Senast Skrivet

Slumpa en blogg

Il Caso Totti

Det är när ett lands president känner sig tvingad att gå ut och kommentera en fotbollsmatch som man vet att något hänt.

– Klubbarna måste agera hårdare mot våldet kring fotbollen, och det som Totti gjorde är en del av samma bild, säger Giorgio Napolitano till La Repubblica.

Balotelli påstår att Totti kallat honom ”negro di merda”, ”skitneger”. Totti går ut i Corriere dello Sport och skriver om Balotellis brist på respekt, om Inters brist på respekt, om det oacceptabla i att en slyngel springer runt och ifrågasätter honom.

Vad vet vi? Att Balotelli det senaste året utsatts för fotbollsvärldens förmodligen mest osmakliga läktarkampanjer någonsin. ”Se saltelli muore Balotelli” sjöngs av Juves fans: ”Om du hoppar dör Balotelli”. De följde upp med ”Un negro non è un italiano”, ”en neger är inte italienare”. I den miljön försöker en osäker, aggressiv ung talang växa upp. Vi har berättat om Balotellis bakgrund förut, ni kan den berättelsen.

Om då en av Italiens största ikoner i den mest ikoniska idrotten skriver under på den rasismen är det förstås en skandal bortom alla gränser, en eftergift för ett klimat och en jargong av en som alltid, i alla sammanhang, stått upp för en annan sorts människosyn. Totti har tidigare rackat ner på Balotelli, tyckt att hans konsekventa konfliktsökande gjort att han ”förtjänat en smäll”.

Men om detta vet vi ingenting. Inte ett dugg. Att Balotelli säger något behöver inte betyda att det är sant. Och det var Totti som tappade fattningen, inte Balotelli. Utöver de uppenbara olikheterna borde Totti kunna se sig själv i Super-Mario. En ung Totti hade precis samma förmåga att svara på provokationer på sätt som mest straffade honom själv (ni kan fråga Poulsen om det där). Totti kräver respekt från Balotellis sida gentemot fansen, samtidigt som han själv sätter hela Curva Nord i lågor med ett par tummar.

Bild 2.png

Med Balotelli blir det direkt och ofelbart en fråga om rasism, för det är så den italienska fotbollens och samhällets verklighet ser ut. Ber ni mig analysera varför Totti sparkar ner honom så svarar jag att det handlar om en form av megalomani, en allsmäktighet som slår tillbaka.

Francesco Totti har varit sin världs oomtvistade kung och kejsare och älskling i snart sagt hela hans liv. Om någon ska välta det över ända så ska de i alla fall göra det med ett visst mått av respekt.

Balotelli kan inte stava till respekt. Han är en ung, svart man i en värld som konstant säger att han är värdelös slåss för sitt eget värde. Dumt, kantigt, klantigt, idiotiskt. Men förståeligt. Totti är allt som Balotelli inte är, men också en del av det som Balotelli är. Det är Tottis charm och samtidigt hans svaghet.

Jag älskar honom, men jag protesterar inte om han får en lång avstängning för den där sparken.

Och om vi nu pratar om fotboll, rasism och dumheter: En liten bit av min krönika från IFK Göteborg–AIK ströks ur tidningen igår, av platsskäl. De handlade om publiken på matchen, och jag kör in dem här istället.

Två saker om publiken, till sist.

Blåvitts klack hade lilla julafton igår, mestadels med humoristiskt AIK-hån – men för andra matchen i rad väljer de också att skandera pseudo-rasistiska ramsor mot enskilda spelare. Malmös Guillermo Molins fick höra ”Rosengårds-tattare”, igår var det Martin Mutumba som var en ”Rinkeby-tattare”.

Har man inte smartare saker än så att sjunga ska man hålla käften.

•••

•••

AIK då? De har klarat sig från den värsta publikpressen eftersom de fortfarande levt på en immunitet från 2009. Den sista lilla goodwills-reserven kan de ha slösat bort när de lämnade Gamla Ullevi utan minsta lilla gest mot de 300 AIK-fans som rest ner till Göteborg för att bli förnedrade.

Det var nog inte så smart det heller.

/Simon Bank

57 kommentarer
Adam
7 maj 2010, kl 14:50
Som vanligt kloka och intressanta ord från dig Bank. Skulle varit intressant att veta vad du tycker om Birros syn på saken?
Simon Bank
7 maj 2010, kl 18:23
Vad är Birros syn på saken?
Glenbuck
7 maj 2010, kl 15:01
Enligt Totti har Balotelli hävt ur sig en rad förolämpningar riktade mot Francesco och hans romerska ursprung, samt att han är slut som fotbollsspelare. Det är ju uppenbarligen en känslig punkt, det där. Att man i norra Italien ser ner på romare och syditalienare i största allmänhet, hur ska man väga in den aspekten i hela den här diskussionen? Det hela kompliceras ju onekligen av att det just är Totti och Balotelli allt handlar om. Känns som det lika gärna kunnat vara Materazzi som blivit nedsparkat på samma sätt för att ha sagt "romani di merda" eller något liknande. Som det är nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro.
Simon Bank
7 maj 2010, kl 18:25
Det är väl just det, och då är det lika bra att inte tro något alls. Det är sparken vi har att bedöma, och den är vidrig. Om man jämför med Zidane-skallen så finns dessutom dimensionen att den här på riktigt var farlig, att Balotelli kunnat vara borta ett år.
Jonas
7 maj 2010, kl 15:04
Svensk fotboll är på väg ner i en tråkig, nedåtgående spiral. Jag kan för lite om Italiensk fotboll för att dra en parallell, men jag anar att den finns där. Jag tappade själv intresset för Serie A för flera år sedan. När det ideligen kommer fram att man fuskar systematiskt på flera plan så är det klart att intresset sjunker. Italienarna själva kanske inte tröttnat, vad vet jag.

Allsvenskan kommer inte hämta sig på länge om man inte från alla föreningar och förbund tar sig en ordentlig funderare på vad det är man säljer för något. Vad vill publiken ha? När vill man ha det? Hur mycket arbete är man beredd att lägga ner för att få det?

Gör det enkelt och roligt att gå på fotboll. Det ska vara en fest och veckans höjdpunkt. Det ska vara spännande, rättvisa och gärna jämna matcher. Om det dessutom är varmt, soligt och planen inte ser ut som en stubbåker så lär inte det skada.

Man kan inte få allt man önskar sig men man kan enkelt förbättra oddsen för att få det man vill med ganska enkla knep.
Simon Bank
7 maj 2010, kl 18:25
Jag håller med. Läste du intervjun med Sef-Bosse Johansson så såg du att han gör det också. Nu ska de se till att genomföra det också.
policy
7 maj 2010, kl 15:26
Rasism. Italiensk rasism. Att sitta i Stockholm och försöka lösa den problematiken är inte lätt. Avstår. Fokuserar på hemmaplan och "tattare".

Tattare är enligt NE:
"tattare, i det svenska bondesamhället nedsättande benämning på vissa befolkningsgrupper. Ordet har länge haft omtvistad betydelse. Ibland har tattare antagits vara ett blandfolk med romska inslag, ibland har ordet använts huvudsakligen för att beteckna en social utanförgrupp med rörlig livsföring. Själva betraktar de sig i allmänhet som en egen grupp inom det romska folket. I dag kallar de sig resande, och ordet tattare upplevs som ett skällsord."

Så om man använder ordet tattare om någon så är man själv en bonde.
Simon Bank
7 maj 2010, kl 18:26
Vilket skulle bevisas.
johan
7 maj 2010, kl 15:36
varför är det mer skandalöst när totti säger negerskit till balotelli än när hela - i detta fallet - juveklacken sjunger "Om du hoppar dör Balotelli” och ”en neger är inte italienare”??
Simon Bank
7 maj 2010, kl 18:26
Har jag påstått det?
Veronese
7 maj 2010, kl 15:47
Usch, ja... Det är många italienare som skäms. Skäms för Totti , sitt land, "brutta figura" och "vergogna" är orden för dagen här nere.
Simon Bank
7 maj 2010, kl 18:27
Med all rätt, den här gången. Dålig vecka för il calcio.
Giani
7 maj 2010, kl 16:13
Skillnaden mellan Maldini och Totti? Iofs var det inga vackra bilder från hans sista match (tyvärr), men skillnaden på planen är tydlig.
Simon Bank
7 maj 2010, kl 18:27
Två genier, två (i vanliga fall) stora ambassadörer.
oscar
min blogg blogistuta.blogspot.com
7 maj 2010, kl 16:27
@Veronese

Skämmas förstår jag inte varför någon annan ska göra, förutom Totti själv (vilket han också gör, att döma av det enda vi har att tillgå; hans egna ord). Bara de som framhåller spelare som ett slags övermänniskor kan komma att skämmas om de sedan visar sig vara som människor mest, men det är en väldigt naiv syn på människan (även om den i grund och botten är optimistisk).

Var det fel gjort? Otvivelaktigt. Kan det räcka så? Det var fel, han kommer att straffas, han kommer att acceptera det, det borde räcka. Visst kan vi moralisera och se ner på honom, till och med beundra en motpol som JZanetti, men den som djupast inne i sig själv inte känner igen den där impulsen att sparka ut när man förlorar är undantagsfall, inte majoriteten. Därmed inte sagt att det är rätt, men Tottis reaktion var inget om inte mänsklig. Och därmed felbar.

Och vad de säger och skriver i Verona om någon som nämner förelämpningar mot Rom som förklaring, känns inte det som om de predikar för kören?
Mario Balotelli, uno di noi
7 maj 2010, kl 16:40
Som du är inne på, det är mycket man inte vet här. Men jag väljer att hålla på Balotelli eftersom Totti med sina egna uttalanden verkar fördöma Balotelli på grund av hans konfrontationer med Romas bortaklack på San Siro förra säsongen, som hela matchen gjorde apljud mot honom. Mycket tyder på att det hela handlar om romarnas koncept om romerskhet som i längden utvecklas till något som inte ligger Di Canios romerska hälsning långt efter, om man säger så. Det som det gullas så mycket av hos svenska journalister och svenska romasupporters. Balotelli har haft magen att bråka med ROMARE.

Anklagelserna om att han gjort norditalienskt fascistiska uttalanden om romare tror jag är mest hokus pokus. En övertolkning av mer allmänna former av anti-Rom (som för dagen råkat vara motståndaren), eller i värsta fall ett svar på det påstådda om att Totti ska ha sagt nåt om svart skit till B.
Simon Bank
7 maj 2010, kl 18:28
Man vill helst tro så lite som möjligt.
Anders
7 maj 2010, kl 16:42
Det var några spelare sopm var på väg mot aik klacken och skulle tacka men de vände när de såg hur hotfulla ca 20 pers längst fram i klacken var.
Simon Bank
7 maj 2010, kl 18:29
Tjernström, Nisse och ett gäng till gick rakt av planen. Jag säger inte att det inte var förståeligt - bara att det nog var rätt otaktiskt. De hade kunnat köpa sig tid med en applåd till de fans som trots allt blivit precis lika förnedrade.
Mathias
7 maj 2010, kl 16:48
Apropå Rosengårdstattare och Rinkebytattare. Blåvittklacken har under 20-30 år skrikit solnatattare mot AIK:are. Visst är det ett hån men det är absolut inte menat som ett rasistiskt sådant då det skreks som mest mot spelare som Johan Mjällby, Gary Sundgren och Magnus Hedman. Efter det var det någon som utvecklade det till Rosengårdstattare när Zlatan kom fram och igår kom då Rinkebytattare. Det jag vill säga är att jag förstår om det uppfattas som rasistiskt men det är inte så det är menat. Det är som all läktarkultur att man tar en redan befintlig ramsa och gör spontant om den för att passa situationen man är i, med glimten i ögat. Det är med andra ord menat som ett humoristiskt hån (om det nu finns något sådant) och inte som en ras-attack mot Molins eller Mutumba. Om någon av dessa herrar skulle tolka det så skulle jag personligen ta illa vid mig då jag står så långt ifrån dessa värderingar det bara går men ändå sjunger med i ramsorna. Sedan är vi supportrar långt ifrån felfria och det är möjligt att vi gått för långt här men jag vill ändå bara visa på hur ramsan kommit fram och hur det på inget sätt är menat rasistiskt då vi hade sjungit exakt samma sak om Nils-Eric Johansson om han hade en bandana det stod R-by på.
Simon Bank
7 maj 2010, kl 18:32
Jag tror inte heller att det är rasistiskt menat - helt enkelt eftersom jag vet att 80 procent av en blåvit klack (de som sjunger med) inte är rasister. Men det är dumt, korkat. Det finns ett skäl till att de använder Rinkeby och Rosengård som skällsord (Molins är inte ens från Rosengård f ö), det finns ett skäl till att man tycker att det är ett lämpligt hån att skrika att "alla går på soc i Rosengård".
Varför vill man slå på Rosengård? Vad är skälet till det? Om man funderar över de frågorna vill man inte vara en del av den ramsan längre.
backback
7 maj 2010, kl 16:53
är vi även rasister när vi sjung "han är vitast i Sverige" under elfsborgs matchen?
där skämtar man ju också om hudfärg och ursprung.
Ska inte lika vara lika? samtidigt kan ni inte hålla på och ta allt som sägs på läktaren på så jävla stort allvar hela tiden, i så fall är i princip alla spelare,domare,bollkallar i hela sverige mordhotade.
bättre att de sjungs på läktaren än att de slåss på läktaren
Ta allt med en nypa salt för i helvete ;-)
Simon Bank
7 maj 2010, kl 18:35
Lika är inte lika. Så enkelt är det. Det är inte samma sak när Jay-Z kallar någon nigger och när jag gör det. Det är inte samma sak när du kallar en homosexuell kille bögjävel och när han kallar dig heterojävel (om det nu är så). Det har med maktstrukturer att göra, om vem som står över och ser ner och vem som slår underifrån. Objekt och subjekt. Du vet att betydelserna inte är samma, men vill inte att de ska vara det. Det vill inte jag heller. Men vi är inte där.
anton
7 maj 2010, kl 17:07
förstår helt ärligt inte det rasistiska med att ropa "rinkebytattare"? på vilket sätt är det värre än det "klassiska" "solnatattare"?
Simon Bank
7 maj 2010, kl 18:37
Varför sjunger man solnatattare som hån? Varför sjunger man Rinkeby-tattare? Varför sjunger man Rosengårds-tattare efter någon som inte ens är från Rosengård? Varför tycker man att det är ett hån?
Och varför sjunger man inte Värmlands-tattare efter Daniel Tjernström?
Svara på det så ska jag svara på vad skillnaden är.
AK CDF
7 maj 2010, kl 17:31
Att våran klack kallade Mutumba för rinkebytattare kan ju ha någonting att göra med att han gjorde obscena gester mot sittplats, precis framför våran barnläktare???
sen kan man ju diskutera om ordvalet var bra, men inte en rad läser man om hans uppförande.
Konstigt tycker jag
Simon Bank
7 maj 2010, kl 18:40
Nä. Att klacken högg på Mutumba berodde på att han gjorde obscena gester. Att de valde att göra det genom att skandera just Rinkeby-tattare berodde på något annat. Att man anser att det är nedsättande att komma från Rinkeby, att det är något negativt att göra det. Att det är skamligt att vara från Rosengård, eftersom man går på socialbidrag där.

Det känns väldigt långt ifrån vad IFK Göteborg och deras supportrar brukar vilja vara och framstå som. Sorry.
edac
7 maj 2010, kl 17:45
Balotelli är en av de mest osympatiska spelare som finns, han beter sig som en smågangster ute på planen, och då syftar jag inte på denna match mellan inter - roma. Utan överlag är hans bettende idiotiskt och väldigt provocrande, han kunde ju inte ens glädjas över att han INter gick vidare i champions league eftersom han inte var nöjd med sin egen insats, det är ju nästan avskyvärt...Oavsett hur ung, naiv eller dum man är så gör man inte så..och han är väl i 19-20-år gammal, han är inte 15..Det totti gjorde var fel, men jag kan förstå honom..Och det har inget med Balotellis hudfärg att göra, bara hans personlighet...Och totti har rätt, inte ens hans egen klubb vill ha med honom att göra
Simon Bank
7 maj 2010, kl 18:41
Balotelli är en omogen galenpanna, självklart är det så. Det hindrar inte att han blivit utsatt för vidrigheter som det inte finns några ursäkter för.
Isaksson
7 maj 2010, kl 18:59
Bra skrivet som vanligt.

Totti kan inte skylla på att Balotelli förolämpade honom eftersom det syntes lång väg att han planerade att sparka ner någon. Först var han på Motta (en annan oerhört osympatisk spelare men ändå) när han låg ner och sedan tog han nästa chans att hugga ner någon. Roma kan spela väldigt vacker fotboll men det är ju inte första gången som Totti eller någon av hans lagkamrater flippar ut (Tadei, DeRossi m fl har ju ocksa gjort det förut). Om Totti inte kan kontrollera sin ilska borde han inte få spela innan han träffat en psykolog. Förlåt, nu kritiserade jag honom nästan, snälla radera inte inlägget... ;)

Är oförmågan till att hantera "passionen" tom en förklaring till varför Roma inte riktigt blivit ett Europeiskt storlag under Tottis generation?
Simon Bank
8 maj 2010, kl 10:58
Förklaringen i klubbens fall handlar mer om bristande ekonomiska muskler. Och när det gäller Totti får man ju ge honom att han blivit bättre på att hantera sitt humör de senaste fyra-fem åren.
Victoria Concordia Crescit
7 maj 2010, kl 19:45
Jag måste hålla med dig här Bank angående ramsorna som sjungs på läktarna runt om i Sverige, långt ifrån bara på Nya Gamla Ullevi. Jag är själv Blåvitt-supporter, men fördömer likväl ramsor som dessa. Rinkebytattare, Rosengårdstattare osv.

Jag förstår att 98% av de som sjunger, bara sjunger för att hänga på och "skapa stämning", för de tänker inte över innebörden av det som sjungs. Det är väl det som är det farliga, trots att det verkar harmlöst. Var någonstans drar man sedan gränsen för vad som är OK att sjunga om "bara för att alla andra" sjunger det? Var går sedan gränsen för vad som är OK att GÖRA "bara för att alla andra" gör det?

Tiden går och sedan undrar folk vart fan respekten i samhället tagit vägen...
Simon Bank
8 maj 2010, kl 11:00
Jag är fullkomligt övertygad om att det är så, att det inte är ett genomtänkt val som bottnar i ett ställningstagande. Och ja, det är där som klackens svaghet generellt finns.
Martin
7 maj 2010, kl 19:54
Just Rinkebytattare ropades mot Mutumba, endast för att han hela tiden spelar på hur ball och häftig man är när man kommer därifrån. Att han efter SM-guldet ser till att designa en hängflagga med bl.a en AK47:a på, säger en hel del.
Killen försöker ge sken av att det är fräckt att leva i ett "gangsta paradise", medans övriga i Sverige mest skrattar åt hans märkliga sätt att se på saken.
Bara så att du vet Simon, så har det genom åren även ropats "Lidingö-tattare" mot DIF. Reaktionen från deras fans var helt otrolig. Att sådana små ord kan få så många att totalt tappa fokus, är för mig en gåta.
Men i dagens fotboll, så görs allt för att få motståndarna att tappa fokus. Och så har det varit de senaste 20 åren.
Simon Bank
8 maj 2010, kl 11:02
Det där stämmer ju inte. Klacken gör inte alls "allt för att få motståndarna att tappa fokus". Generellt håller man sig väldigt långt ifrån det dumplumpa eller rasistiska, inte sant?
Adam
7 maj 2010, kl 20:06
Jag minns U21-EM i somras. Jag var på plats på Olympia i matchen mellan Sverige och Italien. Jag hade ett gäng italienare omkring mig (de hade i alla fall italienska matchtröjor och talade ett språk som jag härledde till italienska åtminstone) och de var väldigt inne i matchen. Så fort en italienare gjorde något bra eller dumt var de engagerade, positivt och negativt.

Men när Balotelli blev utvisad sa de ingenting. De reagerade inte alls. Som om de nästan tyckte rätt åt honom men valde en ointresserad utgångspunkt. Så var aldrig situationen när det var en situation med någon annan italiensk spelare.

Mycket märklig upplevelse som jag aldrig förr eller senare upplevt på en fotbollsmatch (eller i något annat sportsammanhang för den delen).
Simon Bank
8 maj 2010, kl 11:04
Italien har svårt med Balotelli, på både ett personligt och kollektivt plan. Och det beror inte bara på hans personlighet.
André
7 maj 2010, kl 20:25
Man undrar seriöst hur jävla ostabil man får vara när man sparkar ner någon på plan, och det roliga är att spelarna är dem som ska vara förebilder för fansen, inte konstigt att vissa fans slår varandra när även spelarna gör det. Hur kan en sådan ostabil människa få sätta på sig fotbollsskor och gå på plan.

Sen att man blir sur och arg som roma spelare förstår jag men att misshandla någon medvetet är ju bara sjukt och borde inte finnas på plan, man ser ju hur tidigt Totti tar fart mot Balotelli för att sparka han hur hårt som helst. Men känner vi Italien rätt så klarar han väl sig undan med böter eller en matchs avstängning, det är pinsamt.

Ligan måste ta kontroll över detta och straffa dem som gör detta, det är löjligt för det provocerar bara fansen till att börja slåss.

Klarar man inte av pressen som fotbollsspelare, är man mer en supporter av laget än en professionell fotbollsspelare så ska man inte spela fotboll, då ska man stå i klacken och heja fram sitt lag, man kan inte låta sitt humör ta över och misshandla folk lite då och då.

Vad hade hänt med en vanlig människa om säg jag hade misshandla min kollega på jobb, eller som någon nämner här, om Balotelli misshandlat Totti likadant, bara gud vet.

Nja, nu när Tottin inte är kapten så tror han att han kan göra lite som han vill utan ansvar och det äcklar mig, alla fotbollsspelare har ansvar för att skötta sig själv.

Sen måste jag säga att alla filmningar måste bort, idag såg vi det från både Roma och Inter i vissa delar, man lägger sig för lätt och hoppas på frispark vilket man får också 9 av 10 gånger. Det saktar bara ner spelat och gör bara motståndarna arga vilket gör så att spelet på plan blir fulare, bort med sånt, det är domarens och spelarnas ansvar att ta bort sånt som förstör fotbollen.
Simon Bank
8 maj 2010, kl 11:06
Jag håller med dig när det gäller misshandels-rubriken på Tottis överfall. Det var ju exakt vad det var. Jag håller med om spelarnas större ansvar också. Samtidigt finns det något oerhört sympatiskt just i spelare som fungerar lite som fans, som brinner för sin klubb på det sättet. Det är en av Tottis allra vackraste sidor, att han är ett med Roma och Roma ett med honom.
Botkyrka
7 maj 2010, kl 20:43
"Och varför sjunger man inte Värmlands-tattare efter Daniel Tjernström?"

Kärnan i den debatten som därmed bör få försvaret att ge upp bortförklaringarna med detsamma. Visst, det är ju inte fullt lika illa som i början av 90-talet när det gjordes apljud och allt möjligt, det här är inte enbart en fråga om etnicitet, men trots allt finns det en nedsättande dimension som ändå inte helt är fri från rasism. Soc-kommentaren är sen dubbelt värre och säger mycket om hur Sverige har sett ut från 90-talet och framåt. Rassarna från relativt mindre välbärgade områden behöver ett Rinkeby för att känna sig upphöjda. De må skandera att vi ska skickas ur landet, men som sagt, you need us.
Simon Bank
8 maj 2010, kl 11:08
Just i fallet IFK Göteborg, med någon form av värdegrund i solidaritet/folkhemsideal o s v, blir fallet tyngre.
Frank
7 maj 2010, kl 21:11
Sluta håll varandra om ryggen inom media!
Birro fortsätter att hylla Totti!bDet skapar bara värre saker.
Hade någon med klara "höger åsikter" hyllat honom så hade ni sågat honom.
Men media vågar ibland inte gå på varandra(det händer men alldeles för sällan).
Det räcker för mig.Hyllar man någon som gjort en sån sak och har sån makt.
Då måste man få veta det.
Jag gillar Birro men inte reservationslöst!
Simon Bank
8 maj 2010, kl 11:08
Det där förstod jag faktiskt inte alls. Vad har jag eller den här bloggen med Marcus Birro att göra?
BDunder
7 maj 2010, kl 22:40
Gillar att du tar upp detta Simon!
Bor i Malmö, håller på Bajen och har svårt att acceptera när Bajenfans kommer hit och mina vänner, bröder etc sjunger att "vi ska bränna rosengård" osv. Jag bor inte bara i Malmö utan jag bor även i Rosengård. fansens ord om rosengård känns ändå mindre än kollegors, bekantas, släktingars osv uppenbara förvåning då jag berättar var jag bor. Vad ska man säga?
Jag brukar tänka på Ekelöf:
"Hur nå gemenskap?
Fly den övre och yttre vägen:
Det som är boskap i andra är boskap också i dig.
Gå den undre och inre vägen:
Det som är botten i dig är botten också i andra."
Simon Bank
8 maj 2010, kl 11:09
Det var för längesen som jag läste Ekelöf.
Ztefan
8 maj 2010, kl 00:20
Med Tottis sätt att resonera så kan nog hela Lazio med Di Canio i spetsen slå ner honom nästa gång de träffas?
Simon Bank
8 maj 2010, kl 11:10
Jo, det finns en hycklande dimension i hans resonemang, helt klart. Däremot har han nu gått ut på sin blogg och tagit extremhårt avstånd från all form av rasism, och sagt att han absolut inte sagt det Balotelli påstår. Det betyder mycket i den här soppan.
AK CDF
8 maj 2010, kl 00:54
Det ska vara högt i tak på en fotbollsläktare, speciellt på ståplats och i en klack.
Det är våran arena, våran fristad, skulle man granska allt som sägs under en match och censurera skulle läktarkulturen dö och därmed fotbollen med.
Det är min åsikt
Simon Bank
8 maj 2010, kl 11:14
Det är inte det höga taket jag vänder mig mot. Det är den låga takhöjden.

Läktarkulturens stora fördel är att den är inkluderande, till för alla. Om den visar att den vill något annat - till exempel att folk från fattiga, invandrartäta förorter är mindre värda - är den inte det.
Amark
8 maj 2010, kl 02:30
@Frank;

Han skriver ju faktiskt att det oförsvarbart att sparka ner någon, vad man än sagt eller gjort, men att hans kärlek till Roma eller Totti är oförändrad. Vilket jag mycket väl förstår. (Var likadant för mig 2006 när Zidane skallade Materazzi. Onödigt, vidrigt och helt oförsvarbart, men inte fan har det förändrade det hur jag såg och än idag ser upp till den spelaren)
Fotboll är ett känsloladdat spel och ibland rinner det över, jag kan nästan lova dig att alla som spelat fotboll någon gång har låtit känslorna ta över.

Totti kommer få sitt straff, som jag hoppas bli ganska saftigt.
Glenn
8 maj 2010, kl 02:43
Som kollektiv förtjänar vi lite skit för de där tattarramsorna. Som stående mitt smeten , så vet jag dock hur snabbt dom tystas ner också av folk som inte vill höra dom. I 99 fall av 100 är dom inte rasistiskt menade, men som jag brukar säga när jag diskuterar frågan så är det faktum att dom uppfattas rasistiska, skäl nog att avstå.

Då är "Håll i hatten, Dulee vid ratten", mycket roligare.
Simon Bank
8 maj 2010, kl 11:15
Absolut.
Och ja, jag har noterat att tattar-ramsorna (inte Solna-varianten, som har helt andra konnotationer) blir lite tystare och mer tveksamma än de andra.
admir
8 maj 2010, kl 06:03
Vi får hoppas att DO inte stänger gamla ullevi för diskriminering nu. Fast eftersom ingen reservarena finns att tillgå kanske de sedan upphäver beslutet SVFF-style.
Simon Bank
8 maj 2010, kl 11:15
SvFF-tattare?
PeterPacult
8 maj 2010, kl 08:49
Tack Simon för orden kring "valfritt förled-tattare". Irriterar mig varje gång sådana epitet dyker upp.
Min fråga är då, hur skall klubbarna, spelarna och fansen komma tillrätta med problematiken?

IFK har, i alla fall mindre, än Malmö och en del andra klubbar lyckas förädla talanger från förorten och även haft problem med den "nysvenska" kaxighet som då det faktiskt förädlats funnits (lex. Vasques). Som utomstående supporter har jag tolkat det som att det har att göra med solidaritetsidealet och den jante som funnits inbyggd i klubbkulturen. Finns det ett sätt runt det?
Simon Bank
8 maj 2010, kl 11:17
IFK har blivit oerhört mycket bättre på det de senaste åren, i Vasquez-fallet berodde problemen på andra saker. Vägen runt ingrodda strukturer är att spränga dem inifrån.
Botkyrka
8 maj 2010, kl 13:24
Önskar att vi blattar slapp att jämt och ständigt stå för "nysvensk kaxighet" som det står i en kommentar, som om vår existens i svensk fotboll är ett hot mot den kollektiva modellen. Eftersom denna kaxighet ofta lyfts fram som något positivt verkar det inte finnas någon som vill invända mot tanken att skillnaden är så extremt mellan svensk-svenskar och immigrant-svenskar/immigranter. Jag har själv spelat knattefotboll och sett alla möjliga typer av "invandrare". De som är för snälla, de som är som alla andra, och ja, de som är väldigt kaxiga. Anser därmed att det faktiskt är ett problem att den här uppdelningen är så extrem som den är, och det värsta sveket är väl att vi själva inte gör ett skit för att säga emot det. Om det öht är så att framgångsrika "invandrarspelare" i regel också är väldigt kaxiga, kan det mycket väl bero på att det är deras kaxighet som har fått dem att stå tuffa i en miljö som strukturellt missgynnar dem. Att de mindre kaxiga ger upp i tonåren.
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close