Senast Skrivet

Slumpa en blogg

La Vergogna d'Italia

Och där hemma sitter Antonio Cassano och kliar sig på högerfoten. Där sitter Mario Balotelli och funderar över vart han ska ikväll. Där sitter en landslagskluven Francisco Totti och en Fabrizio Miccoli som är både petad och skadad.

Nere i Sydafrika sitter vi och får istället se på... det här.

Att bygga lag är ju visserligen mer komplicerat än att bara ta ut de bästa spelarna, men vi ska inte heller överintellektualisera det bortom all rim och reson. Saknar man bra offensiva spelare blir följden rätt ofta att man inte heller får någon bra offensiv. En förstahalvsfyra med Marchisio, Pepe, Gilardino och Iaquinta... Jösses. En andrahalvstrident med Iaquinta, Camoranesi, Di Natale och med tiden Pazzini... Snälla nån.

Jag behöver inte berätta för er vad Marcello Lippi uträttat under sin tränarkarriär, men dåtidens framgångar kan aldrig någonsin göra en människa immun mot morgondagens kritik. Att ett fotbollsland som Italien kan åka till VM – som regerande mästare! – så totalt utan kreativitet och genombrottskraft är skamligt.

Det är ju så att man kan gråta.

***

Eftersom det inte finns något i fotbollsvärlden som engagerar så mycket som kontroversiella domslut antar jag att vi inte blir av med det här.

Nya Zeelands mål är felaktigt. Även om Cannavaro touchar bollen så gör nicktouchen i läget före att offsiden på Smeltz måste aktiveras. Regeln skrivs ju visserligen om en gång i kvarten, men om det nu tillkommit någon Van Nistelrooy-paragraf som gör att det är tillåtet att stå som Smeltz gör så är den idiotisk och bör ändras.

Italiens straff är moraliskt tveksam, men regelmässigt korrekt. De Rossi blir ju dragen i tröjan innan sin filmning, och även om såna situationer uppstår vid exakt 72 inlägg av 100 kommer det aldrig någonsin gå att få en domarrepresentant att säga något annat än att det berättigar en avblåsning.

Och ja.... Jag tänker inte ge mig in i det där fotbollskulturella minfältet där det diskuteras vilka som egentligen är de värsta skådespelarna, men ikväll var det en satans massa överdrivande – eller vafan, rena jävla filmningar – matchen igenom. Att Nya Zeeland ofta går högt och hårt med yvig armföring berättigar inte det.

***

Italien, Italien... De var ju inte fullt lika impotent inkompetenta som England i förrgår, men så mötte de också ett klart mycket sämre lag. Från en reservmålvakt som var livrädd över ett mittförsvar som inte längre kan försvara fasta till ytterbackar som inte kan slå inlägg till det där satans skämtet till offensiv.

Innermittfältet med Montolivo och De Rossi gjorde det väl stundtals okej, men resten... Ner med dem i den där säcken och bulta på.

***

Vet ni vad som är det allra tydligaste exemplet på ett lag som spelar trög, steril och förutsägbar anfallsfotboll? Att Ryan Nelsen ser ut som bloody Bobby Moore.

Karln har ett lejonhjärta stort som hela Sydön – och jag älskar'n för't – men mot ett lag som drar upp tempot blir han avslöjad snabbare än jag hinner säga Aotearoa. Nu fick han ha hela spelet framför sig, blev knappt ens hotad. Skulle Italien över huvud taget få igenom ett skott på mål fick de lov att skjuta det från 25 meter.

***

Jag är förresten skandinavisk agentrepresentant åt Nelsens mittbackskollega Ivan Vicelich – tror jag. Är ni sugna på att få honom till er allsvenska förening är ni välkomna att höra av er.

***

I övrigt är det ju fullständigt omöjligt att inte älska faktumet att målet som kostade världsmästarna poäng gjordes av Shane Smeltz, en spelare som gjorde 2 mål på sina 36 matcher för Mansfield och Halifax. Och okej, 26 mål på 43 matcher för AFC Wimbledon.

***

Vidare trendspaning? Det här skulle ju bli mästerskapet då klimatet tillät Europa att äntligen uträtta något utanför sin egen kontinent. Tio speldagar in finns det i stället en konkret risk att alla de fem stora – Italien, England, Spanien, Tyskland och Frankrike – åker ut i gruppspelet.

Nu kommer det ju inte att hända, men ändå. Welcome To the New World Order.

/Erik Niva

110 (+11) kommentarer
Joga
20 juni 2010, kl 17:59
Man har sällan sympatiserat så här mycket med Ryan Nelsen....
erikniva
20 juni 2010, kl 18:00
Jag har alltid gillat honom jättemycket – bara tyckt att han generellt är en rätt dålig fotbollsspelare...
gabbeeeeeeeeee
20 juni 2010, kl 18:02
Är det europa-fixar-inte-vinna-vm-utanför-europa-syndromet eller är det tillfälligheter som göra att de europeiska storlagen går dåligt?
erikniva
20 juni 2010, kl 18:04
Det är för tidigt att göra den analysen. Återkom när VM-röken lagt sig så ska jag göra ett försök.
J
20 juni 2010, kl 18:03
Vad gör en agentrepresentant?
erikniva
20 juni 2010, kl 18:04
Tar pliktskyldigt emot en CV och en DVD av en ihärdig japansk agent.

Säger undvikande: "Visst, jag hör av mig ifall någon skandinavisk klubb visar intresse".
Asnelem
20 juni 2010, kl 18:03
Kan ju inte säga att jag är en fan av defensivt tänk men som sagt, att ett gäng amatörer, lägre divisionsspelare och klubblösa går in och inte bara kryssar mot världsmästarna, utan även håller dem från en enda seriös målchans inom boxen är bara vackert!
Att man sen har två chanser att avgöra matchen hade väl varit för stort (och en framtida Hollywood-film) men jag gillar det skarpt i alla fall. Plus att vi nu kan få en riktigt intressant avslutningsdag i gruppen. Up the Kiwis!
erikniva
20 juni 2010, kl 18:06
Undrar om det här blir mästerskapet då den där ihåliga gamla klyschan "det finns inga lätta matcher på den här nivån" till sist får relevans.
Herman
20 juni 2010, kl 18:08
Italien gör det uselt, tar en poäng och har två just nu, vinner i sista omgången och tar sig vidare till 8-delen.

För övrigt håller vuvuzelan på att göra VM-sändningarna till de mest opersonliga någonsin. Varenda mach låter likadant, man hör alrig ngt publikljud. Tråkigt!
erikniva
20 juni 2010, kl 18:11
Ja, jo... Det där med vuvuzelaljudet känns det som att vi har dragit igenom några gånger, va?!
Bildsköne Bengtsson
20 juni 2010, kl 18:11
Du har ju definitivt rätt i det du säger om domsluten, men personligen stör jag mig långt mycket mer på att Italien får straff än att Nya Zeeland får ett offside-mål. Dels för att jag verkligen avskyr Italien (tråkig fotboll, filmningar, filmningar och filmningar. Och Inzaghi), men också för att en offside är långt mycket svårare att bedöma (och missa) än när de Rossi får ett epilepsianfall av att bli tröjdragen. Det hela blir ju ännu mer svårsmält när man har USAs bortdömda mål i åtanke.
Jag kan köpa straff men då ska det vara (som du säger) 72 straffar på 100 inlägg och det blir det ju verkligen inte. Allra helst skulle jag vilja att domaren blåste straff för tröjdragning men också slängde upp ostbrickan till de Rossi.
erikniva
20 juni 2010, kl 18:17
Undrar om det finns någon som på allvar inte tycker att en filmning är mer provocerande än en offside.

Uppriktigt nyfiken.
Rovers
20 juni 2010, kl 18:12
Ryan Nelsen's magic, he wears a magic hat!

:)

btw. Ett lag med Nya Zeelands dräkter är fan värda att gå långt i ett WC.
erikniva
20 juni 2010, kl 18:17
A bit too rugby.
Ztefan
20 juni 2010, kl 18:16
Samma sak som förra gången. Gilardino hallå? Visserligen gjorde både Iaquinta och Camo bättre insatser idag men annars finns det inte så mycket hämta...när en spelare som Zambrotta har varit jämnast sett över två matcher så säger det mycket om detta lag.

Riktigt patetiskt också att man försökte filma och verkligen få Fallon utvisad. Jag menar det är mer att det sker sådana situationer 20 ggr per match än att Fallon spelar farligt...

Nej kan inte se hur PAraguay ska tappa förstaplatsen till Nya Zeeland vid en förlust. Men vi får se först och främst om Italien klarar sin match mot Slovakien först...
erikniva
20 juni 2010, kl 18:19
Enligt vedertagen dramaturgi ska ju Italien såklart få 0-0 mot Slovakien, gå vidare på det och slå Holland på straffar i åttondelen.

Men det här laget är väl ändå för uselt för det?!
Båbben
20 juni 2010, kl 18:17
Man orkar ju inte ens klaga på alla favoriter länge. Det har ballat ur för länge sedan. Men kul med skrällar, fast trist med så tråkigt spel i så många matcher.
erikniva
20 juni 2010, kl 18:19
Nu är det väl rätt kul fotboll i VM?!
Dogonsi
20 juni 2010, kl 18:18
Nelsen har ju alltid spelat med överlägset mest hjärta på plan även i Rovers på gott och ont, han orsakar typ 4-5 straffar per år.. Ibland älskar man honom och vissa matcher vill man bara gråta, hoppas att Jones sakta men säkert blir inskolad och tar över nästa säsong eller den efter..

Fair enough att Italiens straff är ok enligt regelboken (även om den domarnivån hade lett till typ 15 straffar per match även i italienska ligan), men om han blåser för varenda armbåge ute på plan så måste han blåsa för Chielinis armbåge i eget straffområde med...

Sen vet jag inte om jag nånsin sett nån få varning för kramp innan eller missade jag nåt där med Nelsens varning?
erikniva
20 juni 2010, kl 18:20
När man varnar Ryan Nelsen för filmning/maskning har man missat ngt ganska fundamentalt.
Wully Bully
20 juni 2010, kl 18:19
Lippi briljerar med Claudio Marchisio som yttermittfältare. Vad ser han som vi andra inte ser?

Men det spelar ju egentligen ingen roll. Ett dåligt Italien med Marchisio som yttermittfältare ska ändå besegra Nya Zeeland. Jag är mest besviken över pengar som jag torskat på det här. Annars tycker jag bara det är skönt att det blev så, i och med att rätt många personer har envist försvarat landslaget och vägrat inse de uppenbara begränsningarna... Och rätt åt Lippi för hans trupputtagning. Även om det inte var DET HÄR som någon fruktade så får det duga under tiden som vi väntar på en pinsam prestation mot Holland i åttondelen.

Väldigt mycket talar annars för att 7/16 av lagen i nästa runda kommer att vara från den amerikanska kontinenten. Nästan hälften! Känns skönt.
erikniva
20 juni 2010, kl 18:22
Ja JÄVLAR vad blekusel Marchisio var idag, förtjänar ett personligt omnämnande.

Därutöver tycker jag personligen alltid att det är trist ifall en kontinent dominerar fullständigt, oberoende av vilken det är. Vill ha spridning.
Chauzu
20 juni 2010, kl 18:21
Underbar match, men det kan ju inte vara något annat när den lille håller ut mot den store.

Angående besluten så fick vi i SVT se 8 kameravinklar där flera var väldigt inzoomade på nicktouchen, och det var typ på en av dom då man märkte att bollen fick en marginell annorlunda bollbana. Kanske bara är jag, men jag kan omöjligt se hur domaren skulle kunnat se den. Hade han blåst offside där hade jag snarare blivit förbannad.

Men nu lever mot alla odds ännu en grupp i sista omgången, detta måste vara det mest underbara mästerskapet på länge. Förhoppningsvis faller fler giganter än Frankrike redan här.
erikniva
20 juni 2010, kl 18:28
Jag vete fan, men jag tyckte mig se att det var touch redan i realtid. Men det är möjligt att min vinkel var långt bättre än domarens.
Evertonian
20 juni 2010, kl 18:21
Gör ett 3:e försök, utan sarkastiska påpekanden om regeringschefer, och menar detta:
I motsats till din New World Order så tycker jag att det kanske är dags att revidera den geografiska fördelningen av VM-platserna?
Det är väl inte "rättvist" att Nya Zeeland i stort sett har 50% chans att ta sig till VM, om de inte får spö av Vanuato. Jag är även enormt tveksam till den Nordamerikanska kvoten på 3-4 lag.
Och Afrika bevisar ju tyvärr också sin bristande internationella kvalitet. Visserligen är Sydafrika arrangörsland, så kontinentens normala 5 platser köper jag.
Förstår FIFAs vilja att sprida turneringen över hela världen (av många olika skäl)
men europeiska länder som Ryssland, Kroatien, Irland och varför inte Sverige (nåja) är bättre lag än flertalet av de afrikanska samt framförallt kiwifrukterna och Honduras (trots din Spurs-kärlek Palacios)
En svår balansgång det här -och då tog jag inte ens upp underbara Nordkorea...
erikniva
20 juni 2010, kl 18:31
Haha, självcensuren fungerar – du har korrekt identifierat anledningen till varför dina tidigare kommentarer inte släpptes igenom.

Hursom, det är en svår balansgång, men tendensen i det här mästerskapet är väl trots allt ändå att kvaliteten jämnar ut sig? Och det rättfärdigar väl isf Fifas hållning om att de mindre framgångsrika kontinenterna ska ha en möjlighet att "spela sig ikapp"?!
AS Roma
20 juni 2010, kl 18:22
Det är för lite kreativitet i laget, och för stor tilltro till juvespelare. Att inte Cassano är med i truppen är kanske det största enskilda misstaget. Marchisio är inte ett dugg imponerande så här långt och ja... Aquilani skulle kanske ha varit med?
erikniva
20 juni 2010, kl 18:31
Jo, kanske är det så – men efter hans säsong kan jag ju ändå se varför han inte är det.
TMO
20 juni 2010, kl 18:23
Alltså finns det egentligen något lag som imponerat så här långt? Verkar som att det är grus i maskineriet bland alla lagen som har en realistisk chans att vinna turneringen. Som det känns nu blir det inte det lag som spelar bäst som vinner utan det som spelar minst dåligt. Men det kanske tar sig efter gruppspelet?
erikniva
20 juni 2010, kl 18:32
Det tar sig, det tar sig.
Youn
20 juni 2010, kl 18:25
Ryan Nelsen är a bit too rugby också. Iaf a bit rugby. Ser ut som en riktig jävla rugbykrigare.
erikniva
20 juni 2010, kl 18:34
Ser ut som om Mark Viduka varit nyazeeländare och spelat mittback.
FM
20 juni 2010, kl 18:26
Fun facts: Shane Smeltz verkar vara född i samma stad som Jörgen Klinsmann (i alla fall om man ska tro den säkra källan wikipedia).

Göppingen!

57 000 invånare, och två stora (nåja..) målskyttar.
erikniva
20 juni 2010, kl 18:36
Du måste räkna in Jay Goppingen också!
Peter pan
20 juni 2010, kl 18:27
Tycker hela ditt inlägg är på pricken. Väl skrivet.
Den gode Lippi har nu bara ett kort att ta till: Fabio Quagliarella.
Spela han och Di Natale mot Slovakien, de kan varandra från Udinese. Då kommer det smälla eftersom dem får understöd av Pirlo, som kommer vara tillbaka.
erikniva
20 juni 2010, kl 18:37
Jaja, in med honom och rör om bara. Kan inte bli sämre.
Jensa
20 juni 2010, kl 18:27
Straffen var enligt mig helt korrekt dömd. Blir frustrerad på den moderna fotbollen, som allt för ofta förvandlas till nåt slags lag-brottning i samband med hörnor eller andra fasta situationer nära straffområdet. En sån som Jamie Carragher (för att nämna en- han är ju absolut inte ensam om det) har ju gjort det till en konstform att brotta ner motståndare utan straff i liknande lägen.

Inför nolltolerans på brottningstag och tröjdragningar inom straffområdet så får vi mycket mera mål och hörnornas betydelse blir mycket större.
erikniva
20 juni 2010, kl 18:40
Går att ha den diskussionen, visst, men ska man nu införa nolltolerans så kan man inte smyga in det mitt under ett VM.

Då får det lov att experimenteras – och få fäste – under minst en ligasäsong först.
Ante
20 juni 2010, kl 18:30
Jag kan acceptera filmningar på grund av att det är ett sorts moment 22. Ramlar du inte får du nästan aldrig straff även om du ska ha det. Så länge som domarna bara blåser om en spelare lägger sig ner har jag svårt att bli speciellt upprörd över filmningar.
erikniva
20 juni 2010, kl 18:40
Hönan? Ägget?
USA?
20 juni 2010, kl 18:34
Vad tror du, Niva, om USA:s chanser? Det är ett underbart lag som verkligen aldrig ger upp. Stenhårt arbete över hela planen, detta med en finurlig Donovan och en evighetsmaskin som Bradley. Målvakten är det inget fel på heller. Altidore heroisk i sin kamp mot motståndarbackarna på topp.
Lanserar alltså en teori om att USA kan komma att gå långt. I och med den spirande känslan av att detta kanske inte är ett helt vanligt vm, storlagen imponerar ju knappast...
erikniva
20 juni 2010, kl 18:43
Jag tror – och hoppas – att de går vidare.

Kan mycket väl bli som gruppetta också.
Ante
20 juni 2010, kl 18:36
Det finns även en annan typ av filmningar som jag kan acceptera. Det en Drogba filmning, eller Wernbloom filmning. Det vill säga en stark spelare som klarar av att ta emot hårdare tacklingar och därför får färre frisparkar med sig än de egentligen ska ha. Bara för att du är stor ska du inte behöva ta hårdare tacklingar. Fotboll spelas bara i en viktklass.
erikniva
20 juni 2010, kl 18:44
Njae, jag vete fan... Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov.

Typ.
Ztefan
20 juni 2010, kl 18:38
...Och Fabio Cannavaro. Från VMs bäste 2006 till den sämsta 2010...fan vad usel...
erikniva
20 juni 2010, kl 18:45
Ja, det är sorgligt att skåda, verkligen.
Alfabet
20 juni 2010, kl 18:38
Tycker verkligen att det borde införas hårdare straff mot filmningar och "förstärkningar". Ge rött kort retroaktivt till uppenbara filmningar som upptäcks när FIFA kolla på matchen efteråt eller någonting, men alla filmningar är verkligen något som sporten inte mår bra av.
erikniva
20 juni 2010, kl 18:45
Man har ju alltid hoppas på en självcensurerande effekt i takt med att gatans parlament blir alltmer upprört, men den verkar ju utebli.
Asnelem
20 juni 2010, kl 18:38
Evertonian - Vi har ju ett europamästerskap som säkert kommer att utökas till 24 lag och då får alla europeiska länder chansen att leka. i övrigt är det väl inget fel på antalet lag per kontinent egentligen. Visst saknas en del lag men de har ju även chansen att kvala in. Det blir liksom inget VÄRLDsmästerskap om hälften av lagen är från Europa. Plus att det är svårt att neka Nya Zeeland en plats i ett mästerskap där de tar minst två poäng tycker jag...
erikniva
20 juni 2010, kl 18:46
Håller med.
Pejman
20 juni 2010, kl 18:39

Att hata Italien är en sak, att vara rättvis en annan. Jag förstår inte folk som klagar på straffen som italien fick.

Ja, det stämmer att det förekommer en hel del tröjdragningar in i straffområdet i varenda match. Men då är vi tillbaka där med "fingerkänslan" från domaren.

I situationen i denna match, så har De rossi nästan fritt läge att nicka in bollen, och han blir alltså hindrad av att göra det när försvararen drar honom i tröjan. Enligt mig, är det fullt korrekt å blåsa straff, även om De rossi överdriver fällningen.

Tillbaka till matchen igår mellan Australien-Ghana och straff-situationen, och tillbaka till det där med "fingerkänslan"!

Att döma straff är helt korrekt, men att visa ut spelaren är totalt katastroft! Det borde räcka med ett gult kort.

Om man kollar på reprisen, så skjuter Ghanaspelaren en riktig tung skott bara några meter från Kewell som står i mållinjen. Jag repeterar Pim Verbeek, den australienska tränares kommentar: "Ska han hugga av armen, eller?".

Det är ofattbart att den italienska domaren inte kan uppfatta situationen bättre.
erikniva
20 juni 2010, kl 18:46
"Att hata Italien är en sak, att vara rättvis en annan".

Vart kom det ifrån?
Mikael
20 juni 2010, kl 18:41
Men vad är det för moralisk norm som verkar finnas inom fotboll (bl.a. dokumenterat i halvtidssnacket i SVT): "domaren dömer, och om han dömer straff så, tja...". Det verkar som om väldigt många inom fotbollsspelet tycker det är okej att fuska så länge man inte blir påkommen (utan tvärtom, lyckas med det).

Resonerar dessa människor på samma sätt med lagar och regler i livet utanför fotbollsplanen? Okej att stjäla, så länge man inte åker fast? Skrämmande att se den här attityden uttalas av hyfsat normala (?) människor i tv-rutan
erikniva
20 juni 2010, kl 18:49
Fotbollsspelare är mycket, men det var tyvärr länge sedan jag slutade hoppas på dem som moraliska föredömen.
Dogonsi
20 juni 2010, kl 18:42
@Jensa. Givetvis är straffen korrekt dömd och tröjdragningar, brottningsmatcher osv i straffområdet borde stoppas. Problemet är att förändringen inte kan ske 25 matcher in i VM...
erikniva
20 juni 2010, kl 18:49
Word.
Salvatore
20 juni 2010, kl 18:43
Det här har vi italienare vetat och sagt i ett år nu! Hela italien har försökt få Lippi att förstå det men han vägrar lyssna!

Vi startade med 5st juve spelare idag, 5st! det borde väl säga allt om Lippis förkärlek till vissa spelare och lag!

Skrev det efter förra matchen och skriver det igen, Iaquinta har inget i landslaget att göra!

Tror inte någon italienare är överraskad av det här resultatet eller spelet, våra bästa spelare är ju kvar i italien, och dom som är bra och är med får sitta på bänken!

Några spelare som är 10 gånger bättre en italiens start elva:

Cassano,Totti, Balotelli, Mascara, Biagianti, Miccoli, Santon, Nesta, D'agostino, Cassani, Nocerino och det finns fler!
erikniva
20 juni 2010, kl 18:51
In med Mascara och kör lite Playstation, för fan!
Evertonian
20 juni 2010, kl 18:46
Hehe. Jag tyckte visserligen inte min kulturella sarkasm var så farlig. Men nu vet jag nivån.

Missförstå mig rätt, jag tycker det är kul med t.ex NZL i VM, men risken är ju nu stor att det endast blir ett lag som inte kommer från Sydamerika/Europa i åttondelarna.
Lång väg kvar för "världsfotbollen"...
erikniva
20 juni 2010, kl 18:52
Förvisso, men kortare idag än för bara två veckor sedan.

Något av Japan och Sydkorea lär absolut gå. Och jag tror fortfarande på ett afrikanskt lag + USA och Mexiko. Och NZ har redan överträffat alla mina förväntningar.
Dogonsi
20 juni 2010, kl 18:49
Jensa: Hel klart är det rätt att blåsa straff och att de borde stoppa det på lång sikt, problemet är att man kan inte införa det 25 matcher in i VM...
erikniva
20 juni 2010, kl 19:09
Word.
REStricted
20 juni 2010, kl 18:54
Jäkligt OT, men varför tog man egetnligen bort cup-vinnar cupen. Saknar den som fan. Sedan kan jag bli otroligt arg över att gamla mästarcupen för klubblag/europacupen för mästarlag gått och blivit något helt annat.
erikniva
20 juni 2010, kl 19:09
Eh... Jo.
marweii
20 juni 2010, kl 18:55
Men.. är det bara jag eller ramlade han åt fel håll? När jag blir dragen bakåt så brukar jag inte ramla framåt i alla fall.

Sen kanske det bara är jag igen, men Italien fick verkligen med sig ALLT hela matchen. Om en kiwi bara snuddade vid en italienare så blev det frispark.
erikniva
20 juni 2010, kl 19:10
Han ramlade ju inte på grund av tröjdragningen, han ramlade för att han la sig.

Sedan kan man ju tycka precis som någon ovanför, att det är en konsekvens av att det är obligatorium att ramla ifall man någonsin ska kunna få straff.
Dakai
20 juni 2010, kl 18:58
@Pejman, Nästan fritt läge att nicka in bollen?? Det är ju först när han ser att bollen går flera meter förbi honom som han helt plötsligt tappar all koordination i kroppen och stuper i backen. Och han hade aldrig hunnit bollen även om han inte blivit dragen i tröjan, nu spelar det iofs ingen roll om bollen hade vart 20 meter därifrån enligt regelboken (bara den är i spel), det är ändå straff om man drar någon i tröjan innanför straffområdet. Så det var verkligen korkat från början att dra i tröjan av backen.
erikniva
20 juni 2010, kl 19:13
Jag har sett bättre beslut.
lolboll
20 juni 2010, kl 19:01
Jag tycker egentligen bara att det är Canavaro som varit katastrof. Jag ser många ljusglimtar i Italiens lag i övrigt. Jag tycker dom under stunder i båda matcherna har fått till ett riktigt väl fungerande spel och Montolivo har tagit över mitten efter Pirlo på ett utomordentligt sett. Jag skulle inte bli ett dugg fövånad om Italien vinner sista matchen, går vidare från gruppen och sedan går riktigt långt i den här turneringen.
erikniva
20 juni 2010, kl 19:14
Jag tror också att de går vidare, men ärligt talat... De har mött Paraguay och Nya Zeeland utan att vinna. Hela laget har varit katastrofalt.
Sören
20 juni 2010, kl 19:24
Jag har själv varit fotbolls domare och försökt att bli övertalad att döma högra nivåer. Men slutade helt på grund av de usla regler som finns inom fotbollen. 1: osportsligt uppträdanden är tydligen okey. Snack skit och bete dig som ett arsle är okej. 2: Straffområdet, va fan drar man i tröjan och stör, dra gult kort på alla sådana händelser man ser men blås för fan inte straff om det inte är KLAR MÅLCHANS som förstörs. Och blir man dragen i tröjan och slänger sig som en fjolla så är det gult för filmning och gult för tröjdrag och så sätter vi igång spelet igen. Så enkelt är det. Fotbollsdomar är som spelarna, mesiga. ursäkta men jag blir så arg.
erikniva
20 juni 2010, kl 19:39
Regelboken är ofta ett lika stort problem som domarinsatserna, det köper jag.

Framförallt tycker man ju synd om domare som tvingas döma så kallade målchansutvisningar, trots att de själva inser att det är ett oproportionerligt straff som sabbar matchen.
Smerch
20 juni 2010, kl 19:25
Det är kanske dags att införa straffområdesdommare fullt ut i all mästerskap.
Dom borde väl rimligen har större chans att se tröjdragningar och filmningar i straffområdet.
erikniva
20 juni 2010, kl 19:39
Det är på väg, tycks det ju.
David Lindberg
20 juni 2010, kl 19:25
Har en fråga till dig som är på plats. På TV-sändningarna låter nationalsångerna ärligt talat sätt riktigt tama. Det enda man hör är musiken.

Normalt sett jättemäktiga sånger som Der Deutshclandlied, Fratelli d'Italia, God Save the Queen och La Marseillaise har inte alls samma kraft som de haft i de senaste mästerskapen. Upplever du samma sak på plats? Beror det på att det är relativt sett mindre fans på plats med tanke på det långa reseavståndet? Jag vill ändå minnas att det var ett väldans liv under nationalsångerna på Japan/Sydkorea-VM. Eller är det de svenska/sydafrikanska TV-bolagen som producerar ljudet dåligt i sändningarna?

Det är lite synd det där, bland de häftigaste sakerna med landslagsfotboll är att höra hela arenor stämma in i sina nationalsånger.
erikniva
20 juni 2010, kl 19:40
Det är ju långt, långt mycket färre tillresta fans här än det brukar vara på europeiska mästerskap, det är nog den huvudsakliga anledningen.
Daniel Roos
20 juni 2010, kl 19:26
Niva, vad händer med Frankrike?
Imploderar laget nu.
erikniva
20 juni 2010, kl 19:40
It already has.
Robert
20 juni 2010, kl 19:27
apropå tröjdragningar som renderar straffsparkar...skulle vara intressant att se en domare som var konsekvent rakt igenom 90 minuter...vad skulle han landa på för antal månntro??

och som någon påpekade...USA kunde ha fått minst 5 straffsparkar igår under ett enda inlägg...istället får de ett korrekt mål bortdömt.

lätt utväg att klaga på domare, visst...men ska det verkligen vara så svårt att skriva en regelbok som klart och tydligt sätter en bestämd "nivå"...?
erikniva
20 juni 2010, kl 19:41
En regelbok är alltid öppen för tolkningar, och just en konsekvent nivå är nog väldigt svårt att lagstifta sig till. Tyvärr.
Persevus
20 juni 2010, kl 19:28
nu är inte jag ett fotbollsgeni men verkar det inte som om Lippi tar ut fel spelare ibland? Syftar mest på Pepe som har visat en otrolig drivkraft båda matcherna...

sen så fattar jag fortfarande inte hur man kunde slopa en sån fantastisk playmaker som Giovinco
erikniva
20 juni 2010, kl 19:42
Tyckte Pepe var väldigt bra i första matchen, rätt anonym idag.

Giovinco hade ju fräschat upp det här laget, men skulle han bli uttagen skulle det vara mer för vilken spelartyp han är än vad han faktiskt presterat.
SimonP
20 juni 2010, kl 19:31
Om man nu ska följa regelboken och blåsa straff eller frispark vid varje tröjdragning så skulle fotboll bli en sport som jag slutade kolla på. Det var en av de löjligaste straffarna jag har sett på ett tag, ta in CL-domarna istället dem håller en bättre nivå och tillåter lite mer. Alla dessa hands som man blåser för HELA tiden och dessutom alltid ger gult kort för oavsett vart dem sker på planen är ju också riktigt irriterande.

Ser fram emot en VM-final bestående av 103 frisparkar och 11 straffar pga tröjdragning.
erikniva
20 juni 2010, kl 19:43
Hade man blåst för allt hade spelarna anpassat sig och slutat dra i tröjor vilket skulle eliminerat behovet av att blåsa vidare – så ser teoribygget ut.
Mats
20 juni 2010, kl 19:31
Tyvärr var väl det här matchen som "besannade" alla fördomar om italiensk fotboll som en del tråkigt nog har. Det var tråkigt, det var mycket filmningar och de får med sig domaren på allt. Det är omöjligt att försvara Italien idag, och gör man det ska man nog fundera över om ens kärlek till italiensk fotboll gått över rimlighetens gräns.

Jag gillade Di Natale och Montolivo idag. De var de enda.

När det gäller den italienska straffen så har jag väl viss förståelse för de som säger att det är korrekt. Håller med Pejman ovan att De Rossi hade stor chans att komma till bollen om han inte blivit dragen i tröjan. En tröjdragning som förhindrar en klar målchans kan jag köpa.

Känner ungefär likadant om NZs mål. Offside, men om domaren skulle upptäckt det skulle det vara en mycket bra prestation, men förståeligt att han misslyckas. Att jämföra med en utespelare som gör cykelspark i bra läge, jättebra om det lyckas men man klandrar denne inte för en miss.

Måste också tacka för den snabba leveransen av matchanalys, att hålla en så hög kvalité så snart efter matchen är mycket imponerande. Tack för en bra blogg, och tack för diskussionen med oss läsare som är mycket givande.
erikniva
20 juni 2010, kl 19:50
Tack själv, tack själv.

Det går ju att försvara italiensk fotboll utan att försvara insatsen idag, på samma sätt som man kan gilla engelsk fotboll utan att gilla den engelska insatsen i fredags.
Hedmans
20 juni 2010, kl 19:34
Ja, man slutar aldrig att förundras över Italien och hur de agerar i gruppspelet. Vi har sett det förut - 82 och 2006 (då gick det bra). Men nu vet i fan om materialet håller. Då hade de en stomme i laget och kompetensen. Nu känns det som om detta saknas helt och hållet.

Men ändå - Forza Gli Azzuri
carl
20 juni 2010, kl 19:37
Angående att De Rossi skulle falla åt "fel" håll så håller jag inte med. Han faller när tröjdragningen släpper dvs när kraften bakåt upphör, han har då för mycket kraft framåt och kan inte hålla sig uppe. (nu filmade han ju dock men han faller inte åt fel håll)
Martin O
20 juni 2010, kl 19:40
Kul att se NZ, spelar efter sina kvaliteter (kolla vilka klubbar de tillhör om de ens tillhör någon klubb). De vet att de inte kommer bli världsmästare men vilket hjärta, detta går jag igång på, inte alltid så snyggt men väldigt effektivt, sen måste ju italien med sina namnkunniga spelare kunna lösa upp detta försvar, det kändes aldrig nära under slutfasen.
jeppeoh
20 juni 2010, kl 19:46
Niva, är du som jag också medlem i Illuminati?
Interista
20 juni 2010, kl 19:47
haha, Van Nistelrooy-paragraf. Klockren formulering!
frank worthington
20 juni 2010, kl 19:52
Är detta slutet på landslagsfotboll as we know it? Va f-n är det som händer med England, Frankrike och Italien? Spanien och Tyskland har ännu inte varit tillräckligt dåliga för att förtjäna samma kritik, men de andra 3...fy -f-n va äckligt dåligt (som Erik Blix en gång uttryckte det). Uppenbarligen finns inte incitament nog att motivera dessa stjärnor att dra upp sockarna och göra det dom normalt sett får betalt för. Jag börjar tvivla på var detta ska sluta. Kommer landslagsfotbollen att nedgraderas i kvalité pga storstjärnorna inte orkar/vill/vågar utsätta sig för pressen som det innebär att spela ett VM?
ilprincipeR
20 juni 2010, kl 19:54
Men allvarligt, hur kan Lippi byta ut Pepe? Italiens bästa?
Och varför pratar ingen om de 4 armbågarna. De rossi åkta ju ut för en armbåge mot USA(ni minns?)
Men här hände inget?
Niva, åsikt?
SimonP
20 juni 2010, kl 19:59
Det känns inte som att VM är rätt tillfälle att börja följa regelboken slaviskt. Vad sägs om att börja med EL, CL, ligaspel och kval-spel först.

Hade man följt regelboken i CL hade Chelsea fått 4-5 straffar mot Inter (Samuel). Det blir ju svårt när spelarna kommer till VM med en uppfattning om hur domare dömer och sedan få den uppfattningen helt omkullkastad, det är ju trots allt ganska viktiga matcher som avgörs.
Mauritz
20 juni 2010, kl 20:01
Helt off-topic gjorde Linus Hallenius årets mål (hela världen inkluderad) för en halvtimme sen mot Syrianska.
elba
20 juni 2010, kl 20:07
Jag behöver inte berätta för ital-hatare om kompetens, men det skriver alltid skit när italien misslyckas med en match, Spanien mislyckaddes, i första matchen, o ingen var sa brutald,england går sämre en alla lag just nu, och ingen skriver hur dåliga dom är! En sport jornalist ska vara neutral och skriva matchens höjdpunkter från båda laget, 1-0 målet solklar offsid, regelmässigt korrekt solklar straff, n.zeland är inte sämmre än algeriet!! Tvärtom N.zeland va riktigt disiplinerat taktisk, dom spelade riktig bra, men gli azzurri skulle ha vunnit denna match, o dom går vidare från gruppen endå.
aussierules
20 juni 2010, kl 20:28
"Det står 0–0 på resultattavlan när den här matchen börjar. Tre ­saker kan ändra på det; individuella prestationer, individuella misstag eller avgörande fasta situationer."
du tar på dig både skärp å hängslen där ser jag, finns det nåt annat sätt å göra mål i fotboll än de du nämner som jag missat :), upplys mig gärna om dem isåfall.

tack för en bra blogg.
xinlisupreme
20 juni 2010, kl 21:21
De Rossi faller framåt eftersom han faller när nyzeeländaren släpper tröjan. Testa att försöka springa och luta dig framåt när någon håller fast dig bakifrån och se vad som händer när han släpper. Inga konstigheter. Ingen extrem filmning heller.

Hård straff, men ganska typiskt att diskussionen handlar om en tveksam straff istället för det totalt felaktiga målet för Nya Zeeland. Och får det att låta som att Italien får alla domslut med sig.

För övrigt filmade och maskade nyzeeländarna rätt friskt i slutet också. Och armbågarna ska vi inte ens prata om. De Rossi fick väl 5-6 matchers avstängning för sin armbåge förra vm, nu klagar folk på att Italien fick frisparkar när nyzeeländarna vevar på. Galet.
stoffe
20 juni 2010, kl 21:24
Niva, va tycker du om Linus Hallenius mål? Ett av dom snyggaste fotbollsmålen jag sett iaf.
Erra
20 juni 2010, kl 21:54
Tycker straffar har gjort sitt inom fotbollen. Alldeles för mycket inslag av tombola för att vara en så matchavgörande del av spelet. Frisparkar ända fram till målområdeslinjen!

Finns det siffror på hur många procent av matcher som vinns i de fall ett lag får en straff i kobination med att motståndarna får ett rött kort? Det måste ju ligga på 90%+ eller nått. Det är för mig en sinnessjuk regel.
Hori
20 juni 2010, kl 22:55
TMO Swiss???
Rempa
20 juni 2010, kl 22:59
Tycker nog att man gott kan "försvara" italiensk fotboll även en dag som denna. Spelet var ju ingen höjdare, men vad gäller filmningar kan jag ärligt talat inte tycka att jag såg något i den här matchen som jag aldrig ser när andra lag spelar. Verkligen. Kanske är för färgad...
Leo
20 juni 2010, kl 23:04
Den där Ivan Vicelich, är han mycket skadebenägen? I så fall kanske det kan vara något för oss i Elfsborg.
AvantiJuve
20 juni 2010, kl 23:23
Lippi borde ha lagt av efter VM-vinsten så att han slutar på topp. Synd att en tränare som vunnit i princip allt som går att vinna, ska bli ihågkommen för en potentiell gruppspelsfiasko.
Viva Barcelona
21 juni 2010, kl 00:29
Två saker:
1. Hur kan du tycka att Di Natale är en dålig spelare? Han vann ändå Serie A's skytteliga. Camoranesi är också riktigt underskattad, hade det funnits 2 av honom från start hade Italien vunnit säkert. Få andra som vågar utmana och röra på sig, och vill ha bollen.

2. Varför ogillar folk Italien? De har god mat, trevligt klimat, fantastiska tröjor, en av världens bästa nationalsånger och en massa trevliga fotbollsspelare, som Buffon, Cannavaro, Del Piero, Zambrotta etc

Och de spelar faktiskt fin fotboll. Ibland.
Jerry
21 juni 2010, kl 00:55
Jag utgår från att du citerar ratm-versionen?
Ha det bäst!
Viva Mexico!
21 juni 2010, kl 03:31
Angående dom som kommenterade indelningen av lag till VM. Som sagt så blir det inte mycket till världsmästerskap om 60% av lagen är europeiska. Däremot så tycker jag inte Nordamerika ska kvala med Sydamerika om en plats, samt Oceanien - Asien. Det är väl geografiskt indelat, men av matcherna Costa Rica - Uruguay och Bahrain - Nya Zeeland så känns det som om Costa Rica skulle slå både Bahrain och NZ 9 av 10 gånger. Australien var väl tvungna att kvala mot sydamerikanskt motstånd inför VM i Tyskland?
mikael
21 juni 2010, kl 10:44
Lippi är bara så ohämmat inskränkt att han bara tar ut Juventusspelare.
Blev förvånad att han lämnade Grosso hemma. Det var en spelaruttagning helt i Lippis anda.

Håller visserligen på Italien som lag men vägrar jubla när spelare från Juventus eller De Rossi målar.
Slacker
21 juni 2010, kl 11:03
Offside-mål (alltså där spelaren är i offside men inte blir avblåst) är nog värre än en feldömd straff. Det sistnämnda brukar ju, tyvärr, domaren försöka balansera upp, om nu inte första strafftilldelade laget missar.
Jag var imponerad första omgången av domarna. Nu verkar de alla varit så glada över att det gick så bra i första omgången så de slängde in tredjehandssorteringen bara för att det måste vara en domarskandal varje match...
Man borde faktiskt kräva att FIFA skickar sina absolut bästa domare. Om det råkar bli åtta spanjorer och noll engelsmän är ju lite skitsamma. Som det är nu med FIFA ihopknarkade hippiekollektiva mardröm om att "alla ska med" gör mig bara effektivitetsdeprimerad.

Ut med domarn' och in med Nalle Puh...
Pep
21 juni 2010, kl 12:56
Hej Erik!

Jag har svårt att bli upprörd över Italiens insats i går. Varför? Jo, du är ju inne på det själv, de har helt enkelt inte tillräckligt bra lag. Inventera truppen och det är knappast någon som ens spelar i något av Europas absoluta toppklubbar, möjligvis De Rossi om man nu väljer att räkna Roma som en sådan, kanske även Chiellini. Jag efterlyser samma trio som du själv är inne på, men frågan är om det faktiskt skulle gjort någon skillnad. Tyvärr är inte Totti den spelare han varit, Balotelli är otroligt ojämn och Cassano har väl aldrig presterat i landslaget? Dessutom verkar det inte stå riktigt rätt till i huvudet på de två sistnämnda. Nej, laget består av medelmåttor så om man ska tillämpa "stoppa ner dem i säcken och bulta på" principen är det många lag som kommer trängas där (läs; Sverige).
Skriv en kommentar     ( Logga in )
Namn
E-post
Sajt/blogg
Kommentar
Fyll i texten som syns i bilden ovan
Ägaren till den här bloggen har valt att godkänna kommentarer innan de visas. Din kommentar kommer därför inte synas förrän den har godkänts av bloggägaren.

Senaste blogginläggen

Senast kommenterade


Chefredaktör och ansvarig utgivare: Jan Helin

Vd: Anna Settman

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Org.nr: 556100-1123 Momsregistreringsnr: SE 556199-112301

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Sveriges mest engagerande tidning - 2,5 miljoner läsare varje dag!

Aftonbladet Plus kundcenterE-post

Close