Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Guldloppan

Ballon d'Or till Leo Messi?

Jo, det visste vi redan innan France Football släppte världens – traditionsenligt – sämst bevarade nyhet för ett par minuter sedan.

Det överraskande var kanske marginalen, det brukar alltid finnas någon överambitiös jurymedlem som försöker hitta motargument och motkandidater – men Messi valdes nära nog enhälligt till det senaste årets bästa spelare.

Det är inte mycket att säga om det. Det har inte funnits någon som varit i närheten av honom i år, och det finns inte många som någonsin spelat sin fotboll på en så egen nivå. Han får så mycket stryk, den där lilla kroppen blir så sparkad och dragen och misshandlad – och precis som med Maradona så är det en inverterad storebrors-lillebrorslek varje gång han får bollen.

Ni vet, när man var liten och storebror höll en godispåse eller boll eller bil eller vad det nu var, och höll den precis så högt att du inte kunde nå den. Den retfulla överlägsenheten. Maradona gjorde samma sak, Messi gör samma sak – men de är de små som retar de stora.

Den lilla loppan, la Pulga, visade de där sakerna mot Real Madrid också. Hans första två spellösningar kom på omöjliga problem, när han var fångad – men ändå klackade fram bollen. Först till Dani Alvés (den gick fram), sen till Sergi Busquets (den gick inte fram). Han gjorde det inte för att stila, utan för att det var funktionellt.

Han har alltid varit liten. Nu är han störst i världen.

Och resten av listan?

Det blir inte så mycket kvar att diskutera eftersom Messi stulit alla poäng. Jag tycker att Wayne Rooney förtjänar en bättre placering, att Henry fått sympatiröster för den han var snarare än den han är. Och Zlatan Ibrahimovic har en rätt bra plattform att ta spjärn mot den gång han lyckas i den där jävla Champions också. Han får inte Ballon d'Or 2010 (det får den som lyckas i VM), men han är med där uppe, och det visste vi redan.

UPPDATERAT:

Bragdguldet till Helena Jonsson?

Jaha. Vi lever alltså i ett land av skidskyttar. En liten enklav där vi bestämt oss för att ett VM-guld i skidskytte är en större prestation - en större bragd - än att bli den förste svensk som vinner skytteligan i Serie A sedan Gunnar Nordahl, den förste svensk någonsin som - kommer tillbaka efter skada och... där har ni bragdursäkten - och avgör världens största ligamatch i världens i särklass största idrott hösten 2009.

Grattis, Helena Jonsson. Du har gjort en bragd och förtjänar alla hyllningar du får. Du förtjänar inte att få ett pris som blir ifrågasatt, lika lite som Anja Pärson förtjänade att få skit för att inte Tre Kronor fick priset 2006.

Min bragdlista: 1. Zlatan Ibrahimovic, 2. Sarah Sjöström. By an inch, really.

Och, apropå det vi började med: Det är ju de utmärkta medarbetarna på tidningen Offside som lämnar Sveriges röster till Ballon d'Or. De röstade så här i år:

1. Messi.

2. Xavi.

3. Zlatan.

4. Cristiano Ronaldo.

5. John Terry.

/Simon Bank

53 kommentarer Skriv en kommentar
Björn Hallberg
1 december 2009, kl 04:17
Ingen artikel upplagd på hemsidan ännu? Visst var det väl väntat, men en nyhet är det väl trots allt. Nu får du banne mig skälla ut kollegorna! ;)
PARTISKT
1 december 2009, kl 05:04
Det här priset blir ju mer och mer ointressant... måste ju vara väldigt många partiska som röstar (anglofiler?).

Hur f*n kan giggs och henry komma top50, och än mindre 14e och 15e plats? Att dessutom placera kaká före zlatan är ju helt hjärndött, kollade inga journalister på serie a förra året?

Hur funkar det egentligen? Kollar man på kalenderåret 2009 alltså andra halvan av förra säsongen och första halvan av denna säsong, eller kollar man enbart på förra säsongen? Om det är det senare så är det ju även ett mysterium att drogba är med på listan då han var bänkad halva säsongen och bara lyckades göra fem mål i ligan totalt, räknar man däremot med denna höst kan jag förstå hans placering då han har varit helt magisk.

En rimligare lista efter verkliga prestationer och inte sjärnstatus och gamla meriter borde väl se ut ungefär så här:

1: Messi
2: Xavi
3: Iniesta
4: Zlatan
5: cronaldo

Är det inte dags att göra om priset till Player of the season istället och dela ut det i augusti? Väldigt idiotiskt som det är nu.
Jonas
1 december 2009, kl 07:42
Oj, verkligen Simon?

Om det är någon på den där listan som jag tycker är för högt upp så är det just Rooney. Före Gerrard, Drogba, Torres? Knappast..
1 december 2009, kl 08:25
Vad säger Simon om att Pato inte är med på en lista där Karim Benzema slår sig in? (Nåja, 0 poäng.) Personligen är jag djupt sårad. Men det blir jag varje år av den här listan. För att inte tala om FIFA's.
El Ahly 50 år
1 december 2009, kl 08:27
Du har rätt, Rooney definitivt före Zlatan. Men det värsta på listan hittar vi längre ner. Villa delad 26:a och Torres 11! Fråga dem i Spanien vad de tycker om det. Jag har sagt det förrut, det är inte bara kvaliteterna på planen som räknas in i bedömningen utan vilken agent som kan marknadsföra sin adept bäst, hur snygga och många tatueringar spelaren har, hur modemedveten spelaren är, att ha en fotomodell som är korkad är också viktigt. Fotbollsvärlden har blivit patetisk. Att Messi som bara spelar fotboll vinner överlägset under dessa förutsättningar säger det mesta om honom som spelare. Att Xavi blir trea ännu mer.
Det konstiga är att tok-agenten Mino inte fick med Maxwell på listan.
EmilL
1 december 2009, kl 08:34
Bästa defensiva spelare återfinns först på 16e plats i Vidic och Casillas. Ingen kommentar angående det? Känns som det krävs det ett VM guld och fläckfritt spel turneringen igenom för att vi skall få se en defensiv spelare på topp 5.
ROBIN! 24 år Umeå
1 december 2009, kl 08:37
Terry, Vidic och Maicon är alltså de enda försvararna som platsar på en topp 30 lista? En smula besynnerligt får man väl ändå lov att tycka.
El Ahly 50 år
1 december 2009, kl 08:42
Sedan kan jag inte låta bli att skratta när jag tänker på hur 100.000 svenskar sätter kaffet i strupen denna morgon när de läser tidningen..........VA, är inte Zlatan........bäst?
Men han härskar ju i galaxen! Han är ju bäst, det har de ju sagt på TV.
1 december 2009, kl 08:43
Jag kollade på listan och tänkte först att, shit så många bra fotbollsspelare. Sen kan man tycka vad man vill om ordningen på dem. JAg tycker till exempel att Eto' o är lite för högt upp kanske. Sen tänker man att det finns en svensk med där, till och med ganska högt upp och det gör en förbannat stolt.
Eniro 299
1 december 2009, kl 08:52
Va fan gör Kaka där uppe, samuel etoo skulle byta plats m zlatan
Seb
1 december 2009, kl 09:21
Tycker Gerrard förtjänar en topp 5 placering iallafall! Riktigt fult att han "bara" är 10a
Oakblade
1 december 2009, kl 09:31
Dove gli azzurri? Dags att utse nya världsmästare.
Dre
1 december 2009, kl 09:33
Vad är det med dig och Niva när det gäller Rooney? Visst i år har han varit ganska bra. Men de 2 senaste åren har han varit ganska medelmåttig. Vem skulle han peta ner på listan? Kaka är väl den enda som borde åka ut från top 10 om man ser till förra året. Rooney hade jag nog precis tagit med på en top 10 lista, om ens det. I min värld ska man stå ut som en spelare, det gör inte Rooney. Zlatan tycker jag skulle kommit 5 dock, antar det är Serie A:s status. Men i med att Kaka kom före så undrar man
mensiir 58 år
1 december 2009, kl 09:40
en engelsman kommer aldrig att få utmärkelsen
varför? jo dom gör inga meningslösa tvåfotare och dom vickar inte på stjärten
dessutom så presterar dom i sitt landslag tillskillnad mot rivierans guldgossar
Gustaf
1 december 2009, kl 09:49
Varför kom Ribery så lågt? :( Tredje bästa i världen enligt mig...
Daniel Lindell
1 december 2009, kl 10:08
Måste väll vara ganska oväntat och kul att Gourcuff kommer så högt som plats 20?
Martin
1 december 2009, kl 10:10
Fantastiska bilder på unga Messi.

Blev lite stolt faktiskt, när jag läster "Suède" i Zlatans parentes. Han måste tillbaka till landslaget.
FromAbove 20 år Alfta
1 december 2009, kl 10:13
Känns som att den stora skrällen är Dzeko på 13onde plats. Jag skulle nog vilja påstå att han borde byta plats med David Villa, som gör ungefär lika mycket mål fast i en bättre liga. Sen är det klart att Ribery och Gourcuff ska högre upp, men de har väl en del kvar att bevisa fortfarande.
Oskar
1 december 2009, kl 10:21
Inga Dado Prso-röster från Oceanien i år?
OMattias
1 december 2009, kl 10:34
Håller inte med om att Rooney borde vara högre upp, han är i mina ögon rätt placerad om inte efter Drogba. Henry och Giggs är på tok för högt placerade, de lever på gamla meriter.
Synd att käre Franck varit så skadebenägen, sett till speltid så borde han finnas i top 15 han har hamnat i mediaskugga borta i Tyskland vilket är synd.
Alldeles för mycket fokus på Engelsk/Spansk/Italiensk fotboll i media, man går miste om mycket. det är därför jag läser er blogg, ger ett bättre helhetsintryck av helgfotbollen än vanlig media.
Patrik
1 december 2009, kl 10:42
Wayne Rooney är ju tammefan knappt topp 10 anfallare i världen för tillfället. Han är alldeles för ojämn. Visst, han jobbar hårt, men har enorma svackor. Hade tex inte gjort mål på 7 matcher i ligan innan han gjorde 3 mot Pompey (varav 2 var på straff). Hur kan du säga att Rooney förtjänar en bättre placering? Ett hån mot David Villa, Didier Drogba, Fabiano att Rooney är före honom. Det daltas aldeles för mycket från pressen med Wayne Rooney. Faktum är att han aldrig har haft en 20+ mål-säsong under hela sin karriär. Någon första klassens framspelare är han inte heller, vilket 0 assist i år i Premier League vittnar om.
Jimmy
1 december 2009, kl 10:55
Listan känns ganska glasklar ändå. Ingen rår på Messi, Ronaldo, Xavi och Iniesta för tillfället. Dock en aning märkligt att Eto'o rankas som den bästa anfallaren efter Messi. Drogba hade troligen rankats högre om han haft en jämnare form ifjol, i år är han det monster han tidigare visat sig vara (11 mål och 8 assist i PL). Däremot märkligt hur Eto'o placeras framför både Rooney och Torres.

Skönt att se att Vidic rankas högst av försvarsspelarna, för ingen var bättre än Vida ifjol.

Och hur fantastiskt är det inte att Ryan Giggs fortfarande är top 15? True Legend.
Jancker
1 december 2009, kl 11:18
Känns det inte konstigt att Ribery hamnar så pass långt ner?
Karl
1 december 2009, kl 11:35
Jag känner att jag behöver ventilera en fråga som har hållit mig vaken i allt för många nätter. Jag undrar över burväktarnas beteende i situationen precis innan matchstart, när lagen hälsar på varandra. Allt för ofta ser man målvakter som väljer att skaka tass med handskarna på. Vad är det för uppförande egentligen? I min värld är det högst oartigt att hälsa på någon annan människa med handskar på och lägg dessutom till det faktum att det är en vante som är kraftigt saltad med saliv. Vad beror det på? Är det en del i sponsoravtalet? Jag förstår det inte. Det är knappast så att det är en hel vetenskap att ta på sig en målvaktshandske, till skillnad från till exempel boxare. Ge mig klarhet boys!
Joel T
1 december 2009, kl 12:07
Tycker det är en ganska shysst lista, inte så mkt att irritera sig på. Det är ju i princip omöjligt att jämföra spelare på detta sättet.
Finns såklart en del man kan ifrågasätta. Exempelvis att Eto'o är femma (jag förstår att det slår högt att vinna CL) och att Villa bara är 26:a. Tycker de är ganska jämförbara som spelare, Villa gör dessutom nästan fler mål, trots att han spelar i ett sämre lag... Sen att Giggs är 14:e är ett skämt...
Nicklas
min blogg -
1 december 2009, kl 12:10
Det är ju självklart att Rooney skulle få en bättre plats! Sen att Etoo är 5:a är skämmigt.... Tycker även cech fabregas förtjänade en bättre plats
carlos
1 december 2009, kl 12:16
håller med Karl, det är ett mystierium.

Listan känns oväntat rättvis. Det brukar alltid bli rabalder och massa fel hit och dit men denna var väl ändå helt ok. Lite synpunkter har man väl ändå:

Vart finns Sagna? tycker ytterbacken med den mest horribla frisyren sen Taribo West borde åtminstone varit med i diskutionen.

Henry lever ganska mycket på gamla meriter, men tripplen i fjol spelade nog in ändå.

Kul att Luis Fabiano fått ett stort erkännande

Ställer mig lite frågande över Diegos plats på listan. bremen blev väl inte bättre än tia i bundesliga förra säsongen. Diego var visserligen lysande men det finns (enligt mig) bättre kandidater .
Mikael
1 december 2009, kl 12:54
Sen kan man ju bara konstatera att för att komma med på listan bör du spela eller nyligen ha spelat i den Spanska ligan, gärna som anfallare eller mittfältare!
Självklart aningen lättare att briljera i en liga där försvarspel inte existerar!
Heja Zlatan!!
carlos
1 december 2009, kl 12:55
Kun Aguero?
McAteer
1 december 2009, kl 13:07
Har du/AB rösträtt?
Apan
1 december 2009, kl 13:08
"PARTISKT":

"Hur f*n kan giggs komma top50, och än mindre 14e plats?"

O the humanity.

Inte helt oväntat sjönk nivån på kommentarsfältet avsevärt nu, jag återvänder till nästa inlägg om kaffe eller svulstiga grottmänspresidenter..

På tal om "den lille bögen" Pedretti by the by - va fan hände med honom egentligen? Var han inte menad för aningen större dåd?
Perkovic
1 december 2009, kl 13:09
Märkligt att vissa talar om anglofila röster.
Champions League är ganska avgörande för denna lista (man kan tycka vad man vill om det, men så är det) .
Där var 75% av semfinallagen från England (samt "bara" 50% av kvartsfinallagen).
Mot den bakgrunden var de väl nästan underrepresenterade, iaf på topp 10.
Gurra
min blogg sprotgurra.blogg.se
1 december 2009, kl 14:30
Haha inte helt oväntat att du vill ha Zlatan överst på bragdlistan och Sara som tvåa.

Du skriver nr 1 fotboll och nr 2 simning.

Kan tänka mig att Stefan Holm ville ha Robin där uppe och att Tomas Tynander som iofs inte längre jobbar för er ville ha Anna Nordqvist som bragdguldvinnare. Man påverkas av detman ser dagligen.
Malmöit
1 december 2009, kl 14:53
Vad har Zlatan gjort? Spelar lagsport, gör inte ett lag själv, dålig i landslaget m.m

Sarah förtjänade det mer än Zlatan (hon vann inte), Messi förtjänade det mer än Zlatan.

Sluta gulla med Zlatan, han gör mål! Va fan tror ni han är köpt för? Sälja korv eller? Då jävlar hade jag också varit förvånad.

"Och Zlatan skjuter från tredje etaget! OCH BOLLEN:...::ZLATAN GÖR MÅL!!!!!! MEDANS HAN SÄLJER KORV!"
Cliff
1 december 2009, kl 14:56
1 VM-guld, 1 VM-silver, 1 VM-brons och en totalseger i världscupen. Helt riktigt tycker jag, men så är jag ju nästan lika mycket skidnörd som fotbollsnörd.
Efraim
1 december 2009, kl 15:18
Hur kommer det sig att Offside levererar listan?
Trist ändå att deras värdering av Zlatan är så väntat mycket högre än genomsnittet. Nu tror jag iofs att den brittiska juryn gjorde ungefär samma icke-objektiva val runt sämre spelare, men ändå.
Plus för att man åtminstone försökt lyfta upp en försvarsspelare, även om man kanske kan ha åsikter om vem man i så fall bör välja.

Man kan vända och vrida på det där med prestationer i landslag och CL hur mycket man vill, men det ofrånkomliga är ju att man måste representera exempelvis Barcelona för att ha en chans.
Personligen tror jag att Kun Aguero och Pato hade klättrat upp ganska många hack bara genom att byta tröja, näst intill oavsett prestation.
Mike
1 december 2009, kl 15:53
Följande info finns på france footballs hemsida och den kan ju förklara en del märkliga placeringar och i övrigt klargöra utmärkelsens tygnd:
- Kalenderåret utgör bedömningsperiod.
- Alla spelare i hela världen oavsett nationalitet och liga är kvalificerade.
- Fyra huvudkriterier ska bedömas: 1. Individuella och kollektiva prestationer under året. 2. Spelarens klass (talang +fair play). 3. Karriär 4. Personlighet

Jag tar inget ansvar för eventuella felöversättningar. Skolfranska...
tobias
1 december 2009, kl 16:17
Ehm... Tycker inte du att Henry förtjänar den där platsen när han var ordinarie i världens bästa lag och stod för 26 mål och 12 assist?
Thomas
1 december 2009, kl 17:27
Att vinna skytteligan i serie A är ju ungefär som att vinna skytteligan i Elitserien i hockey, kom igen nu för fan!! Dessutom är det något som han kanske förväntas göra eller inte skit samma det är iallafall ingen bragd!
Sebastian
1 december 2009, kl 17:29
En fotbollskrönikör kritiserar att bragdguldet gick inte gick till en fotbollsspelare. Någonstans bör väl även ni fotbollsfascister kunna se att vara världens bästa i en sport smäller lite högre än att vara Sveriges bästa i en sport?

Det finns faktiskt fler sporter, så ni inte glömmer bort det.
Viva Barcelona 16 år
1 december 2009, kl 17:46
Min egen lista:
1.Xavi
2.Messi
3.Iniesta
4. Cristiano Ronaldo
5.Julio Cesar (beror lite på hur man jämför målvakter och utespelare)
6.David Villa
7.Zlatan Ibrahimovic
8.Maicon
9.Xabi Alonso
10. Samuel Eto'o
11.Frank Ribery
12. Steven Gerrard
13. Cesc Fabregas
14.Yoann Gourcouff
15.Didier Drogba
16.Nemanja Vidic
17.Gerard Pique
18.Grafite
19.Kaka
20.Fernando Torres
21.Edin Dzeko
22.Andrej Arsjavin
23.Diego Forlan
24.Arjen Robben
25.Rooney
26.Pato
27.Ryan Giggs
28.Lassana Diarra
29.Jesus Navas
30.Carles Puyol
Detta med att göra listor är svårare än jag trodde.. Men att Maicon och David Villa (som vart överlägsen Torres i spanska landslaget) ligger så långt bak på france footballs lista är uselt.
Giovanni
1 december 2009, kl 18:27
Man borde sluta förvånas, gamla meriter spelar alltid in på dessa listor, fastän de ej borde.
C Ronaldo hamnade på tok för högt, hans fjolårssäsong var väl bara "godkänd".
Xavi borde hamnat tvåa med tanke på vadh an åstadkom med Spanien + Trippeln med Barca. Han vart ju ändå bästa spelare i EM. Henry vann mycket med presterade bara si sådär. Han hamnade lite för högt upp men borde endå hamna med i Top 20 Listan. Han gjorde ju trots allt 20+ mål förra säsongen och vann Trippeln, mycket gamla meriter där. Samma gäller Kaká, Zlatan var ju överlägsen honom förra säsongen. Men hamnade ändå efter.
Helt seriöst, sluta vara pinsamma. Påstå inte att det räcker med att man spelar i spanska ligan för att ligga bra till. Tänk på att Villa hamnade på 26 plats. På tok för lågt, och den som inte håller med kan inget om fotboll ;)
Hur hade herr Bank lagt sin top 10?
hmm
1 december 2009, kl 18:44
"Henry fått sympatiröster för den han var snarare än den han är."

håller med dig. dock öste han in mål ifjol.

Kaka däremot. DÄR har du en som fått sympatiröster. Vad hans ens gör i top-10 är ofattbart och visar vilket skämt det där priset är varje år. Det kvittar hur bra du varit under HELA säsongen. gör du en bra turnering eller mästerskap så är du no1 contender.
Jimmy
2 december 2009, kl 01:06
All heder åt Ibra. Men om man utses till världens sjunde bästa fotbollsspelare är det, om jag får säga mitt, ingen bragd att vinna en skytteliga. Vilken nationalitet och vilka som gjort det före honom är intre relevant. Betydelsen av ordet bragd är något helt annat.

Det är när man gör något utifrån förutsättningar som inte gör det möjligt att händelsen skall inträffa. Dvs, om Albin Ekdal vunnit skytteligan hade det varit en bragd (för att göra en övertydlig demonstration) för ingen hade förväntat sig det och det hade varit helt ossanolikt.

Utses man till världens sjunde bästa spelare är det ens plikt att göra mål, och spelar man i laget som vinner ligan torde det vara fullt möjligt att man gör flest mål av alla.

Jag vill inte ta något från Zlatan, men det han gjort i Serie A är ingen bragd. I sådana fall är avgörandet mot Real Madrid en större bragd.

Sarah borde såklart fått priset. Rankad som 14onde i världen. Yngst. Och världsrekord, det du Ralf Edström...

Söderlings seger mot Nadal är sensationell, men Söderling tog aldrig någon titel vilket blir hans fall.
ROBIN!!!
2 december 2009, kl 03:41
Jag tycker att Robin Söderling förtjänar priset!!
Luca Toni
2 december 2009, kl 07:32
Förstår inte hur Forlan hamnar längre ned än Dzeko. Det är guldsko-vinnaren vi pratar om ffs! Och Kaiser Franck ska vi inte ens prata om!
Korvförsäljare Zlatan
2 december 2009, kl 09:37
Jimmy, håller helt med dig - faktiskt. Även om jag gillar Zlatan klart mer än någon som flåsar runt i ett skidspår i en avart till marginalidrott som ingen ändå sysslar med.
Dessutom, Helenas vinst var ju långt ifrån någon bragd heller. Hon hade ju för fasiken vunnit en hel del världscup-tävlingar innan det och nämndes ju bland favoriterna.
Samma visa var det året innan - då någon handikappad pistolnisse vinner bragdguldet. Trots att han var monumental superfavorit innan tävlingarna. Hur tänker man där?

Nej, lägg ner skiten eller gör tydligare regler - och håll er till dem.
Madrilista
2 december 2009, kl 09:53
Ofattbart att spelare som Villa & Forlan hamnar så långt ner på listan.Hur i hel.... kan Henry & Giggs tex hamna före?!?

David villa lär dock bli vinnare 2010 när han först tar hem La Ligas skytteliga & därefter blir hela Vm:s skyttekung när La Furia Roja tar sitt första Vm-Guld!!!
Mikael Nordin
2 december 2009, kl 14:19
Hej, du kan väl inte på allvar mena att Zlatan skulle vinna bragdguldet!? Ska man inte ha gjort en bragd för att vinna det? Visst att vinna skytteligan i serie A är jättestort men om man redan är seriens största forwardsstjärna kan det knappast vara en bragd! Bästa idrottsprestation möjligtvis men inte en bragd.. Om David Elm skulle vinna skytteligan i premier däremot kan vi börja snacka bragd..
Har ingen koll på vad Helena hade för status innan sina 3 medaljer men tror knappast hon var lika stor inom skidskyttevärlden som Zlatan är i fotbollsvärlden,
Söderling?
2 december 2009, kl 17:05
Att besegra Rafael Nadal i Roland Garros ansågs av många internationella idrottsjournalister som den tuffaste idrottsliga utmaningen 2009, och så påstår Jonas Karlsson att "det var ett svagt bragdår". Precis som med Niklas Lidström (2002, egentligen hela 2000-talet) och Henrik Zetterberg (2008) skiter svenska folket i riktiga idrotter. Nästa år går det förmodligen till någon grönsak som lyckades komma först i paralympics. Det är tur dem (Jonsson, Kalla & Co) inte tjänar pengar i alla fall.
sarah nopp
2 december 2009, kl 17:09
fattar inte att söderling inte vann. vad låg bragden i att helena jonsson tog guld i en ski(t)dsport, och världsrekorden i simning förändras ungefär lika frekvent som text-tvsidan 377 på lördageftermiddagar.
cr
2 december 2009, kl 21:49
Att inte Drogba kom högre upp, nästa år är det hans tur efter dem vunnit liga och CL.
Emil
5 december 2009, kl 11:16
Jag tycker det är oerhört märkligt att Söderlings bragd i Paris inte ens är omnämnd i bragdguld-sammanhang, var det självklara valet i mina ögon...
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Redaktionschef: Lena Widman

Tf sajtchef: Andreas Aspegren

Close