanni Trappatonis språkbehandling fortsätter att vara en av de de där sakerna som gör att man orkar kravla sig ur sängen en novembermorgon.
erikniva
19 november 2009, kl 09:33
Exakt. Vad vill han över huvud taget ha sagt med den meningen?

Hur hade situationen förändrats om Trap inte känt några svenskar alls?
Hossa
19 november 2009, kl 09:26
Skit i Hansson., den stora skurken här är ju Henry!
Att som Henry säga att man FÅR bollen på handen är ju väldigt magstarkt.
Första gången kanske men andra gången då ? När han föser den in mot planen!
Sätter honom i samma division som "Hand-of-God"-Maradona. Alla gånger !
erikniva
19 november 2009, kl 09:34
Samma division, men inte lika högt.

Det är ju intressant att se hur till exempel Doyle – som själv är anfallare – inte lägger någon som helst skuld på Henry: "You do not blame the player if he can get away with it. It's nearly a natural reaction".
Anonymus
19 november 2009, kl 09:27
Sarkozy smiles, cheats & lies.
While Henry smiles & Platini bribes.
Irish eyes cry, while French eyes lie.
Corruption & cheats.
Their plan was sweet.
erikniva
19 november 2009, kl 09:34
Marcus Birro?
MikS
19 november 2009, kl 09:32
Samtidigt tycker jag din artikel (och i många andra tidningar) visar något som är allvarligt snett. Den som borde hängas ut primärt är förstås Henry, inte domaren/linjedomaren. Ska vi acceptera att "det är okej att fuska så länge man kommer undan med det?". Om det är någon som i första hand borde stängas av från internationella sammanhang så är det Henry.

Men fotboll blir mindre och mindre roligt att följa. Det vore intressant med några djupare artiklar om varför våldsamma supportrar, korrupta organisationer och medveted fusk bland spelare har blivit mer eller mindre tyst accepterat i fotbollen. Alla skyller på någon annan för allt som är fel med fotbollen. Små barn finns det gott om, män lite färre av, i den världen.
erikniva
19 november 2009, kl 09:35
Henry får sin slevsläng, men som svensk tidning fokuserar vi ju alltid i första hand på svenska insatser.

Och sedan tycker jag väl ärligt talat att det skrivits spaltkilometer av "djupare artiklar" i precis de ämnen du nämner.
Snörp
19 november 2009, kl 09:33
Jag tycker diskussionen är lite sjuk. Visst ska domarna göra sitt jobb och blåsa av för hands, men det är för mig ofattbart hur Henry kan undgå kritik för sitt skamfulla beteende. Han är den stora boven i dramat, Hansson den lite mindre.

I mina ögon har Henry förstört mycket av sitt fotbollsarv i och med sitt medvetna fusk. Att säga att det inte var meningen är att idiotförklara alla som ser med egna ögon vad han gör. Det var inte bara en hands, det var TVÅ!

Jag ska vara lite dramatisk och säga att fotbollens själ dog en smula till igår. Jag är förbannad och äcklad över att det får gå till så här. Men som sagt, lägg skulden där den ska läggas, hos Thierry "the Cheater" Henry. Inte bara hos domarteamet.
erikniva
19 november 2009, kl 09:37
Undgå kritik?

Henry blir ju slaktad över hela världen. Att jag själv skrev en Martin Hansson-krönika mer än en Thierry Henry-krönika beror på att svenska tidningar tenderar att fokusera på svenska personer – men jag nämner ju samtidigt att Hanssons misstag i viss mån "överskuggas av Henrys cyniska fusk".
Zé Roberto
19 november 2009, kl 09:38
Är det inte på tiden att man inför målkameror/tv-bilder i viktiga matcher? Som det är nu är det ju så in i helskotta orättvist, och en alltför stor press sätts på domarna. Det känns som att de stora besluten alltid går åt fel håll oavsett om det är en nedflyttningsstrid eller ett toppmöte. Man skulle kunna använda Hawk-eye som i tennisen, varje lag får tre gånger att rådfråga fjärde domaren som tittar på tv-bilder. På så sätt blir inte spelet alltför avbrutet samtidigt som domarna får mindre ansvar i dom pressade situationerna (de kan helt enkelt lita på fjärde domaren). Dagens snabba fotboll kräver denna förändring.
erikniva
19 november 2009, kl 09:58
Jag tror mer på ett flerdomarssystem än på målkameror, egentligen.

Det stora problemet är ju att den här gamla maximen som rättfärdigar domarmisstag – att de tillhör sporten och jämnar ut sig i slutändan – har blivit ogiltig i takt med att det blivit uppenbart att det är storlagen som får strukturell fördel.
Snörp
19 november 2009, kl 09:42
Med "undgå kritik" menade jag de som var inblandade i matchen igår, som Trappattoni och som du själv nämner, Kevin Doyle.

Det ska vara så jävla politiskt korrekt att man vill spy. Det kan väl inte råda några som helst tvivel om hur äcklade irländarna måste känna sig. Varför inte ge uttryck för det då? Ska man komma tillrätta med allt som är fel i dagens fotboll, kanske det måste börja med att spelare, ledare och andra inblandade slutar hålla varandra om ryggen.

Keane snackar om Blatter och Platini (2 av de största mutkolvarna någonsin), men säger inget om Henry. Sjukt.

Märks det att jag är förbannad? :o)
erikniva
19 november 2009, kl 09:59
Tror nog att Henry kommer att känna att han får sitt.
unkkle
19 november 2009, kl 09:45
Tack Niva för din krönika.

Den här Henry reaktionen påminner mig om Eduardo reaktionen och South Park avsnittet där alla rednecks skriker "They took our jobs".

Jaja Henry fuskade. Alla fotbollsspelare fuskar. Nog fan hade Irländarna gjort exakt samma sak och inte fan hade de gått och sagt till domaren "Åh snälla rara ta bort målet som gör att vi slipper gå till straffar bara för att jag tog bollen med handen".

Skulle ens folk ha brytt sig om Henry hade fuskat mot Serbien? Ukraina? Grekland?

Nej, ännu en gång har hela jävla världen satt upp De brittiska öarna (Irland inräknad) som någon sorts moralisk kompass där alla är goda och hederliga. Dra åt helvete alltså.
Rooney fuskar, Lampard fuskar, Keane fuskar.. de är fotbollspelare, de är människor, de vill vinna matcher.

Det är domarens jobb att ta fast fusket.
erikniva
19 november 2009, kl 10:00
Det här med brittiska öarna som "moralisk kompass" är ju en överdriven vrångbild. Det är ju inte direkt så att t.ex. Italien tog kontroverserna runt att de åkte ut 2002 och 2004 med stoiskt jämnmod.
Slampe
19 november 2009, kl 09:48
"jag menar ju att det satt sig en struktur inom fotbollen som gör så att domarkåren omedvetet ger storlagen fördelar." Jag håller helt med. Tyvärr tror jag detta är ett mycket större och alvarligare problem än om det berott på Den Stora Samansvärjningen. För underliggande strukturer är inget man kan avslöja genom till exempel grävande journalistik, inte heller något man kan konfrontera domarkåren med genom solklarar bevis. Allt kokas till slut ner till självinsikt. Och vem vill erkänna för sig själv att hen favoritiserar elever/klubbar/landslag på jobbet?

Ang. Henry så får väl han vad han förtjänar. Men i fotbollen som i samhället i stort är det bara att bita i det sura äpplet när någon går fri fast hen begått brottet. men videokameror vid målsituationer kanske inte vore så dumt ändå.
erikniva
19 november 2009, kl 10:01
Det är en bra poäng du gör, den här om att det är väldigt svårt att komma åt ett missförhållande som ingen egentligen är ansvarig för.
destv
19 november 2009, kl 10:08
Det här målet får diskussionen om videogranskning att komma till ytan igen. Förstått att du inte tycker om iden, varför?
erikniva
19 november 2009, kl 10:10
Tycker i grund och botten att domarmisstag hör till den här sportens natur, men som jag skrev ovan – det är allt svårare att behålla den ståndpunkten i takt med att det blivit uppenbart att det inte alls "jämnar ut sig med tiden", utan att storlagen får strukturell fördel.
el Ham
19 november 2009, kl 10:17
Ser fram emot en liknande domarslakt efter nästa avgörande filmning. Samma fusk imo. Inte något större fusk iof, men samma.

Grejen med domslut är att det kommer felaktiga. Hade det varit bättre om Hansson dömt straff för Frankrike minuterna tidigare när han hade chansen? För visst hade han verkligen chansen. Men han blev då hyllad för att han friade, "he's had a magnificent game". Ett domslut senare är det katastrof, det köper jag, men är det någon som ska kunna se situationen är det fjärdedomaren.

Men vad händer nu, dömer FIFA ut hårda straff för sådana där uttalanden? SAF är ingenting i jämförelse.
erikniva
19 november 2009, kl 10:21
Fattar inte vart du vill komma. Hansson blir hyllad för sin bedömning av straffsituationen eftersom han tog rätt beslut där. Han blir kritiserad för handsen eftersom han tog fel beslut där.

What's odd about that?
Matte
19 november 2009, kl 10:18
Det är på tiden världen får samma känslor för Hansson som vi bajare...
erikniva
19 november 2009, kl 10:21
Tycker gott att världen hade kunnat få slippa det.
Bildsköne Bengtsson
19 november 2009, kl 10:19
unkkle

Anledningen till att så många upprörs över just det här är nog till stor del det faktum att det återigen är storebror som får fördelar och lillebror som blir rånad. Personligen har jag inget emot Frankrike men när sånt här händer blir jag ändå rosenrasande och väldigt illa berörd. Hade det varit tvärtom hade jag förmodligen reagerat med en axelryckning och tänkt att det var skönt med lite rättvisare fördelning av domartabbarna.

På något sätt är det ju mycket hemskare när en större klubb eller nation får fördelar gentemot en mindre än vice versa. Av den anledningen blir jag som Liverpool-supporter aldrig särskilt upprörd över om Bolton eller Wigan får ett offsidemål eller en felaktigt dömd straff mot oss. Skulle däremor Real Madrid eller Man United få det så blir jag galen.

Vet inte om jag är ensam i det här tänket.
erikniva
19 november 2009, kl 10:23
Vi gick igenom det här någon gång i våras.

http://blogg.aftonbladet.se/25977/perma/1194659

Blev smått chockad över hur många det var som såg på saken totalt annorlunda, men det blev rätt snabbt uppenbart att dessa människor samtidigt oftast var de som sympatiserade med just de aktuella storklubbarna.
Magnus
19 november 2009, kl 10:22
Finns det någon som gillar Raymond Domenech?
erikniva
19 november 2009, kl 10:24
Simon Bank.
Giff
19 november 2009, kl 10:26
För jävligt helt enkelt det här. Han skulle ha fått hjälp av linjedomaren eller frågat Henry. Hade han ljugit där på plats så är det en sak då vet man om det i efterhand och får straffa honom då på något sett. Men han hade nog erkänt.

Oavsett vilket så var det väl ett resultat av att FIFA och UEFA ville att Frankrike skulle gå vidare. Därav lottningen, precis som spelarna säger. Sen vågra inte domaren döma för hands i Paris när Frankrike precis gjort ett väldigt viktigt mål. Domare saknar omdöme och mod i sådana här situationer.

Samma sak det som hände mellan Chelsea och Barca, jag höll på Barcelona. Men det skulle helt klart varit straff vid ett av de där handstillfällena. Men domaren vågade inte blåsa för då skulle det vara han som avgjorde matchen, vilket han ändå gjorde genom att inte blåsa.

Jag tycker domare ska ha rätt att granska sådana här situationer i avgörande lägen på repriser. Tränarna ska ha rätt att begära detta, precis som inom Amerikansk fotboll.
erikniva
19 november 2009, kl 13:47
Fotboll är inte amerikansk fotboll, och jag hoppas att vi kan fortsätta vara tacksamma för det.
marweii
19 november 2009, kl 10:28
Varför nämner han tyskland? Förstår inte var det är relevant
erikniva
19 november 2009, kl 13:47
Vem? Var? Varför?
el Ham
19 november 2009, kl 10:30
Jag ger dig att jag inte skrev klart och tydligt. Men ändå.

Det är väl spelarkommentarerna jag syftar på, hur Robbie K och Richard självmål med flera tänker när domaren friar straffsituationen. Själv är jag mer inne på att man arbetar ihop till domslut. Utan straffsituationen hade det varit lättare att döma bort för handsen om Hansson & co är 70 procent på handsen.

Långa avstängningar väntar, det är det rimliga.
erikniva
19 november 2009, kl 13:48
Långa avstängningar på vilka?
A
19 november 2009, kl 10:38
Erik Niva, jag läste din krönika. Visst Hansson gör ett monumentalt misstag men läser man irländska och brittiska medier är Henry som pekas ut som den stora skurken. Helt riktigt förstås.

Det var Henry som tog bollen med handen. Det var Henry som fuskade. Det var Henry som efteråt sa att det var hands men som med sned mun sedan sa att det inte var medvetet medan hela världen kan se att det var det.

Hansson gjorde ett misstag, ett visserligen stort sådant. Men han gjorde det inte medvetet.
Henry däremot, fuskade på det mest uppenbara sätt och lägger bort hela sitt moraliska ansvar och säger: "Jag är inte domaren".

Kanske du borde ägnat mer tid åt att skälla lite Henry också. Vore upplyftande och något mer ovanligt än att skälla på domaren.

Förresten hade Uefa:s straffområdesdomare plockat den här handsen direkt...
erikniva
19 november 2009, kl 13:49
Jag skällde ju på Henry också, men när en svensk hamnar i huvudrollen ute i den stora vida fotbollsvärlden kommer ju en svensk tidning givetvis att fokusera på honom.
Bagewitz
19 november 2009, kl 11:00
Helt otroligt att du fick publicera din krönika där du spyr galla över Martin Hansson och hans domarteam. I första läget så kan man diskutera om det är Gallas eller Squillaci som är offside. Linjedomaren anser antagligen att det är Gallas som är offside och då bollen inte slås mot honom så är det enligt gällande regler inte offside.

I handssituationen så är det omöjligt för Martin Hansson att se situationen så bland annat Squillaci och en irländsk spelare faller mellan Hansson och Henry. Stålmannensyn ingår inte i en domares utrustning.

Alla gör ju fel, både du, jag och Martin Hansson.

Förlorar all respekt för dig när du skriver sådant här skräp. Skäms!
erikniva
19 november 2009, kl 13:49
Helt otroligt att man kan skriva ett korkat inlägg utan att ens ta hänsyn till att linjemannen ingår i domarteamet.
Bildsköne Bengtsson
19 november 2009, kl 11:08
Oj den kommentar-tråden var skrämmande läsning. Personligen har jag väldigt låga tankar om Man U-supportar i min egen ålder då jag vet att majoriteten av dem drivs av kärlek till att alltid kunna skryta om en förstaplats snarare än kärlek till klubben och sporten. Jag är född -87, alltså vimlar det av jämnåriga som av en slump hejar på Man U trots att de 'ALDRIG' varit tabellslickare (det här rör sig alltså om personer jag känner, inte generellt). Mina redan låga tankar fick sig dock en ordentlig boost nu, och jag vågar påstå att majoriteten av de som skrev där tillhör min åldersgrupp. Inskränkta sen-åttitalister. Och innan någon börjar starta ett larvigt klubblagskrig här. Jag tycker inte att Liverpool-supportrar är några helgon, och jag vet att vi får mycket skit med oss av domarna, vilket är hela poängen med det här inlägget. Insikt om att fotbollen inte är rättvis och att något måste göras åt det.
erikniva
19 november 2009, kl 13:51
Jag kan bli lite trött på den del av storklubbsfansen som blundar för att de får strukturella fördelar av den moderna fotbollen, oavsett vilken tröja de har.
Lpoolsolis
19 november 2009, kl 11:14
Vilket leder till detta: http://en.wikipedia.org/wiki/West_Germany_v_Austria_%281982%29
erikniva
19 november 2009, kl 13:51
Algeria! Algeria!
zuda
19 november 2009, kl 11:19
Är inte det här ett utmärkt tillfälle att, när dammet kring anti-Hansson-ropen lagt sig, diskutera samtliga utövares ansvar i den här underbara, vansinniga och infarktframkallande sporten vi kallar fotboll? Vad har en domare för ansvar, och vad har enskilda spelare? Kan man verkligen fuska medvetet och sen bara säga "I am not the ref"? Är moral verkligen så omodernt idag? Mycket frågor, inga svar. Som livet i stort, måhända.
erikniva
19 november 2009, kl 13:53
Moral är väl tyvärr inte det som står högst på agendan, och i någon mån har det väl alltid varit så.

Hade fotbollssporten haft förtroende för att inte spelare skulle fuska hade ju domarrollen varit onödig.
Viking
19 november 2009, kl 11:29
Peter F borde vara nöjd. För inte skickar de två domarteam från lilla sverige.. Så han borde vara klar nu. För Herr H borde vara satt i karantän ett litet tag om man uttrycker sig milt.

Bloggfenomenet samt dess kommetarer är ett underbart fenomen. Fan vad mycket man lär sig. Mycket ny information hela tiden. en jäkla massa bra länkar mm.

Sedan undrar man ju hur andra utnyttjar bloggvärlden. Är jäkligt mycket humor när någon nisse här om dagen klagar att det inte skrivs något om kvalmatcherna. Han har ju trots allt tagit sig sig in på bloggen scrollat ner till kommentarerna. Hur fan missar man allt som står skrivet under tiden.
erikniva
19 november 2009, kl 13:53
Fröjdfeldt har väl ändå lagt av?!
souljensa
19 november 2009, kl 11:32
"I didn't see the hand." Haha, jag ser att Domenech har gått samma skola som Wenger.
erikniva
19 november 2009, kl 13:54
It's the French.
AC
19 november 2009, kl 11:34
Ok alla kan göra misstag. Det är mänskligt att fela...bla bla bla

Men när jag såg matchen igår så blev jag mest förbannad på Hanssons arrogans. Hur han vinkar bort de Irländska spelarna och med sitt kroppsspråk visar att "nej nej, tjugo av er har fel, medan jag ensam har rätt". Man pratar mycket om att spelare ska visa ödmjukhet. Men aldrig om att domarna ska göra det.

Vad hade han förlorat på att prata lite extra med linjemannen eller fjärdedomaren? Även om de var helt säkra på att det var rätt, så hade det sett bättre ut. Dämpa det hela lite. För det var ingen liten skitmatch trots allt.

Är själv Bosnier och glad för att vi inte åkte ut på det sättet som Irland gjorde. Vi hade ingen chans med 4 ordinarie spelare borta, tyvärr.
erikniva
19 november 2009, kl 13:55
Nä, jag såg visserligen bara fram till och med att Portugal gjorde 1-0, men så långt in i matchen hade ju Bosnien öht inte orkat ta tag i spelet.

Men som skrivet, jävligt svårt för en redan tunn trupp att bara ruska av sig ytterligare fyra frånfällen.
grim
19 november 2009, kl 11:58
Vad kommer hända med Henry efter detta? Kommer han enbart få tampas med den massmediala och sociala slakten eller finns det någon chans att han kan bli bötfälld/avstängd eller liknande? Det hoppas jag verkligen att han blir.

Och lite off topic, vad kommer Guus göra nu? Sätta sig mer permanent i Chelseas styrelserum eller vad han nu gör i klubben?
erikniva
19 november 2009, kl 13:55
Kan inte se Henry drabbas av något formellt straff, nej.

Hiddink-frågan är mer intressant.
Max
19 november 2009, kl 12:00
Tänk om Henry hade gjort en perfekt nedtagning istället och dunkat upp bollen i nättaket. DET hade varit ett bättre alternativ.
erikniva
19 november 2009, kl 13:56
Så som Henry spelade igår var det sannerligen inget alternativ.
Sirak
19 november 2009, kl 12:06
Hur kan man få tag på les arbitres och helst med engelsk subtitles eller något?

Skulle uppskatta hjälp =)
erikniva
19 november 2009, kl 13:56
Du kan se den i originalskick. Största delen av dialogen sker på engelska, och har du bara en liten känsla för europeiska språk förstår du tillräckligt mycket av resten också.
Johan
19 november 2009, kl 12:32
Som det låter på Söderstadion: Rädda våra fruar Rädda våra barn, Bort med Hansson från fotbollsplan.
erikniva
19 november 2009, kl 13:57
Ah well... Bort med honom från VM och de internationella stormatcherna. Sedan är jag nöjd.
Max
19 november 2009, kl 12:33
Det känns bara så trist. Jag har alltid gillat Henry och vill hellre ge domarkåren den största kängan. Men samtidigt går det inte att förneka Henrys inblandning i det hela.Jag känner mig bedragen.

Men jag vill inte smutskasta Henrys hela förflutna enbart för detta. Han är en stor spelare, med en imponerande meritlista. Och tyvärr är han inte ensam om att då och då försöka fuska.

Hur länge sitter Blatter och Platini på sina poster egentligen? Det är dags att ta itu med roten av problemen. rensa ut de ur de politiska rummen som visat sig ovärdiga.

Kan inte du Niva eller Bank undersöka maktens rävspel närmre. Kanske genom att intervjua Lennart Johansson? Det är på tiden att vi vanliga fotbollskonsumenter får ta del av vad som händer i fotbollens övre skikt. För hur ska vi annars kunna påverka?

Ha en bra dag allesammans!
erikniva
19 november 2009, kl 13:57
Även om vi gillar Lennart Johansson går vi ju på en mina ifall vi tror att han på något sätt är oberoende av det som här benämns som "maktens rävspel".
TB
19 november 2009, kl 12:42
NI har säkerligen gått igenom det tidigare, men: vad har Domenech för hållhake på det franska förbundet? Hur i helvete får han sitta kvar? Jag kan bara inte förstå det.
erikniva
19 november 2009, kl 13:58
Han är en av dom.
Per
19 november 2009, kl 12:51
Ja herre gud vad man lider med Irland idag. Dock, aven om det ar lockande, tror jag inte det var non "konspiration" att fo Frankrike vidare igor, det var bara ett horribelt domslut helt enkelt. Och jag moste faktiskt erkanna att jag tyckte att Anelkas straff-situation borde ha getts nogra minuter innan. Men ando, helvete vad orattvist po det stora hela. Och Irland har so vardiga fans ju, hade vart kul att se dem (bode laget och fansen) i VM.

Och vad var dealen med Ryssland igor?! Verkar ha spelat totalt hogloest och handlingsforlamat, efter vad rapporterna sager. Asso, det har moste ju vara Hiddinks forsta riktiga misslyckande sen... ja, sen nar? EM 96 med Holland? Och do okte dom ando ut po straffar i kvarten. Synd po Ryssland ockso, jag verkligen alskar deras cirkus-fotboll, nar de for till det.
erikniva
19 november 2009, kl 14:01
Hiddink gick ju inte sådär överdrivet bra i Real Madrid och Betis direkt...
FCB08
19 november 2009, kl 13:01
http://www.betfairfootball.com/international/france-1/welcome-to-the-raymond-domenech-fan-club/

Visst finns det dem som gillar Domenech!!

Keep up the good work (Niva, inte Domenech aldrig Domenech)!
erikniva
19 november 2009, kl 14:02
Haha, det är väl formulerat.

"Catherine Ringer. The "erotic actress" who wrote the song "Je Kiffe Raymond" last month, which featured the romantic lyric "if he attacked my penalty areas I would be without defenders". Ray said he was "flattered and embarrassed" by the triubute."
Tuper
19 november 2009, kl 13:07
Det jämnar ut sig ändå. Stora lagen har fördelar såväl om nackdelar. Visst, trycket på domarna är större i deras matcher, de är naturligt att ett domlut emot Mancheter United, Arenal eller Liverpool kommer alltid bli en större sak än ett domlslut emot Wigan eller Spurs. Samtidigt uppmärksammas och förstoras allt dessa klubbar gör också. De får du och dina Spur vänner leva med till ni börjar vinna saker :-).
erikniva
19 november 2009, kl 14:03
Suck... Problemet är liksom bara det att hela den här domarpsykologin är en del av varför Spurs – och en väldigt lång rad andra klubbar och landslag som har det betydligt värre – inte längre har någon sportslig chans att vinna något.
"Förundrad"
19 november 2009, kl 13:14
Kritiken mot Marin Hansson och linjemannen är orättvis.

Domarna kan inte döma för något de inte ser. Möjligtvis befinner sig Hansson lite långt ifrån målområdet men Henry och Duff skymmer hans möjlighet att se handbollen. Det går heller inte att begära att linjemannen ska ta ett sådant avgörande beslut från sådant långt håll. Dessutom är linjemannens primära uppgift att kolla offside, för övrigt var Henry onside när frisparken togs. De två franska spelarna som var offside påverkade inte spelet i den grad att det var solklar offside.

I realtid sker detta blixtsnabbt och bollen tar ingen onormal riktning. I slowmotion ser man Henry's medvetna handrörelse men från Hanssons position är det omöjligt att upptäcka det. Med tillgång till ett flertal respriser och facit i hand så är det lätt att i efterhand tycka att det är solklart. Domaren hade typ någon sekund på sig att fatta ett beslut.

Martin Hansson hade marginalerna emot sig och vart grundligt lurad av Henry. Ska någon kritiseras så är det fransmannen. Resultatet är djupt orättvist mot Irland och det är lätt att förstå deras besvikelse. Men därifrån att anklaga domaren på det sett som sker av dig Niva (och andra) är en överreaktion och inte i nivå med din övriga kunskap. Ta ett djupt andetag och ge Hansson lite upprättelse.
erikniva
19 november 2009, kl 14:04
Om nu linjemannens "primära uppgift är att kolla offside" – borde då inte domarteamet i så fall ha kritik för att de just missade en offside i samma sekvens?

Eller blir två fel på något märkligt sätt ett plus här?
Jon S
19 november 2009, kl 13:17
Aftonbladet i Telegraph: http://www.telegraph.co.uk/sport/football/international/republicofireland/6604646/Referee-Martin-Hansson-blasted-in-homeland-for-failure-to-spot-Thierry-Henry-handball.html

;)
erikniva
19 november 2009, kl 14:05
Haha, korrekt översatt till och med.

Har inte gjort annat idag än att prata med medier från de brittiska öarna. BBC, The Guardian, Irish Times...
Henrik
19 november 2009, kl 13:26
Har svårt att förstå hur man säga att det var ett misstag av domaren? Ingen människa tror väl att man ska kunna se allt som händer hela tiden, överallt på plan? Man kan ju inte se rakt igenom spelarna. Jag kan köpa att man klagar på en domare som ställt sig på fel ställe, men då får man ha lite mer backup på det klagomålet. Säg att en spelare tar bollen med handen med ryggen mot plan längst ner i det hörnet där det inte finns en linjedomare. Då kan man omöjligt begära att domaren skulle ha ställt sig på en position som ser den händelsen. För OM han står där, då kommer han garanterat att vara felplacerad sekunderna efteråt, när ett inlägg skickat iväg bollen tjugo trettio meter åt ett annat håll. Nä, klagomål på att domaren stått felplacerad får ha lite tanke bakom också.
erikniva
19 november 2009, kl 14:06
Har du svårt att förstå hur man kan säga att det var ett misstag av domaren?

Då vet jag faktiskt inte vad jag ska säga.

"Säg att en spelare tar bollen med handen med ryggen mot plan längst ner i det hörnet där det inte finns en linjedomare. Då kan man omöjligt begära att domaren skulle ha ställt sig på en position som ser den händelsen."

Eh ja... Det finns kanske en anledning till att det är lite viktigare att få domsluten rätt i de straffområden där mål görs och matcher avgörs?!
jn
19 november 2009, kl 13:28
Hansson gjorde det lätt för sig. Hade han blåst hade han haft domarkontrollanter, fifa-representanter och fan och hans moster nere i omklädningsrummet efteråt som hade pressat honom på svar varför han blåste bort Frankrike från VM.

Nu får han i lugn och ro (den här stormen är över på ett par dagar) döma vidare i C.L och VM.
erikniva
19 november 2009, kl 14:06
Well, är det något jag inte skulle vilja anklaga Hansson för är det att göra det lätt för sig.
TheWrestler
19 november 2009, kl 13:40
Jag gillar inte Domenech men gud vilka underhållande presskonferenser vi kommer få i VM. Igår var det ännu en i humorklass uppe bland genier som Seinfeld, Ricky Gervais osv. Ge mannen en egen tv-show!!!
!Vad sa han? "Kan ni inte låta oss fira lite". Tyckte typ att frågorna var dumma på ett väldigt nonchalant sätt men som sagt väldigt kul!
erikniva
19 november 2009, kl 14:07
Jag tycker att Domenech är en underbart underhållande clown – hade han bara varit en lite mindre oduglig fotbolltränare hade det ju varit hur lätt som helst att leva med honom.
Jensa
19 november 2009, kl 13:48
Hyllas den som hyllas bör. Henry, Hansson, Wittberg och Nilsson, ni kan ha varit droppen som gjort att bägaren rann över. Detta kanske snart innebär en förändring där domaren får möjlighet att granska repriser, eller där en straffområdesdomare införs. Hansson med följe, jag vill i så fall tacka er.
erikniva
19 november 2009, kl 14:07
We'll see.
Petter
19 november 2009, kl 14:05
Visst att svensk media bevakar svenska aktörer mer, men den här gången tycker jag faktiskt att ni gick för hårt åt honom...
Jag har inga personliga åsikter om Hansson men kan tycka att det är lite trist att han blir sågad utmed fotknölarna av speciellt Aftonbladet efter en i övrigt riktigt fin insats. Klart att handbollen överskuggar det men jag tycker inte han förtjänar att utnämnas som ensam syndabock i svensk media enbart för att han är svensk, snarare känns det som att objektiviteten gällande Martin Hanssons domarinsats försvann ut ur fönstret just på grund av att han är svensk.
erikniva
19 november 2009, kl 14:08
Okejdå. Objektivt sett gjorde han givetvis en kanonbedömning. Såklart.
A
19 november 2009, kl 14:23
Som svat på ditt svar...

Varför ska vi fokusera mest på Martin Hansson i situationen? För att han är svensk? Väldigt konstigt tycker jag. Ska han få mer skit än han förtjänar bara för det eller för att det säljer bättre?

Jag håller inte alls med. Rent journalistiskt (ja jag är det själv) tycker jag det är Henrys tankar som är det intressanta. Det är det som är intressant att problematisera kring. Inte ytterligare en i raden av domarmissar.

Men.

Det är vad jag tycker.

Vad dina chefer vill ha är ju en annan sak...
erikniva
19 november 2009, kl 15:04
Om Zlatan Ibrahimovic och Leo Messi rent hypotetiskt gör tre mål i samma match så kommer vi få drösvis av mail som ifrågasätter varför vi skriver mer om Z än om Messi.

Jag har själv väldigt svårt att se det egendomliga i det.
?
19 november 2009, kl 14:28
En fråga. Nu går du jävligt hårt åt Hansson, och de är rätt. Men om Zlatan hade gjort samma sak mot Danmark, hade du sågar domaren lika hårt då?
erikniva
19 november 2009, kl 15:05
Det hoppas jag.

Men givetvis hade det blivit en helt annan typ av debatt ifall Sverige var laget som spelade, snarare än nationen som skickade domaren.
Bose
19 november 2009, kl 14:33
Jag har ett par gånger märkt att du ibland har svårt att ta kritik.

Lite intressant då du inte har så svårt att dela ut den...
erikniva
19 november 2009, kl 15:07
Jag förhåller mig till kritik på det sätt som jag tycker att kritiken förtjänar.

Genomtänkt, befogad kritik har jag all avsikt i världen att ta till mig och reflektera över.

Infantil, idiotisk kritik försöker jag omedelbart avfärda.

Vad mig beträffar får hemskt gärna alla andra använda sig av det förhållningssättet.
Björn
19 november 2009, kl 14:36
Jag skulle vilja bygga vidare på det någon skrev tidigare, varför nämner Robbie Keane Tyskland? Syftar han på att Blatter är tysk? För det är han ju inte... Ursäkta om jag missat andra kommentarer som behandlat detta men hann inte läsa alla.

Tack för en grym blogg Niva/Bank
erikniva
19 november 2009, kl 15:28
Aha, det... Nä, det var väl bara att han skulle rabbla tunga fotbollsnationer, och fick med Tyskland i hastigheten. Tror inte han menade något djupare med just den referensen.
mattis
19 november 2009, kl 14:44
Givetvis är det Martin Hansson och inte Henry som ska få ta konsekvenserna i det här fallet. Henrys agerande är verkligen inte särskilt trevligt men med tanke på situationen han försattes i måste möjligheten att ta sitt land till ett VM, väga högre än att spela enligt fair play-bokens alla regler. Även fast handsen kanske inte var omedveten så var den ju i alla fall reflexmässig i det avseendet att han ville vinna och såg en chans att göra det. Henry ville vinna, och jag tror alla moralister här inne också hade gjort samma sak.

Martin Hansson och hans team däremot gjorde inte vad som krävdes utav dem då de misslyckades med att skippa rättvisa!

Irland lider vi nog alla med - Its lonely round the fields of Athenry!
erikniva
19 november 2009, kl 15:32
Jag gillar inte det Henry gjorde, men det är lite förvånande hur många som plötsligt tycks ha glömt bort varför vi egentligen har domare på planen.

Jo, vi har de där för att de ska bestraffa spelarnas regelbrott. Det är deras uppgift.
Viking
19 november 2009, kl 14:49
Ja visst har han det. Men han är närmast VM!
erikniva
19 november 2009, kl 15:32
Vem? Var? Ah, Fröjdfeldt.

That man is never far away from anything.
el Ham
19 november 2009, kl 14:59
Du frågar kl 13:48, Långa avstängningar på vilka?

Jag svarar, irländarna som gick SAF på domare, FIFA och allt det nu var. Jag säger inte att dom gjorde fel. Men det där är grövre än SAF:s greatest hits.
erikniva
19 november 2009, kl 15:33
Irländarna?! Hoppas verkligen att vi slipper se en enda avstängningssekund på någon av dem. Har inte sett något som skulle berättiga det.
Mango
min blogg www.bkbjörnen.com
19 november 2009, kl 15:07
Spontant känns det som att det absolut största misstaget var att Hansson&Co inte tog någon minut att prata sinsemellan, inte att de missade handbollen.

Jag tror att Hansson tar för givet att det är pga den eventuella offsiden som protesterna uppstår, han slänger sen snabbt ett öga ut på linjen för att kolla om flaggan kommit upp och bestämmer sig sedan för att hålla en hård linje. (Det var iaf så jag uppfattade det när jag såg situationen "live") Tror därför inte han lyssnar med full uppmärksamhet på vad irländarna har att säga och missar därmed chansen att korrigera sitt misstag.

Slänger in en snabb kommentar om Portugal oxå:
Trion med Pepe framför Carvalho & B.Alves dödade matchen, för att sammanfatta den kortast möjligt. Riktigt imponerande att se deras spel matchen igenom, tog nästan löjligt enkelt udden av Bosniens uppspel - både efter marken och i luften.
Med den stabiliteten bakåt och en hel C.Ronaldo ser Portugal, i mina ögon, ut som en av de intressantaste utmanarna till VM-titeln.
erikniva
19 november 2009, kl 15:33
Frågan har ju uppstått – missade verkligen linjedomaren handsen, trots sitt fria synfält, eller var det så att Hansson helt enkelt inte konsulterade honom?

Jag hoppas verkligen att svaret inte är det senare.
Nithoniniel
19 november 2009, kl 15:19
Vill fortsätta på spåret Mattis var inne på här, angående Henry:

Många här i kommentatorspåret skriver att Henry är den större boven för att han skulle medvetet ha fuskat, inte bara gjort ett misstag som Hansson. Ser man på situationen så dyker bollen förbi en fransman ner till Henry. Precis som när man pratar om skymda målvakter så får även Henry lite tid på sig att reagera. Det finns ingen tidsrymd för honom att ta ett medvetet beslut, se bollen och medvetet sträcka ut handen för att plocka ner den. Stressen i situationen, både den omedelbara och rädslan för att missa VM, gör att han gör allt som går för att få den bollen omedvetet. Det är en ful reaktion, en som han ska ha all kritik för och som han borde skämmas för, men det är ändå ingenting annat än en reaktion.

Den moraliska skillnaden mellan en reaktion och ett medvetet beslut är enorm, därför tycker jag det är viktigt att ta upp det här. Henry är ingen Maradona, han är en människa som felade. Skäll på honom men ge honom chansen att bli förlåten, för vi felar alla.

Tack för all briljans, Niva.
erikniva
19 november 2009, kl 15:34
Henry ska gå the walk of shame – vilket han ju får göra – men hans uppgift på planen skiljer ju sig ofrånkomligen ganska markant från Hanssons.
Petter
19 november 2009, kl 15:50
Angående ditt behandlade av kritik så kan jag inte riktigt tycka att min kommentar var så infantil och idiotisk att den förtjänade att bemötas med sarkasm.
Det var givetvis en domarmiss vilket jag också sa och visserligen överskuggas hans tidigare mycket goda agerande i matchen av handssituationen, men det är trist att ett misstag ska få honom så totalt hängd i media.
Min kritik var inte riktad mot dig personligen då du ändå i din krönika tar upp både misstaget, konsekvenserna men även ett litet försvarstal för domarna (som är på sin plats). Det jag som alltid har problem med är rubriker och ingresser om Martin Hanssons rån, dundertavla och allt vad det heter. Jag tycker nog man kunde valt en lite mildare approach mot Hansson personligen, men sen är inte jag journalist heller.
erikniva
19 november 2009, kl 16:37
Okej, fair enough. Jag tycker visserligen att det rent objektivt är obestridligt att Hansson gjorde ett grovt misstag – och att det var just subjektivt-objektivt-påståendet jag reagerade mot – men grundprincipen är att kommentarer ska besvaras med samma ton som de skrevs.

Och din kommentar var inte sarkastisk, så därför köper jag att jag hade kunnat använda en lite annan svarston.
Acke
19 november 2009, kl 16:04
Irland kunde inte ha förlorat på ett mer irländskt sätt. Med tanke på den gröna öns melankoliska litterära tradition borde väl minst en roman kunna ta avstamp i gårdagens förlust. Blir så fallet kommer det i alla fall något positivt ur nederlaget.

Man vill gärna inte sälla sig till konspirationsteoretikerna så det låter jag bli men det går snabbt att bittert konstatera faktumet att det aldrig jämnar ut sig mellan stor och liten...

Tiocfaidh ár lá!
erikniva
19 november 2009, kl 16:38
If you had the luck of the Irish
You'd be sorry and wish you were dead
Jogga
19 november 2009, kl 16:18
Även om jag också är jävligt upprörd över att Irland berövades chansen att vinna. Tycker jag att det är synd att Slovenien hamnar i skymundan
erikniva
19 november 2009, kl 16:39
Köper jag. Men samtidigt måste jag erkänna att det var den skräll jag hoppades absolut minst på. Fan vet varför.
Niklas
19 november 2009, kl 16:21
Jag hörde en gång en kille göra någon sorts filosofisk utläggning kring fotboll, regler och "fusk". Han påstod att eftersom det finns en regelbok där det till exempel finns en paragraf som beskriver vad hands är och att det utdöms ett specifikt straff för den som gör detta så är det egentligen inte otillåtet utan en del av spelet. Alltså, ta gärna bollen med handen, men om du gör det så ska motståndarna få frispark/straff och spelaren varning/utvisning. Samma förhållningssätt gäller med filmningar. Då skulle Henrys hands på intet sätt vara något sorts fusk utan en del av spelet, att han inte tilldelades det straff som regelboken föreskriver är inte hans fel.

Det där blev kanske lite virrigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Om man sedan håller med det där förhållningssättet eller inte är en helt annan sak.
p_t
19 november 2009, kl 16:24
Håller med dig fullt ut i din krönika till skillnad från många kommentarer här. Har man åtagit sig uppgiften att döma internationell toppfotboll så har man gjort det. När folk säger att domaren är "mänsklig" blir jag bara irriterad. Det är hans yrke, och misstag är ett misstag, mänsklig eller ej.

Domenech är ju mänsklig, inte konstigt att han tar ut trupper med astronomi.
Magnus J
19 november 2009, kl 16:35
Känns som att Emil Johansson har fått vatten på sin kvarn!
http://www.youtube.com/watch?v=uA6aOnco6_M
Magnus J
19 november 2009, kl 16:38
Nu när jag letar igenom nätet så känns det som att det inte var en engångsföreteelse det som hände igår.
http://www.youtube.com/watch?v=A4j0Jm3r6S0&feature=related
Johannes
19 november 2009, kl 16:58
Så otroligt glad att Frankrike gick till VM istället för askgråa Irland. Ett VM med Franck Ribery, Thierry Henry, Nicolas Anelka och Karim Benzema känns ju bara SÅÅÅÅ mycket sexigare än...öhh...han som heter som ölen i Simpsons.

Plus att Frankrike blev rånad på en solklar straff när Anelka blev nedriven av Given. Rött kort och straff där är solklart. Men det pratar ingen om.

PLUS, att alla säger att Frankrike "snodde" Irlands VM-plats. Om målet hade blivit bortdömt hade ju matchen gått till straffar, och i Paris så tror jag knappast att det var någon självklarhet att Irland skulle vinna den.

Nu tror jag att Frankrike vinner VM-guldet. Medans Duff sitter hemma i soffan och dricker......Duff.
Carlos
19 november 2009, kl 16:59
Tror att Henrys moral kan leva med att han tog sitt land till VM, oavsett vad brittiska medier tycker. Jag hade gjort exakt samma grej 10 gånger av 10 i samma läge, skillnaden är väl att domaren hade blåst 9 av 10...

Hansson en jättetavla, det finns inte att missa en sån grej.

Man vill egentligen säga "thats football" men känner att det inte riktigt kommer gå hem bland irländarna...
A
19 november 2009, kl 17:24
En sista gång.

Min poäng här, som du missar igen precis som du missade poängen när du skrev din artikel, är att det Henry gjorde var mycket värre än det Hansson gjorde.

Alltså går det inte jämföra riktigt med om Messi och Zlatan gjort tre mål var. Snarare som om Messi gjort tre mål och Zlatan ett och ni ändå skrivit mängder om Zlatan.

Förstår du nu vad jag menar?

Sen är Zlatan ett märkligt exempel också eftersom det inte behövs mer än att hans agents hund är halt för att tidningarna ska göra en artikel på det.

Annars får vi väl ta till det gamla, agree to disagree-knepet.

(Bortse gärna från min smådryga ton, jag har huvudvärk...)
erikniva
19 november 2009, kl 17:33
Domare är på planen för att bestraffa regelbrott.

Spelare är det inte.
A
19 november 2009, kl 17:27
Förresten Niklas...

Skulle gärna höra den där utläggningen. Kan vi inte implementera den på lagboken också? Jag mördar någon men kommer undan.

Då är det alltså inte mitt fel utan bara en del av livet?

Intressant teori? Nej, bara korkad, naiv och låst.
HrToll
19 november 2009, kl 17:44
Jag kan berätta för dig varför Sloveniens vinst var den skräll du minst hoppats på - det är för att Ryssland i sina bästa stunder spelar en fantastisk, snabb och teknisk anfallsfotboll medan Slovenien spelar en "dödssjuk fotboll med långbollar på mitten", eller vad det nu var Jon Dahl Tomasson sa om Sverige efter due-due…
Förundrad
19 november 2009, kl 18:07
En rak och ärlig fråga till Erik Niva och alla ni som har synpunkter om Hansson.

Hur många av er såg att Henry fuskade i realtid?

Fundera på hur många repriser ni såg innan ni blev 100% säkra.
Men hallå
19 november 2009, kl 18:25
Men snälla söta människor, hade alla spelare varit ärliga så hade man inte behövt ett domarteam. Ska jag erkänna när jag gör ett offsidemål men domaren missar det?

Bara för att matchen betyder mycket kan man inte bortse från det enda som betyder något: spelarna spelar, domaren dömer. That's it. Hade Hansson haft stake så hade Henry fått ett gult kort istället. Nu kom han undan med det. Vems fel? Hansson, såklart, annars är han överflödig på plan. Håll med mig nu Niva.
Crayzy Ivan
19 november 2009, kl 19:22
Nu borde det vara dags att trappa upp testen med straffområdesdomarna som använts i
Euroleague. Med en domare precis bakom målburen skulle irländarna fått frispark. Varför inte köra fullt ut och ha det i alla ligor och internationella turneringar? Din åsikt om fördelar/nackdelar med det?
Johanem
20 november 2009, kl 08:37
Jag är halvfransk och jag satt tyst när målet kom och godkändes, ett mål som borde betyda så mycket för en stolt fransman som jag. Nu ser man på reprisen och tycker synd om irländarna. Det känns bara fördjävligt ärligt talat och jag kan inte annat än att säga att Irland hade varit värdiga vinnare, och att efter en sådan kväll så hade jag fan mått bättre av att se kräket Domenech försvinna för evigt från fransk fotboll.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close